Vis full versjon : E.Winjum's 95' 945 D24TIC Polar.
Hehe ja ikke sant! :p Spurte om Bilstein demperne og han hadde fått bud på 4 for dempere og fjører, men det gidder jeg ikke da jeg får flett nye ifra sverige for 4.600,- ;)
http://i1045.photobucket.com/albums/b452/Atle97/20151101_170510_zpscnlauxlc.jpg (http://s1045.photobucket.com/user/Atle97/media/20151101_170510_zpscnlauxlc.jpg.html)
Har du 60/ 40 her eller er det kapp? :) Veldig fin høyde ihvertfall :)
Det er 60mm forran og 2 runder kapp bak, bolten som holder fjøra bak har løsna i ramma så må få kappa den og sveisa ny fast. Veldig fornøyd med høyden sjøl :)
Det er 60mm forran og 2 runder kapp bak, bolten som holder fjøra bak har løsna i ramma så må få kappa den og sveisa ny fast. Veldig fornøyd med høyden sjøl :)
Har du kortere dempere? :) Sølv 940 er fint og ihvertfall når den blir tatt så godt vare på :) meget fin bil du har :)
Det er 60mm forran og 2 runder kapp bak, bolten som holder fjøra bak har løsna i ramma så må få kappa den og sveisa ny fast. Veldig fornøyd med høyden sjøl :)
Det er en mutter inni rammevangen, også er det en pinnebolt som holder fjøra. Er det denne muttern som har løsna?
Har du kortere dempere? :) Sølv 940 er fint og ihvertfall når den blir tatt så godt vare på :) meget fin bil du har :)
Har org. Dempere forløpig, men skal ha bilstein b8 :) Veldig fin farge det her ja, den ser litt champagne aktig ut i rett lys :) Tusen takk for det, er ikke så fin som den ser ut til i virkeligheten, men blir nok bra tilslutt ;)
Det er en mutter inni rammevangen, også er det en pinnebolt som holder fjøra. Er det denne muttern som har løsna?
Ja, og hølet inn til den er jo ikke rett på så har ikke noe fastnøkkel som passer inn der da den må ha en 90° bøy på enden og gå en par cm inn... Har prøvd å finne noe å holde igjen med, men ikke noe har virka :p
Så bilen din på treffet på vålerbanen i sommer og synes den så veldig fin ut jeg :) Synes din var den fineste der :)
Tusen takk for kompliment! ;) Blir veldig glad når jeg får høre at andre også liker det jeg gjør med bila mine. Den kommer forhåpentligvis til å bli enda finere til sommeren nå :)
Tusen takk for kompliment! ;) Blir veldig glad når jeg får høre at andre også liker det jeg gjør med bila mine. Den kommer forhåpentligvis til å bli enda finere til sommeren nå :)
Er planen det her og :) mye som skal kjøpes inn og, men er hvert pengene når man ser resultatet :)
Ferdig med å sveise rust i motorrom nå, mangler bare å få slipt litt sveis og renset rundt der jeg har sveisa så jeg kan sparkle og få lakkert :) Lakkering av motorrom utsetter jeg til seinere tid slik at jeg ikke har for mye å ordne i år :)
Bestilte krympelakk og grenrørs lakk ifra Gasolin.no og er strålende fornøyd hittil, toppdekselet har jeg ikke sett ferdig herdet enda da det ligger på jobben til en kompis. Grenrør og turbo malte jeg idag og det så veldig bra ut! Snart er alt ferdig lakkert og han som bygger motoren kan snart få ferdig stilt den :)
Var en svipptur på Elmia igår, og der snappet jeg med meg ett kit ifra Foliatec med Vintage Copper til kalipperne mine, så skal få ordnet det etterhvert :)
Bilder sier mer enn ord!
Endelig ferdig med sveising, helt ok resultat til å ikke ha mye erfaring med sveising :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/943.jpg
Før maling:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/944.jpg
Etter (beklager ustødig fotograf):
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/945.jpg
Ser ikke så ille ut den turboen nå må jeg si!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/946.jpg
Blir spennende å se hvordan den fargen her blir sammen med de nye felgene :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/947.jpg
vangsfreaken
27/03/16, 22:29
Classic'n lever videre! Deler av den i alle fall...[emoji14]
Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Hehe ja, minne etter den lever videre i en Diesel :p
Kan legge ut noen bilder ifra motoren så dere kan få en smakebit av hvordan denne blir seenes ut :)
Toppdekselet glassblåst, zink grunnet og lakkert med krympelakk :)
https://image.ibb.co/b6dksv/DSC_0235_zps5evt26tr.jpg
https://image.ibb.co/bAL9Ka/DSC_0246_zpsu4rii7tt.jpg
https://image.ibb.co/kWSpKa/DSC_0265_zpsxxcfywnm.jpg
Innsug ifra sugediesel som jeg har glassblåst, zink grunnet og lakket med 3 strøk lakk
https://image.ibb.co/nFcdCv/DSC_0234_zpsqvk7f7ta.jpg
https://image.ibb.co/b81Gza/DSC_0245_zpshrtlxxgt.jpg
Og slik ser motorblokka ut
https://image.ibb.co/kJGc5F/mms_20160226_124516_zpsentqs1uq.jpg
Noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe oljekjøler kit med termostat og mulighet for å montere oljetrykk og temp sensor, samt oljefilter flytter? :)
Har du kjøpt lakk på marinesenteret? :) Kult tema :)
Har du kjøpt lakk på marinesenteret? :) Kult tema :)
Haha ;) Jobber på Volvo Truck Center, så handler lakken på jobben :) Trur det blir veldig tøft, ikke sett detta temaet før :)
Liten update idag, var i verkstedet igår og la første laget med sparkel :) Pusse i hælja tenkte jeg og se om jeg ikke må legge litt mer, ellers så starter jeg med spraye på grunning :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/1058.jpg
volvobrage
31/03/16, 20:16
No kan ikkje eg all for mykje om sånt, men burde sikkert ha det reint under?Ser ut som det er sparkla oppå litt skittent motorrom.
Rå fargekombo på motoren!Vanligvis ikkje noke eg hadde likt så godt, men kul farge og kult at du har ett tema bak valget:)
No kan ikkje eg all for mykje om sånt, men burde sikkert ha det reint under?Ser ut som det er sparkla oppå litt skittent motorrom.
Rå fargekombo på motoren!Vanligvis ikkje noke eg hadde likt så godt, men kul farge og kult at du har ett tema bak valget:)
Det er vaska med avfetting der og tørka godt :) Blir det rævva så kan jeg trøste meg med at neste sesong skal motorrom lakkeres, gidder ikke nå da jeg ikke vil ha for mye å gjøre! Vil kjøre den snart :p
Takk for det! :) Hadde nok aldri brukt denne komboen på en rødblokk, men sia motoren stammer ifra en "lastebil" så tenkte jeg det hadde blitt rått på denna :) Og jaggu ser det ut som det blir skikkelig bra også ;)
Hej du .Hur går det med bilen .Har du fått ihop motor än?
Med vänlig hälsning kenta Sverige
Hentet motoren på Torsdagen, kun blokk og topp satt sammen. Monterte sammen en god del igår, og jeg trur det kommer til å bli skikkelig kult med denne motoren nedi 945n :)
Har også gjort "ferdig" rustjobben, er ingen oppretter eller lakkerer så sparkeljobben vart ikke noe bra, noe jeg ikke satsa på heller da jeg skal få lakkert opp motorrommet til vinteren :) Har ikke noe bilder av det, og er nok ikke mye å se på heller :p
Her er 2 bilder av motoren slik den står nå :)
http://images.vccn.no/images/2016/05/07/95b1a3442086d31f84871ecd0bb9c835.jpg
http://images.vccn.no/images/2016/05/07/0fd14a3e536452ce6121557d9a6b0f9f.jpg
Stilig fargekombinasjon!
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
Jan-Einar Jenssen
08/05/16, 14:58
blir tøft det dær! :D
Unik fargekombo blir det nå neri en 900 :)
Veldig moro å se at fargen faller i smak hos andre også ;) Jeg liker veldig godt å skille meg ut, og føler at denna 940n skiller seg ut blandt alle de som går rundt her i området ihvertfall :) Satser på startklar i juni og skilter i Juli :)
Jeg syns du skulle lakkert toppen og braketten foran på motoren grønn også, for å dratt den enda lenger. :p
Kan også meddele at Felger, Dekk og Coilovers blir bestilt til hælja :)
Jeg syns du skulle lakkert toppen og braketten foran på motoren grønn også, for å dratt den enda lenger. :p
Jeg ville lakkere toppen også, men Espen frarådet meg til det da den vil begynne å flasse mente han :p Oljepumpa er heller ikke vits i å lakkere da den havner bak deksel og reimhjul :)
Ser flere har lakkert toppen på bensinbiler, og har ikke hørt at de flasser. Men jeg aner ikke. Er vel viktigst med godt grunnarbeid for å på lakken til å henge på alu
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
Det kan jo hende det hadde funka, men jeg vart fraråda det så da gjorde jeg det ikke :) Syns det gjorde seg med litt kontraster :)
Meget gjennomført [emoji41] Og kontraster er fint, eller blir det for monotont etter min mening.
Handler vel også om hva slags lakk man velger. Om fru Hveding har brukt jalla-jalla-lakk vet jeg ikke, men som nevnt; godt grunnarbeid og kvalitetslakk ordner mye!
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Meget gjennomført [emoji41] Og kontraster er fint, eller blir det for monotont etter min mening.
Handler vel også om hva slags lakk man velger. Om fru Hveding har brukt jalla-jalla-lakk vet jeg ikke, men som nevnt; godt grunnarbeid og kvalitetslakk ordner mye!
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Takk for det :D Moro med positive tilbakemeldinger!
Nå snakker vi om 2 forskjellige Espen her, Ikke HvedingN :rolleyes: Heter Espen han som overhalte motoren min også :) Han sa det at alu trekker til seg olje og drit og når det blir varmt så tyter det litt ut igjen å da vil lakken starte å flasse :) Har brukt Volvo sin egen motorlakk på alt, så ingen jalla jalla lakk her i gården ;)
Åja [emoji23] Trodde det var han du mente når vi prata på Gjøvik serru[emoji14]
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Haha neida, Espen Klevengen heter han som gjorde jobben :)
Har snakket med noen få om hvilke felger jeg skal ha på bilen, så dere som veit det kan fint tie stille litt til ;)
Her er en liten teaser av felgene :)
http://images.vccn.no/images/2016/05/10/96bc3f16d3fa3af59943fb8e92fbbba2.jpg
Noe bbs lm replica felger?
Ble det japan racing?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, det vart noen felger jeg aldri har sett på 940 før :)
Coilovers er bestilt ifra Jspec, fikk melding ifra felg leverandøren om at det er 4-6 uker vente tid på felgene... så må bare smøre seg med tålmodighet da :p
Felgene jeg går for er kopi av OZ Hartge Split i 18x8 foran og 18x9 bak :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/653.jpg
Blir tøfft! Gikk du for de billige coiloversen eller bc? Kjenner flere med den billige, men liker ikke topplagringen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Blir fothåpentligvis meget oppegående :) Gikk for BC Racing street/track kitet :)
Bra felgvalg, gleda meg til å se de på Volvo siden jeg fant de med riktig offset og boltsirkel. Andersg hadde originalene på en 245 for mange år siden hvis jeg ikke husker feil.
