-
U0426-ECM-7100
Hei folkens.
Takk for å godkjenne meg for å være medlem her.
Jeg kan ikke mye om bil og jeg trenger deres hjelp.
Bilen går i nød under kjøring og mister kraft så må slette feilkode for å kjør videre
U0426-ECM-7100-Communication Immobilizer Faulty signal
Jeg klarer ikke å låse dette problemet selv
Det er en v70 2.4L 2008 modell
Er det noen her som kan hjelpe meg eller har vært bort i dette problemet med bilen?
Bilen fikk ny nøkkel og koding.
Takk på forhånd
-
Hei og velkommen i forumet, gratulerer med første innlegg:)
Feilkoden ECM-7100 settes når motorstyringen (ECM) ser at startsperrekoden som er lagret i ECM ikke stemmer med den tilsvarende koden som er lagret i CEM (Hoved El-sentral Modul)
ECM utfører sjekk av startsperrekoden kun ved forsøk på start av motoren, ikke under kjøring så vidt jeg kan se.
Symptomet som er oppført i Vida (Volvos diagnoseprogram) for denne feilkoden er : "Motor starter ikke"
Mulige årsaker i følge Vida:
A: Motorstyringen eller CEM er ikke programmert og mangler startsperrekode.
B: Startsperrekoden i ECM eller CEM er feil
C: ECM eller CEM er skadet
Så denne feilkoden burde ikke få motoren til å gå i nødmodus, men heller gi startproblemer. Har bilen flere feilkoder?
Hvis feilkode-avlesingen ikke er gjort med Volvotilpasset utstyr vil man som regel mangle noen feilkoder fra andre moduler i bilen som kan være svært interessante og hjelpsomme for å komme videre i feilsøkingen.
PS: Fint om du skriver eksakt hvilken motor det gjelder (tipper bensin-turbo B5254T2) , og om bilen har automat eller manuell kasse når du legger inn spørsmål i forumet slik at det blir lettere å hjelpe deg neste gang. (Bilinfo kan f.eks skrives inn i "signaturfeltet" for profilen din via konto/kontrollpanelet, så slipper man å huske på det neste gang)
-
Hei Jiha. Takk for å velkommen meg og takk for tilbakemelding☺️.
Du har rett. Av og til jeg får alle lamper lyser( abs, håndbrekket, antispinn og batteriet) så hvis jeg slår av bilen den vil ikke starte igjen.
Må vente kvarter til at jeg kan starte bilen igjen. Feilmelding jeg får på instrumentet er motor service forbredt.
Den er T5 motor manual gir 2.4L diesel turbo.
Kommer opp en del feilkoder stemmer. CCM-0040. CEM-1A59. CEM-1F00. ECM-7100. ECM-500F. ABS-0115. ABS-0148. ABS-0100. ABS-E000. ABS-0150.
Disse feilkoder dekker opp så sletter jeg alt bort og fortsetter med ECM-7100 som vil ikke bli slettet.
Jeg kan ikke mye om bil men som sagt også at bilen fikk ny nøkkel og den er kodet hos volvo på Fornebu nær Oslo.
Bilen mister kraft under kjøring opp på pakken eller går fint på ret vei og ned pakken. Jeg kodet bort DPF og bilen er chippe. Men problemet er fra før jeg chipen og kode bort dpfen
-
Ok, siden du har en Diesel-motor (D5244T5) så er tilsynelatende feilkoden ECM-7100 ikke relatert til Startsperresystemet (Immobilizer) på denne motortypen, men er listet opp som en intern feil i motorstyringens EEPROM minnekrets. (i følge VIDA) Dette er litt merkelig, og det er mulig at dette er en feil-opplysning i Vida, så vi får se litt på de andre feilkodene først.
CCM-0040: Er ikke relatert til symptomet, men at Klimaanlegget klager over at Luftkvalitetssensoren (AQS) har feil. Dette påvirker i utgangspunktet kun den automatiske styringen av luft-resirkuleringen i kupéen, slik at du må styre dette selv med "Resirc"-knappen på "varmeapparatet".
