PDA

Vis full versjon : mrstfu: '93 850 - Turid - Tråden kan stenges.

Sider : 1 2 3 4 [5] 6

daniel94
01/02/12, 22:24
Fin volvo du har, den er blitt bra! :D men lurer på kor du har kjøpt det innsuget t filteret? :D trenger og en slikk en :D link? :)

mrstfu
02/02/12, 22:21
både filteret og røret fra filteret er Torshov-materiale.

http://www.torshovbil.no/sider/sok?query=filter

http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=17317630030

wunderbaum
12/02/12, 07:27
Owatrol Polytrol, syk "color-back".. Bumpershine suger lut! :p

Se 50/50'n her f.eks..
http://i192.photobucket.com/albums/z303/HHA88/Owatrol%20Polytrol%20-%20Fargen%20Tilbake/8.jpg

http://i192.photobucket.com/albums/z303/HHA88/Owatrol%20Polytrol%20-%20Fargen%20Tilbake/3.jpg

varm plasten med varmepistol og det hvite forsvinner og den blir mer svart igjen

mrstfu
12/02/12, 14:23
varm plasten med varmepistol og det hvite forsvinner og den blir mer svart igjen

Ettersom du faktisk smelter plastikken, skal det lite til før du mister teksturen i plastikken, så jeg holder meg til polytrol, jeg.

mrstfu
05/03/12, 21:28
Kom over en liten gullgruve her:

Bekjent av en bekjent fikk for en stund siden noen ulyder i 855en sin, som førte til at han egentlig ga opp hele bilen, mer eller mindre, og ville egentlig bare bli kvitt den. Jeg organiserte en kar som henter tralla før årsavgifta kommer, i bytte fikk jeg skru av alt jeg ville ha v deler. Så jeg tok med meg alt jeg klarte å skru av på et partimer, dvs radiator med slanger, vifta, lykter med viskere og lister, tomgangsmotor, en del deksler her og der, brytere i huet og ræva, kamakselsensor, imnsugsslange, og endel annet snacks, samtlige i faceliftutførelse... Lenge leve jungeltelegrafen, og jeg sparker igang ymse prosjekter;-)

Marius Skau
05/03/12, 21:49
Så no blir det delesalg? :P

Erik 850
06/03/12, 00:00
Facelift på G?

Erlend Dystland
06/03/12, 13:02
Har du noen bilder av delene eller? :D

Jan-Einar Jenssen
06/03/12, 13:35
Facelift på G?

facelift på turid ;)

Tore
09/03/12, 13:08
Siden jeg kjedet meg litt akkurat nå må jeg virkelig si det skjer skuffende lite i denne ellers underholdene tråden. Særlig skuffende at kvinnedagen gikk hus forbi uten at det skjedde noe updates med Turid.

hgnubel
09/03/12, 13:11
Jeg regner med hun fikk blomster, men mrstfu har gjerne ikke hatt tid til å poste updates...?

Jan-Einar Jenssen
09/03/12, 13:53
Jeg regner med hun fikk blomster, men mrstfu har gjerne ikke hatt tid til å poste updates...?

jeg regner med hu fikk kjørt seg skikkelig :rolleyes:

Tarell
09/03/12, 17:07
jeg regner med hu fikk kjørt seg skikkelig :rolleyes:

Med dobbel betydning og alt ;)

Jan-Einar Jenssen
09/03/12, 21:28
Med dobbel betydning og alt ;)

klart ;)

mrstfu
15/03/12, 14:50
Turid fikk kjørt seg, klart. Ikke bare det, hun fikk seg en interiørvask av de sjeldne, med støvsuging oj det hele...

I det siste har jeg egentlig ikke brukt Turid noe særlig, annet enn til en og annen søndagstur, som forsåvidt er akkurat sånn det skal være. Har jobbe mer eller mindre hele døgnet de sste ukene, og bruker firmabilen til det meste. Driver som sagt å samler deler til en liten overhaling. Hun fungerer gdt, men noen småting er det jo. Blir nok en skikkelig gjennomgang i løpet av våren, og her er jeg veldig interessert i det dere kan bidra med av hvordan man fyller inn dype lakkriper, har blitt noen av dem, og i år skal jeg prøve å få Turid virkelig til å skinne.

hgnubel
15/03/12, 15:01
Turist er vel en anstendig kirkebil :)

mrstfu
15/03/12, 17:13
Turist er vel en anstendig kirkebil :)

Er det seriøst ment, eller er det et innslag av den infamøse autocorrecten vi ser her? Turist?

Joda, hun er ei prippen snupe, men liker å blåse fra seg innimellomg, så detblir en tur eller to i uka;-)

hgnubel
15/03/12, 18:06
Autocorrect :p

mrstfu
17/03/12, 17:49
Må vel si jeg ikke hadde store problemer med å forstå den:D

Erlend Dystland
17/03/12, 17:58
Kan møtes på Jessheim idag om du er intressert i den dekorplata? :)

mrstfu
17/03/12, 18:23
Melder pass på den, i offentlig sammenheng.

hgnubel
17/03/12, 21:16
Må vel si jeg ikke hadde store problemer med å forstå den:D

Det er sånn som skjer når jeg poster på forumet her fra mobilen mens jeg er ute og går og har det litt travelt... :)

Tror vel det er eneste jeg ikke har fanget opp hittil... "kirkebilen" ville telefonen ha til å bli "kirketrappen" eller noe lignende, DEN så jeg!

mrstfu
17/03/12, 21:18
Det finnnes langt verre eksempler på autocorrect, ja. De værste er jo de som sender melding til sin mor og ved uhell spør om en blowjob eller slikt.

Takker faen for at jeg aldri har hatt iphone.

Rockeren
21/03/12, 01:20
Htc har også noen morsomme autocorrects innimellom.. dog ikke så mange, og så ville som iphone's....

hgnubel
21/03/12, 08:10
Jeg har Htc, bare for å avkrefte ryktene om at jeg driver med slike snuskete iphoner... :)

Svartedal
22/03/12, 20:11
Veldig fin bilen din har blitt! Jeg har en identisk under oppussing nå ;)

Erik 850
22/03/12, 20:20
Hva er dette? Blitt søndagsflak av Turid?

mrstfu
24/03/12, 17:27
Veldig fin bilen din har blitt! Jeg har en identisk under oppussing nå ;)

Takk for det, varmer et kaldt elektrikerhjerte;-)

Hva er dette? Blitt søndagsflak av Turid?

Ja, slik har det blitt, i to år brukte jeg Turid som servicebil i Oslo, og det sliter uhorvelig mye, både hva slitedeler og utseende angår. Nå som jeg har firmabil, blir det til at man lurer inn nødvendigheter (les: butikken, biltema osv) på vei hjem, nettopp for å slite så lite som mulig på Turid. I tillegg kan det hende at jeg er noe sent ute med PKK, og således risikerer avskilting, så akkurat nå benyttes Turid kun i nærmiljøet, og for å kjøre inn/teste endringer. Når jeg får på nytt understell, blir det nok en tur til BT/PKK, for å få alles in ordnung igjen.

Akkurat nå gleder jeg meg mest til vi på poleringstemperaturer...;-)

Ola Moen
24/03/12, 17:35
Trur egentlig grunnen er at du liker denna franske firmabilen bedre jeg ;) Hehe :)

mrstfu
24/03/12, 18:00
Trur egentlig grunnen er at du liker denna franske firmabilen bedre jeg ;) Hehe :)

Velger å overse den kommentaren, inntil passende anledning oppstår hvor jeg kan bruke utsagnet til noe produktivt. Uansett..

Volvoen vinner på alle felter, med unntak av forbruk. Tilogmed interiørknirk er det langt mindre av i Turid enn i Francois!

Jan-Einar Jenssen
24/03/12, 20:27
tror jeg sier meg enig med ola jeg :p turid er vel bare et skalkeskjul for at du egentlig liker fransk bedre ;)

Ola Moen
25/03/12, 00:16
Altså.. Kraftidiot?? Nå sank du mange hakk her. Klarer du ikke ta en fleip, så er ikke det mitt problem.
Dette blir siste innlegget i tråden din. Takk for meg.

Edit:
Det var bedre ;)

mrstfu
25/03/12, 04:51
Ja, ved nærmere ettertanke kom jeg ihåg mine mer diplomatiske evner.;-)

However, i og for seg var det et ganske heftig uttrykk, skal spare på den. Anyways, nå venter lukkøye, 12 timer med å vekselvis utgi meg for å være sivilsnut, og å kjøre damebekjentskapene til fatters hjem, tar på. Skal sies, jeg ble kraftig lagt an på av ei dame som fylte 40 igår, var ikke stygg heller.;-)

Daniel V
25/03/12, 08:56
tror jeg sier meg enig med ola jeg :p turid er vel bare et skalkeskjul for at du egentlig liker fransk bedre ;)

Enig. Turid blir avskiltet sånn at hun er gratis å eie, sånn at han kan sette henne bak loven og bruke henne som en unnskyldning hver gang noen kommenterer hans franske fetish :) "Jeg har jo en Volvo da!" :D

Ola Moen
25/03/12, 16:03
Jaja.. Peugeot Partner med rusthøl i gulvet, gir "Fransk åpning" en annen mening ;)

Fra spøk til alvor.. Franske biler er gode å kjøre :) Sterkt undervurderte :)

Øygard
25/03/12, 16:18
Men dei har no sine svakhetar og:p

Erlend Dystland
26/03/12, 06:18
... men det har Volvo også :)

M.Engelsen
29/03/12, 12:11
Mange:D

mrstfu
29/03/12, 13:05
Nå skal det vel nevnes at Partner antgeligvis ikke er det beste eksempelet på fransk kvalitet... Uansett, de kunne tatt høyde for folk over halvannen meter, de kunne spandert på fjernstyrt sentrallås og el vinduer.. Utover det er det en ganske god bil å kjøre, med n overraskende sprek toliter dieselturbo på 86 middelhavshester. Har tilogmed fått meg automat, i form av læregutten i passasjersetet, så det blir en del kaffe om dagen.

Scania143
29/03/12, 17:05
Du må se etter 850'n du var så flink og skrudde på i vinter!

Naboen din har fått lappen nå, så nå hender det 850'n bor i Nittedal:)

Aashome
29/03/12, 22:54
Står en klisslik bil på Statoilen ved Fetsund for tiden. Eneste er at den har Nebula-felger. Trudde ved første øyekast at det var deg og at du hadde stjelt felga til Lightyear! :)

mrstfu
31/03/12, 13:36
Står en klisslik bil på Statoilen ved Fetsund for tiden. Eneste er at den har Nebula-felger. Trudde ved første øyekast at det var deg og at du hadde stjelt felga til Lightyear! :)

La merke til den selv, Aashome, var et par turer over fetsund på lørdag og søndag, og den sto der på tirsdag og... Mitenker lightyear hadde blitt muggen om jeg hadde lånt nebulaene hns, og borret de opp til 4x108.;-)

Men klisslik er var den ikke. Kanskje i utgangspunktet, men denne hadde ulakkerte lister, og originale lykter, samt meget uoriginle nebulaer.

Revell
31/03/12, 13:46
Skjedd noe mer med SøndagsTurid da? :)

hgnubel
31/03/12, 13:48
Hun får vel kjørt seg så hun kjenner det i morgen tenker jeg...

Daniel V
04/04/12, 12:52
Egentlig litt skuffet Ray, la meg sitere fra egen tråd:

Hadde bilen din vært en STRØKEN P1800, Amazon eller lignende, hadde det vært greit, men du har en BRUKSBIL! For ikke å nevne en genial vinterbil, hva forhjulstrekkere angår, enda mer så om du spanderer på deg en Quaife!