Sent fra min S30 via Tapatalk
Ja jeg vart mer å mer forelska i de jo mer jeg så på de :p Kjipt med lang leveringstid, men det får bare gå! Ikke lett å bestille heller, har heldigvis en jeg kjenner i sverige som ordner det for meg :)
Ja, Christian viste meg bilde av de, det var vel 17" med høyt innpress også mangla han senterkoppene :)
Trur disse blir kledelige på 945n med coils :D
Espen Hveding Nordgård
18/05/16, 06:20
Ser bra ut, Emil!
Du med den lille lønna du fikk så blir det vel fortgang her :p
Ikke skyld på meg med angående den lakkeringa, for det trur da ikke jeg at vi har diskutert, men det vart bra med litt kontraster. Tror hele hadde blitt kjedelig i grønt!
Hehe fortgang blir det ja, har bestilt deler nå for x-antall høvdinger :)
Hehe nei det er Svirre som miksa deg å Klevengen da jeg sa "Espen" når vi diskuterte motoren på Gjøvik :p Ja, syntes det jeg også! :)
Har nå bestilt alt av reimer, reimhjul, strammehjul, filtere, sandwich med thermostat og uttak for 2 givere, 13raders oljekjøler, 3-rader til 780 konsollen og fått bestilt felgene :) Mangler bare å måle indre diameteren på vannslangene så jeg får bestilt thermostat styrt styring til elvifta, kløtsj, dekk og en par småting til.
Det som gjenstår nå er å få levert siste delene på eloksering, bytta dysespisser og shimse de, få bytta lagrene på dynamoen og montert sammen resten :)
Espen Hveding Nordgård
19/05/16, 13:23
Som sagt, 46mm utvendig diameter på vanntilkoblingene på motoren + flensen. Men jeg synes det virker stort :p
Hartge er fine når de er ekte:cool: (psst: spøk)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/681.jpg (http://s181.photobucket.com/user/andersarg/media/Aaltreffet%202010/SDC10432.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/682.jpg (http://s181.photobucket.com/user/andersarg/media/Aaltreffet%202010/SDC10438.jpg.html)
Hartge er fine når de er ekte:cool: (psst: spøk)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/681.jpg (http://s181.photobucket.com/user/andersarg/media/Aaltreffet%202010/SDC10432.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/682.jpg (http://s181.photobucket.com/user/andersarg/media/Aaltreffet%202010/SDC10438.jpg.html)
Porr! Hadde jeg fått tak i 18" Hartge med laavt innpress til en grei penge hadde jeg kjøpt det, så får nøye meg med replika felgene en stund :p
Som sagt, 46mm utvendig diameter på vanntilkoblingene på motoren + flensen. Men jeg synes det virker stort :p
Mener bestemt det var 38mm jeg kjøpte til tema driten, men husker ikke... Skal måle i hælja :)
Espen Hveding Nordgård
20/05/16, 06:16
Mener jeg kjøpte 42mm og den var tight... Tror ikke du får så mye andre mål enn meg :p
Mine Hartge var ET30 17x8" rund baut med 30mm spacere. Ikke noe vågalt akkurat, men satt fint og bød på lite trøbbel. Fikk ikke med senterdekslene desverre. Ga bare noen lapper for de, i annonsen stod det: "OZ felger, fembolt, tror det er 17".". Var bare å hoppe i bilen da...
Jøss, heldig der da! ;)
Henta pakke ifra Vparts igår, ymse deler til motor samt øyelokk for å se hvordan det kan bli :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/997.jpg
Fikk også pakke ifra Jspec, coilovers fra BC Racing :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/998.jpg
Montert pumpe på motoren samt 5/6 glødeplugger. Bestilt siste glødepluggen hos volvo igår, så de kan hentes idag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/999.jpg
Fikk også melding om hentelapp ifra Skruvat, så da har strammehjulet ankommet, samme har oljesandwich og 9raders oljekjøler ifra qwt ;)
Mangler nå å få bytta lagre på dynamoen og få shimsa opp dysene. Noen som veit hvor jeg får kjøpt shims til dyser til en ålreit pris? :)
Jan-Einar Jenssen
25/05/16, 16:14
ser bra ut :D
Begynner å se interessant ut dette nå :)
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Hyggelig å høre ;)
Bestilte nettopp thermostat styring til kjølevifta ifra Burtonpower :)
http://www.burtonpower.com/media/catalog/product/cache/1/image/dbee39002c3ed3c5438224ee0989910f/R/E/REVEFC35_3.jpg
Dan Bay-Johansen
26/05/16, 14:18
Hva kosta den?
Rett over 800 inkl.frakt og toll mener jeg det var
Jøss, heldig der da! ;)
Henta pakke ifra Vparts igår, ymse deler til motor samt øyelokk for å se hvordan det kan bli :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/1047.jpg
Fikk også pakke ifra Jspec, coilovers fra BC Racing :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/1048.jpg
Montert pumpe på motoren samt 5/6 glødeplugger. Bestilt siste glødepluggen hos volvo igår, så de kan hentes idag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/1049.jpg
Fikk også melding om hentelapp ifra Skruvat, så da har strammehjulet ankommet, samme har oljesandwich og 9raders oljekjøler ifra qwt ;)
Mangler nå å få bytta lagre på dynamoen og få shimsa opp dysene. Noen som veit hvor jeg får kjøpt shims til dyser til en ålreit pris? :)
Hej ser tufft ut .
Får nog komma till Norge när du ska på nåt ställe så jag får se den bil
Med vänlig hälsning kenta
Hej ser tufft ut .
Får nog komma till Norge när du ska på nåt ställe så jag får se den bil
Med vänlig hälsning kenta
Veldig hyggelig å høre! :) Veit ikke hvilke treff jeg rekker i år i Norge, men jeg skal til Vallåkra med den ;)
Gjorde litt idag på jobben, ikke fått tak i shims enda, men jeg kan jo heller ikke montere injektorer som ser rustne ut.. så etter en times tid med stålbørste i benk så ble de jaggu meg fine tilslutt!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/1085.jpg
Skal til verkstedet imorra, skal få på siste glødepluggen, oljepumpe, sil og bunnpanne ihvertfall, forhåpentligvis får jeg på reimer også :) Skal også begynne med coiloverne samt se om jeg rekker å male kalipperne med lakken ifra Foliatec :)
Hej .Har du fått i motor o starta än .
Ser bra ut detta du :)
Med vänlig hälsning kenta
Har du fått rustsveisa kanalen?
Skal til med det samme selv snart og trenger litt veiledning :)
Hej .Har du fått i motor o starta än .
Ser bra ut detta du :)
Med vänlig hälsning kenta
Hei hei,
Nei har ikke fått motoren nedi enda dessverre. Mangler litt småtteri og rota bort litt.. Det jeg mangler nå er å få tak i giveren som sitter i bakkant av toppen til glødinga, foringene til dynamo, servopumpe og til AC'en, lageret som skal sitte i veiva til manuell kassa, clutch er på vei ifra Pedersen-racing, fikse mellomaksel da jeg ikke har fremre mellomaksel til M90 D24. Ellers skal jeg ha det meste klart. Mangler også å få timet opp motor og pumpe, har ikke utstyr eller kunnskap til dette :(
Tusen takk! Veldig moro å høre!
Har du fått rustsveisa kanalen?
Skal til med det samme selv snart og trenger litt veiledning :)
Hei! Nei jeg har ikke tatt kanalen, skal sette det bort til en kamerat til høsten :)
Har ikke liggi helt på latsiden sjølom det har vært lite oppdateringer i det siste, har bare ikke vært motivert til å poste noe :p
Bestilte pakke ifra mercedessource.com for å få shimsa dysene, denne pakka rota posten fælt med... stod på trackinga at den var utlevert i Molde... men dagen etter lå den i postkasse gitt :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/838.jpg
Så begynte moroa, ellerno :p Aldri gjort detta før, så det var utrolig spennende å lære seg. Nå snerrer alle injektorene på 2400psi som det står de skal på D24T.com :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/839.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/840.jpg
Motor begynner å komme seg sakte men sikkert! Håper på å klare å få den nedi iløpet av Juli :) Trenger sårt hjelp av noen med utstyr og peiling på å time opp det rakleverket her... En eller anna smart tysk ingeniør tenkte det var lurt å lage en motor hvor veiv, kam og pumpe var konisk uten kile........
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/841.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/842.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/843.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/844.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/845.jpg
Fått inn pedal nummer 3 nå, mangler bare å koble til bremsevæsketanken :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/846.jpg
Coilovers er montert også, har malt kalippere og skive i Dark copper fargen til Foliatec, vart helt ok :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/847.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/848.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/849.jpg
Også har det jaggu lurt seg inn ett 780 midtkonsoll NOS-kit og 3 rader ifra golf :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/850.jpg
Enda ikke hørt noe anngående felga :/
vangsfreaken
27/06/16, 21:45
Kjenner jeg er litt spent på å se/høre en nyoverhalt, frisk D24 :D
Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Godt vi er fler :rolleyes: Min var i skikkelig dårlig stand, sprekte forkammere, lekkasje i alle 6 ventilstyringene til eksosen, utslitte dysespisser som lakk og hadde pissestråle etc :p
Timing av pumpe er ikke vanskelig, men tar litt tid. Når du har motoren løs kunne du tatt den med til et verksted som ordner den saken for deg ☺
Et VAG verksted (banner litt i kirka nå) er like rett som volvo til denne motoren. Bare få riktige data fra volvo på pumpetid og slag, er ikke likt hos vw.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
vangsfreaken
28/06/16, 10:17
Godt vi er fler :rolleyes: Min var i skikkelig dårlig stand, sprekte forkammere, lekkasje i alle 6 ventilstyringene til eksosen, utslitte dysespisser som lakk og hadde pissestråle etc :p
jeg har inntrykk av at det gjelder litt for mange D24... :p
Timing av pumpe er ikke vanskelig, men tar litt tid. Når du har motoren løs kunne du tatt den med til et verksted som ordner den saken for deg ☺
Et VAG verksted (banner litt i kirka nå) er like rett som volvo til denne motoren. Bare få riktige data fra volvo på pumpetid og slag, er ikke likt hos vw.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Pumpa skal jo stilles inn med ett måle-ur, mener bestemt at den skal stilles til 0.95-1.05 pga de nye dysespissene. Bør bygge trykk litt tidligere da åpningstrykket er noe høyere enn originalt. Ikke så keen på å flytte motor til verksted i den bukken til biltema, redd den skal kollapse :p Beste er å enten få noen til å komme å hjelpe meg som har verktøy, eller få motor nedi bilen og frakte den på tilhenger når hjula har kommet :)
jeg har inntrykk av at det gjelder litt for mange D24... :p
Haha ja, har inntrykk av at de fleste D24'r er litt slitne :p
pump 0.90. grader usa d24 0.95 .
1.05 bilr rökgasen för varm.
det är gjort ganska snabbt ställeá en lös motor .men svänghjul måste sitta på plus låda plus vev kam stå rätt först .innan man börjar det är det första.
