Vis full versjon : Bakterius's Volvo 242-76 DRFTBRCK (21.01-2013) Bil blir byttet ut.
Digg. :D Får bare mer lyst til og begynne på min.. Dessverre en uke igjen til den skal på godkjenning, så må nok bare smøre meg med tålmodighet
Hehe. ja det er morro med gøy ;)
:D
Lyktene er fatkisk justert for lavt, men ser på bildene at jeg må ha en jordingsfeil på høyre lykt :P
Sleit også litt med at turbo løsner og baklokket på turboen løsner så jeg skal få gjengett opp i grenrøret for å sette inn m10 pinnbolter og få skikkelige muttre og til turbo og baklokket.
Ja kanskje det er jordinga som er feil på motsatt side.
Hva er det som skjer med bila våre der alt løsner? Du hadde vel balansert bunndel også? (har alzheimer jeg ama)
Du kan også prøve nord lock-skiver om du plages med muttre som løsner. Jeg kjøpte via ebay og fikk dem etter fire dager. http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=nord+lock&_sacat=0 Fikk kikket litt på bilen din på Mo på lørdag, så veldig tøff ut:)
Ja kanskje det er jordinga som er feil på motsatt side.
Hva er det som skjer med bila våre der alt løsner? Du hadde vel balansert bunndel også? (har alzheimer jeg ama)
Kan kanskje ha noe med bruken også :P Men slik som vi kjører skal det brukes ;)
Du kan også prøve nord lock-skiver om du plages med muttre som løsner. Jeg kjøpte via ebay og fikk dem etter fire dager. http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=nord+lock&_sacat=0 Fikk kikket litt på bilen din på Mo på lørdag, så veldig tøff ut:)
Hehe jo takk. begynner å komme seg :)
Kanskje satse på ovale kobber muttre og nord lock skiver? :P
Argh. vil kjøre mer :P men det sier ikke pengboka nå for tia :/
Du har jo 2 kanner bensin igjen ;)
Du har jo 2 kanner bensin igjen ;)
Joda :)
Men koster litt om man skal komme seg på noen andre treff en på ACR :/
Jan-Einar Jenssen
11/06/12, 21:52
trenger jo ikke å dra på treff for litt missbruking av bil ;)
Nja, er litt for glad i lappen for slikt :P
Jan-Einar Jenssen
11/06/12, 21:59
hehe, trenger jo ikke gjøre noe forran di sortkledde heller da:p
Nja, er litt for glad i lappen for slikt :P
Man kan jo ha det morro opp til 90 km/h.. har litt tenning som skulle vært mappet på topp ;) så vi må ut å dra'n litt i 3:a :p
Jan-Einar Jenssen
11/06/12, 22:59
evt morro på plasser der disse statslakeiene ikke er ;)
Må nesten få fikset noe eksos først :P
Jan-Einar Jenssen
11/06/12, 23:01
sånnt tull :p
artig å slå av en liten volvoprat på acr :) rå bil du har, ser jo ut til å funke greit også ;)
Hehe jo takk. begynner å komme seg :)
Kanskje satse på ovale kobber muttre og nord lock skiver? :P
Hallois, som jeg kanskje nevnte på ACR så har jeg "ovale" kobbermuttere. skal til bodø på lørdag så kan ta med om du vil ha, men det er M8, mulig du prata om M10 her en plass.
eller kanskje du har bestilt selv?
artig å slå av en liten volvoprat på acr :) rå bil du har, ser jo ut til å funke greit også ;)
Hehe. ditto =)
Begynte å funke litt till slutt, men blir likar neste gang :)
Hallois, som jeg kanskje nevnte på ACR så har jeg "ovale" kobbermuttere. skal til bodø på lørdag så kan ta med om du vil ha, men det er M8, mulig du prata om M10 her en plass.
eller kanskje du har bestilt selv?
Har fått tak i men ellers takk for tilbudet =)
Mangler kun noe Nordlock skiver :P
Hei å hå.
Hvordan går det her?
Har du fått sett noe mer på de tinga som løsna?
Hvor kjøpte du radiatoren din? og har du mål & pris på den?
Hei hei! =)
Neida joda... lite nytt. har en liten pause nå :P
Har ikke rørt noe siden ACR, men kommer snart til å hive meg rundt få laget ny DP og få planet anleggsflatene på grenrøret skikkelig.
Så få montert gate eksosen slik at jeg få brukt bilen ltt igjen til "vanlig" ;)
Radiatoren er i fra http://www.summitracing.com er en Griffin radiator, skal se om jeg finner delenr. på den, eneste lille minus er at stuss nede imot vannpumpa er litt større en stussen på vannpumpa, så den fikk jeg sveist om til samme dim. av en kompis :)
Fant noen bilder som Motorsport-Filmer fra Nord-Norge har tatt den helga =)
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/251942_472506822760922_1089461741_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/581984_472496529428618_609663841_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/251986_472503699427901_1499209265_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/600141_472503962761208_2117982501_n.jpg
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/557732_472504572761147_2082274482_n.jpg
Delenummer hadde vært lækker :D
Hvordan syns du den kjølte ved hardkjøring på bana?
Snasent med bilder :D Tar seg bra ut bilen din :)
Skal finne delenummeret i helga =)
Lå rundt 70-80 grader på bana, nesten litt for kaldt, men nå er det jo ei relativt stor og rask bane, tror den radiatoren holder lenge :P
Alltid morsomt med bilder ;) Takk =)
Håper bare jeg får den **** carbon gruppe-a vingen snart som jeg bestilte og forhåndsbetalte i fra Realcar i slutten av februar, må si meg litt skuffa.... og nå fungerer ikke tlf nummeret til dem heller, begynner å bli redd for både penga og vingen min :/
Så ganske mye av denne på acr :p Hvor mye effekt har du henta ut? Sammenligna din med onkelen min sin 240 som er benka til 460 på hjula, og du kjørte ganke likt :p Han var dog litt nervøs med dårlig understell :)
Hehe, morsomt å høre :)
Har ikke snøring på hvor mye effekt jeg har nå siden vi holdt på og mappet hele helga og enda så fikk vi ikke mappet den ferdig på høyt turtall, jeg hadde kun godt skyv opp til rundt 5000 rpm så "flata" effekten ut, men håper på at mapping er i mål til neste treff og at det blir litt mere tid ute på banen så jeg blir skikkelig kjent med bilen ;)
Godt spørsmål :P
Det kommer an på pengboka og om jeg får meg skikkelig trekkbil snart, kan hende man dukker opp sørpå om ting klaffer ;)
du ska på rudskogen, så jeg kan få sikla på bilen din :D
Haha. time will show, har veldig lyst men Gatebil Ruskogen kan bli vanskelig siden kollegaen min er fortsatt på ferie da :/
Håper bare jeg får den **** carbon gruppe-a vingen snart som jeg bestilte og forhåndsbetalte i fra Realcar i slutten av februar, må si meg litt skuffa.... og nå fungerer ikke tlf nummeret til dem heller, begynner å bli redd for både penga og vingen min :/
Du finner vel nummer eller epostadresse på nettsida dems? Høres rart ut at det har gått så lang tid, for de er jo seriøse folk egentlig.
