PDA

Vis full versjon : a|ex: S60 «T5-R» 019 Sort - SOLGT 14.07.18



Sider : 1 2 3 4 5 6 [7]

a|ex
25/07/13, 13:38
Det går nok bra, får den ikke opp i 280 km/t før jeg er på autobahn ;)

a|ex
27/07/13, 23:30
Da var vi tilbake fra Rudskogen, og må si meg godt fornøyd med nye gateslicks, de satt som tyggis i svingene :)

Ble ikke lange seansen idag fordi vi venta til regnet hadde gitt seg, men fikk en times effektiv kjøring på slutten av dagen i strålende sol. Rakk å sette ny pers på langstrekka med 190 km/t og rundetid på 1:50, men her har jeg nok litt å gå på ettersom jeg ikke greier å kjøre optimalt spor på den nye banen enda.

Sliter fortsatt med det jeg antar er "heatsoak" etter noen runders hardkjør, i den forstand at effekten taper seg og bilen må kjøles ned litt før den er tilbake i samme drivet. Er vel noe beskyttelsesfunksjon som slår inn for å unngå overbelastning, men jeg har ALDRI opplevd det på vei før, kun bane... Hadde trodd at den feite alu-cooleren jeg innstallerte hos ATM skulle eliminere det, men det blir kanskje aldri helt borte? Får forske litt mer på dette og se hva jeg få gjort med det!

Sees på Ål-treffet i slutten av august!

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1860.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1861.jpg

Mikael
28/07/13, 09:42
Kan være oljetemp som blir for høy med konstant belastning på bane?

a|ex
28/07/13, 10:04
Mye mulig det.... er veldig merkbar forskjell, virker som bilen plutselig går på halv effekt.

Kanskje oljekjøler og en FMIC hadde vært tingen.

Hassel
28/07/13, 12:41
Skal ikke se bort ifra at det er ECM og kutter en del effekt pga for varm olje nei.
Er jo mye driv på høyt turtall her som gjør at det blir veldig godt og varmt ;)

a|ex
28/07/13, 12:44
Kanskje det, virker ikke usannsynlig. Skulle gjerne hatt måler på oljetempen! Går det an å fikse det på disse bilene?

Blir oljetempen lavere om man bruker racingolje, eller er det kun oljekjøler som nytter?

mrstfu
28/07/13, 13:08
Kanskje det, virker ikke usannsynlig. Skulle gjerne hatt måler på oljetempen! Går det an å fikse det på disse bilene?

Blir oljetempen lavere om man bruker racingolje, eller er det kun oljekjøler som nytter?

Har inntrykk av at det er mye likheter mellom motorblokka di, og tidligere blokker i P80, og i såfall kan det hende original oljetrykksmåler sitter i et gjenget hull i blokka på fremsiden under innsuget, rett over peilepinneuttaket. Ved bruk av en Ykobling kan det hende du kan få ut oljetemp her, men hvor riktig den er kan jeg ikke svare på. Den sitter over oljenivået på kald motor, og jeg ettersom den kun måler trykk, tviler jeg på at den har direkte kontakt med olja.

Eventuelt kan du jo kjøre en sandwich på filteret og ta ut tempen derfra?

sekse
28/07/13, 13:20
Kanskje det, virker ikke usannsynlig. Skulle gjerne hatt måler på oljetempen! Går det an å fikse det på disse bilene?

Blir oljetempen lavere om man bruker racingolje, eller er det kun oljekjøler som nytter?

Oljekjøler må nok til ja :) Likevel kan det vel hende at noen racingoljer tåler høyere temp?

hgnubel
28/07/13, 21:00
Oljekjøler må nok til ja :) Likevel kan det vel hende at noen racingoljer tåler høyere temp?

Hjelper uansett dårlig hvis det er ECM som kutter effekt pga temperaturen..

Men jeg synes det grenser mot uforsvarlig å kjøre på bane med automat uten ekstra kjøler Alex ;) Ta det fra en som HAR blåst 50k+ på ny kasse.. og det helt uten banekjøring.

a|ex
28/07/13, 21:47
Har inntrykk av at det er mye likheter mellom motorblokka di, og tidligere blokker i P80, og i såfall kan det hende original oljetrykksmåler sitter i et gjenget hull i blokka på fremsiden under innsuget, rett over peilepinneuttaket. Ved bruk av en Ykobling kan det hende du kan få ut oljetemp her, men hvor riktig den er kan jeg ikke svare på. Den sitter over oljenivået på kald motor, og jeg ettersom den kun måler trykk, tviler jeg på at den har direkte kontakt med olja.

Eventuelt kan du jo kjøre en sandwich på filteret og ta ut tempen derfra?

Takk for tipset, dette skal sjekkes ut! :D

mrstfu
28/07/13, 21:53
Takk for tipset, dette skal sjekkes ut! :D

Gjør det. Sitter ca midt på blokka under innsuget, og under bankesensorene. Går en ledning til føleren, ettersom jord hentes i blokka.

Alt dette er fra en P80blokk, så ikke få for store forhåpninger:-)

Christian
28/07/13, 21:55
Det er oljetempføler og oljekjøler på blokka orginalt.
En ekstern luftkjølt oljekjøler hadde nok hjulpet.

Litt usikker på hvordan du kan hente ut oljetemp fra motorstyringa, men det går hvertfall ann via OBD porten.

a|ex
28/07/13, 22:01
Da er det jo håp! Så i mitt tilfelle er det oljekjøler på automaten som er aktuelt, ikke en ekstra oljekjøler til motorblokka?

Marius
28/07/13, 22:02
er i hvertfall liten vits i å hente ut oljetemp ifra oljetrykksbryteren da det ikke er noen sirkulasjon der.
få sveiset inn gjenge i bunnpanna eller finn mulighet for olje temp der. eneste som er riktig å gjøre

a|ex
28/07/13, 22:04
Hjelper uansett dårlig hvis det er ECM som kutter effekt pga temperaturen..

Men jeg synes det grenser mot uforsvarlig å kjøre på bane med automat uten ekstra kjøler Alex ;) Ta det fra en som HAR blåst 50k+ på ny kasse.. og det helt uten banekjøring.

Nei det vil jeg jo helst unngå, så en kjøler er sikkert en lur investering. Når det er sagt virker det som kassa mi er i prima condition til tross for mye aktiv bruk og banekjøring, men så er jeg også nøye på vedlikehold (flusher en gang i året) og riktig bruk :)

Slurver man her og i tillegg trekker mye tungt er ikke raset langt unna..

Petter
28/07/13, 22:06
Ja, men rundetidene jeg tok på deg i går, kjører den grønne poloen som ofte er på trackday ifra deg. :)
Den er 1,4l med understell og dekk. :)

a|ex
28/07/13, 22:07
Litt usikker på hvordan du kan hente ut oljetemp fra motorstyringa, men det går hvertfall ann via OBD porten.

