Vis full versjon : Bakterius's Volvo 242-76 DRFTBRCK (21.01-2013) Bil blir byttet ut.
Ser du spacet ut TPS på spjellaksel. slip heller av akslen så TPS ligger ordentlig innat. Det skal ligge en o-ring i mellom for å tette. :)
Tenkte å prøve å holde ting mest mulig orginalt - så det ble enklere for Marius å eventuelt bytte deler ved en senere anledning.. Tenkte ikke på tettningen mellom der.. Kanskje best jeg holder meg til ledninger og data.. så får Marius ta det mekaniske :o
Regner med at du har sjekka det, men jeg kan jo spørre uansett :)
Har du sjekket at spjellet går opp 90 grader og ikke stopper på f.eks. 70?
Det åpner som det skal, ja - og viser rett 0-100% i sprutet. Vi (jeg?) rotet litt med TPS for å få den til å vise rett i sprutet. TPS står på motsatt side på spjellhus til Saab'en, så først viste sprutet full gass når spjell var lukket og null gass når vi hadde bånn pedal.. og en stund hadde vi noen morsomme verdier på sprutet.. 70% når den var lukket og 50% ved steng spjeld osv.. i ulike kombinasjoner :rolleyes:
Tenkte å prøve å holde ting mest mulig orginalt - så det ble enklere for Marius å eventuelt bytte deler ved en senere anledning.. Tenkte ikke på tettningen mellom der.. Kanskje best jeg holder meg til ledninger og data.. så får Marius ta det mekaniske :o
Det åpner som det skal, ja - og viser rett 0-100% i sprutet. Vi (jeg?) rotet litt med TPS for å få den til å vise rett i sprutet. TPS står på motsatt side på spjellhus til Saab'en, så først viste sprutet full gass når spjell var lukket og null gass når vi hadde bånn pedal.. og en stund hadde vi noen morsomme verdier på sprutet.. 70% når den var lukket og 50% ved steng spjeld osv.. i ulike kombinasjoner :rolleyes:
At ting skal være originalt for å tilbakestilles er ikke dumt å tenke på når man gjør endringer :)
Dessuten er det kjekt med ideer ifra flere gærninger :D
Det er snadder å sette signalet feil vei :D
Men dere sjekket av det åpnet 90 grader fysisk også?
For å kalibrere i sprutet mitt (MS3X) så lagrer den en verdi i lukket posisjon, også må jeg gi full gass slik at spjellet åpnet seg max for så lagre den verdien. Men hvis spjellet åpnet fysisk 70% så vil sprutet mitt lese 100% fordi jeg sa at det var åpnet.
Jeg bare spør jeg for klundra litt med å få spjellet til å åpne nok når jeg lagde braketten til TPS. TPS'n vrir seg bare litt over 90 grader. og det kjennes ut som full gass pga TPS'n stopper.
Regner med at dere har tenkt på det men kjekt å spørre læll :D
Bør ikke bruke TPS'en i ytterpunktene av der den kan måle, det er bare et enkelt potmeter og har derfor ustabile grenseverdier.. Men dette ser absolutt bra ut! :)
Det ble satt sånn at TPS er i nesten nullposisjon når spjell er lukket. TPS går et stykke over 90 grader, så den er ikke helt på max når spjell er i 90 grader (åpen) posisjon (men TPS-signal er kalibrert, så vi får 0-100% på sprutet).
Larsgunnar
16/05/12, 13:55
Dette her blir rått, Marius!
Bør ikke bruke TPS'en i ytterpunktene av der den kan måle, det er bare et enkelt potmeter og har derfor ustabile grenseverdier.. Men dette ser absolutt bra ut! :)
Min beveger seg bare litt over 90 grader så jeg bare må gjøre det sånn :/
Det ble satt sånn at TPS er i nesten nullposisjon når spjell er lukket. TPS går et stykke over 90 grader, så den er ikke helt på max når spjell er i 90 grader (åpen) posisjon (men TPS-signal er kalibrert, så vi får 0-100% på sprutet).
Da blir det bra :D Måtte bare spørre. hehe
Hvis du er nødt til å gjøre det sånn så har du ikke noe valg da, men om du har et valg bør det unngås. Når vi satte opp sensorer i sprutet på bilen vi bygger på skolen så merka vi at hvis vi satte nullpunktet for lavt ble den veldig utsatt for støy og målefeil. Hoppa mellom 0% og 10% hele tiden
Kjekt med innspill folkens =)
Skal bli spennende å se om man kommer seg på veien i natt ;)
Jan-Einar Jenssen
16/05/12, 22:11
film er obligatorisk! :D
Vi ble ikke helt ferdig så vi ga oss i 6 tia i mårrest :P
Men er ikke mye igjen for prøvetur :D
Jeg var en tur på verksted og fikk nesten gjort ferdig bremsene, mangler bare en Y-blokk og legge ett rør i fra kupe og ut til ventilen som veksler i mellom handbrems og driftbrems, må se i morgen om jeg ikke finner en fordelingsblokk i morgen slik at man kan stikke ut å rulle litt ;)
Tok noen bilder av div. som har blitt gjort, er mer eller mindre ferdig med motorrommet. er litt kobbel igjen inne i kupe.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1541.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1542.jpg
Blit ganske smud med kablene rett inn i kupeen ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1543.jpg
Handlet meg noen racetema låser til bagasjelokk og panser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1544.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1545.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1546.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1547.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1548.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1549.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1550.jpg
Handlet meg noen 3mm racetema spacere så jeg fikk på 17" felgan.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1551.jpg
Det går fortsatt å bruke std spjeldbryter selvom man sliper av den messingakslen ;) Jeg har prøvd :)
Blir nok sikkert å "juster" akslingen litt efter kvert. har flere spjeldhus om det skulle trengs :P doh. sku egentlig hatt 3" 960 spjeld når jeg tenker meg om :P
Vet ikke om det faktisk trengs, men ser flere bruker det og tenker det har noe for seg? :P har du noen innspill? ;)
Trengs ikke :) Det som sitter der fungerer mer enn greit nok :)
Kan også legge til at det er lettere å regulere motoreffekt og bilen under oppstell i svinger osv med 2.5" spjeldet. 3" spjeldet trenger mindre pedal-vandring for å slippe igjennom mer luft. Da blir det så lite å gå på mellom en fin sleng, og at man plutselig får litt for mye sleng :p
Nice. logisk var det også :P holder meg til 2,5" da ;)
Vet ikke om det var så logisk igrunn, men av egen erfaring skjer det for mye, for fort, med 3" spjeld. På vanlig A til B bruksbil blir det ihvertfall ubrukelig om man roter seg borti kø-kjøring, og når man skal ta pent igang.
I mitt hode ble det logisk siden 3" spjeld ved ved la oss si 10% åpning flower bra mye mere luft en 2,5" og dermed mer kontrollerbart med 2,5"? :)
Skjønner :P
Larsgunnar
17/05/12, 23:40
Dette ble faen meg bra, Marius! :D
Motorrom ser veldig bra ut uten kabelharver langs torpedoveggen. :)
Hehe. joda. begynner å bli bil nå ;)
Hvordan bilen oppfører seg kan sikkert ha noe å si, men tror det har mere å si hva du har i understellet.
Det er ikke veldig vanskelig å få en 2-serie til oppføre seg som ei slegge som en kaster med skaftet først.
Egentlig holder det å kjøre originalt understell. hehe. Men feil kombinasjon av dempere/krengestag på sammen aksling og feil balanse med krengestag i forhold forran og bak er vel så viktig.
Men det aller meste avgjøres av han som sitter ved spakene :D Det hjelper ikke om det er verdens beste bil om sjøføren er ræva til å kjøre :D
Men nå har jo du spandert på så fint understell så nå har du litt å bevise.. haha.. :D hehe
hehe sant det Zeeker.
Må nok regne med å lære meg bilen å kjenne på nytt :P hadde "stål kontroll" på bilen i fjor så det blir spennende med dette oppsettet, blir jo sikkert noe helt annet å kjøre ser jeg for meg, men når jeg blir kjent med bilen skal du få se ;) hehe
Larsgunnar
18/05/12, 00:01
Blir nok bedre å gå opp i HK-antall vil jeg tro, hehe ;)
Jeg satser på å kjøre uten stabstag foran og med 25mm IPD bak først siden bilen er så stiv nå og i tillegg kjøre med 25mm stabstag foran tror jeg bilen fort kan bli for understyrt, time will show ;)
Joda Lars Gunnar, men det blir også en faktor å bli kjent med :P
Det tror jeg nok kan fungere. Ser altfor mange kjøre med grovt stag foran i forhold til bak. :)
Jeg satser på å kjøre uten stabstag foran og med 25mm IPD bak først siden bilen er så stiv nå og i tillegg kjøre med 25mm stabstag foran tror jeg bilen fort kan bli for understyrt, time will show ;)
Spørs hvordan den vil oppføre seg uten stag forran. Det har jeg aldri prøvd faktisk.
