Vis full versjon : VolvoR-Sport's 242 Turbo - solgt!
Berg Performance
14/02/11, 21:23
Må nok mappe om etter kambytte regner jeg med ! Måtte legge på 30% bensin på samme ladetrykk når jeg byttet fra Garrett T3'n til T3\T4'n.. ;) Mappe bensin kan du vel til nå, så det burde ikke være noe problem ! :D
VolvoR-Sport
14/02/11, 21:53
det må sikkert gjøres ja, er litt forandring på hvordan motoren er så :)
okei, hehe.
bensin mapping skal jeg vell få til ja :)
VolvoR-Sport
19/02/11, 18:03
plukka ut motor i dag, monterte nytt ratt å starta montering av 4 punkts selene, så det gjenstår bare å montere bak.. men jeg er ikke sikker på hva som blir den enkleste å beste måten :)
skal demontere å se innvendig i morgen..
bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1635.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1636.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1637.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1638.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1639.jpg syl 3
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1640.jpg
varme som gjør at ventilene er hvite???
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1641.jpg
like høy nå uten motor som en 240 med lesjö :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1642.jpg
SKAL få fiksa kameraet nå, iphone bilder suger!
VolvoR-Sport
20/02/11, 11:37
skal demontere innsugsventiler også å kontrollere at ventil tetningene er skikkelig på plass, eksosen var full av olje..
demontering av motor idag tenkte jeg, så kontroll måling av ring gap osv :)
Berg Performance
20/02/11, 14:26
Tørk av stemplene og ta ett nytt bilde =) Har nok vært endel tenningsbank der ja!
VolvoR-Sport
20/02/11, 15:07
kan ta et senere, har fått ordna kameraet å nå :)
var et gåent rådelager, og stygt thrust lager, stemplene er greie bortsett fra tenningsbank merkene.. stygge riper på syl 3.. :/ lurer nesten på å borre, men er ikke helt sikker på om det trengs?
lurer på å kjøpe EGT måler å montere på 3'ern! samt lage uttak til måling av baktrykk..
bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1699.jpg
papir å tetning lå faktisk på i oljepumpa.. :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1700.jpg
rådelager..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1701.jpg
lager på veiv mot svinghjul..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1702.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1703.jpg
syl 3..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1704.jpg
Berg Performance
20/02/11, 15:11
Ser ut som dene ene cylinderen med hvit eksosventil har gått rimelig magert ? Har du flødestestet dysene dine ?
VolvoR-Sport
20/02/11, 15:27
kan være det som har skjedd ja?
nei, kan se på jobb om vi har måleglass der for flødes testing.
eller er et dl mål bra nok??
VolvoR-Sport
20/02/11, 20:47
tok ei lita økt i kveld også ;)
deler..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1757.jpg
hona blokka
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1758.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1759.jpg
veiv montering.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1760.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1761.jpg
montert råder og stempel..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1762.jpg
et bedre bilde av stempelet på syl 3. (det som har mest skader av tenningsbank)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1763.jpg
Får håpe det blir litt bedre nå da etter overhalingen din, er det dype riper i sylindervegen din eller??
VolvoR-Sport
20/02/11, 21:14
bør bli det ja..
har ikke målt, men kjennes de på toppen av sylinderen ja. er pga tennings banken tror jeg.. har fjernet grader osv på stempel nå.
Frigstad Racing
20/02/11, 21:18
Er tenningsbank det at den får for lite bensin?
VolvoR-Sport
20/02/11, 22:23
tenningsbank kan komme av for mager blanding, feil tenning blant annet (som regel for tidlig)
så bensin/luft blandinga antennes mens stempelet fremdeles er på tur opp, og komprimerer, blir bra trykk på stempel, råder, ringer osv av det.
det oppstår pga veldig høy temperatur så bensin luft blanding selv antenner..
Berg Performance
20/02/11, 23:01
Dess tynnere måleglass med mest mulig høyde på gir best inntrykk av hvor godt de matcher hverandre ! =)
VolvoR-Sport
21/02/11, 20:02
var en tur i garasjen i kveld, og det var bare helvette!! :P
først så jeg på feil skala på moment nøkkeln å dro av en rådebolt, så skal kjøpe et nytt sett ARP bolter..
så knakk sporet i reg reim drevet på veiva så det bare snurrer.. PM hvis du har til overs!
så skulle jeg kontrollere ventil tetninger, tok av alle og 1 havna inni toppen og jeg fant den ikke igjen :S de tre andre så bra ut hvertfall :)
et bedre bilde av stempelet på syl 3. (det som har mest skader av tenningsbank)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1763.jpg[/QUOTE]
Dette er ikke merker etter tenningsbank,dette er fremmedlegmer som har kommet inn i sylinderen og skadet stempel og topp og blitt med eksosen ut igjen.
Når det har vært tenningsbank ser man at kanten på stempelet ser ut som det har blitt glassblåst og man ser antydning til smelting.
Gjerne på eksossiden av stempelet.
Og da er det heller ikke sot igjen der dette har skjedd pga sinnssyk varmeutvikling.
VolvoR-Sport
21/02/11, 20:38
okei, trodde det var pga tenningsbanken jeg..
men takk for info'n :)
kjørte uten luftfilter i starten pga at jeg ikke hadde et stort nok ett, men skal ikke kjøre uten hvertfall!
Berg Performance
22/02/11, 12:49
Syntes også at det lignet mere på fremmedlegemer som har kommet inn, du ser hvordan tenningsbank skader stempel i tråden min! Selv om min tenningsbank resulterte fra for varme plugger og for mye tenning er det samme skaden som du hadde ville sett med tenningsbank av andre grunner !;)
VolvoR-Sport
22/02/11, 21:52
skal aldri kjøre uten filter mer hvertfall ^^
ble en liten tur i kveld og, da jeg fikk ARP boltene :)
ARP i pakning, og innsmurt med fett..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1897.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1898.jpg
oppdaga litt dritt i område rundt sila på pumpa, og åpna den.. DET er jeg glad for :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1899.jpg
rengjort!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1900.jpg
råder montert og trekt med moment.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1901.jpg
oljepumpe og bunnpanne pakning mont.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1902.jpg
bunnpanne mont.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1903.jpg
svinghjul mont.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1904.jpg
clutch pakken mont og sentrert.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1905.jpg
motor på tur inn igjen :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1906.jpg
holdt på alene og gadd ikke å montere motor og gir i kveld, så blir en annen dag!
jobber overtid i morgen og torsdag, så får se når jeg får mulighet til å skru igjen :)
Liker at du bare lar kjettingen ligge inntil bilen. :D
VolvoR-Sport
23/02/11, 19:51
Hehe, driter i lakken der jeg ja ^^
vurderer faktisk å lakke opp fronten osv, men litt eget stuk på den nå.. Rat look? ^^
Joakim-G_R
23/02/11, 19:56
Superman-look :D
VolvoR-Sport
23/02/11, 21:20
haha :D
VolvoR-Sport
25/02/11, 21:59
i dag satte jeg inn motoren, klart til montering av topp i morgen! :)
fant også ventil tetninga i toppen etter å ha plukka ut alle ventilene.. så da får jeg montere den i morgen og gjøre klart til montering av topp osv..
bytta turbo på en buss her om dagen, og der sto den en holset :D olje retur som passa meg perfekt, så den bli kappa litt og montert!
fant også ut at jeg hadde hjul til reg reima, sto på en K motor jeg har liggende :D
da mangler jeg kun mineral olje til innkjøring.. har org volvo filter på motor og.
5L Castrol Magnatec til etter innkjøring + org volvo filter.
oppstart iløpet av helga da tenker jeg :D :D
VolvoR-Sport
26/02/11, 17:46
monterte topp osv i dag, så skulle jeg montere registeret å oppdaga at aggregat akslinga ikke vil gå rundt!
tok av åndings boksen og sjekka akslinga til oljepumpa, dro den litt opp og pressa den nedi igjen. da fikk jeg turna men det gikk jævli treigt!!
noen som har vært borti dette før???