Du kan ikke sette den bort, da blir den relocated i løpet av vinteren.

Så skal plutselig du sette bort Turid.... Hmmm.... :p

Jan-Einar Jenssen
04/04/12, 20:01

turid er vel allerede sottte bort, så han kan kose seg i fransk framkostmiddel ;)

mrstfu
04/04/12, 20:43

Satt bort? Stor forskjell mellom å fullt ut hospitalisere en bil i flere måneder, og å la den hvile i noen dager av gangen.

Langt billigere å frese rundt i firmabil på kjedelige gjøremål, som butikken og slikt (ikke at jeg gjør det, selvfølgelig, veit jo aldri når skatteetaten får seg bruker på VCCN), og heller bruke Turid på slikt man burde bruke en slik bil til, altså kosekjøring (herunder innebefattes aktiv kjøring, avslappende kjøring, grensesprengende kjøring og alle avarter av kjøring utover praktisk kjøring) og et og annet event man vil bli sett i staselig kjerre i (herunder innebefattet alt fra begravelser og bryllup, via Esso, og til og med hyggelige besøk hos medlemmer av kvinnekjønnet).

Capiche?:D

Lightyear
05/04/12, 13:57
La merke til den selv, Aashome, var et par turer over fetsund på lørdag og søndag, og den sto der på tirsdag og... Mitenker lightyear hadde blitt muggen om jeg hadde lånt nebulaene hns, og borret de opp til 4x108.;-)

Men klisslik er var den ikke. Kanskje i utgangspunktet, men denne hadde ulakkerte lister, og originale lykter, samt meget uoriginle nebulaer.

Kan love deg at mine feller ikke skal borres opp for å passe på en så gammal bil :p

mrstfu
05/04/12, 17:58
My point excactly;-)

mrstfu
12/06/12, 21:27
Stått mer eller mindre rolig hva skruing angår i det siste nå, men da motor drikker olje og vann, samt får forferdelig ukevnt på tomgang, har jeg tatt beslutningen, og ordnet meg ny motor hos Per på Harestua. Han hadde en bil stående med en B5254S i, som bare hadde gått skarve 250K. Han ville egentlig bare bli kvitt den, så jeg får motor med komplett ledningsnett, alt av aggregatoppheng, eksosmanifold, komplett innsug, hjerner, sensorer OG manuell girkasse, alt i fungerende stand for 4lapper. Går forferdelig fint på tomgang og turtall, ingen ulyder å snakker on i det hele tatt. Han demonterer, tapper for olje, og stropper den fast til en pall for meg, helt gratis. Anbefaler denne karen på det varmeste.

Da kommer spørsmålet... innsugs og eksospakninger, samt motorfester og simring til veiva, er dette kurant å handle på biltema/mekonomen? Har i utgangspunktet ikke tid til å vente på frakt fra FCP, prøve å få gjort dette ganske fort. Tips mottas med takk:-) r

Nilsebu
12/06/12, 21:49
Ohh, blir spennende. Ikke gløm at jeg kommer for å inspisere neste uke :p

Personlig, hvis jeg hadde startet på en slik jobb, så hadde jeg valgt Volvo, eller meca etc på alt som er et slit å bytte hvis motor står montert i.

mrstfu
12/06/12, 22:47
Ohh, blir spennende. Ikke gløm at jeg kommer for å inspisere neste uke :p

Personlig, hvis jeg hadde startet på en slik jobb, så hadde jeg valgt Volvo, eller meca etc på alt som er et slit å bytte hvis motor står montert i.

Neste uke? Faen, gutt, da står antageligvis Turid på verkstedet, mer eller mindre uten motor. Er en drøy halvtime ut dit, men by all means:-) når kommer du?

Og innsugs og eksospakninger monteres like greit nåt motor står i, det kan ikke være noe problem, bytta begge før. Motorfester byttes før motor senkes ned i bilen, simringen til veiva på girkassesida tar jeg uansett før jeg slepper den nedi. For min deo spiller det liten rolle hvor jeg skaffer sakene, men gidder ikke betale noen upris heller. Igjen, speed is key.

hgnubel
13/06/12, 09:08
Jeg ville nok handlet fra Volvo eller mekonomen, i den rekkefølgen. Biltema bruker jeg stort sett bare til noe verktøy (de med 10 års garanti) og http://biltema.no/no/Hjem/Kjaledyrutstyr/Katt/Navnetube-47263/

Sistnevnte fordi de koster 30-60 kr i dyrebutikker :p

Ellers liker jeg planene om motorbytte. Du vil nok merke effekten godt selv om du ikke får noen ketchup-effekt :)

Nilsebu
13/06/12, 11:18
kjører bort til Tønsberg på fredag, og har foreløpig ingen andre planer enn å være der en uke. Nok av tid til å hilse på da :)

mrstfu
13/06/12, 15:42
Prøve å hilse på kromkis i samme slengen da, Busenils?

Nubel, med ketchup regner jeg med du mener turbolag/hvinig eller lignende? Ideelt vil jeg ikke ha turbo i det hele tatt, morsomste kjøreturen jeg har hatt var i en '69 Camaro, med stor sugis og drøyt 300hk, med den effektkurven er det hysterisk morsomt. Aller helst hadde jeg kunne tenkt meg en 850 med drøyt 250hk, uten turbo, men da begynner det å gå kraftig utover økonomien. Neste bil blir nok en turbo, evt bygd om til turbo, for å få de berømte 300.

Imidlertid, 850GLTsilver her på forumet har en 20v som er chippet, da visstnok en chip som gir 20hk og 30Nm, mener jeg huske. Innbiller meg at det kan bli moro, spesielt ettersom jeg har det NESTEN morro nok med 144hk og 206Nm:-)

I tillegg, akkurat nå har jeg muligheten til å sette bilen på bukker noen dager, og å lære seg å byttemotor kommer godt med, innbiller jeg meg:-)

hgnubel
13/06/12, 16:10
Du kan jo prøve å kjøpe motoren Texascom har i 240en sin, den bikker vel 300 :)

Nilsebu
13/06/12, 17:32
Prøve å hilse på kromkis i samme slengen da, Busenils?

Det kan vi jo prøve på :)

mrstfu
15/06/12, 09:03
Du kan jo prøve å kjøpe motoren Texascom har i 240en sin, den bikker vel 300 :)

Hadde vært gøy, men noe av cluet er jo og å ha det lovlig, evt vanskelig å oppdage/fastslå. En T5 med chip, eksos og nnsug oppfyller jo det ganske lett, men jeg innbiller meg at femmeren til Texascom ikkke ser ut som en hvillen som helst 20ventiler?

Og så kommer dette med driftsøkonomi, Texascom sin går vel ikke på 0.8?

På toppen av det... for å si det slik, om jeg får motoren til Texascom for 4000, tar jeg den.

hgnubel
15/06/12, 09:41
Hadde vært gøy, men noe av cluet er jo og å ha det lovlig, evt vanskelig å oppdage/fastslå. En T5 med chip, eksos og innsug oppfyller jo det ganske lett, men jeg innbiller meg at femmeren til Texascom ikkke ser ut som en hvillen som helst 20ventiler?

Tja, kan det bli mer standard-look enn dette? ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3442.jpg

Og så kommer dette med driftsøkonomi, Texascom sin går vel ikke på 0.8?

På toppen av det... for å si det slik, om jeg får motoren til Texascom for 4000, tar jeg den.

Blir litt halvveis å bare se på driftsøkonomi på bilen når kjøregleden løfter humøret så mye at du vil spare mange tusen i måneden på lykkepiller :)

Prisen er det vel litt verre med. Vet ikke hva byggekostnadene har vært, men jeg ville egentlig blitt veldig overrasket om motoren ble solgt for mindre enn 10x det du antyder... men det visste du jo :p

Daniel V
15/06/12, 10:35
Driftsøkonomi? Da kjører du feil merke! :D Men kjøreglede er viktigere enn driftsøkonomi, så da er du på rett side igjen ;)

mrstfu
15/06/12, 20:28
Joda, men jeg har kjørt 850 som ikke bruker under 1.6 på mila, og det er dyyyrt.

Uansett, fikk akkurat melding fra Per, motor er ferdig utplukket, skal hente den imorra:-)

Wrasko
16/06/12, 08:26
Blir bra vettu! Da slipper Turid å stå naken no særlig lenger :)

mrstfu
16/06/12, 11:36
Naken? En må vite at snuppa mi er til enhver tid respektabelt påkledd. Etter hvert blir a så lav at du ikke klarer se opp skjørtet hennes heller:-)

Blir nok bra dette... nå drar jeg og henter motor, prøver å få opp noen bilder ila dagen:-)

mrstfu
16/06/12, 18:01
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-06-16161957.jpg

Da er motor hentet, sammen med komplett ledningsnett, luftfilterboks inkl LMM, girkasse, hele aggergatsida og snacks. Og ræv, som dere ser. Sånn går det når man har PRkåte nymfomaner som kamerater.

Daniel V
16/06/12, 20:11
Blir bra det her RayBay ;) 170HK er greit det :)

hgnubel
16/06/12, 20:11
Bare glad det ikke var skikkelig lowcut bukse... :)

mrstfu
16/06/12, 20:25
Blir bra det her RayBay ;) 170HK er greit det :)

Blir mer enn det ettehvert, men en grei starter. Hysterisk å jage svinget med.

Bare glad det ikke var skikkelig lowcut bukse... :)

Han har det og, samt bruker de ofte. Føler jeg må bytte ut kameratgjengen snart.

mrstfu
21/06/12, 18:37
Alright, en liten oppdatering her, mest fordi jeg ikk har noe bedre å gjøre just nu.

Jahn hos SCStyling har vært så snill og sende meg bærebruforinger og momenstagfeste, alt i polyurethan, selvfølgelig. Ligger på posten og venter til imorgen.

Igår var jeg på Bilia Lillestrøm og hentet innsugspakning, tettering til eksosen i overgangen manifold / "downpipe" (ikke flexiledd på disse, men en pakningbsom koster oppunder 400spenn), pakninger til dysene, veivhusventilasjonspiss (klarte ikke å finne et sett til meg, kødden), og venter fremdeles på eksosmanifoldpakning, samt glidehjul og festeklips til vindusheisene, alle fire har bestemt seg for å sprekke. Happy.

Som sagt, jeg har ikke noe bedre å gjøre, dette fordi jeg sitter i min kjære Turid på vei ut til verkstedopphold. Grunnet kjølevann og oljelekkasje i bakkant, er ikke den stakars 10ventileren noe glad i tomgang, så jeg venta en time før jeg dro, tenkte jeg skulle la rushen legge seg litt. Og hva skjer?

Jo, dundrer forbi Åråsen kl 7 på kvelden, innen neste rundkjøring står jeg bom fast. Kø fra alle kanter. To minutter går, og røyken begynner å tyte ut av grillen.

Så nå sitter jeg på Mekonomen i Lillestrøm da. Blomstrer.

SATAN å godt det skal bli å pensjonere den 10ventileren. Har store planer, dog. Blokka skal bli stuebord, i ekte Top Gear-ånd:-)

mrstfu
21/06/12, 19:19
Jeg kom frem! Ingenting tok fyr, alle overlevde, selvom jeg trur 10Ven skjønte at dette er siste reis. Tyter noe alvorlig med olje ut over varmeskjoldet til eksosen, og alt vannet er borte, hadde noe merkelig oppførsel fra vanntempmåleren, kan du si. Nå gjenstår kun 20meter opp bakken til verkstedet, venter på nøkkel, og så skal ikke denne motoren gå en eneste omdreinikg til.

Siden jeg skal demontere uansett, noen som vil tippe hva feilen er? Jeg tipper toppakning, siden både olje og vann går fortere enn jeg klarer å fylle på.