Det kan hende den vil krenge helt sykt, men det finner du at veldig fort når du prøver :D
Looking forward to it :)
Ser bare fordel med å hive på et 3" om du har.. Flower bedre.. Vi skal nok få det mappet kjørbart uansett ;) har ikke noe problem med å kjøre 400+ til og fra jobb.. der er heller clutch'en en plage :p med boostcontrolleren du får nå, så får du ingen overraskelser under kjøring.. det blir forutsigbart hele veien.
Hjelper ikke om spjeldet flower bedre når selve innsuget er proppen.
Spørs hvordan den vil oppføre seg uten stag forran. Det har jeg aldri prøvd faktisk.
Det kan hende den vil krenge helt sykt, men det finner du at veldig fort når du prøver :D
Looking forward to it :)
Jepp. skal bli spennende, tviler den blir å krenge så mye, mest gummien som gir etter :P hehe
blir bil nå ja :) sånn saab boostcontroller brukte jeg og med intern wg =) fungerte bra :)
Da fikk man tatt sin første luftetur med bilen :D
Men etter man hadde kjørt ei stund var vi fri for strøm, hadde selvfølgelig glemt å koble ladelampa opp.... DOH!
Fikk koblet den opp og rulla haim igjen og tok "kvled"
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1707.jpg
Og en liten snutt før vi skulle ta første tur :)
http://www.youtube.com/watch?v=2eEOwqvE0_Q&feature=g-upl
lav å deilig =D første turen er spennende :) stiv å go el? hehe =)
Hehe. Takk :)
Ja det er bra spennende når man skal prøvekjøre noe som alt har vært tuklet med :P
Vart bare litt forsikting rulling i 60 med noen småe "pull" kjennes stiv og god ;)
Marius Skau
20/05/12, 19:36
Viss du ska ut og trill må du sei ifra :) Må få det med meg xD
Ser meget lovende ut :)
Da er det bare å finne en passe strekning å få strekt litt på gira :D
Ser meget lovende ut :)
Da er det bare å finne en passe strekning å få strekt litt på gira :D
Trykkskanger begynte å hoppe av i kveld :rolleyes:
Trykkskanger begynte å hoppe av i kveld :rolleyes:
Såppas ja :(
Er det brukt t-boltklemmer eller vanlig klemmer?
Jeg hadde problemer på 1.2 bar med slangeklemmer :(
Hva slags trykk kjørte dere på?
Såppas ja :(
Er det brukt t-boltklemmer eller vanlig klemmer?
Jeg hadde problemet med 1.2 med slangeklemmer :(
Hva slags trykk kjørte dere på?
Vi var vel oppe på ca 1,1 når slangen hoppet av.. Det står vanlige klemmer på.. får feste dem litt bedre å prøve på nytt en dag når været er ok. Snør ute akkurat nå!!?! :mad:
Okey. Kjett er det :(
Det er mange som tipser om å sveise på små pærler på kanten av røret for at det skal sitte bedre, men jeg kjøpte T-boltklemmer i stedet og har ikke hatt noe problemer i ettertid med 1.5 i trykk.
Håper snøen hos dere smelter fort sånn at dere får kost dere på mappetur :D
Ja det var morsomt å gi litt mer gass i dag ;)
Får justere dumpen litt og montere bedre slangeklemmer, eventuelt høre om noen kan sveise rørene for meg så det ikke er så mange silikonkoblinger :P
Viss du ska ut og trill må du sei ifra :) Må få det med meg xD
Skal si i fra en dag når vi er blitt fri for barnesykdommer ;)
Ja det var morsomt å gi litt mer gass i dag ;)
Får justere dumpen litt og montere bedre slangeklemmer, eventuelt høre om noen kan sveise rørene for meg så det ikke er så mange silikonkoblinger :P
De T-boltklemmene er billig på Torshov :) LINK HER (http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=17317923)
Disse har blitt skambillige. Kostet 60,- stk når jeg kjøpte sist :(
Også må du kanskje modifisere de litt. (se her for modding) (http://forum.vccn.no/showthread.php?23995-Zeeker-s-Volvo-242-76-B230FT-Megasquirt-3-eXtra-Turbobanditen-TB60-03-Ajden-r%C3%B8r&p=483606&viewfull=1#post483606)
Detti blir knallbra når du får kjørt litt :D Gleder meg til film :)
Ikke dumt. men vi har ikke torshov i Bodø. men vi har Racetema :P http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Slangeklemme-33212/
Må vell filme litt så snart slanger holder seg på plass ;)
Ikke dumt. men vi har ikke torshov i Bodø. men vi har Racetema :P http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Slangeklemme-33212/
Må vell filme litt så snart slanger holder seg på plass ;)
Ahh.. De har fått slike klemmer ja. Det er snadder :)
Da løser det seg :D
Da har man tatt andre prøvetur som gikk rimelig greit ingen slanger som hopper av, fikk koblet noen flere ting på Trionicen slik at bilen oppfører seg mye bedre, største problem nå er at turbo ikke klarer å begrense ladetrykket skikkelig, har montert 0,5 bars wastegate men turbo tripler det lett :P sa noen ekstern wastegate? :P Ting begynte å funke bedre etter klippet =) kommer nok flere snutter ;)
Og så får man høre hvordan en Aussie Locker oppfører seg på gata, ikke noen fin lyd nei :P
http://www.youtube.com/watch?v=8DLV1SbNYPA
0,5 bars wastegate men turbo tripler det lett :P
ja, kjente veien ble litt "glatt" på tur ut av rundkjøringen når jeg prøvde en liten tur ;)
Marius Skau
22/05/12, 00:20
Råstili Marius :)
Filma ikveld dette?
ahh, så det er sånn det høres ut med aussie, morsomt å høre hvordan diffen jobber da, i allefall en liten stund. men bare det funker så er det jo ikke så nøye med litt støy.
kjører du E85 forresten, ettersom du har pumpa 40m fra der du skrur? husker ikke hva det sto tidligere i tråden.
Ikke noe E85 enda. men det kommer vel Daniel? ;)
Ikke noe E85 enda. men det kommer vel Daniel? ;)
Vi tar en ting av gangen.. men er bare å fylle E85 i morgen det.. så kjører vi på, men tror ikke du får i pose og sekk før Sommertreff.. det er kanskje mer taktisk å ta BF98 nå siden tingangen er større på der. Får jo ikke E85 på Mo (så vidt jeg vet) så da blir det x-antall kanner med på tur..
Klarer man å få på plass extern wastegate i løpet av veldig kort tid? alternativt porting av den interne? Må få noe mer kontroll over ladetrykket.. den er litt vel ivrig på å kjøre mye ladd nå :D
Larsgunnar
22/05/12, 01:42
Faen så rått! :D
Kjenner igjen områdene i så og si hele videoen, så veldig moro å se. :D
Ser jo ut som det fungerer også. ;)
Artig artig :)
Hvor mye gjenstår før bilen er race ready nå?
Når fikk jeg litt lyst til å få i stand min egen :D
Det var godt å få litt påfyll og inspirasjon på motivasjonskontoen
Faen så rått! :D
Kjenner igjen områdene i så og si hele videoen, så veldig moro å se. :D
Ser jo ut som det fungerer også. ;)
Artig :)
Joda begynner å komme seg ;)
Artig artig :)
Hvor mye gjenstår før bilen er race ready nå?
Når fikk jeg litt lyst til å få i stand min egen :D
Det var godt å få litt påfyll og inspirasjon på motivasjonskontoen
Daniel har vell en del trykking igjen og så skal den benkes, få ryddet i litt ledninger, montere 4-pkt seler, og litt stash ;)
Godt å høre =)
Blir i Børelva atmed saltstraumen, kjenning som har handla seg benk ;)
Gratulerer med kjørbar bil! Må vel føles godt å kunne kjøre den nå ;) Fornøyd med stivheten og hvordan den føles å kjøre?
Gratulerer med kjørbar bil! Må vel føles godt å kunne kjøre den nå ;) Fornøyd med stivheten og hvordan den føles å kjøre?
Er fornøyd med stivhet så langt. blir spennende å teste på bane. kjennes også ok å kjøre uten stabstaget foran og kun 25mm IPD bak =)
prøv å bytt ut locker med treutrack. Den funker bedre på gata \ kjøre litt "raskt" på bane, men låser ordentlig om du vil "sladde læll"
Vi tar en ting av gangen.. men er bare å fylle E85 i morgen det.. så kjører vi på, men tror ikke du får i pose og sekk før Sommertreff.. det er kanskje mer taktisk å ta BF98 nå siden tingangen er større på der. Får jo ikke E85 på Mo (så vidt jeg vet) så da blir det x-antall kanner med på tur..