Gromt prosjekt :D liker lappverket av farger, ulv i fåreklær :D stå på !
delt du oljepumpa å sjekka inni den? kan vær nå der som gjør at akslingen går tregt rundt. du hadd jo egentlig ekstremt my drit i bunnpanna. ikke sikkert alt ha stoppa i grovsilen til pumpa.
VolvoR-Sport
26/02/11, 18:18
hokoff: takk :D hehe, ble sånn pga en kræsj, men blir litt sleeper stuk, hvis man ser bort fra interiør og felger :P
skulb: har ikke gjort det, sier noe der.. pumpa gikk fint rundt før demontering hvertfall.
spørs om jeg skulle tatt ut pumpa og sjekka da..
Joakim-G_R
26/02/11, 19:12
Jeg ville gjort det, ettersom du fant så mye skit der. Har du fordeler eller frostplugg? Kan det være den som krangler og?
For du har montert "mellomakslingen" riktig? Kjedelig å måtte ta ut motoren igjen nå kanskje :(
VolvoR-Sport
26/02/11, 19:17
Har fordeler, skal prøve å ta ut den i morgen!
Lurer på om akslinga ikke har truffet helt, så skal prøve å ta ut den og..
Jafaen, lite gira på å ta ut motor igjen.. Nesten ferdig jo :/
prøv å ta ut akslingen ned til oljepumpa. så kan du snurre rundt regdrevet. ville kansje uansett ha montert en oljetrykksmåler vist du ikke har får å sjekke trykke med tanke på innvendig slitasje i pumpa.
monterte topp osv i dag, så skulle jeg montere registeret å oppdaga at aggregat akslinga ikke vil gå rundt!
tok av åndings boksen og sjekka akslinga til oljepumpa, dro den litt opp og pressa den nedi igjen. da fikk jeg turna men det gikk jævli treigt!!
noen som har vært borti dette før???
Med tanke på at all den driten du har i sila er det ikke umuligt at noe har gått i oljepumpa!
VolvoR-Sport
26/02/11, 22:03
skulb: det er plana! :) har innvendig måler for trykk ja. var ikke helt bra, derfor motor ble demontert blant annet.
chria16: det er sant! men jeg mener det er en tannhjuls pumpe, og med tanke på hvor små partiklene må være for å gå igjennom, spytter pumpa de lett ut!
og uansett, så kan jeg ikke forstå at en del partikler skal forårsake total stopp på pumpa, da den funka fint før jeg demonterte! første gangen jeg er utfor dette på en b230..
jeg tipper på at akslinga er årsaken i denne sammenhengen :p
monterte topp osv i dag, så skulle jeg montere registeret å oppdaga at aggregat akslinga ikke vil gå rundt!
tok av åndings boksen og sjekka akslinga til oljepumpa, dro den litt opp og pressa den nedi igjen. da fikk jeg turna men det gikk jævli treigt!!
noen som har vært borti dette før???
Pakningen på pakkboksen? Har vært "smart" å brukt flytende pakning istedet for og da ville ikke akslingen gå rundt.
VolvoR-Sport
27/02/11, 21:46
Må være det ja, tok av pakkboksen nå, og akslinga roterer fint :)
Men jeg tror ikke jeg har en ny pakning....
VolvoR-Sport
27/02/11, 22:25
fant som sagt problemet med aggregat akslinga :)
montert wastegate og eksos..
montert luft filter også, som krever at jeg lager nytt trykkrør.. måtte også flytte spylervæske beholderen, så den sitter nå på venstre side igjen :)
kakka ut asfalt matter i gulvet bak når jeg sjekka hvor selene bør festes.. lagd brakett til det men er ikke helt ferdig :)
flytta også kjølevæske beholderen, skal lages ei plate som dekker radiator og ic samt beholderen. blir bare et hull hvor toppa stikker opp ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2499.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2500.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2501.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2502.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2503.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2504.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2505.jpg
Berg Performance
27/02/11, 23:06
Argh ! Du kopierte patenten min på kjøleveskebeholder før jeg fikk satt planen ut i praksis! :D Gruppe-A bilene hadde samme patent der!
Blir litt tricky med trykkrør ser det ut til ?
VolvoR-Sport
28/02/11, 06:28
Berg: hehe, sorry^^ tenker den fungerer fint jeg :) ang trykk rør har jeg det klar, langt fra optimalt, men eneste løsning :P har to løsninger som kan fungere..
Torra: hehe :D
VolvoR-Sport
28/02/11, 18:24
Laga egen pakning til pakkboksen, smurte paknings stoff på begge sider og monterte.. Det funker som normalt nå :D
VolvoR-Sport
28/02/11, 22:46
monterte reg reim osv etter det :) gjengene gikk da jeg skulle trekke moment på reim strammer, så etter mye knot fikk jeg byttet ut denne med en annen :)
motor er snart klar til oppstart, må montere eksos, trykkrør fra turbo, servopumpe, reimer til servo og dynamo, fylle olje og kjølevæske :)
ang trykk rør så kom jeg fram til to løsninger, jeg har valgt nr 2 pga kortest mulig vei fram til ic og minst mulig bøy, selv om det måtte bli en 90grader der smo jeg er klar over at ikke er noe særlig :P
fig 2 går over luft filteret bort til cooler, mens fig 1 går rundt luftfilteret og inn i cooler...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2594.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2595.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2596.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2597.jpg
VolvoR-Sport
01/03/11, 22:23
starta bilen idag, å den gikk på 4 :D
i morgen skal jeg montere eksos mot downpipe, skru fast girkassa og siste skruen til startern, justere tenning osv!
ble bare 3 bilder i kveld men.. filma også motoren med mobilen såvidt men gidder ikke å hente kabeln akk nå :rolleyes:
virka som responsen var fin allerede og, kjente i downpipen da jeg fikk bilen på bukken, og der var det sot! 0 olje :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/42.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/43.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/44.jpg
skulle ikke kosta på den litt maling mens du hadde motorn ute a? ;)
TvilsomRacing
02/03/11, 05:54
Ødelegger jo sjarmen det:p hehe
VolvoR-Sport
02/03/11, 06:30
alecxz:har vurdert det ja, men virker som mange liker stilen den har nå også :P
VolvoR-Sport
02/03/11, 19:22
monterte eksos, skrudde fast girkassa i nerkant, bytta wire holder mot utløser arma (hadde skiver der før pga nødrep), etterfylte kjølevann og stripsa litt ledninger idag :)
fyra bilen, lot den gå seg varm og sjekka tenninga og den stemmer fint mot det MS leser :)
gangen og responsen er også fin :D
MEN så skulle jeg prøve å kjøre den en tur, og bilen går i gir hvis jeg er litt brutal.. da kommer det stygger lyder når clutch er inne :P misstenker at lamellen slurer til mot svinghjulet?
bytta utløser lager når motor var ute, fulgte med at det klikka seg på plass!
var brukt det jeg satte inn også, men bytta pga ulyd når jeg holdt inn clutchen + at når jeg dro forsiktig i det delte det seg :P
stemmer min teori om at clutch ligger å slurer litt mot svinghjul eller er noe annet årsaken?
justerte inn wire'n på det strammeste, kunne fremdeles vri klumpen som holder den fast litt ut både oppe og nede.
i såfall, bør jeg gå for std lamell eller en annen? er ikke intr i sinter clutch, av erfaring.
sachs 763 trykkplata og disel lamell eller tilsvarende da? husker ikke hvilken kasse du har jeg nå da men :p
VolvoR-Sport
02/03/11, 20:09
akkurat nå har jeg sachs 763 plate, org lamell og m47 wire kasse
VolvoR-Sport
02/03/11, 22:06
fant feilen, jeg hadde klart å montert lamellen feil vei ^^
skrudde buss her om dagen og der sto lamellen slik, så er nok derfor.. fort gjort :)
første gangen at jeg monterer feil faktisk, men da ble jeg en erfaring rikere. the hard way :P
VolvoR-Sport
02/03/11, 22:15
blir montering og prøvekjøring i morgen tenker jeg!
