PDA

Vis full versjon : a|ex: S60 «T5-R» 019 Sort - SOLGT 14.07.18

Sider : 1 2 3 4 5 [6] 7

a|ex
20/09/12, 19:51
Takk for skryten :D Har imidlertid litt dårlig samvittighet nå for å ha latt det skure og gå litt uten så mye pleie som vanlig fordi bilen går litt "på vent" om dagen før jeg får den i orden...på høy tid med litt skikkelig høstshining nå!

CBV er vel den normale engelske terminologien som brukes i USA. Står for Compressor Bypass Valve.

mrstfu
20/09/12, 20:02
Riktig. Er kun i USA jeg har hørt om Boost Control Valve og, så de er glade i akronymene sine.:-)

For å si det slik: Hvorfor iverksette aktivisering av et blotert antall fremmedord når vi har så mange adekvate norske synonymer?

gaupe
21/09/12, 10:20
Det norske namnet er resirkulasjonsventil.

Petter
30/09/12, 15:42
Skulle ikke du vært på trackday i dag????

Steen
19/10/12, 20:31
Stoppa helt opp her? :eek:

Marius
25/11/12, 22:52
er bilen død eller?

Hassel
27/11/12, 22:01
Tror det :/

Steen
30/11/12, 19:13
Virker som han bruker all tia si på kvinnfolk..

GMV
01/12/12, 10:52
Ja det ble bråstopp i tråden.

a|ex
03/12/12, 16:25
Neida ;)

Ble bare en liten pause her, mer eller mindre ufrivillig... hadde behov for å la bilmanien hvile en liten stund etter mye skruing og banning i garasjen, i tillegg til at det har vært mye annet som har stått på agendaen her et par måneder :) Og spør du meg virker det som det har vært heller rolig på forumet de siste månedene ellers også... ?

Men frykt ikke, både Volvolidenskap og S60'en lever i beste velgående her, nå skal den straks innom bilia for et oljeskift og nytt batteri i sprengkulda. Har forøvrig ikke hatt tid til å forske noe mer på problemet med lugging under pådrag, men nå skal snart svenskene på banen her igjen for en endelig løsning, så får vi se...

Gleder meg allerede til tørr asfalt, sommergummi og VCCN-trackday 2013! :D

Siden september har dette skjedd:

- Skiftet til et sett nye IPD HD lenkearmer foran
- Lappet høyre Michelin Pilot Supersport fordekk etter minipunktering
- Lagt om til vinterdekk
- Forsøkt GUL Viva Performance fjør i CBV-ventilen istedenfor grønn

Resultatet på sistnevnte fjernet verken lugging eller flaprelyd, men tilførte isteden compressor-surge (tilbakeslag i turboen) fra resirkventilen fordi fjøra ble for stram og ikke slipper gjennom lufta som den skal. Det er ikke sunt i det hele tatt, så nå skal det forskes litt mer på mulig ETM-problematikk før svenskene skal settes til veggs pga problemer med ATM-softwaren..

Gikk like gjerne til innkjøp av en skikkelig garasjejekk og et par støttebukker med litt høyde på så man får kommet under og gjort litt mer på egen hånd. Her er svensken i været:

http://forumbilder.se/images/bd3201245336P8b95.jpg

Fikk fjører i alle regnbuens farger fra Viva til resirkventilen. Det viste seg imidlertid at alt annet enn grønn var for hardt for ladetrykket jeg kjører på:

http://forumbilder.se/images/4d3201245618P9a77.jpg

hgnubel
03/12/12, 17:49
Godt å se du og bilen lever a|ex :)

Virker som han bruker all tia si på kvinnfolk..

Huff, slikt blir det fort stasjonsvogn av... ;)

Steen
03/12/12, 18:47
Da var det liv igjen! Våknet opp fra høstdvalen :)
Fått noe prisanslag på nytt batteri fra Volvo?

a|ex
03/12/12, 20:13
Godt å se du og bilen lever a|ex :)

Kjører da sikker bil :D

Huff, slikt blir det fort stasjonsvogn av... ;)

Neida, er mange barnevogner som går glatt ned i bagasjen på S60'en ;)

a|ex
03/12/12, 20:14
Da var det liv igjen! Våknet opp fra høstdvalen :)
Fått noe prisanslag på nytt batteri fra Volvo?

Nope, ligger vel på rundt 1500 eller noe tenker jeg...men denne gangen blir det definitivt originalt Volvo, det er helt sikkert. Lurer på en sånn ekstra svær variant som sitter i noen av dieselbilene...:)

Sjakalen
03/12/12, 21:27
Ja de svære er digg å ha :)

gaupe
03/12/12, 21:41
Nope, ligger vel på rundt 1500 eller noe tenker jeg...men denne gangen blir det definitivt originalt Volvo, det er helt sikkert. Lurer på en sånn ekstra svær variant som sitter i noen av dieselbilene...:)

Er ein del kg ekstra det, eg skal også bytte, og kjøper ikkje traktorvarianten.

Petter
03/12/12, 21:49
Godt å se deg tilbake Alex!!!!

a|ex
03/12/12, 22:06
Takk i like måte! :D

a|ex
03/12/12, 22:07
Er ein del kg ekstra det, eg skal også bytte, og kjøper ikkje traktorvarianten.

Ikke det nei, hva ligger til grunn for den avgjørelsen? Kun vekt?

Petter
03/12/12, 22:09
Min har det store batteriet fra før..

a|ex
03/12/12, 22:10
Jeg vet ikke, men jeg mistenker at flittig bruk av stor stereo og bensinvarmeren vinterstid tærer kraftig på disse batteriene. Dem lever ikke lenge..

