Logg inn

Vis full versjon : Skårholen's 940, DreEcu, 530d, Truetrac ++



Sider : [1] 2

Skårholen
07/03/16, 21:58
Hallo ettersom at flere har spurt om prosjekttråd får jeg vel kanskje smi sammen en, dårlige bilder nå i første omgang da jeg er veeldig dårlig til å både ta bilder og huske å ta de.

Bilen ser ca slik ut
http://0o2471.net//64550.jpg (http://0o2471.net/64550)


Har vært med på endel morro, men også skapt veldig mye hodebry og skruing. Startet vel med at når jeg kjøpte den, så jeg at regreima sto 1 tann feil. Rettet opp i det når jeg kom hjem fra bilkjøpet. Men bilen var ikke helt frisk, byttet deretter tenningsdeler og lamdasonde. Ble ikke noe bedre prøvde med litt elektronikkrens i alle kontakter osv fortsatt ikke noe. Prøvde videre med forskjellige hjerner heller ikke til noen nytte, og bilen ble stående en stund.

Så ble det så jeg kjøpte en ny turbo og litt småtteri til, lysten kom litt tilbake. Bilen gikk bra, men ikke rent og pent. Dermed startet et nytt kapittel for min del, datasprut ble kjøpt. Snakket litt med DreRacing her på forumet, og avtalte en demo på VCCN sin banedag. Kjøpte et sprut like etterpå, og bilen starta på første forsøk. På andre starta den ikke, ga litt beng i alt og rev av toppen som allerede var planslipt men hadde litt trua på at den nye turboen hadde skapt litt tenningsbank. Og det hadde den, pakningen var såvidt borte en millimeter og vann kom inn i sylinder nr 3.

Skiftet denne, så var det klart for benking. Med 98 på tanken ble resultatet 260 hestekrefter og 400 Newtonmeter på hjula såklart.

Nåværende og daværende oppsett ser slik ut.

FK blokk, gått sikkert 400 tusen kjøpt av en svenske uten å bli overhalt. Glemte og fortelle det, motor har jeg også byttet men til ingen nytte. Skjønner fortsatt ikke hva som var feil når bilen gikk med LH 2.4, for med DreEcu er det jo ingen problem..
530 topp, tatt en minioverhaling og planet den.
A-kam.
940 Manifold.
Holset HX30W.
F-innsug.
558 dyser.

Turboen gir god kjørbarhet, lader 0.5 bar på 2000 omdreininger. Vært helt konge nå på iskjøring osv, men blir byttet ut mot en litt større turbonetics.

Og med planer om 530d girkasse av 5 trinnstypen også kjøpt av DreRacing her på forumet, han er også å finna på facebook under samme navn. Så lagde jeg en ny girspak for å slippe og mikke til noe spakstell på girkassa, og den ser slik ut. Men har fått på dekslet rundt nå da.

http://0o2471.net//64185.jpg (http://0o2471.net/64185)

Også har det seg slik at ene festet til momentstaget på bakakslinga ville vri seg litt, så måtte jeg jo også ha en bakaksling. Og da var det jo kjekt og kunne benytte muligheten til å få på plass ei sperre. Og komplett sperreaksling ble kjøpt av Steffen Tveite så den er godt utprøvd, er vel både truetrac og forsterka stikkakslinger. Et lite bilde av bilen i været, og gammel aksling ute.

http://0o2471.net//64190.jpg (http://0o2471.net/64190)

Og etter dette har bilen funket, nesten smertefritt. Bilen har fått smake 3-4 dager med iskjøring, eneste som har skjedd under kjøringa er at en radiator røk, ny ble kjøpt og skrudd på plass. Med litt mer gummi rundt seg i håp om at den skal holde :) Her er et bilde av bilen klar for litt tukting.

http://0o2471.net//64187.jpg (http://0o2471.net/64187)

Og hva skjer når man blir litt vel ivrig, og isen er sporete? Jo jeg tok en tur i kanten, fikk visstnok dagens værste/ beste avkjøring. Og når man ikke har noe plate under motor får man fyllt opp motorrom bra med snø kan man si. Men man kan jo ikke la det stoppe en, regreima hoppet over en 3-4 tenner. Men hva gjør vel det på en god gammel 8v? Ingenting annet enn 30 minutter snøgraving og 10 minutter på å flytte tilbake reima.

http://0o2471.net//64188.jpg (http://0o2471.net/64188)

Men vi kan vel ikke gi oss helt enda, har lyst på enda litt mer effekt. Og vi/ jeg har jo lagt en plan for det. 'Vi' kan vel starte med å ramse opp oppsettet slik jeg ser for meg at det blir.

B230FT Blokk, kjøpt inn og blir gnukket på om dagen. Skal få neddreide stempler og h-råder fra K1.
530 topp som skal få fjernet litt materiale av Batland etter planen.
940 manifolden beholdes en stund til.
F-innsuget byttes ut til fordel for et E-innsug, dette ligger klart på hylla.
Hosleten blir byttet ut med en turbonetics E46.
A- kam eller D- kam, dette er ikke helt bestemt enda.
Blir også et justerbart kamdrev, tilfelle man skal justere litt.

Dette var da den 'nye' motoren som skal inn etterhvert, blokka jeg kjøpte har fortsatt hone riper så den er nok fin til mitt bruk :) Slenger med et bilde av dagens jobb.

http://0o2471.net//64189.jpg (http://0o2471.net/64189)

Det var vel det for denne gang, er garantert noe jeg har glemt. Men det kan vi vel ta etterhvert :cool:

HansOla
07/03/16, 22:19
Bra du fikk smidd sammen en prosjekttråd! Har savna en plass å følge fremgangen din :) Følger såklart med her!

Marius
07/03/16, 22:21
fin bil og artig prosjekt

Skårholen
07/03/16, 22:24
Hehe ja du har vel nevnt på det :) Jo takk Marius, skal du på Berger på neste treff?

HansOla
07/03/16, 22:25
Kan gjerne overta Hydra-felgene dine, om du skal selge de :)

Skårholen
07/03/16, 22:36
Vil nok tru at de ikke blir solgt med det første, men du får nok beskjed :) Skulle dog hatt no flere felger i 15" eller 16" som burnehjul.

Lasse R
07/03/16, 22:37
Hyggelig med en tråd! Følger med her jeg:)

vangsfreaken
08/03/16, 08:52
endelig kom denne tråden å! :D blir spennende å følge med bilen din i litt mer detaljer :)

Vil nok tru at de ikke blir solgt med det første, men du får nok beskjed :) Skulle dog hatt no flere felger i 15" eller 16" som burnehjul.

jeg har 2 stk 15" turbofelger som bare ligger å tar plass? :D

Skårholen
08/03/16, 11:48
Tjajo hvor mye det er å følge med på vet ikke jeg, sponser meg med de du da? :)

vangsfreaken
08/03/16, 13:20
Kan alltids slenge de med som delbetaling eller noe ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Eirik.H
08/03/16, 17:23
Kan jeg spørre hva du gav for DreECU'en? Skal bytte ut a-gassern i 360'n med datasprut etterhvert, så må bestemme meg for hva jeg skal bruke :D

Sent fra min SM-N900 via Tapatalk

Skårholen
08/03/16, 18:02
Kan alltids slenge de med som delbetaling eller noe ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Det er jo en mulighet.


Kan jeg spørre hva du gav for DreECU'en? Skal bytte ut a-gassern i 360'n med datasprut etterhvert, så må bestemme meg for hva jeg skal bruke :D

Sent fra min SM-N900 via Tapatalk

Jeg mener å huske jeg ga 5 eller 6, jeg var vel en av de som kjøpte tidligst også. Så nå er han vel enda tryggere på sprutet og vil kanskje ha litt til. Men jeg er veldig fornøyd med dette sprutet, det har bredbandslamda, og bluetooth. Så jeg kan overvåke motoren rimelig bra, har også mulighet for å logge via bluetooth.
Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

245 gl
08/03/16, 18:03
Ser bra ut med Hydra felger :)

Skårholen
08/03/16, 18:08
Det syns jeg også, skulle hatt et sett til i grunn. Er ispigg på de jeg har nå, skulle hatt et til vanlige pigghjul også. Vurderer nesten 16 på hydra til sommer også, ser jo veldig pent ut i grunn. Men har et sett med super dtm i 18 og eiker e1 i 17 så får vel holde meg til de.

Eirik.H
08/03/16, 18:11
Det er jo en mulighet.