Da burde man vel i teorien kunne fått det opp i kjørecomputeren i dashbordet?

a|ex
28/07/13, 22:10
Ja, men rundetidene jeg tok på deg i går, kjører den grønne poloen som ofte er på trackday ifra deg. :)
Den er 1,4l med understell og dekk. :)

Da tror jeg du målte feil runder... uten at jeg vet noe mer om den poloen. Men noen topprunder ble det aldri :)

a|ex
28/07/13, 22:16
Hvem leverer btw habile oljekjølere som passer til disse bilene?

Petter
28/07/13, 22:23
For en stund tilbake hadde jeg en app som kunne lese ulsnt annet oljetemp via obd dongle jeg hadde fra ebay. Irriterer meg at jeg ikke husker hva den appen heter....

a|ex
28/07/13, 22:25
Ahh....det hadde jo vært genialt! Skal søke litt :)

ovlov86
28/07/13, 22:33
Appen "Torque Pro" kan iallfall brukes til å lese av oljetemp via bluetoothadapter i obd-porten.

Petter
28/07/13, 22:42
Det het den ja...

Daniel V
28/07/13, 23:26
ER det oljetempen i blokka du mener gjør at bilen kutter effekt eller oljetempen på kassa?

En racingolje holder ikke lavere temperatur enn vanlig olje, den holder bare bedre på smøreegenskapene ved høyere temp enn det en vanlig olje gjør :)

mrstfu
28/07/13, 23:32
ER det oljetempen i kassa du mener gjør at bilen kutter effekt eller oljetempen på kassa?


Ehhh?

Daniel V
28/07/13, 23:39
Ehhh?

Haha, endret det nå :p

Sollien
29/07/13, 00:19
Appen "Torque Pro" kan iallfall brukes til å lese av oljetemp via bluetoothadapter i obd-porten.

Blåtannadapderen finner du på ebay.. elm327 om jeg ikke er helt på bærtur; ) tror jeg betalte noe ala 180-200kr ink porto fra kina.. kan lese av en del og får lest ut noen generiske koder.. ikke helt optimalt men duger til sitt bruk :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Nero
29/07/13, 00:43
ER det oljetempen i blokka du mener gjør at bilen kutter effekt eller oljetempen på kassa?

En racingolje holder ikke lavere temperatur enn vanlig olje, den holder bare bedre på smøreegenskapene ved høyere temp enn det en vanlig olje gjør :)

Vil ikke olje med bedre smøreegenskaper sørge for mindre friksjon og dermed mindre varmeutvilking?

mrstfu
29/07/13, 01:03
Vil ikke olje med bedre smøreegenskaper sørge for mindre friksjon og dermed mindre varmeutvilking?

Det er jo en ting, men om oljetemperaturen blir for høy på blokka under aggressiv kjøring, kan jo det skyldes helt andre ting enn friksjon. En motor utvikler liksom en del varme i seg selv, sett bort fra friksjonen:D

Til sammenligning, selv om det er en helt annen type motor, på firmabilen har jeg aldri opplevd høyere oljetemperatur enn 106grader, iflg instrumentet. Riktignok en 1.6tdi, men den brukes tidvis hardt den og, eksempelvis til å dra feite kabler gjennom trange passasjer.

Steen
29/07/13, 13:25
Kjørte med racing olje på min bil på banen, slet og med at motoren gikk varm!

Mikael
29/07/13, 16:30
Er det ikke termostat på oljekjølinga på motor? Lite erfaring med volvo femmer, men på mange nyere BMW vet jeg at termostat til oljekjøler har begrensa mye av kjølinga når man presser de på bane..

Vet ikke helt hvordan det er med oljekjøler her jeg, men den ligger vel ikke akkurat veldig gunstig til mtp. på luftgjennomstrømning. kanskje en elektrisk vifte på den i tillegg ville hjulpet.

Steen
29/07/13, 17:26
Fant denne her hos vivaperformance, kan det være noe å sates på, eller må man ha en større ekstern oljekjøler?
http://www.vivaperformance.com/engine-oil-cooler-upgrade-5-cylinder-turbo-engines/

Marius
29/07/13, 17:47
Fant denne her hos vivaperformance, kan det være noe å sates på, eller må man ha en større ekstern oljekjøler?
http://www.vivaperformance.com/engine-oil-cooler-upgrade-5-cylinder-turbo-engines/

alt er bedre enn ingen ting og når focus RSen kjører med det så tror jeg det holder en liten stund for dere og

Daniel V
29/07/13, 17:54
Vil ikke olje med bedre smøreegenskaper sørge for mindre friksjon og dermed mindre varmeutvilking?

Friksjonsvarmen her blir minimal i forhold til den varmen som kommer fra sylinderne. :) Den varmen blir så høy at friksjonsvarmeforskjellen på racingolje og vanlig olje blir en dråpe i havet :) Men ved rolig kjøring kan man nok se en forskjell ja :)

Hassel
30/07/13, 20:47
Flere nyere bensinmodeller som kjørere med en lignende oljekjøler som det der ja :)

hgnubel
30/07/13, 21:03
Om den motoroljekjøleren holder eller ikke blir vel litt som å spørre om hvor mye motoreffekt som er nok, eller hvor godt grep dekkene bør ha ;)

Nå kan ikke jeg se sånn enkelt hvor mye større denne fra viva/focus RS er, men hvis den er større så hjelper den jo på. Noen som har prøvd? Og hvis noen skal prøve, får dere lånt med dere VIDA og tatt ut noen grafer av oljetemperaturen ved ca sammenlignbare forhold før og etter? Det hadde vært artig å se..

Texascom
30/07/13, 22:47
E85 Alexander, E85 :cool:

Marius
11/08/13, 14:16
Har du tatt vare på orginal dysene ifra t5en din.??

a|ex
12/08/13, 12:40
Marius: Dem ble donert til Autotech. Trenger du nye?
Texas: Jojo..;) Merker du ingen heatsoak-tendenser på din?

Ellers: Blåtanndings for avlesing av oljetemp via ODBII bestillt, så får vi se om vi får det til. Vurderer å bestille oljekjøler til begge bilene for montering før neste sesong! :)

Marius
12/08/13, 14:18
ja jeg trenger ett sett med t5 dyser, eller rettere sagt bror trenger....
men er jo ingen tilsalgs

Texascom
12/08/13, 19:16
Tuktet en hel dag på skogen i stekende sol (29 grader i skyggen) - stabil og "kald" temp ;)

a|ex
12/08/13, 21:27
Høres lovende ut. Må være noe annerledes med R'en enn den gamle T5'en da, kan ikke skjønne at det har noe med E85 å gjøre. Gleder meg til å teste min egen 06' R på Rudskogen - blir IC-skifte på den også :)

a|ex
12/08/13, 21:29
ja jeg trenger ett sett med t5 dyser, eller rettere sagt bror trenger....
men er jo ingen tilsalgs

Sjekka ebay? Kjøpte mine grønne S60R-dyser der. Ellers er det jo bare å legge inn en bestilling hos nærmeste biliaforhandler.. ;)

Hassel
12/08/13, 21:33
R`n har vel også original oljekjøler :)

Nick V70N
12/08/13, 23:24
Høres lovende ut. Må være noe annerledes med R'en enn den gamle T5'en da, kan ikke skjønne at det har noe med E85 å gjøre. Gleder meg til å teste min egen 06' R på Rudskogen - blir IC-skifte på den også :)

E85 gir mye "kaldere" forbrenning, så det kan absolutt ha noe med saken å gjøre.