Har maila flere ganger, fått svar tidligere men ikke noe svar nå sist + når man prøver å ringe dem sies det at nummeret er stengt. prøvde ringe dem sist i går, synd :/
Fått på gatevennlig eksos nå? :p
Djævelsk god sofa og filma :P
Jan-Einar Jenssen
01/07/12, 18:22
Djævelsk god sofa og filma :P
det blir det gatevenlig eksos av :D
det blir det gatevenlig eksos av :D
+1 :p
Har prøveskilt på GT-R'en på fredag ;) da må du være klar til litt drag :p
Farlig å handle seg Boxee Box blir mye sofa da ja :P
Må vell få gjort noe i løpet av uka ;)
Kremt Daniel... GT-R = 4WD :P Pluss at du har sikkert juster ned litt med tanke på att vi skal drag :P
Dags med en liten update :)
Har demontert alt på turbo sia og fått planet annlegsflaten i mot turboen, så skal jeg prøve å få tak i noen nord lock skiver og pinnbolter i morgen + litt rør for å få laget ferdig DP'n så det kanskje kan bli litt kjøring i helga ;)
Planet flensen med 80 kornet sandpapir og en helt flat stål plate :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/412.jpg
DP' må kortes inn litt slik at den kommer nærmere torpedoen for å gå klar av grenrøret, tror det blir å lage 2 delt DP slik at jeg sveiser en v-band på der som jeg nå har kuttet røret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/413.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/414.jpg
Ett bilde av den "flotte" screamern som jeg brukte, flexi rør som jeg punktet i sammen etter jeg fikk rette svingene på den ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/415.jpg
Og måtte teste en liten ting når Daniel var innom med GTR-32'n (Volk TE37 19x9,5) ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/416.jpg
Nå får jeg riktignok ikke felgen helt inn pga. boltsirkel og at jeg har ekstra lange bolter ut av navene :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/417.jpg
Fikk litt lyst på :P
Di felgene hadde vært rå på bilen din :D
Di felgene hadde vært rå på bilen din :D
Kunne blitt litt porno jah :) Tror jeg ikke har sett noen andre 200 serie med slike lugger :P
Du får komme med spetzial pris ;)
Var flensen på grenrøret ditt så skakt at den hadde blåst pakningen eller?
Funnet ut mer om radiatoren din?
Pakninga var faktisk hel, men virka som den var mest skakk ut i mot bolt hullene. ligger heime med influensa nu så har ikke vært på verksted etter sist update :/
Pakninga var faktisk hel, men virka som den var mest skakk ut i mot bolt hullene. ligger heime med influensa nu så har ikke vært på verksted etter sist update :/
Ikkje bra :(
Da er det håpe at formen stiger slik at 242'n får litt TLC.
God Bedring :)
Takk, former kommer seg nå :)
Trenger litt omsorg nå, fikk nu tak i Nord Lock skiver i dag så jeg kjøpte meg 10 stk i M8 og 8 stk i M10 + 4 stk M10 pinnbolter + deformerte M10 kobber muttere, handlet også inn litt div. 3" rør/bend for å få laget DP'n skikkelig :)
Fikk også levert grenrøret til Varghaugen Motor i Bodø for å få satt inn Helicoil gjenger slik at jeg får bruk M10 pinnbolter på flensen i mot turboen, litt rart at dem har boret hullene i flensen så stor at man ikke får gjenget opp for å bruke M10. men men ordner seg :P
Høres bra ut, da blir turboen sittende fast :) var å kiket på ebay etter nordlock, dette skal førsteprioriteres på grenrør og turbo hos meg. Rått å se den videoen du la ut på face ang di skivene.
Rustfrie rør/bend du har kjøpt? ;)
Høres bra ut, da blir turboen sittende fast :) var å kiket på ebay etter nordlock, dette skal førsteprioriteres på grenrør og turbo hos meg. Rått å se den videoen du la ut på face ang di skivene.
Rustfrie rør/bend du har kjøpt? ;)
Får håpe på det hehe :P
Får poste den her og kanskje =)
http://www.youtube.com/watch?v=mgwmuZuJ02I
Rustfritt ja ;) får håpe jeg får tak på rustfri tråd i mårra da så ikke det blir rustete sveiser :P
Bruker også Nord lock skiver på baklokket på turboen så den helle ikke skal løsne igjen :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1134.jpg
Nå etter jeg har gulpa i meg Grandissen stikker jeg og henter grenrøret så jeg får satt i gang å laget DP'n og røret til WG'n =)
Sweet :D klar til litt kjøring snart da?
Har prøveskilt på frøken GT-R i helga ;)
Nice! Blir kanskje litt kjøring på søndag vil jeg tro =)
Nå burde turboen holde seg på sin plass ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1136.jpg
Ser faktisk ut som det blir rimelig enkelt å få laget til DP'n, trenger kun bruke ett 90 graders bend :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1137.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1138.jpg
Men en ting som jeg er litt usikker på er om at jeg skal kjøre screamer eller lage WG rør inn i eksosen?
Kommer bilen min til å bråke for mye med screamer om man skal kjøre på feks. Rudskogen siden det er max 100db?
Alt ville blitt mye enklere om det holder med å lage en screamer + man liker jo litt "bråk" :P
Ting burde holde seg på plass nå :)
Du kan sikkert lage returen skikkelig med en gang :)
Tror den lett klarer å passere 100 DB med screamer. De har måler ute på banen en stand også (Jeg vet bare ikke hvor, hehe)
+ at du slipper å ha eksos som soter til her og der :D Men det er nå bare meninga mi, hehe
Jeg har lagd returen min sånn. Inn i bunnen DP'n.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/521.jpg
Du får si fra hvis jeg skal fjerne bildet :)
Viss bilen skal ha skilta på, så ville jeg gått for å få wgn inn i dpn med engang, vekker mye oppmerksomhet, pluss du blir LEI utrolig fort:) Låter mye, mye finere og cleanere ut med skikkelig plystring og motorvræl, kontra kun et stort vræl :) du kan jo alltids fikse en liten lyddemper på skreamern da..men da er du jo like langt føler jeg :)
Tror jeg går for wg'n inn i dp'n for å være på den sikre siden, kjedelig å reise 18 timer for å så ikke få kjørt pga. det bråker for "mye" :P
Eksos part. 2
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1662.jpg
Måtte kappes ned ca. 4 cm. for å komme nært nok torpedoen og ikke treffe grenrøret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1663.jpg
Blir kjekt å kunne dele DP'n istedet for å løsne til midt under bilen for å feks. ta ut grenrør osv.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1664.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1665.jpg
Slik ble det ferdig sveist.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1666.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1667.jpg
Må vente på 50mm v-band flenser og en liten 50mm flexi før jeg får laget røret til WG inn i eksosen.
Så jeg kommer nok til å bruke bilen litt med screamer for moroskyld før jeg bygger om igjen ;)
Jan-Einar Jenssen
18/07/12, 00:49
se der ja:) kommet deg ut av sofan nå? :p skal du ha noe feste på downpipe så den holder seg oppe når du løsner ?
Ser bra ut :)
Jeg ser det er flere og flere som deler downpipe'n på midten.
Lurer på om det er noe jeg må se på en gang jeg har god tid :D hehe
Kommer du sørover til helga eller dropper du turen i år?
se der ja:) kommet deg ut av sofan nå? :p skal du ha noe feste på downpipe så den holder seg oppe når du løsner ?
Hehe. delvis :P
Er feste nede på DP i mot girkassen, så den drar ingen vei ;)
Ser bra ut :)
Jeg ser det er flere og flere som deler downpipe'n på midten.
Lurer på om det er noe jeg må se på en gang jeg har god tid :D hehe
Kommer du sørover til helga eller dropper du turen i år?
Thanks. kanskje det ;)
Har veldig lyst men tviler på det blir pga. tid og penger, er dyrt å reise 260 mil for kanskje 1 dag på skogen :P
Vi må jo prøve å komme oss på Gatebil i september ;) selvfølgelig med fri torsdag og fredag (og mandag) så man får med seg hele helga..
Hadde vært noe, vi får satse på det =)
Tenkte jeg skulle sjekke/skifte tennpluggene siden dem har vært igjennom litt forskjellig :P
Dem var nu mørke og fine så det tyder nu i alle fall at motor ikke har gått magert =)
Kjører med BPR7ES men er litt usikker om det er verdt å innvistere i Iridium plugger, noen meninger om saken?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1688.jpg
Og passende tidspunkt å få montert filterflytteren.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1689.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1690.jpg
Må bare få bestemt meg hvor jeg skal montert filterholderen :P
Jeg skulle prøvd BP7ES selv :/
isolatoren på plugga mine er veldig vite, og så vidt jeg har skjønt så er pluggen litt for varm da.
Ang filterflytter så må du bare finne en plass du synes er genial. Jeg har sett mange som har montert de både her og der og folk er fornøyd.