Steelseries850
21/06/12, 23:39
Trenger du noen deler si ifra :) :D

mrstfu
21/06/12, 23:43
Trenger alltid deler. Hva har du a?

The Stig
22/06/12, 20:48
Han har en spesiell topp, som ikke finnes andre plasser :D

Aashome
23/06/12, 16:53
Ja, hvordan går det? Fått begynt å plukke ut den gode gamle sliteren?

Nilsebu
23/06/12, 20:20
Ny tittel. Hvorfor går det i dass?

mrstfu
24/06/12, 04:04
Sa ikke at det går i dass. Sa jeg regner med det går i dass. Om man forbereder seg på det værste, blir man hvertfall ikke skuffet.:-)

Nei, ikke begynt å plukke ut 10Ven ennå, jobba som dørvakt inatt, og da går egentlig hele helga med på å jobbe og sove. Regner med å starte på mandag, kanskje tilogmed etterpå (søndag).

mrstfu
24/06/12, 21:25
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-06-24221829.jpg

:-)

Nilsebu
24/06/12, 22:51
Trodde de var ganske solide jeg :P

mrstfu
24/06/12, 23:47
At hva da var ganske solid?

Nilsebu
24/06/12, 23:51
Bærebroen. Måtte du til med dine overnaturlige krefter for å knekke den?

mrstfu
25/06/12, 01:41
Regner med du savner bærekula? Har lyst til å si jeg har tatt mye møllers tran i det siste...

Men nei. Første få åra ble 850 levert med aluminiumsbruer, med separat, utbyttbar bærekule. Sitter skrudd i fordypningen helt til høyre på bildet, med tre bolter rett gjennom. Gjør det mye lettere, samt billigere å skifte defekt bærekule.

Samme gjelder bærebruforingene, mye lettere å skru ut de tre mutterene i underkant, enn å få andre enden av kuleleddet ut av spindelen.

Bildet skulle egentlig bare illustrere at jeg er smart nok til å bytte bærebruforinger når jeg først holder på nedi der. Må jo tross alt ut med drivakslene. Da ble det polyurethanforinger fra Jahn hos SCS, forderdelig hyggelig kar.

Legg samtidig merke til hvor tilfredsstillende nyvasket aluminum er for øyet. Anbefalet samtlige å vaske litt slikt random understellsdeler, det både ser pent ut, og blir mye deiligere å jobbe under der neste gang.

Scania143
25/06/12, 11:22
Måtte foringene presses på?

Du må komme med ett inlegg hvor mye forskjell det merkes på powerfleks foringer der da!

Blir spennede og se når du blir ferdig.

Skal bilen til biltilsynet og skrive inn motoren, eller lar du det gå?

mrstfu
25/06/12, 11:54
Er ikke powerflex, men noe annet i samma gata. Måtte presses inn, ja, men går fint med skrutvinge. Ang BT.... tarcmeg nok en tur etterhvert, men skal få bilen gjennom EU først, tviler på at de oppdager noebder. Plata med motortypen innstemplet ligger gjemt under varmeskjold og bensinslanger, samt møkk, og akkurat den vasker jeg ikke.

mrstfu
26/06/12, 10:19
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-06-25222200.jpg

To og en halv time med negerkuse og bremserens, fremdeles flekker her og der. Noen tips på hvordan få et insuh skikkelig reint? Med unntak av syebad, selvfølgelig.

Steen
26/06/12, 11:52
Glassblåse innsuget! :) Da blir det bra!

Eller finne frem pussepapir og autosol å mye tolmodighet :p

Daniel V
26/06/12, 16:47
Hvis du glassblåser det har det lett for å begynne å korrodere ganske fort. Det sitter veldig utsatt til med saltsprut osv.

Jeg sandblåste mitt, for så å lakkere det i tilnærmet originalfarge. Ble helt lik finish som ved glassblåsing, bare at det holder lenger :)

mrstfu
26/06/12, 23:35
Så grundig orker jeg ikke gå til verks. Planen er å ha fungerende motor i bil innen en uke eller to, så en grundig rengjøring holder. Attpåtil har jeg som kjent kromallergi, så noe polert overflate blir det ikke. Skal dog innrømme at jwg har gått med tanker om å lakkere litt biter, er det ikke slik at om man lakkerer noe, si innsuget, og legger det til varming i eksempelvis en steikeovn, at lakken herder? Funker dette med alle typer lakk, eller må det være varmebestandig? Temperatur og tid?

Fått gjort en del idag og, vasket gasspjeld godt og grundig, vasket inn og utløp til veivhusventilasjonen så godt som mulig (fantes nesten ikke gugg ibdet hele tatt) ut med begge drivaksla, konstatert et stykk fucka ytre drivknute, demontert eksosmanifold og varmeskjold på den nye motoren, demontert ACpumpe som godeste 850GLTSilver skal arve, ny aggregatreim samt strammehjul... spørsmål:

De som har demontert eksosmanifold på disse motorene, vet kanskje at det nedre varmeskjoldet (som sitter over der hvor grenrørene samles) kan sitte noe jævlig, dvs boltene til varmeskjoldet. Den ene gikk rund, den andre bolten knakk, og da er spørsmålet:

Gitt at jeg pakker inn manifolden i eksosbandasje, noe jeg har tenkt til uansett, vil det være varmebeskyttelse nok? Ligger ikke akkutat milevis fra torpedoveggen, men når boltene er fucka, har jeg ikke lyst til å ha skjoldet liggende og skrangle.

mrstfu
27/06/12, 20:53
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-06-27214440.jpg

Nye ABSringer, faen for en møkkajobb. Må hamre og pusse av absolutt all rusta, ellers er det klin umulig å fåbdem på. Skjønner det godt, er ingenting annet som holder den fast. Skal bli godt å kjøre hjem uten at den midterste pedalen danser mellom beina på meg, nesten like deilig som å kjøre hjem med 20ventileren. Skal bygge ny eksos, så regner med litt lyd:-)

Utover det må jeg bare gratulere 850GLTSilvervmed nyervervet ACpumpe.

Daniel V
27/06/12, 21:54
Du bør bruke varmebestandig lakk når du skal herde det i stekeovn. ;)

mrstfu
27/06/12, 22:00
Tenker det er the way to go ja, har googlet litt siden igår:-)

Har lyst til å ta calipere og skivesenter slik som du gjorde, Daniel.. dog ikke i gull:-) Driver å funderer på å lakke pluggdeksel og reimdekselet og, men inntil denne går gjennom EU/BT, holder jeg motorrommet originalt.

Føler at jeg fortjener gratulasjonet her. Igår ga jeg bort powerfilteret mitt, skal aldri ha den driten igjen
Ever. Uansett.

Inntil jeg kjøper powerfilterbog monterer det på en bil:-)

Daniel V
27/06/12, 23:59
Hehe. Er fort gjort å ta skiver og kalipere. Sandblåste bare mine og prøytet noen lag med varmebestandig lakk på dem. Samme med skivesenteret, bare at det ikke trengte sandblåsing da det var spell nytt både foran og bak.

Blir nok bra dette Raybay. Litt skuffet over oppmøteprosenten din på treff, ellers er vel alt bare velstand! Er vel over et år siden jeg så deg "live" nå ;)

mrstfu
28/06/12, 07:15
Høres ut som du savner meg noe alvorlig?:-)

Blitt litt dårlig oppmøte fra min side ja, spesielt tatt ibetraktning hvor mye jeg jobba for å få igant noe slikt noe.... however, med en dag i måneden, og god blanding av lekk bil ogbovertid, skalbdet litetil. Jobber hardtvfor å klare neste torsdag, men lover ingenting. Siden lørdag har jeg egentlig ikke gjort noe annet enn å sove og jobbe, minst av soving. Føler jeg trenger en fridag:-)

mrstfu
30/06/12, 00:56
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/DSC_0079.jpg

Skjedd en god del idag og, ved side av å demontere gammel rusten eksos, har jeg fått pakket inn den nye manifolden i eksosbandasje, samt vasket og detaljpusset motor. Blir nok ikke noe Slettmyr-klinisk rent preg over den, men målet er jo at motor, da u hovedsak de synlige delene, skal være et behagelig skue.

Daniel V
30/06/12, 01:23
Savnet er stort ja!

Bare å kjøre på det :) Kurrante motorer å skru på disse ja :)

mrstfu
30/06/12, 12:23
Savnet er stort? Etter møkkete motor å pusse på?

Daniel V
30/06/12, 12:32
Savnet er stort? Etter møkkete motor å pusse på?

Nei, trenger ingen møkkete motor å pusse på ;)

mrstfu
01/07/12, 00:20
Står her midt i natta og skrur, som vanlig. Merker jeg begynner å bli voksen/gammel, når jeg heller vil skru og bli møkkete, enn å dra på noen av de FIRE festene jeg har blitt invitert på. Kan muligens ha noe å gjøre med det at det er ikke veldig kult å dra på fest i en Peugeot Expert. Muligens fordi jeg er så glad i Turid. Anyhow:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-06-30230636.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-06-30234748.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-01005029.jpg

Veldig fornøyd med hvordan toppen blir seende ut etter bortpussing av fastbrent olje, men siden den nå er nede på bar aluminium, burde jeg vel strengt tatt ha på noe for å forhindre at aluminiumen irrer i filer.. hvordan tror folket det går med klarlakk rett på toppen? Noe annet som er å foretrekke?

Rockeren
01/07/12, 21:39
Ser bra ut detta, Ray-man :)

mrstfu
01/07/12, 22:03
Joda, jeg har trua. Har gått gkennom alt som må må gjøres i huet en del ganger, virker som at jeg har fått med meg alt. Første oppstart blir spennende:-)

Daniel V
04/07/12, 00:14
Klarlakk kan gå, så lenge den tåler litt varme :)

mrstfu
04/07/12, 00:25
Skal titte meg litt rundt etter varmebestandig klarlakk... hadde vært fint å kunne beholde shinen i topen uten å måtte pusse den en gang i måneden.

Fått demontert frontplate og lykter idag, samt batteri, oljetrykksensor jeg skal ha i nymotoren og litt annet. Når kablinga forrige eier hadde lagt opp begynte å tre frem, samt min egen kabling (som forøvrig funker, er bare tt liuoversiktlig:-) ), kjente jeg panikken begynne p spre seg. Blir nok til at jeg legger en ny bryterdedikert mangeleder inn i lupeen gjennom en ny innføring under rattstammen, når jeg først har motor ute. Fint å få alt i ordnede former, samt ta høyde for eventuelle elektriske tillegg senere.

Frykter at jeg ikke rekker Grava på torsdag, hverken i Turid eller Jaques (nye firmabilen), ser ut til at jeg må jobbe littbovertid påbjessheim. Dere får nok klare dere uten meg enda en måned.

mrstfu
04/07/12, 10:58
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-03193855.jpg

Gleder meg til å få kasta ut stuebordet og det gamle elnettet, og begynt å rense opp og merke uoriginal elektrisk. Tenker rg setter meg rett på traversen, med loddebolt og avbiter, samt Dymo, og tar meg noen timer med pur elektrikerglede. En av få fobier jeg har, kabelsurr. Når jeg er hjemme hos folk og ser krattskogen folk gjerne har bak TV og PC, får jeg fnatt og frustrasjonen bobler opp. Kanskje valgt feil yrke?