Sen ska kallstart urkopplas vid inställning av pump.
Det är ganska enkelt om man har indikator klocka .
av alla jag har äkt har nästan alla stått fel vid inköp.har inte vev o kam sått fel har det varit pump.
Jag har säkert skruvat på 200 motor ägt 100 945 0 940.
säkert 300-400 st med 140 240 740 940.
Nu kommer det säkert en kommentar .som jag väntar på ?
Med vänlig hälsning kenta
Haha ja, har inntrykk av at de fleste D24'r er litt slitne :p[/QUOTE]
Han vil sikkert fremdeles ha justert det etter boka [emoji85]
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Han vil sikkert fremdeles ha justert det etter boka [emoji85]
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Helt korrekt! Jeg vil at denne skal times akkurat slik boka sier, utenom pumpa da den må åpne litt før pga høyere åpningstrykk på dysene :)
Helt korrekt! Jeg vil at denne skal times akkurat slik boka sier, utenom pumpa da den må åpne litt før pga høyere åpningstrykk på dysene :)
Er det ikke en vanlig bosch ve pumpe da ?
Det er mye mulig, men dysespissene er egentlig til Golf 1.6GTD og har høyere åpningstrykk, så da må pumpa stilles litt før slik at den leverer riktig mengde :)
Det er mye mulig, men dysespissene er egentlig til Golf 1.6GTD og har høyere åpningstrykk, så da må pumpa stilles litt før slik at den leverer riktig mengde :)
Mengden må du justere i benk med mengdemålere for hver dyseinngang. Timing på når pumpa skal begynne å produsere trykk til dysene må gjøres med målerur :)
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Mente at jeg må time den så den starter å bygge trykk tidligere da de nye dysespissene åpner på høyere trykk enn de originale :)
Mente at jeg må time den så den starter å bygge trykk tidligere da de nye dysespissene åpner på høyere trykk enn de originale :)
Trykket bestemmes av dysene og ikke i pumpa, og pumpa leverer hverken før eller etter på punktet du innstiller det på. Hvis jeg ikke tar helt feil, så trenger ikke pumpa å justeres ut av normalpunkt da dysene åpner bare ved høyere trykk.
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Leste på D24T at pumpa burde times slik at den bygger opp trykk litt før slik at den skal levere like mye eller noe.. Men trur jeg setter den slik den skal originalt og ser hvordan det går :)
I utgangspunktet bygger pumpa opp mye mer trykk en hva dysene slipper ut. Så ser ikke noen grunn til at den skal starte før. Vil ikke tro at det blir noe mer trykk av den grunnen ;)
Ser veldig bra ut det her nå Emil, spent på hvordan det blir med felgene! Hørt noe mer om levering?
I utgangspunktet bygger pumpa opp mye mer trykk en hva dysene slipper ut. Så ser ikke noen grunn til at den skal starte før. Vil ikke tro at det blir noe mer trykk av den grunnen ;)
Ser veldig bra ut det her nå Emil, spent på hvordan det blir med felgene! Hørt noe mer om levering?
Jeg er ikke sikker jeg da jeg aldri har drivi med detta før :p Men tenker å justere slik den skal være originalt. Dere har ikke grønnboka på D24Tic? Skulle så gjerne hatt kopi av noen sider ifra den ;)
Veldig spent sjøl! De skulle visst ha blitt levert allerede i Karlstad, men der er det ingen felger annkommet... Og de klarer ikke svare for seg når svenske ringer de... så skal ringe imorra å spørre hva som skjer.... Håper jeg ikke har blitt svindla :(
Kjedelige greier!
Ang. pumpa så er det som Hassel sier. Husker ikke hvor mye pumpa leverer, men tror den skal holde til 180bars dyser da den leverer bortimot 200bar selv. Er dysene som regulerer trykket :)
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Jeg er ikke sikker jeg da jeg aldri har drivi med detta før :p Men tenker å justere slik den skal være originalt. Dere har ikke grønnboka på D24Tic? Skulle så gjerne hatt kopi av noen sider ifra den ;)
Veldig spent sjøl! De skulle visst ha blitt levert allerede i Karlstad, men der er det ingen felger annkommet... Og de klarer ikke svare for seg når svenske ringer de... så skal ringe imorra å spørre hva som skjer.... Håper jeg ikke har blitt svindla :(
Skal se om jeg finner bok en dag til uka, har noe gammalt stående stua vekk :p
Sweeeet :D
Hej du .Jag har provat ställa högre grader på pump typ 100 ..tyckte inte det blev nån skillnad .
Så jag kör på 90 grader jag på klocka .men det är himla viktigt kam o vev är rätt. annars blir det knasigt.
Har provat modda v70 turbo nu till att passa 940 tdic .för det börjar bli brist på turbo i Sverige .
men nån måste väl ha verktyg till ställa in din motor :o
Med vänlig hälsning kenta
Hej du .Jag har provat ställa högre grader på pump typ 100 ..tyckte inte det blev nån skillnad .
Så jag kör på 90 grader jag på klocka .men det är himla viktigt kam o vev är rätt. annars blir det knasigt.
Har provat modda v70 turbo nu till att passa 940 tdic .för det börjar bli brist på turbo i Sverige .
men nån måste väl ha verktyg till ställa in din motor :o
Med vänlig hälsning kenta
Hei :)
Ja, er en som har sagt han kan hjelpe meg så vi skal bare finne en dag det passer oss begge :) stiller den til 90 grader slik som du sier.
Espen Hveding Nordgård (http://forum.vccn.no/showthread.php?72803-SOLGT-92-Volvo-940-D24Tic-740-front-Garrett-GT2260V-Bilstein-B8-Lamellaksel) tilpasset VNT turbo ifra BMW på sin D24Tic, spør han om tips? :)
Har ikke skjedd så altfor mye i det siste pga ferie og diverse, men har endelig fått tak i rett reg.reim sats, kjøpt på bilia. Manglet også nedre reg.reim deksel, og det kunne volvo skaffe for 280,- gitt, så reg.reim sats med dekselet kom på ca 2500,-
Har også endelig fått henta felgene etter mye venting og roting hos leverandør... men er meget fornøyd med felgene :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/98.jpg
Hentet deler fra lakkering også, har ikke bilder, men resultatet er helt rått! :) Så tusen takk til buster83 ;)
Etter å ha hentet felgene måtte jeg bare hekte på litt deler på bilen og sette på felgene for å få ett lite inntrykk av hvordan bilen blir seenes ut når den er ferdig, og jeg har trua! :) Beklager rotete verksted... :rolleyes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/99.jpg
Har idag løftet motor ned ifra bukk og satt den på en pall og fått på svinghjul og litt diverse. Kommer til å løfte den nedi så fort jeg har fått timet den opp ;)
In The White
02/08/16, 23:50
Väldigt snygga fälgar! :)
Espen Hveding Nordgård
03/08/16, 06:08
Er veldig lett å time opp motor, men alikevel klarte jeg og Henrik å setta den ei tann feil... Det hørtes brutalt stygt ut når den starta, men tok ikke skader av det.
VNT Turbo var stas! Bøtter av turbotrykk fra bunn :D
Fete hjul. :)
Blir bra detta. :D
Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Jan-Einar Jenssen
04/08/16, 10:15
stilige felger! :D
Väldigt snygga fälgar! :)
Takk for det, veldig fornøyd med de så langt :) Må bare få på dekk og få den ned på bakken snart :rolleyes:
Fete hjul. :)
Blir bra detta. :D
Takk takk! Ja, har trua på at det blir en bra 940 når den er ferdig :cool:
stilige felger! :D
Takker! ;) Trudde jeg var den første her til lands som bestilte de, men tok feil gitt :p Der jeg kjøpte de het de bare Hartge Split Kopi, mens de egentlig heter Bola TX304 så ikke så rart jeg ikke har funnet de før :p
In The White
10/08/16, 20:36
Vad blir det för däck?:)
Vad blir det för däck?:)
Ikke helt bestemt meg enda... Siden jeg ikke skal ha denne som en Daily Driver så bryr jeg meg mer om mønster enn kvalitet, så vil ha noen dekk med tøft V-mønster :p Tenker 215/35-18 foran og 225/35-18 bak, om ikke 205 foran og 215 bak pga coils :)
In The White
11/08/16, 20:19
Ja ska den inte vara bruksbil så spelar det ju mindre roll och du kan köpa de "snyggaste" däcken i stället.
Hvis det er lov å komma med anbefalingar, så kan eg anbefala "Hankook Ventus Evo2 K120", eg kjører med de og syns de er knallgode, riktignok ikkje V-mønster, men de er retningsbestemte så de ser jo ikkje så galne ut heller.
Uansett om bilen ikkje er ein daily driver så er det jo kjekt å kunne henga litt på veien, og når du først har coilovers så er det jo greit med gode dekk også. Eg har opplevd med forskjellige typer V-mønster-dekk at det ikkje henger like godt på våt veg.
De Hankook dekkene er ikkje så galne i pris heller. Legger ved bilder(som kan slettast ved ønske):
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/479.jpg
Her på bil: http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/480.jpg
In The White
12/08/16, 10:37
Det var ett riktigt snyggt däck Taz!:cool:
Nevnte Hancook-dekk, Vredestein Ultra Satin (kjører på disse nå er og KJEMPEFORNØYD!) er tips fra min side. Du bør ikke legge lista for lav heller selv om bilen ikke skal brukes så ofte. Du trenger gode dekk det uansett hvor mange meter du kjører ;)
Hvis det er lov å komma med anbefalingar, så kan eg anbefala "Hankook Ventus Evo2 K120", eg kjører med de og syns de er knallgode, riktignok ikkje V-mønster, men de er retningsbestemte så de ser jo ikkje så galne ut heller.
Uansett om bilen ikkje er ein daily driver så er det jo kjekt å kunne henga litt på veien, og når du først har coilovers så er det jo greit med gode dekk også. Eg har opplevd med forskjellige typer V-mønster-dekk at det ikkje henger like godt på våt veg.
De Hankook dekkene er ikkje så galne i pris heller. Legger ved bilder(som kan slettast ved ønske):
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/479.jpg
Her på bil: http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/480.jpg
De så ikke så gærne ut det der! Ellers så tenker jeg å gå for Federal SS-595 :)
Nevnte Hancook-dekk, Vredestein Ultra Satin (kjører på disse nå er og KJEMPEFORNØYD!) er tips fra min side. Du bør ikke legge lista for lav heller selv om bilen ikke skal brukes så ofte. Du trenger gode dekk det uansett hvor mange meter du kjører ;)
Legger ikke lista lavt, men prioriterer dekk med V-mønster etc over andre dekk :) Har hatt Federal i mange år og aldri hatt store problemer med de, så mulig det som nevnt over at jeg går for Federal SS-595 :)
Fikk hjelp i helga til å time opp motor, så nå er det endelig ferdig :)
Kammen låst i posisjon :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/620.jpg
Timet opp pumpe så den åpner riktig :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/621.jpg
Begynner å bli veldig klart for å sette motor i bil nå :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/622.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/623.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/624.jpg
Mangler bare småtteri som å få bytta lagre på dynamo og satt den sammen, montere servopumpe og litt diverse annet smått :)
In The White
15/08/16, 20:37
Måste kännas skönt nu när den är klar. Önskar lycka till med uppstarten sedan!:)
m90 til d24, er det egen kasse? Eller er det samme som er til hvitblokk ?
m90 til d24, er det egen kasse? Eller er det samme som er til hvitblokk ?