trenger også tank armatur, da flottør skala'n har knekt.. PM om du har :)
VolvoR-Sport
03/03/11, 11:05
Jepp, hehe :)
VolvoR-Sport
03/03/11, 22:04
monterte girkasse og clutch i kveld, da jeg justerte inn clutchen på det strammeste ble den fremdeles for slakk :p
så jeg slakka den mye å la imellom muttre og stramma clutchen, da funka den :)
kjørte 5km med den i kveld, fungerer fint bortsett fra at AFR la seg på 9. noe en stund :S
VolvoR-Sport
08/03/11, 21:27
har bytta bakstykket på tenningslåsen i kveld, samt lagt opp strøm til sigarett tenner så jeg får brukt omformern til 230v :)
skulle egentlig ut å kjøre litt, men den virka bensintørr.. så fyller i morgen og prøver igjen :)
da starter den tenker jeg, så blir det oljebytte etter en liten tur :)
VolvoR-Sport
10/03/11, 12:22
Lurer på å kjøpe ny gruppe a vinge, men vet ikke om jeg skal ha Carbon eller vanlig vinge.. Hva tror dere??
Vanlig!
Ser bra ut btw, skal følge med her :)
VolvoR-Sport
10/03/11, 16:25
lurer litt på hvordan den vil se ut med carbon også skjønner du :P
har jo en vanlig liggende, men knekte fester... noen tips?? er den hul innvendig eller?
arti at du liker det, gjør det du! :D
carbon! å så lakkerer du den bare sort eller fargen etterpå om det blir dumt.
scstyling.no på melhus har sikkert liggende ås du kan stikk innom å sjekke hvordan det ser ut! skal bytte min i kompositt til sommern\ved lakkering nå pga den har sprekt ved ene feste. usikkert hvorfor. tror jeg kjører på med carbon da for å lakkere den før montering. virker som de da bør være enda sterkere. tåler sikkert mer fart da vettuuuuuu :p
VolvoR-Sport
10/03/11, 19:21
Verdt å prøve :)
Får bestille vinge og armatur fra bcb i morgen :)
VolvoR-Sport
10/03/11, 20:53
får faen ikke fyra bilen mer :P
starta den på tirsdags kvelden å lot den gå litt stoppa den. så skulle jeg starte senere på kvelden for å kjøre en tur, men da var den død..
har gnist, dysene åpner.. prøvde tennings lampa i kveld og den fyrer på 5 grader før ØD, prøvde å justere den til 11 grader før, men ingenting skjedde når jeg justerte på trigger wizard :/
veit egentlig ikke hva som er grunn til dette.. :P skjedde jo helt uten videre
VolvoR-Sport
10/03/11, 21:34
har over 30L på tanken, bensintrykk på 3kg og duty ligger på 0.8% ved starter kjøring.
så det bør være greit.
Berg Performance
10/03/11, 23:32
Tips utdelt på mail ! =)
VolvoR-Sport
11/03/11, 07:18
Har og svart :)
VolvoR-Sport
11/03/11, 12:29
Bestillte carbon vinge å nytt armatur i dag, så skal jeg prøve å flashe hjernen i helga å se om det utgjør noen forskjell. Hadde faktisk lignende problem da jeg flasha til 3.1.0 sist.
Ms'n min liker visst ikke 3.1.0 koden :p
VolvoR-Sport
11/03/11, 17:56
ja. 50mm2 kabel fra batteri til starter + 50mm2 jording til motor + batteri.
flasha til 2.1.0d koden ista, å bilen er fremdeles lik.
MegaTune registrerer ikke Ignition Advance.. :S
Noen spesiell grunn til at du henter jord helt bak?
VolvoR-Sport
11/03/11, 18:08
Motor er jordet i innerskjerm foran. Å batteri er jordet bak, veldi nærme batteriet.
Noen spesiell grunn til at du henter jord helt bak?
Fordi han har batterie i bagasjerommet:cool:
Du får ikke så mye spenningsfall at innsprøytningen bare resetter når du drar på starteren da?
VolvoR-Sport
12/03/11, 11:09
den starta jo når jeg hadde satt motorn i biln, den starta og på tirsdag kveld..
jeg skulle starte den senere på tirsdags kvelden, og da ville den ikke starte :S
ser jo i megatune at den leser rpm signal, dysene har 0.8% duty cycle, alt ser normalt ut BORTSETT fra at den ikke leser ignition advance...
VolvoR-Sport
12/03/11, 17:04
fant feilen i dag! plugga var ned sota så de gnista ikke ^^
kjørte knapt 3km så stoppa bilen pga el feil mot MS.. får ikke strøm til hjernen, skal se på dette i morgen :)
Mye trøbbel du har da gitt :p
VolvoR-Sport
12/03/11, 17:20
jess :P
bør snu snart syns jeg :D
Berg Performance
12/03/11, 23:24
Må bygge skikkelig elnett tror jeg ? =) Hvor feit er blandinga på tomgang, siden du soter ned pluggene ?
VolvoR-Sport
13/03/11, 12:41
skal gjøre om det ja! litt rotete slik det er nå..
tenkte å montere releer og sikringer i hanskerommet, med releholdere og stikkere ;)
13 å noe mener jeg, men fikk jo ikke justert det med tunerstudio.. men har jo 2.1.0 koden nå så jeg kan forandre i MT :)
Berg Performance
13/03/11, 14:53
Du kan mappe manuelt på tunerstudio også =) Men Megatune er mest stabilt i følge mine erfaringer..
Fordel å vite at ting er på stell med Elnett og slikt ja !
VolvoR-Sport
13/03/11, 14:55
ja, det vet jeg :) men syns megatune er MYE bedre å mappe manuellt i da TS virker som det ikke vil legge inn det jeg sier :P
jess ;) men fant feilen i dag, usikker på hva egentlig men bytta sikring og stramma over + koblinger så ble det i orden :)
har kjørt 3.3mil etter oppstart nå, og bilen fungerer bra :)
VolvoR-Sport
13/03/11, 20:59
Har passert 5 mil med bilen nå, skal bytte olje å filter i morgen :)
Har og en olje lekkasje jeg må fikse..
Fremover nå så er planene slik:
bytte tank armatur
Montere gruppe a vinge å leppe under fanger foran
Koble om el anlegget til ms'n
Kjøre på den noen fler mil å bestille mapping hos ES Tuning :)
Lurer også på om jeg skal montere enda en HKS dump, da den ikke får ut alt trykket så turbo surger.. Rfl'n klarer det jo, men syns den bråker for mye :p
Frigstad Racing
13/03/11, 21:28
Tøft prosjekt :) funker bra med to dumpventiler! Fin lyd i HKS'n er det å.
VolvoR-Sport
13/03/11, 21:32
takk :)
ja, er jo ikke noe problem å kjøre med to.. lyden er fin ja.
blir vell så jeg bestiller en til å monterer :P
Høres bra ut dette!
Fin inspirasjon til å stikke å skru selv :p
VolvoR-Sport
13/03/11, 21:56
hehe, det er bra :)
Berg Performance
13/03/11, 23:27
Hvorfor bytte tankarmatur ? =)
Betyr det at du har et armatur fra B230F bil til overs da? ;)
VolvoR-Sport
14/03/11, 06:25
bytter fordi skala'en som leser bensin nivå er defekt.
Torra: Jepp :P
Berg Performance
14/03/11, 09:34
Bah, synd den var defekt ! Trenger tankarmatur til innsprut :rolleyes:
bytter fordi skala'en som leser bensin nivå er defekt.