Steen
04/07/12, 11:17
Greit og få ordnet opp i det elektrske når du først er i gang! :)

Kabelkrattskogen bak tv benken er jo et must :D

mrstfu
04/07/12, 16:03
Jeg HATER krattskog. Hos meg ligger hver enkelt kabel i rekkefølge i kabelholdere, pent vannrett bortover veggen til to 4veisstikk, samtlige er merket, slik at jeg kan nappe ut akkurat den jeg vil. Har kabelsurrfobi:-)

Morgis
04/07/12, 16:33
blir bra dette rayman ;)

Agrostar
04/07/12, 16:50
Trur ikkje du skulle ha vore bakom tv her :p Er sikkert 20-30 kablar som berre ligg i ei smørje, korleis skal eg greie å sortere so mangen da?

mrstfu
04/07/12, 16:54
Lever i trua. Diggeste hadde vært å fått inn en skikkelig oversiktlig sikrings og releboks, med kursfortegnelse, samleskinne og hele pakka... forslag? Hverken, Eaton, Schneider eller Siemens har noe som er lite nok, samt IP44:-)

mrstfu
04/07/12, 16:56
Trur ikkje du skulle ha vore bakom tv her :p Er sikkert 20-30 kablar som berre ligg i ei smørje, korleis skal eg greie å sortere so mangen da?

Jeg hadde antageligvis tatt avbiteren til:-)

Heh, husker ikke hvor jeg kjøpte de, Clas Ohslon kanskje, sånne svarte plaststriper med bøyler på, hvor man kan trykke inn kabler, 5 og 5 av gangen. Dobbeltsidig teip bakpå, som ikke holder veldig godt så jeg skrudde de fast. Skulle gjerbe vist dere bilde, men nå ligger det en del annet baki der, kablene er i orden, men mye annet rask:-)

mrstfu
04/07/12, 17:19
Fikk henta glidesko og clips til vindusheisene på Bilia istad, etter å ha krangla litt med selger. Eksospakningene jeg har bestilt ble sendt til Hamar, av en eller annen grunn.

Pakninga til gasspjeldet gikk selvfølgelig til helvette når jeg demonterte, men akkurat den papirpakninga laher jeg selv... drar seg sammen!

mrstfu
07/07/12, 16:10
Henta eksospakningene på Bilia igår, det tar selvfølgelig to dager åbsende en liten pose fra Hamar til Lillestrøm. Gammel pakning, tatt av min B5254S til venstre, 5stk nye pakninger, iflg selger til B5254S, i posen.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-07165346.jpg

Motorbyttet går knall, bare Bilia som er problemet.

mrstfu
08/07/12, 04:39
Vel. Hår fått unna en del idag og, fått fjerna hele motornettet inkludert elsentralen, og et gammelt alarmanlegg forrige eier hadde fått lagt opp. Aldri funka i mitt eie, følgelig har jeg fjerna ca 100meter kabel jeg fra nåbav ikke trenger å bekymre meg. However, problemer har det vært. Kapslingen til ECU sitter skrudd fast i hjulbuen med en bolt i overkant, ogben muttrr i underkant, en av disse fine firkanta platene, son har en tendens til p slippe i sveien. Idag inget unntak, og i den forbindelse måtte jeg av med innersm og ytterskjerm,fikk så sveist på mutter igjen, og alt er gull.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-07201439.jpg

Og fått fjernet/fakoblet giroverføringsvaiere, samt tur/retur varmeregister. Og ordnet shortshit på nykassa:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-07204530.jpg

HAPPEH!

mrstfu
09/07/12, 16:27
Prata akkurat med Bilia, det viser seg at eksosmanifoldpakningene mine ligger i hylla, på mitt navn. De riktige pakningene denne gang. Pakningene jeg har fått er til B5252S, altså 10v, han i telefonen kunne ikke skjønne hvordan jeg hadde fått feil, tilsynelatende hadde ingen bestilt pakninger til B5252S.

Spennende.

Rockeren
10/07/12, 14:15
Hvor fikk du tak i shortshift brakettene? :)

mrstfu
10/07/12, 15:46
De lager du selv. Er ikke noe stort hokuspokus, handler kun om å flytte festepunktet til girvaierene nærmere senter av de originale brakettene. På den ytterste braketten holder d et å borre et hull lenger ned på braketten. På den andre, større originalbraketten, må du skru fjast en stålplate med 3-5mm tykkelse på toppen, d du ikke får løsnet originalbraketten, og fått inn en skrue/mutter. Se på grkassa når du får den, ganske logisk.

Merk: ettersom du flytter vaierene, er det ikke egentlig shortshift, ettersom girvelgerene på kassa gjør akkurat samme bevegelsen. Følgelig får du ikke lagt på like mye moment på girspaken med samme bevegelsen, og spaken blir merkbart hardere. Anbefaler å bytte kasseolje når du gjør dette, gjør spaken mye lettere å få i gir. Bruker selv Valvoline 5w30 helsynth motorolje, fu ker fjell. Blir silkemykt å velge gir. Tappa olja fra gammelkassa nå, den var fremdeles brun og fin, smører helt kanon.

Rockeren
10/07/12, 15:55
Akkurat.. Er hydraulisk clutch jeg får på den kassa mi nå, ble litt endringer så ble ei anna kasse, med hydraulisk clutch... Hørtes kurant ut, men da drøyer jeg det til jeg ser hvordan utgangspunktet blir :)

Steelseries850
10/07/12, 16:37
ser bra ut detta :D

mrstfu
10/07/12, 16:50
Akkurat.. Er hydraulisk clutch jeg får på den kassa mi nå, ble litt endringer så ble ei anna kasse, med hydraulisk clutch... Hørtes kurant ut, men da drøyer jeg det til jeg ser hvordan utgangspunktet blir :)

Hydraulisk clutch er det da på alle manuelle 850er? Jeg har det, begge to kassene. Hva er problemet?

Og å få til shortshift på den ytterste originalvelgeren kan du mer eller mindre glemme med en gang kassa er i bilen. Drill opp hullet i forkant om du er i tvil, bolten kan tres i og vaieren flyttes i etterkant, men du klarer ikke drille hullet.

Rockeren
10/07/12, 17:56
Aha, trodde det var wireclutch jeg da siden du snakka om wire :) Men da skjønner jeg :) Får se hva jeg gjør :) Er ikke så ille farlig med shortshift egentlig, får tenke på det og vurdere :)

mrstfu
10/07/12, 18:33
Hydraulisk clutch, giroverføringwire fra spaken til kassa:-)

Rockeren
10/07/12, 19:57
D'oh...... Snakk om å ikke bruke huet vettu...... :o

mrstfu
10/07/12, 20:20
Ta det med ro. Par år siden visste ikke jeg at fjærene holdt bilen opp, mens demperene tok unna slag og støt. Sjekk første side av workloggen:-)

Og shortshift har ingen praktisk betydning i denne utførelsen. Opprinnelig skal vel shortshift senke tiden det tar å skifte gir, ettersom det blir tyngre på denne måten, kan jeg ikke tenke megdet tar kortere tid. Blir mer smak og behag, eg liker hvertfall at spaken ikke vandrer en halvmeter fra 1 til 2gir. Vurderer å korte ned selve spaken og, får se.

ovlov86
10/07/12, 20:37
Aha, trodde det var wireclutch jeg da siden du snakka om wire :) Men da skjønner jeg :) Får se hva jeg gjør :) Er ikke så ille farlig med shortshift egentlig, får tenke på det og vurdere :)

http://snabb.3dcartstores.com/

Selger her og....

Får du tukta Turid noe!?

mrstfu
11/07/12, 01:02
Jeg får tukta Turid ja, uten tvil:-)

De shortshifterene du linket til gjør akkurat samme jobben, men det koster penger for ei stakkars stålplate. Greit, du får med stålforinger, men 64$ var uansett litt i overkant for min del. Liker ålage selv og:-)

Bilder av shortshift plata følger:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-10223142.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-10223212.jpg

Mest for Rockeren sin del, er forferdelig lett å lage. Hvis du ser på selve plata, den bolten som sitter øverst til venstre, mot motor, er det originale festet til vaieren, eneste plata gjør er å gi vaieren et solid feste lenger inn mot den blå koppen, altså kortere aksjonsradius for spaken. Den originale plata i underkant gjør akkurat samme bevegelsen.

Sjarmen med dette systemet er jo at om du ikke trives med det, er det grisefort gjort å fjerne det, uten å måtte demontere noe annet enn luftfilterboksen. Å montere det er vel mer eller mindre umulig med motor i bil, den høyre velgeren (vertikal plate) sitter veldig nærme innerskjermen, får ikke nedi en batteridrill til å borre hull med, ei heller er det lett å demontere plata. Sitter med en splint jeg ikke fikk av uten en svær tang og masse løsemiddel. Om Rockeren er i det hele tatt interessert i å kunne ha dette, borr et 10mm hull litt nede på den vertikale velgeren FØR du setter i motor og kasse, så klarer du resten senere.

Rockeren
11/07/12, 23:02
Det der så jo igrunn veldig kurant ut likevel,så tror jeg prøver og satser på at det ikke blir total fiasko :)

mrstfu
11/07/12, 23:23
Om det blir total fiasko (tipper du i starten synes spake er noe hard), er det ikke verre enn å skru det av igjen:-)

mrstfu
12/07/12, 20:38
Fått gjort litt svada idag og. Hentet RIKTIGE eksospakninger hos Volvo, montert de, sammen med manifold og nylakkerte varmeskjold:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-12182240.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-12183758.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-12183949.jpg

De som har skrudd på denne eksosen før, kan antageligvis være enig i at boltene som holder varmeskjoldet over manifolden kan sitte noe skamjævlig.. her inget unntak, ogbfor å få det av, måtte det klippes. I den anledning måtte jeg og lage til ny festebrakett:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-12184013.jpg

Sveisinga mi er antageligvis ikke så bra som den kunne vært, men baki der ser man ikke noe uansett. Så lenge det sitter, og ikke skramler i takt med turtallet, er jeg fornøyd.

Dagens demper kom i form av en av de mer sære nissene ute på verkstedet her. Han har den eneste elefanten på verkstedet, og snill som jeg er, bestemte jeg meg for å ringe han og spørre før jeg lånte den. Svaret var et bestemtbog klarte NEI. Greit nok, det kan jeg takle, elefant kan jeg få lånt annetsteds fra. Senere på dagen får jeg en telefon fra en kamerat av meg som holder på på samme verkstedet, med beskjed om at jeg får lov til å låne elefanten, så lenge han kameraten min er tilstede. Null problem, fint med litt siktehjelp og slikt, så jeg kasta meg i bilen og tura ut dit, planen var å få ut den game motoren, så jeg kan få rengjort litt nedi motorrommet, renska opp i litt ledningssurr, og gjort klart for den nye motoren. Synet som møtte meg:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-12211705.jpg

Han har parkert Rekorden sin så nærme elefanten som fysisk mulig, satt mye drit bak rekorden, satt bilen i gir og brekk, og låst bilen. Samt demontert og låst inn pumpa til elefanten. Skjønner faen ikke hvordan vi skal klare å bruke den nå, med mindre han er ute etter skader på Rekorden sin... isåfall trenger han bare å si det, skal fint lage skrapjern av den.

Forbanna småtullete nisse, hadde planlagt å få ut gamlemotorn, kanskje tilogmed inn nymotorn idag. Jeg skal ikke gjøre han noen tjenester, kan du si.

Steen
13/07/12, 05:53
Kjipt når slike ting hindrer fremgang i arbeidet! :(

Agrostar
13/07/12, 06:43
Får håpe det går bedre med lakkeringa di enn min, eg lakka heile eksosmanifoilen med varmelakk, men etter nokon veker var alt vekke :p

mrstfu
13/07/12, 11:57
Kjipt når slike ting hindrer fremgang i arbeidet! :(

Ja, det er skikkelig irriterende. Ble advart av de andre kara på verkstedet om at han kan være en barnslig idiot, men dette her er mer bipolar faenskap. Uansett, etter å ha ringt rundt ogdratt i noen tråder, kan det se ut som at jeg får tak i en elefant i dag eller i løpet av helga:-)

Får håpe det går bedre med lakkeringa di enn min, eg lakka heile eksosmanifoilen med varmelakk, men etter nokon veker var alt vekke :p

Har ikke så store forventninger, ser liksom aldri nedi der, menbjeg synes dette så bedrr ut enn den vanlige rustbrune. Nå skal det sies at jeg har forherdet den med varmepistol, hadde jo vært jævli gøy om det satt:-)

mrstfu
13/07/12, 20:27
Fremtidig stuebord er ute av bilen...