Texascom
12/08/13, 23:38
E85 sørger for kjøling i en helt annen klasse ja!

a|ex
12/08/13, 23:40
Akkurat ja... hvorfor var det ingen som fortalte meg det før jeg kjøpte R med automat? :rolleyes:

Texascom
13/08/13, 05:35
Jeg har sagt det lenge, men ikke direkte ;)
E85 krever mer drivstoff, og mer væske fører til desto bedre kjøling :)

Fon min del ble jeg overrasket over hvor mye utslag det gjorde!

a|ex
13/08/13, 06:14
Hehe ;)

Du merket med andre ord effekttap som følge av varme og hard belastning før?

Texascom
13/08/13, 08:36
Nei, men motoren går vesentlig kjøligere nå :)

a|ex
13/08/13, 20:03
IPD HD fjærsetene etter demontering, metallhylsen var revet tvers av resten av fjærsetene:


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/784.jpg


Har sendt en klagemail til IPD og nå og forlangt kompensasjon for ekstrautgiftene det har påført meg. Satser på at jeg får noe gratis ved neste forsendelse over dammen ;)

Steen
14/08/13, 07:37
Så kjent ut! :p

GMV
14/08/13, 09:17
For no dritt!!

a|ex
14/08/13, 22:41
Jepp...allikevel hevder IPD at disse ryker mye sjeldnere enn originale volvo-seter. Mine originale hadde sitti på bilen i minst fem år og var ikke ødelagt da jeg satt på IPD sine, som altså tok kvelden før det hadde gått to år - og jeg kjører 12.000-15.000 km i året.

Her er svaret fra IPD:

"Thank you for taking the time to communicate your experiences with our products. I am sorry that you are unhappy with the performance of our HD spring seats, and I’ll do my best to explain our position on the matter.

The spring seats are a weak point within the front suspension design of P2 chassis Volvos, and we’ve seen failure of all spring seats available for these vehicles, be them OEM, ipd HD, or other aftermarket offerings. We’ve certainly seen substantially fewer failures of our HD spring seats than the OEM options, although the reality exists that these are components with a high failure rate regardless of manufacturer.

The nature of the failure that is illustrated in the photos you provided is consistent with the failure of all spring seats, not just the ipd-branded products. With all due respect to your Volvo mechanic, failure in this manner is incredibly common and as I stated above is exaggerated in OEM spring seats. The failure doesn’t just happen all at once, and judging from the wear marks on the inside-middle portion of the spring seats these had been wearing for quite some time before they eventually broke through.

The spring seats you purchased from us are unfortunately out of warranty, however due to your long purchase history with ipd I would like to offer some kind of a refund or exchange in order to rectify your displeasure with the product. I can send you a new set of our HD spring seats, a set of OEM spring seats, or I can refund you for the set purchased back in 2011. Please let me know which solution appeals to you the most, and I’ll take care of it.

Let me know if I may be of any further assistance, and thank you for your business!"

gaupe
14/08/13, 23:20
Dette er bra service :-)

a|ex
15/08/13, 00:04
Greit nok.. :)

sekse
15/08/13, 08:29
Først fraskriver de seg alt ansvar og så refunderer de hele beløpet :p

Det er vel å inrømme at det er dårlige produkter?

a|ex
15/08/13, 12:15
Noe i den retningen...eller så vil de ikke miste gode kunder.

Daniel V
17/08/13, 00:56
Bra de vil gjøre opp for seg da :) Nå har du jo litt å velge i også :p

hgnubel
17/08/13, 09:38
Hadde ikke du noe knirk før disse gav seg helt, eller blander jeg med noe annet?

Bra ipd ordner opp :)

Daniel V
17/08/13, 11:55
Hadde ikke du noe knirk før disse gav seg helt, eller blander jeg med noe annet?

Bra ipd ordner opp :)

Haha, der leste jeg alvorlig feil :p "Hadde ikke du noe knerk før disse gav seg helt, eller blander jeg med noe annet?" :p

a|ex
17/08/13, 12:28
Stemmer det Hgnubel, noe som forsvant litt, men som nå er tilbake igjen. så det må være noe annet i forstillinga. metallisk knirkelyd ved mye rattutslag f.eks ved kjøring i parkeringshus. Ser ikke noe feil noe sted i forstillinga, og har ikke hatt tid til å forske noe mer på det...

hgnubel
17/08/13, 12:52
Ikke bare tørre utslagsbegrenserene da?

mrstfu
18/08/13, 13:37
Hvilken refunderingsmulighet går du for? Regner ikke med det blir IPD HD-seter?

Og... ikke for å være kritisk, men hr du noen annen grunn til å velge IPD sine i utgangspunktet, ved siden av forhåpentligvis lengre levetid? Ser ikke for meg at fjørseter har noen ekstrem påvirkning på veiholdningsegenskaper, om noe stiller de vel med litt komfort.

a|ex
18/08/13, 13:43
Tviler på at det er utslagsbegrenserne, det er jo plastikk, og lyden inntreffer før dem eventuelt treffer.

Får 100 dollar rabatt på neste levering, tilsvarende to IPD fjærseter. Har alt skifta til originale XC90-fjærseter så velger ikke IPD sine en gang til nei.

a|ex
20/08/13, 14:09
Her er knirkehælvette - se og døm selv:



http://youtu.be/TXnsGnX2yBA


http://youtu.be/TXnsGnX2yBA


Inntreffer kun ved sving mot høyre og nesten fullt rattutslag. Lyden kommer fra venstre side. Var under bilen og så på delene mens vi vridde på rattet - og av det jeg kunne se, og høre, mistenker jeg indre styreledd venstre side, fordi det på venstre side så ut til å bevege seg mye mer/ha større utslag innenfor mansjetten enn ved tilsvarende rattutslag på høyre side. Både indre og ytre styreledd/arm ble byttet i fjor, men kan det ha hoppet ut av posisjon eller noe sånt?

Har utelukket at dette har noe med fjærseter/lager/gnissing å gjøre, er ikke der lyden kommer fra. Bærebruforinger og lenkearmer virker ok.