Jeg mener å huske jeg ga 5 eller 6, jeg var vel en av de som kjøpte tidligst også. Så nå er han vel enda tryggere på sprutet og vil kanskje ha litt til. Men jeg er veldig fornøyd med dette sprutet, det har bredbandslamda, og bluetooth. Så jeg kan overvåke motoren rimelig bra, har også mulighet for å logge via bluetooth.
Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.
Ikke så ille pris det. Det funker fint med sugemotor og eller? Ikke bare turbo? :)

Sent fra min SM-N900 via Tapatalk

Lasse R
08/03/16, 18:16
Pen pris på DreEcu da! kurrant å koble opp?

Skårholen
08/03/16, 18:17
Det gjør det, Leif Andre Øvergård som kjører Rallycross National bruker dette sprutet og han vant. Så noe hinder er det neppe :)

Skårholen
08/03/16, 18:20
Pen pris på DreEcu da! kurrant å koble opp?

Veldig kurrant, brukte opp igjen kontakter fra dyser og sånt jeg da. Og lodda meg inn på bare, ikke helt optimalt kanskje men slapp å vente på nye kontakter. Men alle ledninger har egne farger, også får du med skjema som viser hvilken farge som skal hvor osv. Så om du har koblet litt lys å slik tidligere er ikke dette noe værre i grunn, og en siste ting. Bruk loddehylser hvis du vil at det skal gå fort, brukte loddebolt og vanlige krympestrømper jeg på min bil, men slike loddehylser på en kompis sin. Bruke halvparten av tiden, og resultatet ble jo likt. Hadde vel litt å si at det var første gangen jeg koblet sprut også.

kvg4life
08/03/16, 18:37
Endelig fått hue ut av ræva du å Ola, venta på prosjekttråd i lang tid :p

Skårholen
08/03/16, 20:26
Fikk jo tak i en blokk på søndagen, å i går begynte jeg å rengjøre den litt smått. Å gjorde resten i dag og resultatet ble slik.

http://0o2471.net//64213.jpg (http://0o2471.net/64213)

Tar bånnpanna senere når motoren er i motorbukk uansett :)

Daruu
08/03/16, 21:25
Skal følge med her ja :)
Åssen følere bruker du sammen med sprutet? Kun de org, eller har du noen ekstra (evt hvilke)?

HansOla
08/03/16, 21:35
Bruker vann -og lufttempføler fra BMW :) Ellers org. følere ja :)

Skårholen
08/03/16, 21:53
TPS er jo også byttet, må lage en adapter evt kjøpe en for de som vil det. TPSen min er fra 850.

Skårholen
10/03/16, 18:50
Hvilken farge syns dere jeg skal ga på for 'tilbehøret' på motoren? Typ motorfester og slikt noe, tenkte litt på sølv selv. Remhjul og slikt har jeg lakkert svart igjen.

Marius
10/03/16, 18:54
jeg syns gullzink er kult jeg da men

HansOla
10/03/16, 19:15
Syns det er fint med sølv på braketter osv, når motor er rød :) hadde vært porno med gullzink på alle skruer :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

vangsfreaken
10/03/16, 20:09
Rødt og sølv i motorrom, med gullzink på skruer og smådeler?

Skårholen
10/03/16, 22:09
jeg syns gullzink er kult jeg da men

Det må man vel levere for å få gjort vel? Vet ikke helt hvor man får gjort det heller her på Hedmarken.


Syns det er fint med sølv på braketter osv, når motor er rød :) hadde vært porno med gullzink på alle skruer :)

Motor er rød vettu, trur jeg kjøper en boks med sølv-lakk i morgen. Og et eller annet så jeg får lagt no deler å får ta no oljeklin på motorfester å slikt.

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk


Rødt og sølv i motorrom, med gullzink på skruer og smådeler?

Vet du hvor man får gullzink a?

vangsfreaken
11/03/16, 07:08
blir jo ikke det samme som ordentlig zinkbehandling, men man får gullzink på sprayboks... blir vel mest for syns skyld, men :p

Skårholen
11/03/16, 07:52
Off nei detter sikkert av når man skrur inn bolten og pipa blir trang. Men jeg bytter ut boltene med elforzinka eller hva det heter da, så litt blanke blir de jo. Kjøpt veivhusventilasjonsboksen før du Thomas evt noen andre som vet ca pris på den?

vangsfreaken
11/03/16, 08:29
veivhusventilasjon har jeg faktisk aldri rørt, bare krysser fingra for at det er i orden :rolleyes:

HansOla
11/03/16, 08:35
Vask den gamle i zalo ;)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
11/03/16, 10:27
Hm er det ikke no filter elns inni boksen?

HansOla
11/03/16, 10:31
Min er vertfall helt tom[emoji14]har bare vaska min jeg vertfall :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
11/03/16, 10:34
Åfan, kan jo begynne å lure hvorfor det er en boks å ikke bare en plate med en stuss på da.. Jaja da får jeg vaske den med no zalo:)

HansOla
11/03/16, 11:21
Det er to innganger og en utgang, slik at oljedamp går tilbake til innsugside og olje renner tilbake til bunnpanna :) du kan jo bare få tak i et blendelokk med en rørstuss og få den nedi en catchtank da, så du slipper å få den youghurtolja tilbake i motor :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
11/03/16, 11:34
Hm har slange på utgangen nå, og bare under bilen men blir vel å laga en catchtank etterhvert.

HansOla
11/03/16, 11:47
Er en fordel å ha vakum inn på boksen, for å få lufta godt i bunndelen ;)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

stian2k
11/03/16, 15:20
Denne (forum.vccn.no/showthread.php?72084-CNC-frest-Veivhusventilasjon-B230) evt yoshifab (yoshifab.com/store/b230-10-an-crank-case-vent.html) sin, så slipper du den originale boksen om du vil ''oppgradere'' :)

Skårholen
11/03/16, 16:11
Budsjett bygg dette gitt :) Så får prøve med den originale :)

stian2k
11/03/16, 16:45
Hehe :) Er ikke akkurat en stor investering da :)

Skårholen
11/03/16, 17:04
Linkene dine funker ikke. Men trur de koster ca 1000kr, å det er mye når hele budsjettet er på 10 ca.

stian2k
11/03/16, 17:14
Linkene dine funker ikke. Men trur de koster ca 1000kr, å det er mye når hele budsjettet er på 10 ca.

De funker nå. :) Ja, blir mye da. Får spare og ta det seinere :)

Skårholen
11/03/16, 19:49
Ja har vurdert salg av bilen også, frister med noe litt nyere også.

vangsfreaken
11/03/16, 20:00
bruksbil ved siden av! :D er ålreit å ha en morsom 940 man kan mekke og leke litt med, og en moderne bil ved siden av som man kan stole på fra dag til dag :p

Skårholen
11/03/16, 20:05
Joda så absolutt, men så var det plassen da.

vangsfreaken
11/03/16, 23:52
Klarer alltids å lage plass til en til ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
12/03/16, 03:09
Tviler altså, har jo firmabilen også.

vangsfreaken
12/03/16, 03:44
Firmabil kan da bare stå langs vegen? Er ALLTID plass til en til om man bare vil ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
12/03/16, 09:29
Den gjør det alt.. sammen med 940n. Noen anbefalinger for fettfjerner eller liknende, skulle fått vaska no motorfester å slikt.

HansOla
12/03/16, 14:50
Jeg bruker Foma kraftvask. Den er veldig sterk, så må blandes ut

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
12/03/16, 22:44
Fått gjort pittelitt i dag også, lakket ferdig motorfester, innsug, vannpumpedrev, drevet til fordelerakslingen, drevet til veiva og peilepinnen samt vannrøret. Blokka er allerede rød, så blir vel å få løfta opp motoren i bukken i morgen også begynne å demontere litt innmat :)

Fant ikke noe butikk som solgte foma kraftvask i dag, regner med tess har det. Så ble bremserens, og det funka greit nok :)

Skårholen
17/03/16, 15:40
Dere må ikke være redde for at ingenting skjer, men har litt dårlig tid om dagen. Vangsfreaken la vel merke til det når vi skulle på Berger..