Egen kasse.
Egen kasse.
Er det ikke kun kåpen for er forskjellig på kassene? Mulig jeg roter sammen med M46 hvor det er tilfelle.
Espen Hveding Nordgård
16/08/16, 06:10
Kan ikke bytte kåpe på M90, så det er egen kasse. På M4x kassene kan kåpa byttes og det er kun den som er forskjellen.
Ser himla bra ut, Emil!
Måste kännas skönt nu när den är klar. Önskar lycka till med uppstarten sedan!:)
Ja gleder meg veldig til å høre lyden i en ny D24Tic ;) Takk for det, er nok en liten stund igjen til oppstart men
Kan ikke bytte kåpe på M90, så det er egen kasse. På M4x kassene kan kåpa byttes og det er kun den som er forskjellen.
Ser himla bra ut, Emil!
Stemmer det, M90 har ikke løs kåpe og er egen kasse som kun passer D24 som det er en tapp på "kåppa" til å nullstille motor :)
Takk for det! Veldig gøy med positive tilbake meldinger når en har brukt så mye tid å penger på denna bilen :p
Ser meget bra ut :)
Tusen takk! Hyggelig å høre flere liker det jeg gjør, sjøl om det går litt trått for tiden :)
Spent på oppstart snart jeg Emil! Da kommer nok motivasjonen godt over deg igjen også :)
Ja det er jeg også :p Er ikke motivasjon som svikter, er mer økonomien :/ Det har blitt myyyyyye dyrere enn planlagt, og nå er hus mye mer prioritert framover, så ting tar litt lenger tid da... Satser på å få den ferdig til vårtreffet vårt :)
Har satt motor i bilen nå :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/96.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/97.jpg
Jeg venter spent på oppstart jeg også Emil;)
Har satt motor i bilen nå :)
http://i1226.photobucket.com/albums/ee414/EWinjum/14184450_10154228634225091_5293021311365064898_n_z psxztsdsri.jpg
http://i1226.photobucket.com/albums/ee414/EWinjum/14212030_10154228634345091_6705076197308824000_n_z ps68h9ndzr.jpg
Hej ser du har nytt projekt nu på gång hus.
Hoppas du får tid o råd att fortsätta detta senare .
Mycket synd om du inte skulle få det
Med vänlig hälsning kenta
Jeg venter spent på oppstart jeg også Emil;)
Ja, det gjør jeg også gitt :p Blir nok å få bestilt litt mer deler denne måneden, jobber nesten døgnet rundt om dagen så lite tid til bil da :p
Hej ser du har nytt projekt nu på gång hus.
Hoppas du får tid o råd att fortsätta detta senare .
Mycket synd om du inte skulle få det
Med vänlig hälsning kenta
Kjøpt meg ny bruksbil bare da jeg har solgt V70'n jeg hadde, skal ikke gjøre mye med 740'n :) Denne har fortsatt høy prioritering, men jobber for å få kjøpt hus nå også så går litt tregere med denne nå. Skal være ferdig til vårtreffet til VCCN neste år :)
Penta ������ Hehe
Haha, ikke første som spør om det :p Men Volvo Trucks, Construction og Marine bruker samma grønnfargen på motoren, og siden jeg jobbet for Volvo Truck Center når jeg startet prosjektet så vart jeg inspirert der :p
Nå må du ikke gå i samme fella som sist nå Winjum. :) Begynne på nye prosjekter før man er ferdig med det første gjør fort at både motivasjonen og pengene forsvinner! :)
Ser godt prioriteringen med hus, men kjøpte du ikke D24en for å ha den som bruksbil for 940en du i utgangspunktet holdt på med som bruksbil? :) Fikk med meg at det svetta litt både her og der på D24en, men det må da ha gått ann å få den fort og greit i stand og ta det andre senere? :)
Nå sitter du plutselig med to ukjørbare prosjekter, og en gammel 740 du sikkert skal holde på litt med der også, så får du et hus på toppen der igjen, som også krever tid og penger, så skal jeg love deg du skal slite med å både få tid og penger til å ferdigstille disse to du har på bukker :p
Nå skal det sies at jeg har venta i evigheter på progresjon på 98 TIC-prosjektet ditt med den porno bronsefargen og alt det der, og blir da ekstra bekymret for at jeg ikke vil se en dritt fremgang der når den renner inn med nye prosjekter støtt og stadig :p
Jeg har jo selv bygd prosjektbil, og heldigvis at jeg ikke kjøpte noen andre prosjekter vedsiden av. Det gjorde jo at jeg rakk å ta hele bilen på et halvår. :p
Nå må du ikke gå i samme fella som sist nå Winjum. :) Begynne på nye prosjekter før man er ferdig med det første gjør fort at både motivasjonen og pengene forsvinner! :)
Ser godt prioriteringen med hus, men kjøpte du ikke D24en for å ha den som bruksbil for 940en du i utgangspunktet holdt på med som bruksbil? :) Fikk med meg at det svetta litt både her og der på D24en, men det må da ha gått ann å få den fort og greit i stand og ta det andre senere? :)
Nå sitter du plutselig med to ukjørbare prosjekter, og en gammel 740 du sikkert skal holde på litt med der også, så får du et hus på toppen der igjen, som også krever tid og penger, så skal jeg love deg du skal slite med å både få tid og penger til å ferdigstille disse to du har på bukker :p
Nå skal det sies at jeg har venta i evigheter på progresjon på 98 TIC-prosjektet ditt med den porno bronsefargen og alt det der, og blir da ekstra bekymret for at jeg ikke vil se en dritt fremgang der når den renner inn med nye prosjekter støtt og stadig :p
Jeg har jo selv bygd prosjektbil, og heldigvis at jeg ikke kjøpte noen andre prosjekter vedsiden av. Det gjorde jo at jeg rakk å ta hele bilen på et halvår. :p
Nå har jeg ikke sagt jeg har satt denne helt på vent heller da, den skal være ferdig til vår treffet på Gjøvik :) Jeg kjøpte i utgangspunktet D24n for å ha en bruksbil, men så begynte jeg jo å total renovere motoren, sveise rusta i motorrommet, fikse opp i litt div feil og oppgradert ganske mye for å en sommerbil jeg har savnet å ha. Jeg så med engang at denne hadde stort potensiale til å bli bra, og at jeg vil satse mer på denne enn 16V turboen da det ikke var like mye å gjøre på denne som sedanen, og nå er det veldig lite igjen på denne, men når man jobber 50-60 timer overtid i måneden så er det ikke all verden av tid man får til å drive på like mye som før.
Jeg kjøpte 740n for å ha en bruksbil så jeg slipper å låne bil av andre for å komme meg på jobb, for som du sikkert så på facebook og snap, så har jeg solgt V70n, og uten bruksbil så kommer man seg ikke på jobb. Skal faktisk ikke gjøre noe særlig med 740n så det trenger du ikke å engste deg for :)
Hus er første prioritert over alt, da jeg er luta lei av å bo hos muttern, nå vil jeg ha mitt eget sted å bo med garasje så jeg kan skru hjemme istedet for å kjøre 30 min til verkstedet.
Sedanen er ikke glemt, det er bare det at jeg var så uerfaren da jeg satte igang med den og hadde litt for store ambisjoner med den.. Men når jeg har fått denne ferdig og kjøpt meg hus og kommet meg tilrette der, så skal jeg starte med sedanen igjen. Jeg har ingen hast med å få den ferdig, den koster meg heller ikke mer enn det verksted leia koster å ha ståenes :)
Hva anbefaler folk av bredde på dekk til felga mine? Tenker 215/35-18 foran på 8" felg og 225/35-18 bak på 9" brei felg, strekk blir det og skal heller ikke ha mer profil på dekka. Burde gå greit? :)
vangsfreaken
26/09/16, 12:26
blir 215 noe særlig strekk på 8"? kjører 215/45/17 på 17x8.5" selv, å selv om det er synlig strekk er det ikke voldsomme greier... er ikke egentlig for strekk på gammal volvo, men skal man ha det burde det i alle fall matche foran og bak :p
Jeg hadde 205/40 på 8" og det var nesten ingenting
Så da burde jeg egentlig bare gå for 215/35-18 da? :)
Det spørs jo hvor mye strekk du er ute etter da, og det varierer en del fra dekkmerke til dekkmerke hvor mye strekk det blir. Du kan gå på tyrestretch.com og sammenligne der :) 215/35 ser jo kurrant ut det :)
Er ikke opptatt av strekk sånn egentlig, var mere ment som at det er ikke noe stress om det blir strekk :) da trur jeg at jeg bestiller Federal ss595 215/35-18 ila uka :)
Federal er ganske breie, så det vil nok bli bra :)
Jeg veit, har nesten bare brukt Federal på bila mine ;)
Espen Hveding Nordgård
27/09/16, 06:13
Jeg kjører 245/35 på 9" felg og jeg synes det er i overkant med strekk... men smak og behag :p
Jeg kjører 245/35 på 9" felg og jeg synes det er i overkant med strekk... men smak og behag :p
Enten så har et rart dekk, eller så har du tastet noe feil. 9" er 228mm bredt.
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Enten så har et rart dekk, eller så har du tastet noe feil. 9" er 228mm bredt.
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
For så vidt sant, men bredden på en felg er ikke målt fra absolutt ytterste punkt til absolutt innerste punkt samt at det er dekkbanen som er 245mm bred
For så vidt sant, men bredden på en felg er ikke målt fra absolutt ytterste punkt til absolutt innerste punkt samt at det er dekkbanen som er 245mm bred
Det vet jeg, men kjørebanen er fremdeles en del bredere enn monteringsbredden ;)
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Men nå blir det litt breit med 245 profil på en 940, så går for 215 så er jeg sikker på det ikke subber :)
liker hjula! :D
215 burde gå fint på 9". hadde 215 på noen 10" for en stund tilbake, var å fylle luft 2 ganger om dagen og bare bæsj! men fikk kjørt lavt da :D
Espen Hveding Nordgård
29/09/16, 06:08
Enten så har et rart dekk, eller så har du tastet noe feil. 9" er 228mm bredt.
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Talla stemmer de :p
Tok ikke noen bilder i hælja, men har fått koblet til det meste i motorrommet igjen, så nå er det ikke så altfor mye som mangler. Skal til kollevold en tur muligens neste fredag å hente EGT og Vanntemp målere, de hadde ikke flere EGT igjen så ble bestilt ifra statene forrige uke. Venter fortsatt på dekka mine, ikke fått noe mer info om frakt..
Men en ting jeg sliter med, traversen passer ikke overens med hullene i tunellen nå som det sitter M90 i :s Noen som har noen tips? Vurderer å bare borre nye hull... Har ikke bilde å vise til.
