Anser dette som tvilsomme saker forbeholdt skrøpelige grenrør og annen dritt.
Anbefaler at du vurderer å kjøre Volvo original her. ;)
Flott. Da er det bare å stå på. :)
Printable View
Da har det skjedd ting :)
Sveiset om DP så den passet (noe som jeg synes var et lite helvette)
Det som er bra er at det er tett ihvertfall :)
Montert Wg hus, actuator og den justerbare pysventilen :) (tett og fint det og)
Tok en prøvetur hvor den ladet så mye som 1bar. Fy jeg ble overaska :-D Flytter seg godt! null fusk, så den får ihverfall ikke for lite suppe :) heller for mye..
Men uansett.... DEILIG å høre turboen jobbe og kjenne draget! :)
Men er det normalt at kondensen liksom aldri forsvinner? ryker hvitt før jeg kjører. og det samme igjen om bilen har stått rundt 2 timer :P
kan jo legge til: bilen står hele tia , men innendørs..
Sveisen er ikke av peneste sort (MIG) men det holder mål :)
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20121020_195542.jpg
Motor rom. begynner å se ok ut :)
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20121020_195552.jpg
Lille hoppetussemaskin der tok visst faen fyr når vi prøvde å dra den i gang... Dere hadde ledd dere ihjel av oss der.. scenario ;)
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20121020_195530.jpg
Det lille rotehjørnet :P
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20121020_195514.jpg
Se her ja!
Mer enn allminnelig gode resultater krever mer enn allminnelig god innsats, og vel så det. Nå er det iallefall ingen som kan berettiget kan kritisere noe der.
Hehe, det er rart med akkurat det der. Hvor bra 1,0 BAR ladetrykk med korrekt tenning funker. ;) Du er nesten i mål nå. Rundt 1,25 BAR i peak og så 1,1 BAR på 6000 o/min er målet i første omgang.
I forhold til drivstoff og AFR så må du nok jobbe mer med forgassernålen. Denne gjør samme jobben som ett chip til en EFI motor og begge deler må være riktig til oppsettet.
Du får følge nøye med på kjølevannet og se til at du ikke mister noe og må etterfylle. Hvis motoren ikke bruker vann da er ikke hvit eksosrøyk noe du skal bry deg så veldig med.
Når man kjører E85 så røyker det også mye.
Ja må følge nøye med på vannet, har en liten tanke på det :P Men var sånn med gamle motoren også. jeg lurer på om det kan være at siden bilen sto ute fram til august så har fuktigheten lagt seg godt til rette.. :P
Er helt ''vått'' i WG huset med kondens. kjente det når vi testa om det var lekkasjer mellom DP og Wg-hus eller ikke..
Foresten; Jeg ble jævlig uvel på lørdags kvelden.. Sveisa inne uten spesielt god ventilasjon. følte at jeg måtte sette meg å sove. men jeg gikk ut og pusta og pesa en stund istedet...var rett å slett litt redd :P var litt sånn typ ''fyllesjuk'' på søndagen.. kan det ha vært farlig nære tro?
Synes ikke du skal bekymre deg noe særlig for dette. Bare følg med på nivået på kjølevannet.
Det er slik man lærer betydningen av HMS. ;)Sitat:
Foresten; Jeg ble jævlig uvel på lørdags kvelden.. Sveisa inne uten spesielt god ventilasjon. følte at jeg måtte sette meg å sove. men jeg gikk ut og pusta og pesa en stund istedet...var rett å slett litt redd :P var litt sånn typ ''fyllesjuk'' på søndagen.. kan det ha vært farlig nære tro?
Må skaffe en form for avsug... :P
Vil foresten den måleren her være brukbar sammen med en orginal f lambdasonde?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...damaler-32257/
Gjett om jeg skal.. :P
Har kjøpt det inn idag, sammen med eksosbandasje til DP og en ny sikringsholder til bensinpumpa. er noe merkelig med at releene henger seg når motoren er i gang. kan skru av tenninga og ta ut nøkkelen.. motoren går da fortsatt like pent.. drittlei det tullet med biltema releer!!!!! :@
Sveisa inn mutter til lambda og monterte dette i går :) kobla begge de hvite varme-element ledningene til + (stemmer det?)
Og svart til signal.
Måleren ser ut til å fungere. kjørte gasseren uten olje og motoren gikk på rich(midt på rich). nærmet seg optimal under ladetrykk :)
men så fylte jeg 10/40 olje på gasser. da føk den rett på lean ved ladetrykk og full fusk (hjalp ikke med choke)... rich på tomgang. (midt på rich)
Skjønner fortsatt ikke hvilken skrue jeg skal skru på for å justere? :P
nåla er så å si uslipt og flytta bittelitt ned, men jeg kan fortsatt starte den uten choke ( hva skjer ?).
Kan det være at gassern rett å slett er rar?
Choke wire bl lagt opp i går, fordi jeg vil ha det som det skal være :P
Svart til signal er rett, men den ene hvite skal til + og den andre hvite skal jordes. De hvite ledningene brukes til å varme opp lambdasonden.