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-13190549.jpg

Og nymotoren er i bilen!

http://forum.vccn.no/

Vi ga faen i å mase mer etter elefant, og dro på Tema og kjøpte en ny en. Første timen gikk med til å montere sammen den, å ta ut gamlemotoren, og senke nedi nymotoren til vel toppen 20minutter... med unntak av ledningsnettet, gjenstår egentlig bare kosejobb, å montere overhalte drivaksler, bærebruer med nye foringer, nye bremser, plugge sammen støpsler og skru sammen slangeklemmer.

Gleder meg verre til å begynne med eksosen, trur det blir knall:-)

ovlov86
13/07/12, 20:42
Tror denne hjertetransplantasjonen får Turid til å bli som ny!

mrstfu
13/07/12, 20:45
Nja, akkurat der har jeg mer tro på foringsbytte her og der... men en annen dame blir hun garantert:-)

ovlov86
13/07/12, 20:46
Er hu laus mener du!?

Petter
13/07/12, 20:50
Da rekker du jo 22 juli treffet med Turid jo!!

mrstfu
13/07/12, 21:06
22juli? Hvor er det? Gidder ikke kjøre langt helt enda, vil fremdeles luke ut alt av symptomer og feil før jeg tar meg noe langtur.... i tilegg må snuppa på PKK før noe merskjer. Satser hardt på første torsdag i august, hvertfall!

Ovlov: hu var litt laus ja. Over vinteren har bærebruforingene gått såpass i dass at når jg bremsa, føltes det ut som om det ene dekket skulle skyte inn under bilen, ikke retningsstabil for fem øre. Polyforinger overalt, blir nok knall:-)

ovlov86
13/07/12, 21:18
Høres bra ut. :D

mrstfu
13/07/12, 21:39
Trur det. Sånne slitedeler er greit å få bytta når jeg allerede holder på der. Greit, jeg MÅTTE ikke ut med bærebruene, men når drivaksler må ut, er det så fort gjort.

Planen er å få kasta på TA Technix coilovere mer eller mindre rett etter EU, og sammen med litt Volvo-pakker som kommer på mandag, trur jeg Turid blir god og stiv, om det er lov å si:-)

Kjetil Krømcke
13/07/12, 22:07
22. juli er på Rudskogen:)

mrstfu
13/07/12, 22:47
Tracday, da? Kanskje, om noen andre skal... får se.

Steen
14/07/12, 09:08
Trackday 22 juli ja :)

Får håpe motoren starter med en gang og nå da

mrstfu
14/07/12, 13:15
Det håper jeg, ja. Har bestemt meg for at første forsøk skal filmes og legges ut, uasett om den starter eller ikke:-)

mrstfu
16/07/12, 19:28
Hihi...

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-16170858.jpg

Begge bærebruene med polyforinger er på, veivhusventlasjon er på nymotoren, fått kobla på clutchsylinder, girvaiere, analog oljetrykksmåler, innsuget er snart på, sammen med alt av vakuum, gasspjeld og lignende. Ledningsnettet er førsteprioritet akkurat nå, og den jobben eg gleder meg minst til.

Uansett, sånn totalt sett er det ike lenge til jeg kan prøve å forsøke meg på en oppstart. Har ikke fått lagd eksosen enda, så første oppstart blir kun med downpipe og katalysator. Burde bli nok lyd, men jeg finner hvertfall ut om børsa virker eller ikke:-)

Steen
17/07/12, 05:48
Satser på å bruke Turid på rudskogen også siden du handler slike deler? :p

mrstfu
17/07/12, 14:37
Nei. Skal nok ikke på rudskogen, gjenstår EUkontroll, rekker ikke det før 22. Pørver på første torsdag i augist, som sagt.

Steen
17/07/12, 19:05
ok :(

mrstfu
19/07/12, 16:06
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-18160423.jpg

Valgt å ta meg en verkstedfri dag idag, etter noen maratonøkter tidligere i uka er det godt å få strekt beina litt. Karte imidlertid ikke å sitte rolig, så jeg dro og fikk tak i RUSTFRI bakluke, med noen få lakkskrammer, som nå ar blitt pussa ned og grunnet, klar for lakkering. Skal selvfølgelig flytte over vingen, men jeg trur jeg driter i det midterse festet, sitter som et uvær påbkantene med tec7, sålenge jeg passer på å ikke la snøen legge seg så tungt midt på, burde det gå knall. Med på luka fikk jeg med refleksplate, hvilket forsåvidt er greit. Erlend242 har et liggende til meg, som han var snill nok til å legge ut for, så det ser ut som at jeg blir sittende med to stykker:-)

Igår fikk jeg tak i ny tenningsmodul med coil, detber tydeligvis forskjell mellom 94 20v, og det gamle 10v-nettet, som hadde 7pins kontakt til tenningsmodul, og to separate ledninger med kabelsko gående til coilen. 20v netter har 4pins kontakt til tenningsmodul og coil, som hr er en enhet. Fikk og tak i nytt lysnett foran, ettersom mitt gamle er spist opp av irr og kabelsko:-) . Nye innerskjermer foran med tilhørende popnagler, samt ny ECUboks, som det og er forskjell på. Kunne jallamekket det istand, men innføringene blir ikke helt tette, og er det et sted jeg ike vil ha salt og veimøkk, så er det på ECU.

Måtte prøvemontere fjærtårnstaget i samme slengen, og innser visse problemer med braketten til ABShjernen. Noen som har funnet en god løsning på dette? Ingen stor sak å fjerne braketten, ABShjernen sitter forsåvidt godt, men liker det ikke helt, så løsninger mottas med takk:-)

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-18045145.jpg

hgnubel
19/07/12, 21:42
Med forbehold om at jeg kanskje ser feil, lurer på om du har byttet om venstre og høyre fot til tårnstaget?

Edit: om det er originaldeler, that is.. staget skal ligge en tanke i bakkant av demperene, ikke i forkant.

Og ellers tror jeg kanskje du har løsning på det brakettproblemet ditt her: http://backspegeln.com/tips_stag.asp :)

850GLTsilver
19/07/12, 22:08
Dæven, rustfri bakluke? Må si.

Hverken Emil eller Dagmar har noe slikt. Og den jeg fikk fra Sverige må det sveises en del på.

Noen som tar på seg den jobben?
Både kanten over skiltet og hele nedre del skal sveises på to slike luker.
Jeg har ikke rørt et sveiseapparat siden 1979, så jeg må satse på litt hjelp her.

Steen
19/07/12, 22:17
Kjekt med rustfri bakluke! :)

mrstfu
20/07/12, 04:45
Absolutt, steen. Ser nesten ikke 850 uten rust på bakluka, hverken sedan eller stv, så jeg slo til her, of å si det sånn:-)

Med forbehold om at jeg kanskje ser feil, lurer på om du har byttet om venstre og høyre fot til tårnstaget?

Edit: om det er originaldeler, that is.. staget skal ligge en tanke i bakkant av demperene, ikke i forkant.

Og ellers tror jeg kanskje du har løsning på det brakettproblemet ditt her: http://backspegeln.com/tips_stag.asp :)

Nubel, du er en fantastisk mann! (Antar jeg). Jeg satte på første foten på nærmeste demperskål, den passa, og siden festeskruene ikke er symmetriske, antok jeg at det ikke ville gå andre veien... men om det er som du sier, at staget sk ligge i bakkant, hvilket er logisk, er brakettproblemet løst. Braketten har tre fesyer, det ene kan fint kappes bort da det uansett kommer i konflikt med braketten. Ser på det etterpå, skal på verkstedet idag /kveld / natt.

Dæven, rustfri bakluke? Må si.

Hverken Emil eller Dagmar har noe slikt. Og den jeg fikk fra Sverige må det sveises en del på.

Noen som tar på seg den jobben?
Både kanten over skiltet og hele nedre del skal sveises på to slike luker.
Jeg har ikke rørt et sveiseapparat siden 1979, så jeg må satse på litt hjelp her.

Jeg kan sveise, i den forstand at jeg kan sveise tykke materialer, og jeg har punktsveisa en del. Har tattet rusthull, i den forstand at jeg bygde opp ei plate i bakkant, punktet den, dytta på ned ruststopper og primer, fyllte opp med epoxyfiller, og hadde det ikke vært for at eier tok MALERKOSTEN frem, hadden den sikkert vært i god stand og utseende den dag i dag. Son sagt, kan sveise, har delvis tilgang på apparat (MIG) men stiller ingen garantier, litt som Øsken fjøsmekk.

I mellomtiden driver jeg og virderer meg litt frem o tilbake her... for en tid siden kjøpte jeg meg en ny gitar, hvorpå jeg kledde et par detaljer i karbonfilm, ble seende ganske knall ut, da filmen har såkalt "3D-struktur". Har en ganske god del film igjen, og UTEN å ta av i total Per Turbo-stil.... jeg må si jeg liker dette bedre og bedre:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1863.jpg

Innspill?

Steen
20/07/12, 05:42
Syns det så ganske bra ut jeg :) vist du ikke blir fornøyd, så kan du vel bare rive av filmen igjen?

mrstfu
20/07/12, 05:59
Helt riktig. Filmen sitter riktignok jævli godt, men alt lar seg løsne. On jeg legger film, blir det og litt letttere å holde området rent og pent, rundt skiltet er det mildt sagt vanskelig å polere:-)

Steen
20/07/12, 08:25
Er vel bare og ta en sjangs og hive på filemen da :p

mrstfu
20/07/12, 08:46
Blir nok til det, ja. Spesielt når luka er fri for skiltholder og dekorplate.

Uff, håper ikke jeg blir bitt av Per Carbo-basillen. Filmen er så lett å legge at det fort kan bli farlig.

Tore
20/07/12, 09:54
Personlig får jeg litt frysninger når jeg ser karbonfiber der jeg i min villeste fantasi ikke kan se nytteverdien av det; Karbonfiber er jo ett lett, sterkt og stivt materiale og bør benyttes der slike egenskaper er å foretrekke. Skal du ha karbon på bakluka bør hele luka være karbon (ekte), siden det faktisk kan lette bilen for noen gram. I mine øyne blir teipingen din ren dekal trimming, noe jeg ikke har særlig til overs for... Men smaken er som baken... :)

gaupe
20/07/12, 11:09
Men smaken er som baken... :)

Hårete?

