PDA

Vis full versjon : 2førr10's 97' V70 AWD



Sider : 1 [2] 3

2førr10
20/07/16, 14:25
Her er fangsten fra huggern, fra en V70 2,4T. Hadde det mest "kritiske" jeg trenger i første omgang. Glad den var friskluftrør og kupefilterholder :).

Kjøpte ikke radiatorvifte rele, siden jeg ikke vet om det er det som er gåent.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/830.jpg

Da begynner jeg på viskermotorbytte. :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Svirre
20/07/16, 15:13
Så bra :)

Ja, det er den sensoren som du nevner.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

2førr10
20/07/16, 20:08
Jepp, da prøver jeg med en annen temp sensor. :)

Se hva som møter meg da jeg tar ut viskermotor med mekanismen og snur den da:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/835.jpg

Jepp, nå skjønner jeg hvorfor den stoppet opp midt på ruta og kunne gå kun en vei.

Monterte tilbake med litt locktight på boltene, og motoren gikk helt fint, så da har jeg en motor ekstra på lur [emoji14]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
21/07/16, 12:10
Prøvde med den andre føleren og radiatorvifta starter fortsatt ikke.
4uyt
Er ikke dette normal driftstemperatur? Eller er den litt høy?
Mener å huske at nåla har ligget der til vanlig.


http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/869.jpg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Tonytic
21/07/16, 13:01
Ligger der tempen på min også


Sent from my iPhone using Tapatalk

2førr10
21/07/16, 13:12
Ok, syns det virker litt høy.
Tror jeg må prøve et annet vifterele. Nå er det ikke mange alternativer igjen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Svirre
21/07/16, 19:05
Den viser normalt.

En annen ting; kom dette etter bytte av noe som er relatert til kjølesystemet? Vannpumpe f.eks?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
21/07/16, 19:38
Viseren skal ligge der, men den sier ikke noe on temperaturen, annet at den er innenfor toleransene den skal være.

2førr10
21/07/16, 20:30
Den viser normalt.

En annen ting; kom dette etter bytte av noe som er relatert til kjølesystemet? Vannpumpe f.eks?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Ok, kom etter radiatorflush og nytt kjølevann. Og nytt varmeregister.

Viseren skal ligge der, men den sier ikke noe on temperaturen, annet at den er innenfor toleransene den skal være.
Ok, skjønner.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Svirre
21/07/16, 20:31
Mistenker at den ikke klarer å lufte seg skikkelig. Forsøk å plasser bilen med fronten så langt opp som det lar seg gjøre. Kan hende det er noen luftbobler som gjør at den ikke sirkulerer vannet tilstrekkelig.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
21/07/16, 21:00
Ekspansjontanken skal vel være det høyeste punktet i systemet på flat bakke, men å hjelpe den litt skader ikke. La motor gå mens du skviser hardt på alt av slanger og sånt, in case.

2førr10
21/07/16, 21:59
Mistenker at den ikke klarer å lufte seg skikkelig. Forsøk å plasser bilen med fronten så langt opp som det lar seg gjøre. Kan hende det er noen luftbobler som gjør at den ikke sirkulerer vannet tilstrekkelig.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Kan jo prøve det.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
21/07/16, 22:07
Ekspansjontanken skal vel være det høyeste punktet i systemet på flat bakke, men å hjelpe den litt skader ikke. La motor gå mens du skviser hardt på alt av slanger og sånt, in case.
Ja det er jo sannt. Jepp får prøve det.

Skal prøve ny vifterele i morgen.

Forresten, sånn sto termostaten når jeg bytta føleren.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/922.jpg

Er det rett? Med bløderen den veien?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Svirre
21/07/16, 22:26
Ser korrekt montert ut.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

2førr10
21/07/16, 23:00
Ok takk. Prøver nytt relé i morgen, så skal jeg sette bilen oppover og klemme på slangene.

De må da gå ann å måle releet eller sette styrespenning på det? Skal vel høre et knett og kjenne det slå inn. Tror vifta har mye å si for kjølinga, den er jo stor og blåser på 2 stille. Får prøve meg rundt med multimeter tror jeg.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

mrstfu
21/07/16, 23:52
Vifta har alt å si for kjølinga, spesielt i det varme været her, og spesielt på stillestående eller sakte kjøring.

2førr10
22/07/16, 00:12
Vifta har alt å si for kjølinga, spesielt i det varme været her, og spesielt på stillestående eller sakte kjøring.

Ja der ser jeg, tenkte det hadde mye og si. Må få den til å gå, så skal jeg lufte skikkelig systemet og ha på konsentrat, har blitt mye vann nå i det siste.

Ja i dag og i går har det vert veldig varmt.

2førr10
22/07/16, 00:50
Sånn btw, kanskje dumt jeg nevner dette nå? men lambdalampa lyser, den har lyst siden jeg var hos Volvo og leste og sletta koden, da var det LMM, kjørte hjem igjen så kom lampa på nytt. Har ikke bytta LMM ennå, men har fungert fint helt til nå nylig da jeg har fått problemer med kokingen.

Gjør det at lampa lyser slik at viften ikke starter på et vis? Hindrer noe på en måte?

Det som er dritt er at jeg ikke har OBD2 leser, så det blir fort penger om et verksted skal lese feilkoder for meg...

Tonytic
22/07/16, 01:08
Mener å ha lest at lambda lampa lyser sånn generelt hvis det er motorfeil / feil på tilhørende komponenter til motor på disse bilene.
Skyt meg om jeg tar feil [emoji88]



Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
22/07/16, 01:57
Lambdalampa vitner om generell feilkode på motorelektronikken, og det ikke noe vits i å bytte deler før man har fått lest ut feilkoder. En OBD2-leser hjelper ikke deg stort, da det kun er Volvos egen VCT2000 som tar feilkoder på P80 før 1999.

Jeg mener dog at man kan lage sin egen leser, sjekk HowTo-seksjonen her på forumet.

Vifta skal i utgangspunktet kun styres av tempsensoren i termostathuset.

2førr10
22/07/16, 02:12
Mener å ha lest at lambda lampa lyser sånn generelt hvis det er motorfeil / feil på tilhørende komponenter til motor på disse bilene.
Skyt meg om jeg tar feil [emoji88]


Sent from my iPhone using Tapatalk


Jepp, det vet jeg, motorel. feil lampe egentlig. Så feil tar du ikke.



Lambdalampa vitner om generell feilkode på motorelektronikken, og det ikke noe vits i å bytte deler før man har fått lest ut feilkoder. En OBD2-leser hjelper ikke deg stort, da det kun er Volvos egen VCT2000 som tar feilkoder på P80 før 1999.

Jeg mener dog at man kan lage sin egen leser, sjekk HowTo-seksjonen her på forumet.

Vifta skal i utgangspunktet kun styres av tempsensoren i termostathuset.

Ja, motoreleltronikk. Nei det er jo sannt, begynner ikke å bytte deler i hytt og pine.

Lage sin egen leser? Hmm.. interesting, selv om det høres tricky ut. Skal sjekke det :)

2førr10
25/07/16, 16:47
Ingen liv i vifta ennå.. har prøvd med flere 2 relé, 2 vanntemp, sjekka sikring i hovedsikringsboksen. Satt 12v direkte på vifta en gang til, i en lengre periode og vifta snurrer rundt på begge stille.

Når jeg kakker på releet(begge av de) så snurrer vifta ett par cm, noe som tyder på at den vil men det er noe som holder igjen.


Den sikringsholderen? her, er det noe som bare eksisterer til somme v70 er? Eller 850? Ved siden av radiatorvifte releet. Plugges vel mellom vifta og releet. Jeg har ikke en sånn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/1084.jpg

Skal følge den gule og gule/hvite ledningen som gir styrestrøm til releet så langt jeg kommer til. Men har egentlig ikke lyst å opne opp ECU bokse og ta ut hjernen. Med mindre det er null fare og det kanskje går an å pipe seg ut?

Tror likevel at jeg kjøper et nytt relé, selv om det er litt rart at ingen av de 2 reléene funker.

Den her har jeg vel spurt om før? Føler for noe? Noe med kjølevifta å gjøre kanskje? Ikke peiling på hvor den skal være.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/1085.jpg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

mrstfu
25/07/16, 17:19
Har du målt 12V styrestrøm og hovedstrøm på releet? Greit å vite om noe er defekt før du bytter.

Daniel V
25/07/16, 18:16
På min var det brudd i plussledningen. Jeg la ny plusstrøm fra batteriet og alt var fint igjen.

2førr10
25/07/16, 19:11
Nå funker vifta! :)

Motoren sto og gikk mens jeg prøvde med å putte den blå pluggen i en kopp med varmt vann, det hadde null utslag. Men ettersom jeg hadde skrudd kupévifta nesten helt av og varmen litt ned (sikkert ikke grunnen til kjølevifta kom på) så kom starta kjølevifta og gikk en liten stund.

Deretter begynnte jeg å skru på kaldere luft på varmeapperatet og etterhvert skrudde jeg ac'n på, så fortsatte kjølevifta å komme på i intervaller. Jeg hadde en stund på full ac med kaldluft, vifta starta og gikk som normalt, samtidig som vanntemp nåla var midt på der den skulle ligge og der var heller ikke noe tegn til bobbling i ekspansjonstanken.

Ikke helt sikker på hva det var som gjorde at den kom på til slutt, men en ting jeg har gjort er å legge ny jorsingskabel helt fra batteri til vifta og den eksisterende jordingen er plugga av. Om den "nye" vanntemp sensoren fra huggern hjalp til det vet jeg ikke helt men den som sto i fra før var noe grønn/korrosjon.

Håper den fortsetter å kjøle :)

Mrstfu: kom aldri så langt til å måle styrestrøm og hovedstrøm på releet.
Ja, greit å finne ut om noe er def eller ikke før man evt. kjøper nytt og bytter.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
25/07/16, 19:24
På min var det brudd i plussledningen. Jeg la ny plusstrøm fra batteriet og alt var fint igjen.
Åja, jeg holdt på å googlet om " radiator fan not working" og fann en tråd der folk hadde ulike problem. En av de siste kommentarene etter mye lesing og det har jeg gjort og det har jeg sjekket så var det en kar som sa noe i duren av: viss man har nylig gjort et pcv bytte så sa han det skulle være en jordingskabel/punkt på braketten som holder innsuget og at den ga jording til vifta.

Jeg husket ikke noe jordingspunkt på den braketten.. og uten å se eller kjenne noe kabel eller metallblekk som var jording så la jeg opp ny kabel fra batteri til vifta. Sånn hadde jeg det i flere dager/ganger jeg holdt på med feilsøkingen og den kabelen ligger der fortsatt.

Blir litt forvirret når noe plutselig fungerer, og ikke det er f.eks. en del man bytter og så funker det.

Får spekulere på det helt til jeg glemmer av det og så lenge vifta fortsetter å kjøle. [emoji14]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
30/08/16, 21:08
Installerte diskander i D-stolpen. Brukt fra scstyling.no
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/1106.jpg

Merker det ble litt mer surroundlyd. Høytaleren i førerdøra er blåst, men merker ikke særlig til det i en så lukket omgivelse.

Fundert litt på hva jeg skal gjøre når det blir slutt på FM nettet. Liker egentlig veldig godt SC uniten med kasett og cd spiller, noe jeg liker best er faderene for bass, tremble og fader. Skal man ha en ny fancy touch 2din spiller må man sikkert inn i en meny fra instillinger for å endre på sånnt. En annen ting er at alle knappene på SC uniten er mekanisk og fungerer når du trykker. Ser foran meg en dyr men dårlig touch spiller der touch displayet er tregt og har dårlig respons.

Jeg er litt old school og bruker cd på lengre bilturer, men savner en aux og usb inngang. Hadde vert kult med en usb/aux/dab+ adapter til den orginale spilleren men har ikke funnet noe når jeg leter på ebay elns. Det blir nok utsatt inntil videre.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Svirre
31/08/16, 14:44
Høyttalere i d-stolpene hjelper bra :)

Ang. Dab så ville jeg ikke bekymret meg så mye. Det er masse rundt det som strider med hva som er tillatt, og i mine øyne er hele DAB-imperiet i Norge, korrupt. Jeg har ingen planer om å forhaste meg, og skulle de kjøre på, så mister bl.a. P4 2 daglige lyttere. Skjønner ikke hvorfor jeg skal anskaffe meg 5-6 adaptere/nye radioenheter + 3 biler som trenger DAB-spiller/adapter, når de samtidig maser om at vi må kjøre mindre for å ikke forurense så mye. Dobbeltmoral kaller jeg det :p Du finner nok også svært lite av dette på eBay, da dette er europeisk opplegg. I allefall begrenset utvalg.

2førr10
04/09/16, 15:07
Høyttalere i d-stolpene hjelper bra :)

Ang. Dab så ville jeg ikke bekymret meg så mye. Det er masse rundt det som strider med hva som er tillatt, og i mine øyne er hele DAB-imperiet i Norge, korrupt. Jeg har ingen planer om å forhaste meg, og skulle de kjøre på, så mister bl.a. P4 2 daglige lyttere. Skjønner ikke hvorfor jeg skal anskaffe meg 5-6 adaptere/nye radioenheter + 3 biler som trenger DAB-spiller/adapter, når de samtidig maser om at vi må kjøre mindre for å ikke forurense så mye. Dobbeltmoral kaller jeg det :p Du finner nok også svært lite av dette på eBay, da dette er europeisk opplegg. I allefall begrenset utvalg.

Ja syns det ble mer lyd :)

Har ikke bekymret meg så mye jeg heller. Men de skal jo stenge FM nettet en eller annen gang? Da er det kun DAB som fungerer. Men ja skjønner poenget ditt, er dobbelt,oral ja :p

Ja finner ikke mye som passer til min radio enhet.

Har du tips på Aux adapter? Gjerne USB og aux adapter til SC radioenheten min. :)

Øygard
04/09/16, 16:39
Viss du ventar til ei stund etter at FM-nettet er stengt vil det nok i alle fall bli mkje billigare med sånne ting, + at det sikkert har komt fleire gode løysingar då, so eg trur ikkje det er nødvendig å forhasta seg.

2førr10
04/09/16, 16:51
Viss du ventar til ei stund etter at FM-nettet er stengt vil det nok i alle fall bli mkje billigare med sånne ting, + at det sikkert har komt fleire gode løysingar då, so eg trur ikkje det er nødvendig å forhasta seg.

Ja du har nok rett der :) Nei, ikke noe hastverk for meg egentlig. Håper det kjem bedre løysninger ja :)

2førr10
08/09/16, 15:01
Går det an å se at motorfeste er gåent?

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/215.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/216.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/217.jpg

Er igrunn bare 3 motorfester eller? På passasjer side, øvre foring i motorrommet og girkasse momentfestet?

Hva er de vakum motorfesta? Et som sitter fremme og et som sitter bak?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

mrstfu
08/09/16, 16:19
Er ikke bombesikker, men tror ikke P80 har vakuumfester. Dog har du vel et feste ca under turboen i bakkant mot subframe, og tilsvarende foran.

Edit: det kan hende jeg tar feil, forrige gang jeg bytta et sånt et var på FWD.

2førr10
08/09/16, 17:27
Nei titta nedi foran. Og så ingen vakumslange, men det er steike trangt der... Ikke godt å få fingra nedi der.

Så på en youtube video av en V70 med vakumfester, men det var diesel. Tror ikke det var AC heller, siden det var så åpent ned der.

De gangene jeg har vert på langtur og ligget i 90-100 da har jeg merka noe vibrasjoner men kommer og går. Klarer ikke helt å tenke ut hva det kan være.

Sjekka belger på ledd, demper, og aksler. Noe sprekker men ikke fullstendig rifter annet enn på førerside stabilitatorstag. Noe svetting rundt girboks også. Noe plass en kan sjekke nivå? Får vel ikke noe varsellampe på det?

Leste på din tråd mrstfu at det er et herk å få tappa, fyllt på igjen girolje.

