Tar mye plass da jeg ikke vet om jeg trenger så stor
Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
Printable View
Tar mye plass da jeg ikke vet om jeg trenger så stor
Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
Okey, trenger svar ganske kjapt her nå..!! Har fått tilbud om en Precision turbo med ar .63 på eksos, med inducer på kompressorhjul på 54mm. Blir dette for stort? Er jo kvalitetsturbo og jeg får den for 3500. minimalt brukt siden i vår. bremsa 350hk på en rb25 motor. Link: http://www.precisionturbo.net/turboc...--5431E-MFS/58
Er slik standard b230 oppsett, med porta fk-manifold, alucooler, e-manifold, større dyser (ikke innkjøpt enda) lavkomp bunndel 8.5:1, Porta 530 topp med a-kam og 46/38 ventiler (dyser rett i toppen), datasprut neste sommer, men må ha turbo NÅ!
Den er egentlig litt stor, den holder til cirka 450hk.
Ja, han sa den holdt til 400-450 hk. Mister jeg mye bunndrag og kjørbarhet ved å montere turbo med litt for stort kompressorhjul? Har egentlig bestillt meg t3/t4 turboen fra KSR, men har sendt e-post og avbestilt den. Vil tro det er bedre anvendte penger å kjøpe precision turboen istede. veit ikke hvor stor kompressorhjulet er på den fra ksr, men det veit kansje noen her inne? Sto ikke på sida deres
Supert, satt å venta på godkjenning fra deg ;) Får den for 3500,- Forøvrig så ligger den i Bergen, kansje du kjenner karn som selger? Glenn Inge Berge. Brukt på bremsing og på 5 løp. Ingen slitasje eller slark. Da blir det handel :) Er ikke hull for intern wg på den, men er vel bare å borre opp ett det? Har atp baklokk som skal på.
Har lyst på bsrt325, men blir for dyr for mitt budsjett denne gangen. Kansje neste rødblokk prosjekt!
Da kan jeg fortelle følgende. Kommer akkurat fra en bremsing av en B230fk med en Precisionturbo med disse målene. Med låst wg presterte den utrolige 2,7 BAR på 3500 o/min. og på maks effekt var baktrykket helt ok.
Jeg kjenner ikke til han karen nei.
ATP baklokk og ett modifisert Precision turbinhus er en løsning jeg har stor tro på. :)
Det er en ærlig sak. Hvis du synes at denne turboen er for treg så vet du at BSRT325 er en mulighet neste gang.
Toppers! Gleder meg alt :) Takk for hjelpa, og nyttig info :)
Har forøvrig også Garrett 034 wg-klokke, etter tidligere oppfordringer fra deg ;) Funker knall på ET-turboen, dønn stabilt trykk
Værsågod.
Mener selv at jeg poster fakta basert på erfaring og -34 actuatoren er ett eksempel på dette. Trivelig, men ikke overraskende at også du ble fornøyd med resultatet. Sånn går det når man velger kvalitet fremfor billig og blankt kinaskrot. ;)
Det har du grunn til. Eieren av den nevnte bilen var misfornøyd etter å ha fått hjelp av diverse lokale helter over tid. Han ble beroliget med at potensialet i oppsettet er godt nok til å gi tilfredsstillende resultat med riktig tilnærming til mapping m.v. Etter første prøvekjøring etter endringer, utbedringer og remapping klarte han ikke la være å storglise og bekrefte at resultatet på 550 + wnm og 380 + whp var tilfredsstillende. :)
(men med ett par av de etterhvert velkjente oppgraderingene henter man nok 50 - 60 hk til.)
EDIT.
Denne bilen har nå selvsagt 300 + hk på 4000 o/min., ett fokus og ett tall jeg har vært fanatisk opptatt av i nærmere 20 år. Grunnen til at jeg har stort fokus på akkurat dette er at eierene så godt som alltid geagerer som følger:
Eieren sendte melding til mapperen etter han hadde kommet hjem og parkert. "Saaatan så jævlig det går no. Over alle forventninger. Må bytte dekk. Kom fort ned på cordene."