Steen
20/07/12, 11:19
Per syndromet kan være farlig det ja! :p

mrstfu
20/07/12, 12:02
Personlig får jeg litt frysninger når jeg ser karbonfiber der jeg i min villeste fantasi ikke kan se nytteverdien av det; Karbonfiber er jo ett lett, sterkt og stivt materiale og bør benyttes der slike egenskaper er å foretrekke. Skal du ha karbon på bakluka bør hele luka være karbon (ekte), siden det faktisk kan lette bilen for noen gram. I mine øyne blir teipingen din ren dekal trimming, noe jeg ikke har særlig til overs for... Men smaken er som baken... :)

Respekterer synspunktet ditt, og jeg er forsåvidt enig. Er ikke fan av dekaltrimming jeg heller, selv om jeg ikke ser carbon som dekaltrimming. However som sagt er det et praktisk aspekt ved dette, nettopp det at det blir letter å holde rent. Slipper å polere der, limet sitter som et uvær og jeg tror limet klarer å holde salt og veimøk unna de lite tilgjengelige stedene på luka der. Når luka mi først er rustfri, kunne jeg tenke meg å holde den slik. Attpåtil går det en liten Per i meg, jeg synes akkurat dette ser kult ut. Så på sivilisert vis er vi enige om å være uenige:-)

Per syndromet kan være farlig det ja! :p

Absolutt, men noe mer enn dette blir det ikke, ikke med så mye jeg har mobba Per for alt han har hatt:-)

Nilsebu
21/07/12, 00:36
Carbon leppe kan bli tøft, hvertfall hvis det blir likt som bilde du viste :) Bør ha noen lunde samme svartfarge som plastikken på bakfangeren (etter litt polytrol) sånn at det matcher :)

Gleder meg til film av første gang du vrir om tenningen :D

mrstfu
21/07/12, 01:08
Planen var som sagt å fyre opp idag... men slik skulle det ikke gå. Dro på Tema, handla masse, blant annet komplett eksos, olje til girkassa, servoolje, kjøleveske, kort sagt alt jeg måtte ha for å kunne fyre igang.

Kommer ut på verkstedet, begynner siste innspurt på ledningsnettet, altså koble til og montere ECUboksen. Gikk forsåvidt bra, helt til jeg finner ut at magnetventileb som styrer vakuumklokka til VVIS, mangler noe. Spesifikt en vakuumtank, et Tstykke og en enveisventil, uten dette vil ikke klokka fungere, og spjeldet vil stå åpent hele tiden. Har ikke ork til å forklare, men dette er ikke bra. Motoren vil gå helt fint, men vil ikke fungere optimalt mellom 1800 og 4200rpm, hvilket tross alt er der man som oftest befinner seg. Nuvel, ingen krise.

Tapper gammel girkasseolje, fyller på ny, og alt er kos... helt til jeg hører drypp. Broren min, som visstnok skjønte dette, hadde montert drivakselen på venstre side, og deretter dratt den ut igjen, i forbindelse med montering av hjullagerhuset, eller spindelen om du vil. Resultatet var at jeg hørte oljedrypp fra simringen til drivakselen, men trodde det kom fra tappepluggen, som er rett under. Etter mye frem og tilbake, så jeg at lekkasjen kom fra simringen, fikk etterhvert montert drivakselen riktig, problem solved.

Hadde allerede blitt altfor sent til å rekke oppstart. Tenkte jeg skulle prøve første oppstart uten å montere hele eksosen, i tilfelle det må demonteres igjen, skal jeg kun montere downpipe med lambda og katalysator, trenger bare det for oppstart. Uten lyddemping blir dog motorlyden for bråkete til å fyre opp kl 11 på kvelden, verkstedet ligger i en gammel låve, gårdshuset ligger kort avstand ifra, med unger ogbhele pakka er ikke frieksos noe å satse på.

However, kan ikke starte motor og la den gå uten kjøleveske, så jeg monterer radiator, alle slanger, og fyller på vann.

Drypp. Drypp.

Defekt Oring på ene slangen til varmeapparatregisteret. Antageligvis gått dukken da jeg koblet fra de gamle slangene. Hadde ingen Oring som passet, så oppstart utsettes til imorgen, sammen med eksosbygging. Blir 2.5" hele veien, med en liten rund lyddemper på slutten, burde bli bøllete lyd:-)

Og lyddemperen avsluttes med en halvannenliter:-)

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-19173347.jpg

Nilsebu
21/07/12, 01:28
For guds skyld, med alt dette arbeidet, ikke fyll på biltema olje. Sett sammen med alle diskusjoner rundt det.

Er spent på lyden i Turid. Litt kjedelig for en stram og flott dame som Turid hvis hun bare har fjertelyder bak seg :P

Jan-Einar Jenssen
21/07/12, 01:51
hva er galt med biltema olje egentlig? aldri helt skjønt det dærre

mrstfu
21/07/12, 01:56
Er ikke helt enig der. Kjenner flere son kjører kun temaolje, gjort det i flere år, og uten problemer. Selv har jeg blitt veldig tilfreds med Valvoline Durablend 5w30 halvsynth, fortsetter med det. Girkassa derimot kjører jeg temaolje på, 5w30 helsybth motorolje. Folk klager på at Temaolje kokser, det skjer ikke i girkassa, er ikke trykk eller på langt nær den temperaturen det er i motor. Ikke er det ankomst av vann ellerbluft heller. Kjørte med det på tamlekassa i to år, tappa den og den var like fin og gyllenbrun. Kassa har oppført set fantastisk med den olja på, ser ingen grunn til å bytte. Samma med servoolja og kjøleveske.

Lyden blir nok litt annerledes, ja. Kunne ikke falt meg inn å montere 3" på denne, 2.5" er optimalt, og med en liten lyddemper tror lyden blirbpasse dyp,med litt fresing på høyere turtall.. avhenger mye av hvor godt jeg får lagd opphenget, samt hvor flinkbjeg er til å sveise. Sveise får jeg nok ikke gjort før pånmandag, så første eksosopptak blir nok ikke før på tirdsag. Spent er jeg uansett, med nye pakninger på manifold og downpipe, burdebdet blibtettbog, for første gang på tre år:-)

Jan-Einar Jenssen
21/07/12, 02:03
når det gjelder motorolje har jeg brukt penzoil sin delsynth 10w40 i alle år å ser meg fornøyd med den :) bytta nettop olje på automatkassa på chevyen og gikka for temaolje der :) ser for meg at den fungere ypperlig :)

tror lyden kan bli staslig med 2,5" og en demper :)

mrstfu
21/07/12, 03:03
Blir et rør i den originale lyddemperbrønnen, festet med eksosklemmer, slik at om noen autoritære horebukker skulle ha noe problem med det, kan jeg sette inn en lyddemper til.

Midlertidig, ofc:-)

M.Engelsen
21/07/12, 14:37
Du bør ha en lyddemper bakerst, så fjerner man heller den i midten.
Om ikke vil nok Turid slite mye med resonans ;)

mrstfu
21/07/12, 14:53
Som sagt, skal ha en lyddemper bakerst. Skal ha rør i midten, med mulighet for å legge inn en demper om det kongelige norske biltilsyn skulle ha noe å si på nivået.

mrstfu
22/07/12, 03:16
And we have liftoff!

I hele 20 sekunder, helt til driten sprengte og planta en ventil i ruta på bilen 14 meter unna.

850-se
22/07/12, 03:27
And we have liftoff!

I hele 20 sekunder, helt til driten sprengte og planta en ventil i ruta på bilen 14 meter unna.

what a ? hø?

mrstfu
22/07/12, 05:34
Neida, så ille var det ikke. Jeg knota noejævlig, fikk ikke start på den, uansett hva jeg gjorde. Hadde bensintrykk på fuelrail, alt av støpsler sto i, tenning på alle pluggledningene... greit, om en eller to plugger ikke funka, hadde den gått trått, men fremdeles godt. Klødde met lenge ihuet. Bestemte meg for å direktekoble dysene, for å se om åpnet. På den måtenfant jeg ut at jeg hadde glemt å sette i kontaktene på dysene:-)

Dytta de på, dobbeltsjekket alt, vrei om nøkkelen, og den fyrte tvert, måtte ikke la starteren gå i et halvt sekund engang. Herlig.

However, den går ikke jevnt. Den kan gå som en velfødd huskatt i 20 sekunder, før den legger seg ned på et lavere turtall, begynner og riste og hakke, og har veldig treg gassrespons. Legger ut to videoer, den første viser tomgangen og ristinga i det den går fra jevnt turtall og ned på 25år gammal AEGnivå. Den andre viser oppstart, mit vakre ansikt, og at motoren døretter at jeg har gitt litt pådrag. Nilsebu foreslå Throttle Position sensor, V20T foreslå lambda, jeg har lyst til at problemet skal være slitne tennplugger. Disse er ikke byttet, ei helmer fordeler eller fordelerlokk, kun fordi jeg vil vite hva som er galt før jeg begynner å bytte. Innspill settes pris på.

mrstfu
22/07/12, 05:54
Legger det opp rett fra telefonen, orka ikke youtube, photobucket bruker mindre tid, rett og slett. Bytta om på rekkefølgen, først oppstart, tryne og død, deretter tomgang med risting. Ikke bry dere om røyken som kommer opp i bakkant motor på den siste, bare eksosbandasjen som går seg til:-)

http://static.photobucket.com/player.swf?file=http://vidmg.photobucket.com/albums/v241/satanexp/MOV_1643.mp4

http://static.photobucket.com/player.swf?file=http://vidmg.photobucket.com/albums/v241/satanexp/MOV_1642.mp4

Agrostar
22/07/12, 06:40
Veit ikkje om det er samme sjuka, men kvar gong eg har tatt straumen på 10v min og startar opp igjen så går det ei stund før den er seg sjøl igjen. Går fint på tomgang, men om eg gjer gass og slepp så dett den for langt ned før den prøver å ta seg igjen. Da rister det noko jævligt og durar bra. Har du prøvd å lese ut feilkodar?

850GLTsilver
22/07/12, 14:49
Neida, så ille var det ikke. Jeg knota noejævlig, fikk ikke start på den, uansett hva jeg gjorde. Hadde bensintrykk på fuelrail, alt av støpsler sto i, tenning på alle pluggledningene... greit, om en eller to plugger ikke funka, hadde den gått trått, men fremdeles godt. Klødde met lenge ihuet. Bestemte meg for å direktekoble dysene, for å se om åpnet. På den måtenfant jeg ut at jeg hadde glemt å sette i kontaktene på dysene:-)

Dytta de på, dobbeltsjekket alt, vrei om nøkkelen, og den fyrte tvert, måtte ikke la starteren gå i et halvt sekund engang. Herlig.

However, den går ikke jevnt. Den kan gå som en velfødd huskatt i 20 sekunder, før den legger seg ned på et lavere turtall, begynner og riste og hakke, og har veldig treg gassrespons. Legger ut to videoer, den første viser tomgangen og ristinga i det den går fra jevnt turtall og ned på 25år gammal AEGnivå. Den andre viser oppstart, mit vakre ansikt, og at motoren døretter at jeg har gitt litt pådrag. Nilsebu foreslå Throttle Position sensor, V20T foreslå lambda, jeg har lyst til at problemet skal være slitne tennplugger. Disse er ikke byttet, ei helmer fordeler eller fordelerlokk, kun fordi jeg vil vite hva som er galt før jeg begynner å bytte. Innspill settes pris på.

Glemte du kontaktene på dysene? HEHE.
Skulle likt å vært der.

Tilstandssjekk på fordelerlokk og tennplugger er gode steder å starte syns nå jeg.
"Emil" skal selvfølgelig få alt slikt FØR jeg vrir om nøkkelen igjen, men det er nå meg da :cool:

NÅ så jeg på videoene også.
Den lyden på motoren på siste videoen likte jeg på ingen måte noe særlig.
Men du kan se på tomgangsmotoren. Kan hende den ikke fungerer i det store og hele, for den falt jo svært langt ned i turtall. Ta av slengen mellom luftfilterboksen og IACn, og kjenn om den forsøker å hente luft der. Gjør den ikke så klarer jo du å tenke resten?

Men se å få inn nye plugger og fordelerlokk først uansett !!!:D

850GLTsilver
22/07/12, 14:59
For guds skyld, med alt dette arbeidet, ikke fyll på biltema olje. Sett sammen med alle diskusjoner rundt det.

