Ja det går fint, men det trenger du ikke "idag" hvis du kjører med fullsekvensielt. Sammen med f.eks Siemens Deka dyser, som skal være gode på veldig korte dysetider.
Hvor mye HK sikter du på egentlig?
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Printable View
I første omgang så langt jeg kan uten å bytte bunndel :P Har FK, Skal bygge ornlige saker, men sanker deler. Tenkte å prøve litt diverse på 940 te sommern, få noen erfaringer :P
Klarer vell ikke 300 hk pga for høy komp?? Men en 280?
Du trenger nok ikke tenke på 2stegs dyseoppsett før du bikker 11-1200hk+, så innen du er der, så har du nok kontrollen på det også skal du se ;)
Er nok andre ting i oppsettet også da, som kan gi litt røff tomgang ;(
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Men helt ute av det blå, tenkte å bygge tillegsprut i starten, bare får å se littegrann.. Men lurer på om rpm har noen innvirkning på innsrøytinga i det hele tatt?
Hviss jeg lager tillegsprut oppå orginal opplegget i starten har det noe hennsikt å få inn svinghjulssensor??
Ær det bare å smale inn TPS MAP, lufttemp og bredbåndslamda?
/ vill mappet tilpasse seg/ lære seg hvor mye og når bilen vanligvis får bensin og lage mapp etter det??
Tilleggsprut har jeg ingen erfaring med, men kalkulert bensinforbruk er jo en ganske omfattende formel, basert på turtall, manifoiltrykk, lufttemp, korrigering på dyser mtp batterispenning osv.
Jeg vet det finnes der ute, men det blir vel fort som å skyte i blinde, er nok lettest om 1 hjerne ordner alt.
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Req. fuel kan være basert på så lite som TPS, turtall, lufttemp, vanntemp og batterispenning :) Eller enda simplere som produksjonsbiler har... closed-loop lambda...
Enkelt forklart kan man si at ett tilleggsprut fungerer etter følgende prinsipp.
Se for deg at du står foran en stor reol med mange skuffer som hver inneholder ett tall som er åpningstidene på tilleggsdysene.
Vi kan si at du har 5 skuffer i høyden (0,1, 0,25, 0,75, 1,0, 1,25 og 1,5 BAR og
9 i bredden, 3000, 3500, 4000, 4500, 5000, 5500, 6000, 6500, 7000 o/min.
Sprutet må altså få beskjed om motorturtall og ladetrykk og trenger derfor å få speed signal fra svinghjul, reimhjul eller en gammel fordeler.
Tilleggsprutet må også kobles til en MAP sensor.
Hvis du kjører avgårde med 1,0 BAR ladetrykk og 4000 o/min så "går" tilleggsprutet" bort til 4000 o/min og opp til 1,0 BAR skuffen og titter oppi skuffen for å se hvilket tal DU har lagt oppi. Hvis du har bestemt via mapping at du vil at dysene skal være åpen i 6 ms så legger du bare 6 ms oppi denne skuffen.
Alle disse andre teoretiske problemene du nevner, de tar det originale sprutet seg av på en førsteklasses måte. (Hvis du ikke har rotet med chip, dyser osv da.)
Men kann du få lamda tallet til å påvirke mappinga "live" ?
Bare tenkte på situvasjoner som førstegangsstart og første gang du kjører den? Jeg som er "idiot" innen dette hadde jo dratt nytte av det :p
Bare tenkte hviss jeg fikk startet den og ikke klarte å få turtall på den, så hadde det jo vært greit å hatt en slik funksjon.
http://www.youtube.com/watch?v=wLyk58f-u9I
Eller må man bare gjøre dette en hel del ganger i starten?
Har kjørt med map sensor montert både internt i MS og i motorrom. Har ikke merket noen forskjell i forhold til tuning med forskjellig plassering. Den eksterne sensoren var en 3bar GM. Internmontert har jeg brukt både 2,5bars og 4bars uten noen ulemper med noen.
Om du er "idiot", eller nybegyner som jeg vil kalle det, så er det i grunn best at du tar deg den nødvendige tiden å lære hvordan man mapper datsprut manuelt, uansett hvor mange forskjellige autotune knapper som måtte finnes.
Noe av det første man må justere etter oppstart er tomgang, slik at motoren ikke går og jager. Har foreløpig ikke hørt om noen autotune som klarer det.