Jeg har montert min på høye vange slik at filteret stikker på undersiden av vangen, men såppas langt opp at jeg får på skliplata :) Da er filteret lett tilgjengelig og det er ingenting olja kan renne på når du bytter filter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1695.jpg
Si fra hvis jeg skal slette bilde :)
Kom også noe tøft i posten i dag :)
Bedre sent en aldri, 1-2 KG kjærlighet :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1696.jpg
Bulldoggen Bella sier hei ;)
Jeg skulle prøvd BP7ES selv :/
isolatoren på plugga mine er veldig vite, og så vidt jeg har skjønt så er pluggen litt for varm da.
Ang filterflytter så må du bare finne en plass du synes er genial. Jeg har sett mange som har montert de både her og der og folk er fornøyd.
Jeg har montert min på høye vange slik at filteret stikker på undersiden av vangen, men såppas langt opp at jeg får på skliplata :) Da er filteret lett tilgjengelig og det er ingenting olja kan renne på når du bytter filter.
Si fra hvis jeg skal slette bilde :)
Jaok, jeg må kjøre med "R" plugger siden jeg har Trionic sprutet med tenningskassetten :)
Hadde tenkt litt på å monterer den på vangen slik som du har gjort, får se hva jeg ender på i kveld ;)
Da kom man seg til slutt hjem i natt med bilen :D
Dog ikke tatt noen bilder + jeg monterte ikke filterflytteren siden jeg skal ha ett par AN10 90 gradere før jeg kapper i noen slanger.
Skal se til å få tatt noen bilder i morgen ;)
Jeg monterte hele filterflytter og filter rett bak grillen. meget lett å komme til for å skifte filter. ikke er det trangt eller grisevarmt :)
Takk for tipset, får se hva man ender på.
Slik ser det ut for øyeblikket, trenger få tak i ett 4" Sopp filter siden det er så trangt i mellom turbo og radiatoren.
Noen som har liggende? :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1778.jpg
Trenger litt rydding i kbaler/slanger men det får en ordne litt etter vært :)
Filmet noen små på drag med screamern, synes lyden var helt grei :)
http://youtu.be/c78VvSQA62U
Ikke vondt ment, men det hørtes ikke noe fint eller tøft ut i det hele tatt.. Ikke på videoen hvertfall, kanskje annerledes hvis du hadde kjørt forbi i levende live :P
Får nok ikke riktig lyd med mobiltelefon opptak, screamer er litt smak og behag, jeg synes det blir en litt tøff aggressiv lyd når man får den mmmmmmMMMMWWAAAHHH!! :P
Men det er finere lyd uten screamer siden man ikke "overdøver" turbo lyden :)
Skal også legge ut en snutt når jeg får WG'n inn i eksosen igjen :)
Gruppe-A vingen kommet på sin plass =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1793.jpg
Måtte ta ett par ekstra bilder ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1794.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1795.jpg
Trenger å få meg noen skikkelig "lugger" snart :P
Lyden er helt innafor i min bok! Både litt bråk, turbinlyd OG skrik.
Bilen har blitt skikkelig grom og tøff ihvertfall :D litt misunnelig må jeg nok innrømme at jeg er..
Jan-Einar Jenssen
21/07/12, 01:16
Bilen har blitt skikkelig grom og tøff ihvertfall :D litt misunnelig må jeg nok innrømme at jeg er..
tror vi er flere :rolleyes:
Digger dette prosjektet, og jeg er meget interessert i å få høre mer om Trionic, jeg har visst blåst luftmassemåleren, så en map-sensor hadde vært kjekt. :p
Kan du ikke summere opp sånn kjapt hvilken bil det kommer fra, og hvordan det tunes, er det canusb?
Digger dette prosjektet, og jeg er meget interessert i å få høre mer om Trionic, jeg har visst blåst luftmassemåleren, så en map-sensor hadde vært kjekt. :p
Kan du ikke summere opp sånn kjapt hvilken bil det kommer fra, og hvordan det tunes, er det canusb?
Det et motorledningsnett og styringsboks fra Saab 9000 turbo, 1994-1998 modell..
Magnetventil (ventil som styrer turbotrykk) fra Saab 9-5
TPS, IAT, vanntemp og veivakselgiver fra Saab 9000t 94-98
Mapsensor fra samme modell, men denne er bare 2,5 bar, så den tillater bare 1,5 bar overladd.
Bosch/GM 3 eller 4 bar mapsensor kan også brukes, men alle maps som har trykk som akse må da skaleres om.
Styringsboksen er modifisert innvendig og i tillegg kjører den custom versjon av programvare fra 9000t
Tillater live mapping som med MS/Autronic etc..
Mappes med canusb ja.
Edit: også er det brukt tennkassett (coilpack) fra Saab 9-5
Er ikke meningen å søple ned tråden her med dette, men er det ikke sånn at man bør bruke nett fra 94-95 modellen, da disse ikke har elektronisk spjeld, og man ikke kan bruke nett med TCS? Etter det jeg har funnet ut er det de første modellene som er mest egnelige.
Bruker dere magnetventil fra T5.5 eller T7?
Og hvordan ble plasseringen av triggeren, iforhold til 117* FØDP? Jeg så bildet på trionictuning.com, dere fjernet bare materiale mellom tre hull, og boret nye hull der det ikke er noen?
Og til sist, er det mulig å få "låne" mappet ditt, regner med det er bedre enn et 16v map fra saab til å begynne med, siden jeg også har 8v B230. :p Oppsettet forøvrig er veldig likt. :)
EDIT: Jeg har GT3071R og 500cc dyser da.
Er ikke meningen å søple ned tråden her med dette, men er det ikke sånn at man bør bruke nett fra 94-95 modellen, da disse ikke har elektronisk spjeld, og man ikke kan bruke nett med TCS? Etter det jeg har funnet ut er det de første modellene som er mest egnelige.
Det er vakumstyrt spjell på dem med TCS.. men dette er heller sjeldent man finner.. så stort sett any greie fra 94-98 funker.
Bruker dere magnetventil fra T5.5 eller T7?
Saab 9-5, så T7
Og hvordan ble plasseringen av triggeren, iforhold til 117* FØDP? Jeg så bildet på trionictuning.com, dere fjernet bare materiale mellom tre hull, og boret nye hull der det ikke er noen?
På volvo er det 60 hull og 2 som "mangler". På Saab'en skal det være 60 "vegger" mellom hullene, og ikke noe "vegg" mellom der signalet skal trigge at den er på rett sted. Så det stemmer som du skriver.
Og til sist, er det mulig å få "låne" mappet ditt, regner med det er bedre enn et 16v map fra saab til å begynne med, siden jeg også har 8v B230. :p Oppsettet forøvrig er veldig likt. :)
EDIT: Jeg har GT3071R og 500cc dyser da.
Det er modifisert komponenter i selve styringsboksen, så du kan ikke kjøre denne programvaren på en "orginal" boks. Selve programvaren som ligger på boksen er også modifisert (ting som ikke er map-relatert, altså selve koden om hvordan ting oppfører seg).
Din turbo og Marius sin leverer ikke samme luftmengde på samme trykk, så det må uansett mappes om for at det skulle kunne fungert på din bil. (Edit: dyser er jo også ulike, både størrelse og oppførsel)
Var små dyser du kjører med..? Brukte 850cc (samme som Marius kjører med nå) på min gamle 9000 når jeg kjørte GT30 oppsett på den..
ArneR: Er bare å spørre om det er noe du lurer på, er ikke redd for litt "søppling" så lenge andre kan dra nytte av det =) Jeg har ikke store kunnskapen på Trionicen men som du ser er Daniel flink og kommer inn og svarer for meg =) Takk Daniel ;)
Daniel flink og kommer inn og svarer for meg =) Takk Daniel ;)
Sender regning.. Konsulent-priser, og fakturerer for hver påbegynte arbeidsuke :p
Noen som har tanker og meninger om disse felgene? Har ikke sett noen Volvo'r med disse på :P
Purewheels som selger.
http://www.purewheels.no/bildefiler/felger_larzon/Figaro%20320.JPG
Fet juksekant. :p
Små dyser ja, hm.. :p Holder vel til mitt bruk, som vil bli ca. 300hk på hjul. :)
Skal gjøre om litt inni hjernen jeg og, for bl.a. å kunne kjøre T7 APS.