Torra: Jepp :P
Selge den? :D
VolvoR-Sport
14/03/11, 09:47
Berg: det er det.. Bcb har nye :)
Torra: det kan jeg gjøre vett. Send meg en pm du :)
Har noen bilder av det liggende og. Walbro 255 går rett i ;)
VolvoR-Sport
14/03/11, 19:02
har bytta olje og filter i kveld, så klarte jeg å komme borti + på dynamo m olje tilførsels slangen til turbon så det gikk hull på den :P får ordna ny i morgen da jeg bare mangler muffene til å få pressa en ny :)
kjipt men.. skulle jo kjøre i kveld ^^
så ikke ut som det var mye dritt i oljen men.. var lys grå etter å ha gått 5mil så noe skitt måtte det jo ha vært i motoren?
har også tenkt litt ang dump.. litt lyst på ny, men har og tenkt tanken på to stk SSQV med forskjellige munnstykker? skal prøve å ta ut munnstykket en dag å prøve uten det :) men 1stk SSQV klarer jo ikke å slippe ut 1.5+ bar :P
Frigstad Racing
14/03/11, 20:03
Er ikke annet enn å prøve :p
Hvis du vil ha en annen dump så slipper Turbosmart sin Race Port ut mye, vurderer denne selv.
Du må slette litt i innboksen din gutt ;)
VolvoR-Sport
14/03/11, 20:39
Frigstad: så på denne tidligere i dag :)
Torra: har gjort det ;)
Frigstad Racing
14/03/11, 20:43
Men koster gjør den å :p
VolvoR-Sport
14/03/11, 21:05
Syns ikke prisen var så ille jeg :) svær er den og, måler jo nesten 10cm på toppen :p
VolvoR-Sport
14/03/11, 21:28
3600,- for race port i Norge, å 1400 ca fra USA hehe :)
får bruke uka på å vurdere om jeg skal kjøpe eller ikke.. får jo mer deler i uka her så.. ;)
Frigstad Racing
14/03/11, 22:26
Den er bøs den dumpen ja når det gjelder å transportere luft :)
VolvoR-Sport
14/03/11, 22:53
det tror jeg :D
VolvoR-Sport
15/03/11, 15:53
skulle få pressa slange i dag, men de hadde ikke små nok muffer..
så får montere gummi slangen jeg har liggende midlertidig så jeg får kjørt!
så heller få pressa stålomspunnet teflon fortest mulig :)
har og skaffet releholdere, men hadde ikke stikkere på jobb.. blir koblet el anlegg så fort stikkerne kommer :)
VolvoR-Sport
15/03/11, 17:37
Driver å monterer gummi slangen til turbon nå.. Så målte jeg banjo'n inn på turbo og den målte 4mm. Mener 1,5mm er best for spool på holsetn? :)
Skulle fått sveisa igjen å borra opp igjen til 1,5mm eller finnes det ferdig? :)
Får vel kjøpt restriktor ferdig ja, KSR mener jeg har
VolvoR-Sport
15/03/11, 20:48
Ok, får sjekke hos de :)
Lurer også på om jeg skal koble om el anlegget, bytte tank armatur å bestille mapping fortest mulig! Regner med køen har begynt så :)
Berg Performance
16/03/11, 00:23
Tror jeg ville ja brukt 2mm om jeg var deg, om du fremdeles har samme oljetrykket som du hadde før du hadde oppe motoren ?
VolvoR-Sport
16/03/11, 07:16
Hadde to bar ved kjøring i går, men to mm er uansett halve dimmen så jeg går for det tror jeg :)
Turbo og alt ble ekstremt varmt i går, grenrør turbinhus å dp gløda :p
Må få bestillt time til mapping snart :D
VolvoR-Sport
17/03/11, 19:13
kommer fra garasjen nå, jævli forbanna :P
monterte gruppe a vingen i kveld, tok ut tank armatur og flytta alt over til det nye. fikk ut armaturet uten å ta ut tanken..
da jeg skulle montere var jo hullet såklart litt for lite, så jeg flytta pumpa litt opp for å få bedre klaring til den jævla flottør kula, og fikk akkurat plass til å presse nedi armaturet.
da gikk jo avlesnings mekanismen til helvette.. alt som er igjen av det er plata som måler nivå :P mulig å sette sammen på nytt kanskje med deler fra det gamle armaturet?
hva er vitsen med å lage en tank hvis det ikke er mulig å få armaturet nedi da????
bilder..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1563.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1564.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1565.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1566.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1567.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1568.jpg
VolvoR-Sport
17/03/11, 21:17
etter dette skjedde dro jeg hjem, fikk roa meg helt på 20 min sikkert :p så dro jeg utover igjen, demonterte gamle armaturet og brukte deler fra det. satte sammen og fikk det ned i tanken! kobla til bensin slanger og ledninger, bensintrykket er som det skal og tank måler fungerer :D
flott at det ordna seg ;)
VolvoR-Sport
17/03/11, 21:37
ja, hvis ikke hadde jeg blitt enda sintere :P
lenge siden jeg har hatt bensin måler nå, så det blir greit :)
hehe kurrant å kunne se litt ca hvor langt du kan kjøre ja :p men er det så innmari trang nedi hølet der at det er et slit å få nedi armaturen med litt større pumpe enn originalt altså? :)
VolvoR-Sport
17/03/11, 21:39
jepp :P
skal visst være to tank utgaver? i hvertfall er det skikkelig trangt på tanken min, men det går akkurat!
steike gruer meg til å montere walbron min da med litt støydempende polstring på :p men inn skal den tro mine ord :p
VolvoR-Sport
17/03/11, 21:42
når du først har fått bunn av pumpa + flottør kula inni tanken er det greit med plass :)
allright :) får vente å se da sjø :)
VolvoR-Sport
17/03/11, 22:14
håper jeg får skaffa stikkere i helga, så jeg får kobla om MS'n :)
skal også prøve å finne en liten eksos lekkasje.. tips for å få den fram lettest? :)
Mr. Crepsley
18/03/11, 17:04
Få en til å holde handa fremfor utblåse :)
VolvoR-Sport
18/03/11, 17:05
tenkte selv å stappe ei flaske eller noe i enderøret :P
VolvoR-Sport
18/03/11, 19:07
glemte såklart å ta med stikkere fra jobb i dag, så skal se om noen andre har :)
stappa ei 1.5L flaske i potta idag, og fant en lite hull ved syl 3. hører at det putrer ved pådrag, så det er vell derfra :)
men jeg hadde heller ikke gass på sveis apparatet, så får ordna det på mandag :)
sykt gromt ! :D, lykke til videre ! :)
VolvoR-Sport
19/03/11, 09:24
hehe, gromt å gromt :P funker helt ok :)
takk :D
idag skal jeg få pressa ny teflon slange til turbon, og forhåpentligvis skaffe stikkere :)
VolvoR-Sport
19/03/11, 16:26
bytta slange til turbon i dag :)
handla også ledninger til omkobling av el anlegg og to kabelsko til jording + liten bryter med lys til overstyring av vifte ;)
på mandag skal jeg fikse gass til sveis apparatet og fikse eksos lekk og forhåpentligvis koble om el anlegget :)
tror også jeg skal ringe ES Tuning og høre om mapping ;)
du forresten.... det oljerøret som går Til turbon... det får jeg ikke på den originale fk motorn min pga oljekjølern\sandwichen har termostat og sikkert er litt større og hindrer røret i å ligge som det skal... har du så du kan lage slange til meg på det eller hvor får du gjort det???
VolvoR-Sport
19/03/11, 17:08
kan ha slikt på jobb! hva er dim på røra?
hmm.... må sjekke. litt usikker. er det yttre du trenger? :p for er sikkert litt vanskelig å måle indre diameter i og med at røret ikke er kappa på noe vis.
VolvoR-Sport
19/03/11, 17:33
Ytre mål ja, trer jo slange stussen uten på røra ;)
du kan jo bytte ut hele røra med slange? 1/4" teflon :)
jatakk. koster det da? er vell greit med trykk inni slangen\røra der?!