Klarer man å få på plass extern wastegate i løpet av veldig kort tid? alternativt porting av den interne? Må få noe mer kontroll over ladetrykket.. den er litt vel ivrig på å kjøre mye ladd nå :D
nei må til hemavan for å fylle e85, men er jo ikke noe problem å ta med seg noen fat med drivstoff :p
prøv å bytt ut locker med treutrack. Den funker bedre på gata \ kjøre litt "raskt" på bane, men låser ordentlig om du vil "sladde læll"
Gidder ikke bytte noe diff så lenge den fungerer for mitt bruk :P men blir nok truetrack neste gang. ;)
nei må til hemavan for å fylle e85, men er jo ikke noe problem å ta med seg noen fat med drivstoff :p
Det kjipe som er om man skal følge regler har ikke en privatpersoner lov å frakte beholdere av brennbare stoffer i over 20L kanner om man ikke har ADR kurs og C/CE lappen osv. :P
Det kjipe som er om man skal følge regler har ikke en privatpersoner lov å frakte beholdere av brennbare stoffer i over 20L kanner om man ikke har ADR kurs og C/CE lappen osv. :P
"hvilke regler?" Hehehe
Hehe sant nok :P
Men er en god del kontroller når vi skal på treff i nord til ACR statensvegvesen står som regel ved vekta og sjekke lasting osv. i lamme polisen før vi skal over Saltfjellet :/
Hørte rykter om at du hadde vært å "rånet" utenfor meca lageret i dag :p
Hehe si du det? =)
Fin å bruke som varebil for å hente deler ;)
Prøver å få brukt bilen så mye som mulig så om det er noe som ikke er rett så dukker det forhåpentligvis frem før Sommertreff :P
Hehe si du det? =)
Fin å bruke som varebil for å hente deler ;)
Prøver å få brukt bilen så mye som mulig så om det er noe som ikke er rett så dukker det forhåpentligvis frem før Sommertreff :P
Det spørs bare hva som skjer etter 15 min med knallhard kjøring :/ Men er sant som du sier at det greit å få kjørt litt før treffet :D
Du har vel skrudd sjøl, og da er det bænkers vettu :)
Hehe.
Ja det spørs når ting begynner å bli skikkelig varmt :/ må blant annet ordne meg skikkelig oljereturrør i stede for slangen som er nå, det erfarte jeg i fjor ble litt i varmeste laget :P tenker noe ala det du har zeeker, ellers så får vi ikke mere vanntemp en 60-70 grader på vannet ved "vanlig kjøring" og drar på litt i ny og ne.
Før jeg stakk i fra jobb prøvde jeg slakke litt på wastegatestaget for å se om det vart bedre, står litt åpent nå og da begrenset trykket seg, men tror jeg må justere litt igjen igjen for å få litt mere trykk, så får bostcontrolleren ordne resten ;)
Før jeg stakk i fra jobb prøvde jeg slakke litt på wastegatestaget for å se om det vart bedre, står litt åpent nå og da begrenset trykket seg, men tror jeg må justere litt igjen igjen for å få litt mere trykk, så får bostcontrolleren ordne resten ;)
Du kan jo prøve å la den stå sånn, så ser vi hvor mye trykk vi får hentet ut når vi begynner å trykke på boost-mappene. Blir det for lite, så får vi eventuelt stramme staget litt igjen. Kjører 0,8 i grunnladd på 9000, og har ikke noe problem med å ladde 2 bar stabilt på den.. Så vi får hentet ut bra over grunntrykk.. men da må den også holde seg på grunntrykk når du kjører med kun det..
Skjær hull i grenrør og hiv på en ekstern WG :p
Jøsses for ein lyd av lockeren! Var meint å gå for locker ei stund da eg trudde det berre var tikking, men etter å ha sett videoen blir det absolutt ikkje :p
Hehe.
Ja det spørs når ting begynner å bli skikkelig varmt :/ må blant annet ordne meg skikkelig oljereturrør i stede for slangen som er nå, det erfarte jeg i fjor ble litt i varmeste laget :P tenker noe ala det du har zeeker,
Jeg har bare ett rør som stikker litt ned fra turboen som går over til slange og inn på nytt rør nede ved returhullet.
Det er tapet med alutape. Virker som at det hjelper en del.
Også hadde Frigstad ordnet seg ett helt rør som gikk ned. Om han har bygd om til AN nå husker jeg ikke. (Det kan han evt svare på selv)
ellers så får vi ikke mere vanntemp en 60-70 grader på vannet ved "vanlig kjøring" og drar på litt i ny og ne.
Er det tempen i sprutet eller i bilen som sier det? Bare lurte på om den i sprutet er kalibrert hvis du får "normaltemp" på nåla inne i bilen.
Du har vel sånn alukjøler du,. Men den skal vel ikke kjøle så mye mer at du ikke får opp tempen?
Også kan du evt se på termostaten om du har den som er 82 eller 90?
Regner med at dere har det under kontroll :D
Hva slags turbotrykksstyring ble brukt?
Har nok lest det.. men har litt over snittet godt utviklet demens, hehe
Jøsses for ein lyd av lockeren! Var meint å gå for locker ei stund da eg trudde det berre var tikking, men etter å ha sett videoen blir det absolutt ikkje :p
Locker er nok best til bane/hærje bilen ja :P
Jeg har bare ett rør som stikker litt ned fra turboen som går over til slange og inn på nytt rør nede ved returhullet.
Det er tapet med alutape. Virker som at det hjelper en del.
Også hadde Frigstad ordnet seg ett helt rør som gikk ned. Om han har bygd om til AN nå husker jeg ikke. (Det kan han evt svare på selv)
Er det tempen i sprutet eller i bilen som sier det? Bare lurte på om den i sprutet er kalibrert hvis du får "normaltemp" på nåla inne i bilen.
Du har vel sånn alukjøler du,. Men den skal vel ikke kjøle så mye mer at du ikke får opp tempen?
Også kan du evt se på termostaten om du har den som er 82 eller 90?
Regner med at dere har det under kontroll :D
Hva slags turbotrykksstyring ble brukt?
Har nok lest det.. men har litt over snittet godt utviklet demens, hehe
Oki.
Bruker sensoren i fra saab så den er riktig, mener jeg har 90 graders thermostat, og har 3" alu cooler :P
Bruker saabens magnetventil som styres av sprutet, men den vil ikke uansett lade 0,5 bar som wastegaten er,
Tror jeg enten må få portet wastegatehullet eller kjøre med ekstern wastegate :/
Motor blir varm på tomgang men det er under kjøring jeg sliter med å opp tempen, men blir sikkert bedre ved 20 grader i lufta og tyning på bane ;)
Med stabstag bak og ikke foran er det nok fare for hjulløft på innerhjulet bak, og da får du innerhjulsspinn og havari på truetracen.
Tøft prosjekt forresten, skal følge med her :)
Vælkømmin etter a :cool:
Vælkømmin etter a :cool:
Øh takk ;) Las gjennom hele tråden først i går kveld :S
Veit hvordan det er, mange godbiter som man ikke får med seg! :) For eksempel, så oppdaga jeg knapt tråden på Magnum sin hvite 245 før den ble solgt.. :p
Med stabstag bak og ikke foran er det nok fare for hjulløft på innerhjulet bak, og da får du innerhjulsspinn og havari på truetracen.
Prøvde bilen med litt fart i noen svinger i går og kan si bilen ligger flat som ei pannekake på veien ved "aktiv kjøring" får se va som hender når man ligg bredt :P
Har locker diff veit ikke om den er like svak når ene hjul løfter seg?
Thanks ;)
Prøvde bilen med litt fart i noen svinger i går og kan si bilen ligger flat som ei pannekake på veien ved "aktiv kjøring" får se va som hender når man ligg bredt :P
Har locker diff veit ikke om den er like svak når ene hjul løfter seg?
Thanks ;)
Lockeren funker uten noe feste på ene hjulet så det er nok ikke noe problem :) Men vet av en som fikk havari på truetrac 2 ganger pga for korte dempere bak (de var ca i full lengde når bilen sto flatt på bakken...) og en som har havarert 1 pga for stivt stabstag bak. Hadde truetrac i 940en jeg og, og på fjellveier med hårnålssvinger pga stigning så hendte det seg at jeg fikk innerhjulsspinn fordi det ikke ble noe feste på innerhjulet selv med originale stabstag. Da jamra det fælt i diffen.. Men det er ekstremt spesielle tilfeller da. Fungerte helt perfekt ellers :) Patenten tillater ikke mer enn en viss forskjell i grep, men tror det er opptil 95% eller noe på truetrac så det er svært sjelden det er et problem. Klarte f.eks å få 1 hjul til å spinne på is om det andre var på asfalt, men prøvde jeg å holde igjen bittelitt med bremsen så fungerte den.