Om du leser i megamanual eller msextramanualen så står det under tuningdelen ganske greit forklart hvordan man bør gå fram når man prøver første oppstart.
Med litt variasjoner så fungerer den prosedyren ganske så greit på mange andre sprut også.
Bruker du tilstrekkelig med tid til research og gjennomgang av koblinger og innstillinger før oppstart så er motor typisk i gang innen en halvtime etter første startforsøk, og går pent på tomgang innen en time etter første oppstart. Denne tiden kan øke dramatisk om man ikke gjør noe forarbeid.
http://msextra.com/doc/ms2extra/MS2-...tml#start_idle
hei eg har fått megasquirten min oppe å gå men eg tukla litt med fuel å da ble bilen helt dass ka kan eg gjøre?? går det ant at den ''lærer'' fra O2 sensoren ?
Hvilken innstilling har du tuklet med? Om du ikke har aktivert EGO controll eller autotune så justerer den ikke noe ved hjelp av lambda. Om du ikke finner feilen så går du rett og slett tilbake ett restore point, om du bruker TunerStudio.
Noen som har en guide for instilling av EGO? Intresant å vite hvordan man kan bruke dette i praksis au :p
http://www.msextra.com/doc/ms3/AFR_EGO_Control.html
Før motor er justert noe særlig på penkjøring fungerer det stort sett greit å kjøre med ego controll på sugesiden i simpel mode og 10-15% controller auth.
For å unngå at AFR jager for mye i dette tilfellet så holdes ignition events per step ganske høy og controller step size ganske lav. Unngå å kjør ego i closed loop på tomgang til å begyne med, da det fort fører til at motoren begyner å jage.
Noen her inne som kan fortelle om MegaSquirt er noe å satse på? Leser mange steder at det bare er noe drit. Men er vel en grunn til at de har utviklet både MS1, MS2 og MS3.
Tips og inspill fra folk som faktisk har brukt megasquirt selv blir tatt bedre imot, og får komme inn i varmen hos meg :) hehe
Du kan jo tenke deg kor mange som har lodda saman sjølv, og enten ikkje fått dette til skikkeleg eller i det heile tatt, og då er det jo sjølvsagt megasquirt dom er problemet, ikkje dei sjølv... Evt at dei små eller ingen forutsetningar til å få til dette sjølv.
Det er fleire som skriv i tråden her, som er rekne som megasquirt-guruar.
Om man finner de rette personene så klarer de å lage til problemer uansett motorstyringstype, bilmerke/type, osv. Og det fins ca like mange forskjellige meninger som folk som har en mening. Men det er svært vanlig at man foretrekker den sprut typen man har holdt på mest med framfor andre merker.
Derfor har f.eks jeg MS2 og MS3 på førsteplass og Haltech på andreplass blant de jeg foretrekker. Kan legge til at jeg ikke er noen stor fan av MS1 og E6, selv om jeg har vært borti begge deler.
Jeg regner meg selv fortsatt som amatør selv om jeg har gjort noen MS2 installasjoner og 2 MS3 installsjoner hittil, og hjulpet folk som har fått problemer med diverse andre sprut fra Haltech til Link og særheter som GEMS. Eneste grunn til at jeg driver med det til hobby, og innimellom hjelper noen i gang med ett prosjekt når jeg har anledning, er at jeg finner det fasinerende og lærerikt.
Mange ting man drar med seg når man lærer ett sprut er også nyttig når man holder på med sprut av andre typer, da veldig mange funksjoner er lik fra sprut til sprut med litt variasjoner.
Om du har DIY ånd og er oppriktig interesert i å lære litt om elektronikk og fra bunn av lære hvordan en motorstyring fungerer, så er min personlige mening at MS er ett bra sprut å begyne med. Men det krever en god dose tolmdighet, i grunn uansett hvilket sprut du skal lære. Det har skjedd flere ganger at jeg har rådet en utolmodig sjel som bare er ute etter å spare noen kr, og ikke interessert i å lære noe, kontakte en lokal tuner eller person som tar på seg installering og justering av datasprut.
Jeg har selv ingen biler oppe å gå med datasprut nå i skrivende stund, men har både MS2 og MS3X liggende som skal i bruk igjen. Både egenloddete løsninger og ferdigkjøpt.