Det som hvertfall må gjøres er å bytte LMM da jeg har lampe på den, og har lyst å få på skvettlapper, mangler alle 4.

mrstfu
08/09/16, 18:16
Automatkassa di skal vel ha peilepinne rundt liftfilteret et sted, tror jeg. Og det er ikke noe herk når du har gjort det en gang;)
Svirre kan sikkert uttale seg vedrørerne vakuumstyrte motorfester. Jeg kan ta feil, men jeg mente disse kom først på P2.

2førr10
08/09/16, 19:22
Hadde jeg hatt automatkasse hadde jeg peila for lengst, men kjærra har nok manuell kasse ja.

Ok, du har sikkert rett, mer peiling enn meg ivertfall. :)

Svirre
08/09/16, 19:24
Automatkassa di skal vel ha peilepinne rundt liftfilteret et sted, tror jeg. Og det er ikke noe herk når du har gjort det en gang;)
Svirre kan sikkert uttale seg vedrørerne vakuumstyrte motorfester. Jeg kan ta feil, men jeg mente disse kom først på P2.
Trenger ikke si noe mer, nei :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
08/09/16, 20:31
Men, hva skal du bytte olje for da? På manuellkasser er jo det grisesimpelt. Tappeplugg i bunn, påfylling i bunn.

2førr10
09/09/16, 15:18
Usikker egentli, bare lurer på om der er lite olje, siden det er svetting rundt kassa. Det 4 kanta dekselet med Philips skruer.. er det filteret?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

mrstfu
09/09/16, 15:23
Er ikke noe filter på manuellkassene. Det ligger ca to liter olje i bunn som alle drevene skvælper rundt i, that's it.

2førr10
09/09/16, 15:29
Ah, okei :)
As simple as that, hørt de er skuddsikre kasser :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

mrstfu
09/09/16, 15:41
Nja, det hender de eksploderer disse og, men da som regel ved brukerfeil;)

2førr10
09/09/16, 16:35
Herjer ikke med girkassa mi :)

Fikk seg en vask :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/232.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/233.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/234.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/235.jpg

Den skiltholderen bake får jeg ikke av, sikkert 20 gamle rusta skruer som jeg har prøvd 2 ganger å få løs, uten hell.. men så er den nedre lista halvveis revet av og derfor er den teipa over og der er små rustflekker rundt skiltholderen.. Så beste løsningen vil være å finne ei ny luke som er uten skiltholder, lite eller 0 rust så er det bare å flytte over trekk osv.. er jeg heldig så finner jeg ei luke i samme farge. Men like greit å få ei nylakka ei.

Men.. luka fungerer og den er tett, så det blir utsatt. Er ikke særlig synlig rusta på den, bare sliktholderen som er gammel og litt stygg.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
09/09/16, 16:39
Bagatell.. men jeg har realisert at de vccn klistremerka skulle vært i hjørnet ved D-stolpen. Ikke C stolpen.. [emoji14] hadde sett bedre ut [emoji14]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Daniel V
10/09/16, 08:25
På disse bilene er det oljefylte motorfester foran og bak midt på blokka. Når du ser dem, så ser du at det går en stålwire rundt dem, som skal forhindre at de deler seg hvis trykket i dem blir for høyt.

2førr10
10/09/16, 13:28
Aha, olje i de asså. Jepp sett de på YouTube, de var vakumfester da, men de hadde også stålwire rundt.

Foringene i motorramma er vel sjeldent at de ryker?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

mrstfu
10/09/16, 14:03
På P80 er det relativt ofte årsaken til merkelig oppførsel på veien, klanking og ustabilitet i fart, av hva jeg har fått med meg. Mange legger ikke merke til det, fordi de ikke ryker helt av, men bare blir slitt - men prøv å gå fra en med slitne subframeforinger til en med sprell nye. Det er som en ny bil i forhold.

2førr10
10/09/16, 14:30
Hmm, mye jobb å bytte de? 4 stk ja?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

mrstfu
10/09/16, 14:45
4 stykker. Ikke noe du vil gjøre en gang i uka. Youtube "850 subframe bushing" så skjønner du greia.

hgnubel
11/09/16, 12:06
4 stykker. Ikke noe du vil gjøre en gang i uka. Youtube "850 subframe bushing" så skjønner du greia.
Jeg så noen instrukser for disse "IPD-insertene" for lenge siden som av en eller annen grunn har forledet meg til å tro at disse skulle inn ovenfra (som ville vært en mye mer krevende operasjon...).

Nå fikk jeg lyst til å prøve dette selv. Noen mulige negative effekter ut over eventuelt noe mer vibrasjoner?

Og risken for bolter som knekker i prosessen selvsagt...

mrstfu
11/09/16, 13:08
Jeg satte de inn i Vera, kan ikke si jeg merket stor forskjell i det hele tatt, kanskje med unntak av litt mer konsekvent styring. Spesielt på slitne foringer kan inserts gjøre stor forskjell, forstillinga føles mer sammenhengende.

2førr10
11/09/16, 13:16
For mye (lar seg sikkert gjøre) jobb å bytte foringene for de er noen store klumper og hele ramma må høyt opp for å få ut de gamle.. derfor IPD lagde de innstikk foringene sånn jeg har skjønt.

Rykker litt ved giring med meg så burde kanskje begynne med det momentfestet. Burde sjekke det om det er helt løst/slakke.

IPD og volvo selger de boltene. Er litt skummelt å kanskje ikke ha ekstra bolter på hånd om en skulle ryke.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
13/09/16, 18:17
Fant ut hvordan jeg justerte håndbrekket, det tok aldri nok når jeg sto i en ca 10% eller mer halling, og håndbrekk spaken sto i 45%/helt i topp uten at det tok i.

Tok med meg torx, hadde bare t40, litt for liten, enten t45 eller t50. Kjørte til nærmeste bakke, holt fotbremsen, strammet til justeringen, dro opp brekket, slapp bremsen forsiktig.. bilen fortsatt rulla, inn med bremsepedalen, ned med brekke, strammet justeringen enda mer. Repeat 2 ganger med litt stramming og brekke holt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/327.jpg

Sånn brekket står på bildet nå så lugger den bra. Begge håndbrekk wire-ene er bytta av forrige eier. Så det var billig med justeringensskrue til håndbrekk skoa på vparts så handler det i neste batch, kjekt å ha på lur.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/328.jpg

Små hull i belgen rundt brekket, trolig av at brekket var så slappt at den lille tappen på brekket under belgen stakk hull i belgen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/329.jpg
Noen som har en strøken belg og dekselet som belgen er festa i?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
22/10/16, 14:32
Har lagt om til piggfrie vinterdekk nå.
Men har vibreringer i rattet ved 80 og oppover.

Var helt fint med sommerdekk.. ingen vibrasjoner. Så lurer på om ene loddet foran har løsnet fra felgen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Øygard
22/10/16, 15:48
Kast eller ubalanse i eit hjul sikkert ja.

2førr10
22/10/16, 16:31
Ja, va det jeg tenkte meg. Får ta med bilen til Tevo dekk på balansering.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
23/10/16, 14:52
Merker at V70'n lugger litt når jeg cruiser og har moderat pådrag.

Har som sagt gåen LMM som jeg må bestille ny. Skulle også ha byttet tennplugger, rotor og lokk. Kanskje rense gasspjeldhus og bytte pakning.

Luftfilter var nytt i sommer.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Daniel V
23/10/16, 18:19
Gåen LMM er forferdelig å kjøre med. Bare å få tak i en ny fra Bosch først som sist :) Er få komponenter som lager så mye rare feil som gåen LMM.

2førr10
03/11/16, 19:39
Bytta plugger, lokk og rotor samt ny lmm, men lampa lyser fortsatt. Prøvde koble av minus-pol trikset men lampa kom på igjen. Så må vel få noen med OBDII til å lese og slette koden...

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/100.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/101.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/102.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/103.jpg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
21/11/16, 16:06
Har fortsatt lambda lampe som lyser. Kjøpte sprell ny LMM fra bosch, noe som ikke fikk lampa til å slutte å lyse.

Så nå var jeg nettopp til et lokalt verksted og fikk lest ut feilkodene og sletta det som var der. Når jeg parkerte bilen hjemme kom lampa tilbake igjen :/


Hadde 2 feil:

Utetempgiver (feil verdi/sa det var 4+ grader noe som det var da) uansett bagatellfeil som en ikke trenger å bekymre seg over.

Atmosfæretrykkgiver, noe jeg ikke helt vet hva er og hvor den evt. sitter i motorrommet. Er ikke sikkert at det er akkurat den giveren men at det er noe i området på trykksiden av motoren. Han som leste den av mente det skulle gå en slange på sensoren, at den er vakumstyrt eller noe, men den giveren vet jeg ikke hva er og heller vet jeg ikke hva den gjør så jeg er egentlig helt blank.

Han nevnte at den kunne sitte i LMM på noen bilen men ikke sikkert at den satt der på min, noe som jeg sa til han at jeg var ganske sikker på at den ikke satt der. Men at den kunne sitte en eller annen plass på trykkrøret inn på turbo eller noe.

Prøvde google men fann ikke mye som var til hjelp og vet ikke hva den giveren kalles på engelsk.

Noen som kan noe om dette?

2førr10
26/12/16, 03:25
Vil det bli bedre effekt og bli fortere varmt eller kaldt fra AC etter en full klimaservice på verkedted med påfylling av gass, olje og alt det som inngår i service?

Bruker litt lang tid når det er dugg på ruta og er ikke kjempevarm luft heller, ikke noe problem over tid, det vil jo bli varmt i bilen til slutt, men er ikke sånn som på en ny bil.
Når det var sommer så var det heller en blanding mellom litt kald og lunka luft når det var varmt ute. Langt ifra iskald luft.

Noen som har tatt service på disse bilene og fått natt og dag forskjell før og etter? Rekner med det er stort sett samme system på disse bilene. Jeg har vertfall lite peiling på AC.

Mitt lokale verksted tar 1650kr for full klimaservice, noe som virker rimelig.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Svirre
26/12/16, 12:53
Selfølgelig. Lite gass på systemet gir tregere effekt, så en service er ikke bortkastet. Når du allikevel skal ha service, bytt tørkefilteret som sitter foran i motorrommet først, eller få dem til å bytte det.
Det har en tendens til å ruste hull i disse da den sitter midt i oppvirvlingen av vann og smuss.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

2førr10
26/12/16, 15:28
Selfølgelig. Lite gass på systemet gir tregere effekt, så en service er ikke bortkastet. Når du allikevel skal ha service, bytt tørkefilteret som sitter foran i motorrommet først, eller få dem til å bytte det.
Det har en tendens til å ruste hull i disse da den sitter midt i oppvirvlingen av vann og smuss.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Ah, var det jeg både håpte og tenkte :)

Da skal jeg nok ha bilen inn på service. Tørkefilter? Rett bak plastikken på fangeren? Sånn avlang sylinder? Må nok bestille den før service da og få de til å bytte det :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Svirre
26/12/16, 17:54
Ser slik ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/802.jpg

Sitter på passasjersiden rett bak fangeren. Du ser den hvis du kikker rett ned under panseret :)

2førr10
26/12/16, 18:18
Den der har jeg nok sett før ja.

Bcb hadde vertfall, spørs hva Volvo org. koster.

http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1571&Category2ID=1703&List=1&Level=2&ProductID=20235

Svirre
26/12/16, 18:34
Tror ikke de har den mest avskrekkende summen, men at BCB sin er billigere, tror jeg kan være reelt.

2førr10
26/12/16, 18:38
Sett på andre sider at det er stort sett ettermarked på disse, mulig Volvo sin er ettermarked også.

Tusen takk for all hjelpen :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Svirre
26/12/16, 19:00
Sett på andre sider at det er stort sett ettermarked på disse, mulig Volvo sin er ettermarked også.

Tusen takk for all hjelpen :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Jeg kjøpte min fra eBay kun fordi det var billig :p Hadde tenkt å bytte på den jeg kjørte med sist, men kom aldri så langt. Ga 320kr fra USA og kvaliteten så vel så bra ut den.

2førr10
27/12/16, 21:28
Skjønner den, får kikke om der er en som er billig men ikke langt unna eller fri frakt på.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
24/01/17, 07:43
Lest/sett flere som lodder inn aux på SC radio enheten, på kasettspilleren.. 3 av punktene på kretskorte. Så du kan spille av musikk med telefon f.eks. og velge tape på spilleren.

Har litt lyst å prøve dette, men er litt å risikere for min del. Jeg liker SC-805 enheten min og vil aller helst mulig fortsette å bruke den..

Har ikke lyst på et stygt dab+ adapter som skal sitte en plass på dashen.. det crasher og ser ikke fint ut..

De som selger aux adapter bokser har ikke fungert hittil for det er meningen det skal plugges til på baksiden av spilleren på cd-change..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Svirre
24/01/17, 11:03
Det er bare å prøve å lodde. I værstefall må du fjerne loddingene, såfremst du lodder på riktige pinner ;)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

2førr10
29/01/17, 00:59
Vaska bilen og bytta viskerblad da de gamle så sånn ut, bytta ut med nye Bosch :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1107.jpg


Etter litt studering på youtube fannt jeg ut hvor det skal loddes aux. Robert DIY har mange hjelpsomme videoer :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1108.jpg

Sånn ble resultatet på egen enhet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1109.jpg

Har dårlig loddespiss og de nye spissene jeg kjøpte fra tema var for tykk til å puttes inni min ironside loddebolt. Så ble klumpete, trodde det var nok å varme opp tinnet og feste kobberet fra ledningene men nei jeg måtte tilføre mer tinn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1110.jpg

Kjøpte brukte skvettlapper fra SCstyling, pusse de ned og ny lakk så blir deg bra, svart matt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1111.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
29/01/17, 22:06
Har hakking i lyden mellom hver samg når jeg bruker spotify på aux hacken min :/

Sånn lyd man får når en plugger i 3.5mm minijack, bare at den er plugga i hele tiden.. kasettadapteret sitter i for funker kun med kassett. Om volunet er høyt på så smeller det virkelig :(

Det positive er at det er veldig bra lyd :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Svirre
29/01/17, 22:10
Ut i fra hvordan jeg ser på bildene dine, så har du ikke jordet signalet. Uten det, så blir lyden begredelig. Jorden skal vel loddes inn på venstre side av den røde ledningen, slik jeg tolker videoen.

2førr10
29/01/17, 22:30
Jeg har det men ikke bilde av det.. jeg tvinna sammen de 2 kobber tynntrådene som stikker bakover på bildet og lodda det der han hadde lodda i videoen.

Glemte å nevne at jeg brukte RCA - minijack kabel, kappet av rca pluggene og avmantla. Men det skal vel gå fint?

Må vel ut igjen med stereoen, demontere og sjekke om det ble gjort riktig.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Svirre
29/01/17, 23:28
Bruken av kabel skal nok gå bra. Loddingen på rød leder ser litt så som så ut, men det er godt mulig at det er bildet og vinkelen som gjør det. Kan være dårlig kontakt i jack'n som gjør at lyden blir dårlig.

2førr10
29/01/17, 23:52
Ja burde funke den kabelen tenker jeg..

Ja likte ikke helt lodddingene.. klarte ikke å få varmet opp skikkelig og det satt fast dårlig. Skulle nok hatt en annen penn og annen spiss.

Skal sjekke med ledningen. Kan jo være 3.5mm jack pluggen som er dårlig.

Jeg får måle å se om jeg har god jording. Og at jord til jord har kontinuitet og lyd - jord ikke har.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
06/04/17, 18:45
Har ikke fått gjort noe med aux kabelen, bilen har blitt lite brukt, kun i helgene.

Bytta vertfall grøftelys pære, tenkte å prøve LED.

Fra 1stk halgogen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/207.jpg

Til dette:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/208.jpg

Tanker?
Finest med valig halogen? Disse var jo ganske billige, tema led.

