PDA

Vis full versjon : VolvoR-Sport's 242 Turbo - solgt!



Sider : 1 [2] 3 4

VolvoR-Sport
01/11/10, 19:32
ble ikke noe ratt på meg, da de hadde blitt flomskada tydligvis.. så han skulle gi meg pengene jeg la ut for rattet :P

litt kjipt men, kunne tenkt meg et ratt som stikker litt ut fra navet..

Joakim-G_R
02/11/10, 20:33
Pedersens har sabelt akropolis inne, mener jeg jeg så i går :)

VolvoR-Sport
02/11/10, 20:41
ikke ulikt OMP rattet, men syns omp sitt var tøffere..
tenkte på sparco også, men blir for dyrt syns jeg.. skal ha sparco i vogna :P

skadet foten av å falle ned ei lang trapp i helga, så blir ingen update heller :/

har bestillt nytt fordeler lokk da det andre sprakk :S ny rotor og nye pluggledninger som kommer i morgen tenker jeg.. hvis foten er gangbar tar jeg turen til garasjen :)

har også oljelekk som jeg må finne.. misstenker turbo retur men får se..
så får handle inn 5L olje å hive på :) castrol magna tec tror jeg det blir..

har også hentet gamle subbene mine som jeg tenkte å koble opp.. JBL GT4 som jeg skal mate med en dynaBel BF7501 :)

har også bestillt meg et Exide Maxxima 900 batteri som skal monteres.. tenker å legge opp 25mm2 kabel fra dynamo til starter og 25mm2 fra dynamo minus til blokka..

har 50mm2 fra blokk til karosseri nå, så 50mm2 pluss og minus til batteri :)

Berg Performance
02/11/10, 21:59
Castrol er god olje ! Bruker aldri noe annet på mine biler ! =)

Du tror ikke fordelerlokket hadde noe med fuskingen din å gjøre ? :D

Joakim-G_R
02/11/10, 23:00
Kan jo gjøre som gutta her og kjøpe deg orginalt OMP ratt fra Thailand........ :D

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12498& Må lese hele tråden.. :p

Torra
02/11/10, 23:40
Syns du burde gå for det stuket, no kidding, skiller seg ut litt blant mengden. :)

Han kan stille ut sammen med han her da, neste gang det er treff i Trønderlag...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/908.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/907.jpg

Joakim-G_R
02/11/10, 23:47
Hehe, et gjennomført Superman-stuk hadde vært kult, det der er bare harry i mine øyne. :p

VolvoR-Sport
03/11/10, 07:35
Torra: hehe, kanskje det ^^

Joakim: hehe, kanskje det ;p

Berg: har egentlig ikke kjørt annet enn castrol jeg heller, men ble shell olje sist pga at jeg måtte ha noe :P

fordeler lokket ble byttet mot et gammelt når jeg så sprekka.. men nytt skal monteres ;)

gaupe
03/11/10, 16:19
Hehe, et gjennomført Superman-stuk hadde vært kult, det der er bare harry i mine øyne. :p

Det der er jo Batman!

Joakim-G_R
03/11/10, 16:23
Det der er jo Batman!

Ja. Men det er også ratlook. :)

VolvoR-Sport
03/11/10, 20:33
da var foten såpass til å ta en tur i garasjen i kveld! :)
litt bilder fra det jeg fikk gjort i kveld:

deler :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/348.jpg

lei av at pluggledningene lever et stressa liv, så la på varmeskjermende teip og eksos bandasje over der igjen ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/349.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/350.jpg

ny rotor:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/351.jpg

nytt fordeler lokk:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/352.jpg

ferdig montert med nye pluggledninger.. universale derfor de er så lange :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/353.jpg

maxxima batteriet passa rett nedi batteri kassen jeg lagde til et banner batteri :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/354.jpg

har vaska lyktene foran med wurth rute rens, ble blanke å fine :)
har og montert night breaker pærer og begynt på montering av ekstra rele til lysene.
mangler bare sikringsholder og rele til det, som jeg skaffer i morgen :)

så også at jeg hadde en olje lekkasje, så får fylle på motorolje i morgen og se hvor det kommer. tror det er toppdeksel pakning da eksosflensen var svart ved syl 4!

VolvoR-Sport
07/11/10, 20:18
gnisten slo over ved bruk av teip og stål tråd :P så plukka ned og monterte bare pluggledningene.. bilen gikk heller ikke som normalt da..
tok ut pluggene og pussa over de, bilen fungerte ca 1km før den begynte å gå på 3 syl igjen :S skal kjøpe nye plugger tenker jeg, selv om de er ganske nye :P

oppdaga også olje i eksoshuse på turbon, ingen slakke å kjenne.
ventil tetning?

Berg Performance
08/11/10, 11:27
Ventiltetninger kan forklare at pluggene går så fort ja! Beru delene kan vel også forklare problemet om man skal være kritisk.. :p Ofte jeg har anbefalt å bytte til bosch, og det har løst problemet.. ;)

VolvoR-Sport
08/11/10, 15:50
ja, lurer på om de er gåene da turboen ikke har slakke..
tja, den funka jo fint etter jeg pussa av pluggene så tror beru delene fungerer ;)
okei, men den bruker også olje.. mener jeg har ventil tetninger liggende også :)

Ekren
08/11/10, 17:54
har vell noe form for tettinger i turbo og?

Kalsn
08/11/10, 18:43
har vell noe form for tettinger i turbo og?
jo er det, men letteste er å skru av en plugg, å utelukke evt tetninger i toppen :)

VolvoR-Sport
08/11/10, 20:45
tenkte først at tetning i turbo var gåen, men tviler litt siden jeg ikke har mer slakke enn normalt.. kjennes tight ut turbon!

kalsn: vil jeg se det bare ved å skru ut en plugg da? trodde jeg måtte av med grenrør å kontrollere eksos kanal for å se det jeg..

Berg Performance
08/11/10, 23:03
Du kan se avleiringene på pluggen om det er gåene ventiltetninger om jeg ikke skyter meg i foten nå...

Nybakken
09/11/10, 00:42
hmmm, er vel kondensator i fordeler lokket, eller husker jeg feil? Gamle 240en min og kuka noe jævli, bytta kondensator så gikk den reint i hele 4 min, så satt vi på TO kondensatorer samt ny stift, og bilen gikk reint helt til jeg solgte den...


Behold stuket :D

VolvoR-Sport
09/11/10, 06:17
det er mulig ja Berg, når jeg tok ut pluggene var de sotete.. har ikke demontert siden sist den begynt å kødde slik..

alecxz
09/11/10, 15:17
Sry, for dumt spørsmål, men hvor kjøper dere som setter batteriet baki kabel hen? :p

VolvoR-Sport
09/11/10, 15:39
jeg kjøpte fra jobb :P

alecxz
09/11/10, 16:04
jeg kjøpte fra jobb :P

Skulle hatt no sånt jeg å, strømkabel til stereo funker dårlig vet jeg :P haha

VolvoR-Sport
09/11/10, 16:09
høres rart ut.. hvilken kvadrat bruker du?
jeg har 50mm2 kabler, aldri hatt problemer.

J.A.S
09/11/10, 16:25
Skulle hatt no sånt jeg å, strømkabel til stereo funker dårlig vet jeg :P haha

funker bra hos meg :P husker ikke mm2 pån men er ikke den grøvste..

rogern
09/11/10, 19:46
"kabel er kabel"
(trenger ikke noen ekstrem sjeldne rare tilfeller/eksempler her nå :P)

50mm2 bilstereokabel er ikke noe dårligere enn annen 50mm2 kabel.
hvis du fløtter batteriet baki så går det skkert fint og legge eks 35mm2 framover.
selv har jeg 50mm2 da jeg dreiv noe med anlegg i "gamledager"

VolvoR-Sport
16/11/10, 19:24
stemmer det ja.. hadde også 50mm2 liggende fra stereo anlegg :P

har bestillt custom turbo kam fra Jens Gustavsson, kommer vell iløpet av neste uke tenker jeg.. ny kam, hardere ventilfjærer og justerbart kamdrev med firkant knugg :)

skal også bytte ventil tetninger i forbindelse med kam bytte, tenkte å gjøre dette med toppen på! noen som har gjort det med toppen på før?

tenkte å kjøre trykkluft i hver sylinder hvertfall...