Men jeg må si at veien MS3 firmwaren har tatt den senere tid er fasinerende, så det skal bli interesangt å begyne med MS3en igjen i neste bil den skal i :)
Og ja jeg har hatt noen problemer selv, men jeg kommer ikke på noen jeg ikke har vært skyld i selv. Som f.eks et par kortsluttede prosessorer og kondensatorer pga. uvitenhet/uforsiktighet.
Som gaupe nevner så er det flere her på forumet som har peiling på MS, og også folk som er flink med andre sprut.
True story... "Bad input = rubbish output!"
Tusen takk for et stort og bra svar Truckdriver!
Ville du anbefalt MS3 fremfor MS2?
Skal bygge turbo med tiden, men hadde vert greit å få prøvd å koble opp MS på en vanlig FB motor til å starte med. Er jo ikke noe særlig mye dyrere å kjøpe MS enn å få tak i LH2.4 fra 240 pluss hjerner og chipper.
Er litt mindre ting som kan gå galt i læringsperioden når det ikke er turbo på motoren :p
Om du bruker pcb v3.0 eller v3.57 hovedkort så kan en MS2 med enkle grep oppgraderes til MS3 på ett senere tidspunkt. Elektrisk sett er de 2 hovedkortene nesten lik, men jeg foretrekker V3.0 ettersom den er enklere å modde om det trengs. Pcb v3.57 har også noen andre komponenter i VR sensor kretsen som gjør at man ofte må trikse litt for å få reint triggersignal på høyere turtall med enkelte sensorer.
Om du skal lodde selv selv er det også pcb v3.0 som gjelder, da v3.57 som består av overflatemonterte komponenter er montert ved hjelp av roboter.
Det er flere ting som kan bestemme et valg mellom MS2 og MS3.
Man kan begyne med budsjettet. Mellom en MS2 og en fult utbygd MS3X er det ett prissprang. MS3 prosessoren kan også brukes i rein oppgraderingsmodus fra MS2 uten MS3X kortet. Dette kan gjerne sammenlignes med budsjettet/prisen på motor også.
Det neste er forventet sugemotoreffekt per liter motorvolum. En motor med 100hk/l krever vesentlig mer av motorstyringen for å fungere bra i alle driftstilstander enn en motor med bare 60hk/l.
Med høy litereffekt merker man bedre fordeler med f.eks. sekvensiell innsprøytning og justerbar map sampling algoritme.
Om du f.eks tar en motor med høy sugeeffekt som har ett gasspjeld per sylinder, med der tilhørende kvasse kamtider og overlading i form av turbo, som totalt kanskje er verd 150K, så er det en motor jeg ivertfall ville gått for en MS3X på. Med 4d mapping begyner dette å bli litt avansert da. Men man har en del sikkerhetsfunksjoner som er laget for å kunne berge motor fra ett havari pga f.eks for lite drivstoff. Og mulighet for limp home modus om en sensor skulle feile, og mulighet for å programmere en varsellampe som tennes om noe er galt. Ganske nytt er også en ekstra modul man kan plugge inn som brukes i lag med bankesensor, og har mulighet for å lokalisere hvilken sylinder som banker. Logging på minnekort er en funksjon som bla var svært nyttig for meg når jeg hjalp en kompis med en RCN Volvo EVO motor i forhold til f.eks mapping.
Om du ikke har bruk for alle disse fancy funksjonene til å begyne med, og har ett strammere budsjett, så er fortsatt MS2 ett greit valg :)
Men jeg må understreke at å mappe en motor til den oppfører seg nær perfekt ifra kaldstart i mange minusgrader og til den værste pining på banekjøring til bra forbruk og oppførsel på langkjøring, krever mye tid og innsats.
Fort å gæli mapping fungerer til sitt bruk, men det er ett stort kompromis der man ofrer mye "luksus" man tar for gitt på en standard bruksbil.
Da tror jeg at jeg går for dette: http://www.diyautotune.com/catalog/m...ase-p-119.html
Tenker i hovedsak å gjøre dette fordi jeg vil lære om motorstyring, prøve selv og se at ting faktisk virker!
Jeg forventer ikke at jeg skal klare å mappe det bra på dag 1 med oppstart, men prøve litt, feile masse, og etterhvert få til noe som fungerer bra.