Hvordan er det forresten med logging med T5 suite? Jeg kobler det ene analoge signalet fra bredbåndslambdaen inn på EGR som forklart i selve bibelen. :p
EDIT: Var jo om du hadde endret på spesifikke verdier for å matche volvo 8v jeg lurte på, og evt. om det var like enkelt å begynne å mappe med den .BIN fila Marius allerede kjører med.
volvobrage
21/07/12, 22:42
Har sett sånne felga på 240 før, syns ikkje dei kler det:/
hadde eika ikke vært konkave ville dem blitt ala eiker men det skader ikke å jukse med litt ekstra ;)
Logging skal fungere greot :)
hadde eika ikke vært konkave ville dem blitt ala eiker men det skader ikke å jukse med litt ekstra ;)
Logging skal fungere greit :)
Skal gjøre om litt inni hjernen jeg og, for bl.a. å kunne kjøre T7 APS.
Det er mer enn som så som er endret på styringsboksen Marius kjører med ;)
Hvordan er det forresten med logging med T5 suite? Jeg kobler det ene analoge signalet fra bredbåndslambdaen inn på EGR som forklart i selve bibelen. :p
Logging funker knall. Kan også eksportere til LogWorks derfra om du vil. Husker ikke i farta, men tror vi brukte pinne 69 på Marius sin boks.
EDIT: Var jo om du hadde endret på spesifikke verdier for å matche volvo 8v jeg lurte på, og evt. om det var like enkelt å begynne å mappe med den .BIN fila Marius allerede kjører med.
Den sw som Marius kjører med er det heller få som har.. Er ikke bare mapping som er endret, men selve koden fra Saab ;)
Blir dårlig butikk av å dele ut datasprut til folk ;)
Ah, copyright du har da.. Greit nok, da skal jeg ikke spørre noe mer.
EDIT: Altså, jeg spurte deg vel ikke om å dele ut datasprut til folk? Jeg hadde bare håpet å plukke opp noen triks før jeg begynte å kjøpe inn deler. Du begynte vel som en fersking en gang du og, og spurte dem som hadde holdt på mer med det?
Jeg regner med at det du har gjort er å finne på nettet, siden Trionic er så tilrettelagt for tuning, eller er det egenkomponerte løsninger du har gjort med hjernen?
Driver du kanskje med saabtuning profesjonelt, og at det er levebrødet ditt? Isåfall skal jeg respektere det, men om du ikke har noe å tjene på det, setter jeg pris på all info jeg kan få. :)
Ah, copyright du har da.. Greit nok, da skal jeg ikke spørre noe mer.
EDIT: Altså, jeg spurte deg vel ikke om å dele ut datasprut til folk? Jeg hadde bare håpet å plukke opp noen triks før jeg begynte å kjøpe inn deler. Du begynte vel som en fersking en gang du og, og spurte dem som hadde holdt på mer med det?
Jeg regner med at det du har gjort er å finne på nettet, siden Trionic er så tilrettelagt for tuning, eller er det egenkomponerte løsninger du har gjort med hjernen?
Driver du kanskje med saabtuning profesjonelt, og at det er levebrødet ditt? Isåfall skal jeg respektere det, men om du ikke har noe å tjene på det, setter jeg pris på all info jeg kan få. :)
Du må gjerne spørre om det er noe du lurer på, men da trenger vi ikke ta den diskusjonen her i prosjekttråden til Marius. send meg PM med navn og legg meg til på facebook så kan du få diskutere Saab/motorstyring så mye du vil på chatt'en der..
Ja, jeg har vært fersk som alle andre, men jeg har også vært med helt fra starten av, lenge før trionictuning.com så dagens lys. Jeg har også vært med å utvikle T5 Car Dashboard og T5Suite programmene. Ja, det er også ting i Marius sin hjerne/software som ikke ligger ute på forum/dokumentasjon.
Jeg lever ikke av dette, men gjør det på si for å betale på husleia ;)
Urk....
Har vært litt irritert i det siste når jeg har brukt bilen pga. litt skrangling og fri eksos så jeg tok bilen en tur inn på verksted før jeg dro hjem idag for å se om jeg fant ut hva som er i veien.
Den verste skranglinga kom i fra den org. ferrita stussen, noen punktsveiser var løsnet slik at det skranglet så jeg slipte bort siste punktet så jeg fikk tatt den av.
Tror det blir å lage diesel stuss nå i stedet for pynte stussen.
Så tok jeg å fyra i gang volvoen på bukken så jeg kunne sjekke rundt om kring etter fri eksosen, kjedelig nok er fri eksosen i fra en sprekk i grenrøret på ett av de 2 rørene som går ned til WG'n, så da må man av med skiten igjen å få det sveist... Argh" :/
Det lekker her i strøket
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2646.jpg
Men ellers fikk jeg tightet noen andre v-band koblinger og fikk tukta skranglinga, så nå er det ikke fullt så flaut å kjøre med den :)
Har også fått bestilt meg 3 bar map sensor kontra den 2,5 bar sensoren jeg har nå så jeg får ladet litt mer + 5 stk. v-band klemmer uten sveiseflenser siden noen av dem jeg har ikke er så mye klem i lenger :P
Måtte også ta en liten finjustering på høyda foran siden den var litt i høyeste laget foran så nå er den litt stuka fremover ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2647.jpg
Trivielt stuk! :) Er det grenrøret fra KL-racing?
Jepp, er i fra KL. men man får vell det man betaler for :P er fornøyd ellers :)
Hadde håp om at det skulle være bra ja... Men jeg kjører intern wastegate. Kanskje jeg prøver det senere. :) Hvordan blir det med vannslangen? Nærme?
Ok :)
Blir litt nært men går bare fint om man har bandasje og noe rundt slangen, har ikke hatt noe problemer med varmen enda :)
Jaja. da har man fått i hus 3 bars map sensor og 5 nye v-band klemmer som jeg lurer på om jeg har bestilt for små :P
Men da kan det tyde på litt mekking til helga =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/119.jpg
Jaja. da har man fått i hus 3 bars map sensor og 5 nye v-band klemmer som jeg lurer på om jeg har bestilt for små :P
Men da kan det tyde på litt mekking til helga =)
For små? Er det ikke 3" du har bestilt?
Har du begynt å få ett forbruk på klemmer?
Jeg hadde det før jeg bygde om DP'n min :(
Har bestilt til 3" men så bare "små" ut her og nå, får se når jeg drar på verksted ;)
Neida er bare gamle klemmer som nok har vært tightet 100 ganger sikkert :P
I see.
Hvor bestilte du klemmer nå?
Jeg skulle hatt et par selv etterhvert.
Kjøpte på ebay.co.uk http://www.ebay.com/itm/200557096844?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 ;)
Dagens Fail! :P
Skulle "bare" gjøre noe i motorrommet så lukket jeg det igjen og prata skjit med en kompis, så kjørte jeg hjem og dro han litt på 2'a og da skjedde det noe rart. hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/188.jpg
Doh! Sånt som skjer :P
Jan-Einar Jenssen
03/08/12, 21:09
glemte du sette det i lås? :p
Dagens Fail! :P
Skulle "bare" gjøre noe i motorrommet så lukket jeg det igjen og prata skjit med en kompis, så kjørte jeg hjem og dro han litt på 2'a og da skjedde det noe rart. hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/188.jpg
Doh! Sånt som skjer :P
Nei nei nei.. da er det bare å finne kulehodet med rettetast :D
Du berget iallefall frontruta ;)
Glemte nok låsene jah. hehe
Jepp, og er glad for det :P
Jan-Einar Jenssen
04/08/12, 17:09
Glemte nok låsene jah. hehe
Jepp, og er glad for det :P
fort gjort det :p
Her har vi synderen for vannlekkasjen på volvoen, skal enten få noen til å sveise det eller så blir det kjemisk metall ;)
Samtidig få justert litt på monteringa av radiatoren så ikke kanten på intercollern gneger hull igjen :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/538.jpg
Så fikk jeg plukket av panseret og rettet hengslene/panseret så det er brukanes igjen.