Dag Rune
16/11/10, 21:33
skal også bytte ventil tetninger i forbindelse med kam bytte, tenkte å gjøre dette med toppen på! noen som har gjort det med toppen på før?

tenkte å kjøre trykkluft i hver sylinder hvertfall...

Er en enkel metode og bruke det ja, men husk og ha stempelet på topp da, for er du uheldig og mister trykklufta og stempelet er i bunn så faller ventilene ned, og da må du skru av toppen for og få dem opp... :p

Bare og lage seg et rør med riktige gjenger på og hansen kobling i enden, hvisst du ikke kjenner noen som har slikt liggende da. :)

Kan være litt trøblete og finne punktet der stemplene står iro på topp, men er bare og sette den på tenningsmerket så har du i allefall 1 & 4 på topp, så roterer du til 2 & 3 er på topp etterpå.
Kan kjenne med et skrujern nedi på toppen på stempelet for og se når det er på topp.

VolvoR-Sport
16/11/10, 21:38
det er klart :P

tenkte å bruke starten av en plugg å sveise luftkobling på ;)

er vell enklest å ha den på tennings merke ja, en runde av gangen :)

VolvoR-Sport
21/11/10, 14:43
har kjørt bilen inn i garasjen igjen nå, blir nye ventil tetninger, jens gustavsson custom kam, harder ventilfjærer (henger med til 7000), nytt grenrør blir bygd slik at turbo havner lengst mulig ned ;)

har bestillt slipesett til toppen, så håper at dette kommer i morgen, usikker på når kammen kommer, men håper også den kommer fortest mulig :D

har også kjøpt aussie locker av Mr. Crepsley her på forumet, så denne blir montert når den kommer :)

kommer med bilder etterhvert som ting skjer :)

Ollimo
24/11/10, 22:21
Nettopp lest igjennom tråden, og dette ser bra ut! :) Tipper denne kommer til å gå bra etterhvert :D
Må gjerne kjøre på med bilder når du bygger grenrør!

volvo240v8
24/11/10, 22:25
hvorfor firkanta knug?

VolvoR-Sport
24/11/10, 22:26
takk for det :) det jeg også håper på :D
fikk slipesettet til toppen fra Cylmo i dag, venter enda på kammen, sperra kommer vell snart den også :)

skal få tatt noen bilder under bygging, kameraet er nettopp topplada.. mangler litt bend enda, har rett rør men skulle fått laget bend av det. blir veldig kompakt grenrør tror jeg, men jeg skal se hva jeg får til av det :)

Ole: Firkant knugg fordi det er det på motoren, gidder ikke å leite opp rundknugg til alle dreva :P

Joakim-G_R
26/11/10, 23:12
Er jo en fordel med rundkugg da.. :)

VolvoR-Sport
27/11/10, 00:56
joa, det er sant.
men har aldri hatt annet enn firkant knugg, og det har aldri hoppet over ;)

VolvoR-Sport
30/11/10, 19:56
har fått sperre og slipesett til toppen nå :)
venter på rørbend, så blir vell grenrørs bygging iløpet av uka...
snakka med Jens også, og han hadde mange kammer på gang nå sa han, men håper han sender min snart :D

VolvoR-Sport
05/12/10, 19:28
har begynt på grenrøret nå, men kommer ikke unna å bruke mange krappe 90graders bend for å få det sammen :P
får vell bare bygge det sammen og prøve det, lik rørlengde blir og vanskelig å få til da jeg vil ha mulighet til å ta ut pluggledninger osv uten å plukke av grenrør :P

Berg Performance
06/12/10, 20:51
Bygg om til 16v så slipper du å lage grenrør etter pluggledningene :D:rolleyes:

VolvoR-Sport
06/12/10, 20:56
hehe, det er sant ;D
men mye arbeid da hehe.. blir veldig kompakt å bare krappe vinkler da jeg ikke har store plassen å strekke rørene på :P

hadde vært MYE enklere med singel entry der ja :)

Volvoguttn
07/12/10, 20:31
Han kan stille ut sammen med han her da, neste gang det er treff i Trønderlag...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/908.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/907.jpg

batmon ja, gobil, men er nå parkert får godt visst nok, skal ikke på mer treff med den sier han, har kommet en ny batmo nå, han fikk tillatelse av han som har denne. står også en supermann inni her...står stille nå pga motorbygging.

VolvoR-Sport
08/12/10, 21:16
har punkta sammen grenrøret nå, mangler bend til å få begynt på wastegate rørene..
skal få kjøpt en 5kg rull med sveistråd før jeg begynner å helsveise tenkte jeg :)

ang wg rør, jeg tenkte å dra port en og to slik at de møtes tidligst mulig, så gå med rør + skillevegg derfra og til wg flens.. dele røra i to og sveise mellom vegg.. hva tror dere?
eller skal jeg gå med to rør så langt fram som mulig, så splitte rett før wg flens?

Torra
08/12/10, 21:28
Høres bra ut, legg gjerne opp bilder av prosessen ^^

VolvoR-Sport
08/12/10, 22:04
har ingen bilder av bygginga, glemte det :P
men kan ta fra som det står nå til hel sveist og bandasjert..

Lundberg Performance
10/12/10, 18:58
har punkta sammen grenrøret nå, mangler bend til å få begynt på wastegate rørene..
skal få kjøpt en 5kg rull med sveistråd før jeg begynner å helsveise tenkte jeg :)

ang wg rør, jeg tenkte å dra port en og to slik at de møtes tidligst mulig, så gå med rør + skillevegg derfra og til wg flens.. dele røra i to og sveise mellom vegg.. hva tror dere?
eller skal jeg gå med to rør så langt fram som mulig, så splitte rett før wg flens?
sveiser med mig?

VolvoR-Sport
11/12/10, 11:46
stemmer.

VolvoR-Sport
11/12/10, 17:36
har rota meg til å sveise ferdig grenrøret nå, mangler bare wg uttakene og div så er det klart :D Jens skal også ha sendt kammen, så går bare å venter på den, da slipesettet ligger klart :)

pics:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/692.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/693.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/694.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/695.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/696.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/697.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/698.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/699.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/700.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/701.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/702.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/703.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/704.jpg

bakre hullet til wg skal sveises igjen og det nye skal brukes :)

litt deler, eksos bandasje, stål strips og locker ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/705.jpg

Torra
11/12/10, 17:59
Så da bra ut det der :)
Litt langt rør på syl.4 kanskje? :o

Masseproduksjon neste!

VolvoR-Sport
11/12/10, 18:07
takk for det :)
vet, er LANGT fra optimalt! men det er alt jeg har plass til, er jævla trangt med det montert også..
skal ta bilder når den tid kommer, har 1cm klaring til demper tårn..

