må jeg sette inn egne stikk for å få dette til å fungere? eller ligger det kabler på noe vis ute en plass for påkobling? 10 er low speed og 11 er hi speed+ og det er bare å koble de til stikk 1 og 2 på selve originalrelè? :)
Printable View
Da er det bare å lese koblingsskjema:)
Hehe:) om jeg har forstått det riktig, så skal vifta ha strøm:) ikke jord:) jordingssignalet går igjennom styreenheten.
og strøm går til de to forskjellige kretsene via kontakten som man ser på bildet av vifta. sort kabel er jo normalt sett jord ;) rele som får strøm og videresender den på signal fra ev pinne 10 og 11 inn på stikk 1 og 2 på styringen i rele ut til høy eller lav hastighet på vifta :) dumt jeg ikke har bildet av rele her nå så hadde du sett det :) lettere å skjønne selve viftekoblingen da :)
edit:
http://cdn1.iofferphoto.com/img/item...7/265/41ST.jpg
der ser man originalrele :)
Det er to-hastighetsvifte ja. Sitter å leser koblingsskjema på 940Turbo nå;)
du får lese i vei og dele om du kommer til noe fornuftig :)
har bestilt meg pansermontert luftgitter til S60R fra Evolve\Elevate nå til panseret, så jeg får sluppet ut litt varmluft på turbosiden. sort gitter med sort deksel til regnværsdager\vinterdager :) ble vell rundt omkring 120$ med frakt tror jeg :)
felgene har ikke ipd før om litt nå men det blir en storordre som gir en frakt på 700$ :eek: synd man ikke har tid til å vente på jetcarrier eller hva det het... men kan ikke vente en mnd på å få de delene når det er såpass stort og tungt at det kan være vanskelig å få det med på flyfrakta og dermed må gå sjøveien for å kunne dra ned prisen nevneverdig kanskje...
Jeg skal dele info nå jeg får lest litt vettu:) men har hverken rele, vifte, eller ledningsnett, så det blir teoretisk. utfra hva jeg kan lese av koblingsskjema, så er det noe som heter TCU enhet, og ECC enhet. Det siste går jeg ut fra at er klimaanlegg, så den er utelukket. TCU veit jeg ikke hva står for enda, men sikkert ikke så viktig til ditt bruk:)
Har du vifte og rele til A/C?
aner ikke ang vifterele. bare at det er et slikt tohastighets som på bildet :)
Det er en orange kabel, merket 2B i rele.
En Rød m/hvit stripe, merket 1B i rele.
2B er til høy hastighet, Den skal til pin 11 på LH 2.4 bensin styreenhet.
1B er til lav hastighet. Den skal til pin 10 på LH 2.4 bensin styreenhet.
På rele er det også:
1C. 4.0 kvadrats, Grønn m/rød stripe. Den går til lav hastighet på vifta.
2C. 4.0 kvardrats, Rød Den går til Høy hastighet på vifte.
1A. 4.0 kvadrats, Rød +30 Hovedstrøm.
Dette er ihverfall det jeg finner her.
Om det gjør deg noe klokere.
På releet på bildet:
Out 1&2 går nok til vifta
In 1&2 går til pin 10&11 på LH 2.4 Bensinhjerne.
Den siste skal det Hovedstrøm på.
sånn jeg har forstått de, så henter motorstyringa temperaturinfo fra Vanntempsensoren i motoren, og når den passerer X antall grader, så starter lav hastighet på vifta.
om tempen stiger ytterligere, så starter høy hastighet.
Men det kan nok Gaupe svare bedre på, siden han har gjort det i praksis. :)
Hastigheit 2 går aldri hos meg, så tenkte eg skulle la den vere råd å manuelt overstyre. Eg har jo to elektriske vifter på min bil, det er også ei på acen, men den skal eg fjerne.
Er vel sjelden det blir så varmt på folkelig kjøring at den starter. Men hadde jeg tydet skjemaet riktig mtp på oppkobling mot ECU?
En mulighet, kan være å montere en "full-lastbryter" i forbindelse med gasswire/spjeld, slik at du jorder kretsen, og starter vifta ved fullt gasspådrag. Da kjøler det intercooler mer ved fullt ladetrykk. Denne kretsen bør jo igjen ha ei styring, så du slipper den funksjonen om du ikke skal kjøre SÅ aktivt. Evt koble den inn med en delay, Turbo timer, slik at den går 1 minutt eller 2 etter motoren er stanset, for å få gjennomtrekk, bedre kjøling i motorrommet etter kjøring.
Du har tolka skjema rett. Men det skjemaet ikkje fortel noko om, er kriteria for start. Det føler eg er litt av problemet med lh jetronic, det er ikkje så veldig godt dokumentert. Vifta mi startar ikkje før den er på raudt på målaren.
Trinn 1?
har vært å fått tak i ymse kabelsko for å være sikker på at jeg har noen som passer i kontakten til hjernen nå :)
tror jeg kobler ene til hjerne og en på manuell override ja for å være sikker :) synes det høres litt vell varmt ut at den må opp til det røde før vifta starter...
Hva er en TCU styreenhet da? Ser ut som viftestyringa ikke bare går på LH 2.4 aleine.
Trinn 1 går til Pin 5 på TCU (Temperature Control Unit??), som igjen er i forbindelse med LH 2.4.
Trinn 2 ifølge skjema her, går til pin 11 på LH 2.4 ECU, Pin 4 på TCU styreenhet, og Pin 15 på ECC styreenhet.(A/C control module) Dette finner jeg kun til B204FT.
Til B230FK/FT med A/C får jeg opp samme opplegget. B230FK/FT uten A/C har enkeltrele, med enkelhastighetsvifte som blir jordtyrtgjennom tempsensor i radiator.
B6304FS med A/C har samme prinsipp som B230.
Lettere med DTA sprutet syns jeg:p der plotter jeg bare inn antall grader jeg vil vifta skal starte på:) Hehe:) og når jeg lånte bort bilen, satte jeg turtallsperre, Hard Cut på 3200 rpm, og Max turbo boost til 150Kpa :p Gikk ikke akkurat fælt da:D
TCU er vanligvis Transmission Control Unit.
Du tenker på TCM, Transmission Control Module.
TCU, er Turbo Control Unit, elektronisk ladetrykkstyring som kun B204FT/GT har, av raudblokkene:
http://www.scribd.com/doc/3698829/Tu...em-TCU-B204FT-
Etter det eg kan sjå, skal pinne 10 også jorde via low-speed pressure sensor og pinne 11 jorde via high-speed pressure sensor. Så ganske manuell styring altså via pressostatane på AC-systemet. Dette var på eit 95-skjema, kan ha vorte endringar på seinare modellar.