Strøken er som kjent norges mest misbrukte ord.
Printable View
Strøken er som kjent norges mest misbrukte ord.
S60 ligger i hvert fall relativt høyere i pris, sett i forhold til at den var en del billigere som ny - mulig S60 ofte ligger høyere også i rene kroner? Dette tyder på at S80 kan være mye bil for pengene. Grunner til at S60 holder seg mer populær, må være at den har et både noe "lettere" og i det hele tatt "mer lettsolgt" utseende - og den er sikkert også litt morsommere å kjøre med, uten at jeg skal uttale meg for bastant, jeg har selv aldri kjørt en Volvo med forhjulstrekk.
Selv holder jeg stadig et øye med markedet for halvgamle S80er, for jeg vurderer også fortløpende S80 som min neste bruksbil, når det måtte bli aktuelt. Men nå lar jeg det igjen ligge inntil videre, for 245en er fortsatt veldig grei og jeg har allerede kjøpt en bil i år (164, "garasjebil"). Litt påholden får en være, kan vel ikke kjøpe mer enn en bil i året...?
Ellers når det gjelder S80 blir jeg ikke helt klok på hva slags prisnivå en skal legge seg på. Det finnes mange til rundt 80.000 nå, men er disse gode kjøp? Alternativer som kan tenkes å være tryggere er en topp 940 til samme pris eller en noe nyere S80 til det doble...
Jeg vet ikke. Men jeg har ikke inntrykk av at prisen nødvendigvis tyder på det.
Men det er et sidespor, ja - det var jo den eldre generasjonen det dreide seg om. :)
For meg er det veldig lett. Jeg synes 940ene er fine biler, men med tanke på hva man får den prisen er det uaktuelt. Greit at det er den siste ordentlige Volvoen i manges øyne, men om jeg får valget mellom å bruke 80 000,- på en Volvo 940 som har gått rundt 200 000km eller en S80 som har gått ca det samme er valget såre enkelt for meg. Det blir helt klart S80en. Den er overlegen når det kommer til kjørekomfort og sikkerhet. 940en er jo en gammeldags bil sånnsett, med gammeldags teknologi. Stiv aksel osv osv.. De S80ene til 70-80 000,- vil jeg si er veldig gode kjøp. Ser jo den blå jeg linket til over her. Fin farge, pent interiør, service historikk og 192 000 på telleren. Disse bilene er jo kjent for å gå langt, så med vanlig vedlikehold bør dette være et veldig godt kjøp, kontra en 940 som er en utdatert bil i forhold.
Nå kommer det sikkert 1 million med "940 fans" her inne som sverger til bakhjulstrekk og skal irrettesette meg og påstå at Volvo 940 er verdens beste bil, men det er bare å innse det - den er dessverre utdatert i forhold til moderne biler, som S80ene er en del av..
Og 240 er enda mer utdatert. Så skal man først og fremst vektlegge hva som er mest moderne (med de fordeler som utvilsomt følger med det), er jo svaret enkelt nok. :)
Men skulle jeg gi 80.000 for en 940, ville det bli en som har gått betraktelig mindre enn 200.000 km. Og det store spørsmålet om S80 blir jo: Hva er det man til gjengjeld forsaker, hvis man kjøper en til 80.000? - noe som jeg foreløpig oppfatter som temmelig billig for en slik bil.
Hva tenker du på? Forsaker av utstyr eller kjøreglede?
Ingen av delene. Jeg tenker på om man må forvente et "skred" av kostnader til reparasjoner/vedlikehold.
Ahh. I got you.
Nei, det vil jeg ikke tro. Noen bekjente av oss har en 2.0t S80 de kjøpte i 2000, og den har nå gått 362 000 uten å ha byttet annet enn slitedeler. Det er rimelig heftig. Vil tro det er god kvalitet på de fleste av dem i og med at så mange av dem blir brukt som ambulanser.
Bytter man olje ca hver 10 000 km og bytter olje osv på kassa engang i året har man vel et godt utgangspunkt for en lengelevende bil. :)
Høres ikke så verst ut. :) Jeg holder muligheten åpen for S80 - bare at jeg "trenger" ingen akkurat nå...
Må ikke finne på å kjøpe 940. Det er så billig og problemfritt å eie at du ikke klarer å forsvare et bytte til mer moderne bil senere...