Men på Berger traff jeg Marius, som jeg kjøpte denne av. Takk for praten forresten, hyggelig kar å kjøpe av også :)

http://0o2471.net//64315.jpg (http://0o2471.net/64315)

Også på tirsdagskvelden fikk jeg på noen slike små.

http://0o2471.net//64317.jpg (http://0o2471.net/64317)

For du må ha, du må ha skvættlappain på. De ble plukket av når jeg bytta bakaksling, men skrudde de ikke på før herom dagen. Kanskje like så greit så datt de hvertfall ikke av på isen.

Har også fått lakkert meste parten av delene som skal på nye motoren også, mangler egentlig kun å levere toppen, dreie stempler og montere sammen alt så er den good to go for mapping.

HansOla
17/03/16, 15:49
Er ikke lenge før du står klar med ny motor du nå! :)

Skårholen
17/03/16, 15:54
Er jeg heldig kan jeg klare det neste mnd. Sender toppen om 14 dager, for da har jeg fått lønning igjen. Også håper jeg på å få dreid stempla innen den tid, så blokka kan stå klar når toppen kommer tilbake :)

HansOla
17/03/16, 16:05
Da må jeg få rævva i gir snart skjønner jeg :P

Skårholen
17/03/16, 16:32
Det spørs, skulle jo møtt opp på Gardermoen du også.. spørs om jeg ikke må dure med nåværende motor på første treffet da. Er jo ikke lenge til.

HansOla
17/03/16, 16:37
Går fort til første treff! Så jeg må nok kjøre med lh2.4 vertfall :P

Skårholen
17/03/16, 16:44
Altfor fort desverre. Er vel i slutten av April, mekk sprut i helga, det ligger vel oppstarts map inne. Så kjører du å benker i uka som kommer om det går :)

HansOla
17/03/16, 17:23
Hmm, da må jeg nesten ha litt hjelp gitt! Kan ta det over facebook evt. Må også få tak i noen midlertidige dyser

Skårholen
17/03/16, 19:08
Kjøpte ikke du 630r da? Facebook evt telfon kan jeg alltids hjelpe til med :)

HansOla
17/03/16, 19:31
Har ikke kjøpt nei, men har en kompis som skal selge sine. Burde vel ha 850cc dyser og man skal holde seg på ca 80% duty på 400hk :)

Skårholen
17/03/16, 19:35
Det var det da. Hadde ikke tenkt meg så høyt med hk egentlig men vi får nå se :)

HansOla
17/03/16, 20:12
aah, nei det var det effektmålet da :P

Skårholen
20/03/16, 22:18
Har veeldig lyst på sommer nå, men må få lagt om no dekk på de sommerfelgene jeg egentlig bruker da de ikke ville være med på en 230-240kmt i benken når bilen ble mappa sist. Så kjører med 'slurehjula' nå.. eikerfysj.. men likevel bedre enn stålfelg da.

http://0o2471.net//64358.jpg (http://0o2471.net/64358)

vangsfreaken
21/03/16, 02:23
du må senke... er jo høyere enn min :p

Skårholen
21/03/16, 06:35
Skal å det bare jeg får på de andre hjula.. men trur min er lavere enn din foran, men bak ern høy nå.

HansOla
21/03/16, 10:09
Eiker er helt oppbrukt på rød 940[emoji14]Må få på ei frontleppe! Eller venter du på r-fanger?

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
21/03/16, 16:15
Ja skulle hatt ei leppe, men klarer ikke helt bestemme meg om jeg skal gå for 850 fanger eller addon leppe.... Og eiker er oppbrukt, men de får duge et par uker til.

HansOla
21/03/16, 17:31
Duger lenge med eiker, bare du bytter de ut[emoji14]

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
21/03/16, 18:14
Hehe ja. Får nok til det, bare man får lyst.

vangsfreaken
21/03/16, 22:44
850-fanger passer jo bedre på 940 sedan enn noe annet da ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

stian2k
24/03/16, 21:38
Har du ett bilde av motorrommet uten snø? :)

Skårholen
25/03/16, 01:23
Nope, men kan ordne et når det blir lyst ute igjen :)

Skårholen
25/03/16, 21:00
Nå vettu Stian, her blir'e bilde :)

http://0o2471.net//64447.jpg (http://0o2471.net/64447)

stian2k
25/03/16, 21:29
Se her, ja!

Marius
25/03/16, 21:38
har du fått montert turbo enda el?

Skårholen
25/03/16, 23:31
Nei venter på no mer kronasj.

Skårholen
26/03/16, 23:17
Kom på at jeg hadde en åndingsplugg liggende, så ga den litt lakk og satte i den :) Pluss vridd til turboen så den passer 940 manifolden, og rengjort filteret på turboen, samt plugget igjen et hull på e-innsuget. Så nå er det lite som står igjen :)

http://0o2471.net//64458.jpg (http://0o2471.net/64458)

Marius
27/03/16, 09:27
Høres bra ut. Var det gugge i filter ?

Skårholen
27/03/16, 11:28
Ja pittelitt, et lite mikrospon og noe som ligna på sæd.. Men tok blåsespissen og da ble det rent igjen :)

Marius
27/03/16, 11:47
Ja pittelitt, et lite mikrospon og noe som ligna på sæd.. Men tok blåsespissen og da ble det rent igjen :)

hehe ikkje braa... godt filteret har gjort jobben sin da

Skårholen
27/03/16, 13:17
Jepp :) Satser på at det gjør det en gang til, har ikke lyst til å haverere jeg heller.

Skårholen
29/03/16, 16:14
Noen formeninger om hvordan jeg burde lage ånding? Jeg tenker å kjøre slange fra både åndingsboks og pluggen i fordelerhullet inn i en flaske/boks/tankwhatever også ha en plugg/ tapp ut fra den som går inn på sugen på turboen, det må vel bli bra? Slenger med en tegning i paint om det hjelper noe. For å si det sånn jeg hater paint.

http://0o2471.net//64486.jpg (http://0o2471.net/64486)

HansOla
29/03/16, 18:38
Det må vel funke det? Har tenkt noe lignende sjøl :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
29/03/16, 20:11
Får da håpe det, blir å kjøpe inn litt i morgen tenker jeg. Tenkte først vanlig tank med filter på toppen, men må jo være bedre å få suget fra turboen?

HansOla
29/03/16, 22:36
Ser det er flere som har både sug fra turbo og filter, men da vil vel hele vitsen være borte [emoji85] Jeg hadde satsa på tank med to innløp, sug fra turbo og tappekran i bunn [emoji3]

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
29/03/16, 22:48
Tappekran hadde ikke jeg tenkt på.. Det er vel enda bedre enn en lett demonterbar boks.

Skårholen
31/03/16, 21:30
Catchtank er under produksjon, lager kanskje en liten how to på det i morgen, på hvordan jeg har tenkt det om ikke noe annet hvis dere vil, så gi en liten beskjed så skal dere få :)

Skårholen
01/04/16, 14:06
Føler meg litt som bloggerne, 2 innlegg om dagen å shit. Her er hvertfall et bilde, har hatt på no pakningsguffe rundt niplene nå men det har jeg ikke bilde av. Ikke er det så farlig heller. For dere ser prinsippet slik også. Brukte bare det juletreboret til å lage hullene med, de 2 store niplene er for store egentlig i forhold til boret også. Men er bare og kjøre boret litt på frihånd, så er det i boks også.

http://0o2471.net//64544.jpg (http://0o2471.net/64544)

Og siden jeg har nevnt en innlegg nr 2, som kommer senere i dag kan dere gjette hva det blir, hvis dere rekker før det kommer ut da :)

sverre2210
01/04/16, 14:53
Gjetter at catchtanken blir montert i motorrommet ;)

Skårholen
01/04/16, 15:14
Det er helt riktig :)

HansOla
01/04/16, 18:56
God ide å bruke sånn flaske!

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
01/04/16, 19:38
Var det jeg tenkte også, også er det jo gjenger i korken som er 3/4 tom virker det som.