VolvoR-Sport
19/03/11, 17:39
400 elns fra tess, billigere på fosen tenker jeg :)
Neida, 2-3 bar..
får du fiksa noe slikt eller? :) hvis jeg gir deg lengden om du ikke vet lengden man trenger på originalt grenrør og turbo? :)
får tilbake turbon fra Fosenfix ang bolten i løpet av uka, kan måle da i såfall...
VolvoR-Sport
19/03/11, 17:52
Du må kanskje montere banjo evt modde flens inn på turbo for slange da?
Regner med nedre blir m14 som til meg? Men send meg mål du så kan jeg sjekke pris ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1783.jpg
sånn ser originalrøret ut. hvis man feks sier 70cm lang slange da så har man sikkert et par cm ekstra å gå på i tillegg til at den ikke trenger å gå i sirkel rundt turbon for å komme fram slik det originale røret må gå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1784.jpg
ene sida...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1785.jpg
andre sia...
litt vanskelig å anslå nøyaktig hva som er målet men er nærmere 14mm i diameter hulle på den ene sia og 12mm i den andre enden... størsten er sikkert den som er på blokka der tenker jeg ja.
VolvoR-Sport
19/03/11, 18:45
12 å 14 tenker jeg!
Meen du trenger garantert ikke 70cm slange.. Kan sikkert legge den langs vannrør eller noe å så opp på turbo?
VolvoR-Sport
19/03/11, 19:08
kjørte en litt aktiv runde ista å da ble eksos mersom varm :rolleyes:
pics:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1786.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1787.jpg
nærmere 1000C her tenker jeg? :/
filma også men lyden ble helt rævva av en eller anna grunn :(
ser man video'n på kameraet er den normal, men på pc'n er det forferdelig!
Passe heitt der ja! Kor fort får du det så heitt eigentleg?
VolvoR-Sport
19/03/11, 19:47
Det har jeg ikke sjekka, etter litt aktiv kjøring som sagt :p
Sveis deg en alu.boks som du kan putte pølse i, da tror jeg at den blir godt grillet... :p
Er vel bare å ta fingrene inntil og estimere varmen der det vel :D
det så varmt ut :p håper du fikk det ner kjøla før du stoppa og parkerte? :p
Sånn blir 940 grenrør med 16T også.. :p Skulle du fått mappa bilen snart kanskje?;) Forresten, har du sett om panseret ditt blir ujevnt etter slik kjøring? Bruker å bli utrolig krokete om det får sånn varme tett inntil blekket. Men det retter seg ut når det får kjøle seg sakte ned :)
Berg Performance
20/03/11, 02:24
Det er faensteikemeg det sværeste jeg har sett ! (Unnskyld ordbruken, prøver å begrense meg, men er tross alt fra nordland.)
Veit du sa det blir varmt, men at det var så sinnsykt trodde jeg lite på! :P
Sikker på at du ikke skulle gått for svinghjulsgiver for å få litt mere stabil tenning ? :D
Joakim-G_R
20/03/11, 08:24
Ja, håper den fikk gå på tomgang her. :p
VolvoR-Sport
20/03/11, 11:35
Berg: jeg har sagt det mange ganger at det blir VARMT! :D
usikker på om svinghjul står rett :P
handle reimhjul fra avalanche performance og EDIS hjul + trigger kanskje??
må hele tennings kurva mappes om da eller?
til dere andre: ja, den fikk gå på tomgang :P
Berg Performance
20/03/11, 13:49
Reimhjul med trigger er fullt mulig ja ! =) Nei, i grunnen skal det blir akkruat det samme men slik du har det nå kan du fort få 5 grader feil tenning i alle retninger pga den lave oppløsninga på signalet til megasquirten..
Tenningskurven kan du kjøre med! Den blir ikke forandret på noe vis, blir bare meir stabilt alt sammen.. !
VolvoR-Sport
20/03/11, 14:37
Okei, det høres bra ut :)
Spørs om jeg skal vente med mapping da, så jeg får fiksa edis hjul på veiva :)
Honeywell sensor til å lese? :) har en abs sensor til Audi liggende, den vil jo og funke?
VolvoR-Sport
20/03/11, 20:55
da har jeg handla komplett EDIS kit.
i tillegg til bedre oppløsning på signal blir det også fordeler løst! :)
VolvoR-Sport
20/03/11, 22:51
driver å laster opp en liten film nå, poster i morgen tidlig tenker jeg :)
VolvoR-Sport
21/03/11, 06:23
liten video ;p
http://www.youtube.com/watch?v=qvz7IINpqbU
VolvoR-Sport
21/03/11, 07:24
Kjørte bilen til jobb idag, ca 3.2mil. Lå for det meste på rundt 2500 o/min.. Sjekka grenrør osv når jeg stoppa og det var ganske så varmt + liten gløding på turbinhus! Skal få montert å få edis'en oppe å gå så ringer jeg på mapping!! :p
VolvoR-Sport
21/03/11, 10:43
Er det, men blir litt bekymra på varmen :p
Skjønner jeg godt :p Høres ikke heeeelt 100 ut :p
VolvoR-Sport
21/03/11, 10:57
Nei, er ikke det da :p men må få mappa snart :D
Berg Performance
21/03/11, 11:26
Kul lyd av dumpen :D frister litt med en slik en ! Skulle ha fått klådd litt på dataen mens du kjørte der! Skulle sikkert ha funnet noen hester til langs registeret der ! ;)
VolvoR-Sport
21/03/11, 11:27
Du får handle da ;D
Ja, kom til fosen ^^
Berg Performance
21/03/11, 11:31
Bor jo på andre siden av landet ! :P Hvor kjøpte du din ?
VolvoR-Sport
21/03/11, 11:40
Ja, så og si :p
Ebay
Marius Skau
21/03/11, 12:38
Ka den dumpen din heta?
Berg Performance
21/03/11, 12:50
HKS SSQV var det vel ?
VolvoR-Sport
21/03/11, 13:01
Stemmer det
Marius Skau
21/03/11, 13:07
Takker :D Likte lyden og fremfør alt bilen D:
VolvoR-Sport
21/03/11, 13:21
Arti at du liker den :)
No show, all go stuk på denne :p
Marius Skau
21/03/11, 13:22
Heilt klart det :) Er sånn det ska være.
Ser ut som et "dass" men går som faen :D
VolvoR-Sport
21/03/11, 13:30
Hehe, jepp ^^
Rust mange plasser + små bulker :p
Første på forumet med god video kvalitet :=
Håper det kommer mere film når snøen gjemmer seg ;)
VolvoR-Sport
21/03/11, 18:55
Bra at kvalitetn godtas da :D
Ja, håper på å få filma bremsing hvis jeg har mulighet, så litt herjing seff :D
når er bremsinga da? kunne vært moro å stikki innom en tur når det pågår så jeg ser hvordan det blir :p
VolvoR-Sport
21/03/11, 20:16
Skal koble opp fordelerløs tenning først, så bestille time :)
Har kobla om ledningsnettet nå og lagt opp overstyring av vifte ;)
Bilder kommer!
Du har ikke problemer med pluggledningene da, når det blir såppas varmt ?
kjører du fortsatt m47 eller, ?