Er noe duggansamling i førerlykta.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/209.jpg

Mens passasjersida ser grei ut, har vert en skade på fangeren her tror jeg.. siden grøftelykta ikke flusher med fangeren, eller så er det kassoret bakom, ikke vet jeg.. heller ikke noe krise.. Seff sånn som mange andre p80 eiere så manger jeg grillen rundt taukroken :S
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/210.jpg

Ellers er jeg litt på utkikk etter vinterfelger, har noe kast i de felgene jeg har nå. Dekkene er dunlop piggfri med 5mm mønster igjen på så varer en stund til. Skrik ut om noen har 16 eller 17" org volvo alufelg til fornuftig overkommelig pris som kan passe på denne, det meste er av interesse, er (litt) ikke så kresen [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
12/04/17, 20:27
Flytte bensin og tok meg en kveldstur til en kompis.. på vei innom butikken begynnte bilen å lugge og nappe ved pådrag. Kom frem til kompisen og da stanket det råtten egg.

Kan dette være catalysator eller lambda som har sviktet?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
12/04/17, 21:20
Hmm.. Startet motorelektronikklampen å lyse? Mulig jeg er helt ute å kjører nå, men hadde det ikke vert for lukten hadde jeg nesten satt en finger på LMM. Utrolig mye rare feil disse kan lage..
Blir nå nesten gjetting i blinde uten å ha sett det selv men:p

2førr10
12/04/17, 21:57
Den har lyst en stund, det har jeg glemt å nevne.

LMM er ganske ny, ca. halvt år gammel. Så tror ikke det er LMM.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
12/04/17, 23:14
Akkurat. Nei, litt som du beskriver med lukten så kan jo helt klart lambda ha en innvirkning..
Rotet svært lite med akkurat dette, men skal vel være mulig å måle seg frem til om lambda er gåen tror jeg. Ville i alle fall tro det er mulig å få en aldri så liten pekepinn, så er jo et sted å starte.

Må forøvrig si jeg liker kombinasjonen du har 2.4T, manuell og AWD. Ikke feil fargen heller! Flott bil:)

2førr10
13/04/17, 00:19
Ja stemmer vel det, det går vel måle lambda med multimeter?
Ohme?

Vet jo ennå ikke hva verdier og ledninger til å måle men kan vel finne ut dette.

Jeg har ikke obd2 måler så får ikke lest ut feilkoder selv, sist jeg leste koder på verksted for 250kr, så fikk de frem "atmostfæretrykkgiver".. og det er vel map sensor.
Om det er den som er gåen vet jeg ikke men har kjørt med den lampa siden og bilen har oppført seg fin tross litt "daffhet" som trolig nok har noe med lamdalampe lysende å gjøre.

Bilen må inn på EU innen Juni, frykter at lambdalampe er 2-er feil :/

Takk! Ja heldig igrunn med at den er AWD og manuell. Ja ingen dum farge, liker den selv. Dark grey effect. Veldig lite rust også. Noe bubbler ved grillen på panseret og litt i hjulbuene.. ellers betraltelig lite rust :)
Men bilen er full i riper, spesiellt når den er tørr i sola [emoji14] Skulle hatt en polering men har liksom aldri blitt fremprioritert.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
13/04/17, 09:44
Ja, skal være mulig å måle seg frem til noen verdier på kontakt til lambda. Uten at jeg har rotet for mye med disse, så kan ikke gi et klart svar her desverre. Men tror en skal kunne måle en stigende verdi i både volt og Ohm etter hvor varm bilen blir. Uten å vite hvilke verdier en skal ha så blir jo dette litt gjetting igjen.. Men må vel være noen her inne som har vert borte i dette tidligere å kunne gitt et godt svar her:confused:
Kan jo også hende en finner noe i Haynes boken om du har denne.

Denne lampen som lyser indikerer jo motorfeil, så kan være så mangt. Dette er også feil på EU ja.. Fikk til og med to er feil på defekt ryggelys her for en stund siden faktisk :p

Den enkleste veien er vel å få med bilen til noen som kan lese ut feilkoder for deg. Eventuelt hadde jeg gitt det et forsøkt å koble av batteriet en liten stund, så kan i beste fall motorfeil lampen slukke. Mest sansynlig vis vil vel denne komme tilbake ved en "konstant" feil, men går nå an å gi det et forsøk for å kunne se hvordan bilen oppfører seg om lampen slukker.

Ja, flott kombinasjon altså:)
Noe må en jo alltid regne med på en eldre bil, men rust og lakk går det nå alltids an å gjøre noe med:)

2førr10
13/04/17, 23:18
Ja må vel være mulig det, trenger ikke beklage det, har ikke rotet noe særlig med det selv og da er det ikke greit å gi noe helt klart svar. Ja helt sikkert noen her eller en annen plass som har god greie på dette.
Har ikke V70 haynes bok, men hsr en haynes bok til 850 og kan hende jeg finner noe der.

Ja, det er jeg fullt klar over, det er motorelektronikk, men så sannt så sannt; det kan være så utrolig mangt. Kjipe sure elektroniske feil som kan være mer eller mindre bagateller men være nok til å ikke gå igjennom EU. Det var det jeg fryktet.

Ja så tullete kan det være [emoji14]
Ja må finne meg noen som har leser.. så kan jeg vertfall lese ut koder.
Ja det har jeg prøvd, kobla av og venta i et kvarters-tid. Lampa kom tilbake etter en liten stund.

Ja det er det :)
Har fryktelig lyst å kjøpe deler og bytte for å være sikker men det er på samme tidspunkt dumt å gjøre uten å vite at det er defekt eller ikke.
Ja selvfølgeleig, ja er jo det. Verste rusta jeg hadde på denne var på bakskjermen under sideruta, flere sprekker med rust. I kanten under pakninga til ruta.. Ingen enkel og rimelig måte å få den bort på så endte opp med å lakke hele bakskjermen til flere høvdinger.

Sjekka over litt slanger til vakum osv på førersiden.. er jo nesten et fuglerede med spagetti under og ved luftfilterboxen..

Begge kontaktene til lambda satt jo i, tenkte kanskje en av de hadde fallt ut eller noe. Er visst kjennt problem at låsinga på de kontaktene knekker eller går i stykker og folk setter strips på de for å låse. Uansett, jeg fikk jo både bekrefte at det er 2 stk O2 sensore, (først så jeg en video på youtube med bytting av begge 2 på en 850) og senere bekreftet jeg dette da jeg var ute i bilen å kikket.

Men kan jo hende en eller begge er gåen, men igjen det blir bare spekulering.

Men det var veldig til oljete den var den slangen inn på turbo eller hva? Sitter jo en sensor nedi der også, ikke umulig den er full i dritt og olje.
Burde vel ksnskje demontere den og rense den, eller bytte den?

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/482.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/483.jpg

Der er de 2 O2 sensorkontaktene vertfall.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/484.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
16/04/17, 02:15
Lukter noe svidd gummi etter kjøring og en sky av røyk når jeg starter bilen/stopper/tar løst.

Frykter gåen lambda eller verste fall catalysator.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Benjamin
16/04/17, 08:34
Lukter noe svidd gummi etter kjøring og en sky av røyk når jeg starter bilen/stopper/tar løst.

Frykter gåen lambda eller verste fall catalysator.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Synes det høres ut som tett katalysator jeg. Har hatt gåen lambda før på 850, symptomene på lambda var høyere forbruk av drivstoff og dau kjørt bil :p Men ikke lukten av svidd gummi eller noen form for røyk fra bilen.

2førr10
16/04/17, 11:22
Takk for innspill!
Har litt trua på lamda, for bensinforbruket er høyt og bilen virker dau kjørt akkurat som du sier.
Det med lukta kan være noe som kommer og går. Altså som jeg sa tidligere tar løst/starter bil osv, at det kommer ut litt mer enn vanlig mengde eksos.

Må bare få lest ut koder og finne ut om det er lamda og om det er fremme eller bak.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
16/04/17, 12:15
Ja, som du sier selv også. Tror jeg rett og slett jeg bare ville kjørt bort på eventuelt Volvo for å få en diagnose av bilen.
Heller det en å måtte bytte deler som faktisk fungerer, hvor det kanskje ikke er noen feil.

Skulle det være katalysator, så kan du trøste deg med at det faktisk ikke er så alt for dyrt å få byttet ut med en erstatnings-katalysator. Men så klart, fint å slippe..

Stusset også på en ting når jeg så bildene du har lagt ut. Lurer på om dette åpne hullet du har skal være blendet? Veit ikke helt hvilken betydning dette har eller om det er riktig, men mener nå å huske det er blendet på begge bilene mine i alle fall:confused:
Om du har fått masse dritt nedi der, så kan det jo i så fall være en påvirkende faktor til føleren som sitter mer eller mindre rett på innsiden ville jeg tro..:)

2førr10
16/04/17, 15:00
Ja, som du sier selv også. Tror jeg rett og slett jeg bare ville kjørt bort på eventuelt Volvo for å få en diagnose av bilen.
Heller det en å måtte bytte deler som faktisk fungerer, hvor det kanskje ikke er noen feil.

Skulle det være katalysator, så kan du trøste deg med at det faktisk ikke er så alt for dyrt å få byttet ut med en erstatnings-katalysator. Men så klart, fint å slippe..

Stusset også på en ting når jeg så bildene du har lagt ut. Lurer på om dette åpne hullet du har skal være blendet? Veit ikke helt hvilken betydning dette har eller om det er riktig, men mener nå å huske det er blendet på begge bilene mine i alle fall:confused:
Om du har fått masse dritt nedi der, så kan det jo i så fall være en påvirkende faktor til føleren som sitter mer eller mindre rett på innsiden ville jeg tro..:)

Ja hadde nok vert det beste det ja, min må jo inn på EU før Juni så kunne like så godt tatt det på Volvo kanskje, om de leser av koder for meg inkludert i prisen av EU kanskje? :)

Ja det er en tanke som har slått meg, har ikke særlig peiling på katalysatorer. Kan en kjøpe/bruke en økonomi universal kat? Det må ikke være org Volvo?

Det hullet her?
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/551.jpg

Not to worry, sitter en slange der. Den var bare nappet av da jeg håldt på å kikke rundt nedi der og lot den være av når jeg tok bilde sånn en kunne se bedre med slangen unna veien. Men den slangen er på plass igjen, går til en ventil og noe vakum på AC'n tror jeg.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
16/04/17, 17:33
Ja, eller Volvo har nå i alle fall både kompetanse og riktig utstyr. De har vel sikkert som fler andre fastpriser på hva de skal ha for det å koble på et instrument å lese ut, så går jo alltid an å høre:) Har i alle fall gode erfaringer med Volvo her nede, mtp priser for slikt småtteri som det. Men finnes jo sikkert nok av andre flinke verksteder rundt om også.

Måtte bytte katalysator på 850'n i sammenheng med EU kontroll grunnet løs innmat, noe som resulterte i at den ikke klarte avgasskravene.. Satt bare bort bilen til Svendsen Eksos å betalte ca. 3000,- for alt. Altså materiell inklusivt arbeid. Syntes absolutt ikke det var noen upris. Blir jo da erstatningskatalysator, så trenger ikke være originalt fra Volvo nei.

Noe du kan spare penger på er vel å bytte det som eventuelt er gåent selv, å kanskje spare noen kronasjer på en del som fort kan være dobbel så dyr fra Volvo og nødvendigvis samme kvalitet. Men å ta alt i kombinasjon med EU er jo ikke dumt, så får en det unnagjort:)

mrstfu
16/04/17, 19:25
Det billigste er enten å kjøpe en generisk katalysator og sveise inn i ditt eget downpipe, eventuelt kjøpe downpipe fra en lik modell. Om du kan sveise, eller kjenner noen som gjør det, ville jeg kjøpt et brukt downpipe og sveisa inn der, så ikke bilen blir stående mer enn for demontering og montering. Pass på at antall hull og gjenger til lambdasonder passer og.

2førr10
17/04/17, 17:26
Ja, eller Volvo har nå i alle fall både kompetanse og riktig utstyr. De har vel sikkert som fler andre fastpriser på hva de skal ha for det å koble på et instrument å lese ut, så går jo alltid an å høre:) Har i alle fall gode erfaringer med Volvo her nede, mtp priser for slikt småtteri som det. Men finnes jo sikkert nok av andre flinke verksteder rundt om også.

Måtte bytte katalysator på 850'n i sammenheng med EU kontroll grunnet løs innmat, noe som resulterte i at den ikke klarte avgasskravene.. Satt bare bort bilen til Svendsen Eksos å betalte ca. 3000,- for alt. Altså materiell inklusivt arbeid. Syntes absolutt ikke det var noen upris. Blir jo da erstatningskatalysator, så trenger ikke være originalt fra Volvo nei.

Noe du kan spare penger på er vel å bytte det som eventuelt er gåent selv, å kanskje spare noen kronasjer på en del som fort kan være dobbel så dyr fra Volvo og nødvendigvis samme kvalitet. Men å ta alt i kombinasjon med EU er jo ikke dumt, så får en det unnagjort:)

Ja, Volvo har vertfall kompetanse og sitt eget utsyr så de kan iverfall bilene sine. Ja de har nok fastpriser, de har vertfall 15% rabatt på deler til eldre modeller, mener det er 15 år og eldre, men EU er vel fastpris. Ja har gode erfaringer med Ålesund Bil (Volvo) her oppe. Men ja her er flere flinke verksteder her oppe.

Har hørt om Svendsen Eksos, reklamer... men ikke noe rykter. Men det henger vel i navnet deres, at de kan jobben.
Ok, det er jo bra, tror nok at Volvo kat koster mer enn en universal.

Ja får se det litt an, hvor mye et evt. verksted skal ha for både katalysator og jobben, hvor mye jobb det er selv og hvor det passer med tid osv.

Beste er nok å få det inn på EU og finne ut hva som må byttes før en begynner å bytte ting. :)


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
17/04/17, 17:29
Det billigste er enten å kjøpe en generisk katalysator og sveise inn i ditt eget downpipe, eventuelt kjøpe downpipe fra en lik modell. Om du kan sveise, eller kjenner noen som gjør det, ville jeg kjøpt et brukt downpipe og sveisa inn der, så ikke bilen blir stående mer enn for demontering og montering. Pass på at antall hull og gjenger til lambdasonder passer og.
Hva mener du med generisk?

Altså erstatte katalysatoren som sitter på bilen nå med en innsveisa i downpipen?
Skjønner hva du tenker med å kjøpe et brukt downpipe for å sveise inn i, så en har det orginale for sikkerhetsskyld og/eller for å bytte tilbake til orginalt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

mrstfu
17/04/17, 18:17
Hva mener du med generisk?

Altså erstatte katalysatoren som sitter på bilen nå med en innsveisa i downpipen?
Skjønner hva du tenker med å kjøpe et brukt downpipe for å sveise inn i, så en har det orginale for sikkerhetsskyld og/eller for å bytte tilbake til orginalt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Generisk, altså ikke modelltilpasset, men universal. Antall uttak for lambda, inn og utløp, og fysisk størrelse er det eneste som spiller noen rolle da.

2førr10
17/04/17, 18:48
Aha, da skjønner jeg :)
Jupp, må passe på de måtene ja.
I en "how to" video der de bytter begge lambda på en 850 turbo sitter lambda bake sitter sensoren etter katalysatoren.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
18/04/17, 18:13
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/693.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/694.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/695.jpg

Endel dritt her ja.
Rensa spjeldhuset og hullet i innsuget, ny hjemmelaga tilpasset pakning og montert. Demonterte også tomgangsregulatoren, spraya den med wd40 og rensa. Også rensa alle gummislangene med fille og bremserens.