Er spent på lyden i Turid. Litt kjedelig for en stram og flott dame som Turid hvis hun bare har fjertelyder bak seg :P

Temaolje fungerer knall. Har sjekka mot annen olje på "Emil" og ike funnet noen fordeler så langt med olje som koster 3-4 ganger så mye.
Nok om det.

Låta på 20V med originalanlegg er da alt annet enn fjerting.
Er en fin og subtil brumming verdig enhver femmer på veien.
Og når man åpner alle sluser (VVIS etc) så låter den nesten værre foran enn bak.
Og det uten "sportsfilter" (Eller kvælefilter som jeg har funnet er et bedre navn)
Turid har nok tatt steget til å bli en Snerrende dame tenker jeg.
Og setter den gærningen av en eier hu har igang med det eksosanlegget han beskriver, ja da blir det nok fres nok ja.

Scania143
22/07/12, 15:23
Temaolje er statoilolje.

En kamerat av meg kjører tankbil, og når han leverer olje, blir det først tappa av tankbilen på statoildunker, så "snur" de produksjonen og heller det på biltema dunker...
Ikke at jeg veit om det er "bra" med statoil olje, men kan da ikke være så ræva...

Du er flink du Raymond, blir bra når du blir ferdig, regner med det bare er en "bagatell" som er feil;)

Stå på!

mrstfu
22/07/12, 16:33
Ja, det å glemme dysene var noget flaut. E veldig grei feil, ettersom ingenting.var ødelagt, da.

Tomgangsmotor har jeg faktisk glemt å skjekke, skal vaske over den med en gang eg kommer ut der. Har to til liggende.

Plugger og fordeler, ja. Blir jo ikke idag, siden det er søndag... med mindre du har liggende, 850GLTSilver?:-)

Samt, hvilken type plugger skal motoren ha? 10V skal ha BCP6RE, hveertfall.

Satser på å begynne på eksos idag, har fått låne elektrodeapparat ev en kar ute på verksedet der, og jeg har faltisk alt jeg trenger av rør og oppheng.

850-se
22/07/12, 17:28
den siste videoen der med tomgangen hørtes litt kjent ut =P jeg vaska motorommet mitt for en god stund siden, spylte rent å starta etter 30 min tørking, da gikk min 10V på samme måte på tomgang å når jeg ga gass skjedde svært lite men mye lyd å hosting, lot den stå på tomgang i 15 min å den var ok igjen. vet ikke hva det kom av.

ellers det med tomgangsregulatoren, min gikk til faens for noen måneder siden, å da gikk turtallet opp på stabilt 1100 RPM når motoren var varm. men når den var kald var den vrien å starte å hostet når man ga gass.
på 10V mener jeg å huske at den skal gå opp på ca 1000-1200 RPM når tomgangsreg. ikke virker, men vet ikke hvordan det er på 20V med tanke på LMM?

mrstfu
22/07/12, 18:33
Finner vi fort nok ut når jeg komme meg ut på verkstedet. Regnermed å bli der hele natta, skru sammen fronten og forstillinga igjen. Kanskje skveise litt eksos.

Sidenote:det viser seg at det øvre hullet i torpedoveggen for vann til varmeapparatregisteret lekker. Er det en Oring det er snakk om her? Lekker like mye med gammel som ny slange. Inntil videre kobler jeg meg bare utenom varmeapparatet, men vinteren kommer etterhvert.

850GLTsilver
22/07/12, 20:37
Finner vi fort nok ut når jeg komme meg ut på verkstedet. Regnermed å bli der hele natta, skru sammen fronten og forstillinga igjen. Kanskje skveise litt eksos.

Sidenote:det viser seg at det øvre hullet i torpedoveggen for vann til varmeapparatregisteret lekker. Er det en Oring det er snakk om her? Lekker like mye med gammel som ny slange. Inntil videre kobler jeg meg bare utenom varmeapparatet, men vinteren kommer etterhvert.

Er alltid å anbefale å bytte hele settet med O-ringer og klemmer på de varmeapparatslangene/koblingen gjennom torpedoveggen. Har forøvrig vurdert å montere en shuntkobling i motorrommet selv jeg. "Emil" får bli prøvekanin.

Og Freddan så er det til Töcksfors for å hente VPARTS-pakke. :D

Rockeren
22/07/12, 20:51
Pass for all del å få kjølesystemet 100% tett, ellers tar motoren din kveld på 1-2-ferdig. Han jeg henta motor hos på Notodden hadde vært ute for luft i systemet pga et volvoverksted (faktisk) hadde knekka et klips til røret inn i torpedoveggen. De hadde dermed prøvd å stripse det på plass, med resultat av luft i kjølevannet. ETT pådrag, og det kom et smell, og det ble stille.. Og ca 4,75 liter olje lå i veibanen. Skal tillegges at dette var en T5, eller R.. Men regner med at det er så og si samme greia på en sugis... Det hører med til historien at verkstedet måtte koste ny motor gratis..

mrstfu
22/07/12, 21:10
Slapp av i svingen nå, gamlemotoren gikk to år og 40k med lekk radiator. Luft i systemet er ikke noe som skader, ei heller er det veldig lett å fjerne, systemet er som kjent selvluftende.

Inntil videre kobler jeg meg rett forbi varmeapparatet, som sagt, tar det etterhvert, prøve å demontere og se hva jeg finner ut da.

mrstfu
23/07/12, 23:25
Skal ikke påstå dette er de peneste sveiseskjøtene noensine, men det sitter som fjell, og blir helt tett, så mer kan man vel ikke be om?

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-23002020.jpg

henrik940
23/07/12, 23:26
Så lenge det ikke ruster så :)

mrstfu
24/07/12, 02:34
Så lenge det ikke ruster så :)

En viss overflaterust regner jeg med, dette er jo ikke rustfrie rør, men sømmene er tette og fine, burde holde seg fint. Gammel catback vs ny catback:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-23032813.jpg

Erik 850
24/07/12, 02:36
Burde jo bli bra dette :)
Hva slags potte skal du bruke bak? (Forsåvidt både lydpotte og type endestuss)

mrstfu
24/07/12, 03:40
Burde jo bli bra dette :)
Hva slags potte skal du bruke bak? (Forsåvidt både lydpotte og type endestuss)

Takk for det, catbacken er helt ferdig med lyddemper nå, mangler bare å henge opp, stramme til og fyre opp... så forvent video om en times tid:-)

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/2012-07-23043456.jpg

mrstfu
24/07/12, 06:02
Alright. Vennligst overse min for anledningen rosa boksershorts, samt den bittelille klapringen idet jeg starter (ennå ikke helt sikker på hvordan jeg skal ordne bakre oppheng, er trangt!)...

http://static.photobucket.com/player.swf?file=http://vidmg.photobucket.com/albums/v241/satanexp/MOV_1652.mp4

Har bytta plugger, renset tomgangsmotor, sjekket renset TPSkontakt, men den liker seg fremdeles ikke på turtall. På videoen kan dere høre siste pådraget før videoen slutter, der vil den ikke øke mer, rett og slett. Innimeollom bruker den og litt for lang tid ned på tomgang....

Tips? På tomgang går den mer eller mindre fint, men den liker ikke turtallsøkning.

mrstfu
24/07/12, 06:55
Alright, fått slettet litt eksistende feilkoder, og nå har den inget problem med turtall, stiger fort, og synker som den skal... imidlertid, på tomgang pulserer den mellom 1100-1400omdr/min, regner med dette er tomgangsmotor som harbkveldet? På gamlemotoren sto turtallet stabilt på ca 1200, uten å pulsere i det hele tatt.

Steen
24/07/12, 07:42
Bra ting begynner og virke som det skal! :)

mrstfu
24/07/12, 07:50
Absolutt, er bare den siste pulseringa på turtallet som er feil nå, etter det er det ut på veien og prøve motor, stag og poly:-)

Scania143
24/07/12, 09:40
Fetter tom t skjorte og greier! (hadde vokalisten som lærer hele skoleåret nå,heh..)

ser bra ut dette, høres greit ut og, selvom det ikke er lett og høre lyd på pc,:)

mrstfu
24/07/12, 09:42
Video av motor og tomgangsturtall:

http://static.photobucket.com/player.swf?file=http://vidmg.photobucket.com/albums/v241/satanexp/MOV_1653.mp4

Ettersom motor ikke endrer oppførsel når jeg kobler fra tomgangsventilen, regner jeg med det er denne som e skutt? Lambdalampa lyser og, men jeg får kun opp feilkoder på A2 og A3, altså Fuel System og ABS.

Video av eksoshale, nå med helt tett eksos:

http://static.photobucket.com/player.swf?file=http://vidmg.photobucket.com/albums/v241/satanexp/MOV_1655.mp4

mrstfu
24/07/12, 09:44
Fetter tom t skjorte og greier! (hadde vokalisten som lærer hele skoleåret nå,heh..)

ser bra ut dette, høres greit ut og, selvom det ikke er lett og høre lyd på pc,:)

Kjenner Dan og gutta privat, vært med i en musikkvideo blant annet. Sjekk den siste videoen jeg la ut, fikk satt kameraet litt annerledes, plukker opp lyden MYE bedre:-)

Nilsebu
24/07/12, 11:28
Høres ut som om Turid brøler bra når du gir litt gass. Litt vanskelig å høre på kamera, men man får en liten indikasjon på at lyden er bra når du skriker i glede sammen med Turid ;)

mrstfu
24/07/12, 12:16
Absolutt bøllete lyd:-) synd at tomgangsventilen kødder, trur den erlitt mindre drønnende på 800omdr enn 1400omdr, samt noe jevnere:-) men jeg er veldig fornøyd med lyden, skal prøve å få til litt lyd på avstand, kan je j frbikjøring og slikt.

henrik940
24/07/12, 13:01
Hvorfor bytta du ikke til tugbo 5er når du først var i gang :P ?

mrstfu
24/07/12, 13:14
Er litt frelst av sugemotorene, av en eller annen grunn. Min neste blir nok en turbo, kun for å kommebmeg opp i 300hk nabolaget, men inntil da blirdrt sugis:-)

mrstfu
24/07/12, 21:42
Har nå fått henta meg vakuumtank med enveisventil og slanger i forbindelse med VVIS, ny tomgangsventil, tur/retur rør på innside av torpedovegg til varmeapparatregisteret, samt pæreholdere til faceliftlykter fremme... etter e 30timers verkstedøkt føler jeg senga er fortjent.

Kanskje dusje av meg sveisestøvet først.

Rockeren
25/07/12, 14:05
Burde bli bra detta!

mrstfu
26/07/12, 04:20
Ordna litt småtteri idag, og fikk tilbud om faceliftfangere, altså fremme og bak, inkludert lister til dørene, for 1000kr. Riktig fargekode, tilogmed.

Lurer litt på den, gitt.

hgnubel
26/07/12, 06:10
Det er vel ikke noe å lure på, Turid vil jo plutselig se minst to år yngre ut. Damer liker slikt, og en tusing må vel være ok pris for en sånn ansiktsløftning.

Men lurt å dobbeltsjekke at du ikke eventuelt også trenger nye isopor/alu-bjelker (de som ligger bak fangerene)...

Steen
26/07/12, 07:35
1000 lapp er billi plastisk kirugi det! :p

Erik 850
26/07/12, 11:41
Lett verdt det!
De + en god dose polytrol bør bli knall!

mrstfu
26/07/12, 14:49
Helt ærlig, så vet jeg ikke helt. Synes preefacelift standardfanger ser hissigere ut enn facelift standardfanger.... men, om jeg noengang vil ha Rfanger, hvilket jeg ikkebhar bestemt meg for enda, må jeg ha facelift... nei, jeg trur jeg går for det. Men jeg går nok ikke for Rfanger, til å begynne med hvertfall.