HansOla
01/04/16, 19:51
Tøft, må vurdere å stjele denne ideen! Har flere sånne hjemme :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
02/04/16, 00:03
Lovde jo en update til, bomma jo bare med en time. Skulle montere i dag også, men får ta det om en 10-12 timer.. måtte visst se på hockeykamp også :)
Add-on til frontfanger er kjøpt og lakkert i dag, lakk fra biltema og sånn det ser ut nå er ikke fargeforskjellen altfor stor. Men vi får nå se i morgen når ting kommer ut i dagslys, for på grunn av at det står biler foran garasjen så må porten igjen for å ikke få noe på de, så blir lysforholdene rimelig dårlige.

http://0o2471.net//64546.jpg (http://0o2471.net/64546)

Men med tanke på at det er noe av det første jeg lakkerer i det hele tatt med slik lakk er jeg fornøyd. Fikk dog litt hjelp av en kamerat som skal få litt skryt også, så takk til deg Martin :)

vangsfreaken
02/04/16, 01:19
Jøss, har de 418-ish på biltema? I så fall skal jeg ha addon på mandag[emoji14]om jeg ikke bare sender det rett på lakkering...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
02/04/16, 01:32
Javiist. Eller du får vite om den er nærme nok i morra. Blir å få sett ebdelig resultat da.

vangsfreaken
02/04/16, 02:07
Javiist. Eller du får vite om den er nærme nok i morra. Blir å få sett ebdelig resultat da.

den er grei! 400 for en boks på bilpleia blir liksom litt for mye i mine øyne :p mulig jeg skal til Løten imorra, i så fall kommer jeg innom å kikker litt ;)

Skårholen
02/04/16, 06:40
Ja bilpleia er for dyr, da er det bedre å levere på Ottestad autolakk koster jo mindre enn 4-5 bokser det. Brukte litt over en boks både med lakk og klarlakk, så det ble ålreit. Kosta vel en 400 for alt.

Skårholen
02/04/16, 15:48
Tenkte at et litt bedre bilde av fronten på bilen ikke skada, og å få på ei leppe hjalp godt på mtp utseende på bilen. Mangler nytt skilt å lakke grillen så kan det bli sommer, så blir det bare masse småtteri :)

http://0o2471.net//64550.jpg (http://0o2471.net/64550)

vangsfreaken
02/04/16, 16:01
addon gjør mye altså :p fargen ser ikke verst ut heller?

HansOla
02/04/16, 16:13
Blei en helt anna bil når du fikk på leppe!

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Skårholen
02/04/16, 16:15
Er en forskjell men bilen har vel stått ute i 20 år sikkert å blitt prega av sol osv. Så jeg tror kanskje at det haddr blitt sånn med lakk fra bilpleia å.

Ble det Hans Ola :)

Skårholen
11/04/16, 13:55
Fått vrengt på no dekk på super dtms'a nå, bilde kommer i kveld tenker jeg. Noen tips til hjulmuttere? Evt om noen her vet om det går ann å bytta bolten, har stikkakslinger fra Mooser, så jeg får M12 bak også.. hadde jo vært kjekt.

HansOla
11/04/16, 21:16
Hvilke tykkelse er det på mooser akslingen da?

Skårholen
11/04/16, 21:22
Bolt tenker du? I såfall er det 1/2''.

HansOla
11/04/16, 21:27
Åfan, samme som 240 da? Er vel ganske kurrant å bytte pinbolter ;)

Skårholen
11/04/16, 21:33
Er samme som 240 ja, bruker muttere fra 240 nå. Så lenge pinbolten er lik i enden som f.eks det 940 har originalt er det kurrant og skal gjøres i løpet av ikke altfor lenge tenker jeg.

Skårholen
25/04/16, 16:47
Var en tur på streetmeet på Flisa i helga. Ikke såå mye som skjer her, venter fortsatt på dreiing av stempler. Men har fått bytta bærelagre, og bestilt oljepumpe typ høyvolum. Bilen skal også litt mer ned i høyden, bare jeg finner igjen nøklene til coils'a.

http://0o2471.net//64721.jpg (http://0o2471.net/64721)

Skårholen
02/05/16, 13:35
Lite som skjer her om dagen, hjelper andre med å skru litt osv. Men har fått oljepumpa mi, og skrudd ned coils'a litt bak. Foran sitter de dønn, så må finne på noe lurt der. Også har jeg kjøpt og montert ei basskasse, 2x10'' med en random jalla forsterker vil jeg tru. Ga 1000 lappen, men det holder for min del. Det som er dritten da er jo at kassa må ut til vinteren, for da skal jeg jo ha med 4x ishjul baki der istedet.

Har også fått levert en topp til porting og borring av dysehull da jeg kommer til å kjøre med E-innsug. Men dreiing av stempler venter jeg fortsatt på å få gjort, men hvis det ikke skjer snart. Så får jeg høre litt rundt å få de dreid et annet sted, noen tips er jo endel fra Hedmark her på forumet som forhåpentilgvis er innom tråden.

vangsfreaken
02/05/16, 14:52
Hadde jeg følt meg litt stødigere på dreiing skulle jeg fiksa det for deg siden vi har benk på jobben[emoji14]hvor har du spurt a? Kan jo eventuelt spørre på Hamjern (nede ved espern) eller molstad i moelv :) vi bruker begge mye på jobb med flott resultat (molstad er best), å de tar sikkert på seg små privatoppdrag å.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

HansOla
02/05/16, 15:05
Ganske enkelt å dreie aluminium da, så det fikser du nok :)

vangsfreaken
02/05/16, 15:18
Ganske enkelt å dreie aluminium da, så det fikser du nok :)
Er vel heller det at jeg ikke har rørt en dreibenk siden vg1... Er sikkert ikke noe problem, men vil ikke love noen noe ;) kommer nok til å prøve selv når jeg kommer så langt, men da går det jo bare utover meg selv[emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
02/05/16, 15:41
Har no stempler du kan få prøve på da, Thomas så det er ikke no problem sånn sett :)

vangsfreaken
02/05/16, 16:52
hmm... kan høre på jobben om det lar seg gjøre å drive på verkstedet etter arbeidstid :p benken tilhører nemlig vedlikeholdsgutta, så jeg må få lov av dem...

Skårholen
02/05/16, 18:31
Riktigriktig. Hør med de du :) Blir gjerne med jeg om det går, alltid hatt lyst til å lære meg å dreie. Så å se på er jo en god start :)

Batland
05/05/16, 21:45
Men dreiing av stempler venter jeg fortsatt på å få gjort, men hvis det ikke skjer snart. Så får jeg høre litt rundt å få de dreid et annet sted, noen tips er jo endel fra Hedmark her på forumet som forhåpentilgvis er innom tråden.

Har du sett filmen "Wolds fastest Indian" ? Hvis ikke vil jeg anbefale at det er noe du vurderer på det sterkeste. Du vil få se at dreiebenk er unødvending. Poenget med 76x4,5 mm er å få en grop i stempelet som rommer ca. 20,5 mililiter med væske, men formen er ikke viktig. En skrustikke, en fille, litt tape, noen apoteksprøyter og en rettsliper og eller superfil / minibåndsliper er alt som trengs. :) :D

Jeg har gjort lignende med stempler som har vært for høye for blokken ved å slipe ned squishflaten for å lage høykompstempler med dome. :)

Skårholen
05/05/16, 22:06
Har ikke sett den, men kan fort skje at jeg ser den i kveld.

Batland
06/05/16, 11:14
Dokumentaren etter filmen er også interessang. :)

turb00le
06/05/16, 21:46
Ååå. Det er kremfilm. Oppskrifta på stempel har liksom brent seg inn i hodet mitt.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Skårholen
06/05/16, 22:55
Prøver å finne den på nett, men finner den verken på viaplay eller netflix. Noen tips?

Batland
07/05/16, 00:54
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_0_15?url=search-alias%3Dmovies-tv&field-keywords=worlds+fastest+indian&sprefix=worlds+fastest+%2Caps%2C449

Skårholen
10/05/16, 21:41
Fått gjort pittelitt til med bilen, blant annet montert 'nye' dørtrekk foran. Takk til vangsfreaken for de.

http://0o2471.net//64873.jpg (http://0o2471.net/64873)

Også har jeg vært framme med lakkboksen igjen, ikke helt ferdig med å sette de fast. Da jeg har et lite hull i kanalen som skal fikses først.

http://0o2471.net//64875.jpg (http://0o2471.net/64875)

Fikk også sett Worlds fastest Indian, spennede film :) Takk for tipset Batland

Har også fått montert oljekjøler osv, men den blir ikke tatt i bruk før nye motoren havner nedi.

Batland
10/05/16, 21:54
Værsågod. Som du ser trenger man egentlig ikke så fancy utstyr for å få jobben gjort. :)

Skårholen
10/05/16, 21:59
Nei man gjør ikke det :) Fått begynt på toppen enda eller?