Håper på litt bedre respons og flyt, om ikke så.. så er ivertfall spjeldhus renset :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
19/04/17, 21:32
Alltids greit å få unnagjort slikt småtteri! Alt hjelper da på:)

2førr10
19/04/17, 21:57
Ja, føles godt også og få rensa og utført div småtteri :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
28/04/17, 21:22
Kan jeg bytte kun belg eller?
Førerside froran.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/1101.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/1102.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/1103.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Svirre
28/04/17, 21:51
Det kan du. Av med gammel, rengjør, fett opp igjen og på med ny :) Knuten må av.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

2førr10
29/04/17, 16:24
Thx! Har vert på youtube nå, sett på RobertDIY. Håper det ikke er komplisert å ta av knuten og sette den sammen igjen :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Svirre
30/04/17, 10:59
Det er bare å få åpnet segringen som holder knuta på plass som kan være tricky. Ellers syns jeg denne jobben går ganske bra.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

2førr10
30/04/17, 17:22
Fikk lånt en OBD2 leser men det kom ikke opp noe med min bil. Plugga fra batteri, la lastnøkkel mellom polledningene i 1 halvt minutt og starta opp igjen. Lampa kom så fort jeg la litt velt på gassen.

Vurderer sterkt å kjøpe egen leser da flere verksted jeg har hørt med skal ha mellom 350 til 700 for å lese ut feilkoder.

Sett på denne:
https://www.bildiagnosebutikken.no/icarsoft-volvo-multi-system-diagnose-verktoy-i906.html?gclid=Cj0KEQjwgI6pBRDak6aRovWNqLsBEiQA8z ZSLnIID_hUIWG85THRTXnrJ1AP4v9b2RI2BSbBEs7GKVsaAtFz 8P8HAQ

Lest en del bra om icarsoft men er fortsatt redd for at det ikke funker eller at jeg får frem koder med denne.

Sett på drivknutemansjetter, får kjøpt kit med belg, fett og klemmer men er visst flere dimensjoner og lengde på de så må finne rett før jeg bestiller, vil bestille litt andre ting i samme slengen, oljefilter, muligens bremsedeler.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
11/05/17, 15:06
Nå har jeg hatt V70'n på PKK og er litt demotivert for å si det sånn.

6stk 2-er feil koder.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/384.jpg

Noe av dette er ikke så stor jobb i å bytte men noe av det ser jeg på som flere evt. tidskrevende og kostelige jobber for å få den igjennom.

*Bremsesliver er ikke noe stor jobb.
*Parkeringsbrems er vel bare noe justetinger på brekket eller bake.
*matte reflektore må vel skaffes nye, evt noen brukbare fra hugger.
*bytte tårnlager høres ut som et kjennt problem, ikke fryktelig tidskrevende men må demontere en god del
* def demper bak fatter jeg ikke helt for den ene har jeg byttet i 2016. Den andre er fra 2013 mente forrige eier.
* oljelekkasje er det værste føler jeg.. fra kasse eller motor.. bunnpannepakning kansje.. eller def. Simring?
Må bare umder bilen å begynne å lete.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Benjamin
11/05/17, 15:35
Ah det var kjedelig da

Men hvor stor olje lekkasje snakker vi om her ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

2førr10
11/05/17, 15:47
Ja kjedelig liste.

Nei ikke stor vil jeg si.. men ligger alltid igjen en litt dråper.

Håper inderlig at det er noe som å stramme bolter på bunnpanne.
Kan ikke spekulere så mye må egentlig bare se hvordan det ser ut.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Benjamin
11/05/17, 15:59
Ja kjedelig liste.

Nei ikke stor vil jeg si.. men ligger alltid igjen en litt dråper.

Håper inderlig at det er noe som å stramme bolter på bunnpanne.
Kan ikke spekulere så mye må egentlig bare se hvordan det ser ut.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Skjønner. Da synes jeg de virker strenge [emoji14] Har hatt noen biler som har svetta olje. Men aldri fått noe på det så jeg trodde det var innafor. Og matte reflektorer er jo litt pirkete, men heldigvis enkelt å bytte da


Sent from my iPhone using Tapatalk

2førr10
11/05/17, 16:04
Ja syns de var pirkete.
Rart de ikke førte opp belgen på drivakselen fremme. Den svetter jo.

Ja kan man bytte kun reflektor på disse?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Benjamin
11/05/17, 16:14
Ja syns de var pirkete.
Rart de ikke førte opp belgen på drivakselen fremme. Den svetter jo.

Ja kan man bytte kun reflektor på disse?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Nja jeg tror det. Men, det er vel nesten enklere å bytte hele lykta ? Det er ganske bra med V70 på høggern så å finne et par hele lykter der burde vel ikke være noe problem


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øygard
11/05/17, 17:13
Oljelekkasjen kan vera litt styr men resten var no ikkje so gale :) Lekkasje er 2arfeil viss det dryper ned på bakken trur eg. Du må vaska vekk alt oljesøl på motoren, og so kjøra litt, då er det lettare å sjå hen det kjem frå, det er jo umulig når det er olje over alt. Viss det viser seg å vera ein stor jobb som må til kan du jo vaska nøye før etterkontroll, og so krypa under og tørka litt med eit papir utanfor verkstaden før du leverer bilen frå deg og so håpa det beste :)

2førr10
11/05/17, 23:08
Nja jeg tror det. Men, det er vel nesten enklere å bytte hele lykta ? Det er ganske bra med V70 på høggern så å finne et par hele lykter der burde vel ikke være noe problem


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja mulig det altså. Jo kansje et par her i området.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
11/05/17, 23:14
Oljelekkasjen kan vera litt styr men resten var no ikkje so gale :) Lekkasje er 2arfeil viss det dryper ned på bakken trur eg. Du må vaska vekk alt oljesøl på motoren, og so kjøra litt, då er det lettare å sjå hen det kjem frå, det er jo umulig når det er olje over alt. Viss det viser seg å vera ein stor jobb som må til kan du jo vaska nøye før etterkontroll, og so krypa under og tørka litt med eit papir utanfor verkstaden før du leverer bilen frå deg og so håpa det beste :)

Ja tenker det samme.
Ja det drypp men ganske lite.
Ja skjønner, fjerne all våt olje, kjøre og så se etter olje igjen. Ja det har jeg tenkt på, tørke vekk før etterkontroll.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/422.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/423.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/424.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
12/05/17, 07:02
Ser jo ut som lekkasje på baksiden av motor kan jo være noe i forbindelse med turboen?
Vis veivhusvetilasjonen er tett så fører det vell ikke til såpass lekkasjer?
Men fin bil du har er nesten helt lik min:)

2førr10
12/05/17, 17:05
Ja mulig det er retur fra turbo?
Men henger jo litt på bunnpanna også.

Takk :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
12/05/17, 18:40
Du har ikke tilgang på grav/løftebukk? Da kunne du ha vasket vekk olje sølet og latt bilen svive mens du er under bilen og ser etter lekkasjer.

2førr10
12/05/17, 23:59
Jo, har bekjennte som eier løftebukk. Det var en god ide faktisk :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Øygard
13/05/17, 17:03
Ser jo ut som lekkasje på baksiden av motor kan jo være noe i forbindelse med turboen?
Vis veivhusvetilasjonen er tett så fører det vell ikke til såpass lekkasjer?
Men fin bil du har er nesten helt lik min:)

Jau, det kan bli ganske store lekkasjar viss den er tett.

2førr10
13/05/17, 17:26
Veivhusventilasjonen bytta jeg forrige summer.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
14/05/17, 17:13
Update:

Begge bilene har blitt satt litt på vent siden jeg har kjøpt bolig. (En stund siden) 4-manns leilighet altså. Og det at jeg jobber i samme elektrikerfirma som de som installerer der gjorde at jeg bestillte ekstra spotter, andre stikkontakter og ikke minst lamiflex. Og gulvlegging kom midt oppi det med V70 EU osv.
Byggeleder ringte å sa nå kan du legge gulvvarme, og det var litt etter jeg hadde hatt V70'n på EU.
Så de siste dagene gikk til legging av lamiflex og varmekabler. Ble ferdig i går :)


Så nå kan jeg begynne å handle deler til V70'n, og derfor er jeg ute etter å bruke billige deler.
Noe blir nok Volvo men ting en kan spare på prøver jeg mest mulig å spare på :phttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/483.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
15/05/17, 20:11
Et par spørsmål før jeg handler.

Ser ikke noe slitasje på fjørbeinlageret. Noe måte å sjekke det på? Irriterer meg at de ikke kan skrive fører eller passasjerside.

Må måle bremseskivene forran får å få riktig diameter.
Noe dårlig erfaring med tema skiver eller klosser til p80?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

mrstfu
15/05/17, 20:15
Om du har sidelengs eller høydemssig slakk i fjærbeinslageret, eller ulyder/gnaging ved rotering, kan det være på tide med utskifting.

Jeg har personlig aldri hatt problemer med Biltema bremsedeler, men forrige gang jeg kjørte med Temaklosser ga jeg litt beng i støvmengden. Hørt den skal være litt i overkant, men de går på anbud de som alt annet, så hva du får er ikke så lett å vite.

2førr10
15/05/17, 20:56
Hmm, okei for jeg roterte på hjulene mens bilen gikk men klarer jo ikke å høre noe over støyet :p. Blir for tungt uten servoen.

Kansje med hjula letta fra bakken, eller glemmer jeg noe..?

Ja har hørt det om klosser.. at de støver litt men er jo billig så kan jo bare prøve. 280mm målte jeg.

Og tør ikke laste opp bilder av oljesølet under bilen.. det er våt olje på mange steder. Over alt egentlig.. På motor og girkasse. :( :/

Den drivknutemansjetten som av en merkelig grunn ikke ble oppført som feil på EU skvetter fra seg svart gammelt fett.


http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/534.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
18/05/17, 22:24
Nå er mansjetten helt revnet så jeg, så jeg kan ikke kjøre den. Eller risikerer ikke å kjøre den da det bare minker og minker med fett og støv samler seg inni og vil spare knuten fra bli totalt kaputt.

Må bestille mansjett ASAP men har problem med å finne rett dimensjon. Når jeg ser på de som er til salgs fra SC styling så er det ulike dimensjoner og blir da usikker.
Må vel måle dimensjonen med et skyvelære. Noen som vet hvilken dimensjon det er?

D24/94 L85mm
D24/84 L85mm
D26/85 L112mm

Fått tak i bremsedeler fra Biltema, veldig grei pris.

mrstfu
18/05/17, 23:01
Bestill det nærmeste, evt noen få millimeter mindre diaemeter. Det viktigste er tett og godt feste på endene, og at den er lang nok til å ikke stå i spenn når du svinger.

Har du prøvd å ringe Volvo?

2førr10
18/05/17, 23:08
Bestill det nærmeste, evt noen få millimeter mindre diaemeter. Det viktigste er tett og godt feste på endene, og at den er lang nok til å ikke stå i spenn når du svinger.

Har du prøvd å ringe Volvo?

Skjønner, bra tenkt, bedre med litt mindre enn en som er for stor :) Ja lang nok på den måten at den rekker over hele knuten og enda mer sånn den ikke er i spenn ja :)

Nei, Volvo har jeg ikke prøvd. Kan ringe de eller legge inn en beskjed på nettsidene deres :)

mrstfu
19/05/17, 06:48
Jeg skjønner ikke helt hvor frykten for Volvo kommer fra. Ofte er de veldig billige.

Benjamin
19/05/17, 15:00
Jeg skjønner ikke helt hvor frykten for Volvo kommer fra. Ofte er de veldig billige.

Ja men det varierer veldig

Ta feks vanntemp giver til 240
Pedersen Racing = 235kr
Volvo = 550kr

Men jeg handler mye på volvo. Tenningsdeler feks er ofte billigere på volvo enn andre steder


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
19/05/17, 16:03
De er hvertfall gratis å ringe;)

Benjamin
19/05/17, 18:18
De er hvertfall gratis å ringe;)

Jepp [emoji106]

Pleier alltid å ringe Volvo. Selv om volvo er dyrere innimellom så velger jeg de for det. Da vet man hva man får og man kan hente det i butikken


Sent from my iPhone using Tapatalk

2førr10
21/05/17, 14:47
Jeg skjønner ikke helt hvor frykten for Volvo kommer fra. Ofte er de veldig billige.
Neida, ingen frykt for Volvo. Kommer helt helt an på hva deler det er snakk om.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
21/05/17, 14:49
Ja men det varierer veldig

Ta feks vanntemp giver til 240
Pedersen Racing = 235kr
Volvo = 550kr

Men jeg handler mye på volvo. Tenningsdeler feks er ofte billigere på volvo enn andre steder


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det samme tenker jeg, varierer i forhold til hva det er.

Ja tenningsdeler er ofte grei pris på.


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
21/05/17, 15:04
Jepp [emoji106]

Pleier alltid å ringe Volvo. Selv om volvo er dyrere innimellom så velger jeg de for det. Da vet man hva man får og man kan hente det i butikken


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja skader ikke å ringe. Igjen må jeg bare si det kommer an på hvilken deler det er snakk om, f.eks veivhusvemtilasjon, bensin og tenning.. der er det Volvo som (kun) det som funker. I motsetning til f.eks bremser, lenkearm osv. der tema gjør samme nytta.

Kosta over 900kr fra Volvo for kit med mansjekk, fett og klemmer til en side.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
21/05/17, 15:08
Har vertfall fått bytta bremser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/705.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/706.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
21/05/17, 20:04
Nå har jeg startsproblem plutselig, først gikk ikke pumpa. Satt i et nytt batteri, så starter pumpa. Neste er det en hører i videoen. Starter chinner ikke heller.
Er det gåen bensinpumpe eller?
Hadde vel starter gått rundt selv om pumpe er defekt. Har ikke sjekket sikringer ennå.

Har et annet bensinpumperele jeg prøvde men til ingen nytte.
https://youtu.be/iyQ43O-YpZg


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
21/05/17, 20:19
Forsøkte å trykke på linken din, men link ser ut til å være utilgjengelig:confused:

Sviver ikke startmotor i det hele tatt? Hva skjer i det du vrir om nøkkel? Ingen lyd eller tegn til reaksjon?

2førr10
21/05/17, 20:27
Ååh? Har akkurat lasta deb opp så mulig youtube ikke har verifisert/godkjennt den ennå, skal se på det.

Når jeg vrir nøkkel i hakk 3 så durer pumpa men høres rar ut...

Jeg må rette opp i noe her, den chinner på starter sånn 1-2 ganger og stopper. Ikke det samme som at en chinner i flere sekunder. Den kutter ut etter 2 forsøk.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

mrstfu
21/05/17, 20:31
Når jeg trykker på linken:
6332

2førr10
21/05/17, 20:33
https://youtu.be/iyQ43O-YpZg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
21/05/17, 20:50
Hmm.. Tviler nå i alle fall på at pumpe å starter har en sammenheng på det viset. Riktig nok ikke til Volvo, men har faktisk overhalt flere av disse startmotorene tidligere, men kan egentlig ikke si jeg drar kjensel på akkurat denne lyden..

Har du målt hvilken spenninger du har på starter, eventuelt prøvd å gi den et godt gammelt slag i det du vrir om?

kimar
21/05/17, 20:53
Hvor gammelt er batteriet? Virker litt som batteri siden starter ikke klarer og dra rundt motoren prøvd med startkabler?.
Men kan jo også være starter?

2førr10
21/05/17, 21:01
Hmm.. Tviler nå i alle fall på at pumpe å starter har en sammenheng på det viset. Riktig nok ikke til Volvo, men har faktisk overhalt flere av disse startmotorene tidligere, men kan egentlig ikke si jeg drar kjensel på akkurat denne lyden..

Har du målt hvilken spenninger du har på starter, eventuelt prøvd å gi den et godt gammelt slag i det du vrir om?

Ja, tenkte det samme der.
Ok, var noe merkelig lyd ja.

Nei det har jeg ikke målt, kan prøve begge de delene.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
21/05/17, 21:06
Hvor gammelt er batteriet? Virker litt som batteri siden starter ikke klarer og dra rundt motoren prøvd med startkabler?.
Men kan jo også være starter?
Det som har stått i er "gammelt".. over 2 år. Men det lader innendørs nå og har 12 volt spenning.

Kan prøve med startskabler.
Ja det er jo mulig den er gåen/dårlig..