Torra
11/12/10, 18:10
Funker nok bedre enn et 940-rør uansett :p

VolvoR-Sport
11/12/10, 18:11
ja, det vil jeg tro :)
er krappe vinkler, men langt fra et 940 rør :)

Torra
11/12/10, 18:12
Njash, noen krappe vinkler må man vel regne med uansett...
Men det store spørsmålet: Er det tett i sveisene? :p

VolvoR-Sport
11/12/10, 18:15
skal fylle med vann tenkte jeg for å teste ;)
skal være tett mener jeg, men det viser vannet :D

Torra
11/12/10, 18:27
Vil vise seg det! Kan være vanskelig å få det tett noen ganger :p

VolvoR-Sport
11/12/10, 18:29
det er sant :P
men uansett, er det en LITEN lekkasje typ 0.mm hull så tetter eksos bandasjen for det :P

Torra
11/12/10, 18:34
Skal ikke være så sikker på det :p

VolvoR-Sport
11/12/10, 18:58
er ganske sikker på det ^^
men skal få sett over med vann i grenrøret :)

Joakim-G_R
11/12/10, 23:40
vann og gass er vel "litt" forskjellig.. :)

VolvoR-Sport
12/12/10, 02:45
joa, men det er en grei måte å teste på uansett :P

Berg Performance
12/12/10, 23:02
Ikke vær så kjip da :rolleyes: Fyll grenrøret med bensin, om du skal bruke en væske.. Det er mye "tynnere" enn vann og vil finne fram til høl mye bedre enn vann.. ;) Koster bare rundt 12,50 for literen også :D

Jeg personlig ville helst ha klemt grenrøret fast på en plate og trykktesta med trykkluft, men det er noe mere arbeid :)

Daniel V
12/12/10, 23:55
Ikke vær så kjip da :rolleyes: Fyll grenrøret med bensin, om du skal bruke en væske.. Det er mye "tynnere" enn vann og vil finne fram til høl mye bedre enn vann.. ;) Koster bare rundt 12,50 for literen også :D


Ville brukt bensin ja. Fyll grenrøret ditt på søndag kveld, da koster det bare 11,50 litern ;) ;)

Mr. Crepsley
13/12/10, 00:11
Ville brukt bensin ja. Fyll grenrøret ditt på søndag kveld, da koster det bare 11,50 litern ;) ;)

Hvor? 13.50 her. Flott det.

VolvoR-Sport
13/12/10, 16:20
okei :P får fylle det med diesel tenker jeg :P

Revell
13/12/10, 16:26
Avgiftfri sådan da er det billig da:D Men av ting på Bensintsajonen er faktisk Bensin det som er billigst pr liter;) 0.5l cola 26kr, 1,5l cola 45kr 1l melk 20kr 0.5l Vann 26kr så dere skal ikke klage på bensinprisen dere:D

Torra
13/12/10, 17:06
Men bilen går ikke på vann :p Så da driter jeg egentlig i prisen på vann :D

VolvoR-Sport
13/12/10, 17:14
hehe ^^
for meg blir det billigst å bruke diesel sånnsett, og det kryper jo svært bra :)
får lage blendelokk i en ende av grenrøret, så fylle tenker jeg..

Bjerkelund
13/12/10, 17:28
Ser ut til og bli bra!! :)

Hvor kjøpte du stålstrips?? :D

VolvoR-Sport
13/12/10, 17:58
håper det blir det selv også :)

ksr har i forskjellige lengder ;)

Berg Performance
13/12/10, 21:10
Om man skal pirke er bensin bedre, men nå får det være måte på diskusjon :p

Gleder meg til å se dette montert! Blir sikkert endel bedre enn før ! ;)

VolvoR-Sport
13/12/10, 21:14
hehe, det er godt mulig ja :) men jeg VET at diesel finner også veien ut ganske så fort ;)

jeg også, ja har trua på at det blir endel bedre respons på turbo nå + at jeg tror jeg får rakt rør fra turbo til cooler også nå, mulig det også hjelper litt?

wg blir plassert så nære kollektor som mulig hvertfall, mangler et rørbend for å få færdi grenrør til lekkasje test.. :)

tror også jeg skal prøve å fjerne støypekanter og slikt i toppen ved bytte av ventil tetninger..

jonass
13/12/10, 22:16
Ang toppen din, så er det jo greit og grave ut litt rundt ventilene, er en kant der. Få det jevna ut litt så blir ting litt bedre hvertfall. Du ser egentlig med engang hvor man bør slipe litt

VolvoR-Sport
13/12/10, 22:20
regner med at man ser hvor man kan slipe litt ja :)
skader ikke å jevne ut litt nei, merker vell sikkert ikke stort men?

alecxz
14/12/10, 00:13
"kabel er kabel"
(trenger ikke noen ekstrem sjeldne rare tilfeller/eksempler her nå :P)

50mm2 bilstereokabel er ikke noe dårligere enn annen 50mm2 kabel.
hvis du fløtter batteriet baki så går det skkert fint og legge eks 35mm2 framover.
selv har jeg 50mm2 da jeg dreiv noe med anlegg i "gamledager"

Hadde 20 kvadrat tror jeg :p får prøve noe større ja ;)

jonass
14/12/10, 00:24
NEsj om du merker så mye vet jeg ikke, men du vet hvertfall at du ikke har unødvendig brems:D

Husker ikke hva jeg ble fortalt ang dette men mener ca 5-10% mer effekt det var snakk om

VolvoR-Sport
14/12/10, 15:46
sant det, blir jo litt bedre toppen uansett når du fjerner unødvendig gods :P

okei, skal jo i teorien bli merkbart det og men, vi får se :)

VolvoR-Sport
14/12/10, 20:54
ble en liten tur i garasjen i kveld også..
laget avstivings brakett fra turbo til blokk, for å være sikker på at ting ikke flytter seg stort.. har også fra flens på topp til turboflens :)

laget også blendelokk på turboflensen til jeg skal fylle grenrøret med diesel når det blir klart, oppdaget at jeg hadde oversett en skjøt på en syl, så denne + to til må sveises hehe :P

har også kappet av litt på gamle wg utgangen som skal blendes nå, skal kappe til ei plate der en kveld å sveise inn..

bilder...
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/848.jpg
skal slipes litt på, så lakk tenker jeg..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/849.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/850.jpg

Tveite Performance
15/12/10, 00:36
ser bra ut ;) har jævli lyst å hive meg i gang med å sveise grenrør eg og no. har jo liggende bend,røyr og flenser ;)

Torra
15/12/10, 13:59
Ser knallbra ut! Kunne tenkt meg å prøve meg på å sveise grenrør jeg også :p

VolvoR-Sport
15/12/10, 16:33
takk :)
er kurant det ja, får jo turboen akkurat der du vil også ;)

VolvoR-Sport
15/12/10, 22:26
har hentet tang for å presse sammen ventilfjærer idag hos tusseladd :P
skulle egentlig skru litt ikveld også, men måtte jobbe.. så blir gjort småtteri imorgen også tenker jeg :)

tusselaid
15/12/10, 22:54
Det var synd at jegg ikke fant ventilshims settet mitt, skal ta og prøve og finne det i morgen vis du ikke har nok/rett dim på shimsa du har liggende

VolvoR-Sport
16/12/10, 15:55
okei, får se når kammen og det kommer ;)

VolvoR-Sport
17/12/10, 21:09
har bestillt rørbend nå, så jeg får ferdig grenrøret iløpet av uka tenker jeg, skal også ta en kveld på å demontere toppen å pusse støypskjegg osv :P

nå venter jeg bare på kammen fra Jens, men tror egentlig den kommer seint pga julepost :(

VolvoR-Sport
20/12/10, 18:13
handlet sabelt stoler fra ak racing i dag, blir vell endel bedre å dra ut på banen da i forhold til sist da jeg hadde problemer med å sitte i setet :P

har fremdeles ikke fått kam kitet, men håper det kommer iløpet av året her..

har også planer om å lakkere bilen, la ut tråd på lakk delen, kom med tips ;)

skal ut i verkstedet en tur nå å demontere topp og sveise litt på grenrøret, -13 ute nå :P

volvobrage
20/12/10, 19:47
handlet sabelt stoler fra ak racing i dag, blir vell endel bedre å dra ut på banen da i forhold til sist da jeg hadde problemer med å sitte i setet :P

har fremdeles ikke fått kam kitet, men håper det kommer iløpet av året her..

har også planer om å lakkere bilen, la ut tråd på lakk delen, kom med tips ;)

skal ut i verkstedet en tur nå å demontere topp og sveise litt på grenrøret, -13 ute nå :P

viss grenrøret har låge i 13- må du være forsiktig med og sveise!!sprekker med ein gang då..bør forvarmast godt først for og få det over minus grader vertfall:)

VolvoR-Sport
20/12/10, 21:34
la det foran byggtørka ei stund før jeg tok i det, så det hadde + grader når jeg tok i det ja ;)

demonterte også toppen i dag, og oppdaget skader etter en shims spratt ut tidligere..
var ingen pen skade, men er ingen kanter og kjenne + at motor har gått en stund med skaden :P

ventil tetningene var også hele, men kan jo være dårlige for det..
og en eksos ventil var brun farga, hva skylles det?

bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1283.jpg
eksos på syl 1..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1284.jpg
innsug syl 2, den var værst...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1285.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1286.jpg
her ser dere ventilen...

bilde av stolene jeg kjøpte..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1287.jpg

VolvoR-Sport
20/12/10, 22:43
surfa på youtube ista å kom over denne, ligner fælt på hvordan min så ut :P
http://www.youtube.com/watch?v=ijwTsRCqpL0&feature=related

Berg Performance
21/12/10, 11:24
Gått magert på toern ? Flowtest dysene dine kansje ;) Megasquirt har en utmerket funksjon for det :) Kjøp fire måleglass og kjør en dysetest og mål opp vekta\se på oppmerkingen!