VolvoR-Sport
21/03/11, 21:15
koblet om ledningsnettet til MS'n fra rotete og litt uoversiktlig.. tok ikke bilder av hvordan det så ut før, men det lå da oppunder dash'en, og mye av ledningene gikk i rødt og svart :P
slik det er nå er det greit og feilsøke i det, og ser ryddig ut + at jeg plasserte releer og sikringer i hanskerom :)
kobla opp overstyring til vifte og, hadde ikke trengt bryter med lys i men tenkte ikke på det da jeg handlet :P men er samma farge i lyset i brytern som det jeg har i dashen når vifta går ;)
blitzen fikk det til å se ut som bryteren lyser hele tia, men du ser om bryteren er av eller på ^^
pics:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2107.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2108.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2109.jpg
kjørte egentlig veldig fint fra jobb idag, for å se om eksos ble varm da og..
de siste 5-6km lå jeg på 1500 o/min, og da jeg stoppa var eksos like varm som på bildet jeg posta tidligere her! :/
VolvoR-Sport
22/03/11, 22:28
har grublet litt på innfestning av edis triggerhjul på org reimhjul på veiva.
det "beste" jeg har kommet fram til er å spenne opp reimhjulet i dreibenken å dreie av det indre sporet og feste trigger skiva der ved hjelp av skruer eller sveis?
tror det vil bli mindre vibrasjon i triggerhjulet når det plasseres bak i forhold til foran?
kom gjerne med tips dere og :D
hvor er linken til denne "videoen" da ? :)
VolvoR-Sport
22/03/11, 22:40
side 26! http://www.youtube.com/watch?v=qvz7IINpqbU
legger den også i første post nå.
VolvoR-Sport
23/03/11, 19:39
Sveisa eksoslekkasje i kveld, å kjørte en km ca, så stoppa jeg å åpna panseret og hørte en rar lyd som kom rundt toppen en plass. Skulle ta av innsugsrøra til turbon for å kjenne på skoveln og oppdaga at eksoshuset var løst!! Manglet minst to skruer, er jeg heldig er det to der nå :p
Skal demontere i morgen, sette fast eksoshus mot lageret og kjenne om akslinga går greit eller ikke.
Jeg personlig misstenker at turbo må byttes!
hvis det har gått galt, er det noen som har tips til ny? :)
Berg Performance
24/03/11, 11:33
Comp turbo er vel ett meget greit merke, men er faktisk litt usikker på om du får disse i liten nok størrelse ;)
Garrett og Turbonetics har også ett par gode alternativ.. Hvilken prisklasse ?
Ikke rart om turbo takker for seg med den varmen du kjører på! :p
VolvoR-Sport
24/03/11, 14:38
Har tenkt på comp turbo ja :) blir sikkert garrett fra atp hvis jeg må kjøpe ny :)
Torra: jepp ^^
VolvoR-Sport
24/03/11, 20:56
sjekka turbon i kveld, blir jævlig å komme til hvertfall en av skruene til lageret, sto i to skruer det nå.
plata må jeg lage selv og montere to skruer til, da blir det greit ;)
snurra hjulene for hånd, og de tok ikke borti nå, så spørs om det vrei seg litt når motor var i gang.
ingen skader som jeg så, legger uansett ved tre bilder av snurra..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2373.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2374.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2375.jpg
fukt som gjør at eksos hus + skovvel er rust farga? ;p
VolvoR-Sport
27/03/11, 21:51
fikk mail i dag, edis kitet er posta så det kommer forhåpentligvis snart :D
Frigstad Racing
27/03/11, 22:12
spennende :)
fuktig eksos? hmm
VolvoR-Sport
27/03/11, 22:19
ja, det ser slik ut..
Sikker på at det ikke bare er kondens? Viss bilen blir lite brukt og blir tatt ut og inn av varm garage?
VolvoR-Sport
28/03/11, 07:56
Det jeg tror. :)
VolvoR-Sport
28/03/11, 08:30
Skal skru sammen turbon i dag å fyre tror jeg så jeg får sjekka at alt er ok :)
Skal også se litt på modding av reimhjul, har egentlig planen klar :)
Frigstad Racing
28/03/11, 16:08
Nuke Performance har lansert en 50mm dump som skal svelge unna en del, rimeligere enn turbosmart sin. Tips :)
VolvoR-Sport
28/03/11, 16:12
nice :)
VolvoR-Sport
28/03/11, 19:03
var en tur i garasjen istad, lagde brakett mot eksoshuset (som holder lageret) men var liksom ikke noe pågangsmot i dag, så ble ikke gjort mer :P
målte også reimhjulet, og sjekka mål mot edis hjul.. blir ikke mye godt igjen tror jeg, men skal dreie ned et jeg har liggende for å sjekke :)
VolvoR-Sport
29/03/11, 21:44
tok en tur i garasjen i kveld og, fant litt pågangsmot der :)
så fikk etter litt prakk festa braketten til å holde lageret og stramma til. snurra turbon, og den roterte fint, og ingen ulyder :D
mangler bare å stramme til to skruer nå, en vet jeg ikke helt hvordan jeg skal komme til og den andre skal være ganske grei :)
har og kappa istykker ei ødelagt veiv, for å bruke enden i dreibenken når reimhjulet skal modifiseres ;)
plana er slik:
har illustrert veiv biten i øvre bilde (kappa helt inntil første veiv skinke).
denne skal rettes av etter avkapp og dreies så den er like tykk som midtre delen, så fester jeg reimhjulet på biten og dreier av indre del av reimhjulet, ned til litt over 10mm så fremt det lar seg gjøre og ca 8mm innover.
så har jeg tenkt å dreie det litt større enn triggerhjulet og feste det på samme måte som startkrans, altså kjøle ned reimhjulet og varme trigger hjulet forsiktig å sleppe det neppå :)
hva tror dere??
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/3021.jpg
VolvoR-Sport
30/03/11, 17:56
ingen som har kommentarer/tips til innfesting av triggerhjulet? ;p
Frigstad Racing
30/03/11, 19:51
Har dårlig peiling på det, men følger med gjør jeg :p
Har dårlig peiling på det, men følger med gjør jeg :p
Ditto :p
VolvoR-Sport
30/03/11, 20:52
hehe, bedre enn ingenting det :)
tror egentlig at press passning av det hele skal holde.. det holde jo startkrans osv så.. :)
Berg Performance
31/03/11, 10:13
Ergo, du skal dreie ned til du får kappet av gummien som ligger mellom indre og ytre del av reimhjulet ? :) Mye forskjell i innerdiameter på EDIS og ytterdiameter på indre reimhjul ? ;)
VolvoR-Sport
31/03/11, 12:22
Plana det ja, for å få det skikkeli stabilt :)
Nei, tror ikke det skal være mye forskjell.. Hvis ikke får jeg beholde mot stål + gummi å ta litt på edis hjulet i stedet tror jeg...
VolvoR-Sport
31/03/11, 19:37
Sveisa litt grenrør i kveld, da jeg hadde litt putring før :p
Dro til en skrue på turbon, men den siste kommer jeg ikke til å få stramma skikkelig :/
Venter og på edis kitet enda.. Sporing er heller ikke oppdatert :/
Berg Performance
31/03/11, 22:49
Fjern gummien så du får satt ringen rett på stålet ;)
VolvoR-Sport
01/04/11, 07:03
Håper det skal gå ja ;)
Hvis ikke må jeg evt lage en foring i mellom..
Må si jeg elsker stuket på bilen din :D! Gromt prosjekt, følger med! :)
VolvoR-Sport
01/04/11, 07:32
Hehe, kult det da :D
Takk for det, håper å få prøvd den skikkelig igjen snart! :)
VolvoR-Sport
01/04/11, 21:28
har tatt en tur i garasjen igjen..
gjenstår ikke stort før jeg kan starte bilen igjen, går enda å venter på edis kitet og.
i mens begynte jeg på demontering av diff, skal montere locker i morgen tenkte jeg ;D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/95.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/96.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/97.jpg
VolvoR-Sport
02/04/11, 10:07
idag står montering av locker på tapetet :P
skal oppdatere med bilder og tekst i how to utførelse tenkte jeg, så der også får et greit innblikk i prosessen ;)
skal også montere bilstein dempere bak, slik at den ikke blir så myk i rævva + ipd 23mm stag og org 21mm bak, da tror jeg det kan bli stivt nok!
lurer også på å montere diesel tuten min? 3" inn og 4.5" ut! mye bråk eller blir lyden grom?