Men egentlig så mener jeg truetrac er helt kanon, så lenge man unngår de fellene der. Absolutt INGEN ulemper med den til vanlig bruk..
Hehe skjønner ;)
Kjenner flere som kjører Truetrac og er kjempe fornøyd så det tviler jeg ikke på :)
Men skal det være hærje/banebil er det litt "race" med litt klunkelyder synes jeg ;)
Og er greit med locker'n er at når den er låst så er det 100% og ferdig med det :P hehe
Jeg har aldri hørt om folk som har kjørt med locker. Bare at folk har hatt planer om å kjøpe inn.
Truetrac'n derimot har jeg hørt maaaange kjører med men kjenner ikke en sjel som har klart å havarert en.
Jeg tror du må være uheldig med mange kombinasjoner for at en skal ta knekken på en truetrac. Jeg har kjørt "gris" nedpå Gardermoen (autoslalom) i flere år nå med en bil som krenger og som kan finne på å "løfte" på innerhjulet slik at sperra slipper opp men har aldri hørt noe ulyd eller andre rariteter når den sperrer igjen.
Og jeg har aldri klart å få den til å fri ut ved vanlig banekjøring. Både time attack og slædding. Der holder den 100% hvis man legger den ut.
Så vi får følge med i tråden her om Bakterius klarer å ta knekken på en Locker :D
Jeg har aldri hørt om folk som har kjørt med locker. Bare at folk har hatt planer om å kjøpe inn.
Truetrac'n derimot har jeg hørt maaaange kjører med men kjenner ikke en sjel som har klart å havarert en.
Jeg tror du må være uheldig med mange kombinasjoner for at en skal ta knekken på en truetrac. Jeg har kjørt "gris" nedpå Gardermoen (autoslalom) i flere år nå med en bil som krenger og som kan finne på å "løfte" på innerhjulet slik at sperra slipper opp men har aldri hørt noe ulyd eller andre rariteter når den sperrer igjen.
Og jeg har aldri klart å få den til å fri ut ved vanlig banekjøring. Både time attack og slædding. Der holder den 100% hvis man legger den ut.
Så vi får følge med i tråden her om Bakterius klarer å ta knekken på en Locker :D
Kan hende det var noe anna det jamra i også fra bakstillinga mi da ;) Ja er som sagt helt spesielle tilfeller at det ikke funker optimalt. Var den hvite 242en med 4-500hk til han Flaaseth fra Løten (Turbobjørn eller noe på forumet) som havarerte 2 sånne differ btw.. Han trodde han hadde gjort noe feil med monteringa første gangen så han monterte bare en ny med samme understellsoppsett. Det andre tilfellet med bare stive stabstag las jeg bare om på volvoforum(?) eller noe for lenge siden :) Han hadde iallfall store problemer med å få den til å sperre ved lek på parkeringsplasser etc og til slutt så ga den seg. Kan også hende det var den typen med mindre preload. Men i denne tråden er det jo locker som er ontopic så nå skal jeg holde kjeft :D
Men i denne tråden er det jo locker som er ontopic så nå skal jeg holde kjeft :D
I know.. jeg å. hehe
Fikk dere testet noe mere mtp ladetrykk i dag eller?
Nope, vart hjemme slappe av dag i dag :)
Men er nok wg hullet i i turboen som er i trangeste laget, er litt å gå på i godset for å porte litt, men tror det blir ekstern wg og annet grenrør :P
Nope, vart hjemme slappe av dag i dag :)
Du vet det at så snart jeg får tak i girkasse så har min bil større pri enn din (for meg) for å bli klar til Sommertreff.. Da er du on your own ;)
Du vet det at så snart jeg får tak i girkasse så har min bil større pri enn din (for meg) for å bli klar til Sommertreff.. Da er du on your own ;)
Jada!
Tror du ikke du kommer til å bli hjelpa med girkassa? Det ordner vi fort ;)
Og det er bare bra jeg var hjemme i dag, om du ikke fikk med deg aksjon 4-felt nettopp :P
Tror du ikke du kommer til å bli hjelpa med girkassa? Det ordner vi fort ;)
Har ganske mye mer enn en kasse som skal på plass. mye rør og mye sveising.. ;)
Og det er bare bra jeg var hjemme i dag, om du ikke fikk med deg aksjon 4-felt nettopp :P
Finnes mer egnede steder å kjøre på enn langs byens mest traffikerte strekning ;)
pft. småtterier. det ordner vi :P
Jau ;)
lader den ikke mer enn 0,5 bar på høyt turtall heller?, hvis wg hullet er for trangt vil den jo ikke klare å trykke ut nokk eksos der, så ved høyere turtall vil eksosen ta letteste veien og det blir jo inn i insuget og ladetrykket øker nesten parallelt med turtallet. Hadde dette problemet med turboneticsen, portet opp wg hullet nesten like stort som den tallerken som tetter, da blei det gær bra! :)
lader den ikke mer enn 0,5 bar på høyt turtall heller?
Er ikke noe problem å få 1,5 bar på topp - når den ikke skal lade mer enn 0,5. Så den er nok for tett i wg-åpningen, ja.
Var det jeg mente JAS =)
Klarer ikke å begrense trykket slik wg hullet er nå :/ får se hva jeg ender med ;)
Hvordan går det med portinga av WG-hullet? Eller det skrufri i pinsa med altfor mye øl?
Pinsa ble mest bare avslapping med verken Øl eller skruing, litt godt av og til :)
Dro i garagen og plukka av turbo og portet wg-hullet og avrunda litt inne i kanalen, men til ingen nytte, eller kanskje det hjalp på litt men lader for mye når jeg kommer opp på litt turtall :/
Så da blir det vel grenrør og ekstern wg :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2450.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2451.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2452.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2453.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2454.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2455.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2456.jpg
Hvor tykk olje har du på diffen? Min bråker ikke så mye (nå har jeg riktignok powertrax locker da), jeg kjører på tykkeste bakaksling olje han som satte inn den hadde, skulle redusere lyder endel.
Ser ihvertfall veldig bra ut :)
Hvor tykk olje har du på diffen? Min bråker ikke så mye (nå har jeg riktignok powertrax locker da), jeg kjører på tykkeste bakaksling olje han som satte inn den hadde, skulle redusere lyder endel.
Ser ihvertfall veldig bra ut :)
Kjører vanlig 75/90 olje. kanskje man skal prøve på litt tykker olje ja, takk for tips :)
Thanks =)
Ingen av oss har noen gang klart og køle til en truetrack. Mye mulig kron\pinjong er shimsa hakket for mye i hverandre, sjekk det opp med å klatte litt svart på kron når du åpner bak og drei det ei runde rundt, ta bilde av hvor det gnager så kan vi se om det er problemet
Pinsa ble mest bare avslapping med verken Øl eller skruing, litt godt av og til :)
Dro i garagen og plukka av turbo og portet wg-hullet og avrunda litt inne i kanalen, men til ingen nytte, eller kanskje det hjalp på litt men lader for mye når jeg kommer opp på litt turtall :/
Så da blir det vel grenrør og ekstern wg :P
Kjett med ladetryket :(
Har du sjekket at aktuatoren fungerer som den skal? altså satt vanlig lufttrykk på den med en blåsepistol. Men skru gjerne ned trykket før du prøver.
Kjedelig å blåse 8 bar inn i den tror jeg :D
Kan du stille inn trykket manuelt? Tenker da på å drite i at sprutet gjør det og skrur på staget og får det til å bli stabilt på 1 bar?
Håper du finner en løsning på problemet :)
Ingen av oss har noen gang klart og køle til en truetrack. Mye mulig kron\pinjong er shimsa hakket for mye i hverandre, sjekk det opp med å klatte litt svart på kron når du åpner bak og drei det ei runde rundt, ta bilde av hvor det gnager så kan vi se om det er problemet
Hmmm kanskje... Men jeg schimsa ikke om noe brukte org.schimsa som var der, skulle være greit da eller? Blir jo som "originalt" :P
Bare en ide, men du kan prøve med en tykkere vakumslange mellom WG og trykksiden. Mulig den ikke klarer å flytte nok luft gjennom de tynne slangene som står der nå, slik at den ikke får nok trykk på WG siden for å åpne opp klaffen..
Edit: Du så tykkelsen på dem som jeg bruker på min i forhold til de "vanlige" vakumslangene som går rundt på motoren..