Kaldstart er vel noe man kan programmere inn i sprutet er det ikke? Mener å ha lest flere steder at dette er mulig. Men at det fungerer like bra som OEM er vel bare en drøm man kan ha. Hvertfall i starten.
Dette blir ikke noe verstingmotor til å begynne med. Det er derfor jeg vil lære meg å mappe på en motor uten turbo. Skal vel litt til å drepe en B230 i utgangspunktet, så rekker vel å tilegne meg de nødvendige kunnskaper som trengs før motoren takker for seg. Skal også kjøpe bredbåndslamda så jeg vet hva som kommer ut fra motoren, og kan justere deretter.
Har MS2 V3.0 støtte for bankesensing?
Er det noe effekt å hente på en original B230FB kun med sprut?
Jeg hadde uten å blunke, gått opp $100 og kjøpt MS3 istedet.
Du kan jo heller vurdere X kortet som en oppgradering senere, for full sekvensiell tenning og fuel.
MS2 støtter ikke direkte den nye bankesensor modulen, men mulig det går an å få til med litt modding.
Kaldstart har alle MS'ene.
For meg i A4'en, har ikke rørt den enda, og den starter i 20 minusgrader. Må riktignok holde den de første 20-30sek med litt åpning på gassen, så med litt finjustering så sitter nok den greit :)
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Ja det har jeg, det fungerer veldig greit, dog kun i open loop fåreløpig. Har ikke helt skjønt alt med gain og hysterese for å få closed loop til å sitte skikkelig.
Men nå sporer dette til å bli en MS tråd, så jeg oppfordrer AleksanderK til å starte en egen tråd, eller fortsette i MS tråden for å få litt dypere info om MS :)
Sant nok ikke store ekstrakostnaden i oppgraderingsmodus.
MS2 støtter bankesensor, men ikke på en god måte som gjør den spesielt nyttig.
Om du tenker på plugin modulen til MS3(?) så støtter ikke MS2 den, og det vil heller ikke bli utviklet støtte. Det er en enklere og billigere løsning å montere en MS3 prosessor enn å utvikle støtte til MS2.
Utviklerene av MS2 extra koden har også annonsert at det ikke vil bli utviklet noen flere funksjoner til MS2 av de, selv om tilbakeføring av gode MS3 løsninger kan bli aktuelt.
Angående kaldstart så er det fint mulig å få den bedre enn orginalt på enkelte biler, men det krever litt tid da man faktisk er avhengig av en ekte kaldstart i den temperaturen for å justere. Med MS3X klarte jeg kaldstart i nesten 15 minus på Cosworthen min, med et ca 5s startforsøk. Og da selvsagt uten at motoren stopper igjen rett etter start.
Egentlig litt for kald start for samvittigheten min. Ettersom jeg har gjort det noen ganger tidligere klarte jeg å justere den til det med kanskje 3-5 kaldstartforsøk over 2-3 dager med ganske konstant utetemperatur.
Første bilen jeg hadde datasprut(Ms2) på klarte jeg å få i gang med rein sommerblanda E85 på tanken med ca 5 minus i motortemp, altså uten motorvarmer. Motoren hadde egentlig litt for lav komp til E85, så den startet først rett før batteriet var nedtappet av startforsøk.
Cosworthen med MS3 startet altså lettere i kaldt vær enn V70en som jeg hadde.
Jeg støtter planen om å prøve på tilnærmet orginal sugemotor først, da en turbomotor er utrolig rask å ødelegge spesielt for en nybegyner.
En litt for ivrig sjofør og en mapper som er uoppmerksom i bare noen sekunder kan være mer enn nok for å ødelegge en motor. I en litt sløvere sugemotor skjer ting litt saktere slik at man har tid til å oppfatte mer uten å være avhengig å bruke datalogg til alt.
Men hva er den vanligste feilen når nybegynnere ødelegger motoren med ettermontert sprut??
Tenning? For mager blanding?
Uten at jeg vet det, så vil jeg anta at for høy tenning har ødelagt mest. Håper at 99% av alle som kjøper datasprut også kjøper bredbåndslambda, og da er det lettere å unngå ras pga det.
Banking er det nok større problemer med å bare kjøpe seg noe som overvåker det.
Har ikke kommet så langt at jeg har begynt med å tune noe særlig på tenningsmappet, men når jeg skal det, en av de nærmeste dagene, så kommer jeg til å sitte med noen DIY hodetelefoner koblet til bankesensorene, kanskje via laptop om signalet blir for lavt.