VolvoR-Sport
21/12/10, 17:36
vet ikke? de skal jo være flow matchet fra før.. men kan jo prøve å ta en dysetest..

VolvoR-Sport
21/12/10, 17:42
har vaska å gjort ren toppen nå, borret på gruppe a kjølekanaler, lakkert turbo avstivings brakett mot blokk, og kappet av oljeretur så kun flens står igjen.. plana er å gå ut med 35 eller 45 graders vinkel fra retur for å få best mulig vinkel mot hullet i blokka ;) håper at 35grader blir best da den ikke er så krapp :)

er heller ikke noe spes med støypkant i kanalene, har lite tro på at det utgjør noe merkbar effekt jeg hvertfall..

jonass
21/12/10, 20:21
det er ikke støpe kanten som er verst, eller det er ingen støpekant. Men om du plukker ut ventilen og ser inn i porten fra forbrennings rom siden så ser du kanter der.

VolvoR-Sport
21/12/10, 22:14
får ta en titt i morgen da, men jeg har bare stål fres uten kon.. duger det med en rett en? tror selv det hadde vært mye bedre med en konisk type? :)

kammen ligger i tollen, må sende kvittering på pris og innhold så sendes den hit.. lurer på hvor lang tid det tar^^

litt bilder fra i kveld ;)

grenrør hengt på for å sjekke wg plassering osv
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1360.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1361.jpg

små trangt, men har et slapt motorfeste på h/s og da.. vurdere å lage et i alu eller nylon?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1362.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1363.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1364.jpg
puls split wg rør

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1365.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1366.jpg
wg rør prøvd. er ikke sikker på om jeg skal korte inn litt, eller ha den som den er nå?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1367.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1368.jpg
kjekk å ha i kulda, fin logo på tanken og :D

Ollimo
21/12/10, 22:27
Master Heater?

VolvoR-Sport
21/12/10, 22:49
jepp. 30kW mener jeg

carlsson77
21/12/10, 23:04
får vatten pumpen plats

VolvoR-Sport
21/12/10, 23:05
ja, er tatt hensyn til det ;)

VolvoR-Sport
22/12/10, 20:38
sveisa ferdig wg røret i kveld, skal gå over med autogen på tre plasser da jeg ikke er sikker på om det ble helt tett. var for trangt til mig'en der, men prøvde uansett :P
når det er sveisa over på de trange stedene skal jeg kontrollere om det er tett, evt sveise mer for så å bandasjere.. blir sort varmebandasje denne gangen ;)

bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1414.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1415.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1416.jpg

Fighter
22/12/10, 23:05
Artig prosjekt. Ble bra det grenrøret:) Ang motorfester kan du jo prøve det som jeg gjorde, press en rørbit rundt motorfestet, som er litt trangere enn festet i seg selv så det sitter. Da får det ikke bevegt seg så mye.

VolvoR-Sport
22/12/10, 23:07
takk for det :)
den hørtes ikke dum ut! får handle nytt feste og prøve det :)
hørt at folk bruker hyttefeste fra Volvo lastebil? i såfall, fra hvilken modell? hvordan er det, sammenlignet med org?

Mr. Crepsley
22/12/10, 23:36
Begynne med masseprod av grenrøret? ;)

VolvoR-Sport
23/12/10, 06:31
hehe, ikke planlagt noe slikt nei :P

Torra
23/12/10, 15:22
Haha, på dette bildet ser det ut som du kjører eksosen fra WG rett inn i kollektoren igjen :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1415.jpg

Ikke at jeg er noen sveiseekspert, på langt nær.. Men tror kanskje du kunne brukt mer varme når du sveisa?

VolvoR-Sport
23/12/10, 15:58
hehe, vet det ^^
kunne kanskje brukt 1 hakk mer varme, men ble gjennomsveis nå og ;)

Torra
23/12/10, 15:59
Er det tett og holdbart er det jo ikke noe stress :p

VolvoR-Sport
23/12/10, 17:50
sant det ;)
holdbart er det! er tredje grenrøret jeg sveiser på samma varme, top mount røret var oransje etter hard leking pga tenninga :P det holdt uten problem ;)

Torra
23/12/10, 17:57
Genialt ;)
Hvor mye kosta det ca.? Og hvor har du skaffet rørdeler, flenser osv? :p

VolvoR-Sport
23/12/10, 18:37
kosta meg 1000 lappen tipper jeg ;)
hadde jo flenser fra gamle røret.
kjøper bend hos ahlsell, flenser og rett rør kjøpte jeg hos KL Racing.
fikk en gk mek elev til å bøye lang radie 90 engang, som jeg hadde liggende fra før.. så er kjekt hvis man har plass til lange bøyer ;)

kapli
23/12/10, 20:56
Så bra ut det her:)

VolvoR-Sport
23/12/10, 21:06
arti at du liker det :)
håper på bedre respons på turbo med dette grenrøret og ny eksos :)
fikk den til å lade fra 2000 med bare downpipe.. begynner den ved 2-2500rpm så er jeg fornøyd ;)

OG ang wg røra så har jeg tenkt litt.. hva tror dere om dette designet?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1603.jpg

blir jo ikke helt slik, men uansett en lang åpning på wg røret mot eksos, å ikke bare rett 37mm hull. hvis deres skjønner tankengangen min? :)

volvobrage
23/12/10, 21:10
det ser veldig bra ut:)det heilt optimale for wastegaten er og gå 10 grader inn på downpipe, men så er det jo detta med plass då:rolleyes:

mange folk som setter den rett inn på downpipen frå sida, det er ein veldig stor brems for eksosen!

Torra
24/12/10, 01:00
Så ikke så tosken ut det der.. Er nok mye bedre enn å kjøre den rett inn ja :D
Men jeg ville tatt den etter 90gradern, ikke i selve bøyen.. Ser for meg flowen blir bedre om WG kommer inn på et rettstrekke og ikke i en sving.. Eventuelt på innersvingen av 90gradern da?

VolvoR-Sport
24/12/10, 01:07
får se hva plassen sier :D
men har jeg plass blir det designet over, men etter dp stigning!
planen er jo 35-45gr som maks dp vinkel...

Torra
24/12/10, 01:17
Aaaah, stemmer.. Du har jo turboen på undersiden! Får til en ganske smooth downpipe da!

VolvoR-Sport
24/12/10, 10:00
stemmer ;)
må gå inn med wg rør på 35gradern eller noe, men skal uansett prøve å gå inn som tegnet over :) det har jeg gjort på de fleste dp jeg har laget ;)

VolvoR-Sport
28/12/10, 15:11
fikk kammen fra Jens i dag :)
skal til verkstedet i kveld tenkte jeg, for å gå over enkelte plasser på grenrøret med gass sveis (kommer ikke til med mig'en). så kontrollere at det blir tett, så forhåpentligvis bandasjere det i kveld? ;)

tar med toppen på jobb i morgen og sliper over kanter i toppen, så går over den tenker jeg før montering av ny kam osv :)

volvoRsport
28/12/10, 15:37
Åssen specs er det på kammen? Custom kam eller en av de han har i "sortimentet" sitt?