Hengsler og panser har nok blitt bra svekket etter den knekken så tror ikke det kommer til å ta så veldig mange åpne/lukkinger før det knekker igjen.
Får se om man kan få seg noe lettere panser å montere etter hvert ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/539.jpg
Justerte også hengslene slik at dem løfter panseret i bakkant for å få litt bedre lufting =)
Tja nei. her har det vært lite aktivitet i det siste, har vært litt lite motivert i det siste til å holde på med bilen men satser på at det tar seg opp igjen i mot høst/vintern.
Men i går/dag måtte jeg få ut fingern for å få bilen klar til kjøring i helga ;)
Fant ingen som kunne sveise radiatoren min så jeg har fått tettet radiatoren med Epoxy 2K lurium som virka som ett slags plastelina før den herda.
Det viste seg at det ikke hadde blitt helt 100% tett etter Epoxyen så måtte på med litt Bars Leak og nå etter litt testing ser det ut til å holde tett.
Har også montert på en 16" SAAB 9000 vifte i stede for 2x10" viftene i fra Biltema, kan virke som SAAB vifta fløder en god del mere luft :)
I morgen blir det litt små mekk før man pakker inn Volvoen i bussen til en kompis og gjør klart for avreise på torsdagen til høst treffet på ACR =)
Godt å høre at du skrur igjen :)
Husk film på ACR :D
Møtte deg i Olav 5's gate for et par dager siden. Strøken bil må jeg si, likte lyden godt :D
Du må snart få en Saab logo på den der bilen.. Er jo snart mer Saab enn Volvo på den :p
Gleder meg å sjå pån :) Sats breit ;)
Godt å høre at du skrur igjen :)
Husk film på ACR :D
Hehe. ja man får se om man husker å slå på skiten :P
Møtte deg i Olav 5's gate for et par dager siden. Strøken bil må jeg si, likte lyden godt :D
Stemmer det =)
Strøken og strøken :P duger i vertfall. hehe :)
Lyden er god men bråker "litt" mere nå siden samme dag som jeg møtte deg skulle jeg ta Volvoen opp på 4-søyla bukken og da tok jeg knekken på ene v-bands kobiinga,
så nå har jeg måte ta å ofre en klemme som var ved bakpotta for å i det minste har rør bak til bakakselen :P
Gleder meg å sjå pån :) Sats breit ;)
Morsomt å høre =)
Skal satses breit når jeg får blitt litt varm i trøya ;)
Har montert varmereflekterende matte på fjærbeinet for å beskytte litt mot varmen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1620.jpg
Saab vifta montert.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1621.jpg
Så har jeg fått en kompis til å lage meg en oljetank for lufting av toppen og veivhus.
Laget den slik at den fyller krav for å kunne få lisens på bilen, skal være over 3.L på over 2 liter motorvolum.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1622.jpg
Skal legge ut flere bilder når det er ferdig montert ;)
Da var catchtanken montert på plass.
Har fortsatt en stuss ledig på tanken som jeg enten kan bruke til vacum eller for å legge en ekstra lufting i fra bunndelen, tror ikke det er nødvendig med mer avlufting??
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1683.jpg
Bella er ready to race ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1684.jpg
Så er Volvoen ferdig lastet opp og klar til avreise i morgen :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1685.jpg
Med en BMW 540 E39 til eieren av bussen som skal være med på tralle :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1686.jpg
Gleder meg og se film klippa fra gopro`n du hadde på taket ;) Du hadde mange fine sladder rundt banen på lørdags kvelden, synd det ble så våt :(
Da var man kommet seg hjem igjen etter en fin helg med masse trivelige folk og en god del kjøring på ACR =)
Fikk kjørt mye på fredag og litt på lørdagen, søndagen ble det verre med siden man gikk seg på en liten snurr på lørdags kvelden + jeg syntes olja ikke så helt bra ut på søndag så bestemte jeg meg for å ikke kjøre noe mer å heller ta det med ro og pakke lekene å dra hjem i god tid. =)
Bilde i fra vi var på tur til ACR
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2084.jpg
Bilene på plass =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2085.jpg
Kommer flere bilder i morgen regner jeg med når fotografene får lastet opp bildene sine ;)
Holder på å laster opp en snutt i fra breisladden som dessverre ble en fiasko siden rett før det var min tur gikk det ei sikring så jeg mistet all elektronikk utenom det som trengs for at motor skulle gå, så jeg hadde ikke vindusviskere og ladet kun grunntrykk siden jeg har elektronisk boostcontroller, det var i tillegg første regnet jeg kjørt på den helgen så jeg viste ikke hvordan grep jeg hadde foran, kom inn i svingen som ei "kråke" og så var det plutselig tørt parti midt i svingen som var tørt så bilen rettet seg opp :P men men shit happens, fikk i allefall prøvd meg på min første konkurranse, kommer sterkere tilbake neste gang ;)
Bilde i fra køen på breisladden :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2086.jpg
Skal også legge ut en snutt i fra litt fri kjøring med litt sladding. jeg orker ikke presse motoren rundt hele banen siden alt ikke er helt på plass. fikk også en ulyd som kommer rundt 140km/t og høres ut som det kommer i fra mellomaksel lager/oppheng. Slik som oppsettet på motoren er nå er det litt for lite effekt for å kunne dra 4 gir slik jeg vil i noen av svingene, var også litt redd for girkassen så jeg turte ikke legge inn 4 gir sammens med kontra på tur ned "nordpolen" for da tror jeg at den ville tatt kveld :P
Fri kjøring.
http://www.youtube.com/watch?v=dmpmIlGkIFA
Breisladden.
http://www.youtube.com/watch?v=f3vd3fJSTZ0&feature=plcp
Deilig kjøring Bakterius :D Nå mangler du bare den girkassa du snakka om så du kan røske å rive mellom 3-4-5 :D
Hehe takk =)
Ja jeg kjøringer liksom med den i tankene heile tia så det blir ikke så mye clutching og karate giring med M47'n :P
Ser ut som du fikk kjærra til å fungere ja. Godt at du ikke har lagt musikk på videoen, bestandig mye bedre når man kan høre motorlyden.
Et lite spørsmål; Hva var det han kompisen din syntes var så mongo med den forbikjøringen på ca 6,38 i den første filmen? Om man har veigrep til det så ser jeg overhodet ingen problemer med å kjøre forbi i svingene, gjør det stadig vekk selv, både i inngang, utgang og midt i. Man trenger jo ikke akkurat ta hensyn til møtende trafikk på banen og kjører man fortere så er det bare å komme seg forbi;)
Jauda funka sånn høvelig, men det mangla en del effekt for å få kjør slik som jeg ville, men det skal bli likar til neste år, 3 gir ble litt for kort på nordpolen og publikum svingen og 4 gir ble litt for slapt i breisladd svingen.
Joda, han var sikkert bare gira å se Audaen rive skikkelig løst i breisladd svingen :P
Fant ett bilde tatt av Lillevik Photography. http://www.facebook.com/LillevikPhotography
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2109.jpg
Du klarte deg bedre enn i breisladden enn onkelen min, haha :p Hvordan gidd det med han i bmw`n du kom i lag med? Stod rett ved der han kom, så ut som han hard stopp :(
hehe. ok :)
Joda gikk greit med han litt brannsår på nesa/lepper og venstre arm av airbagene men ellers ok ;)
"litt" misunnelig er jeg jo kanskje ;) godt å se maskineriet fungerer for deg!!
takk for film, alltid morsomt å se!
Hehe. joda det begynner å funke =) kommer også litt mer video ;)
Ett lite natta bilde ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2137.jpg
Laget en liten film for første gang =)
http://www.youtube.com/watch?v=nsAaWk-2-Iw&feature=plcp
En til snutt av KaDuMein.com på vått føre =)
http://www.youtube.com/watch?v=O_XhQxpckwI
Sleit litt med understyring når det var vått på banen, tror det kom av dekkene foran var begynt å bli rimelig slitt på dette tidspunktet :P
Larsgunnar
29/08/12, 22:25
Rått! :D
Men hva er den jævla pipelyden på videoen du lagde?