Når jeg tenker meg om så har den vert litt treig å starte over en stund nå.. litt sånn 1, 2, 3, slag og så starter den men litt sånn treig omdreining.. vanskelig å forklare lyden. Har allid starta men har hørt litt seig ut liksom.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
21/05/17, 21:24
Høres ut som batteriet synes jeg men kan være starter. Batteriet i min v70 døde nå nylig uten forvarsel med det var jo 7 år gammelt.
Jeg har opplevd på en hiace at den måtte glødes 2 ganger før start og hadde treig omdreining på starter også ville den ikke starte en dag med symptomer som dette men startet med en gang på start kabler og ble helt fin igjen med nytt batteri.
Min batteri lader har booster funksjon så det kan gi batteriet nok strøm til og starte bilen raskt vis ikke så kan en jo bruke startkabler.

Øygard
21/05/17, 21:58
Ta ein startkabel og sett på minuspolen og andre enden til gods og prøv igjen

2førr10
21/05/17, 22:05
Høres ut som batteriet synes jeg men kan være starter. Batteriet i min v70 døde nå nylig uten forvarsel med det var jo 7 år gammelt.
Jeg har opplevd på en hiace at den måtte glødes 2 ganger før start og hadde treig omdreining på starter også ville den ikke starte en dag med symptomer som dette men startet med en gang på start kabler og ble helt fin igjen med nytt batteri.
Min batteri lader har booster funksjon så det kan gi batteriet nok strøm til og starte bilen raskt vis ikke så kan en jo bruke startkabler.

Godt mulig du har rett.
Gløding? Min er jo bensin så skjønner ikke helt det.

Skal prøve med startskabler i morgen.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
21/05/17, 22:06
Ta ein startkabel og sett på minuspolen og andre enden til gods og prøv igjen
For dårlig jording? Det kan jo hende da.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
22/05/17, 06:37
Godt mulig du har rett.
Gløding? Min er jo bensin så skjønner ikke helt det.

Skal prøve med startskabler i morgen.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Vet at din er bensin tok bare den hiace en som eksempel på hvor mye problemer batteri kan lage:)

2førr10
22/05/17, 07:09
Hehe, ja da skjønner jeg :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
22/05/17, 07:20
Har du prøvd og starte den i dag?

Øygard
22/05/17, 14:14
For dårlig jording? Det kan jo hende da.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Ja, hadde liknande problem på 850en til Luddemann her på forumet, har vore borti det andre gongar og, anbefaler å prøva. Prøv både til motor og karosseri, kan vera dårleg kontakt mellom dei og.

2førr10
22/05/17, 14:17
Ja, hadde liknande problem på 850en til Luddemann her på forumet, har vore borti det andre gongar og, anbefaler å prøva. Prøv både til motor og karosseri, kan vera dårleg kontakt mellom dei og.
Aha, skjønner. Dette skal jeg prøve :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
22/05/17, 14:20
Har du prøvd og starte den i dag?
Nope, skal prøve når jeg kommer hjem fra jobb.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
22/05/17, 17:04
Nå jorda jeg fra batteri til chassi og fra batteri til topp på motor med svart startskabel og det er fortsatt null respons fra starter. Kan vel ikke være noe annet enn den som er gåen?

Nå hører en jo ikke omdreining en gang.
https://youtu.be/Lz9CMmEaMG8

Neste vil være å starte med vanlig startshjelp fra en annen bil?

Hvor/hvilke ledninger kan jeg måle på starter?

Får sjekke på nett om lokal bilhugger har en lignende starter på lager. Forskjell på disse? Turbo eller ei?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
22/05/17, 17:35
Min var akkurat slik som i den siste filmen du har lagt ut når batteriet døde var ikke nok strøm til og dra rundt starteren i det helle tatt.
Ville prøvd startkabler først eller annet batteri vist ikke det fungerer så har biltema starter til din bil det er bedre en brukt søkte på regnr et til din bil og fikk opp denne starteren
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Starter/STARTER-2000025385/ er også på lager hos biltema ålesund.

konso
22/05/17, 20:18
Har du prøvd å målt spenningsfall under start? Evt måle punkter mot starter? Om du tør og får det til så tar du en startkabel og kobler den rett på starter etter innslagsreleet og rett på + på batteri. Enten går starter rundt ellers så blir det veldig varmt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
22/05/17, 20:40
Har du prøvd å målt spenningsfall under start? Evt måle punkter mot starter? Om du tør og får det til så tar du en startkabel og kobler den rett på starter etter innslagsreleet og rett på + på batteri. Enten går starter rundt ellers så blir det veldig varmt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Har ikke prøvd å måle nei, er ikke helt sikker på hvor jeg skal måle og mot hva.
Hmm, høres litt skummelt ut [emoji14] må være sikker på hva jeg skal gjøre da isåfall.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
22/05/17, 20:43
Min var akkurat slik som i den siste filmen du har lagt ut når batteriet døde var ikke nok strøm til og dra rundt starteren i det helle tatt.
Ville prøvd startkabler først eller annet batteri vist ikke det fungerer så har biltema starter til din bil det er bedre en brukt søkte på regnr et til din bil og fikk opp denne starteren
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Starter/STARTER-2000025385/ er også på lager hos biltema ålesund.

Jepp, får prøve med et annet batteri og med startskabler.

Åja, ja er ikke kjennt med tema starter men de er vel så like på mange volvo modeller og om man tar vare på kvittering kan man bytte eller få garanti om den ikke varer 1 år en gang.. [emoji14]



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
22/05/17, 20:55
Nå har jeg plukka fra alt inn til turbo.
Gjør dette i forbindelse med rensing sv slanger og rør og inspeksjon når en får bedre plass å kikke rundt.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/766.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/767.jpg

Skittent rør inn på turbo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/768.jpg

Litt møkk inni vinkel på veivhusslangen også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/769.jpg

Var inni denne dingsen med både gammel tannkost og qtips.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/770.jpg

Litt vanskelig å se men en del svetting/fuktig rundt bremsekraftforsterkeren. Usikker på hvor det kommer fra men er lukter sterkt som mest sannynlig er bremseveske, bremsevesketsnken er full så ingen storlekkasje. Får se mere på det.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/771.jpg

Her ser en bremserøra er litt fuktig.
Fannt også ut at jeg har en sånn DEFA motorvarmer, går noen korrugerte slanger/ledninger i motorrommet.
Fra blokk inn på motorvarmer og så inn på slangen som går igjennom torpedoveggen. Men min motor er byttet og har ikke element i blokka.
Resten ser det ut til at jeg har.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/772.jpg



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
23/05/17, 22:01
I dag var jeg på liftkurs på jobb :)
Kjørte og prøvde litt sakselift og bomlift på slutten av dagen.

Naboen i breivika.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/804.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/805.jpg

Gjort litt i dag også, på tide å bytte pakning i oljepåfyllingslokket. Tigta til slangeklemme på åndinga, slsngen er myk og fin.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/806.jpg

Tok av pluggledningdekselet for å komme til her å kikke etter olje rundt kammene, litt fuktighet men ser greit ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/807.jpg

Det her er vel vinkelkassa og her er det mye gunck.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/808.jpg

Vanskelig å få bilde men inni der er ei grop mellom kjøleribbene og der er flytende olje :/
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/809.jpg

Tror det kan være oljeretur fra turbo, det kan vel sprute over alt å få det til å se så ille ut?

Pakningsett på oljeretur er på vei i posten.

Tok av resirkventilen og rensa både den og der den har stått.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/810.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
24/05/17, 17:05
Slitent tårnlager ja.. :phttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/821.jpg

Godt jeg kjøpte begge deler :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/822.jpg

Den koppen her.. det brakk av litt kant når jeg droppa fjærbenet.. bør den byttes?
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/823.jpg

Ikke så vakker akkurat men den gjør nytta med å trykke ned støvmansjetten før den hylsa kommer og så mutteren.
Har ikke en ny sånn en, var jeg klar over at de bruker å se sånn ut hadde jeg kjøpt en sånn en, men må vel bestilles. Har ikke kikka på nett etter den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/824.jpg


Klarte utrolig nok å røske av stabilisatorstaget.. så sitter jeg igjen med kula sånn som dette. Må ha nytt stag da.. og prøve å få ut den der på en måte.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/825.jpg

Sitter godt ser det ut som.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/826.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
24/05/17, 19:01
Resten av stablisator staget må nok bare kappe av måtte det på min. Den skiva som holder på mansjetten går an og få kjøpt ny hos vparts og skruvat blandt annet.
Jeg hadde bestilt nye slike skiver fra skruvat men de er vist ikke på lager før 7.6 så jeg brukte bare de gamle om igjen varer nok en stund til og mansjetten tror jeg holder seg oppe uten den. Den koppen hvor det brakk av litt tar ikke i hodet hvor denne står slik er mitt fjærbein https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?mode=view&id=4278 det er kanskje forskjell på awd og 2wd?

2førr10
24/05/17, 19:27
Fikk løs den kula som satt igjen fra stabilisatorstaget både på fjærbenet og selve stsget fra krengestaget så nå er det bare å handle ny, kjøper til andre siden. Fort gjort å ødelegge eller finne ut at den er skutt og ha en ekstra på lur.

Ja den øvre skiva vet jeg at jeg har sett ny på vparts.

Ja jeg kommer nok til å bare bruke det om igjen.. ja det jeg også tror.

Hmm godt mulig awd og 2wd er ulik ja.

Sånn ser det ut hos meg, i den rekkefølgen. Her har jeg ikke tatt med fjærfeste og tårnlager men du skjønner hvor de kommer inn mellom.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/830.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/831.jpg

Fannt ut nå at det er en låsing her som gjør at den ikke snurrer rundt, tror dette skal gå fint.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/832.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

konso
24/05/17, 19:38
Har ikke prøvd å måle nei, er ikke helt sikker på hvor jeg skal måle og mot hva.
Hmm, høres litt skummelt ut [emoji14] må være sikker på hva jeg skal gjøre da isåfall.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Spenningsfall måles mellom flere punkter i en krets. Mål mellom + på batteri og den tykke inn på starteren, her skal du helst måle mindre enn 1 volt, både under startforsøk og ubelastet. Samme gjelder på - siden. Her måler du på batteripol og et sted på chassi først, og på motoren. Finn gode punkt uten skitt og lakk. Her skal du heller ikke måle mere enn 1 volt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
24/05/17, 19:43
Ja nå skjønner jeg va den skiva er tror jeg Har du fått start på den?

2førr10
29/05/17, 11:47
Spenningsfall måles mellom flere punkter i en krets. Mål mellom + på batteri og den tykke inn på starteren, her skal du helst måle mindre enn 1 volt, både under startforsøk og ubelastet. Samme gjelder på - siden. Her måler du på batteripol og et sted på chassi først, og på motoren. Finn gode punkt uten skitt og lakk. Her skal du heller ikke måle mere enn 1 volt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Skal jeg måle spenningsfall altså? Jeg skal jo ha 12v konstant til starter og en flatstift som gir signal om at starteren skal slå rundt.

Kan prøve det du sier her.
Har en ekstra starter på lur om jeg må bytte.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
29/05/17, 23:10
Ja nå skjønner jeg va den skiva er tror jeg Har du fått start på den?
(Y)

Nei har ikke det ennå, men har heller ikke prøvd helt ennå.

Har bytter fjærtårnlageret nå og skifta framlysa.

I dag fikk jeg pakke fra SC styling med nye mansjetter til de ytre drivknutene, fikk ut akselen til førersida som hadde revnet belg og får sørn' mej ikke av det klipset/ringen som holder belgen, eller rettere sagt får ikke av knuten.

Ringen som holder knuten skal ekspanderes ut av sporet i akselen men det blir ikke nok. Prøvde 100 ganger med spisstang og hammer og slå av knuten.

Til slutt valgte ene av de 2 tappene på låseringen å knekke :(

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/1175.jpg

Har prøvd så utallige mange ganger nå men har ikke bevegelse når jeg prøver banke av knuten :/


Vurderer å bare ta den med i morgen til et verksted å la dem få prøve å få den av.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
30/05/17, 08:56
Var innom det lokale verkstedet på jobb. De fikk den av med litt flere og bedre verktøy enn jeg har får hånden og med et par litt kraftigere slag fra en større hammer :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/1176.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
31/05/17, 20:51
Da har jeg fått gjort litt.

Fikk plukka fra hverandre knuten og rensa den fir gammel fett og evt. støv/skitt. Monterte sammen igjen og grisa den opp med nytt fett.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/1207.jpg

Fikk verksted til å klemme på disse da jeg ikke hadde verktøy.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/1208.jpg

Rensa indre drev/"tenner" og hadde i litt kobberfett.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/1209.jpg

Alt ferdig montert, bortsett fra sentermutteren som ikke er stramma til godt nok siden jeg ikke har 36mm pipe og lånte en fra noen da jeg tok den av.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/1210.jpg

Neste som står igjen er:

*ene bakdemperen, sjekka sporing på pakke og de har ankommet posten i nærmeste butikk.

*sjekke handbrekk/muligens dårlige håndbrekksko, justeing bak og/eller fremme i midtkonsoll.

*oljelekkasje.. enten olje-retur turbo eller kanskje vinkelkasse, funnet ut at oljeretur er over vinkelkasse og at den er i veien.. blir en muligens større jobb dette :/ kan ikke spekulere for mye må få tørka av all fuktighet under, la motor gå og sjekke hvor det kommer fra..





Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
01/06/17, 14:18
Er dessverre ofte slik at en må innimellom til verksted med ting når en har begrenset med verktøy.
Jeg velger selv og la verksted skifte drivleddet mitt på grunn av det.
Når du skal skifte støtdemper bak de 2 boltene som holder fjærbeins lageret er veldig glad i og knekke eller så løsner festet under bilen.
Noe som medfører mye arbeid. Så ville selv vis du skal kun skifte støtdemper prøvd og bare løsnet mutteren til støtdemperen og tatt den
ut under bilen så slipper du alt det styret. Vis ikke så burde du ha liggende bolter med 8,8 styrke og låsemuttere i tilfelle.
Fungerte fint med en skift nøkkel og en kombinasjons nøkkel til og løsne/stramme støtdemperene i fjærbeins lageret synes jeg så går nok fint og gjøre det i bilen:)

2førr10
01/06/17, 16:25
Er dessverre ofte slik at en må innimellom til verksted med ting når en har begrenset med verktøy.
Jeg velger selv og la verksted skifte drivleddet mitt på grunn av det.
Når du skal skifte støtdemper bak de 2 boltene som holder fjærbeins lageret er veldig glad i og knekke eller så løsner festet under bilen.
Noe som medfører mye arbeid. Så ville selv vis du skal kun skifte støtdemper prøvd og bare løsnet mutteren til støtdemperen og tatt den
ut under bilen så slipper du alt det styret. Vis ikke så burde du ha liggende bolter med 8,8 styrke og låsemuttere i tilfelle.
Fungerte fint med en skift nøkkel og en kombinasjons nøkkel til og løsne/stramme støtdemperene i fjærbeins lageret synes jeg så går nok fint og gjøre det i bilen:)

Ja nå hadde de ikke lyst å låne ut da de plutselig trenger den pipa og de er den eneste de har. Men trenger nok ei sånn pipe en annen gang så får kjøpe meg ei, skal jo skifte mansjett på andre siden en gang snart. Ingen problem å bytte selv.

Nå hang jeg ikke helt med her, men jeg løsner nok de 2 boltene i bunn og så skrur jeg helt ut mutteren i topp. Og så skur boltene i bunn ut resten av veien og slipper støtdemperen ned under bilen, det er den eneste veien å få den ut uansett.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
01/06/17, 17:07
Ja nå hadde de ikke lyst å låne ut da de plutselig trenger den pipa og de er den eneste de har. Men trenger nok ei sånn pipe en annen gang så får kjøpe meg ei, skal jo skifte mansjett på andre siden en gang snart. Ingen problem å bytte selv.