Tok ikke noen bilder i hælja, men har fått koblet til det meste i motorrommet igjen, så nå er det ikke så altfor mye som mangler. Skal til kollevold en tur muligens neste fredag å hente EGT og Vanntemp målere, de hadde ikke flere EGT igjen så ble bestilt ifra statene forrige uke. Venter fortsatt på dekka mine, ikke fått noe mer info om frakt..
Men en ting jeg sliter med, traversen passer ikke overens med hullene i tunellen nå som det sitter M90 i :s Noen som har noen tips? Vurderer å bare borre nye hull... Har ikke bilde å vise til.
Er det samme traversen på automat og m90 da?
Jan-Einar Jenssen
10/10/16, 09:43
tavers er ikke lik på m90 så det er ikke så rart vis du bruker den fra automaten..
Må nok ha fra M90 diesel tilogmed siden motoren er lenger.
Prøv å shimse opp festet som står på kassa, mye bedre løsning enn å jøgle med hull i vangen.
Veldig rart traversen er lik ifra sedanen da...
Kan heller ta bilde ila uka hvordan det ser ut, så er det lettere å skjønne hvordan det ser ut :)
det är helt annorlunda växellåds balk på m90 diesel
Hmm, det var noe dritt... Det er nok ikke så lett å få tak i tenker jeg..
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/385.jpg
Stack-målere er vakkert ;)
Og inn i hamperævva dyrt! Men kvalitet koster! ;)
Stack-målere er vakkert ;)
De er meget vakre ja ;) Mangler bare 1 nå, men den får jeg ta seinere :)
Og inn i hamperævva dyrt! Men kvalitet koster! ;)
Hehe ja, måtte blø litt for å kjøpe de der, men nå kan jeg stole 110% på at verdiene er korrekte ;)
Ja de koster gjerne mer enn det smaker, men de er jo tidløse på design og de er til å stole på :)
Ingenting kan vel måle seg med de ;)
In The White
19/10/16, 18:47
Najs med mätarna!:cool:
Najs med mätarna!:cool:
Takk takk :o
Har fått dekka mine nå, og sendt de bort for å få lagt de på felga. snart så jeg kan slippe den ned på bakken og se hvor høy den blir :rolleyes::rolleyes:
Noen som tilfeldigvis har en travers til M90 diesel jeg kan få kjøpe til en levbar sum? Trenger bare å få ordna travers og mellomaksel så slipper den å stå på bukker :)
Hej jag sålde en komplett m90 diesel för nån vecka sen ;)
Hej igen .Kom på en sak .Du tror inte det passar med en bensin med hardy skiva om du byter medbringar på låda .
för jag byggde en 740 diesel åt en kompis då bytte jag bara spräng kåpa.Men jag tror inte det är nåt problem fick en sådan ,
för det är sällan blir vibrationer med knutkors
Hej har en 045 tdic med kass 3 vet ej om jag ska sätta i m46 .den finns det stång o kardan växel låds balk
Du får sms vid intresse
Hej har du fått tag i kardan eller
ring om du behöver det 0046 70 3017861
Hej emil .Fick du ihop det nu då med delar du hämta .Kardan o växellåds balk
Med vänlig hälsning kenta
Skjedd noe mer her ? kjekt å se oppdateringer i denne tråden :)
Heisann, lenge siden jeg har postet noe her nå. Har dessverre skjedd lite i det siste, har vært opptatt med mye jobbing og prioritert å nedbetale resten av gjelda jeg har dratt på meg de siste årene så brukt svært lite på bilen :/ Men nå er jeg gjeldsfri, huslån er i boks og inntil jeg får kjøpt hus så blir bilen prioritert ;) Kommer med oppdatering så fort jeg gjør noe igjen :)
Kenta: Ja travers/balken passet, så nå mangler jeg bare å få på plass girstang og mellomaksel/kardan :)
Har idag bestilt Turbotrykksmåler ifra Stack samt en haug med silikonslanger ifra Do88.se til ny rørgate :)
hvor handler du stack målerne dine hen?
Har idag bestilt Turbotrykksmåler ifra Stack samt en haug med silikonslanger ifra Do88.se til ny rørgate :)
En haug med silikonslanger ?:eek:
En ting du må tenke på er at det verste du kan gjøre mot en dieselmotor er å poppe en trykkslange på turtall. Så jeg vil anbefale færrest mulig slanger og en "sikket" kant på alle rørene som skal ha slanger slik at slangeklemmene har noe å holde mot. Det beste alternativet er klammer fra for eksempel vibrant eller wiggins
Amundsen T5r
21/12/16, 10:55
Da må du omtrent ha stumme motorfester hvis du skal ha wiggins o.l. på alle rør. Så ser ikke helt poenget med det i en "bruksbil". Men ja man må ha en sikket kant hvertfall i hver ende :)
Denne kommer ikke til å varme stort, det er en cruise bil. Har kjøpt skjøter med kant til alle rørene, så dette går nok fint ;)
volvobrage
21/12/16, 11:39
Vibrant klemmene kan vel flekse 10 grader eller noke slikt??Så dei kan eg bruke på dei fleste bilar:)
Da må du omtrent ha stumme motorfester hvis du skal ha wiggins o.l. på alle rør. Så ser ikke helt poenget med det i en "bruksbil". Men ja man må ha en sikket kant hvertfall i hver ende :)
er det så lite frigang i wiggins klemmene da ? :eek:
Vibrant klemmene kan vel flekse 10 grader eller noke slikt??Så dei kan eg bruke på dei fleste bilar:)
står faktisk 12 grader på hjemmesiden, så de tillater en god del spillerom :)
er det så lite frigang i wiggins klemmene da ? :eek:
Det er litt frigang i de når de sitter på, sikkert i nærheten av vibrant sine. Ikke fullt så morsomme å sette på alltid...
Har idag fått gjort en god del.
Kjøpte feil dim på silikon slangene til intercooleren... skulle ha 2.375" til 3", men jeg kjøpte 2.5" til 3" 90* bend samt ett 2.5" 60* bend... også hadde jeg glemt bort en vesentlig ting.. og det var at jeg skulle jo ha på el.vifta også.. Så nå får jeg heller finne en stor eller to små vifter og tilpasse de slik at de sitter forran intercooleren istedet samt jeg trenger ett 90* bend til. Men dette ordner seg :) Trenger forsåvidt også en radiator til manuell så jeg får bort koblingene til kjøleren :)
Fikk også endelig montert sammen spakstellet og montert mellomaksling, så nå er det bare å få fyllt olje på kassa (Noen anbefaling til olje? Har en 5L kanne med girolje til Volvo iShift liggenes som jeg mener er syntetisk 75/80, tenkte at siden lastebiler går på den, så funker vel den til personbil også?), måle inn og justere coilovers og litt små plukk før den kan stå på bakken igjen.
Mangler turbotrykks måleren bare nå :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/810.jpg
Herlig følelse og se at det er ferdig bygd om under nå!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/811.jpg
Det som mangler under panseret nå er:
- Få ferdig rørgata fra IC til innsug.
- En T-kobling til vannet nede ved termostat
- Skjøte en liten kabel til innslaget på starteren og legge opp strøm kabel til starteren
- Få bytta lagre på dynamoen og satt den sammen igjen
- Få på røra til AC anlegget
- Få tak i ny feste skrue til servopumpe og feste den.
- Tenkte å montere ett BSR luftfilter kit for utseende og trenger da også rør til turbo ifra luftfilter
- Montere vannslanger ifra varmeapparatet
- Få tak i ny ekspansjons tank da min ikke er så pen lenger
- Ordne vifter foran IC
- Få tak i radiator ifra FK med manuell
- Montere opp termostat styrt viftestyring fra Revotek
- Pakningsett til Turbo, trenger pakninga til kompressor huset samt pakninger til oljereturen. (Noen som veit hva org. turbo heter så jeg kan søke opp pakningsett på ebay?)
- Koble til væske for clutchen
- Armerte slanger, banjo koblinger og AN koblinger til olje kjøleren. (Føler kanskje 9 raders oljekjøler er litt lite i forhold til den originale? Vurderer å bytte den ut med en 25-30 rader?)
- Få orden på åndinga da jeg ikke vil ha det i innsuget. Hva tenker dere om å gjøre som på lastebiler? Kjøre det rett ut i friluft under motor?
Og sikkert litt mer småtteri.
Nå som jeg endelig har fått nedbetalt siste rest av gjelda mi, så kan jeg endelig starte å sanke inn mer deler til denne. Målet er fortsatt å ha den kjørbar til vårtreffet :)
Bra du har prioritert lån og gjeld før bil! Greit å få ferdig èn ting om gangen :) Stå på, så blir det nok bil til sommern :)
Ja, trengte å gjøre ett oppgjør med den gjelda jeg har dratt på meg med bilkjøp og det som er fra jeg var 18 da hus er største prioritet :) Jeg lovte banken å være gjeldsfri innen året er ferdig og det klarte jeg :) Nedbetalt ca 100-110.000 siden i sommer så da er det ikke så rart det har gått smått her :p Uten å gå mer i dybden på min personlige økonomi, så har jeg ikke vært i nærheten av luksusfellen eller noe, bare ikke stressa med å betale mer enn nødvendig på låne ;)
Ja, målet er som sagt å få den kjørbar til vår treffet, det jeg tenker kommer til å stå igjen da er rustsveising da det ikke har vært tid eller økonomi til det enda, og nå er det snart ikke tid til å rekke det skal den være klar til Mai. Også er det plan å bygge anlegg under hattehylla med 2x eller 3x 8" elementer med en Dynabel monoblokk jeg har liggenes som jeg å en kollega skal bygge da bilen er kjørbar :)
Ja, trengte å gjøre ett oppgjør med den gjelda jeg har dratt på meg med bilkjøp og det som er fra jeg var 18 da hus er største prioritet :) Jeg lovte banken å være gjeldsfri innen året er ferdig og det klarte jeg :) Nedbetalt ca 100-110.000 siden i sommer så da er det ikke så rart det har gått smått her [emoji14] Uten å gå mer i dybden på min personlige økonomi, så har jeg ikke vært i nærheten av luksusfellen eller noe, bare ikke stressa med å betale mer enn nødvendig på låne ;)
Godt jobbet! Det der er ikke bare enkelt. Forskjellen på dette og luksusfellen er at du klarte ta tak i det før det ble for ille :)
Har vært på vei i uføre jeg også tidligere med kredittkort og lenge betalt bare minstebeløpene på giroene de sender... Plutselig var det nesten 1000kr/mnd bare i renter. Det er jo bare idioti. Glad jeg fikk orden på det.