Hmmm kanskje... Men jeg schimsa ikke om noe brukte org.schimsa som var der, skulle være greit da eller? Blir jo som "originalt" :P
Det er 0. tolleranser så blir aldri helt likt. om du målte backlash og den var lik skal org shimsa være bra. om det summer i akselen ved pådrag er det ikke lenge før noe ikke vil mer.
Kjett med ladetryket :(
Har du sjekket at aktuatoren fungerer som den skal? altså satt vanlig lufttrykk på den med en blåsepistol. Men skru gjerne ned trykket før du prøver.
Kjedelig å blåse 8 bar inn i den tror jeg :D
Kan du stille inn trykket manuelt? Tenker da på å drite i at sprutet gjør det og skrur på staget og får det til å bli stabilt på 1 bar?
Håper du finner en løsning på problemet :)
Er eske ny Garret actuator som skal være 0,5 bar grunntryk, kjennes ok ut, mye "slappere" en den forige jeg hadde som var 1,5 bar grunntrykk :P
Skal prøve å koble slange direkte på trykksiden uten å i gjennom magnetventilen for å se om den vil gå på grunntrykk da.
Håper jeg og! Er vanskelig å få mappet noe serlig slik den er nå og er bare i underkant av 2 uker til Sommertreffet, turbobanditen holder stengt 1 uke fremover, jeg vurderte bestille grenrør og wg derfra :P
Kjør uansett på med en tykkere slange som kan flytte mer luft. Kanskje det hjelper. Måtte "porte" magnetventilen på min for å få nok luft gjennom den på topp i registeret så den ikke raste av gårde med turbotrykket..
Trykk ut til wg-klokka er ikke alt.. Må også være nok flow til å flytte på wg-klokka
Edit: Man skulle også flyttet uttak til vakum/trykk så man henter ut trykk til WG på "rett" side av IC'en.. Du har trykkfall over IC, så trykket rett før spjeldet er lavere enn det du har rett etter turboen. Det _kan_ være med på å jukse det til.
Det er 0. tolleranser så blir aldri helt likt. om du målte backlash og den var lik skal org shimsa være bra. om det summer i akselen ved pådrag er det ikke lenge før noe ikke vil mer.
Skjønner det. Er kun klakk klakk lyd ved sving som det skal være. ikke noe summelyder ved kjøring :)
Bare en ide, men du kan prøve med en tykkere vakumslange mellom WG og trykksiden. Mulig den ikke klarer å flytte nok luft gjennom de tynne slangene som står der nå, slik at den ikke får nok trykk på WG siden for å åpne opp klaffen..
Edit: Du så tykkelsen på dem som jeg bruker på min i forhold til de "vanlige" vakumslangene som går rundt på motoren..
Får prøve på det ;)
Edit: Man skulle også flyttet uttak til vakum/trykk så man henter ut trykk til WG på "rett" side av IC'en.. Du har trykkfall over IC, så trykket rett før spjeldet er lavere enn det du har rett etter turboen. Det _kan_ være med på å jukse det til.
Jeg har lært at trykk til styringa av wastegate skal hentes på komressorhuset uansett jeg. Vet ikke hvorfor, men det har sikkert noe med at der er det konstant trykk, og der hvor det er mest trykk tidligst.
Noen som har en formening om det?
Skal prøve i kveld å se om det blir bedre med litt tykkere dim. på slange mellom WG og trykksiden + prøve å koble seg utenom magnetventil for å se om det fungerer om ikke første alternativ fungerer. :P
Skal prøve i kveld å se om det blir bedre med litt tykkere dim. på slange mellom WG og trykksiden + prøve å koble seg utenom magnetventil for å se om det fungerer om ikke første alternativ fungerer. :P
og borr gjerne opp større dim på nippelen du tar trykk ifra..
og borr gjerne opp større dim på nippelen du tar trykk ifra..
Kanskje det kanskje :) har litt div nippler liggende. har du noe peiling om 5mm skal holde?
Borr hull i kompressorsiden på turboen, på uttaket mot trykkslangen der det bruker å stå nippel på turboene. Gjeng opp og sett i nippel, så du får den på "rett" sted
Kanskje det kanskje :) har litt div nippler liggende. har du noe peiling om 5mm skal holde?
det skal holde det :)
Borr hull i kompressorsiden på turboen, på uttaket mot trykkslangen der det bruker å stå nippel på turboene. Gjeng opp og sett i nippel, så du får den på "rett" sted
Blir sikkert testing av det også :P
Det holder sikkert.
Men hvorfor er det ikke hull i kompressorhuset ditt til nippel? Er ikke det litt spesielt
Jeg kjører med 6mm slanger på hele det trykksystemet mitt
Det kan se ut som at du kan borre opp hull på den litt flata som er til høyre. Nesten rett over innsuget til turboen.
Hvis det er nok gods der da. Er det tynt som pokker så er det vanskelig å få til gjenger.
Evt så får du noen til å sveise på ei larve eller 2 som du plansliper etterpå for så borre opp hull å gjenge.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1516.jpg
Du tenker slik? ;)
1544
Har også isolert oljeretur med thermobandasje og alutape i samme slengen + modifisert feste hull til wg festet så vacum kommer riktig vei :)
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 2
Marius Skau
29/05/12, 20:35
Ser bra ut dette Marius :) E du og skrur nu? Lov og kom og snik?
Bare du å kom å ta en blås ;)
Sent from my HTC Sensation XL
Det skumle med å kjøre trykkstyring til WG på innsuget vil være om en får mye trykkfall/lekkasje/sprekk i rørgate eller intercooler, kan en fort overbelaste turboen så den snurrer jævlig fort. Det betyr ikke så mye på en kulelagerturbo som på en journal-bearing (glidelager)turbo. Den lader på for å holde riktig trykk i plenum. Da kan en fort ha f.eks 0.8 bar i innsug, mens det er 1.8 bar på tur ut fra turbo. Ser ikke det som noe problem å hente ut trykkstyringa til WG på innsuget på biler som en gjerne har opp panseret på en gang iblant.
Verre om en gjør det sånt på bruksbilen til en noldus som ikke veit forskjell på en turbo og et batteri :) Sånn for å sette det på spissen :)
True V20T :)
Fikk testet litt etter montering men er fortsatt ikke 100% :/ tok noen andre/tredje gir "pull" men ladet fortsatt for mye på høyt turtall.
Men så like før jeg kjørte hjem prøvde jeg dra litt på fjerde gir riktig nok ikke så høyt turtall den gangen, da la den seg perfekt og helt stabilt på 0,5 Bar.
Virket nesten som om etter at turbo/wg har blitt "varm" at fjæra inne i wg'n blir litt slappere av varmen og slipper ut litt lettere?
Eller siden vi har lagt mye bensin på topp at den produserer så mye eksos at den ikke riktig klarer å kvitte seg med den?
noen flere ideer?
Urk.......
Var slik jeg tenkte på ja :D
Det var da voldsomt hvor kranglete dette ladetrykket skulle være da.
Kanskje noen har laget woodoo-biler og sitter å tukler med bilene våre slik at vi ikke får det til funke :/ hehe
Er det stag som du kan skru på WG'n din ?
Hehe det tror jeg og Zeeker :P
Er juster slik at den har ulitt forspenn. justerte slik at når den hånd i hanske på staget så skrur jeg den inn en halv omdreining for å å minst mulig forspenn, og som sagt den lader helt perfekt på fjerde gir nå, men sikkert ikke når jeg får mer turtall :/
Jan-Einar Jenssen
29/05/12, 22:50
så ut som at bilden din gikk litt "skeivt" da jeg lå bak :confused:
Uansett hvordan 240 man ligger bak så ser dem skjev ut pga sporvidde foran/bak pluss at jeg har spacere foran og ikke bak, men den sporer en del pga det + "myke" helårsdekk bak :P
har hatt 4-hjulskontroll/justering og alt ser fint ut der ;)
Jan-Einar Jenssen
29/05/12, 22:55
hehe, så bare slik ut :p så ut som at ræva ville til høyre mens resten ville rett fram :p
Hehe skjønner =)
hadde du sittet bak rattet på høyre side ville det sett motsatt ut :P
Jan-Einar Jenssen
29/05/12, 23:05
men så da ut som at den flytta greit på seg :D
Joda fungerer men blir bedre med mere ladd i bunn og få det stabilt på topp og ferdig mappet, noe jeg gleder meg veldig til ;)
Hvordan går det med jakten på grenrør?
Er det plass til å ta ut ett WG-rør på siden av collectoren hvis du vil bygge om det du har?
Hvordan går det med jakten på grenrør?
Er det plass til å ta ut ett WG-rør på siden av collectoren hvis du vil bygge om det du har?
Kunne kanskje gått på ett vis men en liten fugl sa at det er en pakke på tur som må hentes i Sverige på mandag. Time will show ;)
Blir kanskje litt trangt om tiden :/ men håper det ordner seg mtp. å få mappet og benket før neste helg =)
oi oi oi.