Når motoren starter uten choke når den er kald og samtidig går rich til vanlig så må nålen justeres. Enten må du justere nålen litt lenger ut av stempelet eller så må du justere dysen litt lenger opp.
Når lambdameteret viser optimal ved fullt ladetrykk så avslører dette at nålen er for tykk og må slipes tynnere ute på enden. Når du har fullt ladetrykk så MÅ lambdametert vise rich.
Forgasseren er ikke rar. Den har imidlertid ikke korrekt slipt nål og er ikke korrekt justert enda. Det er nå utfordringen med mapping / utvikling av nålen begynner.
Når du fyller forgasserolje så går motoren enda mer rich, men hvis den går så rich at den begynner å fuske så gjør fuskingen at lambdameteret viser lean selv når motoren egentlig går rich.
Ja, da er det bare å justere litt på dysa og slipe bittelitt nederst på nåla:)
Får koble lambdaen korrekt og.. hehe :P
Takk for svar :) Kommer sikkert mer spørsmål med tiden :)
her vil det skje lite framover. hjelper en kompis med rustsveising av '69 volvo 144. noe som ser ut til å ta litt tid :P
ja faen.. må jo det :P
Skjer jo egentlig lite med bilen uansett mtp at verksted ligger 3mil hjemmefra:P Rundt juletider er det vel muligheter.. kommer an på hvor forferdlig mye mer rust vi vil finne på 140'n.. er sånn når bilen har blitt ''restaurert'' med stålplate på utsidenav den gamle rustne. ellers har vi funnet masse hull som var tetta med sikaflex, sparkel osv.. :P
Men bilen som denne tråden tilhører er nermest rustfri :) bakluka skal skiftes eller evt sveises opp :)
15 sider med mykje interesant lesestoff i vintermørket!
super tråd :)
Vet noen av dere hvor det fins å få kjøpt overhalingssett til AT gassere?
Har en AT gasser som skulle hatt ny nål, sete, flotørventil og diverse.
Håper noen vet ettersom Volvo hadde problem med å skaffe slikt.
Det har jeg lurt litt på sjøl. men er ikke så sikker på om det er å få tak i med mindre noen har det liggende en plass :(
Håper at det fins å oppdrive, ellers dør jo disse settene ut ett etter ett.. :/
Prøv her i første omgang: http://www.pedersens-racing.no/bil/
får vel tak i alt annet enn gassnåla og sete der kanskje? spør du også Solan, verdt et forsøk :P
De kunne skaffe vanlig A nål sa de når jeg spurte :P var kanskje det du mente og?
Flotørventil og sånt skal være mulig og oppdrive, trur det sto i den katalogen
Det ser ut til at jeg har skaffet meg ett 940 turbo grenrør i bytte mot den gamle turboen :)
Fikk hyggelig telefon fra Volvo idag, de hadde funnet igjen en gammel katalog :D
Og plutselig hadde jeg bestilt ei orginal AT nål og sete :) Men flotørventilen var utgått da :/
heldig gris :P
Montert 940 turbo manifold og AR 0.63 Eksoshus :)
Mulig det skjer litt i helgene i ny og ne fremover :) ellers har vi opp til øra med rustsveising på 140'n
sant så sant :) fikk ett ar0.63 eksoshus som er sprekkfritt for en 200lapp av en bekjent, synes det var billig :) har bilder som kan lastes opp når jeg får tid :)
Godt Nyttår!
I dag har jeg starta opp bilen og tatt en mindre kjøretur:) ladetrykket dukker aldri opp, så jeg har nok gjort noe feil når jeg monterte WG staget. Skal se på det en annen gang :)
Lite energi om dagen og er i verkstedet ca 1 gang i uka :)
Gleder meg mer til våren når temperaturene melder seg og energinivået går til topps:)
Da vil nok 240'n bli friskere og :)
Selvom mange kanskje tror det; Nei jeg har ikke gitt opp AT prosjektet :)
Uavhengig av motorstyresystem så trenger man en motor og turbo med effektive spec. for å få ett godt resultat, og det har du. :)
Du er snart i mål her nå. ;)
Ting har ihvertfall tatt tid :P nærmer seg 2 år siden motoren gikk ut for første gang :P
Kjempe interessant tråd for oss som liker litt annerledes ting :D
Etter å ha lest denne tråden så virker forgasser turbo egentlig enklere enn å få til å funke bra til husmortrim enn lh 2.4, alt er mekanisk og kan modifiseres med enkle verktøy for å fungere.
Stå på! Dette blir bra :D
Artig å vite :)
Blir bra når man får råd av folk som kan det :)
Men ikke tro at Gasserturbo er..... lettvint...og..fortgjort... ;)
Sliter med justeringa på min. Men skal skaffe justerbar nål, osv.
så blir det nok til å sende den en tur litt oppover mot venstre på kartet :)
Ja du har gått den lange og vanskelige veien med å forsøke å slipe nålen selv.
Vi får seg hva du sier hvis du sender forgasseren avgårde for modifisering, skrur den på igjen og kjører. ;)
Hvordan gikk det med actuator, forspenn og ladetrykk. Fikk du orden på det?