Skårholen
30/05/16, 23:53
Fått tilbake toppen fra porting, levert stempler til dreiing. Fått kjøpt meg en modelltilpasset intercooler. Og tenker jeg begynner
Å pille ut motoren til helga. Så om du skal ha turbo @Vangsfreaken er det endelig muligheter :)

Lasse R
31/05/16, 06:40
Godt det er noen som får gjort no :)

vangsfreaken
31/05/16, 08:07
Fått tilbake toppen fra porting, levert stempler til dreiing. Fått kjøpt meg en modelltilpasset intercooler. Og tenker jeg begynner
Å pille ut motoren til helga. Så om du skal ha turbo @Vangsfreaken er det endelig muligheter :)
Bra, jeg må vel begynne å sanke litt deler om jeg skal få orden på det før Gøteborg-turen [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Batland
31/05/16, 17:43
Fått tilbake toppen fra porting, levert stempler til dreiing. Fått kjøpt meg en modelltilpasset intercooler. Og tenker jeg begynner
Å pille ut motoren til helga. Så om du skal ha turbo @Vangsfreaken er det endelig muligheter :)

Vet ikke hva som er fremdriftsplanen din, men jeg vil på det aller sterkeste fraråde at du monterer datasprut på en nybygget motor. Hvis dette er planen så bruk sprutet på den gamle motoren først eller start opp og innkjør den nye motoren på det originale motorstyresystemet. Det er veldig mange som ødelegger motorene sine med datasprut før de har fått kjørt en eneste meter. Ikke bli en av dem. ;)

vangsfreaken
31/05/16, 18:25
Han har jo allerede fungerende datasprut i bilen, så selv om det ikke er optimalt burde det vel la seg gjøre å få fyr på nye motoren å få kjørt noen meter før det mappes på nytt [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Batland
31/05/16, 18:32
Strålende. Det var bekreftelsen jeg var ute etter. :)
Da er det bare å justere ladetrykket helt ned, fylle innkjøringsolje, starte opp, gjerne rett opp på 2500 o/min. i 10 min. og så komme seg ut på veien med det samme uten en masse oppstarter og tomgangskjøring og greier i garasjen. :)

Skårholen
31/05/16, 22:02
Tips til god innkjøringsolje? Datasprutet har vært i bruk i endel måneder alt ja, fra september ellernoe sånt i fjor.

HansOla
31/05/16, 22:31
Jeg brukte biltema classic 20w-50

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Marius
01/06/16, 06:09
http://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/racingolje/motorolje-pa188056no

Batland
01/06/16, 07:52
Tips til god innkjøringsolje? Datasprutet har vært i bruk i endel måneder alt ja, fra september ellernoe sånt i fjor.

Av de to ovennevnte er Lucas å foretrekke, men Classic oljen gjør også nytten i ditt tilfelle fordi du har en brukt og ferdig innkjørt kamaksling. Ikke dra over 4500 - 5000 o/min før motoren har vært driftsvarm og så helt kald igjen minst 2 ganger.

Skårholen
01/06/16, 07:55
Okei. Har jo brukt motor å men nyhona og nye ringer. Så da regner jeg med at classic olja funker finfint. Kan vel kjøre på 0.7bar f.eks ved innkjøring?

Batland
01/06/16, 11:19
Okei. Har jo brukt motor å men nyhona og nye ringer. Så da regner jeg med at classic olja funker finfint. Kan vel kjøre på 0.7bar f.eks ved innkjøring?
Classic oljen fungerer helt fint til innkjøring av stempelringer og innkjøring av oppgraderte ventilfjærer, ja. 0,7 BAR går helt fint under innkjøring når det gjøres riktig.

Skårholen
01/06/16, 16:27
Da blir det classic oljen :) Det er fint for mener at det var grunntrykket på WGen min.

Skårholen
02/06/16, 15:39
http://0o2471.net//65038.jpg (http://0o2471.net/65038)

Fått taki en slik en sak takket være Zeeker jeg har lett og lett på ebay med litt feil søkeord. Men med litt hjelp så finner man det meste, hva skulle man gjort uten forum? :)

Så nå blir nok batteriet plasser i bagasjen tenker jeg :)

Zeeker
02/06/16, 16:13
Detta blir brukbart det :)
Når du monterer den, så sjekk hvordan den sitter.
Jeg la på en o-ring i tillegg for at den skulle bli skikkelig tight.

Skårholen
02/06/16, 16:15
Takk for tipset :)

Skårholen
04/06/16, 20:08
http://0o2471.net//65046.jpg (http://0o2471.net/65046)

Fått montert hengerfeste, det er kanskje ikke såå pent men veldig praktisk. Har også bestilt meg 'rattutslagskit' fra mkm motorsport samt momentstag da mine er helt ræl og BCB ikke kunne skaffe fra bakaxel.se likevel.

vangsfreaken
04/06/16, 21:24
Pedersen selger også det momentstaget du vil ha ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
04/06/16, 21:59
Ja vet det, bcb kjøper gjennom de. Men Pedersen har slutta å ta de inn å visstnok.

vangsfreaken
05/06/16, 03:19
Ja vet det, bcb kjøper gjennom de. Men Pedersen har slutta å ta de inn å visstnok.
Har ikke Pedersen nylig begynt å ta de inn a? Om det er tilfellet må man jo pent punge ut for kaplhenke da...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
05/06/16, 10:26
Jo det trudde jeg også, men de kunne ikke skaffe til meg på bcb så. Var for få som ble solgt eller noe sånt så da var det ikke no å tjene på det. Så jeg bestilte fra mkm motorsport de er nesten like som bakaxel.se sine bare 1000kr billigere.

vangsfreaken
05/06/16, 18:53
Jøss... Det må undersøkes forløpende, fordi jeg hadde liksom tenkt å kjøpe det iløpet av måneden jeg da [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Marius
05/06/16, 19:24
fått testet turbo?
har nesten ferdigstilt motoren min nå, venter på bare innsug.
vurderer bare å kjøpe en billig 740 eller noe for å få testet motor i år.......

Skårholen
05/06/16, 21:03
Nei ting går tregt om dagen, har levert stempler til dreeing nå. Og resten av delene har jeg så er bare å sette sammen alt når de kommer :).

vangsfreaken
06/06/16, 11:56
Jøss... Det må undersøkes forløpende, fordi jeg hadde liksom tenkt å kjøpe det iløpet av måneden jeg da [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Pedersen har på lager de ;) litt sent nå, men...

Skårholen
06/06/16, 12:34
Jaja samma det er jo nesten samma fra mkm motorsport å. Med frakt og moms å slikt så blir det vel nesten likt læll. Rart de ikke kunne skaffe når jeg hørte da..

vangsfreaken
06/06/16, 13:44
Jaja samma det er jo nesten samma fra mkm motorsport å. Med frakt og moms å slikt så blir det vel nesten likt læll. Rart de ikke kunne skaffe når jeg hørte da..

spurte du pedersen direkte eller bcb? bcb vil sikkert ikke ta inn med mindre de kan ta inn flere, men pedersen derimot sendte umiddelbart så fort jeg sendte melding :)

Skårholen
06/06/16, 14:37
Spurte på BCB, de bestilte jo oljepumpa mi gjennom Pedersen å såvidt jeg skjønte.

vangsfreaken
06/06/16, 17:32
Rart... Sikkert ikke verdt det for bcb med mindre de kan ta inn 5-10 stykk som de vet de blir kvitt [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
06/06/16, 17:46
Det kan det jo også være. Men trur de jeg bestilte kanskje er like bra, også fikk jeg bestilt rattutslagskit i samma slengen :)

vangsfreaken
06/06/16, 18:56
Det kan det jo også være. Men trur de jeg bestilte kanskje er like bra, også fikk jeg bestilt rattutslagskit i samma slengen :)
Det gjør nok akkurat samme nytta, men jeg for min del ville ha noe som ser anonymt og originalt ut [emoji14] da er det bedre med svarte rør enn cnc-frest reklame for et firma som baserer seg på ikke-godkjente modifikasjoner ;) mest fordi jeg er for lat til å skru om noen vil se på bilen min da...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
06/06/16, 21:37
Jeg må skru såpass mye om jeg får må vise, så akkurat det tar jeg ikke så tungt :)

Skårholen
09/06/16, 22:05
Noe skjer, men hva? Joda 'vi' prøver å bygge motor. Fått målt stempelring gap, justert og montert stempler i dag. Blir forhåpentligvis montering av topp osv i morgen evt lørdag. Kommer ann på om jeg får tak på no ventilfjører. Har også bytta den saken jeg hadde tenkt å bruke til retur med en annen sak med JIC 7/8'' ell AN10 for de som vil.