Daniel V
20/08/13, 15:13
Det var da ganske voldsomt også da! :)

a|ex
20/08/13, 15:22
Var det, blitt verre, og nå orker jeg ikke mer. Bilia i løpet av uka tenker jeg! Hvis ingen av mekanikergutta her inne kan påpeke feilen, først ;)

Petter
20/08/13, 18:04
Prøvd å løsne mansjett og smurt opp indre styrestag??

Byttet du lagring samtidig som fjærsetet?

a|ex
20/08/13, 18:38
Nope, har ikke det. Er det vanlig å måtte det et år etter dem har blitt skifta? Åssen løsner jeg mansjetten?

Bytta ikke lager, dem ble inspisert og funnet i orden. Er jo bare to år gamle også, men er ikke der det knirker nå.

Petter
20/08/13, 20:16
Ta av hjul og ta bort klemma inn mot tannstang, og dra mansjett ut mot navet.

Ikke vanlig å måtte smøre de nei. Siste bil jeg vet hadde det problemet var på 740..

a|ex
20/08/13, 20:49
Aha! Takk for tipset, da kan jeg hvertfall få sjekka selv om alt ser i orden ut :)

To be continiued..

Torsen67
20/08/13, 21:51
Så det er ikke fjøra som gnisser mot nedre fjærskål? Har du holdt hånda på fjøra mens du svinger?

a|ex
20/08/13, 22:28
Der er det plastikkbeskyttelse, som skal være inntakt. Men skal ta en dobbeltsjekk der og! :)

Torsen67
21/08/13, 23:04
Noe jævlig til knirking ja. Det er vel kun tre ting som kan lage denne lyden; enten fjærbeina ett eller annet sted, styrearmen med yttre eller indre ledd, eller bærekula. Men har aldri hørt at sistnevnte kan lage slik lyd. Kjenner du ikke noe i rattet?

a|ex
24/09/13, 19:28
Takk for tilbakemeldingene. Det viste seg å være mistenkte, nemlig leddet mellom ytre og indre styrestag venstre side.

Forsøkte meg på Petters tips over her, men fikk ikke dratt mansjetten langt nok tilbake til å kunne påvise noe unormalt etter å ha løsnet klemma ved tannstaget (som forøvrig var et hælvette å få på igjen). Skulle jeg hatt den av måtte jeg demontert styrestaget og da er vel ny hjulstillingskontroll neste stopp.

Tok derfor og bare dynket hele leddet med silikonspray, og etter litt bruk forsvant faktisk knirkingen. Så da får vi bare håpe det varer :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1528.jpg

a|ex
24/09/13, 19:41
Ellers er det nå dags for 240.000 km service i oktober/november.

Skal også skifte stålslangene fra Evolve som sitter foran, da de har sprekt opp i gummien utenpå stålet og faktisk lakk litt bremsevæske venstre side foran under hardkjør på trackday på rudskogen. Ingen lekkasje etter det, men bremsene er litt kjekt å ha i orden...Har 6x nye stålslanger fra Elevate liggende hjemme, da jeg skal skifte slanger og væske på R'en også :)

Kommer også til å skifte slangen mellom servooljetank og motorblokka pluss dørlister på førerdøren ved leilighet, delene ligger hjemme og venter.

Legger ved et bilde fra fjelltur i hælja :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1532.jpg

Petter
24/09/13, 20:39
Takk for tilbakemeldingene. Det viste seg å være mistenkte, nemlig leddet mellom ytre og indre styrestag høyre side.

Forsøkte meg på Petters tips

Tok derfor og bare dynket hele leddet med silikonspray, og etter litt bruk forsvant faktisk knirkingen.

Jeg er bare helt sjef!!! :D

Men kan du ha hull i masjetten tro? Synes det var mye rust inni der.. I tillegg til knirking..

a|ex
24/09/13, 21:19
Hehe.. Så ikke noe hull på mansjetten. Men det kan jo forklare noe isåfall. Både indre og ytre ledd ble skiftet i fjor!

Torsen67
24/09/13, 21:53
Hvor kjøpte du dørlist og hva betalte du? Ser min også begynner å bli sliten.

Daniel V
24/09/13, 22:05
Hehe.. Så ikke noe hull på mansjetten. Men det kan jo forklare noe isåfall. Både indre og ytre ledd ble skiftet i fjor!

Hvis det er så rustent på 1 år, da er det et eller annet som ikke er som det skal ja :p På min 850 var indre og ytre ledd på HS byttet i 2003, da jeg tok av mansjetten nå i 2011 var det fortsatt ikke antydning til rust, til tross for at bilen var blitt vinterkjørt hver vinter siden det ble skiftet :)

a|ex
24/09/13, 22:27
Hvor kjøpte du dørlist og hva betalte du? Ser min også begynner å bli sliten.

IPD USA. Husker ikke prisen i farta. Den gamle har blitt velbrukt og "demper" ikke døra like godt lenger, ei fersk og fin list hjelper forhåpentligvis litt på det :)

a|ex
24/09/13, 22:28
Hvis det er så rustent på 1 år, da er det et eller annet som ikke er som det skal ja :p På min 850 var indre og ytre ledd på HS byttet i 2003, da jeg tok av mansjetten nå i 2011 var det fortsatt ikke antydning til rust, til tross for at bilen var blitt vinterkjørt hver vinter siden det ble skiftet :)

Hmmm... dette var nyttig info. Jeg regner med at dem har byttet mansjetten når dem skifta både indre og ytre stag..?? Det bør vel nesten være en garantisak hvis dette fortsatt er under året?

Daniel V
24/09/13, 22:45
Ser ut som det er gjort litt slett arbeid her mtp den mansjetten ja. Skal ikke se sånn ut etter et år. :) Til og med på 340en som er 32 år gammel er det rustfritt under diverse mansjetter.


Du får høre med verkstedet hva de mener. Kan jo være at det er en svakhet ved konstruksjonen på S60? På 850 har det i alle fall ikke vært et problem.

a|ex
11/10/13, 09:48
Jadda gitt, litt småupdates her.

- Skiftet slangen mellom servooljetank og motorblokka rett og slett fordi den gamle så helt jævli ut med sånn teip-design. Ble bra med ny, original gummislange (levert fra IPD USA).

- Byttet gummilista rundt døråpningen på førerside, da den gamle var gammal og sammentrykt. Gjort på fem minutter, og det ble merkbar, deilig forskjell ved lukking og åpning av dør :) Også denne originaldelen levert fra IPD USA.

a|ex
11/10/13, 14:49
Selger forøvrig 18T-wastegaten som satt på 18T-turboen min for en tusenlapp, hvis noen er interessert. Kun prøvebrukt, er som ny. Koster ca. 4000,- ny hos Volvo i Norge:

Betegnelsen er Mitsubishi TD04HL-18T, 300/70.

3653

a|ex
16/10/13, 18:22
Fikk det første saltet på bilen tidligere i uka på tørr vei (våt der den var saltet) i 10 plussgrader. Satans svineri!