VolvoR-Sport
28/12/10, 15:55
er vell en han har i sortimentet vil jeg tro..
specs:

løft inn & ut: 12.5mm
nock sentervinkel inn & ut: 56.5 grader
nock spredningsvinkel: 113 grader
duration ved nockløft: inn & ut 253

rated duration ved nockløft: 0.5mm

ventiltider ved 1.27mm:
Åpner=
innsug 13,5 BTDC
eksos 59.5 BBDC

Stenger=
innsug 59,5 ABDC
eksos 13,5 ATDC

VolvoR-Sport
28/12/10, 21:13
grenrøret er sveiset ferdig, og kontrollert - tett ;)
har også bandasjert store deler av det, men gikk tom for bandasje...
får bestille mer, for å få det ferdig.. skal jo ha på downpipe også :)
gikk med mer enn jeg trodde, da det ble litt fram og tilbake når det er så mange bøyer.. en plass blir også uten, da det ikke er mulighet for å få på bandasjen der, men den plassen blir mot dempertårn :)

kikket litt på kammen også, og oppdaget at det ikke er gjenget opp til feste av kamdrevet..
noen som har dimensjon og stigning i hodet? ;)

VolvoR-Sport
29/12/10, 19:44
har slipt litt kanter i toppen i dag, portet opp grenrøret mot flensen til toppen, borrett opp å gjenget til m10 for festing av grenrør på toppen.. skal montere m10 pinnebolter. hvor får jeg tak i slikt? ^^

noen få bilder har jeg også ;) blir og desverre iPhone bilder en stund, da søstra mi tok minnebrikken til kameraet!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1989.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1990.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1991.jpg

gruppe a kjølekanalene..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1992.jpg

VolvoR-Sport
02/01/11, 18:21
skal sette sammen toppen og div til uka nå, gleder meg! sabelt stolene har kommet også, så blir montering av de i tilegg. skal lage vipp funksjon på høyre siden tenkte jeg så baksete kan brukes :)

ang shimsing, blir det som vanlig? når f.eks syl 4 veksler måler man klaringa på 1'ern?

VolvoR-Sport
03/01/11, 21:05
satte sammen toppen i kveld, men to av trykkerne går endel tregere enn de andre (kan fremdeles vri de for hånd) hva er årsak til dette? :S

plukket også ut sjåfør stolen og demonterte den.. satte inn sabelt stolen og fant ut at understellet må bli ca 5-6cm høyt :)

VolvoR-Sport
04/01/11, 20:54
har bandasjert ferdig grenrøret i kveld, så det ligger til tørk for så å få varme bestandig lakk på seg :)

satte også inn kam'en og kontrollerte, men har aldri gjort dette på volvo før så ble ikke klok på det :P så skal høre meg rundt om noen shimser for meg...

skal også bestille stolfester, vippbart understell hos pedersen i morgen :)

Berg Performance
05/01/11, 00:02
Skal du ha lakk utenpå bandasjen igjenn ? =)

Torra
05/01/11, 04:20
Her har det jo skjedd en del :) liker fremgangen :D

VolvoR-Sport
05/01/11, 06:25
berg: det skal jeg :)
torra: takker :D

VolvoR-Sport
05/01/11, 21:54
har lakka grenrøret i varmebeskyttende spray nå, bilder kommer når dette har tørket :P
har også bestillt stol fester og hardere motorfeste til h/s hos pedersen, samt vippbart understell hos kollevold :)

Ollimo
05/01/11, 22:03
Hvor kjøpes slik varmebeskyttende spray? :p Ble det bra?

Kalsn
05/01/11, 23:43
Hva het kammen egentli? ser at han har noen i sortimentet hans :p Og hvor mye kom den på?

VolvoR-Sport
06/01/11, 15:46
husker faktisk ikke :P står agap g bak, så mener jeg den het 254 men kan sjekke i morgen for da skal jeg kontrollere ventiler og slikt ;)

kom på 6500 hvis jeg ikke husker feil..?

Kalsn
06/01/11, 16:17
husker faktisk ikke :P står agap g bak, så mener jeg den het 254 men kan sjekke i morgen for da skal jeg kontrollere ventiler og slikt ;)

kom på 6500 hvis jeg ikke husker feil..?
var jo en sykt dyr pris det da? :eek:

EDIT: den ble vell sendt til norge?:)

VolvoR-Sport
06/01/11, 17:31
den ble det vett, selve kitet: kam, justerbart kamdrev + ventilfjærer som holder til 7500rpm kom seg på 4900 mener jeg :) såå kom den til Norge.. :P

VolvoR-Sport
06/01/11, 20:32
da har grenrøret tørka etter lakk :)
slik ble det:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/271.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/272.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/273.jpg

plukka også ut shims av tre topper, så jeg har litt utvalg :)
ene toppen sto jo i dele bilen under en halv meter snø, så måtte måke fra motoren :P

skulle også skru turbo'n på grenrøret i dag, men hadde ikke noe locktite tilgjengelig..

håper på å få vippunderstell og stol fester i morgen :D

VolvoR-Sport
06/01/11, 22:07
Hvor kjøpes slik varmebeskyttende spray? :p Ble det bra?

vangbo.
ser resultatet over her ;)

Berg Performance
07/01/11, 10:07
Trur ikke locktite holder, om du ikke kjøper den til sinnsyke temperaturer vel a merke.. Nordlock og låsemuttere anbefales ! :)

VolvoR-Sport
07/01/11, 20:00
tror ikke jeg heller, men jeg skal prøve uansett ;)
toppen er ferdig shimsa nå, litt varierende klaring men toppen er uansett innenfor 0.30-40!
så blir motor montering i morgen tenker jeg! skal utover en tur om litt for å se på stolene..
fikk stol understell fra kollevold samt pakken fra pedersen i dag :D

VolvoR-Sport
08/01/11, 18:31
har løsnet motorfeste på h/s i dag, men siste skruen sitter som f :P
montert stoler foran, mangler å feste indre skinne på passasjer stol..
har også montert grenrøret, mangler å skru på to muttre som er vanskelig å komme til..

mangler å lage oljeretur, så kan jeg montere topp, turbo og grenrør ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/389.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/390.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/391.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/392.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/393.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/394.jpg

på tide med nytt motorfeste vil jeg si :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/395.jpg

nye bolter til eksosen..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/396.jpg

pinnbolter til turbo.. mangler en pga gjengene er revet og det er montert en mutter på baksida av flensen, så bolten ble for kort..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/397.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/398.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/399.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/400.jpg

kapli
08/01/11, 18:57
Såg bra ut det her:)

VolvoR-Sport
08/01/11, 18:59
takk for det :)

ang kammen så er den merket med følgende:
AGAP G 253 13

VolvoR-Sport
08/01/11, 19:14
her ser dere en grei oversikt over agap kammer, min står det også :) http://www.agap.se/res/Default/agapkamaxlarvolvob23.pdf

Agap G 253

Torra
09/01/11, 01:06
Så meget kompakt og fint ut det der :)

VolvoR-Sport
09/01/11, 11:23
stemmer det, et helvette å montere!! :P

VolvoR-Sport
09/01/11, 18:03
bytta motorfeste, skrudd fast grenrør, laga oljeretur og montert topp i kveld, plukka av oljetilførsels slange også, skal få laga en ny stålomspunnet en..

gjenstår mont av innsug, lage trykk rør, montere trykkslange til turbo, montere retur osv :)
skal skaffe trykkslange til turbon og eksos i løpet av uka, så skjer det ingenting med bilen før lørdag.. skal på teori kurs klasse C, så går med tid der :)

pics:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/449.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/450.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/451.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/452.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/453.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/454.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/455.jpg

Mr. Crepsley
09/01/11, 18:12
Bestiller et jeg. :)

Ser bra ut!

