Godkjenning av Volvo 945 med 500–600 hk – erfaringer
Hei!
Jeg holder på med en Volvo 945 1995-modell som jeg ønsker å få godkjent med betydelig mer effekt.
Jeg har vært i dialog med Statens vegvesen, og ut fra dokumentasjonen og beregningene jeg har sendt inn har jeg fått tilbakemelding om at oppsettet mitt tilsvarer omtrent 390 hk. Det er jeg selvfølgelig fornøyd med, men det endelige målet mitt er 500–600 hk, eller gjerne mer dersom det lar seg dokumentere og godkjenne.
Det som ser ut til å være begrensningen nå er forbremsene.
Jeg har allerede kjøpt:
Originale Volvo S60R Brembo 4-stempelskalipere.
Planen er 330×28 mm bak.
Vi har sett på muligheten for å bruke 354×32 mm Nissan 370Z-skiver med Volvo 5×108 og lage/benytte adaptere til S60R-kaliperne. Beregningen ser da ut til å komme betydelig høyere enn med 330 mm-skiver.
Er det noen her som:
har fått godkjent 740/940 med over 400 hk, eller helst 500–600 hk?
har dokumentasjon eller vedtak fra Statens vegvesen eller SFRO?
har erfaring med S60R Brembo + 354 mm skiver på 740/940?
kjenner til ferdige adaptere, eller har tegninger til slike?
All erfaring og dokumentasjon tas imot med stor takk. Målet er å bygge bilen riktig første gang og ha et godt grunnlag for godkjenning.
På forhånd takk!
Et spørsmål til:
Er det noen som kjenner til om Volvo noen gang har oppgitt vridningsstivheten (torsjonsstivheten) eller andre belastningsgrenser for karosseriet på 740/940/945?
Jeg har prøvd å finne tekniske data, FEM-analyser eller stresstester av karosseriet, men har ikke funnet noe offentlig. Hvis noen har verkstedhåndbøker, Volvo-dokumentasjon eller erfaring fra tidligere godkjenningssaker, setter jeg stor pris på tips.
Jeg er spesielt interessert i om det finnes dokumentasjon som kan brukes overfor Statens vegvesen ved søknad om 500–600 hk eller mer.