3687

Øyvind G
16/10/13, 18:26
Har de begynt å salte allerede?! :eek:

a|ex
16/10/13, 20:19
Dessverre......

Marius Skau
16/10/13, 20:25
Her oppe har dem saltet i snart 3 uker :P

a|ex
16/10/13, 21:23
Kondolerer!

Daniel V
16/10/13, 22:55
Litt vel tidlig å begynne å salte, når føret på ingen måte fører til noen trafikkfare. Irriterende måte de gjør det på, for det er liksom bare for firmaene som har fått saltejobben å tjene mest mulig penger.

a|ex
16/10/13, 23:20
Akkurat. Burde vært ulovlig å salte på denne måten..

Bassan
17/10/13, 06:08
Brude vært ulovelig og salte i det hele tatt. Redusere prisene på dekk slik at folk kna kjøre rundt på onkelig dekk så slitter man hele problemet :)

Mikael
17/10/13, 07:09
La de salte på, så går de nok tomme igjen rundt januar :) Dumme folk..

hgnubel
17/10/13, 08:05
Står tonnevis med salt igjen fra i fjor vinter borti gaten her utenfor et lager.

Hadde føltes litt godt sånn symbolsk sett å stikke av med det, men når hver sekk er et tonn er det ikke bare å hive i bagasjerommet på V70... frakten hadde nok kostet mer bare i drivstoff enn en ny Tesla S :p

a|ex
22/10/14, 21:59
Her var det over et år siden sist jeg har oppdatert gitt, så da skal jeg se å få lagt ut noen bilder og beskrivelser av hva som har skjedd siden sist. Aller først: Har nettopp skifta motorblokk i Sverige grunnet havari og rådebank. Like etter sa trolig servopumpa takk for seg, ihvertfall har jeg fint lite servostyring igjen på bilen. Oljenivået er bra, og det er ingen ulyder, men jeg har et jævli tungt ratt, selvom det virker som jeg har noe servo innimellom.

Kan vel ikke være annet enn pumpa? Har aldri skifta den tidligere, men hvor i all verden sitter den - og er det en smal sak å fikse sjæl? :D

C.Erstad
23/10/14, 06:19
Her var det over et år siden sist jeg har oppdatert gitt, så da skal jeg se å få lagt ut noen bilder og beskrivelser av hva som har skjedd siden sist. Aller først: Har nettopp skifta motorblokk i Sverige grunnet havari og rådebank. Like etter sa trolig servopumpa takk for seg, ihvertfall har jeg fint lite servostyring igjen på bilen. Oljenivået er bra, og det er ingen ulyder, men jeg har et jævli tungt ratt, selvom det virker som jeg har noe servo innimellom.

Kan vel ikke være annet enn pumpa? Har aldri skifta den tidligere, men hvor i all verden sitter den - og er det en smal sak å fikse sjæl? :D

Hvis du har fartsavhengig servo kan de ha glemt kontaktstykke på tannstangen.
Er et kontaktstykke hvor rattakselkrysset står fast.

Petter
23/10/14, 07:29
Tror ikke så gamle biler har fartsavhengig servo.

Ja servopumpa er lett og bytte, men om det er den eller tannstang er 50% sjanse for å ta feil komponent først.
Pumpa sitter over dynamo og AC kompressor på H. side foran register reimen. ta av reimen, slang og rør, så 3 skruer.

a|ex
23/10/14, 08:51
Akkurat, da skal jeg nok prøve meg fram på egen hånd :)

Er det ikke en del ulyder hvis det er tannstanga som er problemet?

Er ikke fartsavhengig servo nei, det tror jeg bare kom på R-bilene på denne plattformen og den kjenner jeg stor forskjell på.

Torsen67
29/10/14, 13:13
Hvordan oppfører styringa seg? Hakker eller bråker den? Har du byttet olje?

a|ex
29/10/14, 13:16
Ikkeno bråk, helt lydløs. Ujevn på rattet, varierer mellom tung og lett. Skal prøve å flushe systemet før jeg gjør noe mer :)

konso
29/10/14, 21:19
Sjekka rattakselkryss?? De kan lage problemer med at de kan knipe om de er slitt?

kvkleppe
29/10/14, 21:26
hadde akkurat samme problem på en v70. krysset i rattakselen som var tørket ut.

a|ex
30/10/14, 01:46
Akkurat ja. Absolutt verdt en kikk, takk for tips!

sekse
30/10/14, 02:22
Har hatt samme problem på eldre Volvo, byttet kryss og problemet løst.

Prøvde å smøre de opp først men det ga liten effekt.

Christian
30/10/14, 08:38
Gaupe bytta vel det på sonicen og.

gaupe
30/10/14, 09:49
Her var det over et år siden sist jeg har oppdatert gitt, så da skal jeg se å få lagt ut noen bilder og beskrivelser av hva som har skjedd siden sist. Aller først: Har nettopp skifta motorblokk i Sverige grunnet havari og rådebank. Like etter sa trolig servopumpa takk for seg, ihvertfall har jeg fint lite servostyring igjen på bilen. Oljenivået er bra, og det er ingen ulyder, men jeg har et jævli tungt ratt, selvom det virker som jeg har noe servo innimellom.

Kan vel ikke være annet enn pumpa? Har aldri skifta den tidligere, men hvor i all verden sitter den - og er det en smal sak å fikse sjæl? :D

Har du tungt ratt i kvar 90 grader når du snur rundt rattet? Det er rattakselkryssa.

gaupe
30/10/14, 09:50
Gaupe bytta vel det på sonicen og.

Stemmer, der var det rustbrunt, hadde begynt å glippe og trekt saltvatn.

sekse
09/11/14, 00:56
Ble bytta nedre del av rattstamme på min R like før jeg kjøpte den. Samme symptomer :)

a|ex
15/11/14, 18:35
Har du tungt ratt i kvar 90 grader når du snur rundt rattet? Det er rattakselkryssa.

Det kan stemme sånn noenlunde! Jeg flusha servosystemet med diesel og etterfyllte med ny olje forrige uke. De neste dagene virka styringa lett og fin igjen, og jeg var sikker på at det derfor bare var noen tette ventiler som hadde vært årsaken. Men denne uka blei rattet plutselig like tungt igjen!

Rattakselkryss blir derfor neste sjekk på lista. Pumpa har jeg ihvertfall konstatert at funker helt fint. Den begynte å skrike litt etter dieselflushinga, men etter å ha gått noen kilometer med ny olje ble den tyst igjen :)

Så får vi bare håpe jeg slipper å bytte tannstang..

sekse
15/11/14, 19:58
Prøvd å smøre kryssa for å se om det hjelper litt og dermed kanskje lokalisere feilen?

a|ex
16/11/14, 06:23
Skal teste det først. Holder det med litt smørespray eller må man på med skikkelig fett?

sekse
16/11/14, 07:10
Er i så fall en fordel å bruke noe tyntflytende og penetrerende. Grease tror jeg bare vil legge seg utenpå.

fresh
13/12/14, 14:08
Nydelig bil! Vanvittig med påkost du har lagt i denne, hehe.. :)

Husker du delenr på denne plastdelen? Skal montere R-fanger på min S60 også, serru.
4745

a|ex
16/12/14, 21:50
Jo takk! Husker ikke delenummeret, men det får du vel med en kjapp telefon til Bilia tenker jeg.