VolvoR-Sport
09/01/11, 18:22
hehe :)
takk for det, tror det blir greit å se til når alt er på plass! får også til å bruke rett rør fra turbo til cooler å nå :)

roffenn
09/01/11, 22:19
Tror du har det styggeste motorrommet :D
Med tanke på lakk, riper og :D

Mr. Crepsley
09/01/11, 22:26
litt rat look :P

roffenn
09/01/11, 22:31
Ja, blir det:D
Men noen liker kraft i stede for vell form ;;

VolvoR-Sport
14/01/11, 10:48
Rat look på denne ja, hehe :D
Har kjøpt v-bånds kit til eksos samt en 35 og 45 graders bend, så i kveld tenker jeg det blir skruing ;)

VolvoR-Sport
14/01/11, 23:42
ble en tur i garasjen i kveld også..
starta med dp, ble 45 graders vinkel fra turbo..
kontrollert veivhus ventilasjon og den er åpen ;)
montert passasjer stol og..

i morgen skal jeg gjøre ferdig eksos, vri lager å kompressor del på turbo, lage trykk rør, montere innsug og montere reg reim tenkte jeg :)
får se hva jeg rekker.. var veldig trangt mellom wg og dp, men får se om jeg finner på noe lurt :D

3 beskjedne bilder av rævva kvalitet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/750.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/751.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/752.jpg

Torra
15/01/11, 00:31
Med det pågangsmotet du har så kan du komme og skru litt på bilen min med det samme også :p

VolvoR-Sport
15/01/11, 09:42
hehe, har en stasj som skulle hatt litt pleie og jeg :rolleyes:

VolvoR-Sport
15/01/11, 17:43
ble en tur i dag også, hehe :)

har:
- vridd turbo lager og kompressor. (ringen spratt ut å lagde et helvette for meg, så brukte 3 timer totalt for å få den på :S har ikke tang til det, og plass var og trangt så verktøy ble laget)
- lagd trykkrør
-montert innsug

og startet på wg rør, det som gjenstår nå er:

sveise inn wg røra på dp, sveise på v-bånds flenser på dp for deling, sette opp register, fylle kjølevæske, fylle olje på kammen og montere toppdekselet :)

pics:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/818.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/819.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/820.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/821.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/822.jpg

ser også at jeg MÅ få ordna kameraet, bildene her er ikke bra...

Torra
15/01/11, 18:20
Ser bra ut det her :D
Ville flytta coolern under trykkplata men..

jonass
15/01/11, 18:35
Gjett om at jeg også hadde problemer med ringen på turbon da. Ble noen blodblemmer da tanga glapp husker jeg:D

Men dette ser jo kjempe bra ut.

VolvoR-Sport
15/01/11, 19:00
Takk for det :)
Torra: kan ikke pga bredde, må stå slik.
Jonass: er press i den ringen ja! Var greit når man har turbon på benken, men ble straks værre når jeg måtte gjøre det i bil, men det gikk jo ;)

Torra
15/01/11, 19:37
Er hele cooleren bredere enn under frontplata? Eller er det bare uttakene som blir for bredt?

VolvoR-Sport
15/01/11, 20:00
Cooleren går, men uttaka blir for breie. På ene bildet ser du at silikon bendet havner midt på lykta..

Kalsn
15/01/11, 20:02
hehe, smart patent på den der låseringen til kompressorhuset, men går jævli fint bare man finner teknikken med vannpumpetanga:)

Torra
15/01/11, 20:16
kapp ut en liten 10x10cm på kanten, det gjorde jeg :)

VolvoR-Sport
15/01/11, 20:16
Sant det, men den lille jeg hadde ble akkurat for liten å den andre ble fysisk for stor til å brukes nedi der, så da ble det slik ;)

VolvoR-Sport
15/01/11, 23:00
Skulle time register istad, så låser motoren seg! Er helt sikker på at det var normalt ved montering, skal sjekke at det ikke er toppen som låser, så evt demontere motor :/

TeamBørnOut
15/01/11, 23:08
herlig når sånt skjer etter man har "sjekket over alt".... får håpe du finner feilen kjapt

VolvoR-Sport
15/01/11, 23:14
Ja, rart dette.. Er forbanna nå hvertfall, skrudd for å fyre i helga så skjer dette..
Hvis jeg må ta av topp skal eksos sveises først så alt er bare å montere senere i hvertfall!
Må uansett vente til neste helg for å montere igjen...

TvilsomRacing
16/01/11, 00:29
Kjipern... Men blir nokk en artig bruksbil dette :D

VolvoR-Sport
16/01/11, 10:27
Jepp, tror den fungerer bra til slutt:)

VolvoR-Sport
16/01/11, 18:05
Fant feilen, og jeg føler meg dum som ikke så det :p
Tenkte ikke såpass at kamdreve hadde to merker når jeg dreiv på i går kveld :p

Register er satt opp og går rundt, men to tenner feil på veiva så setter opp det på nytt neste helg :)

Wg rør og dp er nesten ferdig! Gjenstår å montere dp mot resten av eksosen :)

Det som gjenstår nå er: montere eksosen, time register igjen, fylle frostvæske, time tenninga å prøve å starte ;)

Bilder kommer!

Torra
16/01/11, 19:26
What? Har du megasquirt I denne? :o

VolvoR-Sport
16/01/11, 20:23
Det stemmer. MS 2 v3..

VolvoR-Sport
16/01/11, 22:38
legger ved bilder av idag ;)
dp er ferdi, mangler sveising mot resten av eksosen..

første del av dp, sett fra undersiden :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/936.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/937.jpg
ny vs halve gamle.. den gamle bestod av 2x 90 gradere!

bandasjert ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/938.jpg

åpna porten så 242n fikk litt lys :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/939.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/940.jpg

Mr. Crepsley
16/01/11, 22:52
Ser veldig bra ut:)

VolvoR-Sport
16/01/11, 23:32
Takk for det :)
Satser på oppstart og innkjøring av kam neste helg ;)

VolvoR-Sport
18/01/11, 12:06
Bestillt nye reg reim deksel hos bcb nå ;)
Tenkte å ta hull på øvre dekselet slik at evt justering av kam drev blir lettere.
Noen som har "mal" til utskjæring av hullet? :)

Ekren
18/01/11, 18:18
Bestillt nye reg reim deksel hos bcb nå ;)
Tenkte å ta hull på øvre dekselet slik at evt justering av kam drev blir lettere.
Noen som har "mal" til utskjæring av hullet? :)

bruk en cd plate :)

tusselaid
18/01/11, 18:57
Bestillt nye reg reim deksel hos bcb nå ;)
Tenkte å ta hull på øvre dekselet slik at evt justering av kam drev blir lettere.
Noen som har "mal" til utskjæring av hullet? :)

Ta en rørstubbe 3tom?? Har vel nåkk av det du...;)

VolvoR-Sport
18/01/11, 22:47
3" blir lite ja. Kam drevet måler 11,5cm om jeg ikke husker feil..

Berg Performance
19/01/11, 11:00
Du får ta en 4,5 stuss og tegne rundt da :D

Torra
19/01/11, 11:08
Bruk en slik en:
http://i17.photobucket.com/albums/b69/sketchysk8/Scooter/Stereo/IMG_2980.jpg

Lett en favoritt hos meg, men det vanskelige blir vel å plassere hullet? :p

VolvoR-Sport
19/01/11, 14:01
Noe sånt jeg hadde tenkt på, men må finne senter som sagt :)

Torra
19/01/11, 16:12
Monter en lang skrue i kammen, så kliner du hodet på skruen og monterer kåpa før malingen størkner :)

VolvoR-Sport
19/01/11, 17:05
Det kunne fungert :) får se hva jeg finner på..

Torra
19/01/11, 18:16
Enten det, eller så kan du bygge ut selve hjulet og få et avtrykk fra det

VolvoR-Sport
20/01/11, 01:02
Jepp :)

The Sven
20/01/11, 01:08
Jeg kjøpte hullsag på 125 mm eller noe på biltema.

