tok en tur i garasjen i dag også, og det virker som bilen fremdeles går på 3 syl :S
pussa av pluggene før montering slik at de var rene, pluggledninger, rotor og fordeler lokk er jo også nytt..
ble litt lei nå kjenner jeg :P
Printable View
tok en tur i garasjen i dag også, og det virker som bilen fremdeles går på 3 syl :S
pussa av pluggene før montering slik at de var rene, pluggledninger, rotor og fordeler lokk er jo også nytt..
ble litt lei nå kjenner jeg :P
ikke det jeg vet :P var ingen skader på ventilene når jeg monterte sammen.. skal jo litt press til for å bøye en ventil..
tok ut plugga i kveld, og to var våte mens to var tørre :S
skal uansett bytte pluggene! bpr7es tenker jeg..?
ohm'et pluggledningene, og får kontakt på alle. rotor og fordeler lokk ser også bra ut..
Kompresjonstest avslører om du har noen bøyde ventiler og lignende! Har du rett dwell på coilen ? Prøv å plukk av en og en dysekontakt og hør om gangen på motoren endrer seg! Og gjør det samme med pluggledningene etterpå ! =) Hyggelig at du har fått sammen!
Du må shimse ventilklaringen riktig før du tar komp.test da.
Kan jo være at du ikke har skikkelig komp. på en sylinder pga. trang klaring da.
Det kan være ja :)
Får kontrollere shims og bytte der det var trangt..
ble en kjapp tur i garasjen i stad, målte over ventil klaring og tok ut shimsa.. husker ikke hvor tykke de var så Kverneland får måleover å bestille for meg :P
men her er klaringene hvertfall, målt fra toppen der 1 er første ventil og 8 siste såklart:)
1 - 0.16
2 - 0,32
3 - 0,22
4 - 0,32
5 - 0,22
6 - 0,22
7 - 0,27
8 - 0,25
grunnen til at tallene er slik er at f.eks 0,15mm gikk lett der tallet er litt høyere mens 0,20 gikk ikke inn, og sånn fortsetter det..
monterte også ny spylevæske tank, mangler rydding i ledninger men :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/2040.jpg
Så litt trangt ut det der ja! Faktisk jevnt over..
Bør ha litt mere klaring på eksosventilene da ting utvider seg bittelitt mer der ;)
Ja, klaringa forandra seg etter ting fikk gå seg varmt..
Tenkte å legge klaringa på 0,35 jevnt over jeg.. Bedre å legge innsug på 35 og eksos på 40 kanskje?
har du stålomspunnet slange fra fuelrail og helt til tank?
Nei, er stål omspunnet fra clutch hus og opp..
aha...tenkte jeg gjerne skulle ha fuel rail og bensintrykks regulater som deg ser du
Okei :)
Har handla shims hos Cylmo idag, så da håper jeg at klaringa blir bra :)
0,30 på innsug og 40 på eksos skal det bli når alt er montert igjen! Skal jeg montere gummi hettene til ventilene? De som sitter toppen av stammen mot løfter...
gummien demper litt støy. så er jo greit å montere syns jeg
Det jeg og mente.. Får montere uten først så måle, hvis alt er ok demonterer jeg, monterer demperne og mont alt som trengs :)
Så blir det fyrings, skal montere nye plugger og.. 0,5 eller 0,6 i gap??
svak gnist og stort gap = feiltenning.
Men har du skikkelig gnist så er det sikkert ikke galt med 06. (men er det så stort man skal ha på disse da?)
(har alltid kjøpt slike blekksprut elektroder i det siste :D)
Er org Volvo coil, mener 0,6mm gap er org jeg? Mener å ha lest om 0.5mm gap på savar..
Vet mange bruker 0.6 på NGK plugger og org coil ! Forresten noen som har prøvd feiltema's "høyeffektcoil?"
Jeg har kjørt med den "lille tør" greia ihvertfall. fungerte sålenge man ikke lot den stå 10cm unna en rød DP :P
Hadde da en MDS på vei så ble byttet til den da. så vet ikke med holdbarhet etc. men den leverte ihvertfall mer en min 10+ år gamle 940 coil...
Handla bpr7es plugger idag, gustavsson anbefalte b7es. Noen forskjell mellom de plugga? :p
Gap 0,5-0,6mm :)
Her er en oversikt over hva merkingen på pluggene betyr.
http://www.ngksparkplugs.com/techinf...tnumberkey.pdf
Takk skal du ha, var grei å fin den der :)
Etter shimsing og plugg bytte bør bilen gå normalt hvertfall, ohmet plugg ledningene å de var hele, rotor og alt er jo nytt :p
montere shims og kontrollerte etter montering i kveld, alle innsugs ventiler lå en plass mellom 0.30-0.35 hverken under eller over :P eksos lå på 0.40 som planlagt..
så demonterte jeg igjen, og monterte gummi demperne der, og etter montering får jeg jo ikke inn 0.10 engang, noen plass! blir det slik eller?
Jepp, det er vel i bunn og grunn det gummiputene gjør, for å hindre kakling og slikt =) Helt normalt ! :)
Det jeg trodde men stussa litt hehe :)
Da håper jeg på å få ferdig bilen i kveld :)
fyra bilen ikveld, og endelig går den på 4! :D
skal montere reg reim deksel og dynamo reim i morgen og prøvekjøre tenkte jeg :)
Må få filma bilen i aksjon en gang ? =) Og logg om det skulle dukke opp noen problemer ! ;)
ja, skulle fått ordna med kamera + mapping først da ;)
det skal jeg vettu!
prøvekjørte i sta, bilen funker bra :) grenrøret blir skikkelig varmt, men dette regner jeg med ordner seg med mapping..
har og liten sprekk i radiator? damper fra den v/varm motor.. og liten lekk på oljereturen.
ellers fungerer alt som normalt nå :D
trodde jeg skulle sprette ut av sete når jeg traff en dump, var ikke mye fjæring i stola ^^
Har kjørt snart 7mil i strekk med den nå, og ingen problemer :D
Fri eksos en plass hvertfall, ser ut som den lader allerede v 2000 og!
Høres bra ut! Action pics :D
Skulle fått tatt noen ja :)
Skal på Frøya i april tenkte jeg, da med sperre!
Skal bestille time for mapping på mandag tenkte jeg :)
Det skal ordne seg vett ;)
Aldri vært der selv, har bare kjørt på lånke..
Eksos lekkasjen har blitt større, så når den er fiksa får jeg bestille time ;)
Før eller etter lambda ? =)
Får håpe det ikke er grenrøret. :D
før lambda desverre.
høres ut som det er eksos pakning.. skal se på det i morgen :)