Forøvrig blei plutselig rattet helt fint igjen før jeg rakk å smøre på noe, av en eller annen grunn. Er det kulda? Jaja, jeg er blid så lenge det funker :D

fresh
17/12/14, 19:50
Japps, det ordnet seg :)

immortal92
26/01/15, 22:58
Er rattet ditt fortsatt fint? Har fått samme symptom på min R.. Frydenbø skal flushe systemet på onsdag, håper det virker.

Ivar Hestø
29/01/15, 16:34
Skal teste det først. Holder det med litt smørespray eller må man på med skikkelig fett?

Kan prøve med smørespray designet for motorsykkel-kjede. Inneholder løsemidler, som trenger inn i o-ringskjeder, for så og fordampe så bare fettet blir liggende igjen i ledda.

a|ex
03/02/15, 15:57
Rattet er fortsatt fint ja, så det var nok bare flushinga som måtte gå seg til :)

sekse
03/02/15, 17:02
Så bra!

Blir det skilt på R`n snart? :)

a|ex
03/02/15, 17:46
Ja, det blir nok det i løpet av våren tenker jeg. Så får jeg se om det blir salg av denne her eller ikke, litt usikker foreløpig :)

Tok noen runder med R'en ute på parkeringsplassen her i går faktisk - med gateslicks på underlag av snø og is - den blei tailhappy for å si det sånn! Ikke noe å si på responsen på bakhjula ;)

sekse
03/02/15, 17:56
Ja, det blir nok det i løpet av våren tenker jeg. Så får jeg se om det blir salg av denne her eller ikke, litt usikker foreløpig :)

Tok noen runder med R'en ute på parkeringsplassen her i går faktisk - med gateslicks på underlag av snø og is - den blei tailhappy for å si det sånn! Ikke noe å si på responsen på bakhjula ;)

Såpass ja :p Haldex`n fikk jobbe da tenker jeg.

Kanskje like greit å kvitte seg med T5`n om R´n er tiltenkt samme bruksområde?

a|ex
03/02/15, 17:59
Ja, det avhenger bare litt av behovet og jobbsituasjonen. Må se an litt, sitter langt inne og kvitte seg med T5'en gitt - og så vil jeg jo gjerne ha begge med på treff samtidig ;)

Eirik R
05/02/15, 21:54
Ja, det blir nok det i løpet av våren tenker jeg. Så får jeg se om det blir salg av denne her eller ikke, litt usikker foreløpig :)

Tok noen runder med R'en ute på parkeringsplassen her i går faktisk - med gateslicks på underlag av snø og is - den blei tailhappy for å si det sånn! Ikke noe å si på responsen på bakhjula ;)

Min var også veldig tailhappy da jeg hentet den, svaret lå i vinterdekk fra uke 38-2003. Blir gammelt det og spesielt på en bil registrert i 2005. Men med dårlige bakdekk kommer baken fort ut på disse med dårlig feste. Jeg løste dette med et sett Hakka 8 med alt for mange pigger iflge norske myndigheter.

a|ex
12/02/15, 12:09
Nå er det jo ikke alle som har noe imot at rumpa slipper litt.. ;)

GMV
15/02/15, 11:58
Breisladd med V70N er sjeldent syn. Men gud så moro! :)

a|ex
17/03/15, 19:08
På tide med en liten update!

Er i og for seg lite nytt her om dagen, etter at jeg skifta motorblokk i høst da rådene tok kvelden på Rudskogen pga en kombinasjon av generell motorslitasje, lite olje og dermed lavt oljetrykk. Motoren har hatt et usedvanlig høyt oljeforbruk de siste par åra så det lå vel litt i korta at dette skulle skje på et eller annet tidspunkt, men fikk meg en overraskelse over hvor lite olje det faktisk var på motoren da dette skjedde. Takk til Kromcke for skyss med henger hjem fra Østfolds dype skoger.. :)

Erstatningsblokka ser ut som ny, fungerer finfint og bruker ikke i nærheten av like mye olje. Dette er også en 2002-årgang med forsterkede råder som skal tåle mer effekt (ble en endring her fra '01), og denne hadde kun 130.000km på telleren mens den gamle hadde passert 250.000. Fikk ordna det hele inklusive montering i Sverige for en brøkdel av hva det hadde kostet meg her til lands. Sjekket prisen på Bilia mest som en faktaopplysning; Ca. 130.000 kroner :)

Problemene jeg opplevde med servostyringa ble også borte etter at ting hadde fått gått seg til litt etter at jeg flusha hele systemet med 10 liter diesel og deretter volvos originale servoolje før påfyll. Fikk seg nok et dieselsjokk i starten for skreik fælt noen mil før den blei lydløs, og gikk enda et par uker før rattet hadde silkemyk gange igjen. Men siden har den vært strøken gjennom vinteren!



Her står bilen havarert på Trackday på Rudskogen etter bare 2-3 oppvarmingsrunder på banen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/837.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/838.jpg




Havarert motor, ingen ytre tegn til skader heldigvis - bortsett fra blokka er tross alt det meste oppi her så godt som nytt og i svært god stand:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/839.jpg




På vei til Sverige med leiebil og leiehenger, innom Bilia Drammen for en siste inspeksjon før avreise:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/840.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/841.jpg




Ja, det glemte jeg nesten. Bilen fikk også nye skiver og klosser rund baut, samt Endless RF650-bremsvæske i høst. Vurderte å selge bilen for 150.000 i fjor før det ble skifte av ny motor og bremser + godkjent EU-kontroll. Har derfor oppjustert prisen til 175.000,- som veiledende forhandlingsgrunnlag hvis noen er interessert. Fortsatt ikke sikker på om jeg skal beholde denne i tillegg til R'en :rolleyes:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/842.jpg

a|ex
18/03/15, 18:47
Tenkte jeg kunne by på noen bilder fra hverdag og ferie fra de par siste sesongene jeg ikke har fått lagt ut enda :)


Her i feriemodus, fra Europas høyeste fjellovergang, Col de La Bonette, 2812 meter over havet, fantastisk kjøretur:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/926.jpg




Varmt i været på Sicilia, kjekt med nyserva AC:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/927.jpg




Fikk strekt litt på beina på Autobahn, klokka inn 274 km/t på GPS'en over en lengre strekning som cruisingfart, hadde trolig 280+ senere da GPS'en var av:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/928.jpg