Nettopp - det er vel litt slik jeg har det med 240 nå, det... :p
Litt snevert å kun tenke på bil kostnad når det gjelder å kjøre gammel bil framfor litt mere moderne bil. Tenker da spessielt på sikkerheten med å sitte i en bil av nyere årgang hvis uhellet skulle intreffe. 240 har tidlig 70-talls, og 940 har tidlig 80-talls basis sikkerhets teknologi med deformasjon soner, kun vidre foredlet med ABS og airbag. En S80 har sen 90-talls sikkerhets utvikling, å verden har forbedret seg på 20-30år. Det er billig å betale litt for en sikkrere bil en å bli lemlestet eller anskaffe seg liten hvit enebolig med blomster på taket.
Kunne ikke sagt meg mer enig! Når man skal bruke noe som bruksbil, så vil jo det si at det er den bilen man for det meste bruker. Det vil da også sannsynligvis være den bilen man tilbakelegger flest km i. Det vil da også si at det er den bilen man har størst sannsynlighet for å kollidere i, grunnet at det enkelt og greit er den bilen man kjører mest. Som en bruksbil vil jeg derfor sette sikkerheten som en viktig faktor i bilvalget. Derfor anser jeg en S80 som et vesentlig bedre kjøp enn en 940 til samme prisen.
Jeg er stadig av den oppfatning at en 240 i bra stand holder en "rimelig grad" av sikkerhet - og at den viktigste sikkerhetsfaktoren uansett sitter bak rattet. Men, for all del, "I'm listening" - gode poenger. :)
Greit nok det - det blir en avveining av forskjellige faktorer. En ting er at ens egen risikoprofil er "uendelig" mye viktigere for en selv enn den som kommer rundt neste sving. Forutsatt at han ikke treffer deg der og da - da er statistikk mindre viktig. En S80 til f eks 80.000 kan være å regne for en billig forsikring.
I mitt valg av 1990 245 som bruksbil var det vel hovedsaklig økonomien som råder over alt..
Ga 6000 for bilen, ligger fortsatt under 10000 totalt for bil+deler, og nå er den eu-ok til februar 2014
Forskjellige "andre kostnader" vil nok stort sett gjøre større utslag i et bilhold enn bensinutgiftene. Og ikke en gang en 240 trenger være sjokkerende tørst på bensin, forutsatt at det er en nyere type B230F brukt på normalt vis...
Gode poeng her ja. Men det er umulig å sammenlikne en S80 og en 240. S80en er en så ny bil at den slår ut 240en på så å si alt, bortsett fra pris og de enkle løsningene den er laget på.
Jeg jeg syns det er egoistisk og dårlig gjort mot folk på 80-tallet å kjøre biler som er mye sikrere enn de kunne skaffe på den tida.
Her kan man iallfall kjøre en bil det begynner å bli få av samtidig som man er uselvisk mtp sikkerhet:
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=32299090
http://finncdn.no/mmo/2011/12/15/0/3..._592828773.jpg
Hvem savner vel ikke sin gamle 240?:D snuten tok skilta på min i vinter..
Den 440en er sikkert ein artig bil:)
440 og den slags er et annet kapittel - slike får man billig selv om de har gått lite.
Men for å holde oss til skikkelige Volvoer: :p
Det er åpenbart at 240 er en gammeldags bil - til og med en 93-modell er i bunn og grunn en 60- eller 70-tallsbil på mange måter. Og en hel del fremskritt har skjedd på veien til S80 m fl... Likevel er ikke 240 mer akterutseilt enn at jeg har kunnet trives godt med å kjøre svært lange turer med 240. Jeg har kjørt nesten hele Norge/Sverige på langs (2000 km) og tilbake igjen hver sommer i noen år nå. Så den gjør jobben... Så selv om det er et og annet å hente med tanke på kjøreegenskaper og slikt med en mer moderne bil, synes det for meg som at det er lett å overdrive hvor mye som har skjedd med bilen på noen tiår. Noen forbedringer, men jeg oppfatter ikke forskjellen generelt som dramatisk.
(Jeg må her igjen innrømme at jeg aldri har kjørt S80 eller andre forhjulsdrevne Volvoer, men enkelte mer moderne biler av andre merker gir vel et visst inntrykk av utviklingen. Jeg kan riktig nok ta høyde for at S80 er bedre på mange måter enn enkelte andre moderne biler.)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/245-E...item2317708933
Litt over snittet pen 77mod.
Ingen *godbit* kanskje, men kunne blitt en kanon bruksbil ser eg for meg.
Synes det har blitt veldig billig med v70 2,0T.
Men ser jo det at dette er kun en 00 modell, men km-stand er jo ikkje avskrekkande, og den er forøvrig godt utstyrt, og ser heil og grei ut...
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=32315375
http://finncdn.no/mmo/2011/12/16/5/3...0768606_xl.jpg