Har en plan på lur, det involverer en del fra en bakhjulstrekker. You may discuss.

Agrostar
26/07/12, 17:16
Samme korleis ein snur og vender på det, så er det din bil! Så det må vere noko som passar deg :p

ovlov86
26/07/12, 18:24
"Alt kler den smukke"....!?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Hammervoll
27/07/12, 01:08
Pen bil! :D
Misunner deg den røde fargen!
Hadde rød 854 før, men må ta til takke med svart bil fremover...

mrstfu
27/07/12, 01:38
Elsker rødfargen, er glad i rød lakk generelt... men etter et par år med polering, innser jeg at en rød lakk kan være et helvette å ta vare på.

Var på verkstedet en tur istad, fikk prøvd nye tomgangsmotoren før jet dro på værstingfylla på hyttah.. to
gangen er upåklagelige 800omdr, jevnt og fint uten pulsering. Knall Harald, regner med ferdigstilling til uka.

Lightyear
29/07/12, 10:24
Her har det skjedd litt ja ;)

Gleder meg til å se Turid gå for egen maskin snart, tar vel ikke så lange tiden før du står uttafor her?

mrstfu
29/07/12, 14:26
Neida, satser på å ha a i rullende tilstand i løpet av uka, så da blir det nok en liten fres opp til deg.

Nilsebu
29/07/12, 18:22
Hva ble det til med de nyere fangerne?

mrstfu
30/07/12, 00:36
Har ikke sagt jeg skal ha de enda, men selger veit jeg er interessert, så om noen andre melder sin interesse, noe jeg tviler på, sier han fra. Blir nok til at jeg går for det, samt styrer unna Rfanger.

mrstfu
31/07/12, 22:03
Da blir det komplett facelift med dørlister og alubjelke imorra!

Scania143
31/07/12, 22:25
Turid blir en ny sprek ung dame nå?

Bassan
01/08/12, 09:00
Extreme Makeover?

mrstfu
01/08/12, 09:17
Turid har alltid vært ei sprek ung dame, er jo såvidt myndig, for pokker. Og det er ikke det at jeg er såbekstremfan av faceliftfangeren, jeg synes pre faceliftfangeren ser en del hissigere ut, men jeg har en plan. Vil kun bli brukt Volvo originaldeler, er en klar forbedring på faceliftfangeren, og den blir meget hissigere.. ei heller involverer det Rfanger:-) Rfanger er kult nok, men jeg vil ikle ha det på Turid.

Steen
01/08/12, 11:24
Ser du ikke på Turid som en R-acing dame? :p

mrstfu
01/08/12, 12:06
Absolutt, ig spesielt nårbjeg etterhvert får på coiloverere. Imidlertid synes jeg Rfanger ikke passer på snuppa, av en eller annen grunn. Blir nok Rfanger på min neste, men akkurat Turid skal få verandaleppe på annet vis.

mrstfu
01/08/12, 17:27
Ha nå vært og hentet dørlister, fremfanger og bakfanger, samt bjelker foran og bak, og relevant festemateriell. Fremfangeren har fått seg en smell eller tre, og siden jeg ikke har lakkert stort annet enn ulakkerte jevne flater før, tar jeg gjerne imot tips, hva jeg gjelder priming, sliping, lakkering og etterbehandling. Kommerbtil å bruke lakkboks.

Steen
07/08/12, 09:14
Hvordan går det med Turid da? :)

mrstfu
07/08/12, 10:54
Turid har det bra, hun. Har ikke fått gjort noe siden forrige mandag, grunnet massiv overtid, litt bursdag og slikt... men hun står der, og går ingeb vei.:-)

hgnubel
08/08/12, 16:14
Gratulerer med overstått Turid!

Daniel V
08/08/12, 17:16
Må si Turid begynner å bli litt av ei skløtte. ;)

mrstfu
08/08/12, 19:03
Nå har ikke Turid hatt bursdag, da. :-)

mrstfu
08/08/12, 19:05
lo
Må si Turid begynner å bli litt av ei skløtte. ;)

Må nesten be om en grundig forklaring på den, Daniel, før jeg slepper kjeften løs.

hgnubel
10/08/12, 10:34
Nå har ikke Turid hatt bursdag, da. :-)

Jo, hun har nok hatt en del bursdager de siste årene... du mener vel ikke å si at du IKKE har produksjonsdatoen hennes krysset av i kalenderen?!

Edit: for å gå foran med et godt eksempel, jeg feiret naturligvis bilen min den 21/5 i år, første dag i fødselsuken... Har riktignok ikke datoen, bare at det er uke nr 21 :)

Daniel V
10/08/12, 14:59
lo

Må nesten be om en grundig forklaring på den, Daniel, før jeg slepper kjeften løs.

Skløtte er så vidt meg bekjent et ord Dj. Broiler bruker på damer av litt løsere karakter, og så vidt meg bekjent er din Turid for øyeblkket ganske løs i understellet? ;)

mrstfu
10/08/12, 15:54
Skal godkjenne den, men bare såvidt.:-)

nei, akkurat nå er a ganske stram. dempere, stag, bruer og foringer er montert, mangler bare å få på skiver, calipere og hjul, så står a på egne bein, hvilket er målet for dagen.

imidlertid, før den tid må jeg innom en kamerat som skal kvitte seg med vaskemaskina si. youtube-søk "washing machine brick", så skjønner du fort planene.:-)

Steen
11/08/12, 17:35
Haha!
Genial plan for vaskemaskinen! :D

mrstfu
11/08/12, 21:44
Absolutt, og vi tok livet av en vaskemaskin til, naboen hadde en til overs. Problemet var at vi ble sittende og fikle med dette så lenge at jeg ikkw fikk gjort en damn shit på bilen... drar ut der nå, tar en allnighter, sover noen timer i setet, og jobber imorra og.

Skal bli morro å prøve nye mobilkameraet og, tar LANGT bedre bilder enn hva jeg har lagt ut tidligere.

mrstfu
16/08/12, 08:01
Drar seg sammen!

Gjenstår å lufte clutch, sette på hjul, og montere nye faceliftlykter jeg har liggende hjenme, så blir det prøvetur. Ny grill har keg fått, og!

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/95930463.jpg

henrik940
16/08/12, 14:17
Åss1 grill?

mrstfu
16/08/12, 15:22
ikke-himkok meshgrill, med sånn feit kromramme. forøvrig lakkert.

kromgrøss.

mrstfu
16/08/12, 15:24
slik.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/0780fff8.jpg

henrik940
16/08/12, 16:32
Skakke bare ha orignalgrill :P ?

mrstfu
16/08/12, 17:13
meh...sperrer for mye for ekstralysa, samt ser så gubbete ut:-)

henrik940
16/08/12, 20:29
Ah... Engangsgrill ftw :D

ovlov86
16/08/12, 21:01
Åssen har du festa ekstralysa dine?

mrstfu
16/08/12, 22:58
Ah... Engangsgrill ftw :D

absolutt!

Åssen har du festa ekstralysa dine?

bolter og muttere, rett gjennom senterstolpen i frontplata, med støtter ned til under frontplata. ingen stor kunst.

Scania143
17/08/12, 07:37
kjøpt hos Realcar/racespec?
Tilbud/konkurssalget?:p

mrstfu
17/08/12, 10:48
nope.

mrstfu
20/08/12, 22:07
http://static.photobucket.com/player.swf?file=http://vidmg.photobucket.com/albums/v241/satanexp/74c6296b.mp4

MUAHAHA.

mrstfu
20/08/12, 22:16
Ser ut til at den ikke funker over alt, har noeb her problemer med å se videoen?

Erik 850
20/08/12, 22:21
Smuuuud!
Funket alt slik det skal? :)

Aashome
20/08/12, 22:25
Funker fint her. 5`er-lyd er aldri feil :)

mrstfu
20/08/12, 23:29
Smuuuud!
Funket alt slik det skal? :)

Absolutt. ikke tegn til overoppheting eller vannmangel, olje må nok ses. på over litt lengre tid, men går som ei klokke:-)

har nok et lite kastproblem i skivene foran, men det var jeg mer eller mindre klar ovwr, samme gjelder en liten spissingsfeil. småtteri, egentllig, motoren er heøt vidunderlig:-) og bedre skal den bli, etter at onkel får fikla litt med kamdreva:-)

Kjetil Krømcke
25/08/12, 13:35
Da blir du å se på gardermoen raceway i morra, flott, snakkas der;)

mrstfu
25/08/12, 13:55
Beklager. ikveld skal jeg helt ærlig ut å se meg om etter litt kjøtt til kølla, i den store hovedstaden. dermed, uansett hvor jeg sover i natt, er jeg IKKE kjørbar imorgen tidlig:-D

M.Engelsen
26/08/12, 23:50
Ble vel noen Ginger ales på byen da? :D

mrstfu
27/08/12, 11:16
nja, er mer på Carlsberg og Jäger, men god stemning ble det. har en kamerat som har hatt jævli langt hår siden han var 13, nå er han 27... etterhvert bestemte vi oss for å ta maskina fatt og barbere av alt.

han angret noe i etterkant, men fest blei det:-)

mrstfu
30/08/12, 23:33
alright! bestemte meg for at idag var dagen da Turid skulle hjem, og freste ut på verkstedet. sjekka olje, vann, servoolje, bremseveske, alt en mann som tror hab vet hva han driver med burde skjekke hver gang han åpner panseret. vrengte nesa hjemover, en knapp times kjøretur, langs de veiene jeg kjører.

må si, 25 20v er et helt annet dyr enn 2.5 10v, spesielt når VVIS fungerer. gir deg ikke noe særlig av hestekrefter, men det øker dreiemomentet ganske brutalt mellom 1800 og 4200rpm, som tross alt er der man oftest ligger. bilen er LANGT mer langbeint, sammen med forstillingsforingene og tårnstaget, samt jakten på den deilige snerringa jeg får når turtallet bikker 5000rpm, gjør bilen din en skikkelig kjøremaskin, og en fryd å kjøre. en liten forstillingskontroll, samt nye skiver foran, så er drt meste i boks. onkelen min er ganske erfaren på disse motorene, og har lovt meg å justere litt på kamdrevene, noe han har gjort på banebilen sin. øker forbruket noe, men gir mer enn nok tilbake i form av noe mer krefter og moment. visstnok. venter i spenning. back on topic:

etter å ha kjørt i en halvtime, hadde motor blitt god og varn, så jeg svingte av for å sjekke tilstanden. kjølevann var optimalt, tilsynelatende ikke lekket en dråpe, ei heller servoolje eller motorolje, og slikt er gode nyheter i de flestes øyne. valgte å se hvordan det sto til med veivhusventilasjonen, så jeg skrudde opp påfyllingslokket for å se etter eventuelt overtrykk. dette var noe av det dummeste jeg kunne gjort.

veivhusventilasjonen var nemlig i helt fantastisk stand. fantes ikke tegn til gugge eller kondens på peilepinnen, og lokket dansa ikke på toppen i det hele tatt. av dette ble jeg så godt humør at jeg kasta meg i bilen for å kjøre litt til. glemte å skru til påfyllingslokket.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/6e2e8235.jpg

og slik gikk det. de timene jeg har gnukka på toppen, innsug, fuelrail og generelle smådeler kunne jeg gitt faen i, må vel gjøre mer eller mindre samma jobben en gang til. oppdaga ikke dette før jeg kom opp til Lightyear, og la merke til røyk fra under panswret. alt i alt gikk det veldig bra, mistet ikke mer enn en halvliter olje, startet ikke noen motorbrann, og fikk spylt av det meste, viktigst av alt på topplokket, fuelrail og innsuget.

min feil, og slikt lærer man av. skal ha varsellapp midt på rattet. "har du husket å stramme til alt?"