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Kan du ikke laste opp noen screenshots av tenningsmappet etterhvært ? :) Kansje bilder av bankesensor opplegget ditt??
Det skal jeg gjøre, men nå er det fest! Godt nyttår!
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
Så sant så sant! Godt nyttår!
Begge deler. Jeg vil utvide begrepet til feil tenning og feil blanding. Nødvendig tenning varierer veldig med blandingsforhold, da mager og feit blanding gir tregere forbrenning.
Det betyr at om du begyner med alt for feit blanding på full belastning uten noe banking så kan du få banking når AFR begyner nærme seg det motoren går best på.
Det vil også variere med drivstoff du kjører, da f.eks alkohol oppfører seg litt annerledes.
Med en mild sugemotor har du heldigvis marginene på din side. Da kan du helt enkelt begyne med en konservativ tenningstabell, og AFR gjør ikke like stor skade om den blir litt for feit eller for mager.
Med en turbomotor er ikke marginene like stor. Når man kjører vesentlig ladetrykk vil både for mye og for lite tenning være skadelig. For mye tenning så vil det bli detonasjon som raskt kan ta livet av toppakning, stempler og råder. For lite tenning så vil varmeoppbygningen bli for stor slik at turbo og manifold blir overopphetet og kan havarere, samt ventiler og resten av forbrenningskammer kan bli så varmt at det blir skade og det kan eventuelt også føre til detonasjon pga varmen.
Når du mapper tenning uten dyno må du altså følge med på banking, vamreoppbygging i eksos(kan også forplante seg til kjølevann), og forandring i AFR når du forandrer tenning.
Du må altså lytte til motoren hele tiden, så skru av stereoanlegg og legg på telefon, og følge med hvordan motoran har det via instumentene i datasprut, og fysisk. Lesing av tennplugger er også nyttig verktøy for å se om det har vært banking. De som har god erfaring klarer å lese av både tenning og blanding ut fra plugger.
Med sugemotor kan du klare å høre banking ved hjelp av god hørsel og oppmerksomhet, men de færreste har så godt motorøre at de hører banking fra en turbomotor med godt med ladetrykk, før bankingen er skadelig.
Ett enkelt lytteutstyr som du kan dra med deg til alle biler lager du av ett sett hørselvern, og noen meter med nylonslange som du krysser ut til begge øreklokkene. Andre enden festes f.eks i en rørstubb som skrus fast midt på motorblokka på ene siden.
Det blir somregel for lavt ved lave turtall svak bankin og for høyt med høyt turtall og kraftig banking... derfor er det ofte nødvendig å bruke en resistor i serie. Plugger det i PC'n på mic inngang og laster ned et audioprogram som man kan stille inn så du får en flat amplitude ut på headset og kan legge inn bandpassfiltre osv digitalt ;) får renska bort en god del mekanisk støy som ventilmekanisme osv. Gjerne legge inn bandpass for forbobblingsfrekvensene til bankinga også tilfelle noe annen mekansik støy har samme frekvens som primærbankefrekvensen ;) Inne på VEMS sine sider er det et diagram med slik pekepinn frekvenser på banking vs. borring. 96mm boring har vel ala 6.5kHz husker jeg ikke feil... Dog sjekk det opp før du begynner...
Mine 81mm har 7.1khz som primærfrekvens, så må vel doble den oppover for å finne de neste?
- Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
bare for og avspore litt.... har noen ett bilde av hjerne sticken (LH2.2) sine nr og ka de går til ? vert greit å bare kobla tingene til inni bilen sån at du slepper å kjøre alt gjenom torpedo veggen.... vist ingen har bilde har noen peil ? eg har prøvd å leite etter noen bilder men du må ha lupe for å se det....
noen i bergens område som har peiling på MS2
for alle eg kjener sier ms er noe drit og eg skal prøve å bygge bil med ms å vise de de motsatte :D
så trenger hjelp med noen ting som:
TPS: slår seg av når du har full trottle.... og har bytta tps 4 ganger samme på alle gått gjennom loddingene finder ikke noe...
Vet om folk som har erfaring med MS over det meste av landet, men kommer ikke på noen der i nærheten.
Men om du legger ut en logg der problemet synes så kan det være til hjelp. Aller helst msq fila også.