Ja, trengte å gjøre ett oppgjør med den gjelda jeg har dratt på meg med bilkjøp og det som er fra jeg var 18 da hus er største prioritet :) Jeg lovte banken å være gjeldsfri innen året er ferdig og det klarte jeg :) Nedbetalt ca 100-110.000 siden i sommer så da er det ikke så rart det har gått smått her :p Uten å gå mer i dybden på min personlige økonomi, så har jeg ikke vært i nærheten av luksusfellen eller noe, bare ikke stressa med å betale mer enn nødvendig på låne ;)
Ja, målet er som sagt å få den kjørbar til vår treffet, det jeg tenker kommer til å stå igjen da er rustsveising da det ikke har vært tid eller økonomi til det enda, og nå er det snart ikke tid til å rekke det skal den være klar til Mai. Også er det plan å bygge anlegg under hattehylla med 2x eller 3x 8" elementer med en Dynabel monoblokk jeg har liggenes som jeg å en kollega skal bygge da bilen er kjørbar :)
Godt jobba! Husker du prata om det da du kjøpte V70en rett før vi var på Gatebil, at du hadde på følelsen at den bilen kom til å bli dyr! :p
Takk for det ;) Ja den vart litt dyr, men det gikk det :) Er så heldig å fått drømme jobben som hr latt meg få muligheten til å jobbe såpass at det var mulig å nedbetale så fort :) Men tenker vi setter en strek for økonomi der ^^
Noen som har noen innvendinger anngående det jeg lurer på med motorrommet? :D
Ikke noe problem å la oljeåndinga gå i friluft, det er det beste for motoren.
Da blir det å smi til noe så åndinga går ned under motor :) Men noen som vet hva slags turbo som sitter originalt på d24tic? Det står ikke noe modell navn på min, og finner svært lite informasjon fra de siffrene som står på den. Trenger noen pakninger til den :)
Da blir det å smi til noe så åndinga går ned under motor :) Men noen som vet hva slags turbo som sitter originalt på d24tic? Det står ikke noe modell navn på min, og finner svært lite informasjon fra de siffrene som står på den. Trenger noen pakninger til den :)
Er ikke det en Garret T3?
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Er veldig usikker, men trur det? Men fortsatt greit å få en modell kode e.l for å finne pakningene på ebay da :)
Er veldig usikker, men trur det? Men fortsatt greit å få en modell kode e.l for å finne pakningene på ebay da :)
Jeg tror. Lenge siden jeg kjørte steinbrudd ;)
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Står det ikke tb03 + noen andre siffer på merkeskiltet til turboen da?
Nei, det som var så rart :s
Hej har du fått start än
Med vänlig hälsning kenta
vangsfreaken
10/01/17, 13:24
varmeskjoldet ditt ligger klart, plukka det ut igår :)
Ikke oppdatert så mye, men har da skjedd noe :)
I slutten av januar bestilte jeg siste Stack måleren ifra England (billigere enn kollevold) samt en god del slanger og koblinger til rørgatene, men klarte å glemme en par småtteri som jeg heller bestiller ifra BCB enn Do88 i sverige til uka. Venter enda på ny 25 raders oljekjøler ifra QWT og en par koblinger. Har fått pakke ifra pedersensracing med 2stk AN koblinger og 3 meter med slanger til oljekjøler. Imorgen blir 2stk 18mm banjo til AN10 hentet på posten.
Det jeg mangler å få gjort nå som jeg kommer på i farta er å få skifta lagre på dynamo og satt den sammen, få tak i ny nedre radiator slange da den tydeligvis har gnissa og gått igjennom armeringa fant jeg ut... Så trenger jeg å skru på resten av vannslangene. Mangler å få lagt kabler slik at det ser pent ut til de få tingene som skal ha strøm på denne motoren, få tak i ett greenfilter (må være grønn filt og svart utenpå for å matche resten. Må få kjøpt siste rest av slanger og koblinger for å få ferdig rørgatene samt borre ett hull i ene slangen for å få ut uttak til boost kompensatoren/alda pinnen. Turbotrykksmåleren til stack bruker 3bar's map sensor så må få gjemt den et passende sted. Mangler også å koble til alle målerne og få det pent i dashbordet. Det skal vel være det som mangler for å få bilen kjørbar.
Er den del som maser om oppstart etc etc etc, det svarer jeg ikke på :) Det blir oppstart når jeg er ferdig og video vil bli lastet opp asap! Jeg har god tid, bilen skal være EU godkjent og klar til Mai, og siden dette er for meg ett veldig kostbart prosjekt så bruker jeg den tiden jeg trenger :)
Ett par bilder for de som er interessert :rolleyes:
Joda, jeg er klar over at det beste er å bruke rør, men jeg syntes det ser penere ut slik og her er det "form over function" som gjelder :) Blir ingen raserbil detta :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/345.jpg
Se bort ifra den stygge spilleren, den skal byttes ut etterhvert. Det er noe magiskt over Stack målere syntes jeg :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/346.jpg
Det var alt for nå.
Stack er klassisk og stilfult :) Pent [emoji108]
Begynner å se knall ut det her nå emil!
Hej emil .Du blir snart klar nu då för att ut åka till våren :D
In The White
18/02/17, 09:40
Tycker det blev bra med slangarna!:)
Alltid bra med lite extramätare så man har koll på vad som sker.
en annen stack serie den midterste måleren din siden den har 2 knapper(?), samt at glasset er røkfarget?
Tycker det blev bra med slangarna!:)
Alltid bra med lite extramätare så man har koll på vad som sker.
Takk takk :) Fått siste slangene nå så mangler å tilpasse skjoldet og lakkere det samt få kjøpt inn ett greenfilter.
Ja det er greit å følge med på temperaturer og ladetrykk. Den originale vanntemperatur måleren fikk jeg aldri til å virke så da måtte jeg ha en ekstern måler, så da ble det turbotrykk og egt i tillegg for å få komplett 3rader :)
en annen stack serie den midterste måleren din siden den har 2 knapper(?), samt at glasset er røkfarget?
Ja, skulle egentlig ha vanntemp i samma serie, men de misforstod litt kanskje. Men det er egentlig greit da den visstnok blinker om temp blir for høy, og det er kjølevannet jeg har hatt trøbbel med før. Glasset er likt som de andre, det er nok bare lyset som gjør det :)
Heisann!
Det har dessverre vært litt stille her da 740n har krevd en del stell da den stoppa for noen uker siden.. Og nå håper jeg at jeg kan få gjort en del og forhåpentligvis få den kjørbar snart, for nå har jeg kjøpt meg hus med passe stor garasje, og det betyr da litt mindre midler til bil i måneden, men frykt ikke!! Det stopper aldri helt opp! :) Planen er fortsatt å få den klar til vårtreffet på Gjøvik. Satser på å få gjort ett røsk til hælja :)
Fått gjort litt i hælja som var, fikk ikke gjort alt jeg håpet på, men er på god vei ihvertfall.
Fått på plass oljekjøleren :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/558.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/559.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/560.jpg
Klar for flytting til garasje om ikke så altfor lenge. Ikke ferdig med å justere høyden jeg vil ha på den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/561.jpg
sverre2210
15/03/17, 16:59
Ser meget pent ut, blir morro å få denne på veien igjen ;)
Takk for det! :) Ja gleder meg veldig til det!
Liten oppdatering, har fått ordnet opp i det meste av elektriske i motor og til målerne. Har fått ny reservoartank til frostvæske, ny nedre vannslange da den gamle var nesten gnagd igjennom, ordnet uttak og slange til aldapinnen og map sensoren til turbotrykks måleren. Mangler nå hovedsaklig å få skiftet lagre på dynamo og montert den sammen samt få tak i reim i riktig lengde, skru på vannslangene til varmeapparatet, koble ferdig det elektriske og fylle olje i motor og kasse før oppstart :) Jeg håper jeg klarer å få bilen kjørbar til vårtreffet på Gjøvik, men det ser ut til at det blir med prøveskilter isåfall da jeg ikke trur jeg rekker å få bilen ferdig og EU godkjent i tide da innflytting har blitt framskynda til 10.April istedet for 1.Mai, så går med en del tid på innflytting samt rydde ut av verkstedet og flytte alt til garasjen :)
Her er ett bilde av motorrom igjen da jeg er så fornøyd med hvordan det blir ;) Det kommer også snart ett Greenfilter (Må jo ha greenfilter da temaet er grønt og svart i motor :rolleyes: ) fra Pedersens Racing.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/770.jpg
Anders Dybvadsskog
22/03/17, 18:33
Denne er så najs :) vurderer Gjøvik treffet selv så håper å se denne her:)
Tusen takk for det! :) Liker veldig godt bilen din også, så håper å se den på Gjøvik! Jeg skal gjøre alt jeg kan for å få bilen kjørbar til treffet ihvertfall :D
Anders Dybvadsskog
22/03/17, 19:49
Jo takk:) det begynner da å bli bil av den, men mye småtteri igjen ennå å ja.. Ja har ei liste med ting å gjøre jeg å så håper jeg rekker alt :p blir vel prøveskilt for min del også:)
Hej emil .har du fått ut den än .
Jag måste fråga dej det :)
Med vänlig hälsning kenta
In The White
16/04/17, 20:10
Ser riktigt snyggt ut i motorrummet nu! :)
Ja Green filter kommer bli snyggt!:cool:
Anders Dybvadsskog
07/05/17, 14:53
Må ha takk for titten i går:) Looking good :)
Heisann, beklager lite aktivitet her. Tok over huset for 1 måned siden og har vært uten Internett siden da. Det har skjedd litt med bilen, men ikke veldig mye. Fortsatt en del småtteri igjen til oppstart. Har operert mandlene for andre gang nå siden Ahus ikke klarte å fjerne alt for 2.5 år siden, så det kommer ikke til å skje mye de neste 2 ukene heller.