Skårholen
15/06/16, 16:14
Litt dårlig til å oppdatere, og nå er formen dårlig i tillegg så da skjer det ikkeno. Har fått montert forsterka ventilfjører i toppen typ gulmerka eller hva de nå het på BCB. Samt satt toppen på motoren, tatt ut gamle motoren. Fiksa til tpsen på det nye innsuget. Rydda pittelitt i motorrommet. Så noe smått skjer men venter på en stk oljepumpe før jeg egentlig får gjort særlig mer.

Skårholen
18/06/16, 01:05
Ventilfjører typ gulmerka litt stivere, må de ha en annen ventilbrikke?

Skårholen
26/06/16, 19:44
Nå har det skjedd enda litt til. Har satt nedi motoren, har drøyd det ei uke nå pga at jeg har venta på en oljereturflens. Men den har ikke kommet enda også hadde jeg ikke noe å gjøra i dag, så da satte jeg sammen motor å gir og smekka det nedi. Så har jeg satt nedi oljekjøler osv samt intercooler sett litt på hva som må gjøres for å få det til å passe med neticsen.

Skårholen
03/07/16, 14:07
Vært mye jobb i det siste så har ikke rukket å gjort noe denna uka for i går, da gjorde jeg det siste på motoren og prøve å starte. Og det gjorde den på 1. forsøk. Men har en oljelekkasje på oljefilterflyttern men det får jeg nok fiksa en dag utti uka da det ikke tar så lang tid.

E.Winjum
03/07/16, 15:33
Bilder/video??? :D

Skårholen
03/07/16, 17:08
En snap. Lyden som klakker er toppdekselet som ikke er skrudd fast. https://youtu.be/_LYojvOOAv4

vangsfreaken
03/07/16, 18:36
Sjå der ja! Ikke lenge til den er å se langs veien nå :D

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
03/07/16, 18:42
14 daar tenker jeg, blir vel mye jobb denna uka også. Men skal prøve å få fri på fredag så jeg kan ta en dagstur på gatebil kanskje. Så blir det vel så jeg kjøper girkassetravers der i stede for å kuke med det sjøl som egt var planen.

HansOla
04/07/16, 07:01
Snakkes på gatebil da! :D

Skårholen
04/07/16, 09:58
Det kan det fort gjøra da :)

Marius
04/07/16, 11:10
Kult at motor er startet opp. Får håpe neticsen leverer litt gode tall da

Skårholen
04/07/16, 16:37
Takk for det :)

Skårholen
04/07/16, 21:37
Tenker litt i de baner at denne skal brukes litt mer på bane osv, og da trenger jeg en brukis. Selvom jeg har lyst til å ha denne som bruksbil, men om jeg blir stoppa vet jeg at det blir endel klunsing med originalt ledningsnett for å få det til å funke evt. Så det vil jeg egentlig ikke. Så derfor passer denne best som banebil og ikke bruksbil sånn sett. Men jeg har også lyst på typ strøken 242 eller Amazon.. menmen.

Hvis dere skulle valgt en bruksbil, til typ 100-150k. Burde kanskje væra stv, ha hengerfeste og kanskje diesel. Ikke at det siste har såå mye å si, men hadde jo vært ålreit å kjørt under litern :) Må heller ikke væra volvo om dere har noen andre alternativer. Jeg er åpen for det meste av biler sånn sett.

vangsfreaken
04/07/16, 21:48
V70N? D5 og automat, får sånt til den prisen ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
04/07/16, 22:00
Hm åssen er det med de automat kassene og henger da tru?

vangsfreaken
05/07/16, 10:21
virker som det går helt fint så lenge kassa er vedlikeholdt å du vet hvordan du skal kjøre med automat...

Skårholen
05/07/16, 15:17
Awd d5 kanskje helst facelift å.

vangsfreaken
05/07/16, 18:00
Awd d5 kanskje helst facelift å.
Kombinert med automat er det jo en ren drøm å kjøre :D

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
05/07/16, 19:14
Hvordan er det med KM stand på disse da tåler de 400k km ?

vangsfreaken
05/07/16, 19:46
Hvordan er det med KM stand på disse da tåler de 400k km ?
Med rett vedlikehold går alt evig... Men noe oljeforbruk og diverse plukk må man nok regne med når de har gått såpass [emoji14] men kommer helt an på vedlikeholdet ;) gamlebilen til Morgis her inne bikka jo 500k før han solgte den, å den virka veldig frisk og fin. Det var jo en V70II, ikke V70N, men det gir likevel en god pekepinn på hvor viktig vedlikehold er :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
05/07/16, 21:07
Det er forsåvidt sant, men er noen biler som takler det bedre enn andre.

Daniel V
05/07/16, 22:08
Svirre sin V70N har jo gått 400 000 :)

vangsfreaken
05/07/16, 23:35
Svirre sin V70N har jo gått 400 000 :)
Såpass? Mener å ha lest 300 jeg [emoji14] jaja, der ser man!

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Daniel V
06/07/16, 00:32
Såpass? Mener å ha lest 300 jeg [emoji14] jaja, der ser man!

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Hadde vel gått 370 eller 380 ved kjøp :)

Skårholen
06/07/16, 06:31
Da er jo km.stand ikke så betydene så lenge den er godt vedlikeholdt.

Skårholen
20/07/16, 16:17
Daaaa er det snart så vi klemmer til med litt mapping, håper på greit resultat regner med at kammen A vil hindre litt men vi gjør et forsøk. Så dere som vil kan gjette. Holck HansOla Zeeker vangsfreaken Batland Marius

Holck
20/07/16, 16:18
Gidder du å gi en kort setning på oppsett igjen :) ?

Skårholen
20/07/16, 16:31
Fk blokk.
E innsug.
Topp porta av Batland.
Turbonetics E46.
A kam.
Siemens deka 630cc.
940 manifold.
Neddreide stempler komp 7.5-8 ish.

Holck
20/07/16, 16:36
Gjetter på mellom 300-350 nav hk et sted :)

HansOla
20/07/16, 16:39
Jeg tipper 325hk og 483nm på hjul :)

Marius
20/07/16, 17:08
305nav hk 470nm

Holck
20/07/16, 19:29
Hvem blir det som skal mappe :) ?

Batland
20/07/16, 19:42
Daaaa er det snart så vi klemmer til med litt mapping, håper på greit resultat regner med at kammen A vil hindre litt men vi gjør et forsøk. Så dere som vil kan gjette. Holck HansOla Zeeker vangsfreaken Batland Marius
Fra gammelt av oppgis A-kammen til å være en "320 hk" kam, så noe over det blir vrient.

Det viktigste er at du får ut slike tabeller, ikke bare på maks ladetrykk, men også på pull på ca. 75% av fullt ladetrykk og på ca. 50% av maks ladetrykk. Du bør klare 120 hk x MAP og 185 Nm x MAP.

https://www.facebook.com/700349646752959/photos/a.711201285667795.1073741826.700349646752959/1022321737889080/?type=3&theater

Skårholen
20/07/16, 20:45
Ble ikke helt vellykket. Endte på 205hk på 0.7 i trykk. Ble ikke ferdige på grunn av at justeringa på kammen hadde løsnet.

DreRacing som mapper Holck

Holck
20/07/16, 20:46
Ble ikke helt vellykket. Endte på 205hk på 0.7 i trykk. Ble ikke ferdige på grunn av at justeringa på kammen hadde løsnet.

DreRacing som mapper Holck
Ahhhh, det var kjedelig da [emoji13] . Er det tall målt på hjul eller estimert motor ?

Batland
20/07/16, 20:46
Hehehe, 205 hk / 1,7 MAP = 120, 59 hk. :D

Tilsier 312 hk med 1,6 BAR ladetrykk og formentlig 480 Nm.

Skårholen
20/07/16, 21:21
Målt på hjul. Kan stemme det Batland.

Holck
20/07/16, 21:24
Fikk du noe papir på kurven ell :) ?

HansOla
20/07/16, 21:25
Tøft, da får vi håpe du kan få klemt ut max av a-kammen ;)

Marius
20/07/16, 21:33
Ble ikke helt vellykket. Endte på 205hk på 0.7 i trykk. Ble ikke ferdige på grunn av at justeringa på kammen hadde løsnet.

DreRacing som mapper Holck

kjedelig lesing, men når blir neste forsøk?