Dette fra en gutt som har kjørt med over 400 whp og 600 wnm, men med bedriten respons og tvilsom mapping. ;)
HansOla tror du kommer til å bli fornøyd, denne har vel en mindre turbin enn t3/t4 til KSR som har 58mm? turbinhjul. Samt at den er litt mer oppdatert til dagens motorer.. Og som sagt så får du solgt den til det samme som du ga sikkert om det ikke er noe for deg.
Ja, den koster jo 9k ny, så får den billig :) Jeg fant ikke noe dimensjoner på ksr sin t3/t4, så er glad jeg tok en mer moderne kvalitetsturbo til samme prisen :)
Kommer du på vccn treffet eller til Dre i morgen?
Begge deler! Tenkte jeg skulle sjekke på rulla hva jeg egentlig har fra før. Med utslitt motor og høy oljeforbruk, men det får gå :)
Aha kanskje vi treffes da, sitter på med enten en gull/bronsje aktig 240 eller en blå 940 med 4 tusninger.
Til orientering er jeg sterkt uenig i at 8,5:1 i kompresjonsforhold korrekt kan beskrives som lavkomp. på en 8V rødmotor hvis planene er turbo og pumpebensin.
Motoren som jeg har refererte til, den som overlevde 2,7 BAR på 3500 o/min på pumpebensin og som går så det griner, den er selvsagt ekstrem lavkomp., 6,94:1.
Velger man såå lavt, da har man tatt for mye Møllers tran og overdrevet kraftig, men hvis man tenker å velge 8,5:1, da er man overforsiktig og tar for lite Møllers slik at man bør vurdere å øke inntaket. :)
Arrogant og fin er jeg overbevist om at du kommer til å blir mer og mer enig med det jeg poster jo mer praktisk erfaring du opprbeider deg med kombinasjonen Volvo 8V rødmotor med turbo, hyggelig ladetrykk og pumpebensin. :)
Alle som trimmer motorene sine bør være i stand til å ta av ett topplokk og få det planet, ikke sant? Hvis man f.eks begynner med noe rundt 7,8:1 og oppdager at det er unødvendig god akselerasjon i bilen med 1,7 - 1,8 BAR ladetrykk og korrekt tenning, men at bensinforbruket er litt høyt, da kan man høvle toppen til ønsket kompresjonsforhold og justere ned ladetrykket. Man har iallefall fått sett hvor godt motoren kan gå, man har unngått motorras og man får også sett med egne øyne hvor ekstremt mye akselerasjonsevne, dreiemoment og effekt som forsvinner med høyere kompresjonforhold og lavere ladetrykk. :)
Forsåvidt sant, såfremst man skrur ned trykket mer enn økningen av komp gir i gevinst... Rent subjektivt
Men ja, kanskje ikke noe en overivrig amatør bør gi seg ut på, altså å kjøre (relativt) høyere komp, uten å senke laddetrykket... Typ hvis motor er modifisert til å gå holdbart og problemfritt på 2 bar laddetrykk og gjør det like fint med 8.5+:1 som 7.8:1 på samme 95-søle så ser jeg heller liten vits å kjøre kompen lavere enn det trenger å være.
7.8-8:1 Er igrunn et fint kompromiss på en ellers urørt B230 turbo som skal gå på 95, og holder bra til det de fleste er ute etter med normal "husmortrim", og ikke så mye ned fra De originale 8.6:1 som FK/FT har fra fabrikk, til at det gjør noe nevneverdig utslag på EU og forbruk. Kanskje den til og med får brukt tenningstabellen, og ikke rir på bankesensoren, sålenge det er snakk om mitsu xxT std.turbo... En mer egnet turbo, bokstavelig talt blåser liv i motoren med std. komp, uten å ri på bankesensor, og tåler et godt klype til med trykk, seff til originaldysene er tømt såklart :)
For underholdningen sin del; Hvor stor teoretisk prosentvis effekt reduksjon mener du en motor "gir" når man reduserer kompresjonsforholdet fra orginale 8,7:1 til modifiserte 7,8:1 da, eller for enkelthets skyld fra 9,0:1 -> 8,0:1?
