Ja det går fint, men det trenger du ikke "idag" hvis du kjører med fullsekvensielt. Sammen med f.eks Siemens Deka dyser, som skal være gode på veldig korte dysetider.
Hvor mye HK sikter du på egentlig?
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Printable View
I første omgang så langt jeg kan uten å bytte bunndel :P Har FK, Skal bygge ornlige saker, men sanker deler. Tenkte å prøve litt diverse på 940 te sommern, få noen erfaringer :P
Klarer vell ikke 300 hk pga for høy komp?? Men en 280?
Du trenger nok ikke tenke på 2stegs dyseoppsett før du bikker 11-1200hk+, så innen du er der, så har du nok kontrollen på det også skal du se ;)
Er nok andre ting i oppsettet også da, som kan gi litt røff tomgang ;(
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Men helt ute av det blå, tenkte å bygge tillegsprut i starten, bare får å se littegrann.. Men lurer på om rpm har noen innvirkning på innsrøytinga i det hele tatt?
Hviss jeg lager tillegsprut oppå orginal opplegget i starten har det noe hennsikt å få inn svinghjulssensor??
Ær det bare å smale inn TPS MAP, lufttemp og bredbåndslamda?
/ vill mappet tilpasse seg/ lære seg hvor mye og når bilen vanligvis får bensin og lage mapp etter det??
Tilleggsprut har jeg ingen erfaring med, men kalkulert bensinforbruk er jo en ganske omfattende formel, basert på turtall, manifoiltrykk, lufttemp, korrigering på dyser mtp batterispenning osv.
Jeg vet det finnes der ute, men det blir vel fort som å skyte i blinde, er nok lettest om 1 hjerne ordner alt.
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Req. fuel kan være basert på så lite som TPS, turtall, lufttemp, vanntemp og batterispenning :) Eller enda simplere som produksjonsbiler har... closed-loop lambda...
Enkelt forklart kan man si at ett tilleggsprut fungerer etter følgende prinsipp.
Se for deg at du står foran en stor reol med mange skuffer som hver inneholder ett tall som er åpningstidene på tilleggsdysene.
Vi kan si at du har 5 skuffer i høyden (0,1, 0,25, 0,75, 1,0, 1,25 og 1,5 BAR og
9 i bredden, 3000, 3500, 4000, 4500, 5000, 5500, 6000, 6500, 7000 o/min.
Sprutet må altså få beskjed om motorturtall og ladetrykk og trenger derfor å få speed signal fra svinghjul, reimhjul eller en gammel fordeler.
Tilleggsprutet må også kobles til en MAP sensor.
Hvis du kjører avgårde med 1,0 BAR ladetrykk og 4000 o/min så "går" tilleggsprutet" bort til 4000 o/min og opp til 1,0 BAR skuffen og titter oppi skuffen for å se hvilket tal DU har lagt oppi. Hvis du har bestemt via mapping at du vil at dysene skal være åpen i 6 ms så legger du bare 6 ms oppi denne skuffen.
Alle disse andre teoretiske problemene du nevner, de tar det originale sprutet seg av på en førsteklasses måte. (Hvis du ikke har rotet med chip, dyser osv da.)
Men kann du få lamda tallet til å påvirke mappinga "live" ?
Bare tenkte på situvasjoner som førstegangsstart og første gang du kjører den? Jeg som er "idiot" innen dette hadde jo dratt nytte av det :p
Bare tenkte hviss jeg fikk startet den og ikke klarte å få turtall på den, så hadde det jo vært greit å hatt en slik funksjon.
http://www.youtube.com/watch?v=wLyk58f-u9I
Eller må man bare gjøre dette en hel del ganger i starten?
Har kjørt med map sensor montert både internt i MS og i motorrom. Har ikke merket noen forskjell i forhold til tuning med forskjellig plassering. Den eksterne sensoren var en 3bar GM. Internmontert har jeg brukt både 2,5bars og 4bars uten noen ulemper med noen.
Om du er "idiot", eller nybegyner som jeg vil kalle det, så er det i grunn best at du tar deg den nødvendige tiden å lære hvordan man mapper datsprut manuelt, uansett hvor mange forskjellige autotune knapper som måtte finnes.
Noe av det første man må justere etter oppstart er tomgang, slik at motoren ikke går og jager. Har foreløpig ikke hørt om noen autotune som klarer det.
Om du leser i megamanual eller msextramanualen så står det under tuningdelen ganske greit forklart hvordan man bør gå fram når man prøver første oppstart.
Med litt variasjoner så fungerer den prosedyren ganske så greit på mange andre sprut også.
Bruker du tilstrekkelig med tid til research og gjennomgang av koblinger og innstillinger før oppstart så er motor typisk i gang innen en halvtime etter første startforsøk, og går pent på tomgang innen en time etter første oppstart. Denne tiden kan øke dramatisk om man ikke gjør noe forarbeid.
http://msextra.com/doc/ms2extra/MS2-...tml#start_idle
hei eg har fått megasquirten min oppe å gå men eg tukla litt med fuel å da ble bilen helt dass ka kan eg gjøre?? går det ant at den ''lærer'' fra O2 sensoren ?
Hvilken innstilling har du tuklet med? Om du ikke har aktivert EGO controll eller autotune så justerer den ikke noe ved hjelp av lambda. Om du ikke finner feilen så går du rett og slett tilbake ett restore point, om du bruker TunerStudio.
Noen som har en guide for instilling av EGO? Intresant å vite hvordan man kan bruke dette i praksis au :p
http://www.msextra.com/doc/ms3/AFR_EGO_Control.html
Før motor er justert noe særlig på penkjøring fungerer det stort sett greit å kjøre med ego controll på sugesiden i simpel mode og 10-15% controller auth.
For å unngå at AFR jager for mye i dette tilfellet så holdes ignition events per step ganske høy og controller step size ganske lav. Unngå å kjør ego i closed loop på tomgang til å begyne med, da det fort fører til at motoren begyner å jage.
Noen her inne som kan fortelle om MegaSquirt er noe å satse på? Leser mange steder at det bare er noe drit. Men er vel en grunn til at de har utviklet både MS1, MS2 og MS3.
Tips og inspill fra folk som faktisk har brukt megasquirt selv blir tatt bedre imot, og får komme inn i varmen hos meg :) hehe
Du kan jo tenke deg kor mange som har lodda saman sjølv, og enten ikkje fått dette til skikkeleg eller i det heile tatt, og då er det jo sjølvsagt megasquirt dom er problemet, ikkje dei sjølv... Evt at dei små eller ingen forutsetningar til å få til dette sjølv.
Det er fleire som skriv i tråden her, som er rekne som megasquirt-guruar.
Om man finner de rette personene så klarer de å lage til problemer uansett motorstyringstype, bilmerke/type, osv. Og det fins ca like mange forskjellige meninger som folk som har en mening. Men det er svært vanlig at man foretrekker den sprut typen man har holdt på mest med framfor andre merker.
Derfor har f.eks jeg MS2 og MS3 på førsteplass og Haltech på andreplass blant de jeg foretrekker. Kan legge til at jeg ikke er noen stor fan av MS1 og E6, selv om jeg har vært borti begge deler.
Jeg regner meg selv fortsatt som amatør selv om jeg har gjort noen MS2 installasjoner og 2 MS3 installsjoner hittil, og hjulpet folk som har fått problemer med diverse andre sprut fra Haltech til Link og særheter som GEMS. Eneste grunn til at jeg driver med det til hobby, og innimellom hjelper noen i gang med ett prosjekt når jeg har anledning, er at jeg finner det fasinerende og lærerikt.
Mange ting man drar med seg når man lærer ett sprut er også nyttig når man holder på med sprut av andre typer, da veldig mange funksjoner er lik fra sprut til sprut med litt variasjoner.
Om du har DIY ånd og er oppriktig interesert i å lære litt om elektronikk og fra bunn av lære hvordan en motorstyring fungerer, så er min personlige mening at MS er ett bra sprut å begyne med. Men det krever en god dose tolmdighet, i grunn uansett hvilket sprut du skal lære. Det har skjedd flere ganger at jeg har rådet en utolmodig sjel som bare er ute etter å spare noen kr, og ikke interessert i å lære noe, kontakte en lokal tuner eller person som tar på seg installering og justering av datasprut.
Jeg har selv ingen biler oppe å gå med datasprut nå i skrivende stund, men har både MS2 og MS3X liggende som skal i bruk igjen. Både egenloddete løsninger og ferdigkjøpt.
Men jeg må si at veien MS3 firmwaren har tatt den senere tid er fasinerende, så det skal bli interesangt å begyne med MS3en igjen i neste bil den skal i :)
Og ja jeg har hatt noen problemer selv, men jeg kommer ikke på noen jeg ikke har vært skyld i selv. Som f.eks et par kortsluttede prosessorer og kondensatorer pga. uvitenhet/uforsiktighet.
Som gaupe nevner så er det flere her på forumet som har peiling på MS, og også folk som er flink med andre sprut.
True story... "Bad input = rubbish output!"
Tusen takk for et stort og bra svar Truckdriver!
Ville du anbefalt MS3 fremfor MS2?
Skal bygge turbo med tiden, men hadde vert greit å få prøvd å koble opp MS på en vanlig FB motor til å starte med. Er jo ikke noe særlig mye dyrere å kjøpe MS enn å få tak i LH2.4 fra 240 pluss hjerner og chipper.