=)
Lyden kommer ved en viss hastighet så jeg tror det er mellomaksel lageret, har nytt liggende og skal skiftes snart ;)
Jan-Einar Jenssen
31/08/12, 00:06
slik lyd har jeg hatt i en girkasse :p så jeg holder en finger på at kassen din tar helg snart :p
Ok. det er jo selvfølgelig og en mulighet. hehe:P
Marius du må se og få dæ litt mere effekt i biln tel neste år. du mangla ca 100/200hk i biln din.
Stemmer det :P
Har sikkert rundt 100hk+ å hente på å få mappet bilen ferdig ;)
Jan-Einar Jenssen
31/08/12, 22:19
Ok. det er jo selvfølgelig og en mulighet. hehe:P
er vel 3dje gir som stikker avgårde :p hørtes ut som at det var der lyden var?
kommer av og til i 3 gir og bestandig i 4+5 gir, så om det er girkassa så tror jeg lyden kommer i fra kubben sia lyden kommer over ei viss hastighet.
Det trur ikkje eg, for kubben blir ikkje belasta i 4.gir.
Jan-Einar Jenssen
01/09/12, 00:51
kommer av og til i 3 gir og bestandig i 4+5 gir, så om det er girkassa så tror jeg lyden kommer i fra kubben sia lyden kommer over ei viss hastighet.
hmh, holder forsatt en finger på at tredjegiret ditt ikke liker missbruk :P eneste fordelen med di kassene der er jo at dem vokser på trær og er nesten gratise :P
Oki.
Hehe joda. Men rart lyden kommer stortsett i 4 gir/høyere hastigheter da :P
Kan hende jeg skal bruke kassa ett til treff i oktober på frøyabanen før jeg parkerer bilen for videre oppgraderinger blant annet annen kasse som tåler litt peising ;)
Oki.
Hehe joda. Men rart lyden kommer stortsett i 4 gir/høyere hastigheter da :P
Kan hende jeg skal bruke kassa ett til treff i oktober på frøyabanen før jeg parkerer bilen for videre oppgraderinger blant annet annen kasse som tåler litt peising ;)
Kan det være mellomakslingslageret ditt som er på tur til å skjære seg?
Hva slags girkasse skal du gå for btw ?
Jeg har hatt trua ei stund på mellomaksellageret ei stund og har nytt liggende så jeg kommer til å skifte det snart :)
Er ikke helt sikker på hvordan kasse jeg skal gå for, har tenkt litt på BMW ZF i fra 530D eller lignende, noen anbefalinger? =)
Jeg har hatt trua ei stund på mellomaksellageret ei stund og har nytt liggende så jeg kommer til å skifte det snart :)
Er ikke helt sikker på hvordan kasse jeg skal gå for, har tenkt litt på BMW ZF i fra 530D eller lignende, noen anbefalinger? =)
Jeg kjøpte kasse fra LMR (og utløserlager/sinterlamell) og kan ikke si annet enn at jeg er er strålende fornøyd. Eneste er at den skraper litt på 3. gir når kassa er kald. Om den var slik eller har blitt sånn i mitt eie vet jeg ikke. Ikke bryr det meg heller.
Bare å kjøre den varm så kan jeg gire og hærje så mye jeg klarer.
Ettersom den tåler mye hard giring og skikkelig riving i staken så blir kjøringa litt der etter å. Jeg vet at kassa takler det det :D
Oki, høres ikke dumt ut! =)
Er det ZF kasse du har?
Oki, høres ikke dumt ut! =)
Er det ZF kasse du har?
Jepp :)
Kjøpte herifra.
Når jeg kjøpte så var clutchpumpe inkl. men det står ingenting om det nå, så det burde du evt høre med de om
http://www.l-m-r.se/p/bmw-zf-lada-omsvetsad-for-rodblockare.html
Hvis du har nytype frontrute med gummilist, så kommer nokk lyden derfra, virket meget kjent den lyden, hadde slik på min å, kommer over en viss hastighet og når det blir nokk luftmotstand .
Flere som har samme lyd
http://forum.vccn.no/showthread.php?46438-Test-kjøring-Volvo-240-turbo-på-Rudskogen
Jepp :)
Kjøpte herifra.
Når jeg kjøpte så var clutchpumpe inkl. men det står ingenting om det nå, så det burde du evt høre med de om
http://www.l-m-r.se/p/bmw-zf-lada-omsvetsad-for-rodblockare.html
Ok. thanks =)
Hvis du har nytype frontrute med gummilist, så kommer nokk lyden derfra, virket meget kjent den lyden, hadde slik på min å, kommer over en viss hastighet og når det blir nokk luftmotstand .
Flere som har samme lyd
http://forum.vccn.no/showthread.php?46438-Test-kjøring-Volvo-240-turbo-på-Rudskogen
Hehe. ja den lyden hørtes veldig kjent ut og det er nok løsningen.
Takk skal du ha =)
T
Takk skal du ha =)
Var så heldig å fikk GoPro 2 av mamma og fruen :D
Takk skal du ha =)
Var så heldig å fikk GoPro 2 av mamma og fruen :D
Sweet :D me want. hehe.
Hehe
Takk takk =)
Da ser det ut som at man har fått seg fast garasjeplass i vinter som jeg er veldig glad for, så da blir slutt på stress skruing og må være ferdig etter vær kveld.
Så nå gleder jeg meg til flere modifiseringer og få ting litt mer på stell ;)
Har ei lita liste av ting som jeg hovedsaklig har lyst å få gjort i vinter.
Få lagt opp ledningsnett på nytt.
Montere 940 bakaksel for å øke sporvidden siden jeg skal montere justerbare bærearmer foran i fra Myranes, er litt usikker på om jeg skal montere watlink og 4-link samtidig.
Skifte girkasse og svinghjul/clutch.
Montere servo/el.servo?
Montere bur.
Montere pedalboks.
Få bilen mappet ferdig i benk før sommeren kommer igjen :P
+++
Skal du parkere for vinteren eller kommer du til å ta den ut for å kjøre på isbane med den?
Er vell lite med isbaner her oppe i nord :(
Marius Skau
25/09/12, 21:45
Vi har isbane ca 6mil fra Bodø ;)
Og jeg trur han Marius ska dit og koos seg i vinter ja :P
Vi har isbane ca 6mil fra Bodø ;)
Og jeg trur han Marius ska dit og koos seg i vinter ja :P
Steike, viste jeg ikke :D Hva heter/kalles den? Blir det arrangert treff o.l da? :)
Marius Skau
25/09/12, 22:53
Det er en bonde? som brøjter bane inne på vallnesfjorn :) Trur ikke det blir arrangert noe normalt sett. Men muligheterne er nokk der før at Bodø Car Club ordner noe enkelt :)
Dere på Mo bruker jo og ha kjøring på Røssvold (Bilcrossbanen) på vinterstid :P Og har hendt seg at det er kjøring på Acr også :)
Det er en bonde? som brøjter bane inne på vallnesfjorn :) Trur ikke det blir arrangert noe normalt sett. Men muligheterne er nokk der før at Bodø Car Club ordner noe enkelt :)
Dere på Mo bruker jo og ha kjøring på Røssvold (Bilcrossbanen) på vinterstid :P Og har hendt seg at det er kjøring på Acr også :)
Ja, er vell en gang hver vintre, men er jo trang bane. Og masse ungdommer som er ken block :s
Bilen kommer nok til å bli parkert meste parten av vinteren men tenker å få kjørt litt på isen og brukt den litt i sammenheng når jeg skal få benka bilen ;)
Har nok tilbrakt "noen" timer i valnesfjorden pga. isen ;)
Bilde av litt Volvo godis som er kommet =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1774.jpg
¨hadde du giddi å lakt dem på kjøkkenvekta å sett forskjellen kontra org bruer?