Nå hang jeg ikke helt med her, men jeg løsner nok de 2 boltene i bunn og så skrur jeg helt ut mutteren i topp. Og så skur boltene i bunn ut resten av veien og slipper støtdemperen ned under bilen, det er den eneste veien å få den ut uansett.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Du har jo awd ja, er jo forsjellig bakstilling på disse min er 2wd tenkte ikke på det:)
Men ivertfall så kan de 2 boltene på oppe i bagasjerommet til fjærbeinslageret lage problemer som jeg sa men løsner en den mutteren i midten av det lageret som er støtdemperen og tar ut støtemperen nedenifra så trenger en ikke løsne de.

kimar
01/06/17, 19:12
Ble litt mye rot i det jeg skrev her. Det jeg skulle sagt var at noen demonterer støtdemperen bak ved og løsne den nede også løse fjærbeinslageret oppe
også dra den opp i bilen. Men det du skal gjøre er bedre og bare løse den oppe og nede og ta ut neden ifra så slipper du og ha noe med boltene til fjærbeinlageret og gjøre:)

2førr10
01/06/17, 22:24
Det går helt fint! Fått med meg din situasjon med dysleksi så det går helt i orden. Forstod litt mer i etterkant.

Har allerede fått gjort ferdig nå :)

Kjørte ut på skeidar og bestillte persienner til soverommet på leiligheten, så tema etterpå.

Kjøpte disse to for å få på sentermutteren til drivakselen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/36.jpg

2stk pent brukte nivomat dempere fra en på finn.no
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/37.jpg

Her er den gamle.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/38.jpg

Endelig er førersida forran ferdig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/39.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
03/06/17, 13:56
Har kjørt bilen en tur nå, subba i noe bremseskive og det var nok bare skjoldet som tok borti skiva.

Prøvde håndbrekket og det var fortsatt for svakt, begynnte å sige når jeg dro opp brekket i en bakke.

Så lurer jeg litt på.. bør jeg justere ned brekket i midkonsollen? Drar ikke så fryktelig langt opp nå.

Og brekket bør være av/nede når jeg justerer de tannhjula bake?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
03/06/17, 16:09
Subber fortsatt.. ett eller annet som tar borti..

Mulig det er bremsedelene som ikke har satt seg skikkelig ennå.

Justert håndbrekket litt men tar ikke godt nok ennå.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
05/06/17, 23:18
Skjedd for lite og for sakte for tiden, må hive meg rundt å få den på etterkontroll asap.

Strammet enda litt på håndbrekket og må få prøve på nytt i en bakke.

Subbinga har minka,.. hører litt fortsatt men rekner og håper på at dette er bare bremsene som setter seg til etterhvert.


Men er 1 ting jeg ikke har fått tatt opp ennå og det bekymrer meg litt så derfor vil jeg høre om noen av dere har et forslag?

La merke til at det kom et klunk når jeg skifta gir, når jeg slapp clutchen. Hva kan dette være, etter at drivaksel på førerside har vert ute?

Mista jo litt girolje når jeg tok ut drivakselen for å bytte belg, ca. en halv kaffikopp. Fanga jo dette opp, men jeg har ingen dokumentasjon eller kunnskap til hvor mye eller lite olje som er på kassa. Så et giroljebytte ville vel være en god ide uansett.

Men er det noen plass jeg kan peile olje på disse manuelle girkassene? Det er jo AWD med sånn vinkelkasse så regner med det er samme olja som flyter fra kasse til vinkelkasse... samme som overdrive delen av m46 kasse.

Hvilken type bør jeg velge? Og hvor er drenering og påfylling, mener på å huske drenering er i område der det er fals mot motor og påfylling er på passasjersiden ved siden av drivakselen til venstre hjul forran?

mrstfu
06/06/17, 01:44
Girkasse og vinkelkasse deler ikke olje, bare så det er sagt.

Det er ingen peilepinne i den forstand, men om bilen står noenlunde i vater og du drar ut den ene drivakselen, vil oljenivået (om det er riktig) legge seg rett under akseluttaket. Altså peiles oljenivået via akseluttaket, lettest å se på førerside. Mener å huske det skal ca to liter i manuellkassene. Tapping er bak en 24mm elns tappeplugg mellom kasse og subframe, vanskelig å tappe uten søl. Påfylling skjer via hullet til ryggelysbryteren, på toppen av kassa.

2førr10
06/06/17, 11:15
Ok! Da vet jeg det :)

Nei var det jeg tenkte, er vel bare tappe og helle på ny til det renner ut.

Bilen stod noenlunde i vater men med halling mot passasjerside, så derfor noe rannt ut.

Ok, kan sjekke opp olje på regnr elns og kjøpe 2 liter i første stund.

Åja, kan bare skru ut ryggelyset fra mototrom og helle i olje derifra da :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

mrstfu
06/06/17, 11:31
Ryggelyset sitter i baklyktene dine, men ryggelysbryteren kan du skru ur, ja;)

Bruk Castrol sin oljefinner, ligger på castrol.no. Den forteller deg viskositet, i det minste. Jeg har kjørt helsyntetisk Mobil1 0W30 på M56 med hell og uten problemer, men vil ikke direkte anbefale det. Vet ikke hva det gjør med syncringer osv etter noen år.

2førr10
06/06/17, 12:26
Glemte siste del i farta [emoji14] bryter ja :)

Ja det er en fin side, ska kikke litt rundt :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

HansOla
06/06/17, 12:48
Jeg fylte 5w40 mobil3000 på m56 nå sist, og den blei veldig fin etterpå. Jeg fylte i oljepåfyllinga ute ved venstre framhjul, for jeg syntes det var trangt og jævli å fylle der bryteren sitter. Jeg tok en 1.5brusflaske med slange og klemte inn olje til det kom ut igjen. Tror det var ca.2liter :)

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

2førr10
06/06/17, 13:31
Jeg fylte 5w40 mobil3000 på m56 nå sist, og den blei veldig fin etterpå. Jeg fylte i oljepåfyllinga ute ved venstre framhjul, for jeg syntes det var trangt og jævli å fylle der bryteren sitter. Jeg tok en 1.5brusflaske med slange og klemte inn olje til det kom ut igjen. Tror det var ca.2liter :)

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Takk! Skal se hvordan det er å komme til ryggelysbryteren. Var ganske nettopp ute med mye rundt over girkassen der, fannt jo frem til bryteren da.

Visst det blir ved påfylling i venstre fremhjul så har jeg en sprøyte med spylerveskeslange jeg kan bruke, i flere omganger men skal vel få det til.

Håper clunck lyden forsvinner med ny frisk olje :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
06/06/17, 20:03
Jeg synes at på girkasse så burde en bruke olje som er laget for girkasse er 2 forskjellige ting dette, greit at det kan gå fint nå men vet ikke
hvor mye skader det kan bli i fremtiden pga det. Men du fikk start på den va var det som var årsaken?

2førr10
06/06/17, 21:23
Jeg synes at på girkasse så burde en bruke olje som er laget for girkasse er 2 forskjellige ting dette, greit at det kan gå fint nå men vet ikke
hvor mye skader det kan bli i fremtiden pga det. Men du fikk start på den va var det som var årsaken?
Har da ikke funnet noe girkasseolje ennå, castrol sin side fåreslår en automatkasse olje som om manuell girkasse ikke eksisterer.

Hva mener du er rett type olje for girkasse da?

Ja, var ikke annet enn dårlig batteri. Starter visst ikke disse på rundt 10V..
240'n er ikke like kravstor.. men så har jo den annen tenningsystem da.. der går jo startsmotoren til den så vidt snurrer rundt og da er batteriet nesten helt flatt [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

mrstfu
07/06/17, 06:54
Ring Volvo og hør hva slags olje du skal ha på kassa, sannsynligvis er de konkurransedyktige på pris og.

kimar
07/06/17, 07:34
Har da ikke funnet noe girkasseolje ennå, castrol sin side fåreslår en automatkasse olje som om manuell girkasse ikke eksisterer.

Hva mener du er rett type olje for girkasse da?

Ja, var ikke annet enn dårlig batteri. Starter visst ikke disse på rundt 10V..
240'n er ikke like kravstor.. men så har jo den annen tenningsystem da.. der går jo startsmotoren til den så vidt snurrer rundt og da er batteriet nesten helt flatt [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Var det jeg trodde ja dårlig batteri. Det finnes jo egen olje for motor girkasse differensial osv er forsjellige tilsetninger og mye mer i de.
Men gjør som mrstfu sier hør med volvo de er nok ikke så dyre heller:)

Svirre
07/06/17, 10:59
Rimelig sikker på at det skal være 75w-90, eller noe rundt der. Tynn olje lager ikke den filmen på drivverket som tykkere olje gjør.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

mrstfu
07/06/17, 11:43
Folk er rimelige sikre på mye rart, og mange er rimelig sikre på at tynnere motorolje går helt fint, men å holde seg til produsentens spesifikasjoner er nok det tryggeste.

Benjamin
07/06/17, 12:44
Folk er rimelige sikre på mye rart, og mange er rimelig sikre på at tynnere motorolje går helt fint, men å holde seg til produsentens spesifikasjoner er nok det tryggeste.

Jeg har rasa en girkasse som jeg hadde girolje på men aldri rasa en girkasse med motorolje (ikke hittil i hvert fall) Så hvem vet hva som er best [emoji14] Men dette er gamle 240 kasser. Jeg tror ikke de er så kravstore av seg

Hørte en gang at motorolje var bra på gamle Volvo kasser så har bare holdt meg til det. Men igjen, dette hørte jeg om m47. Tror jeg ville funnet en girolje til en nyere girkasse. Bare for å være på sikre siden [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
07/06/17, 13:01
M56 er relativt skuddsikker den og, som er grunnlaget til M58 - sjelden selve kassa som ryker på disse, heller vinkeldrevet og viskosen.

Øygard
07/06/17, 16:36
Kassane pleier ikkje ryka nei, men nåken av dei kan vera trege å få i gir. Det har blitt eksperimentert med forskjellig olje, eg blei anbefalt 5w-30 på v70en min, men merka ikkje forskjel. Viss du brukar motorolje på kassen må du skifta olje litt oftare, kjører du for lenge med motorolje utan å skifta er det visst ikkje bra

2førr10
07/06/17, 17:47
Takk for svar alle sammen! :)

Setter pris på all hjelpen. Skal ringe og høre med Volvo :)

Kan begynne først med å si at 5 av 6 2-er feil på PKK er utbedret :)

*Bytta begge frontlykter
Bytta fjærtårnlager og fjærfeste førerside
*Bytta klosser og skiver begge sider forran
*Bytta ytre drivknutemansjett på førerside
*Stramma håndbrekke bak begge sider og forran
*Bytta førerside nivåmat demper bak

Det var egentlig 6 punkt men så skrev ikke verksted ned drivknute punktet, don't ask why

Eneste som står igjen da er lekkasje fra enten motor eller girkasse.

Så høres det ut som multireima er klar for bytting. Kan spør Volvo om pris.


http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/191.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/192.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
07/06/17, 17:59
Var flere svar her enn jeg først leste, hehe fannt ut det var en ny ulest side med svar.

Takk igjen mrstfu og Øygard :)

Glemte å nevne at jeg har subbing/metsllisk kontakt lyd på hjulene forran, vanskelig å skille om det er vestre eller høyre side men hører ut som begge deler.. men mulig det er mer på ene enn den andre siden.

Det er som jeg sa tidligere "svisjhe" lyd som øker med hastigheten når en kjører.

Var av med forhjula for å sjekke om noe har kontakt men ingen andre ting enn bremseklosser og skiver.. er vel derfor? Helt nye klosser og skiver.

Mulig det er litt slitne kalpipere siden de er eldre (20 år?) som ikke går helt i retur? Slik at det er konstant kontakt?

Var vertfall varme bremseskiver.. klarte ikke å holde borti lenge, hjulboltene var litt mer enn lunka også.

Er dette bare å kjøre med til det subber vekk? Vil jo bare slites ned til det ikke subber.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
07/06/17, 19:48
Kan være de nye bremseklossene som lager lyd men kan også være at calipterene er slitne og stemplet henger.
Jeg har opplevd bremse caliptere som låser seg og bilen er ikke kjørbar etter på. På 740 en jeg eide så begynte de og henge etter litt
aktiv kjøring og da var det varmgang og det kom røyk fra bremsene lot de kjøle seg ned og kjørte hjem og skiftet de.
Men du fikk greit i sammen bremsene når du presset calipteren over klossene var det mye motstand?
For tenker at vis du fikk alt i sammen uten problemer eller for mye motstand så må det være calipterene?

2førr10
07/06/17, 20:29
Kan være de nye bremseklossene som lager lyd men kan også være at calipterene er slitne og stemplet henger.
Jeg har opplevd bremse caliptere som låser seg og bilen er ikke kjørbar etter på. På 740 en jeg eide så begynte de og henge etter litt
aktiv kjøring og da var det varmgang og det kom røyk fra bremsene lot de kjøle seg ned og kjørte hjem og skiftet de.
Men du fikk greit i sammen bremsene når du presset calipteren over klossene var det mye motstand?
For tenker at vis du fikk alt i sammen uten problemer eller for mye motstand så må det være calipterene?

Kan være en eller begge av delene ja, men mest sannynligvis calpterene som er gammel og slitne og stempelet henger litt ja som du sier.
Åh? du sier det ja. Er det jeg tenker, at den i verste fall kan begynne å brenne til og med om det blir alt for varmt.

Ja når jeg monterte så pressa jeg inn stempela med gammel klosse og ei større vannpumpetang og stempela glei inn uten problemer, litt motstand men ikke voldsom. Hadde de glidd rett inn uten motstand så hadde jo det ringt en bjelle hos meg. Men når jeg monterte calipterene med nye closser over nye skiver så smatt de rett på uten noe motstand, ganske frydeful jobb egentlig :)

Snakka med barndomskameraten min som jeg kjøpte bilen av og han foreslo og demontere calipterene, presse de helt sammen, inspisere de, sjekke at ikke noe sitter skeivt eller feil, fjerne evt. skitt og montere sammen og ta en tur, så tenker å gjøre det.

Går det an å smøre opp calipteren på noe måte? eller? nei?



Men over på oljelekkasjen, googla litt og der dukker mitt problem opp, til og med hos ipd USA. Er visst et kjennt problem at de svetter fra kamakselsensoren på eksossiden, for er det noe jeg la merke til så var det fuktighet rundt, under, i området under kamaksel i bakkant, var til og med en liten damm med olje mellom kjøleribbene på girkassa som går mot vinkelkassa, det forklarer biffen for å si det sånn.

Krysser fingrene, skal demontere kamaksel giveren for å sjekke :)

kimar
07/06/17, 20:45
På min lekker det faktisk også litt olje fra kamakselsensoren men bare smått. Jeg tror det er bremsecalipterene men er vanskelig og si.
På min så har alle bremsecalipterene blitt byttet nylig så kan godt tenke meg at dine er slitne.
Er i tvil om det går an og smøre de opp det må andre svare på men er pakningen rundt stemplet dårlig så kan dritt komme inn der og få de til og henge.

mrstfu
07/06/17, 22:11
Null stress å smøre opp glideboltene, ofte disse som er tørre, rusta og henger. Tar du caliperen av bilen kan du overhale stempelet og, minimum med ny støvmansjett og pakning, helst smørenipler og. Blir som en ny caliper med litt albuefett.

Øygard
08/06/17, 16:50
Ja når jeg monterte så pressa jeg inn stempela med gammel klosse og ei større vannpumpetang og stempela glei inn uten problemer, litt motstand men ikke voldsom. Hadde de glidd rett inn uten motstand så hadde jo det ringt en bjelle hos meg. Men når jeg monterte calipterene med nye closser over nye skiver så smatt de rett på uten noe motstand, ganske frydeful jobb egentlig :)

Snakka med barndomskameraten min som jeg kjøpte bilen av og han foreslo og demontere calipterene, presse de helt sammen, inspisere de, sjekke at ikke noe sitter skeivt eller feil, fjerne evt. skitt og montere sammen og ta en tur, så tenker å gjøre det.

Går det an å smøre opp calipteren på noe måte? eller? nei?