Vintermodus:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/929.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/930.jpg




17. mai-modus:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/931.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/932.jpg




Nyvaska sommermodus:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/933.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/934.jpg




Øvelseskjøringsmodus - junior er glad i å ratte i en alder av seks måneder :cool::

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/935.jpg

sekse
18/03/15, 18:47
Sikkert like greit å selge så kan du ha fullt fokus på R'n :)

Sitter selv i "klemma" med to entusiastbiler nå :p

a|ex
18/03/15, 18:59
Vi får sjå. Kommer det noen å blar opp så kanskje. Samtidig får jeg vondt i hjertet når jeg minner meg selv på hvor mye tid og penger jeg har brukt på denne bilen, og tanken om å kvitte meg med den.. Vil nødig oppleve det Daniel gjorde med 850'en, for å si det sånn.

sekse
18/03/15, 19:17
Ja jeg kjenner meg igjen i den problemstillingen :)

Eirik R
18/03/15, 21:45
Det er jo en utrolig flott "daglig" bil da, skjønner godt at du ikke vil kvitte deg med den. Å særlig når man kommer kjøpere som vraker bilen like etter....
Men hvordan fungerer S60 i kombinasjon med småfolk. Mye barnevogn demonterninger?

a|ex
18/03/15, 23:28
Nei, faktisk er den omtrent like praktisk som en V70, så har ikke hatt noe savn etter stasjonsvogn så langt.

Takket være stort bagasjerom går hele vogna (en svær Emmaljunga med breit sportsunderstell) rett ned i bagasjen, hvor man også får plass til kurven ved siden av selvom det da går på hengende håret. Vanligvis kjører vi bare inn kurven på tvers i baksetet ved siden av barnesetet. Veldig fort gjort. Må selvfølgelig løfte bittelitt høyere enn på en V70 hvor man bare kan skyve det rett inn, men naboen har en V70II med samme type vogn og dem må også uansett slå sammen vogna, så tar ikke noe lenger tid for oss.. :)

Spørsmålet er hva vi gjør når det evt. kommer en til ;)

sekse
27/03/15, 10:16
Jeg hadde sedan før og det gikk alltid fint med mye bagasje. Mye mer praktisk å laste inn i sedan også.

Daniel V
27/03/15, 13:29
Vi får sjå. Kommer det noen å blar opp så kanskje. Samtidig får jeg vondt i hjertet når jeg minner meg selv på hvor mye tid og penger jeg har brukt på denne bilen, og tanken om å kvitte meg med den.. Vil nødig oppleve det Daniel gjorde med 850'en, for å si det sånn.

Keep it! Med mindre neste eier blir en du kjenner som tar godt vare på det, så er det like greit å bare beholde det :)

Hva hadde du tenkt å legge deg på i pris hvis det skulle bli salg? :)

hgnubel
27/03/15, 14:33
Ikke selg til Rogaland i hvert fall [emoji14]

sekse
27/03/15, 17:19
Keep it! Med mindre neste eier blir en du kjenner som tar godt vare på det, så er det like greit å bare beholde det :)

Hva hadde du tenkt å legge deg på i pris hvis det skulle bli salg? :)

Det står litt tidligere i tråden at 175 000,- utgangspunkt for forhandlinger ;)

Øygard
27/03/15, 20:57
No har du hatt denne bilen so lenge og gjort so mykje med han at du kjem heilt sikkert til å angra viss han blir selt :) Det går an å få tak i ein an S60 men då må du gjera alt på nytt. Får alltid lyst på S60 når eg er innom denne tråden og ser den flotte bilen din :)

Per Turbo
27/03/15, 21:05
Definitivt en av Norges fineste S60 dette her, det skal du ha for. [emoji41][emoji108]



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Daniel V
27/03/15, 21:48
Det står litt tidligere i tråden at 175 000,- utgangspunkt for forhandlinger ;)

Okei :) Sitter på tlf, og da er det sjanseløst å begynne å lete i tidligere innlegg :p

a|ex
28/03/15, 05:49
Takk for skryten gutter. Jeg beholder den nok i det lengste hvis hjertet får vilja si :)

For å nyansere dette med evt. salgspris noe:

Hadde tenkt å la den gå for 150.000,- ifjor, noe jeg synes var en grei pris tatt i betraktning av stand og påkostning, samt sammenlignbare biler. Så påløp det seg ny motorblokk og bremseskifte (klosser og skiver org. R-bremser rund baut) samt EU-godkjenning i fjor høst, derfor har jeg nå lagt meg på 175.000,-. I praksis kosta dette meg rundt 45.000,-, og motoren har nå bare gått halvparten. Denne prisen er det selvfølgelig bare en entusiast som verdsetter arbeidet med bilen som er villig til å bla opp, men så har jeg ikke tenkt å la den gå til hvermannsen heller :)

a|ex
31/03/15, 00:32
Fikk i dag feilmelding i displayet på bremselysa, og etter å ha kontrollert viser det seg at begge bremselyspærene innimellom rett og slett ikke lyser når jeg bremser, mens midtlyset i bakruta alltid lyser. Noen ganger lyser det når jeg bremser, andre ikke. Både lamper, pærer (Osram) og pæreholdere er relativt nye, så jeg kan ikke skjønne hvor denne feilen ligger.

Forslag? :)

Petter
31/03/15, 08:46
Mye mulig det er Rele. Høytsittende lyset har egen krets

a|ex
31/03/15, 12:10
Takk for tipset, innom Bilia for en sjekk her nå :)

a|ex
31/03/15, 12:59
Full pott til Petter som hadde rett på første forsøk!

Kred også til gutta på verkstedet på Bilia Lillestrøm som diska opp med flott service på strak arm uten noe annen betaling enn for selve releet. Interessert i litt bilprat var dem og, da T5'en som vanlig blir tatt for å være en R

Per Turbo
31/03/15, 18:43
De gutta der borte kjenner vel den bilen godt nå slik som du tar vare på denne [emoji108]



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

a|ex
31/03/15, 20:27
Første gang jeg var innom bilia Lillestrøm faktisk, men ja nå har dem fått en introduksjon der og hehe :cool:

Daniel V
05/04/15, 01:28
Skulle jo hatt med den ordentlige Ren da når du først skulle gjøre et inntog der! :p Så slipper du den "Jeg har en ekte R hjemme i garasjen da! :p"

a|ex
05/04/15, 17:11
Hehe, velvel, den er allerede i bilia-systemet etter et par besøk i Drammen, det får holde :p

sekse
05/04/15, 17:21
Hehe, velvel, den er allerede i bilia-systemet etter et par besøk i Drammen, det får holde :p

Selv om min også ligger i systemet til Volvo sier de fleste "ååååå, en sånn R-design ja..." :p

a|ex
05/04/15, 17:30
Skulle fått sparken for å utvise slik uforstand i tjenesten!