VolvoR-Sport
20/01/11, 07:33
Ok, husker jeg ikke feil måler selve drevet 11,5cm så 12,5cm høres ikke dumt ut :)

The Sven
20/01/11, 16:55
Ja, hadde ikke gjort noe om den var på 5 mm mindre men ble vel helt greit. Jeg har sånn Nuke kamdrev som er bredere fordi det også passer 16V så måtte ha plass til hele drevet i hullet :)

Siden kamdrevet var bredere tok jeg bare å starta motoren og la dekselet innpå for å finne senter. Du kan jo feste et eller annet som stikker ut fra drevet til å lage et riss i kåpa.

EDIT: hvis du må av med registeret igjen allikevel så er det sikkert enklest å gjøre som torra sier, montere noe i bolthullet på kammen :)

VolvoR-Sport
20/01/11, 17:42
Nuke drevet er jo endel breiere så :)
Ja, tror det :)

VolvoR-Sport
22/01/11, 19:45
ble en tur i garasjen i kveld, gjenstår å koble sammen eksos, fylle kjølevæske, feste reg reim deksel å flytte litt på btr nå ;)

bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1454.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1455.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1456.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1457.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1458.jpg

Torra
22/01/11, 20:15
Nam! Ble kanskje litt stort det hullet men :P

VolvoR-Sport
22/01/11, 20:28
ja, litt stort egentlig.. men det får jeg ikke gjort noe med nå hehe :)
hullet er 127mm, 1.2cm større enn nødvendig..

The Sven
22/01/11, 23:39
Det hullet var voldsomt ja, var kanskje bare 120 mm det jeg tok ::o

VolvoR-Sport
23/01/11, 01:10
jepp, men hadde bare 105 og 127mm så da ble det slik.... kan evt skaffe annet deksel og da, men blir sånn nå hvertfall :P

fyra motoren i kveld, hørtes bra ut :)
har fri eksos en plass, men det får jeg undersøke i morgen, samt starte med innkjøring av kam :D

VolvoR-Sport
23/01/11, 19:49
tok en tur i garasjen i dag også, og det virker som bilen fremdeles går på 3 syl :S
pussa av pluggene før montering slik at de var rene, pluggledninger, rotor og fordeler lokk er jo også nytt..

ble litt lei nå kjenner jeg :P

Ekren
23/01/11, 22:16
tok en tur i garasjen i dag også, og det virker som bilen fremdeles går på 3 syl :S
pussa av pluggene før montering slik at de var rene, pluggledninger, rotor og fordeler lokk er jo også nytt..

ble litt lei nå kjenner jeg :P

Har ikke en bøyd ventil slik jeg hadde da?
hehe..

VolvoR-Sport
23/01/11, 22:20
ikke det jeg vet :P var ingen skader på ventilene når jeg monterte sammen.. skal jo litt press til for å bøye en ventil..

tok ut plugga i kveld, og to var våte mens to var tørre :S
skal uansett bytte pluggene! bpr7es tenker jeg..?

ohm'et pluggledningene, og får kontakt på alle. rotor og fordeler lokk ser også bra ut..

Berg Performance
24/01/11, 11:24
Kompresjonstest avslører om du har noen bøyde ventiler og lignende! Har du rett dwell på coilen ? Prøv å plukk av en og en dysekontakt og hør om gangen på motoren endrer seg! Og gjør det samme med pluggledningene etterpå ! =) Hyggelig at du har fått sammen!

VolvoR-Sport
24/01/11, 12:13
Kompresjonstest avslører om du har noen bøyde ventiler og lignende! Har du rett dwell på coilen ? Prøv å plukk av en og en dysekontakt og hør om gangen på motoren endrer seg! Og gjør det samme med pluggledningene etterpå ! =) Hyggelig at du har fått sammen!

Får prøve å komp teste da hvis det er plass :p
Husker ikke dwell nå, minn meg på det til helga du ;)
Får prøve det med dysekontaktene + plugg ledningene..
Må også Shimse kam da noen var for trange nå..

Dag Rune
24/01/11, 14:35
Du må shimse ventilklaringen riktig før du tar komp.test da.

Kan jo være at du ikke har skikkelig komp. på en sylinder pga. trang klaring da.

VolvoR-Sport
24/01/11, 14:47
Det kan være ja :)
Får kontrollere shims og bytte der det var trangt..

VolvoR-Sport
30/01/11, 19:05
ble en kjapp tur i garasjen i stad, målte over ventil klaring og tok ut shimsa.. husker ikke hvor tykke de var så Kverneland får måleover å bestille for meg :P
men her er klaringene hvertfall, målt fra toppen der 1 er første ventil og 8 siste såklart:)
1 - 0.16
2 - 0,32
3 - 0,22
4 - 0,32
5 - 0,22
6 - 0,22
7 - 0,27
8 - 0,25

grunnen til at tallene er slik er at f.eks 0,15mm gikk lett der tallet er litt høyere mens 0,20 gikk ikke inn, og sånn fortsetter det..

monterte også ny spylevæske tank, mangler rydding i ledninger men :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/2040.jpg

Berg Performance
31/01/11, 09:35
Så litt trangt ut det der ja! Faktisk jevnt over..
Bør ha litt mere klaring på eksosventilene da ting utvider seg bittelitt mer der ;)

VolvoR-Sport
31/01/11, 10:29
Ja, klaringa forandra seg etter ting fikk gå seg varmt..
Tenkte å legge klaringa på 0,35 jevnt over jeg.. Bedre å legge innsug på 35 og eksos på 40 kanskje?

Trond D.
31/01/11, 11:59
har du stålomspunnet slange fra fuelrail og helt til tank?

VolvoR-Sport
31/01/11, 12:01
Nei, er stål omspunnet fra clutch hus og opp..

Trond D.
31/01/11, 12:16
aha...tenkte jeg gjerne skulle ha fuel rail og bensintrykks regulater som deg ser du

VolvoR-Sport
31/01/11, 15:21
Okei :)

VolvoR-Sport
31/01/11, 19:44
Har handla shims hos Cylmo idag, så da håper jeg at klaringa blir bra :)
0,30 på innsug og 40 på eksos skal det bli når alt er montert igjen! Skal jeg montere gummi hettene til ventilene? De som sitter toppen av stammen mot løfter...

TeamBørnOut
31/01/11, 19:49
gummien demper litt støy. så er jo greit å montere syns jeg

VolvoR-Sport
31/01/11, 20:14
Det jeg og mente.. Får montere uten først så måle, hvis alt er ok demonterer jeg, monterer demperne og mont alt som trengs :)
Så blir det fyrings, skal montere nye plugger og.. 0,5 eller 0,6 i gap??

TeamBørnOut
31/01/11, 21:29
svak gnist og stort gap = feiltenning.
Men har du skikkelig gnist så er det sikkert ikke galt med 06. (men er det så stort man skal ha på disse da?)
(har alltid kjøpt slike blekksprut elektroder i det siste :D)

VolvoR-Sport
31/01/11, 22:31
Er org Volvo coil, mener 0,6mm gap er org jeg? Mener å ha lest om 0.5mm gap på savar..

Berg Performance
31/01/11, 23:10
Vet mange bruker 0.6 på NGK plugger og org coil ! Forresten noen som har prøvd feiltema's "høyeffektcoil?"

TeamBørnOut
31/01/11, 23:11
Jeg har kjørt med den "lille tør" greia ihvertfall. fungerte sålenge man ikke lot den stå 10cm unna en rød DP :P
Hadde da en MDS på vei så ble byttet til den da. så vet ikke med holdbarhet etc. men den leverte ihvertfall mer en min 10+ år gamle 940 coil...