Frigstad Racing
02/04/11, 15:38
idag står montering av locker på tapetet :P
skal oppdatere med bilder og tekst i how to utførelse tenkte jeg, så der også får et greit innblikk i prosessen ;)
skal også montere bilstein dempere bak, slik at den ikke blir så myk i rævva + ipd 23mm stag og org 21mm bak, da tror jeg det kan bli stivt nok!
lurer også på å montere diesel tuten min? 3" inn og 4.5" ut! mye bråk eller blir lyden grom?
Jeg har diesel tut fra KL-Racing, 5" med 4,5" ut 3" inn, rak 3" fra turbo.
Bråker en del, men den demper "ulydene" så blir jo gromt :)
VolvoR-Sport
02/04/11, 16:39
ok, samme som jeg har liggende da :)
dumt å montere den hvis det bråker noe jævlig da.. kjører med 3" JT bak nå, og lyden er egentlig grei :P
VolvoR-Sport
02/04/11, 17:24
monterte lockern i dag, monterte ipd stag bak også + bilstein cs. blir endel stivere nå håper jeg :)
pics:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/189.jpg
tatt av diff lokket
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/190.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/191.jpg
diff ute
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/192.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/193.jpg
tatt av deksel over bolter til kronhjul og tatt av kronhjulet
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/194.jpg
locker'n
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/195.jpg
org diff ute
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/196.jpg
"porta" diffhus
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/197.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/198.jpg
noe av lockern montert og kontoll av klaring på shims.. målte 0.30 og krav er 0,15-050mm så sier meg fornøyd med det :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/199.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/200.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/201.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/202.jpg
tappen som holder fjæra må stå opp, for å holde fjæra på plass i nedre del slik at den ikke spretter ut!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/203.jpg
etter siste kontroll måling av det kom jeg på 3.80mm, krav er 3,57-4,17mm så sier meg fornøyd :P
man stapper bare inn så mange føleblekk som mulig, og bare plusser sammen ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/204.jpg
kronhjul montert med sterk loctite og 40nm
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/205.jpg
diff inne, montert med loctite og trekt til med 35nm + 60 grader
når man har montert lockern og skal kontrollere funksjonen bør man finne en stor plass å svinge bra over til høyre og venstre, da skal den bite like mye hver vei. hvis f.eks bilen hopper o.l ved spinning etter montering bør man sjekke dempere ;) den skal heller ikke lugge ved kjøring rett frem.
håper det ble til hjelp! :D
følger med monterings anvisning fra bakaxel også, men kjekt med litt større bilder uansett.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/206.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/207.jpg
IPD stag bak også nå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/208.jpg
bilstein :)
gjenstår å skru fast stikkaksler, fylle olje, montere brems, få av panhard stag pga at jeg kappa i en skrue som ikke ville ut :P så montere hjul ;)
VolvoR-Sport
03/04/11, 16:16
liten runde ista også, monterte stikkaksler, bremser, hjul og panhard stag.
metal hylsa i foringa til panhard staget var rusta fast, så måtte dra foringa av hylsa, kappe hylsa og montere sammen igjen med ny skrue :P
har også dreid til reimhjulet for montering av edis triggern..
pics:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/376.jpg
stikkaksel skrudd fast
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/377.jpg
bremser montert
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/378.jpg
skiver og calipere montert
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/379.jpg
skittent vinterhjul :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/380.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/381.jpg
modda reimhjul for edis trigger
nå skal jeg ut i garasjen igjen for å montere eksos, oljetilførsel på turbon å trykkrøret.
skal skalere tenninga litt, da jeg tror den kan være litt lav. så prøvekjøring tenker jeg ;)
Liker stuket på bilen din, ser veldig bra ut dette her. :)
Mye bra arbeid. :)
VolvoR-Sport
03/04/11, 18:31
Skulle egentli vært rustfri å hel blå men litt tøft med stuket her og :p
Takk for det :)
VolvoR-Sport
03/04/11, 19:26
prøvde bilen nå, ble MYE bedre med bilstein bak hvertfall!
syns jeg hørte noen få lyder fra rævva ved rett fram kjøring, fant ut etter googling at det er smålyder hvis man ikke har pådrag så da funker det vell som det skal :)
tikker bra ved sving i sakte fart hvertfall, men overlevbart.
sperra funka hvertfall! la igjen noen meter svartspor når jeg slapp den på andre gir :p
VolvoR-Sport
03/04/11, 22:08
går bare å venter på edis'en nå så jeg får begynt med den :D
fremover så er det bare edis og fikse eksos lekkasje som står på plana..
har heller ikke bestemt meg for hvilket firma jeg skal mappe hos, står mellom ES Tuning og Bjørnstad Bil. ES har rulle mens Bjørnstad har dynopack..
Blir aldri tett den bilen din Rune :p Du må komme deg entur snart å vise redskapen din syns jeg
VolvoR-Sport
04/04/11, 05:30
blir ikke det :S
skulle gjort det, men blir vell mappa først tenker jeg :P
VolvoR-Sport
04/04/11, 07:29
En sveis, så er vell eksosen tett.. Lekk ved syl 3.
Syns edis'en kan komme nå :D
Det blir gøy å se hvordan det blir ja, kjøp deg ferdi manifold eller lær deg og sveise :p
VolvoR-Sport
04/04/11, 09:16
Er ikke sveisn som sprekker, er rett atme :p
VolvoR-Sport
04/04/11, 21:21
skulle egentlig sveise i dag, men hadde ikke noe mot til å begynne :P
så da ble det en gjennomgang av lys feil.. fant ut at ene parkpæra bak hadde smelta fast til sokkeln! pæra var og def..
sendte mail til bjørnstad bil i går ang mapping, og de hadde endel ledige timer i april mnd :) så da er det bare å vente til edis kitet kommer å skru som F for å få den fortest mulig ferdig :D
Ser fortsatt bra ut det her, stå på :D
Men måtte du "porte" diffhuset for at lockeren skulle få plass?
VolvoR-Sport
04/04/11, 22:07
takk for det :)
ja, for å få inn siste del :)
VolvoR-Sport
05/04/11, 19:50
ble en kjapp visit innom garasjen i dag også, ble gjort LITE ^^
bytta 5w pære i baklykter så alt av lys funker bak bortsett fra ryggelys, trangt å komme til brytern :P
tok av eksos og fant ut hvor på grenrøret det lekker. er på syl 3, rett over der jeg har sveisa før.. har sprukket på samma linja liksom, bare lenger ned på røret. gadd ikke å sveise det i kveld, får bli iløpet av uka tenker jeg :P
skal ikke fjerne gammelt tennings anlegg heller før edis kitet kommer..
har tenkt litt på innfestning av trigger og jeg tror det blir slik:
plate mellom dynamo brakett og blokk som igjen holder arma til trigger sensorn (denne tror jeg blir den mest stabile egentlig)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/559.jpg
tror den blir stabil og grei...
Hva gjør du om du skal bytte dynamo da? :p
VolvoR-Sport
05/04/11, 21:20
skrur bare av dynamo'n fra braketten ;) trenger jo ikke å flytte på trigger eller noe å bytte den :)
Tenker mer på der stramminga er skrudd i blokka, så jævlig trangt ut :p
VolvoR-Sport
05/04/11, 21:43
jeg har ikke slik stramming :D
jeg løsner bare en mutter drar dynamo utover og setter til muttra og ferdig stramma :D
VolvoR-Sport
06/04/11, 20:12
har sveisa eksos i kveld, ble ikke hørbart men er et punkt der det kommer ut enda :P
tok også av dynamo + brakett og kappet ut plate som skal holde trigger sensor i 4mm stål. skal sveise på et vinkeljern som skal holde sensoren ;)
fant også ut at dynamo foringene var slappe, så monterer to i polyurethane som jeg har liggende :)
VolvoR-Sport
11/04/11, 17:36
da ligger edis kitet i tollen, og er forhåpentligvis her ganske kjapt :)
braketten til triggern er nesten ferdig, mangler å finne ut eksakt lengde osv, det tar jeg når edis kitet har kommet :)
satser på at alt fungerer fra første stund nå, så sveise det lille hullet i grenrøret som ikke er hørbart :P
så bestille mapping! :)
VolvoR-Sport
12/04/11, 16:56
edis kitet er her i morgen, håper på skruing da :D
VolvoR-Sport
13/04/11, 18:49
hentet ut edis kitet i dag, lagde innfestnings brakett til triggersensorn.