Eirik R
05/04/15, 17:50
Selv om min også ligger i systemet til Volvo sier de fleste "ååååå, en sånn R-design ja..." :p


Skulle fått sparken for å utvise slik uforstand i tjenesten!

Ikke bra hvis de hos Volvo forhandlererne ikke kjenner historien.....

gaupe
14/04/15, 22:13
Selv om min også ligger i systemet til Volvo sier de fleste "ååååå, en sånn R-design ja..." :p

Står vel R-line i databasen.

gaupe
14/04/15, 22:13
Mista bremselysa på XC90en også no, der er det slutt på relé på REM-modulen, men integrerte kretsar, å bytte REM er jo nesten gratis ;)

sekse
14/04/15, 22:47
Står vel R-line i databasen.

Jepp, da skjønner de ingenting :p

a|ex
15/04/15, 11:37
Mista bremselysa på XC90en også no, der er det slutt på relé på REM-modulen, men integrerte kretsar, å bytte REM er jo nesten gratis ;)

Jøss, pussig det på såpass ny bil a. Var veldig greit med nytt rele hos meg ihvertfall, liten og billig fiks.. :)

gaupe
15/04/15, 19:06
Jøss, pussig det på såpass ny bil a. Var veldig greit med nytt rele hos meg ihvertfall, liten og billig fiks.. :)

Er likt opplegg på Ren din, vart endring på 05-modellen på heile P2 ser det ut som. 2007 er ingen ny bil lengre ;)

a|ex
16/04/15, 07:38
Akkurat. For meg som er vant til bil som rullet av samlebåndet i år 2000 er 2007 en del nyere :D Uansett, har aldri skiftet et rele på denne før nå så det kan jo tyde på at den nye løsningen ikke er like holdbar?

gaupe
18/04/15, 21:55
Akkurat. For meg som er vant til bil som rullet av samlebåndet i år 2000 er 2007 en del nyere :D Uansett, har aldri skiftet et rele på denne før nå så det kan jo tyde på at den nye løsningen ikke er like holdbar?

Ved å google det, så var det ikkje uvanleg at det feila på begge typene. Har fått tak i ein brukt REM-modul frå lik årsmodell som eg skal montere, må nok programmere den uansett.

a|ex
28/05/15, 10:18
Denne bilen kommer for salg om ikke lenge. Prisantydning 175.000,-. Nylig skifta motorblokk og nye R-bremser rundt om, EU-godkjent til august 2016.

Er du interessert, ta kontakt.. :)

a|ex
05/01/17, 17:54
Jada, bilen er fortsatt ikke solgt (aldri vært på finn heller).

Nå viser det seg at radiatoren er lekk, så da ble jeg "nødt" for å gå til investering av en sådan, fra svenske do88:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/126.jpg

100% alu, lover bedre kjøleegenskaper og bedre holdbarhet. Noen som har erfaringer med denne?

Skal være plug&play med samme innfestinger som original. Selges også fra Viva Performance i USA men blir vesentlig billigere fra Sverige.

Har jo 45mm alu-cooler fra før så da er vel kjøle-egenskapene på bilen å anse som ganske optimalisert :)

sekse
06/01/17, 02:26
Fin oppgradering det der! :)


Har du oljekjøleren fra xc90 også?

Hassel
06/01/17, 09:32
Med kjøling til automatkasse også? :)

a|ex
06/01/17, 21:03
Ja denne varianten er tilpasset automatkasse. Er to forskjellige, den til automat har vel den egenskapen av olje ut og inn fra automaten for kjøling i de tynne stålrøra om jeg ikke tar helt feil.

Har ingen ekstra oljekjøler seks :)

a|ex
06/01/17, 21:15
Ettersom jeg aldri har skifta AC-kondenseren kunne det kanskje vært kjekt å ta med den i samma slengen? Er jo en omfattende jobb dersom den plutselig havarerer til sommeren, og virker som den har sett sine beste dager.

Synspunkter?

Per Turbo
06/01/17, 21:17
Holder veldig med deg der, når du først er igang er jo ikke det dumt nei




| Per Turbo |
| '05 V70 2,0T Police Edition | Gatebil Recue |
| Ferno Norden | Whelen | VisionX | Gatebil |
| Fifteen52 | TØRST Energidrikk |
Instagram: perturbo

sekse
06/01/17, 22:22
Tenkte ikke på ekstra oljekjøler. Derimot kan man bytte til en tykkere fra xc90 som er bolt on :)

Har det på min. Koster lite å kjøpe en brukt f.eks. Delenr 31201912


Sent from my iPod touch using Tapatalk

a|ex
22/01/17, 16:18
Er det selve radiatoren du snakker om nå?

sekse
22/01/17, 19:09
Er det selve radiatoren du snakker om nå?

Nei, snakker om varmeveksleren bak på bunnpanne.


Sent from my iPhone using Tapatalk

a|ex
14/07/17, 22:43
Vondt som det er, kommer bilen til å bli lagt ut for salg om kort tid grunnet kjøp av en XC70 2007 (familiebil).

2006 S60R blir å beholde, men det blir litt i overkant med 2x S60 så da må denne trofaste følgesvennen dessverre få seg et nytt hjem.

Mer info og nye bilder av denne kommer!

Har i år blitt påkostet bla. følgende:

- Ny D088 alu radiator
- Nytt hjullager høyre side foran
- Nye bremseklosser foran
- Nye vindusviskere
- Sveiset eksoslekkasje på Ferrita downpipe
- 280.000km service (motor gått betraktelig kortere grunnet motorskifte)

EU-godkjent til august 2018.

Daniel V
24/12/17, 14:14
Du har den enda jo! [emoji16][emoji16][emoji16]

a|ex
13/06/18, 07:14
Da er hjertebarnet lagt ut for salg. Mye bil for penga her, håper den får et nytt hjem som behandler den like bra som jeg har gjort!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122409353&fks=122409353

http://forum.vccn.no/img-dump/2018/06/163.jpg

a|ex
18/06/18, 15:01
Da får denne seg ny eier på nordvestlandet om ikke lenge.. :)

Per Turbo
24/06/18, 10:16
Bare håpe den får det godt der og, og ikke havner i fjellveggen første helgen [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

a|ex
27/06/18, 23:48
En fyr i 50-åra som har vært volvo-mekaniker i 30 år som skal ha den, så har all grunn til å tro at den heldigvis vil bli godt ivaretatt videre også :)

a|ex
15/07/18, 22:10
Etter 11 år med mange flotte opplevelser, flere kroner enn jeg tør regne på og utallige timer med pleie og vedlikehold, er bilen nå avhentet og overtatt av fornøyd ny eier fra Førde.

Tråden kan derfor gjerne stenges/låses av moderator hvis noen leser dette!

mrstfu
15/07/18, 22:39
Stengt etter trådstarters ønske.