Skårholen
20/07/16, 21:38
Nei fikk ikke med noe ark men kan ta med det beste gang. Fikk a kammen til å holde til ca 6000rpm. Ikke helt sikker på når neste gang blir. Men ser for meg ca 14 dager til.

Marius
20/07/16, 21:53
hvordan var spoolup med turboneticsen?

Skårholen
20/07/16, 22:54
Litt usikker faktisk, hadde dårlig tid i kveld egentlig. Men vi fikk nøsta opp i endel småtteri, som kamdrevet f.eks. Men sliter med at bilen blir varm, typ koker. Tenkte å kjøpe meg en race termostat 65 graders, men vil ha litt større radiator å. Noen tips og komme med som passer nedi helt greit? Kan være ca 10 cm breiere enn org radiator, sikkert litt høyere også, samt endel dypere. Så om noen vet av noe som passer sånn ca kan jeg laga no fester osv sjøl.

GMV
21/07/16, 07:10
Tropic radiator. Den er større i alle retninger. Er dette med en std urørt topp?

Marius
21/07/16, 07:56
Tropic radiator som GMV sier ja.

Do88 har en fin i hel alu jeg har litt trua på

Marius
21/07/16, 07:57
Men da må du ha intercooler beregnet på bil med ac

Ser nå at du bruker uoriginal intercooler så da er det jo ikke noe problem med tropic

Batland
21/07/16, 09:00
Litt usikker faktisk, hadde dårlig tid i kveld egentlig. Men vi fikk nøsta opp i endel småtteri, som kamdrevet f.eks. Men sliter med at bilen blir varm, typ koker. Tenkte å kjøpe meg en race termostat 65 graders, men vil ha litt større radiator å. Noen tips og komme med som passer nedi helt greit? Kan være ca 10 cm breiere enn org radiator, sikkert litt høyere også, samt endel dypere. Så om noen vet av noe som passer sånn ca kan jeg laga no fester osv sjøl.
Hvilken kjølevifte bruker du?
Vi ser at mange optimister tror at de oppgraderer når de trør på en elektrisk vifte fra kina, kjøpt på Biltema e.l., men de får vanligvis store kjøleproblemer fordi det er håpløst å kjøle ned en trimmet motor med en vifte som klarer seg med 10A sikring.

Det som fungerer er 2 trinns Volvo 940 vifte eller motorvifte med vifteskjold som er det jeg mener er det beste.

Batland
21/07/16, 09:12
hvordan var spoolup med turboneticsen?
Vet at det ikke er meg du spør, men...
Turbonetics E46 og E50 skal/må/bør ha A/R0,63 turbinhus (sånn er det bare) med 3" wg hus og på ett oppsett som dette så gir de tilfredsstillende spoolup. Hvis dette ikke er tilfelle så har man enten helt urealistiske forventninger, 531 topp eller det er noen som har gjort for lite, eller noe FEIL.

Eks.:
Trykksystemet lekker fordi mapperen ikke har giddet e.l. å trykkteste.
For kjipt eksosanlegg fordi mapperen ikke har giddet e.l. å trykkteste.
Feil kamtiming fordi mapperen ikke har giddet e.l. å måle løft i TDC. osv osv.
Tilfeldig wg actuator, tilfeldig forspenn på actuator og tilfeldig bleed ventil.
Kjipt luftfilter.
Ikke fagmessig mapping.

Ting Tar Tid. Det er ikke bare å spenne opp og trø noen tall inn i noen ruter og se at lambdameteret viser greie AFR tall.

Batland
21/07/16, 09:23
Målt på hjul. Kan stemme det Batland.
Fantastisk eksempel på korrekt bruk av alfabetet her Mr. Skårholen. :)

"Målt på hjul." DET er noe vi kan forholde oss til. :)

Skårholen
21/07/16, 11:19
Har en av de kina kopiene du snakket om fordi det ikke er plass til 940 vifta i fra av bilene. Men jeg får vel det til å passe om jeg vil.

GMV
21/07/16, 11:28
Ingen problem å få den til å passe. Kjører med den på min 940 uten kjøleproblemer på std alu radiator. Tok ei aluplate å skjærte til å skrudde den i festeørene til orginalkåpa. Denne er lånt fra min tidligere 240 med 16v og ca 400hk. Jeg oppgraderte også til 25raders oljekjøler for å holde temperaturene nede. Vifta går i max 5sek så effektiv er den.

Batland
21/07/16, 11:32
Har en av de kina kopiene du snakket om fordi det ikke er plass til 940 vifta i fra av bilene. Men jeg får vel det til å passe om jeg vil.
Presis. Jeg har ikke engang forslag til hva disse viftene er brukbare til, men du har iallefall funnet ut hva som er feil. Sa ikke mapperen noe om denne selvfølgeligheten når motoren står og fosskoker??
Vel, du er iallefall NØDT til å finne en løsning med vifter som funker hvis du vil ha noe annet enn problemer og frustrasjoner med bilen.
Med kun 95 oktan tilgjengelig fra nyttår så må så kald termostat som mulig anbefales til Performance bruk.

Skårholen
21/07/16, 11:42
Nevnte på den og at ny vifte å evt større raddis hadde gjort seg. Men prøver å montere vifte fra 940 i dag.

Batland
21/07/16, 11:50
Hvis du holder ett papir bak kinaviften når den går for fullt og så bak 940 viften etterpå, så får du ett inntrykk som du sannsynligvis vil huske en stund.

Skårholen
21/07/16, 12:52
Rakk ikke teste det. Har demontert kinavifta alt. Og fått flytta fram oljekjøler å intercooler. Så må få tak på noen lengre vannslanger fra bil med sugemotor. Også litt eksosrør så jeg får forlenga trykkrøra.

Skårholen
21/07/16, 22:28
Ble en liten sprekk mellom radiator og viftekåpe. Vifta kommer jo fra bil med AC, så kåpa er kappa til å passe sånn ca på radiator fra bil uten AC. Vet ikke om det blir masse flaskluft og mye tap av kjøleeffekt eller om jeg kan la det være.

Evt hva kan jeg bruke? Er jo lagd av plast den kåpa, og det er jo ikke akkurat noe lett å skjøte. Laga ny i stål kan kanskje gå?

Skårholen
22/07/16, 14:03
Vifta er montert. Målte med amperemeter hvilket av trinnene som brukte mest strøm, og bruker det. Når den sto på tomgang i sta holdt den seg mellom 85 og 90 grader, men vifta sto på hele tiden. Thermostaten åpna på 92 grader, og sprutet gir signal om at vifta skal starte ved 80 grader. Kan ikke skjønne at vifta må stå å gå hele tiden på tomgang for å klare å kjøle ned, med mindre noe er veldig galt. Varmeapperat blåser varmt, radiator blåser varmt. Så skjønner ikke helt dette.

Eller må begge trinnene på vifta være aktivert samtidig for max effekt? Virker rart det også.

Holck
22/07/16, 14:17
Hvor er temperatur føler montert i toppen?

Skårholen
22/07/16, 14:17
I toppen ja. Der org føler sitter.

Holck
22/07/16, 14:22
Har ikke instillingene mine fra sprutet tilgjengelig nå men ser ut som du har satt det veldig lavt. Hva skjer hvis du f.eks setter vifta til å starte ved 100 grader og skal slås av ved 95 grader?

Skårholen
22/07/16, 14:28
Lånte bort den bærbare pcen min, så den er knust. Så får ikke endra.. Ellers skulle jeg gjerne prøvd det.

Holck
22/07/16, 14:33
Lånte bort den bærbare pcen min, så den er knust. Så får ikke endra.. Ellers skulle jeg gjerne prøvd det.
Kjedelig [emoji12] . Noen i nærheten som du eventuelt kunne lånt av?

Skårholen
22/07/16, 14:34
Ingen som har PC jeg klarer / gidder å bruke. Typ win8 stortsett. Win7 hadde vært lett.

Holck
22/07/16, 14:36
Ok.

Marius
22/07/16, 14:37
Vifta er montert. Målte med amperemeter hvilket av trinnene som brukte mest strøm, og bruker det. Når den sto på tomgang i sta holdt den seg mellom 85 og 90 grader, men vifta sto på hele tiden. Thermostaten åpna på 92 grader, og sprutet gir signal om at vifta skal starte ved 80 grader. Kan ikke skjønne at vifta må stå å gå hele tiden på tomgang for å klare å kjøle ned, med mindre noe er veldig galt. Varmeapperat blåser varmt, radiator blåser varmt. Så skjønner ikke helt dette.