VolvoR-Sport
02/02/11, 12:18
Handla bpr7es plugger idag, gustavsson anbefalte b7es. Noen forskjell mellom de plugga? :p
Gap 0,5-0,6mm :)

Dag Rune
02/02/11, 17:32
Her er en oversikt over hva merkingen på pluggene betyr.

http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/partnumberkey.pdf

VolvoR-Sport
02/02/11, 18:12
Takk skal du ha, var grei å fin den der :)
Etter shimsing og plugg bytte bør bilen gå normalt hvertfall, ohmet plugg ledningene å de var hele, rotor og alt er jo nytt :p

VolvoR-Sport
02/02/11, 22:01
montere shims og kontrollerte etter montering i kveld, alle innsugs ventiler lå en plass mellom 0.30-0.35 hverken under eller over :P eksos lå på 0.40 som planlagt..
så demonterte jeg igjen, og monterte gummi demperne der, og etter montering får jeg jo ikke inn 0.10 engang, noen plass! blir det slik eller?

Berg Performance
03/02/11, 11:29
Jepp, det er vel i bunn og grunn det gummiputene gjør, for å hindre kakling og slikt =) Helt normalt ! :)

VolvoR-Sport
03/02/11, 13:48
Det jeg trodde men stussa litt hehe :)
Da håper jeg på å få ferdig bilen i kveld :)

VolvoR-Sport
03/02/11, 21:46
fyra bilen ikveld, og endelig går den på 4! :D
skal montere reg reim deksel og dynamo reim i morgen og prøvekjøre tenkte jeg :)

Berg Performance
04/02/11, 13:06
Må få filma bilen i aksjon en gang ? =) Og logg om det skulle dukke opp noen problemer ! ;)

VolvoR-Sport
04/02/11, 16:05
ja, skulle fått ordna med kamera + mapping først da ;)
det skal jeg vettu!

VolvoR-Sport
04/02/11, 19:49
prøvekjørte i sta, bilen funker bra :) grenrøret blir skikkelig varmt, men dette regner jeg med ordner seg med mapping..

har og liten sprekk i radiator? damper fra den v/varm motor.. og liten lekk på oljereturen.

ellers fungerer alt som normalt nå :D
trodde jeg skulle sprette ut av sete når jeg traff en dump, var ikke mye fjæring i stola ^^

VolvoR-Sport
05/02/11, 16:56
Har kjørt snart 7mil i strekk med den nå, og ingen problemer :D
Fri eksos en plass hvertfall, ser ut som den lader allerede v 2000 og!

Torra
05/02/11, 17:15
Høres bra ut! Action pics :D

VolvoR-Sport
05/02/11, 20:56
Skulle fått tatt noen ja :)
Skal på Frøya i april tenkte jeg, da med sperre!
Skal bestille time for mapping på mandag tenkte jeg :)

Dag Rune
05/02/11, 21:41
Skal på Frøya i april tenkte jeg, da med sperre!

Jeg sitter mer en gjerne på noen runder på Frøya, makan til leken bane skal man lete lenge etter.

Var morro på Frøyabanen selv med stor tung 745/V90 med husmortrim... :cool:

VolvoR-Sport
06/02/11, 00:50
Det skal ordne seg vett ;)
Aldri vært der selv, har bare kjørt på lånke..

VolvoR-Sport
06/02/11, 20:10
Eksos lekkasjen har blitt større, så når den er fiksa får jeg bestille time ;)

Berg Performance
06/02/11, 22:49
Før eller etter lambda ? =)

Mr. Crepsley
06/02/11, 22:55
Får håpe det ikke er grenrøret. :D

VolvoR-Sport
06/02/11, 23:02
før lambda desverre.
høres ut som det er eksos pakning.. skal se på det i morgen :)

Berg Performance
06/02/11, 23:04
Ikke stol på lambdaavlesning da =) Må fikses før mapping ja !

VolvoR-Sport
06/02/11, 23:08
jepp.
nei, merker at bilen ikke er normal med såpass lekk..

VolvoR-Sport
07/02/11, 18:35
Grenrøret har sprukket ja, ganske svær sprekk på syl 3 ved flensen. Skal prøve å sveise den nå :) håper det ikke er fler sprekker..

Berg Performance
08/02/11, 22:22
Auda, stålet rett ved sveisinga som har sprukket eller selve sveisen ? Får tru det bare er å sveise opp igjen ! Heiv du grenrøret i varmeovnen etter sveisinga forresten ?

VolvoR-Sport
08/02/11, 23:19
Stålet ved sveisen.. Ja håper det :)
La Grenrøret foran varmekanon ;)

Berg Performance
09/02/11, 09:42
Da får vi håpe at det holder ! Har du noen stag for å avlaste grenrøret ? :)

VolvoR-Sport
09/02/11, 20:20
ja, håper det.. er jævla lei nå :P
har et flatt jern flens til flens.. 5x50mm mener jeg :)

VolvoR-Sport
12/02/11, 09:02
skal fyre opp byggtørka snart nå, å få litt temp i verkstedet :)
så bytte fordeler lokk å rotor fra Beru til Bosch!
deretter flashe fra 2.1.0c til 3.1.0 på MS'n og prøve nytt tenningsmap fra Berg :D

VolvoR-Sport
12/02/11, 19:00
Grenrøre er sveise, flasha ecu til 3.1.0 koden å la inn map fra berg i dag:)
Men tunerstudio kommer med feil mld på trigger angle, prøvde å justere men det ble ikke forskjell :S

Berg Performance
13/02/11, 04:47
Tips utdelt på PM! Tar forbehold for skriveleif og korttenkthet med tanke på klokka ! Regner med jeg har update når jeg våkner ?

VolvoR-Sport
13/02/11, 11:10
skal få en iløpet av dagen ja, akk våknet jeg og så hehe :D

VolvoR-Sport
14/02/11, 12:23
Skal prøve å flashe tilbake til 2.1.0 da jeg ikke får fyra med 3.1.0 koden.. Håper det løser saken, så flashe til 3.1.0 igjen etterpå å se om den funker:)
Har bestillt e merka firepunkts seler og acropolis ratt og, føler det er lite vits i 3 punkts beltene med bøttestoler...

Kodja
14/02/11, 12:25
hvorfor E merket? får du godkjent 4 punkt nå da? :)

Berg Performance
14/02/11, 12:50
Får 4 punkts seler med "vanlig" beltespenne som er E merket og dermed godkjent på vei !:)

VolvoR-Sport
14/02/11, 12:51
Stemmer det ja :)

Kodja
14/02/11, 15:16
SEND LINK FORT SOM SAT******!!! hehe den der skal jeg også ha i såfall og søke godkjenning og montere!!! er jo et must å ha i en 242 som man skal dulle å dalle inn alt av duppedingser i :p hehe

Joakim-G_R
14/02/11, 15:22
Får 4 punkts seler med "vanlig" beltespenne som er E merket og dermed godkjent på vei !:)

Du får ikke det heller godkjent.

Du sitter for fastspent med 4punkt, dvs, ved en evt velt, så kan du bli klemt fast istedenfor å kunne ha muligheten for å "legge deg ned".

Berg Performance
14/02/11, 15:32
Kansje bare jeg som tolker E-Merket som godkjent ?
Litt usikker på hvorvidt det er godkjent for norsk vei og Vegdirekterotet, har ikke sett så mye info om den saken egentlig ?

VolvoR-Sport
14/02/11, 16:17
Kodja: http://www.pedersens-racing.no/bil/Sabelt/belter/

Berg: jeg tolker også e-merket som godkjent..

mener det skal gå igjennom jeg, så fremt 3punkts selene fortsatt henger der..

VolvoR-Sport
14/02/11, 20:30
flasha tilbake til 2.1.0d idag, og da fungerte bilen :)
men responsen er ikke der.. sjekka tenninga og MS å veiva viser det samme.
høres nesten ut som den går på 3, men den reagerte hvis jeg dro ut ei å ei pluggledning..

lurer på om jeg skal kontrollere plugger, ventil klaring og rengjøre + kalibrere BB-lambda igjen, da bilen ikke får nok bensin når turbotrykk kommer :S