Sensoren er ganske dyr og bilen fungerer fint uten, men sensoren bør kobles ut for å unngå at den en vakker dag forstyrrer LIN-bus til passasjerens setevarme og luftstyrings-spjeld ivarmeapparatet, eller lager røykbombe i bilen. (sensoren befinner seg i luftinntaket til klimaanlegget, oppe i viskertrauet.)
CEM-1A59: CEM (hoved El-sentral) klager over at den ikke kan snakke med radioen, vanligvis kommer dette av at noen har byttet ut den originale radioen. (ikke relatert til bilens symptom)
CEM-1F00: CEM klager over at programvaren i motorstyringen er modifisert. (sjekksum-feil pga noen har endret programvaren i ECM, f.eks ved "optimalisering" , ikke direkte relatert til bilens symptom)
ECM-500F: ECM (motorstyringen) klager over at trykket i AC-systemet (luftkondisjonering/kjøling) ikke øker som det skal ved aktivering av AC-kompressoren. Årsak er trolig lite gass, defekt AC-kompressor eller AC-trykksensor. Symptom: ingen AC-kjøling når sommervarmen kommer.
ABS-0115: (BCM-0115) er bremsemodulen som klager over at den ikke kan snakke med SAS (rattvinkelmodulen), kan skyldes forstyrrelser/feil i CAN-bus eller intern feil i SAS.
feilkoden fører til utkobling av antiskrens og antispin (DTSC) og tenning av tilhørende varsellamper/tekst
ABS-0148: (BCM-0148) er bremsemodulen som klager over at kontrollmodulen for rattvinkel ikke gir fra seg riktig ID-nummer på datapakkene den sender til BCM.
Dette kommer av intern feil i rattvinkelmodul eller forstyrrelser på CAN-bus. Feilkoden fører til utkobling av antiskrens og antispin (DTSC) og tenning av tilhørende varsellamper/tekst
ABS-0100: (BCM-0100) er bremsemodulen som klager over at den ikke får signal fra ECM (motorstyringen) om turtall/moment. Dette skyldes feil i CAN-bus eller motorstyring.
Feilkoden fører til utkobling av antiskrens og antispin (DTSC) og tenning av tilhørende varsellamper/tekst
ABS-E000: (BCM-E000) er bremsemodulen som klager over at den opplever så kraftige forstyrrelser på CAN-bus at den ikke kan kommunisere, og den kobler seg derfor av CAN-bus og forblir avkoblet inntil tenningen blir slått av og bilen sovner.
Feilen kan komme av kortslutning/brudd i CAN-bus, eller intern feil i bremsemodulen eller andre moduler på CAN-bussen.
Symptom: ABS virker ikke, varsellampe tennes.
ABS-0150: (BCM-0150) er bremsemodulen som klager over at den ikke ser at bremselysbryteren fungerer normalt. Vanligvis skyldes dette mekanisk feil i bremselysbryteren, eller at noen sitter med foten på bremsepedalen i mer enn 6 minutter. Neppe direkte relatert til bilens symptomer.
Ser ut til at bilens symptomer kan skyldes en ustabil rattvinkelmodul (SAS/SWM), men jeg er ikke sikker. Så først bør kontakt nummer 54/3.1, (grå 36-pinns) sjekkes og renses for kontaktfeil/korrosjon, spesielt pinne 11 (hvit ledning) og pinne 12 (grønn ledning) som er CAN-bus til bremsemodulen fra CEM. Denne kontakten mener jeg står nede på siden av CEM under dashbordet. (ta bort plastpanelet rundt gulvbelysningen på førersiden med to T25-skruer), ovenfor clutchpedalen ser du da en "sikringsboks" (CEM) og den grå 36-pinns kontakten 54/3.1. Gjør bilen strømløs før du kobler løs noen kontakter her.
Du kan eventuelt teste litt først med å bevege litt på ledningene og kontakten her med motoren i gang, og se om feilkodene/varsellampene tennes da, og sjekk at ikke noen av ledningene på kontakten har skader. Gjør gjerne samme test/sjekk på bremsemodulens kontakt i motorrommet.
-
Hei. Takk for svar. Jeg er ikke så flink med biler. Skal sjekke det og steppe by stwp av det du skrevet. Tusen hjertelig takk igjen. God helg