Det kan jeg gjøre, det kjennes ut som dem kan være en del tyngre men det får bare være :P
Får ikke veid dem før jeg får flyttet inn i garasjen og forhåpentligvis blir det ikke lenge til ;)
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 2
Marius Skau
30/09/12, 22:44
Kor du er heldig og fådd deg garasje Marius? :)
Har fått meg plass ute på "Longbeach" Men vi får se, lukter litt på hus og garasje utenfor byen som hadde vært enda bedre =)
Marius Skau
01/10/12, 18:48
Det er alltid bedre på "landet" :)
Hehe jau =)
Bydde faktisk på hus med garasje på freddan på Skaug ;)
Men jeg stoppa å by på 2 siden jeg ikke syntes det var verdt mer med tanke på det som måtte gjøres med huset årene fremover :/
Da var bærearmene kommet seg på plass :)
Nå mangler jeg å få forlenget styrestagene og få breddet skjermene for å få plass til mere sporvidde og vinkel :)
Kan si man gleder seg til å få testet dette.
Og de nye bærearmene var ikke så mye tyngre en de originale :) hadde dessverre ikke vekta tilgjengelig i kveld når jeg skifte dem ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1080.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1081.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1082.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1083.jpg
Kan du ta ett bilde når hjulen står rett fram? Skal kjøpe armene jeg også men får jo ikke noe svar fra myranes :/ Regner med du kjøpte de der? :)
Marius Skau
19/10/12, 01:05
You dirty boy :P
Blir det kjøring i vinter SKA jeg sitta på ^^
Dette er snadder Bakterius :)
Hvor mye koster dette?
Du har nok jobbet litt mere overtid enn meg i det siste, hehe.
Heftig shit :) Du får si fra hvordan første prøveturen er.
Skal ta flere bilder ble bare slik i farta, alt er kjøpt på myranes :)
Nå skal det sies at de originale styrestagene er maxa ut og jeg har enda ikke juster noe utover på armene hehe. så det må nok bli en god del forlenging av styrestagene.
Så bilen har en ekstrem spissing innover nå så den er ikke kjørbar som det er nå :P
Bærearmene og mye annet snacks finn du på finn.no http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31441359
Skal se om det ikke blir en liten video test med goproen når jeg er ferdigjustert ;)
Helt vilt hvor du satser nå! Er det drifting for fullt framover nå? :)
Blir nok hovedsaklig drifting ja :)
Men skal se om man ikke kan justere undetstellet for å få en liten mellomting :)
Da var bilen kjørbar igjen :D
Endte med å sveise styrestagene og space litt ut inne ved tannstanga for å få juster spissinga rett og litt ekstra lock.
Så når jeg har fått hentet servoen og fått laget meg justerbart rattutslag adapter kommer jeg til å leite etter noen styrestag som er lengre en de originale.
Var selvfølgelig sløv med å knipse bilder så det blir mest bilder i fra jeg var ferdig i kveld :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1223.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1224.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1225.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1226.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1227.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1228.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1229.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1230.jpg
Bærearmene er fortsatt ikke justert noe utover. så man kan med justerbare topplagringer og bærearmsettet + modifiserte styrestag kjøre bilen uten store modifiseringer av skjermene, Har fortsatt masse plass inn i mot rammevangen ved full lock slik som det er nå :)
Har bare valsa hjulbuene "ghetto style" med 2" stål rør og dradd litt i dem :P
Marius Skau
21/10/12, 23:27
Rått :)
Har du mange grader rattutslag nu sånn ca?
Tja nei ikke har ikke målt, så mange grader som du ser på bilde :P
Skal bli mye mer når adapteren er ferdiglaget og man får justert armene lengre ut ;)
Larsgunnar
22/10/12, 14:47
Hvordan gjør du det med de sveiste styrestagene? Sliper ned og gjenger opp? :)
Ser bra ut ;)
Takk :)
Kommer ikke til å pynte noe på sveisen, kommer aldri til å justere så langt inn på stagene så det går bare fint :)
Da fikk man hespa opp eksosen igjen og dratt ut å cruisa litt i kveld :)
Kan sies at man ikke akkurat har daglig dags underste lengre hehe :P men utrulig tight å fint å kjør med :)
Ett par kvelds bilder med mobilkameraet :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1254.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1255.jpg
Marius Skau
22/10/12, 21:07
Nårti får jeg påsittartur? :D
Hehe. tja det var det ;)
Det må vi vell få til en gang :)
tøft :D men du kan jo ikke ha bakhjulene så skjult lengre ;)
Hehe. nei :P
Blir å montere Volvo 940 bakaksling eller noe som fyller mer ut om ikke så lenge og få seg noen fete lugger til våren ;)
StianSkyline
31/10/12, 15:19
Fin bil du har her! :)
Takk Stian =)
Nå er volvoen klar for vinteren =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/44.jpg
Frigstad Racing
02/11/12, 05:39
Gromt prosjekt :) hadde aldri sett dette før, men her skal det følges med ;)
Moseby Racing
04/11/12, 20:25
har du max sving på de bilda lengre opp her? og fant du ut om du kunne bruke ford styrestag?
begynner og bli skikkelig bra denna drifte bilen din nå :) du får komme nedover og kjøre til året så vi får skrensa litt sammen ;)
Er max sving nå, men nå har jeg kun spaca ut styrestaga inne ved tannstanga så man får litt mere utsalg på tannstanga, neste blir å få montert servotannstang så jeg kan begynne å leite etter lengre styrestag som kan passe så man slipper å sveise styrestaget slik som jeg måtte nå med tannstang uten servo, og så få laget meg adaptere som går i fra bunnen av fjærbeinet og ut til innfestning av endeleddet så jeg kan velge rattutslaget jeg vil ha, poster bilde igjen av adapteren jeg har tenkt å lage.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/3.png
Har veldig lyst å komme nedover å skrense litt sammen med dere ;)
Håper på å i vertfall få med meg VCCN treffet til neste år :)
Larsgunnar
06/11/12, 21:09
Sjekket opp om du kan bruke Kaplhenke sine nedbyggere?
Jepp, kan ikke bruke dem siden mine fjærbein er modifisert slik at fjærbeinet går igjennom spindelen, derfor må jeg få laget slike og montere dem under "nedbyggerne" jeg har nå. Du kan se på bildene jeg har postet tidligere av coiloverene :)
Moseby Racing
06/11/12, 21:30
jeg sliter med at jeg har dårlig sving utover men innover har jeg helt syk sving så driver og prøver og finne ut hva som passer av styrestag.... jeg har jo sveist om spindla mine så trenger ikke sånn " dings" hehe. følger med her så du får holde oss oppdaterte :)
Ok :)
Så du sliter med at når du svinger brått over til høyre så tar styrestaget borti dekket på venstre side? Har tenkt litt på dette å lurt på om man skulle laget en adapter inne ved styrestaget for å få styrestag nærmere senter av spindelen eller funnet noen styrestag som er buet så dem ikke tar i hjulet.
Laget en kjapp tegning av det jeg har tenkt på. man gjenger opp inn i adapteren for å feste styrestaget og på tannstang siden må man enten bruke bolt eller mutter alt etter som om man har tannstang som har med inn eller utvendige gjenger for styrestaget.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/201.jpg
på samme tid med denne adapteren kan man slippe å forlenge styrestagene, da lager man bare adaptere så lang som man trenger den i forhold til sporvidden :)
Her er link til Dai Yoshihara's sin tidligere drifte bil hvor det er avbildet en tannstang adapter
http://www.motoiq.com/magazine_articles/id/1904/pageid/2941/dai-yoshiharas-team-falkendiscount-tire-2011-formula-d-ride.aspx
Så må man også tenke litt angående ackerman eller parallelle styring, står litt om det også i artikkelen over jeg linket ovenfor.
Fant ett tøft bilde på facebook og det viste seg å komme i siste Gatebil bladet :D
Var i en reportasje i fra Høst treffet på ACR som er banen jeg prøver å få kjørt så ofte som jeg kan =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/403.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/404.jpg
Alltid morsomt med litt bilder :)
Moseby Racing
10/11/12, 19:03
butter ikke noe sted hos meg bare har dårlig sving radius på hjulet når jeg svinger utover.men syk sving når jeg svinger inn igjen..
anngående den spaceren din har jeg tenkt på en sånn jeg. får med sånn adapter som du viser til når man kjøper wisefab til bmw sette ved indre endeledd :)
Moseby Racing
10/11/12, 19:03
kult med bilde i gatebil da ;)
jaok. er det at ene hjulet svinger mer eller mindre en andre hjulet? om jeg forstår deg riktig? :P
Som illustrert her: http://www.rctek.com/technical/handling/ackerman_steering_principle.html
Hehe ja det var morsomt =)
Lundberg Performance
10/11/12, 21:40
Fin bil :) er det beregna og ikke bruk stabstag? eller må det lages feste på rør-arman selv?