tenkte og montere edis modul osv også, men har ikke bestemt meg for hvor det ser greit ut :P tips?
coil tenkte jeg å montere på torpedo veggen, men pluggledningene var så lange at de rekker helt over til andre siden av motor rommet! kjøpte også et kit slik at jeg kan lage edis pluggledninger av vanlige.
får ordna triggerhjul på fredag eller lørdag, så skal prøve å ha alt andre klart til da :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1282.jpg
edis kitet
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1283.jpg
coil montert i org festebraket..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1284.jpg
start på braketten
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1285.jpg
prøvemont av sensor
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1286.jpg
ombyggings kitet, som inneholder pluggdelen mot edis coil.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1287.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1288.jpg
slik blir triggerhjulet, med edis hjulet lenger ned såklart :)
håper noen kan komme med gode tips til plassering av edis modul og coil :)
VolvoR-Sport
13/04/11, 21:19
hehe ^^
treff om 14 dager som jeg tenkte å delta på vett, så får skru endel i morra og helga så forhåpentligvis fikse mapping :)
Gøtt å sette seg noen mål. Håper selv å få inn x-antall meter med stål rør i min iløpet av helga :D
VolvoR-Sport
13/04/11, 21:40
ja, hehe :P
det blir bra! skulle starta med vogna i løpet av året jeg og ^^
Berg Performance
14/04/11, 08:41
Skulle bare ha styrt tenninga via megasquirten og kastet den EDIS boksen ;)
Skal ikke så mye til får å få full kontroll over tenninga.. EDIS kan gå i nødmodus om du ligger på turtallsperra.. Men dette vet du allerede ;)
Ser meget greit ut ellers ! :D Får vel noen mailer nå snart regner jeg med ? :rolleyes:
VolvoR-Sport
14/04/11, 09:35
Blir edis nå ja :p
Takker :D
Mulig du får det ja, får se ;D
VolvoR-Sport
14/04/11, 20:11
sto i 30 min i dag å lurte på hvor jeg skulle plassere coil og edis modul og finner ikke ut hvor jeg vil ha det :P
har sett at noen plasserer påhøyre demper tårn vinklet mot torpedo vegg.. da blir pluggledningene gående rett ved ledningsmatta til MS'n. mulighet for støy sikkert?
planen min var jo å ha den på torpedo veggen, men det blir ikke pent! ser ikke ut som den hører til der :P topplokk ser heller ikke ut.
under innsug har jeg tenkt på, men er dårlig med feste muligheter der..
TIPS??? :D
bilder av coil på torpedo:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1419.jpg
lurer også på å punkte igjen banjon som leverer olje til turbon (4mm nå) og borre et nytt hull på 1.5-2mm, å se om den spooler tidligere :)
Mr. Crepsley
14/04/11, 23:37
Haha, ble det litt sleggetilpassning for å få bende til fuelrailen der klar for torpedoveggen?
VolvoR-Sport
15/04/11, 06:17
Jepp ^^
koblinga tok i så.. Har også bøyd den litt :p
VolvoR-Sport
15/04/11, 18:33
coilen ble plassert på torpedo likevell, lett og komme til :)
er enda usikker på hvor jeg skal plassere modulen men??
triggerhjul blir dreid til 0.2mm større enn reimhjulet i kveld tenker jeg så avkjøler jeg reimhjulet over natta, så blir triggern lagt i steikovn på fullt guffe :D
noen få bilder fra i kveld..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1460.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1461.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1462.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1463.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1464.jpg
noen som vet hvilken ledning som er + og - på vr sensorn? :) kan være grå som er + men kan å være blå ^^
VolvoR-Sport
16/04/11, 17:03
plasserte edis modul på høyre demper tårn i dag, og koblet opp coil og SAW signal. da var det tomt for kabel sko :p
tilpassa også MSD pluggledninger til EDIS coilen :)
VolvoR-Sport
17/04/11, 18:12
fikk ikke dreid triggerhjulet i helga, da dreibenken ikke fungerte helt :P
skal prøve å å få gjort det i løpet av uka..
kobler opp det siste på edis'en i morgen tenker jeg..
VolvoR-Sport
18/04/11, 20:53
håper å få ordna triggerhjulet snart nå :P
edis mangler bare å trekke kabler til vr sensorn og litt finish på ledningene.. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1799.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1800.jpg
mangler bare å montere ledningene til sensorn og trekke alt med strømpe :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1801.jpg
sensorn med kabel.. skal ha krympestrømpe over ledningene..
MSD pluggledningene mine..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1802.jpg
Berg Performance
20/04/11, 12:22
Kan sikkert fjerne formotstanden til enkeltcoilen som har stått der en gang :D
Blir bra dette !
VolvoR-Sport
20/04/11, 16:04
hehe, jepp ^^ sto på tenning anlegget til E motoren..
håper det!
Stå på. Kult prosjekt. Likte plasseringa på coilen, Trur eg går for samme plassering med min bosch coil.
VolvoR-Sport
21/04/11, 13:29
prøver :)
mangler fresing av triggerhjul, så blir det skruing :D
hehe, bra det ikke så for dumt ut da! ble egentlig grei den plasseringa :P
VolvoR-Sport
25/04/11, 13:56
har levert triggerhjul og reimhjul til en som driver med cnc fres osv.. får det i morgen tror jeg :)
isåfall blir det montering av trigger osv :D
hadde ei lita økt i stad, monterte plugg ledninger og div.. skal utover litt senere å sveise på eksos lekkasjen jeg ikke hører! men kjenner det kommer ut litt.
mangler ca 30cm krympestrømpe på ledninga til trigger sensorn, når det er skaffet legger jeg opp ledningene og da er alt av elektrisk ferdig kobla ;)
tviler egentlig på at jeg rekker treffet til helga.. alt må gå på skinner hvis det skal bli tenker jeg.. håper bare det ikke er lenge til neste treff da :P
pics:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2594.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2595.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2596.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2597.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2598.jpg
trigger ledning..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2599.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2600.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2601.jpg
trigger brakett montert
reklame ^^
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2602.jpg
Kult :)
Ser ut til og bli bra dette.
VolvoR-Sport
25/04/11, 17:29
Hehe, håper det blir det :)
VolvoR-Sport
26/04/11, 19:37
triggerhjulet blir ferdig i morgen :D
ellers har jeg festa pluggledningene, hatt krympestrømpe på siste del av triggerkabel og lagt den i strømpe, lagt opp triggerkabel og jordingskabel (mangler stripsing) og tatt av eksos til jeg skal rengjøre rundt der jeg kjente lekkasje..
noen få bilder har jeg også :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2712.jpg
trigger kabel med krympestrømpe :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2713.jpg
med strømpe, her er den koblet til ^^
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2714.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2715.jpg
klamringa..
VolvoR-Sport
27/04/11, 20:31
stripsa opp ledninga til VR sensorn i kveld, og tok av reimhjul. monterte det "nye" og kontrollerte at streken som indikerer TDC stemmer, og det gjorde den :)
EDIS hjulet er akkurat montert, og det gikk veldig greit :D
imorgen blir det overtid så blir ikke gjort noe før fredag eller lørdag :P
men gjenstår å montere reimhjul, dynamo + reimer, kontrollere at MS boksen er akkurat som den skal (mener det er i orden), og montere VR sensor! da er det vell klart for oppstart :)
VolvoR-Sport
28/04/11, 09:18
reimhjul med 36-1 trigger ferdig :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2867.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2868.jpg
Nice :)
Ja, er jo ganske nært oppstart da :D
VolvoR-Sport
29/04/11, 07:06
Takk :)
Iløpet av helga satser jeg på :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.