Det kan vera ganske tungt å pressa inn stempela utan at det er nåke gale. Det som skjer når dei blir trege er at det trenger vatn og drit inn under støvmansjetten sånn at stempelet begynnar å rusta. Det du kan gjera for å sjekka det er å skru dei av og pumpa stempela litt ut (legg ein treklosse eller nåke sånt mellom sånn at dei ikkje kjem for longt ut for det kan vera litt vanskeleg å få dei inn igjen, og du må lufta). Løft forsiktig på gummimansjetten og sjå om du ser rust på stempelet. Viss ikkje det er det, er det fint med litt sånn http://www.lakkspesialisten.no/nettbutikk/produktdetalj?gruppe_nr=210&produkt_nr=41-700009&g=3#.WTltomawe70
(du får kjøpt det på bilxtra og mange andre plassar) under gummimansjetten for å forebygga rust og forlenga levetida til caliperen viss den viser seg å vera i orden. Ta gjerne litt i sporet på stempelet som støvmansjetten skal ned i sånn at det ikkje rustar der og blir utett.

Viss det er hol i gummimansjetten må den skiftast fortast mulig. Viss du sausar det inn med ate-fett funkar sikkert det og men eg ville ha skifta den mansjetten då. Viss det er rust av betydning på stempelet må caliperen skiftast eller overhalast. I dei fleste tilfelle treng du berre nytt pakningssett men viss stempelet er veldig rusta må du skifta det og. Eg gjorde det på begge sider framme på 940en min for over fira år sidan og dei funkar fint enno :) Då må caliperen demonterast heilt frå bilen. Bruk trykkluft ned i åpningen der som bremseslangen skal vera for å blåsa stempelet ut. Pass på at det ikkje sprutar bremseveska i trynet ditt, det smakar verre enn tunfisk! Reingjer caliperen og stempelet, puss vekk rust med pusseklut eller fint sandpapir, monter med nye pakningar og støvmansjettar, evt nytt stempel viss det var so mykje rust at det blir veldig ruglete sånn at det ikkje blir tett rundt pakningen. Sett caliperen på bilen, luft og kjør. "Nye" calipera du får kjøpt er som regel brukte, overhalte. Det er derfor du får pant viss du leverer inn dei gamle på f.eks mekonomen. Overhalingssett får du for ca ein 100-lapp på nettet, trur bildeler.no har, og heilt sikkert ebay.

Men eg trur egentlig at caliperane dine er heilt i orden. Sidan du har skifta skjever og klossar, kan du ha komt borti bremseskjoldet og bøyd det litt sånn at det skrapar borti skjevene når du kjører? Når eg skifta hjullager på min v70 vart det og ein sånn lyd som eg ikkje fant ut kva var, men det forsvant gradvis etter ein god del mil, men var sikkert ikkje heilt vekke før etter 50 mil. Skjedde på begge sider.

2førr10
14/06/17, 19:13
Det kan vera ganske tungt å pressa inn stempela utan at det er nåke gale. Det som skjer når dei blir trege er at det trenger vatn og drit inn under støvmansjetten sånn at stempelet begynnar å rusta. Det du kan gjera for å sjekka det er å skru dei av og pumpa stempela litt ut (legg ein treklosse eller nåke sånt mellom sånn at dei ikkje kjem for longt ut for det kan vera litt vanskeleg å få dei inn igjen, og du må lufta). Løft forsiktig på gummimansjetten og sjå om du ser rust på stempelet. Viss ikkje det er det, er det fint med litt sånn http://www.lakkspesialisten.no/nettbutikk/produktdetalj?gruppe_nr=210&produkt_nr=41-700009&g=3#.WTltomawe70
(du får kjøpt det på bilxtra og mange andre plassar) under gummimansjetten for å forebygga rust og forlenga levetida til caliperen viss den viser seg å vera i orden. Ta gjerne litt i sporet på stempelet som støvmansjetten skal ned i sånn at det ikkje rustar der og blir utett.

Viss det er hol i gummimansjetten må den skiftast fortast mulig. Viss du sausar det inn med ate-fett funkar sikkert det og men eg ville ha skifta den mansjetten då. Viss det er rust av betydning på stempelet må caliperen skiftast eller overhalast. I dei fleste tilfelle treng du berre nytt pakningssett men viss stempelet er veldig rusta må du skifta det og. Eg gjorde det på begge sider framme på 940en min for over fira år sidan og dei funkar fint enno :) Då må caliperen demonterast heilt frå bilen. Bruk trykkluft ned i åpningen der som bremseslangen skal vera for å blåsa stempelet ut. Pass på at det ikkje sprutar bremseveska i trynet ditt, det smakar verre enn tunfisk! Reingjer caliperen og stempelet, puss vekk rust med pusseklut eller fint sandpapir, monter med nye pakningar og støvmansjettar, evt nytt stempel viss det var so mykje rust at det blir veldig ruglete sånn at det ikkje blir tett rundt pakningen. Sett caliperen på bilen, luft og kjør. "Nye" calipera du får kjøpt er som regel brukte, overhalte. Det er derfor du får pant viss du leverer inn dei gamle på f.eks mekonomen. Overhalingssett får du for ca ein 100-lapp på nettet, trur bildeler.no har, og heilt sikkert ebay.

Men eg trur egentlig at caliperane dine er heilt i orden. Sidan du har skifta skjever og klossar, kan du ha komt borti bremseskjoldet og bøyd det litt sånn at det skrapar borti skjevene når du kjører? Når eg skifta hjullager på min v70 vart det og ein sånn lyd som eg ikkje fant ut kva var, men det forsvant gradvis etter ein god del mil, men var sikkert ikkje heilt vekke før etter 50 mil. Skjedde på begge sider.

Ulyden har gradvis forsvunnet som du sier, en kjøretur lukta de litt svidd men skjer aldri nå lenger. Kjørt en 35 km nå i det siste og har bare blitt svakere lyd, hører det litt i starten og litt når en svinger. Og da må vinduene være nede for å høre det.

Men, halp nok at jeg demonterte begge sider. Smurte opp glidebolter, filte av litt i begge ender på bremseklossene som kommer i kontakt med calipteren og smurte også klossene opp igjen ved kontaktpunkt. Børsta vekk støv på caliptere, pressa stempel inn, inspiserte for å se etter hull eller skade og allt så fint ut.

Var hos Ålesund Bil og henta deler.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/360.jpg

Skrudde ut kamgiversensor, og som jeg trodde så lå det igjen oljerester.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/361.jpg

Smurte opp simring i ny frisk motorolje og tredde den innpå, banka resten forsiktig inn med 30mm pipe, helt fløsh.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/362.jpg

Under 1000kr for 2L girolje, viftereim og simring.:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/363.jpg


Kjørte meg en tur, ingen momentant tegn til drypping av olje. Så krysser fingrene på at det ikke drypper i det hele eller vertfall ikke mye.

Stramma også opp litt håndbrekket.

Neste blir ny viftereim som jeg ikke har verktøy til å justere ut slarke på strammer. Ser nå at jeg kanskje skulle hatt ny strammer også.. var litt kjapp i bedtillingen, men men har vertfall ny reim.

Så er det Giroljebytte og motoroljebytte.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
13/07/17, 15:31
Lenge siden siste oppdatering ser jeg!

Hatt det bare "mildt" travelt i det siste, med innflytting i ny og første selveier leilighet :)
Men skrudd på siden av [emoji14]

Hadde bilen inn på etterkontroll, men nei.. håndbrekke var for dårlig.

Bestillte nye, sammen med en til simring på innsugside bak fordeler og vinkelgirolje.

Røska ut teppe og isolasjon. Her var det litt skitt.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/234.jpg

Mistenker sterkt denne bilen for å ha vert i enten herverk, tjuveri eller en mindre kollisjon hvor ei rute har vert knust i et av 3 bileie før meg.. jeg har funnet glassbiter andre plasser i bilen når jeg har vert ute med teppe og interiør. Ikke alvorlige mengder men et par småbiter.. tror det har noe med at det har rusta under sideruta bake.. forran bensinlokket, men det er bare spekulasjon...
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/235.jpg

Slitne igjennomføringer ja.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/236.jpg

Nye waiere :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/237.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/238.jpg

Godt tidspunkt å vaske midtkonsollen, par flekker osv rundtomkring.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/239.jpg

Bytta håndrekkwaier, enkel og rask jobb. Justerte håndbrekke bak og fremme så det holdt godt. Ble kanskje litt vel mye for det subbet litt. Men etter en ny etterkontroll så ble gikk V70'n igjennom :) :) :)


http://forum.vccn.no/img-dump/2017/07/240.jpg

Herlig med 2 nye år :)

Må justere tilbake håndbrekke bake og kompensere med å stramme fremme så de det ikke låser seg. Så må jeg få vaska teppe bake når det først er ute, har ferie i morgen så burde rekke det [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Benjamin
13/07/17, 17:46
Gratiss. Da er det bare tut og kjør ;)

2førr10
13/07/17, 18:02
Jepp! :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
13/07/17, 18:11
Er en god følelse når bilen er eu godkjent for 2 nye år:)

2førr10
13/07/17, 18:25
DET.. er det! :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
14/07/17, 20:07
Får lav kjølevæskenivå-lampe av og til.. så er vel eventuell dårlig sensor..

Den sensoren sitter vel støpt fast i tanken eller? Får ikke kjøpt tank og sensor seperat? Ser sånn ut på ekspansjonstanken. Den er også brun og den lager sånn liten skvisete hylelyd etter kjøring.. slags hissing med høy frekvens. Men ingen problemer med kjølinga.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

mrstfu
14/07/17, 22:27
Nivåsensoren koster rundt en tohundrelapp på Volvo og kan byttes ut, jo. Løft opp tanken din, så ser du hvordan.

2førr10
15/07/17, 12:46
Nivåsensoren koster rundt en tohundrelapp på Volvo og kan byttes ut, jo. Løft opp tanken din, så ser du hvordan.
Aha, okei da vet jeg det. Takk! :) Så ut som den var støpt i tanken. Får legge den til på handlelista.

Skulle lånt meg vida dice eller kjøpt det.. men kvir meg for den prosessen av å installere det osv.. sett det går an å få kjøpt laptop med software og leser men vet ikke om det er legit. Jeg kan data sånn noen lunde men er ikke sånn megaflink på litt mer avanserte program, og om jeg får et problem så kan det være lett for meg å stå fast.

Helst ville jeg likt at noen som har det og kan å bruke det leser ut feilkoder for meg. Noe er defekt og jeg vil finne ut hva.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

mrstfu
16/07/17, 14:39
Aha, okei da vet jeg det. Takk! :) Så ut som den var støpt i tanken. Får legge den til på handlelista.

Skulle lånt meg vida dice eller kjøpt det.. men kvir meg for den prosessen av å installere det osv.. sett det går an å få kjøpt laptop med software og leser men vet ikke om det er legit. Jeg kan data sånn noen lunde men er ikke sånn megaflink på litt mer avanserte program, og om jeg får et problem så kan det være lett for meg å stå fast.

Helst ville jeg likt at noen som har det og kan å bruke det leser ut feilkoder for meg. Noe er defekt og jeg vil finne ut hva.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

VIDA er et kronglete program, både i bruk og under installasjon, og både VIDA og DiCE er Volvos varemerker og beskyttet av opphavsretten under Åndsverkloven i Norge - konkret prat om anskaffelse og installering av det må antas å være snakk om piratkopiert software og vil bli fjernet som beskrevet i forumreglene, kapittel 3, paragraf 6. Så det korte, enkle og effektive svaret er at du burde få lest av feilkodene dine hos Volvo, de som også har lang erfaring med bruk av ustyret og kan gi litt mer inngående forklaring i symptomer, mulige løsninger, sjekke servicebulletiner og lignende;)

2førr10
18/07/17, 22:44
VIDA er et kronglete program, både i bruk og under installasjon, og både VIDA og DiCE er Volvos varemerker og beskyttet av opphavsretten under Åndsverkloven i Norge - konkret prat om anskaffelse og installering av det må antas å være snakk om piratkopiert software og vil bli fjernet som beskrevet i forumreglene, kapittel 3, paragraf 6. Så det korte, enkle og effektive svaret er at du burde få lest av feilkodene dine hos Volvo, de som også har lang erfaring med bruk av ustyret og kan gi litt mer inngående forklaring i symptomer, mulige løsninger, sjekke servicebulletiner og lignende;)Det er det jeg tenker at VIDA er kronglete ja. Hadde nok ikke taklet å bruke det selv da jeg ikke er så flink på programvare på det nivået. Er fullstendig klar over at det er Volvo's varemerker. Og misforstå meg ikke- jeg har aldri hatt i tankene om å verken anskaffe, innstallere eller bruke programmet.

Jeg får se etter andre alternativer om noen har en feilkodeleser som icarsoft eller et annen leser som jeg kunne "leigd" av noen, fortjeneste eller ikke. Før jeg evt. går til Volvo verksted å får lest ut der, misforstå meg ikke; det er der det er best å få lest feilkoder. Men, må det leses ut flere ganger mellom en evt. feilsøking, for å finne elektronikk som er feil eller defekt så blir det mange lesninger og dvs et høyt total beløp. Derfor kan det være greit med en annen leser og gjerne til en lavere pris.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
05/08/17, 16:57
Fikk justert frontlyktene, ene peika opp og andre ned. Så da ble det å koble fra el. Justeringa og skru til de var i lik høyde :)

Blir bare sånn ca. Inntil en lys vegg og få de i samme høyde.

Så sjekka jeg luftfilter og de så jo ikke så ille ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/134.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/135.jpg

Så sjekka jeg tennpluggger, og det har jeg aldri vert så flink på.
Vet ikke helt hva det forskjellige tingene betyr, sånn som om det er brunt/beige, kullsvart, hvit, sprekker da er det vel ødelagt?

Uansett her er bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/136.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/137.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/138.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/139.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/140.jpg

Ikke noe kjempebilder, litt vanskelig å se kanskje.

Pluggene er bytta 04.11.2016 og de er Volvo org. Bytta også da rotor og fordelerlokk.

Lednigene er ikke bytta og vet ikke hvor gammel de er.

De ser litt ulik ut på farge

Første, 1
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/141.jpg

2, 3, 4 og 5
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/142.jpg

Kan de ha noe innvirknig på dårlig tenning og høyere bensinforbruk? I med at jeg ikke har dokumentert hvor gamle de er bør de vel byttes?

Og kan jeg børste tennpluggene med en fin stålbørste? Wd40 eller noe? Varme de opp og brenne av sot? Blir vel ikke værre sv det eller?

I de lange løp må jeg jo bytte de.



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

vangsfreaken
06/08/17, 01:23
tennpluggene kan fint pusses rene med litt sandpapir for eksempel :) mulig fargen på bildet lyver litt, men de ser ganske svarte ut? i så fall går bilen litt fett...

2førr10
06/08/17, 02:54
tennpluggene kan fint pusses rene med litt sandpapir for eksempel :) mulig fargen på bildet lyver litt, men de ser ganske svarte ut? i så fall går bilen litt fett...Ja var der jeg prøvde på litt [emoji14]
Lyver vel litt fargen ja men de er svarte.. bilen går fett? Rikt? I motsetning til magert?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

vangsfreaken
06/08/17, 11:54
Ja var der jeg prøvde på litt [emoji14]
Lyver vel litt fargen ja men de er svarte.. bilen går fett? Rikt? I motsetning til magert?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

ja. svart tilsvarer sot fra uforbrent bensin :p

2førr10
06/08/17, 15:34
ja. svart tilsvarer sot fra uforbrent bensin :pOk, uforbrent vil si den ikke klarer å brenne alt og det betyr at den får mye bensin?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

vangsfreaken
06/08/17, 22:21
har den svarte plugger får den mer enn den trenger ja :p

vangsfreaken
06/08/17, 22:24
6544

2førr10
06/08/17, 22:52
har den svarte plugger får den mer enn den trenger ja :pOk, takk! Da får jeg lete videre, mistenker en av lambda sensorene, men får lese feilkoder :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
19/10/17, 16:57
Var på høy tide å bytte simring bak fordeler, tok av alt helt til plata var av og kunne plukke av simringen med fingrene. De gamle var helt løs og hadde dytta seg ut. Ser tegn til ei fin lita elv av olje også.