Er det sånn jeg har med PS & ekstern WG?
Er ikke PS men ekstern wg ja ;)
Kan sveise inn PS om jeg ønsker efter hvert ;) Fant kun en leverandør som hadde alt jeg trengte og det var KL Racing så jeg har bestilt extreme grenrøret som er utviklet av meget oppegående svensker + 50mm WG og div detaljer rundt som trengs, så da bør trykket komme under kontroll =) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=18435&postdays=0&postorder=asc&highlight=jens+grenr%F6r&start=45
Så dette skal bli veldig spennende å få testet =)
Fikk nu tatt jomfru sladden i går ;) fungerte veldig bra :D
Jan-Einar Jenssen
31/05/12, 21:13
Fikk nu tatt jomfru sladden i går ;) fungerte veldig bra :D
fint det ikke er bare meg får plutselige kramper i høyrefoten ;)
Noen som vet hvem som har lange hjulbolter til volvo å selge? skulle hatt litt lengre pga. jeg må kjøre med ca. 6mm spacer foran pga. banefelgene tar i fjæra på coilovers :P
her
http://www.pedersens-racing.no/bil/spacere/
og
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=467&subgid=467&wwwalias=kollevold&pid=18049
men kollevold hadde vist få igjen.
her
http://www.pedersens-racing.no/bil/spacere/
og
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=467&subgid=467&wwwalias=kollevold&pid=18049
men kollevold hadde vist få igjen.
Se der ja. Hadde helt glemt av pedersen :P Får ta en tlf. i morgen å se hvor fort jeg kan få tak i ett sett til hele bilen. Når jeg skal skifte ut alle bolter er det jo bare å gå for 7/900 bolter og mutrer i stede for 200 serie. vil jo bli ca 400,- billigere, hehe :)
tenkte akkurat det samme!
Jepp Jeps :)
Hvordan går det med bilen din foresten? Er du klar til sommertreff?
Gleder meg til å se den i aksjon igjen ;)
Jepp, bei akkurat ferdig før æ dro på jobb, sedd over bremsan, bytta bremsveske, montert diffen, og etterdradd toppen, så bilen e rimelig klar!
det e litt værre med mæ :p, må ordne en henger å forskjellig,
e på jobb i trøndelag nu, å ska være på jobb til fredagen når sommertreff begynner. kommer sikkert sent på fredagen så blir litt stress.
så har æ noen dekk her som æ må få nordover tell mo, eller heim, så e litt sånnt som må ordnes.
du da, bortsett fra laddetrykket, er du klar?
aha :P
Joda er en del "småting" som må ryddes opp i bla. ledningsnett og litt div kosmetisk, montere 4.pkt seler osv... Får forhåpentligvis niplene i morgen for å få koblet ferdig det hydraulisk brekket, så skal det grov mappes på E85 og benkes når jeg har fått montert grenrør/wg og fått sveist om DP.
BTW. Er ikke noen som har en 3 eller 4 bars map sensor liggende (3-Pin) ? har bare 2,5 bar nå, så det kan bli litt i minste laget med 1,5 bar overladding :P
Vil gjerne ha litt bilder og info når du skal sveise om DP :rolleyes: ;)
Får se hvordan jeg får ordnet DP'n tror den blir 2-delt slik at man kan plukke av øvre delen slik at man kan få letter tilgjengelighet på eksossiden uten å måtte dele eksosen midt under bilen for å komme til. Ender sikkert med at jeg kapper alt til og får noen andre til å stå for sveisinga har ikke så mye erfaring med RF og har en del andre ting som jeg kan gjøre :P
Skal prøve å huske bilder av dett fort å glemme av i kampens hete. hehe =)
Meeen.. får du plass til det ekstremrøret der i 242'n da?
Mener nesten helt sikkert at det ikke går nedi pga plassen. Tror det er bare 7/9-serie som har plass til det
Ikke for å være pessimist altså, hehe
Edit1
Det er sikkert det her du har bestilt?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/grenror-turbo/turbo-grenror-extreme/volvo-8/volvo-240-8v-extreme-t3.html
Da har de laget ett nytt ett som jeg ikke har fått med meg :)
Skal være laget til 240 denne. er det ikke plass blir det plass fort med slegge, og det gjør jeg lett om det skal bli det som står om liv :P
Den passer nok helt sikkert :)
Og det blir nok gromt når du får på det :D
Hehe. ja. får håpe det :P
Da fikk man ordnet seg nipler og siste røret jeg trenger til hydraulisk brekket :D
1548
Var en liten snar tur og fikk parkert volvoen på verksted så jeg er klar til i morgen ;)
Kunne ikke dy meg å få laget ene røret som manglet til bremsevæske beholderen, så nå mangler det kun 3 stk. små rør og montere ventilen før bakakselen. Det gledes veldig til å få testet =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/130.jpg
Og klarte ikke la være å kjøpe meg dekkstift i dag, synes det er litt tøft på eldre biler :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/131.jpg
Gleda bærre meir å meir te acr å få sett deg å biln i aksjon på bana:-D
Nice rørdraging :D ikke noe jalla med mange rare bøyer både her og der og nesten knekk
Gleder meg og ;) får bare håpe redskapen holder :P
Thx, Zeeker :)
Alt er nå på plass og hydraulisk brekket fungerer nå :D
Jeg kunne sikkert tatt med tia og gjort det finere men tiden flyr nå :/
1550
Har også fått etterstrammet hjulagrene på bilen, nå er det bare å plukke opp kjerringa og få seg noe å eta =)
Truckdriver
02/06/12, 20:08
aha :P
BTW. Er ikke noen som har en 3 eller 4 bars map sensor liggende (3-Pin) ? har bare 2,5 bar nå, så det kan bli litt i minste laget med 1,5 bar overladding :P
Til internmontering i MSen? Tror jeg har liggende noen 4bars MapDaddy sensorer enda :) Men de er 6 pinnede, som heller ikke gjør noe ved internmontering.
Har skummlest litt igjennom tråden din nå, så kanskje jeg fløyter om jeg kjører forbi deg på bana ;) Selv om jeg tviler på du vil høre fløyta :p
Mulig du har skrevet det, men hvor har du tenkt å bremse?
Berg Performance
02/06/12, 20:56
Ser himla bra ut ! Gledes til å se om det fungerer på banen ! Mulighet for en volvofrelst, uten medbrakt volvo å få seg en runde i passasjersetet ? =P
Ser himla bra ut ! Gledes til å se om det fungerer på banen ! Mulighet for en volvofrelst, uten medbrakt volvo å få seg en runde i passasjersetet ? =P
har du ikke 245en enda`?
Ute i lamme Daniel og mapper i god været :D
1551
Berg Performance
02/06/12, 23:30
har du ikke 245en enda`?
Joda, den står i innkjørsla den, men er i forsvaret nå og får ikke hverken råd eller tid til å stille dette treffet :(
Kommer sterkt tilbake neste år ;) Med nybygd slegge om alt går etter planen !
det blir bra Berg!
er det mapping med høyt ladetrykk, eller har det blitt noe bedre?
Berg Performance
03/06/12, 00:20
det blir bra Berg!
er det mapping med høyt ladetrykk, eller har det blitt noe bedre?
Blir nok samme motor i første omgang, går meget greit nå.., Nytt karosseri, dvs 240 sedan fra 88.. Blir bygd understell fra bunnen av med inspirasjon fra gruppe-a, bare litt mere egnet til drifting =) Bur og sømsveist kaross, stort sett litt mere banebilstuk og litt bedre egnet enn 245'n =)
Gikk mappinga bra Bakterius ? =)
Vi er fortsatt ute å kjører :) tar en salten rundt ;) har rimelig grei kontroll på ladd nå, men nå.må vi bare få magnetventilen til å oppføre seg :P
Berg Performance
03/06/12, 00:33
Vi er fortsatt ute å kjører :) tar en salten rundt ;) har rimelig grei kontroll på ladd nå, men nå.må vi bare få magnetventilen til å oppføre seg :P
Kjører dere open eller closed loop ?
Veit ikke :P Daniel som trykker på Trionic 5'n. Nu e det kebab på Fauske ;)
Til internmontering i MSen? Tror jeg har liggende noen 4bars MapDaddy sensorer enda :) Men de er 6 pinnede, som heller ikke gjør noe ved internmontering.
Har skummlest litt igjennom tråden din nå, så kanskje jeg fløyter om jeg kjører forbi deg på bana ;) Selv om jeg tviler på du vil høre fløyta :p
Mulig du har skrevet det, men hvor har du tenkt å bremse?