Sist helg arrangerte vi treff på Bilia Gjøvik, og Christian var så snill og kom med biltralle så jeg kunne vise fram bilen, den ble meget godt mottatt selv om den ikke var ferdig :)
Skal legge ut litt bilder etterhvert som jeg får lastet de opp på pcen :)
In The White
12/05/17, 18:47
Alltid kul med bilträffar där man träffar likasinnade som en själv. :)
Så, her kommer en litt mer utfyllende update :)
Bestilte greenfilter av Pedersens Racing, og det klarte selvfølgelig Postnord å ødelegge.... Det var flatt... Men det ble raskt ordnet opp i, og jeg fikk nytt filter tilsendt :)
Slik ble da motorrommet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/486.jpg
10.April tok jeg over huset og begynte raskt å flytte inn og bodde her allerede etter 3 dager etter mye hjelp fra min far. Onsdagen etter påskeuka så hjalp en kollega meg med å flytte D24n fra verkstedet og til jobben så jeg fikk vasket den, fyllt AC gass og fikset litt diverse før vi kjørte den til garasjen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/487.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/488.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/489.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/490.jpg
Forrige helg så arrangerte vi som necnt over vårtreff på Bilia Gjøvik, og siden bilen ikke var i nærheten av kjørbar så stilte christian opp med bilfrakter slik at jeg kunne vise fram bilen til de som kom langveis fra som ønsket å se den på treffet :) Vi hadde litt uhell på turen hjem da tilhengeren punkterte, men jaggu ordnet det seg tilslutt også ;) Her er ett bilde ifra treffet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/491.jpg
Dagen etter treffet på Gjøvik ringte en kompis av min far og sa han kunne frakte den siste bilen min ifra verkstedet og bort til garasjen, så da var det bare å svinge seg rundt :) Dette er den første 940'n min, og jeg angrer sykt på at jeg plukket den ifra hverandre, men slik gikk det da jeg var 18.5 år med store ambisjoner og nesten 0 erfaring :/ I signaturen min er en link til den for de som ønsker å lese litt på den. Kommer ikke til å røre den før D24n er ferdig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/492.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/493.jpg
Så nå er jeg endelig ferdig med å leie verksted, mangler bare å kjøre ett tilhenger lass på dynga så kan nøklene overleveres :) Ila sommeren skal garasjen isoleres og jeg skal se etter billig å grei varmepumpe så det går an å holde på om vinteren :) Nå får jeg bare vente til halsen er grodd etter mandeloperasjonen før jeg begynner på det som er igjen for å få bilen kjørbar :)
PetterSlure
15/05/17, 12:42
Denna blir fin!!! :D Hva slags senk har du på bilen??? Fint stuk på den :cool:
Edit: Du har vell coilovers du :p
Takk takk ;) Bare justere den litt mer ned bak så blir det bra :) Stemmer det, BC Racing street/track coilovers :)
Hej emil .Har du nu fått ihop den .Med vänlig hälsning kenta
Siste jeg har fått med meg er at han er blitt VAG-mann, så det lover ikke godt :p
vangsfreaken
21/05/17, 21:48
Siste jeg har fått med meg er at han er blitt VAG-mann, så det lover ikke godt :p
han har en volvo (940 sedan), en folkevogn (nye passelat'n), og en blanding (945'n)... han er jo faktisk 50/50 vag/volvo :p
Haha skulle ikke kjøpt D24n vøtt, da kom vag sykdommen :P Men stemmer det ja, kjøpt med ny bruks bil, 2014 Passat R-line :)
Men! D24n er ikke glemt. Jeg har bare vært sykt opptatt i det siste og nå har jeg vært sykemeldt i snart 2 uker pga operert mandlene, igjen.. Men har bestilt deler til ånding og skal ila uka få overhalt den jævla dynamoen og få tak i det meste jeg trenger for oppstart. Nå må jeg få rævva i gir... Håper nå å klare å få bilen startklar/kjørbar nå i Mai og får jeg lånt fjørbein med fungerende ABS givere og bakfjører så kaanskje jeg rekker å få skilter før Gøteborg turen.. :)
Haha skulle ikke kjøpt D24n vøtt, da kom vag sykdommen :P Men stemmer det ja, kjøpt med ny bruks bil, 2014 Passat R-line :)
Men! D24n er ikke glemt. Jeg har bare vært sykt opptatt i det siste og nå har jeg vært sykemeldt i snart 2 uker pga operert mandlene, igjen.. Men har bestilt deler til ånding og skal ila uka få overhalt den jævla dynamoen og få tak i det meste jeg trenger for oppstart. Nå må jeg få rævva i gir... Håper nå å klare å få bilen startklar/kjørbar nå i Mai og får jeg lånt fjørbein med fungerende ABS givere og bakfjører så kaanskje jeg rekker å få skilter før Gøteborg turen.. :)
Kanskje dumt spørsmål men hvorfor ikke v70? De har jo også diesel motor [emoji14] eller kanskje det er sedan du har kjøpt ? [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er ikke sånn super fan av karosseriet etter 07/08, også får du heller ikke V70 med lignende utstyr, motor og km til samma prisen :) Følte det var på tide å prøve noe nytt som bruksbil. Jeg kommer jo aldri til å kutte ut Volvo, har jo 2 940r :)
Er ikke sånn super fan av karosseriet etter 07/08, også får du heller ikke V70 med lignende utstyr, motor og km til samma prisen :) Følte det var på tide å prøve noe nytt som bruksbil. Jeg kommer jo aldri til å kutte ut Volvo, har jo 2 940r :)
Är du trött på d24 .Fick du tag i generator annars har jag en ny liggande .
Jag har skruvat saab 9.3 diesel jag .Det är den värsta bil jag har tatt i .Då tackar jag hellre för d24 vilken trevlig bil att skruva på :)
Ikke lei D24 nei :) Har akkurat overhalt den gamle dynamoen nå, så den er helt strøken nå :)
Nye lagre og sleperinger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/1166.jpg
Puslespill! Har dessverre ikke bilde av den satt sammen enda.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/1167.jpg
Til helgen så skal jeg få lagd røret fra klutsj pumpa og ned til slavesylinderen, lagt opp nytt ledningsnett til viftestyringa da det som fulgte med var triste saker, koble ferdig målerne i bilen og fylle olje på kassa. Jeg mangler pakninga til åndinga og den er gått ut hos møller og bilia.. noen som har?! Skulle også hatt den koblinga som sitter på toppen av dieselpumpa med kun ett uttak på, altså ifra bil uten EGR!
Takket være photobucket krever 400$ i året helt ut av det blå så klarer jeg ikke å reparere tråden min 100%... men har lastet ned alle bildene ifra PB og lastet de opp på imgbb.com for å teste tjenesten dems. Kommer til og prøve å bruke litt tid på å bytte de bildene jeg klarer å bytte, utrolig vanskelig å finne ut hvilke bilder som skal hvor.
Ikke giddi og tatt nye bilder, men bilen er nå startklar endelig.... men jeg lurer på om starteren har tatt kvelden da den har jording og konstant strøm, men det skjer ingenting når jeg vrir om nøkkelen til posisjon 2. Har laget en kjapp kabel med knapp for å jumpe innslagsreleet samt banka på starteren og innslagsreleet uten at det skjer en dritt.. :mad: Motivasjonen nå er meget dårlig og det ser mørkt ut med noe som helst treff med den bilen her i år.
vangsfreaken
12/08/17, 17:20
Du kan ikke gi deg nå om du bare mangler en starter... [emoji14] spesielt ikke når hovedtreffet gjenstår...
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Har nå sitti i 1.5 Time og reparert tråden etter photobucket dritet.. Lastet ned en app til chrome for PC som lot meg se alle bildene igjen og har lastet ned alle bildene fra photoshop og lastet opp hos imgbb.com og så fått byttet alle linkene slik at bildene fungerer igjen :p dritt prosess, men nå er det gjort :rolleyes:
Du kan ikke gi deg nå om du bare mangler en starter... [emoji14] spesielt ikke når hovedtreffet gjenstår...
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Det er sant det, men jeg har ikke råd til ny starter for øyeblikket, så hovedtreffet gidder jeg ikke tenke på engang :) Er fortsatt en GOD del jobb for å få denne på skilter igjen :rolleyes:
vangsfreaken
12/08/17, 18:27
Hva mangler før EU? Originalt understell og småplukk som pærer o.l?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Originalt understell, sveise om eksos så jeg får en lyddemper, en par pærer, rust hull i kanalen og innerskjerm bak er det jeg veit jeg må fikse.
Hej .Har du hunnit nåt mer med bilen . såg du köpt hus .
Du har kanske inte tid
Med vänlig hälsning kenta
Nå er det lenge siden update... Dessverre..
Som noen har fått med seg så kjøpte jeg meg hus ifjor, og flyttet ut av gutterommet, det jeg raskt fant ut da er at det er ganske mye man trenger av ting som jeg aldri ha tenkt på før, så da ble pengene prioritert på andre ting.
Jeg har fått gjort en god del småpirk, og er veldig nær oppstart. Jeg mangler batteri (som hentes imorra) samt lufte klutsjen og lufte diesel. Dette håper jeg å få gjort i nærmeste fremtid. Ellers gjenstår det sveisearbeid og ombygging før EU.. Samt en del småtteri til.
Jeg har tatt noen bilder av bilen samt fra det som er gjort i garasjen, dette skal jeg få lagt ut innen hælja er omme vis det fortsatt finnes interesse for bilen her :)
vangsfreaken
31/01/18, 19:59
Følger fortsatt med vi :)
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Det finnes alltid interesse for oppdateringer! [emoji16]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
PetterSlure
31/01/18, 22:36
kjør på med bilder:D
Hej du.Det bra att du fortfarande gillar 940 .
Tänkte nästan du hade bytt märke :)
Har du fått tag i generator ?
annars hade ju biltema nya ?
Jag ska köpa en o kolla om det är lika
Med vänlig hälsning kenta
Moro at folk fortsatt følger og venter på oppdatering da, var sikker på at de fleste hadde gitt opp trua på det prosjektet her :rolleyes:
2017 var ett år det skjedde mye, men ikke på bilfronten. Det starta med huskjøp og innflytting i April, og fikk flyttet begge bilene i garasjen. Garasjen var uisolert, og det var første prioritering. Dette var noe jeg aldri har gjort før, men syntes resultatet hittil ble bra. Det starta med å legge opp mer elektrisk i garasjen før jeg fylte opp med glava, plast, osb plater og så gips. Til våren så håper jeg å få lista, malt og ila året få flislagt gulvet og kanskje få opp en varmepumpe. Bilder sier mer enn ord, beklager dårlige mobilbilder og j*vlig mye rot i garasjen...
Utgangspunktet:
https://image.ibb.co/dcAWw6/IMG_0441.jpg
Glavan ferdig rulla ut, og i veggen:
https://image.ibb.co/h9npim/IMG_0445.jpg
Ikke mye som har skjedd, men plasten er på:
https://image.ibb.co/kGMRUR/IMG_0451.jpg
Nå begynner det å ligne på noe:
https://image.ibb.co/kmGt9R/IMG_0576.jpg
Og vips, så ble det gips:
https://image.ibb.co/iESdb6/IMG_0586.jpg
Så.. litt tilbake til det denne tråden handler mest om, nemlig diesel purka. Slik står den p.d.d :) Som dere også ser, så mangler en bil i garasjen :confused: Det er rett og slett fordi jeg innså at jeg aldri kom til å få tid til å bygge den slik jeg ville, så da valgte jeg å gi slipp på den 😂
https://image.ibb.co/fDyjG6/IMG_0189.jpg
https://image.ibb.co/cvjD9R/IMG_0191.jpg
Førermiljøet begynner jeg å bli veldig fornøyd med :)
https://image.ibb.co/gvUfpR/IMG_0193.jpg
Motorrommet er jeg delvis fornøyd med. Skulle gjerne ha gjort rustjobben bedre samt lagt skjult ledningsnett.... men det får bli seinere, nå vil jeg kjøre den :p
https://image.ibb.co/jK6FOm/IMG_0190.jpg
Mer bilder og info kommer når det skjer ting ;)
Anders Dybvadsskog
03/02/18, 17:06
Dette blir så nais :)
Blir artig å se denne på treff
En annen måte dere kan følge med om det skjer noe her, er å følge meg på Instagram! Jeg legger ut ting der oftere enn her, da jeg som regel venter til jeg har mye å oppdatere før jeg legger ut her :)
E.Winjum (https://www.instagram.com/e.winjum/)
Heisann,
Ingen god nyhet idag dessverre :/ Planen var å bruke hele påsken på og få bilen kjørbar og ta all rusta som er. Begynte idag med å kappe ut gammel kanal, men rusta var mye værre enn fryktet.. Veit man skal regne med at det er mye mer enn man kan se, men jeg så aldri for meg at ett 3x3cm hull var så omfattende. Det ser ut som mesteparten av indre kanalen må byttes samt det må gjøres noe med fremre delen av vangen mot bakakselen også... Dette er mye mer enn det jeg har erfaring til samt utstyr til å utføre.. Så vis det er så mye at det ikke er verdt å reparere så må jeg finne ett nytt rustfritt karosseri, noe jeg ikke har økonomi til før neste år grunnet oppussing av hus og garasje..