Eller må begge trinnene på vifta være aktivert samtidig for max effekt? Virker rart det også.

hvis du har 940 vifte og du har koblet den til steg 2 mener jeg den går for full rulle.
jeg har i hvertfall bare koblet inn min vifte på steg 2 og det virker som denne kjøler helt greit

Skårholen
22/07/16, 14:40
Skulle vært noen her på forumet som kan MS såvidt det er, for jeg har nemlig glemt hvordan jeg justerer 'viftestartstopptemp'. Men skulle fått gjort det før neste benking i grunn. Noen som bor i nærheten som har tid å lyst til å ta en titt? Kan kjøre en time uten at det er noe stress for min del.

Edit:

Da virker det som om jeg har gjort det riktig, men at setpunktet på vifta kunne vært litt høyere.

Skårholen
23/07/16, 01:09
Vært ute å kjørt litt nå, lader 0.7 på 3000rpm. Bilen oversteg heller ikke 92 grader. Skulle fått kjøpt en tropic kjøler å 65 graders termostat asap.

vangsfreaken
23/07/16, 05:38
Lader nesten bedre enn 13C'n min jo! [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Skårholen
23/07/16, 09:22
Hehe ja er vel ikke langt unna det.

Marius
23/07/16, 09:48
Skikkelig bra turbo :cool:

Skårholen
23/07/16, 10:39
Ja er ikke dum den Marius :)

Batland
23/07/16, 11:24
Vært ute å kjørt litt nå, lader 0.7 på 3000rpm. Bilen oversteg heller ikke 92 grader. Skulle fått kjøpt en tropic kjøler å 65 graders termostat asap.

Kald termostat må du bare ha.
I praksis er det slik at høye temperaturer på kjølevann og ladeluft saboterer er ALT. Se denne: https://www.facebook.com/700349646752959/photos/a.711201285667795.1073741826.700349646752959/1023952274392693/?type=3&theater

Batland
23/07/16, 11:31
Ett ultra sta esel i menneskeform rundt her hadde store problemer med kjølevannstemp. på sin rødmotor, men sta som han er, var ikke en kald og dyr termostat noe han ville bruke sine penger på fordi han ikke hadde tro på at en orginal Volvo termostat kunne være feil til turbotrimming på pumpebensin. Da stilte bestekompisen han opp og lånte ham sin termostat. Begge var lett sjokkert over resultatet. ;)

HansOla
23/07/16, 11:40
Kald termostat må du bare ha.
I praksis er det slik at høye temperaturer på kjølevann og ladeluft saboterer er ALT. Se denne: https://www.facebook.com/700349646752959/photos/a.711201285667795.1073741826.700349646752959/1023952274392693/?type=3&theater
Er det mulighet for at du et med å disponerer denne siden? ;) Syns skrivemåten var så likt deg, hehe ;)

Skårholen
23/07/16, 11:59
Jeg skal bestille kaldere termostat, men jeg er så usikker på om jeg skal spandere på meg en alu tropic kjøler også. Men ser jo ofte ut som at mange på forumet kjører med std radiator.

HansOla
23/07/16, 12:08
Kjør på med nye radiator! Kommer nok ikke til å angre. En gammel brukt kan være igjengrodd med dritt og æsj, og 1800,- +ditt og datt var ikke så ille syns jeg :)

Skårholen
23/07/16, 12:09
Ekke så gammel den som sitter der da forsåvidt. Kjøpt ny i februar ellno. Men ja skulle ha sponsa meg med en litt større en, men så varre de penga.

HansOla
23/07/16, 12:29
Et stort sett penga det står på [emoji14]

GMV
23/07/16, 12:33
Hvor får man kjøpt kaldere termostat? Og er såpass lav temp gunstig for en bil man bruker av og til daglig?

Batland
23/07/16, 12:43
Er det mulighet for at du et med å disponerer denne siden? ;) Syns skrivemåten var så likt deg, hehe ;)

Hehehe, Bergen StreetRacing Team er nok min side ja. :)

Batland
23/07/16, 12:48
Jeg skal bestille kaldere termostat, men jeg er så usikker på om jeg skal spandere på meg en alu tropic kjøler også. Men ser jo ofte ut som at mange på forumet kjører med std radiator.

Hvis en kald termostat og en kraftig vifte ikke løser problemet, da er det på tide med større og bedre radiator.
På den annen side hjelper det lite med stor radiator dersom viften ikke drar store mengder luft gjennom den og termostaten holder kjølevannet i motoren på 92 grader.

Batland
23/07/16, 12:56
Hvor får man kjøpt kaldere termostat? Og er såpass lav temp gunstig for en bil man bruker av og til daglig?

Her er én mulighet: https://www.fcpeuro.com/products/volvo-engine-coolant-thermostat-240-740-760-780-940-71

Alt handler om kompromisser for det er egentlig ikke gunstig å kjøre med fungerende intercooler når man cruiser med en bruksbil. (Jeg måtte f.eks. lage til ett bypass system på min forgasserturbo for problemløs kjøring med intercooler på vinterstid.) Hvis man kjører originalt eller trimmer såpass lite at 95 oktan bensinen tåler trimmingsgraden, da trenger man ikke å gjøre noe. Hvis man trimmer slik at man overstiger drivstoffets kapasitet, og det er det som skjer i praksis, og må kompensere, da er det meste mer ugunstig enn å montere kaldere termostat på sommertid. Vintertid setter man i varmere termostat slik at varmeapparatet funker tilfredsstillende. Evt., leder kjølevannet fra turboen rett til varmeapparatet.

Det beste for KRAFTIG oktanbegrensede motorer er nok ett termostatopplegg som holder motoren, for minimalt forbruk og utslipp, så varm som mulig på rolig kjøring og som så dumper temperaturen til 60 grader når man begynner å gi på. (Jeg har lenge hatt planen klar for dette ser med spenning rundt om etter andre som er inne på det samme.;)) Jeg mener å huske at Volvo Penta i B20 utgave går med 60 graders termostat, noe som jeg mener sier det meste. ;)

HansOla
23/07/16, 13:22
Skårholen tipsa meg om at J-spec har 65° termostat, vanlig og tropic radiator i alu til brukbare priser :)

Batland
23/07/16, 13:24
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/racing-thermostat-volvo-200-serie-19-_-20-_-21-_-23-1975-1994.html

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/torque-racing-tropic-35mm-aluminiumkylare-volvo-7-900-serie.html

søkeord : kaldtermostat troperadiator tropickylare tropik-kylaren racingkylare

Skårholen
23/07/16, 13:50
Da har jeg bestilt to stk termostater. Frakta var såpass dyr så slengte med en ekstra.

HansOla
23/07/16, 14:00
Da kan jeg kjøpe den ene og betale halve frakta :D ;)

Skårholen
23/07/16, 14:12
Går ratt ann det. Må bare høre med en kompis om han skal ha den for han prata på det.

Batland
23/07/16, 15:08
Da har jeg bestilt to stk termostater. Frakta var såpass dyr så slengte med en ekstra.
Flott. :)

Litt sånn som eBay turboer da. Frakten er dyrere enn turboen. :(

Det er dessverre dyrt å være fattig. Hadde jeg hatt noen kr. til overs hadde jeg kjøpt inn en hel haug av disse termostatene og solgt dem med fortjeneste billigere enn det man må betale totalt når man bare kjøper én stk. av gangen.

Skårholen
23/07/16, 15:28
Ja er noe med det. Kjøpt 50 stk og solgt for 250kr pr stk eller noe i stede for 400kr + frakt og moms og fortollingsgebyr fra j spec f.eks

Zeeker
24/07/16, 08:40
Hvis du bruker 940 vifte og std rele til denne kan du koble det slik at sprutet ditt aktiverer trinn 1 ved ønsket temperatur også kobler du trinn 2 på egen bryter inne i bilen.
Da kan du kjøre rundt uten at vifta bråker noe helt jævlig og så fort du skal bruke bilen skikkelig vipper du på bryteren :)
Jeg har kjørt sånn helt siden jeg monterte MS :)
Kjører forøvrig med en 2,5" griffin-radiator i stedet for standard.

Skårholen
24/07/16, 09:21
Har du beholdt ekspansjonstanken da Zeeker? Ser at de universale ikke har 3 nipler men 2.