Hehe. ja vi får se hvordan det blir på banen :P Har en "ny" bil å lære meg å kjøre ;)
Det har jo seg sånn at det ikke ble montering av MS. siden Daniel som er litt mer kyndig en meg skulle hjelpe meg å få dette opp å gå før sommertreffet så vart det lettere for han å hente komplett Trionic 5 ifra hannes Saab 9000 2,3 Turbo delebil, hadde det ikke vært for han hadde jeg nok aldri vært sjangs i havet for meg å komme meg på ACR :o
Det er jeg trenger er en type 3 pin ekstern Map (GM style) sensor som er 3 eller 4 bar dessverre.
Skal bremses i børelva i nærheten av saltstraumen :)
Klart du skal få det :)
Men liker kjøre en god del alene til jeg har blitt komfortabel med bilen og føler jeg har blitt kjent med den igjen ;) Er mye å venne seg til i år tror jeg :P
Har nu begynt å få litt drag i kjærra nå ut på nattmorgen :D
Så i morgen blir det oljeskifte og litt små stash så dra ut igjen å begynne prøve kjøre litt mer aggressiv tenning ;)
Veit ikke :P Daniel som trykker på Trionic 5'n. Nu e det kebab på Fauske ;)
Det var et dårlig valg, når den beste kebaben er på rajas i bodø!
neste gang så prøv en "fauske spesial" pizza på damlas/minas. så god pizza har dere nemmelig ikke i bodø ;)
satser du på å bremse før acr?
Det er jeg trenger er en type 3 pin ekstern Map (GM style) sensor som er 3 eller 4 bar
Slik en?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motorstyrning/givare-tillbehor/map-sensor-3bar-absolute-2.html
Det var et dårlig valg, når den beste kebaben er på rajas i bodø!
neste gang så prøv en "fauske spesial" pizza på damlas/minas. så god pizza har dere nemmelig ikke i bodø ;)
satser du på å bremse før acr?
Hehe får prøve en pizza neste rundtur ;)
Håper på bremsing tirsdag/onsdag.
Slik en?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motorstyrning/givare-tillbehor/map-sensor-3bar-absolute-2.html
Noe slikt ja. glemte helt av å leite etter den på KL når jeg sendte bestillinga :(
Men Daniel har en 3 bar på 9000'n hannes som vi skal kjøre litt med i dag og hørtes ut som Bjørnalf med dynoe kanskje hadde en ligganes :)
Berg Performance
03/06/12, 16:50
Klart du skal få det :)
Men liker kjøre en god del alene til jeg har blitt komfortabel med bilen og føler jeg har blitt kjent med den igjen ;) Er mye å venne seg til i år tror jeg :P
Mye mere spenning i hverdagen om du ikke er vant til bilen ;):cool: Skal nok stikke bortom og mase på deg når jeg kommer meg oppover ! Glemte helt at du ikke kjører MS nå, der kan man velge mellom openloop og closed loop, dvs kjøre PW styring etter TPSxRPM eller sette ett mål for hvilket ladetrykk du ønsker og PID styring for at megasquirten skal prøve å treffe ladetrykket du ønsker til enhver tid !
Hva skal du gjøre med MS'n da ?:p
bakterius, vet du om en bilhenger man kan leie sommertreff helga?
Mye mere spenning i hverdagen om du ikke er vant til bilen ;):cool: Skal nok stikke bortom og mase på deg når jeg kommer meg oppover ! Glemte helt at du ikke kjører MS nå, der kan man velge mellom openloop og closed loop, dvs kjøre PW styring etter TPSxRPM eller sette ett mål for hvilket ladetrykk du ønsker og PID styring for at megasquirten skal prøve å treffe ladetrykket du ønsker til enhver tid !
Hva skal du gjøre med MS'n da ?:p
Jaok skjønner =)
MS'n er til salgs. Noe kjøpere? ;)
bakterius, vet du om en bilhenger man kan leie sommertreff helga?
Hmm. Hvordan bil har du å trekke med?
trur det blir en hi-lux, eller nå større om det trengs! kan hende jeg får låne en bergingsbil vi har på jobb, men da blir det å kjøre stjørdal-bodø-sulis-mo-sulis-stjørdal. litt mye styr, å det er om jeg kan låne den, trur ikke det går.
Marius Skau
04/06/12, 11:52
Megalys i Bodø har henger JEPS. Ikke den beste men den funker :)
Du kan også hør me Cramo etc, den har som regel maskinhengere som er ypperlig før biltransport :)
Berg Performance
04/06/12, 14:09
Jaok skjønner =)
MS'n er til salgs. Noe kjøpere? ;)
Hvilken versjon og slikt var det, pris ? Hvilke alternativ har dere for å styre boostventilen på trionicen ?
> > >> MS2 V3.0 with Wasted Spark.
> > >> Running with 36-1 trigger wheel and a 3 wired
> > >> Ford coil pack, 2 Wired Bosch idle valve, 3
> > >> Wired Bosch TPS.
> > >>
> > >> Option list:
> > >>
> > >> * 400kpa Map sensor.
> > >> * Built inn USB.
> > >> * Switchable maps tables.
> > >> * Launch controll/Flat shift.
> > >> * Fan controll.
> > >>
> > >>
> ------------------------------------------------------------------------
> > >>
> > >> Extra parts:
> > >>
> > >> 1. Airtemp. sensor.
> > >> 1. Coolanttemp. sensors.
> > >> 1. Crank sensor. inc a connector.
Får komme med bud på PM. så kan du kanskje få en god pris når jeg kommer til ACR ;) alt er nytt.
Er mange forskjellige map kun for magnetventilen ;) mer veit jeg ikke siden det er jeg som kjører og Daniel som trykker :P
Da fikk man plukket ut turbo/grenrør etc. som må til for å montere ny grenrøret/wg når det kommer, deler har blitt hentet i Sverige og er på tur over grensen mens jeg skriver :D
Er veldig spent på resultatet. Kommer bilde update når pakka er kommet, nu er det middag som gjelder ;)
Hvilken WG kjøpte du?
Hvis du leste i tråden min i går så såg du hva som har skjedd med min. Hvis du ha kjøpt lik, evt den type 2 så ville jeg ha tatt den opp og hatt på lock tite på alle skruer :D
det skjer ting i garasjen ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/504.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/505.jpg
Marius Skau
05/06/12, 00:11
Det der blir og bråk massivt xD
Bi vest racing eksos for å få tia til å strekke til :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/513.jpg
Slik ser det ut i motorrommet just nu. skal ta flere bilder av grenrøret når jeg plukker ut igjen før siste sammen skruing, det passer på f*** håret grenrøret :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/514.jpg
Hvilken WG kjøpte du?
Hvis du leste i tråden min i går så såg du hva som har skjedd med min. Hvis du ha kjøpt lik, evt den type 2 så ville jeg ha tatt den opp og hatt på lock tite på alle skruer :D
Hehe. skal dobbelt sjekke den før permanent montering og sette skruer med loctite ;)
Det der blir og bråk massivt xD
Gleder meg til å høre lyden :D
Men kommer til å lage en DP som passer feritaen også når man er utenfor "bane sesongen"
Gleder meg til å høre lyden :D
Men kommer til å lage en DP som passer feritaen også når man er utenfor "bane sesongen"
Ikke for å være negativ, men vil du ikke få kjørenekt med å ha eksosen ut sånn?
Eller måler de ikke DB på ACR?
Ikke noe sånt her oppe ;)
Ikke noe sånt her oppe ;)
Hehe,, nice :)
Her nede sitter NBF på gjerdet og følger med :(
Når skal du mappe og benke?
Bra å se at du er i rute. Skal bli gøy å se bilen din live på ACR. Jeg klarer ikke å bli ferdig med 740en så det blir bare dagstur på meg. Skal du i bremsebenken før treffet? Spent på hva resultatet blir når den tid kommer.
I rute?? :P Er en del tillpasninger som må gjøres før jeg er helt i rute men det ordner seg nok.
Planen er å få mappet så mye som mulig og få benket i morgen en gang iløpet av dagen, er siste dag på arbeid i dag heldigvis ;)
Synd du ikke klarte bli ferdig, blir du sugen på å komme deg ut en tur på bana skal du få sitte på om du vil :)
Hehe,, nice :)
Her nede sitter NBF på gjerdet og følger med :(
Når skal du mappe og benke?
Har hørt snakk om div. krav på våler/rudskogen dessverre :P
I morgen forhåpentligvis ;)
Lykke til med benking og slikt :D Blir bra dette
Lykke til med benking og slikt :D Blir bra dette
Takk for det :)
Fikk levert panser og bagasjelokket til lakkering før jeg dro hjem i fra jobb.
Nå skal man feire litt bursdag til fruen og så komme seg tilbake i skruinga igjen ;) så får man håpe ting klaffer sån høvelig i gjennom natta som kommer :P
Gleder meg til å se denne live nå!