Noen kjappe bilder:
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1375&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1376&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1377&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1378&gal=gallery&type=full
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1379&gal=gallery&type=full
Så kjipt. Burde høre med Jacob som driver Multi-metall om han kan hjelpe deg på vei om budsjettet er stramt. Han er veldig dyktig :)
Er nok ikke så ille som det virker. Se over resten av gulvet først. Dunk med en skrutrekker eller no anna spisst for å se om det blir hull.
Så hører du med en som har litt peil på sveising om han tar det værste for deg.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Dessverre så har jeg ikke budsjett til noe særlig mer på denna for øyeblikket grunnet store planer om oppussing hjemme, som jeg ser på som viktigere enn bilen akkurat nå :/
Har dunka i gulvet flere steder ved kanalen og det er greit. Ikke klart å slå hull der det er stygge merker i innerkanalen heller. Men det må nok sandblåses der, og det har jeg ikke utstyr til. Det kommer en par bekjente av meg for å se på dette nå i påsken. Jeg gidder ingen quick-fix som holder en par år før det må gjøres noe mer. Skal det først fikses, så skal det gjøres så bra at det aldri ruster igjen :p
Dessverre så har jeg ikke budsjett til noe særlig mer på denna for øyeblikket grunnet store planer om oppussing hjemme, som jeg ser på som viktigere enn bilen akkurat nå :/
Har dunka i gulvet flere steder ved kanalen og det er greit. Ikke klart å slå hull der det er stygge merker i innerkanalen heller. Men det må nok sandblåses der, og det har jeg ikke utstyr til. Det kommer en par bekjente av meg for å se på dette nå i påsken. Jeg gidder ingen quick-fix som holder en par år før det må gjøres noe mer. Skal det først fikses, så skal det gjøres så bra at det aldri ruster igjen :p
Hej emil .Jag har en fin 940 sedan om du skulle vilja ha plåt .Den ska ändå plockas i delar
Med vänlig hälsning kenta
Har hatt med meg en som har mye peiling på rustsveising idag, og med all den rusten som er, er mye mer enn det jeg har avbildet..., så er det ikke lønnsomt å reparere denne.. så jeg må dessverre spare opp penger og handle inn nytt karosseri som er i bedre stand enn denne er... Utrolig ergelig, men slik er det..
Kjedelig dette da og jeg som trodde at 900 serien nesten ikke rustet det gjør de tydeligvis.
Kjedelig dette da og jeg som trodde at 900 serien nesten ikke rustet det gjør de tydeligvis.
Veldig kjedelig! :/ Men men... Jeg har en oppfatning av at de dra Belgia/Italia ruster mye, men ikke de fra Norden.. Veit ikke hvorfor. Nå veit jeg ihvertfall eksakt hvor jeg skal leite på neste karosseri. Bare finne ett billig og bra utgangspunkt nå, tenker det beste er å finne en ifra langt nord i landet eller nord Sverige :)
Veldig kjedelig! :/ Men men... Jeg har en oppfatning av at de dra Belgia/Italia ruster mye, men ikke de fra Norden.. Veit ikke hvorfor. Nå veit jeg ihvertfall eksakt hvor jeg skal leite på neste karosseri. Bare finne ett billig og bra utgangspunkt nå, tenker det beste er å finne en ifra langt nord i landet eller nord Sverige :)
Høres rart ut at de ruster mer da vi har jo vinter og veisalt men det kan stemme for det jeg vet. Er nok av disse bilene så du finner nok en bra en med litt leting. Men nord Sverige er det nok sikkert mye gode biler tenker jeg og lavere priser enn Norge. :)
vangsfreaken
12/04/18, 00:31
Har hatt med meg en som har mye peiling på rustsveising idag, og med all den rusten som er, er mye mer enn det jeg har avbildet..., så er det ikke lønnsomt å reparere denne.. så jeg må dessverre spare opp penger og handle inn nytt karosseri som er i bedre stand enn denne er... Utrolig ergelig, men slik er det..Kjipt å høre at du får en sånn lei knekk i motivasjon, spesielt for meg som har en 940 med dårlig kanal stående sjøl... Men om du faktisk ender opp med å finne nytt karosseri istedet for å fikse ditt eget kan jeg jo dele min egen erfaring, basert på både egen bil og alle andre 940'r jeg har sett: største rustfeller på 940 er kanaler, antageligvis grunnet manglende vedlikehold (det tørker jo ut og fyller seg med drit på 20 år), hjulbuer (stort sett grunnet steinsprut og hjul som subber), batterikasse og eventuelt rammevanger i motorrom. Finner du en som er bra på disse punktene har du et godt utgangspunkt :) gulv og innerskjermer for eksempel som har vært gjenganger på alt før 940 holder seg bra til tross for alder... Jeg har også hørt noen si 7/900 i perioden 91-94 holder seg best. Om dette stemmer vet jeg ikke, men jeg kan ikke si imot heller når vinterbilen min (91 740) er helt rustfri med unntak av buer som har subba, ikke engang overflaterust i understell eller gulv :)
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Mista en del motivasjon nå ja, for følte at jeg var så nære å bli ferdig... Men men, ikke så mye å få gjort.
Det jeg har finni av rust nå er:
Ytre og indre kanal h.s
Innerskjerm mot øvre del av rammevange h.s bak
Høl inn i bagasjerom/indre hjulbue v.s bak, kan tre hånda igjennom nå..
Skjermkanter bak begge sider
Har skjært ut og sveiset inn nytt hjørne foran, men er noe rust i det jeg sveiste inn nede under batterikasse.
Muligens kanal v.s
Flekk over frontrute v.s
Dette er noe jeg ikke har erfaring til å ta, ikke har jeg alt nødvendig verktøy og utstyr etc.. så for meg er det ingen annen mulighet enn å flytte alt over til ett annet karosseri.
Det jeg vil gjøre da er å sjekke kontinuerlig på Blocket.se og finne en nord i Sverige med lav KM stand og som ikke er nyere enn 95/96. Vil da også finne en med takluke og litt mer utstyr enn det som er i min fra før. Om det tar tid å finne det, så får det ta den tiden det tar. Veldig lei av motgang nå, så blir å fokusere litt mer på bruksbilen i år samt huset, om jeg ikke kommer over ett bra objekt da.
Anders Dybvadsskog
12/04/18, 10:48
Ja dette var kjedelig..
Aiii, snakk om uflaks da! Håper du finner et godt karroseri som du kan jobbe videre på, det fortjener du etter all motgang du har hatt [emoji21][emoji106]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Ja dette var kjedelig..
Jævlig kjedelig ja... Men lite å gjøre med det. Nå får jeg muligens gjort ting mer slik jeg egentlig ville på denna :)
Aiii, snakk om uflaks da! Håper du finner et godt karroseri som du kan jobbe videre på, det fortjener du etter all motgang du har hatt [emoji21][emoji106]
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Får ikke hatt særlig mer uflaks nå nei... Så håper jeg finner ett tilnærmet strøkent karosseri :)
Utrolig kjipt
Og enda mere synd at du solgte sedanen nå da.....
sverre2210
12/04/18, 18:57
Dette var kjedelig.
Har du sett denne på blocket da? :)
https://m.blocket.se/goteborg/Volvo_940_diesel_kaross_78650886.htm?ca=11&w=3
Utrolig kjipt
Og enda mere synd at du solgte sedanen nå da.....
Veldig synd egentlig for den var rustfri... men tror ikke jeg hadde fått den godkjent uansett fordi diesel aldri kom i 98 :confused: Uansett så vil jeg ha vogn siden jeg har den hattehylla med rollo og sånt :)
Dette var kjedelig.
Har du sett denne på blocket da? :)
https://m.blocket.se/goteborg/Volvo_940_diesel_kaross_78650886.htm?ca=11&w=3
Den har jeg ikke sett nei, dårlig bilde men :p Uansett så vil jeg ha vogn når det er diesel :) Skulle jeg hatt sedan igjen så er det 16V eller T6 som gjelder :p
Felgene på bilen er til salgs,
Bola TX304 ET15 med Federal SS-595 215/35-18 dekk. Aldri kjørt med, kun stått på bil.
Ene felgen har en liten ripe i kanten etter at den var nær karmen på biltralla, dette kan lett poleres bort.
Selges ikke for under 12.000,-. Dette er langt under det jeg ga for dette nytt.
Selges for å finansiere nytt objekt :)
Synd at det var såpass med rust på denna bilen :/
Eg har ein kamerat som har ein original 945 TD som skal selgast etterkvert, men det er ein nylig eu-godkjent og fungerande bil, så prisen er vel mulig litt over ka du hadde tenkt å bruka på nytt objekt.. men hvis det skulle vert interessant så kan eg henvenda han til deg?
Hej emil .
Detta var ju hemskt tråkigt
Har gjort lika som dej en gång i tiden . med en 140 .
Det med att du rostar är att de ej blir rostskydd behandlade.
Du får köpa en från belgien eller tyskland .
Jag vet om en jätte fin 940 sedan tdic 96 22800 mil med lucka .
Men du ska en 945 ?.
I Sverige är det dåligt med fina 940 kvar
Med vänlig hälsning kenta
Plutselig dukker det opp et kupp. :)
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Synd at det var såpass med rust på denna bilen :/
Eg har ein kamerat som har ein original 945 TD som skal selgast etterkvert, men det er ein nylig eu-godkjent og fungerande bil, så prisen er vel mulig litt over ka du hadde tenkt å bruka på nytt objekt.. men hvis det skulle vert interessant så kan eg henvenda han til deg?
Veldig synd... Og mer synd å ikke finne ut av det før nå..
Du kan jo sjekke prisen, men over 20.000-25.000,- blir for dyrt :p
Hej emil .
Detta var ju hemskt tråkigt
Har gjort lika som dej en gång i tiden . med en 140 .
Det med att du rostar är att de ej blir rostskydd behandlade.
Du får köpa en från belgien eller tyskland .
Jag vet om en jätte fin 940 sedan tdic 96 22800 mil med lucka .
Men du ska en 945 ?.
I Sverige är det dåligt med fina 940 kvar
Med vänlig hälsning kenta
Veldig trist ja, men men.
Ja jeg ser det ikke er så mye bra ute tilsalgs...
Jeg er mest interessert i 945, men hvor mye koster den 940'n og hvor står den? :)
Veldig synd... Og mer synd å ikke finne ut av det før nå..
Du kan jo sjekke prisen, men over 20.000-25.000,- blir for dyrt :p
Veldig trist ja, men men.
Ja jeg ser det ikke er så mye bra ute tilsalgs...
Jeg er mest interessert i 945, men hvor mye koster den 940'n og hvor står den? :)
Hej igen .Det är ju hemskt tråkigt
Den sedan har lucka glas allt utom skinn .
Men vill du ha hela bil eller bara kaross .
Har en bil på tele .
Men har ej ditt nr . tele paja .
men skicka mej ett mess kan jag skicka bild ,
Har du mitt nr kvar ? 0046 70 3017861
färg på bilen grafit grå met.
glaslucka
d24 tdic
m90
Kommer ej ihåg om det var ac
jag har sett bilen kanon fin
22800 mil
ej körd i Sverige kom från belgien för en månad sen .
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.