Har nok mye å si når jeg alltid etterlater meg noen flekker med olje etter å ha kjørt.


Ringte Volvo for å høre om pris på lamda fremme, den var over 3000 kr med 25% av.

Finnes det noe annet merke som funker?http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/262.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/263.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/264.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/265.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
19/10/17, 17:30
Det var en skikkelig lekasje godt og få fikset det. Det med Lambasonden så er det nok orginalt Bosch som er på disse tenker jeg så ville kjøpt det igjen pga kvaliteten.
Du kan få ny ekte Bosch lamba fremme fra Tyskland for 600-1000kr pluss frakt og norsk mva som en betaler på posten er er alle typene autodoc har https://www.autodoc.co.no/reservedeler/lambdasonde-10148/volvo/v70/v70-i-lv/7260-2-5-turbo-awd?sort_supplier%5B%5D=bosch

2førr10
19/10/17, 20:32
Jepp, tror det vil stoppe eller nesten stoppe oljelekkasje som jeg har.

Ja, var nok det jeg tenkte. Ekte bosch som kun er tingen. Ja, det kan jo godt hende jeg finner en billigere lamda på nett, jeg handla jo bosch lmm på ebay med gratis fakt til under 1000kr.

Jeg må bare finne riktig delenummer og vite hvor mange ledninger den har.

MEN, kan ikke bekrefte 100% at lamda er gåen, har bare hørt den kan svikte og likevel ikke gi utslag som motorelektronikk feil.


Var på besøk med en kjekk Volvo etusiast som hadde 2. Og 3. Gen. XC70 som jeg hadde som kunde via jobb en dag. Kommenterte på bilene han hadde utenfor huset da jeg var på job hos han, kom da i snakk om Volvo, V70, AWD, viskose og haldex, feilkoder osv. Han kunne gjerne lese ut koder for meg når jeg kom igjen på besøk med V70'n min. Så var innom han og han brukte sitt utstyr men fikk ikke opp noe på pro scanneren sin, derimot fikk han opp feilkoder på obd-blåtann mini scanneren. Fikk opp disse kodene. Må nok inn hos volvo på vadis, men de gir en indikasjon.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/268.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/269.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/270.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
19/10/17, 20:50
Er lurt og lete litt rundt på deler ja da bil deler i Norge er veldig overpriset. Synd at du ikke fikk noen skikkelige feil koder da og må ta den inn til Volvo.

2førr10
24/10/17, 18:12
Er lurt og lete litt rundt på deler ja da bil deler i Norge er veldig overpriset. Synd at du ikke fikk noen skikkelige feil koder da og må ta den inn til Volvo.Ja, litt høye priser på forskjellig. Skjønner jo at en orginal bosch lamda vil koste en del, det er jo også en ting man ikke bytter ofte.

Nei, men igjen han hadde en nyere scanner som funket fjell på sine nyere Volvoer og min er eldre. Så er nok eldre vadis som som funker best her og det har Volvo, får bare be om en detaljert rapport etter at de leser av.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
24/10/17, 18:21
Ja, litt høye priser på forskjellig. Skjønner jo at en orginal bosch lamda vil koste en del, det er jo også en ting man ikke bytter ofte.

Nei, men igjen han hadde en nyere scanner som funket fjell på sine nyere Volvoer og min er eldre. Så er nok eldre vadis som som funker best her og det har Volvo, får bare be om en detaljert rapport etter at de leser av.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Skjønner at du ikke fikk noe bedre koder da ja. Virker som at disse ikke kan leses ut med vanlig obd2 scanner etter hva jeg skjønner er i grunn rart for vis ikke jeg tar feil så står det OBD 2 på gummien til tilkoblingen på min.

2førr10
24/10/17, 18:31
Var innom Volvo i begynnelsen av jobbtiden i dag. Henta ekspansjonstank og nivåsensor som var bestillt.
669kr med rabatt er grei pris når det er orginale deler :)

Kom hjem fra jobb, stappa i meg middag og tok med kaffikoppen ut i carporten for å bytte.

Den gamle har vert brun lenge, flusha systemet sommer 2016 og fikk da ny kjøleveske sammen med nytt varmeregister.

Dette var en grei og kjapp jobb, utrolig lettvindt med de biltema slange-"klemme"-tengene, satte de på begge slangene og skrudde av, bare noen dråper som gikk tapt.

Stappa inn nivåsensor i bunn på den nye tanken og skrudde på igjen slangene. Veldig bra det er stålhylse på begge nipplene, så plastikken ikke kollapser. Fyllte på ny kjølevekse opp over MIN streket. Ny skrukork ble det også da jeg hadde det liggende.

Den røde "lavt kjøleveskenivå"-lampa slutta å lyse, kom ikke på i det heletatt når jeg starta bilen. Skal kjøre med ei kanne kjøleveske og ei kanne vann i bagasjerommet sånn just in case, skal egentlig ikke trenge å lufte systemet tenker jeg.. men begynmer det å true med å koke får jeg finne meg en oppoverbakke og lufte.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/348.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/349.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/350.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/10/351.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
03/11/17, 17:22
Monterte skvettlapper bak tidligere denne uken. Ingen bilder av det for denne stund. Men var jo gjort på 5-10 min. Jekke opp bak på hver side, ta av dekke, borre ut eldre nagler og poppe inn nye.

Framme skal også monteres, men de har jeg brukte som jeg lakka svart. Men nå har jeg bestillt nye fra Volvo fremme, lå på 700kr ish.. men men, la gå, ikke så ille når du reflekterer og tenker at disse skal sitte lenge og de hjelper på skitt og møkk. Verdt pænga.


Var på kino i går med venner og så Thor Ragnarok, da satte jeg fra meg V70'n hos Ålesund bil og putta nøkklene i postkassa deres. Var innom på slutten av arbeidsdagen i dag og fikk diagnosen, utetemp sensor EFI-251. Betalte 625kr for avlesningen og gikk til delelageret og bestillte sensoren.

Så da er skvettlapper foran og utetemp giver på vei :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
03/11/17, 20:39
Så det var bare ute temp sensoren så bra godt og finne ut av det:)

2førr10
04/11/17, 17:22
La om til vinterdekk for en times tid siden. Fikk meg en overraskelse som jeg egentlig hadde ventet på. Fullt av svart fett på innsiden av felgen, på bærearma, styrestag, innerskjerm osv.

God indikasjon på at belgen på ytre cv-joint har sprekker og rifter. Denne viste jeg at jeg måtte bytte, men tok ikke meg tid til å bytte den da. Siden jeg hadde flere andre 2-er feil å rette etter EU. Så får ta på meg jobben og bytte belgen en dag snart. CV-belg rep sett har jeg liggende da jeg bytta belg på førerside. Nå er det passasjersiden sin tur.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
29/01/18, 23:42
https://www.ebay.com/itm/VOLVO-850-S70-V70-C70-XC70-Bosch-Oxygen-Sensor-2-0-2-5L-1991-2002/172668832990?hash=item2833dd4cde:g:-cUAAMXQySpROa-L&vxp=mtr

Har jeg finni riktig lambda nå?

2førr10
01/02/18, 19:06
svirre mrstfu

Noen som vet? :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

mrstfu
01/02/18, 19:14
Kan se sånn ut.

kimar
01/02/18, 19:19
Kan virke slik men når jeg søker opp bilen din på på autodoc så er det flere Bosch lamba så virker som at det er flere typer og noen er billigre enn denne:)

2førr10
01/02/18, 20:04
Kan virke slik men når jeg søker opp bilen din på på autodoc så er det flere Bosch lamba så virker som at det er flere typer og noen er billigre enn denne:)

Har leita litt rundt, utelukker Volvo da det koster iver 3k fra dem. Så på vparts og de har 3stk for V70 P80, men kan virke som at man får frem flere modeller når man kikker på produktene. Når jeg blar etter tenningsdeler for V70 97-2000 og det kommer opp deler som passer nyere modeller... grunnen til at jeg har stussa er at kontakten ser helt feil ut.

På lamdaen jeg linka til stemmer det i forhold til kontakten, antall ledere og fargen på ledningene.

Men skal sjekke på autodoc, men de har vel ikke free shipping.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
01/02/18, 20:07
Har leita litt rundt, utelukker Volvo da det koster iver 3k fra dem. Så på vparts og de har 3stk for V70 P80, men kan virke som at man får frem flere modeller når man kikker på produktene. Når jeg blar etter tenningsdeler for V70 97-2000 og det kommer opp deler som passer nyere modeller... grunnen til at jeg har stussa er at kontakten ser helt feil ut.

På lamdaen jeg linka til stemmer det i forhold til kontakten, antall ledere og fargen på ledningene.

Men skal sjekke på autodoc, men de har vel ikke free shipping.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Er det over en vis som så er det gratis frakt så om det er noe annet du trenger så kan du få det men glemte med prisen at autodoc er pluss mva men det er vell ebay også.
Men er forvirende at det er så mange typer.

2førr10
01/02/18, 20:22
Er det over en vis som så er det gratis frakt så om det er noe annet du trenger så kan du få det men glemte med prisen at autodoc er pluss mva men det er vell ebay også.
Men er forvirende at det er så mange typer.Skal sjekke og bla litt rundt. Se om det er noe annet jeg kunne kjøpt i samme slengen. Visst ikke blir det fra ebay for den selgeren har noen andre deler jeg har funnet.

Ja moms, frakt og toll har jeg ikke tatt henhold til, bare ser på veiledende pris. Men jeg fannt samme og riktig lambda på autodoc og det var til omtrent samme pris.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
01/02/18, 20:50
Sjekket litt rundt for deg og billigste Bosch lamba jeg fant i Norge og Sverige var ca 1800 kr noe som var nok så er det beste og handle fra ebay eller autodoc da.

2førr10
01/02/18, 22:28
kimar takk! Nice. Da blir det nok ebay.


Skal ha nye tennplugger etterhvert, noe som disse hvitblokk motorene (B5254T) liker bedre overfor annet? Har volvo plugger nå, men tror de kosta rundt 5-600kr. litt stivt?

Så hva med Bosch eller NKG? og er det noe spesiell spec jeg skal se etter? Elektrodeavstand? 0,9mm? Akkurat nå holder jeg på å ser på autodoc.

mrstfu
01/02/18, 22:45
Ville kjørt originale uten tvil. Husk vi har litt rabatter rundt omkring. Akkurat god tenning er noe du vil legge et par ekstra kroner i.

2førr10
01/02/18, 22:49
Ville kjørt originale uten tvil. Husk vi har litt rabatter rundt omkring. Akkurat god tenning er noe du vil legge et par ekstra kroner i.

Ble umiddelbart enig med deg, jepp! Er nok best å legge litt ekstra kroner i tenninga ja :)
tanken på at vi har rabatt rundt omkring har slått meg, bør absolutt få utnytta medlemskapet og få rabatt på deler :)

kimar
01/02/18, 22:51
Jeg bruker Bosch sine tennplugger på min og er fornøyd vill tro de er like gode som orginale eller bedre og helle tenings systemet i alle fall på min er Bosch deler orginalt.
Volvo sine plugger blir jo produsert av andre så de kan like godt være lagd av Bosch for alt vi vet.

kimar
01/02/18, 22:58
Virker fra denne som både Bosch NGK og Denso har lagd tennplugger for Volvo http://forums.swedespeed.com/showthread.php?166279-OEM-spark-plugs-for-V50-2-4i-(production-year-2007) så er nok litt det samme hva du velger bare det er et kvalitets merke som eks Bosch.

mrstfu
02/02/18, 00:24
Tenk litt på at en Boschplugg kan væren lagd for å passe hundrevis av forskjellige motorer, mens den du kjøper på Volvo, til din motor, er valgt av Volvo som en passende til DIN motor - sjelden det blir et problem, men jeg har selv hatt NGK-plugger som satte misfire-koder, noe som ikke skjedde med Volvoplugger. Om det ikke er stor forskjell i pris, kjør Volvo - og bruk rabattavtalene for alt det er verdt.

kimar
02/02/18, 09:29
Tenk litt på at en Boschplugg kan væren lagd for å passe hundrevis av forskjellige motorer, mens den du kjøper på Volvo, til din motor, er valgt av Volvo som en passende til DIN motor - sjelden det blir et problem, men jeg har selv hatt NGK-plugger som satte misfire-koder, noe som ikke skjedde med Volvoplugger. Om det ikke er stor forskjell i pris, kjør Volvo - og bruk rabattavtalene for alt det er verdt.

Jeg ser at tennpluggen til min at den er bare til 10-20 motor typer av VAG PSA og Volvo så er ikke så mange akkurat.
De tennpluggene fra Volvo så er det vell at Volvo da utlyser at de trenger en tennplugg med visse spesifikasjoner også finner Bosch eller NGK en plugg som passer til de spesifikasjonene også selger de til Volvo. Så det da vil vell bli det samme om jeg kjøper tennplugger etter spesifikasjonene til min bil eller fra Volvo. Og de NGK pluggene må du ha vært uheldig med har aldri opplevd det eller hørt om det så det må være noe galt der:)

mrstfu
02/02/18, 10:02
Hehe, finnes masse folk som har slitt med NGK-plugger, er ikke alene der. Uansett hva du ender opp med å kjøpe, gap de skikkelig, ikke alltid de kommer riktig justert.

kimar
02/02/18, 10:11
Hehe, finnes masse folk som har slitt med NGK-plugger, er ikke alene der. Uansett hva du ender opp med å kjøpe, gap de skikkelig, ikke alltid de kommer riktig justert.

Jeg bruker mest Bosch men det jeg har vært borti av NGK har det ikke vært noe galt med.

2førr10
22/02/18, 19:25
Deler til V70'n, litt til 240'n.http://forum.vccn.no/img-dump/2018/02/233.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2førr10
22/02/18, 19:26
Deler til V70'n, litt til 240'n.http://forum.vccn.no/img-dump/2018/02/233.jpg

Sent fra min SM-G930F via TapatalkEdit: det ble Volvo plugger :) Litt billigere fra vparts når man handler litt extra :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
22/02/18, 19:31
Jeg har også sett at Vparts har orginale Volvo plugger tror jeg også kommer til og bruke de når jeg bytter neste gang.
Men er alltid moro og handle fra Vparts er ikke alle en får sjokolade og en hilsen fra:)

2førr10
22/02/18, 19:43
Jeg har også sett at Vparts har orginale Volvo plugger tror jeg også kommer til og bruke de når jeg bytter neste gang.
Men er alltid moro og handle fra Vparts er ikke alle en får sjokolade og en hilsen fra:)Jepp! Det er det som er så fint! Og Vparts fikser toll og frakt til Norge da de vet at de har mange kunder som også handler fra Norge :)

De har ikke Volvo, bosch tenningsdeler ellers, resten er stort sett Professional Parts Sweden. Men de funker helt greit.
Ja, skiftelig hilsen og sjokolade er alltid hyggelig :)

Har fått Snickers og Twix før, nå fikk jeg Yankie Original, den forsvant sammen med kaffien ned i magen :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

kimar
22/02/18, 19:49
Jepp! Det er det som er så fint! Og Vparts fikser toll og frakt til Norge da de vet at de har mange kunder som også handler fra Norge :)

De har ikke Volvo, bosch tenningsdeler ellers, resten er stort sett Professional Parts Sweden. Men de funker helt greit.
Ja, skiftelig hilsen og sjokolade er alltid hyggelig :)

Har fått Snickers og Twix før, nå fikk jeg Yankie Original, den forsvant sammen med kaffien ned i magen :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

De vet og ta vare på kundene og få de til og handle igjen sist fikk jeg også en fremmed sjokolade husker ikke hvilken men gamlingen fikk den er litt kresen på sjokolade hehe.
Jeg vet ikke helt hvordan kvaliteten på Professional Parts Sweden sine deler er men er sikkert helt greit som du sier:)