Kostbar greie å få bilen benka hos han ved saltstraumen(?) ? :)
Hehe =)
Veit ikke riktig enda. han er rimelig nå i oppstart fasen ;)
Slik ser nu grenrøret ut montert i bilen, rimelig stort :P
Grenrøret krasjet litt med Griffin radiatoren slik at stussen i mot vannpumpe måtte kappes og få sveist ny stuss som er nå vinklet andre veien slik at det ikke kolliderer med rørbøy til syl.1.
måtte da få isolert kjøleslangen imot strålevarme siden slange går i mellom syl.1 og 2, så jeg fant tak i typen tynn alu-flexi slange som passet utenpå og med bandasjert grenrør håper jeg det skal gå greit med den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/628.jpg
Måtte også pakke det inn litt så det ikke skal fryse.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/629.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/630.jpg
Det gjenstår å sveise ferdig screameren og hel sveise "eksosen" og montere ferdig WG som jeg etter anbefaling av Zeeker har jeg tatt løs boltene og satt dem inn med loctite ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/631.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/632.jpg
Natta bilen ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/633.jpg
Jan-Einar Jenssen
06/06/12, 08:08
jeg lurer veldig på hvordan lyden ble me eksosen ut av skjermen :D
Kan da knapt være kjørbart med eksosen sånn der.. :p
Janeinar: Me2 :)
oppeez: Kommer kun til å bli brukt slik eksos på banen der det er lov :rolleyes: Skal sveise om DP nå jeg er ferdig med helga ;)
Skjønner det bare er midlertidig, men læll :rolleyes: Får ha videokamera i nærheten når du fyrer opp, må høre hvordan det høres ut da :p
Haha. neida "Because Race Car" !!! :D
Blir sikker ikke så "ille" med hjelmen på ;)
Hæææææææææææææææ?! Hvaa saa duu?!??!
Å ha slik eksos er bare bra for spool på turbo :D Der blir det ikke mye baktrykk.
Også er det nok greit med hjelm ja, hehe
Er sikkert fin lyd på full tukt i rulla :)
Husk Videokamera
Ørepropper under hjelmen også, så tenker jeg ;) Haha :cool:
http://www.youtube.com/watch?v=9_tfJH_ju8E
Var ikke så gæli som forventa på den filmen hvertfall, men blir vel noe annet når det blir litt skikkelige pådrag :D
http://www.youtube.com/watch?v=aasjMb9oTnA
gunter1983
07/06/12, 00:45
LIKER! gleder meg til å se denne live til helga!
Måtte hit inn å snike litt, Daniel er ikke så god til å oppdatere på saabforumet :)
Paul K
Venter spent på tallene :D
Må nok vente litt til ;) bilen er nesten klar for benkings, mangler kun en ny o-ring i mellom motorblokk og thermostatsandwich.
Argh. er veldig dårlig å ta bilder for tiden, men får vell ta litt bilder rundt om kring det som er gjort når man er ferdig med stresset :P
Ett til natta bilde ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/699.jpg
Video snutt. Det "slo" godt i brystet når den ettertente litt bensin på slutten ;)
http://www.youtube.com/watch?v=vI7ICDkvqZs
Og må si tusen takk til Daniel og Pål som er å hjelper meg på sene kvelder :D
Lyden på filmen er ikke i nærheita slik den blir i virkeligheta, når ladetrykke begynner å plystre!:)
Benking idag ja?
hehe ;)
Just våkna så nu blir det å dra å få tak i o-ring, montere sandwichen, fylle på olja, spenne bilen ferdig på hengeren og så komme seg utover å benke bilen :D
Lykke til med benkingen.
Husk og filme!!!
hehe ;)
Just våkna så nu blir det å dra å få tak i o-ring, montere sandwichen, fylle på olja, spenne bilen ferdig på hengeren og så komme seg utover å benke bilen :D
Liker!! :D Blir spennende å høre resultatet! Video video video ;)
Jeg slenger meg på for å ønske lykke til :)
Og så lenge alle gode ting er 3, så husk kamera :D (Evt ta med egen filmmann :D hehe )
Jan-Einar Jenssen
07/06/12, 15:59
løkka te! :D krever hurtigoppdatering på sms ;)
;)
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 2
277 NM og 193 hjulhester :D
Hehe. nei det vart ikke noen tall i kveld dessverre :/
Vi var mer eller mindre klar for å sette i gang å mappe så oppdaget vi at noe ikke stemte etter vi hadde skiftet map sensoren, etter en del feilsøk/trykking/monterte andre større map sensorer gikk vi tilbake til sensoren som vi har kjørt med heile tia og problemet var fortsatt der.
Men til slutt fikk Daniel trykket en del så nå funker det som det skal, men da var det for seint å begynne å benke noe siden det var blitt seint og naboer hadde neppe blitt noe "happy"
Så vi kommer til å fortsette å mappe videre på det vi har fått lagt inn forrige helg med 2,5bar sensoren.
Shit happens :P
Fart skal det bli.. Og nok trøkk til å lage dekkrøyk blir det nok også.. Litt kjedelig å måtte stoppe på 1,5 bar ladd.. Men bedre enn ingen kjøring.
Blir mapping rundt ACR, så får man se hvor langt man kommer.. :) større mapsensor og sånt får vi ta når det blir litt bedre tid til å plages..
Man lærer aldri når man skal på treff.. Slår ikke feil med at det blir skruing siste natta før man skal nedover :p
Marius Skau
08/06/12, 03:39
Dokker er flenk :)
Håpa han andre karn får bilen sammen nu som han fikk det tannhjulet :)
Synd med map-sensoren :(
Fikk dere ut noen tall på 1.5 eller?
Det blir morro å kjøre på 1.5 i helga. Jeg kjører ikke på mere heller :D
Jan-Einar Jenssen
08/06/12, 06:43
må du ikke sætt dæ fast i snyen^^
Flott worklog! Lykke til i helga!
Spent på å høre hvordan helga gikk mtp på understell & brekk. Og ikke minst Motor :D
Fant kanskje ikke den beste plassen å filme fra.. men det har vært litt action i helga :D
http://www.youtube.com/watch?v=M4gBaYRwNXQ
Marius Skau
10/06/12, 23:36
Førlanger oppdatering her snart :D
Da var man kommet seg hjem etter ei lang helg med mye skruing/mye morro.
Fint med litt sot dekor etter eksosen, skal ikke vaskes i det området ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1173.jpg
Først sleit jeg med for mye ladetrykk siden jeg hadde koblet WG feil :P så hadde jeg en oljelekkasje i fra noen koblinger som jeg fikk tettet.
Og når man hadde fått stabilt ladd på ca. 0,6 bar sleit magnetventilen med å få opp trykket så vi "klasket" på en Turbosmart E-Boost Street 2 som jeg hadde med og fikk opp ladinga til 1,2-1,3 bar så holdet jeg meg på det trykket slik at vi skulle få mappet den på det siden jeg kun hadde en 2,5 bars map sensor.
Er fortsatt en del trykking igjen siden momentet dabber av på topp men det gikk helt greit å kjøre med og det var "safe"
Fikk kjørt en god del på søndagen og ble kjent med bilen og turde satse litt brett, det var skikkelig deilig å kunne ligge gjennom breisladdsvingen med max rattutslag å justere sladden med bare gassen og flammene sto ut av eksosen :D tror jeg må få mere rattutslag til neste gang ;)
Her er 2 bilder som er tatt av http://www.brafoto.net under litt grip kjøring/mapping :P
1575
1576
Håper noen fikk tatt noe bilder av kjøring i dag men er litt i tvil på det siden det nesten var fritt for folk i dag, glemte også helt av å filme oppi alt stresset :/
Fant ett par til :)
1577
1578
1579
Jan-Einar Jenssen
11/06/12, 00:12
likte det øverste bildet :D og vindusviskere er luksus? :p
Me2 litt røyk og greier ;)
Kan ha vært i fra en av de første gangene jeg fikk testet ligge brett på lørdag før dem skulle stenge bana for dagen når vi just hadde fått kontroll på ladinga :D
Hadde bare en visker siden ene pussergummiene var knekt så den ikke satt fast, så måtte bare rulle inn andre arma med gaffa for å få kjørt når det regnet :P
Artig :D
Godt å se at redskapen brukes :)
Edit: Jeg tror du må justere venstre lykt litt ned. Ser ut som at den lyser litt høyt mtp blending :)
:D
Lyktene er fatkisk justert for lavt, men ser på bildene at jeg må ha en jordingsfeil på høyre lykt :P
Sleit også litt med at turbo løsner og baklokket på turboen løsner så jeg skal få gjengett opp i grenrøret for å sette inn m10 pinnbolter og få skikkelige muttre og til turbo og baklokket.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.