Moseby Racing
11/11/12, 11:28
jeg har som det nederste bilde less ackermann.men mye mer enn det som vises på bildet...skulle jo liksom hatt en av de to første menn får forske litt på det :)
Takk lundberg :) Man kan få kjøpt tilleggs feste for å montere stabstaget på bærearmene av Myranes.com (http://www.myranes.com) men er redd for at bilen blir rimelig understyrt om man bruker det, slik min er satt opp nå burde man kjøre med veldig gode dekk foran for å ikke understyre når man skal ta feks. en "scandinavian flick"
jeg har som det nederste bilde less ackermann.men mye mer enn det som vises på bildet...skulle jo liksom hatt en av de to første menn får forske litt på det :)
Jaok skjønner, skal også forske litt på det når jeg lager adapteren ;)
Lundberg Performance
11/11/12, 13:00
Takk lundberg :) Man kan få kjøpt tilleggs feste for å montere stabstaget på bærearmene av Myranes.com (http://www.myranes.com) men er redd for at bilen blir rimelig understyrt om man bruker det, slik min er satt opp nå burde man kjøre med veldig gode dekk foran for å ikke understyre når man skal ta feks. en "scandinavian flick"
ok, ja ser for meg det blir stivt nokk frammi der med bare uniballs'a.. hvor holdbart er det? noe må jo gi etter..
Det vil tiden vise :P
Nå bruker jeg bilen så og si kun på bane, og trur den blir bygget til reinspikka banebil etter hvert så det blir jo ikke mange km i året det kjøres :)
På driftworks har dem sånne offset spacere til styrestaga
Lundberg Performance
11/11/12, 17:32
Det vil tiden vise :P
Nå bruker jeg bilen så og si kun på bane, og trur den blir bygget til reinspikka banebil etter hvert så det blir jo ikke mange km i året det kjøres :)
hehe, ja så lenge det tåler smellen i kontra og presset hvis du kjører fort i en sving. Vurderer og sveise mine egne rør-armer så funker disse er det jo bare og kopiere.
Moseby Racing
11/11/12, 17:37
i rally cross og annen motor sport brukes jo nesten ikke noe annet enn uniballs så funker fint det. er jo en form for kule ledd så blir jo slakk i unibolsen etter vært og da kan det byttes akkurat som alle andre kuler og ledd som er på en vanlig bil :)
På driftworks har dem sånne offset spacere til styrestaga
Aha. skal sjekke dem ut :) mulig man kan få noen slike til å passe med litt modifisering.
Lundberg Performance
11/11/12, 18:00
Aha. skal sjekke dem ut :) mulig man kan få noen slike til å passe med litt modifisering.
Første jeg tenkte på var om det gikk å dreie en spacer med utv gjenge i tannstanga, og med inv gjenge og til styrestag.
Har tenkt på deg også men kan kanskje bli litt vanskelig å få offset spaceren til å bli stående i riktig vinkel nå man skrur den fast i tannstanga.
Lundberg Performance
11/11/12, 18:24
Har tenkt på deg også men kan kanskje bli litt vanskelig å få offset spaceren til å bli stående i riktig vinkel nå man skrur den fast i tannstanga.
Riktig vinkel? er jo bare en flate imot tannstanga og styrestaget
Offset spaceren jeg tegna kan det jo hende blir stående fremover/bakover/oppover eller nedover når man skal skrur den fast om du skjønner? :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/201.jpg[/QUOTE]
Moseby Racing
15/11/12, 18:15
kan jo lage et spor i tannstang og et på spaceren så du får det til og stå på samme plass hele tiden.så den ikke vrir seg rundt under kjøring :) den på driftworks er det et spor i så kunne jo i værstefall bare lagd et motsvarende spor i tannstanga med vinkel sliperen ;)
Jepp, må nok gjøre noe slik som du sier moseby :)
Det skjer nu lite for tiden her men nå begynner det å nærme seg neste økt frem i mot neste sesong, fikk flyttet volvoen til garasjen hvor det skal mekkes fremover i dag =)
Så det kommer til å bli mere action her over nyåret ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/487.jpg
Fin Datsun :)
Ikke dum den nei ;)
Jan-Einar Jenssen
10/12/12, 00:35
ikke misunnelig i det heletatt på garasje nei.. -.-
Vurderer nu å selge prosjektet for 50k
Har liksom ikke fått tilbake motivasjonen for å fortsette og vi tenker å kjøpe oss hus osv.
Vurderer nu å selge prosjektet for 50k
Har liksom ikke fått tilbake motivasjonen for å fortsette og vi tenker å kjøpe oss hus osv.
har merket meg den der "osv" der du har avertert bilen til salgs, så tenkte bare å gratulere med babyen som tydeligvis er på tur...
å et tips er jo å heller sette prosjektet på pause litt, istedenfor å selge. ikke lenge til sesongstart nå vettu ;)
har merket meg den der "osv" der du har avertert bilen til salgs, så tenkte bare å gratulere med babyen som tydeligvis er på tur...
å et tips er jo å heller sette prosjektet på pause litt, istedenfor å selge. ikke lenge til sesongstart nå vettu ;)
Hehe. Er nok ikke noe bebi på tur :P joda kunne nok sette på vent men har for tiden 4 bila og lite plass til å gjøre av dem. Skifter også jobb i neste uke så da mister jeg verkstedet :/ så jeg tenker å selge unna det meste og prioritere hus kjøp og garasje bygging med plass til prosjekter så da blir det nok likar ;)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Da blir 242'n byttet bort i nyere bruks bil og holder meg til samme merke =)
Kommer update av en V** snart, som blir mitt nye kose prosjekt ;)
Vil komme bilder i morgen om alt går i boks. hehe :)
Da er det offisielt.
Gjorde en liten innbytte deal på en Volvo V70 sent regga 2011 (2012 mod.) Drive-E som nå skal bli den pålitelige bruksbilen fremmover siden man mest sansynlig skal begynne å pendle litt ;)
Ett par bilder av bilen med sommerluggene på :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1388.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1389.jpg
Skal ta flere bilder inn og utvendig når det passer seg :)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Marius Skau
22/01/13, 18:01
Byttet med Morten Borg du? :P
Byttet med Morten Borg du? :P
Hehe. jau :P
Hvilken jobb er det du har fått deg? :p
Hehe.
Har bare 7 arbeidsdager igjen på Auto&Dekkservice så skal jeg begynne i montør yrket igjen =)
Skal montere porter for Enter Service (http://www.enterservice.no/index.php?page=kontakt&type=jpg&url=mont_web) på industri og privat markedet =)
Gratulerer med FET bruksbil. Gleder meg til flere bilder og specs på denne ;)
Frigstad Racing
22/01/13, 19:12
Fin bil :) Grattis! Må lage en tråd på den etterhvert ja.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk folkens :)
Tråden er startet ;) Blir nok å pakke på bilen litt kosmetisk ekstra utstyr osv. Skal oppdatere v70 tråden når jeg har hentet ut utstyrlista på volvo, er faktisk litt usikker på hva den har sia handelen gikk så fort :P
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Grattis med flott bil ja:D Da blir det ikke noe banekjøring på deg i år?
Blir nok ikke noe kjøring på ett par år, men kommer sterkere når his og div. E på plass :) men kommer nok til å dra til acr for festen og det sosiale ;)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
christoffer
01/05/13, 11:38
Fant ett tøft bilde på facebook og det viste seg å komme i siste Gatebil bladet :D
Var i en reportasje i fra Høst treffet på ACR som er banen jeg prøver å få kjørt så ofte som jeg kan =)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/403.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/404.jpg
Alltid morsomt med litt bilder :)
hva heter fargen? har du fargekoden? :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.