Jeg mener at en slik reduksjon i kompresjonsforholdet tillater 0,5 BAR høyere ladetrykk, noen som gir en effektøkning på hele 50% av grunnmotoreffekten.
Tja 7-8% med ellers samme ladd... Som joda, noen ganger kan kompenseres for med laddetrykksøkning for den med lavest komp, for å ende opp med det samme resultatet til slutt. Hvis ellers tennpunkt er korrekt for begge, mot en økning i EGT og noe tap av effektivitet og suppeforbruk, aller helst i hverdagskjøringsområdet for den med litt lavere komp :)
Jeg har fortsatt bakkekontakt liker jeg å tro... det er ikke svart/hvitt heller :)
Derfor jeg også styrer unna turbo med følgende nødvendighet av lavere komp til en daglig-bil... Derfor jeg laga den 12.2:1 motoren min også med fokus på en flat momentkurve + spare suppe, da den høye kompen gir mest utslag i det området der akkuratt den motoren/bilen blir brukt mest... vanlig cruise-kjøring og til-fra jobb :)
Men for morro skyld, til den samme bilen med 12.2:1 så har jeg planer for den til etter den 960'n min som skal bli ny bruksbil er oppe å går, og det faller nok i smak hos deg faktisk...
B230 stroka til 2.78L (96x96 rødblokk), som trenger en 531 (ja faktisk) med en kam som minner om K-kam, og en 1.6L/rpm lysholmskrue som skal ladde 1.2 bar på 95 suppe på 8:1 i komp :) Trenger jo strengt talt ikke så lav komp fra midtregisteret og opp, men skruen ladder 1.2 så å si fra første rpm, så det er nødvendig :) Trenger forsåvidt ikke noe annet enn 2V topp på den da det ikke skal bli noe turtallsmaskin, og swirl-motion som er i 531 kommer til sin rett når det skal jobbes på relativt lavt turtall med et slagvolum som faktisk klarer å nytte den toppen fornuftig :)
Tenkte meg at du antok noe slikt, men her er ett produkt fra ham som du og SWR var på kurs hos; 2% -toprosent- er det korrekte svaret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/737.jpg
Basert på egen erfaring fra egenspec. 8V rødmotor så ligger grunnmotor effekten mellom 120 og 150 hk. En effektreduksjon på 2% er da ubetydelige 2,4-3 hk.
En ladetrykksøkning på 0,5 BAR med korrekt tenningstidspunkt derimot, det gir en effektøkning på 59 - 74 hk og ca. 95 Nm ekstra gjennom hele registeret !!! :eek: ;)
Til tross for at det er en øvelse i meningsløshet og overdrivelse så er det likevel ett interessant motorprosjekt så jeg håper at du får vist frem resultatet i rimelig tid.
Okey, 8.5:1 var kansje veeeel forsiktig. Får satse nærmere 7.8-8:1 da.. Har vært hos Dreracing i dag, og titta på sprut og litt småsnax
Jeg holder fast på at min løsning med å dreie stemplene 76x4,5 mm og så åpne opp forbrenningskamrene rundt ventilene gir korrekt kompresjonsforhold. :)
Noen som har prøvd Garrett GT32 på B23-B230?
Denne er egendtlig ment til annlegs maskin: http://www.ebay.com/itm/NEW-Genuine-...JY7qeK&vxp=mtr
Evt denne http://www.himni-racing.com/turbocha...2-turbo-gt3271
Prøv en gt3071r istede :) kurrant pris på denne nå. Hvor mye effekt er du ute etter?
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk