Signaler tur/retur fra startsperre (bosch) 9xx serie...
Noen som vet hvilke signaler (type og evt. frekvens) Volvo/Bosch sin immobilizer (startspærre) i 900 serie Volvo (med LH 2.4, Motronic 1.8 og 4.4) tar imot og sender fra seg når den har korrekt nøkkel i forhold til kontrollboksen?
Bilen eller letteresagt bilen det kommer fra er en 1996 mod. 960II 3.0 24v Med Motronic 4.4 og OBDII
Trenger å vite dette ifm at jeg vil integrere startspærra med VEMS datasprut...
Jeg hadde håpet på at utsignalet fra original ECU og startspærre bare var av- og på signaler og at de kompliserte signalene kun går mellom kontrollboksen og nøkkelen, men misstenker at det ikke er så simpelt :(
Vet i alle fall at boksen gir ut et signal på 125kHz +/- 4kHz til antenneringen, og at chipen i nøkkelen får strøm fra denne og gir så tilbake et signal av noe slag gjennom samme antenneringen tilbake til kontrollboksen som da sender signal (som jeg er interessert i ) til ECU om at du kan få lov til å starte. Vet også at ECU anmoder dette signalet ved å sende ut et uvisst signal til kontrollboksen. For Motronic 4.4 venter denne i 2.4 sekunder, får den ikke retursignal fra kontrollboksen da kutter den motoren (hvis den har rukket å starte da)
Jeg har da en kontrollboks, antennering og nøkkel som hører sammen, men jeg skal gå bort fra min motronic 4.4 til fordel for VEMS datasprut. Så er anmodnings-signalet og retur/"GO" signalet jeg er interessert i.
Jeg vet også at om man skaffer en ny kontrollboks så vil denne merke om det er en LH 2.4/motronic 1.8 eller motronic 4.4 boks. Når den får første anmodningssignal så vil den i alle fall låses til den TYPE motorstyring (iht VADIS), så det tyder jo på at 4.4 har en fast type signal, og LH2.4/1.8 har sitt...
Men jeg er fortsatt litt urolig for at disse to signalene jeg er ute etter også er forskjellig fra bil til bil, dvs. at også kontrollboksen og ECU er sydd sammen etter første start/anmodning.
Eller evt. noe bit/data-flyt greier eller enda værre noe logitaritmegreier som forandrer seg for HVER gang...
Takker så meget om noen har peil! :)
Hvis ikke får man vel bare kopple opp komplett elnett (uttafor bilen seff :rolleyes:) FØR man kvitter seg med 4.4 boksen (eller innmaten vel å merke) og prøve med oscilloskop på de ulike ledningene til/fra :eek: HUFF!!