Er litt mindre ting som kan gå galt i læringsperioden når det ikke er turbo på motoren :p
Om du bruker pcb v3.0 eller v3.57 hovedkort så kan en MS2 med enkle grep oppgraderes til MS3 på ett senere tidspunkt. Elektrisk sett er de 2 hovedkortene nesten lik, men jeg foretrekker V3.0 ettersom den er enklere å modde om det trengs. Pcb v3.57 har også noen andre komponenter i VR sensor kretsen som gjør at man ofte må trikse litt for å få reint triggersignal på høyere turtall med enkelte sensorer.
Om du skal lodde selv selv er det også pcb v3.0 som gjelder, da v3.57 som består av overflatemonterte komponenter er montert ved hjelp av roboter.
Det er flere ting som kan bestemme et valg mellom MS2 og MS3.
Man kan begyne med budsjettet. Mellom en MS2 og en fult utbygd MS3X er det ett prissprang. MS3 prosessoren kan også brukes i rein oppgraderingsmodus fra MS2 uten MS3X kortet. Dette kan gjerne sammenlignes med budsjettet/prisen på motor også.
Det neste er forventet sugemotoreffekt per liter motorvolum. En motor med 100hk/l krever vesentlig mer av motorstyringen for å fungere bra i alle driftstilstander enn en motor med bare 60hk/l.
Med høy litereffekt merker man bedre fordeler med f.eks. sekvensiell innsprøytning og justerbar map sampling algoritme.
Om du f.eks tar en motor med høy sugeeffekt som har ett gasspjeld per sylinder, med der tilhørende kvasse kamtider og overlading i form av turbo, som totalt kanskje er verd 150K, så er det en motor jeg ivertfall ville gått for en MS3X på. Med 4d mapping begyner dette å bli litt avansert da. Men man har en del sikkerhetsfunksjoner som er laget for å kunne berge motor fra ett havari pga f.eks for lite drivstoff. Og mulighet for limp home modus om en sensor skulle feile, og mulighet for å programmere en varsellampe som tennes om noe er galt. Ganske nytt er også en ekstra modul man kan plugge inn som brukes i lag med bankesensor, og har mulighet for å lokalisere hvilken sylinder som banker. Logging på minnekort er en funksjon som bla var svært nyttig for meg når jeg hjalp en kompis med en RCN Volvo EVO motor i forhold til f.eks mapping.
Om du ikke har bruk for alle disse fancy funksjonene til å begyne med, og har ett strammere budsjett, så er fortsatt MS2 ett greit valg :)
Men jeg må understreke at å mappe en motor til den oppfører seg nær perfekt ifra kaldstart i mange minusgrader og til den værste pining på banekjøring til bra forbruk og oppførsel på langkjøring, krever mye tid og innsats.
Fort å gæli mapping fungerer til sitt bruk, men det er ett stort kompromis der man ofrer mye "luksus" man tar for gitt på en standard bruksbil.
Da tror jeg at jeg går for dette: http://www.diyautotune.com/catalog/m...ase-p-119.html
Tenker i hovedsak å gjøre dette fordi jeg vil lære om motorstyring, prøve selv og se at ting faktisk virker!
Jeg forventer ikke at jeg skal klare å mappe det bra på dag 1 med oppstart, men prøve litt, feile masse, og etterhvert få til noe som fungerer bra.
Kaldstart er vel noe man kan programmere inn i sprutet er det ikke? Mener å ha lest flere steder at dette er mulig. Men at det fungerer like bra som OEM er vel bare en drøm man kan ha. Hvertfall i starten.
Dette blir ikke noe verstingmotor til å begynne med. Det er derfor jeg vil lære meg å mappe på en motor uten turbo. Skal vel litt til å drepe en B230 i utgangspunktet, så rekker vel å tilegne meg de nødvendige kunnskaper som trengs før motoren takker for seg. Skal også kjøpe bredbåndslamda så jeg vet hva som kommer ut fra motoren, og kan justere deretter.
Har MS2 V3.0 støtte for bankesensing?
Er det noe effekt å hente på en original B230FB kun med sprut?
Jeg hadde uten å blunke, gått opp $100 og kjøpt MS3 istedet.
Du kan jo heller vurdere X kortet som en oppgradering senere, for full sekvensiell tenning og fuel.
MS2 støtter ikke direkte den nye bankesensor modulen, men mulig det går an å få til med litt modding.
Kaldstart har alle MS'ene.
For meg i A4'en, har ikke rørt den enda, og den starter i 20 minusgrader. Må riktignok holde den de første 20-30sek med litt åpning på gassen, så med litt finjustering så sitter nok den greit :)
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Ja det har jeg, det fungerer veldig greit, dog kun i open loop fåreløpig. Har ikke helt skjønt alt med gain og hysterese for å få closed loop til å sitte skikkelig.
Men nå sporer dette til å bli en MS tråd, så jeg oppfordrer AleksanderK til å starte en egen tråd, eller fortsette i MS tråden for å få litt dypere info om MS :)