Torsen67
03/12/12, 23:11
Så bra ut den garasjejekken. Løfter høyt ser det ut til. Har du link til den?

gaupe
03/12/12, 23:34
Ikke det nei, hva ligger til grunn for den avgjørelsen? Kun vekt?

Kun vekt ja, har ikkje behov for meir batteri enn standard.

a|ex
04/12/12, 00:40
Så bra ut den garasjejekken. Løfter høyt ser det ut til. Har du link til den?

Mener det var 65 centimeter, og den er ganske kompakt slik at man fint kan navigere den rundt i en litt trang garasje. Veldig fornøyd med den, etter å ha undersøkt en del rundt omkring landet jeg på denne fra biltema, som kostet 2000 kroner, og de mellomste støttebukkene fra samme sted. De mener jeg løfter 55 cm. Støtter du opp bilen på de bakre motorfestene får du den veldig høyt opp foran :)

Synes det var et godt kompromiss mellom størrelse, løftehøyde og pris :)

Steen
05/12/12, 19:05
1500kr var ikke så alt for gale da, men er det så mange kilo som skiller mellom batteriene da?

Torsen67
05/12/12, 23:29
Jeg har ett billig BT batteri i min som er på 105ah. Det er alt for stort. Får ikke plass til den hylla som skal legges over. Savner den. Mulig andre batterier er mindre i størrelse selv om det er like kraftig?

a|ex
07/12/12, 07:34
Blir skiftet til VOLVO ORIGINAL 90 ampere batteri neste uke, dette er hakket over vanlig som er på 60 ampere, men skulle visst ikke være noe problem i forhold til plass :)

mister j
08/12/12, 00:52
Monterte nettopp 95 ah agm batteri i min. Passet perfekt, da det var nøyaktig samme byggestørrelse.

Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Daniel V
09/12/12, 13:25
Men det et ikke så rart Kenneth, for du har diesel, og de har større batteri i utgangspunktet :D

64PV
12/12/12, 22:02
Men det et ikke så rart Kenneth, for du har diesel, og de har større batteri i utgangspunktet

Det er litt forskjellig utrustning ute og går på bensinbilene tror jeg... Måtte ha nytt på min 2001 S60 2,4T for et par uker siden.
Det var det orginale volvobatteriet som sto i... sto ikke noe data på det. Men kjøpte et nytt med samme fysiske mål, som er på 100Ah.
Det er det største som er plass til i batterikassen og festene på denne.
Virker som om batterisalget går så det suser for tiden hehe :)

a|ex
16/12/12, 23:19
Ser sånn ut!

Skift av olje og filter + nytt 90ah originalt volvobatteri gjennomført på fredag. Deilig :)

Sjakalen
20/12/12, 09:43
Digg med ny suppe foran :)

Bassan
02/01/13, 14:09
Hvordan er det å kjøre med bilstein dempere og einbach fjører oppsette i forhold til orginalt?

Torsen67
16/01/13, 00:33
Ser du hadde tenkt å bytte drivaksler et sted inne i tråden. Gjorde du det, og hvorfor? Merket du noe slakk av noe slag?

Kjetil Krømcke
21/01/13, 20:09
Hei Alexander! har et forslag til deg

*trommevirvel*

Dobbel utblås!
http://213.132.112.100/images_full/18/1857178253.jpg

Bassan
21/01/13, 20:47
Ikke ødelegg den fine bilden din med jalla greier alla kromcke!! ;-)

Torsen67
21/01/13, 21:26
Smak og behag dette her. Men styr unna sier jeg;)

Marius Skau
21/01/13, 22:24
Hei Alexander! har et forslag til deg

*trommevirvel*

Dobbel utblås!

Haha xD

Kjetil Krømcke
22/01/13, 19:51
Ikke ødelegg den fine bilden din med jalla greier alla kromcke!! ;-)

Smak og behag dette her. Men styr unna sier jeg;)

Haha xD

Jeg lo godt når jeg så salgs annonsen ;)

a|ex
02/03/13, 17:08
Hvordan er det å kjøre med bilstein dempere og einbach fjører oppsette i forhold til orginalt?

Stivt men overkommelig :) Funker meget bra til aktiv kjøring på jevnt underlag!

a|ex
02/03/13, 17:09
Ser du hadde tenkt å bytte drivaksler et sted inne i tråden. Gjorde du det, og hvorfor? Merket du noe slakk av noe slag?

Gjorde ikke det. Det viste seg å være øvre motorfeste som spilte meg et puss :)

a|ex
02/03/13, 17:12
Både dobbel og firedobbel utblås kan være flott det, men ikke når det ser ut som over!

Ellers er det klart for en større oppgRadeRing i løpet av våren..:cool:

a|ex
09/04/13, 13:42
Noen som vet hva som er årsaken til at xenonlysa på bilen slår seg av og på under kjøring, hver av lampene hver for seg og gjerne i forbindelse med svinging?

Veldig mystisk, begynte plutselig i vinter. Pærene er enda ikke et år gamle...

Mistenker enten pærer, ledninger/kontaktstykker, sikringer eller evt den modifiserte shunten som fjerner feilmelding om lampfeil etter konvertering fra halogen til xenon. Når dette skjer dukker imidlertid feilmeldinga opp på nytt.

Ellers står dette for tur i vår:

- 220k service
- Hjulstillingskontroll
- Flushe automaten
- Skifte AC-kompressor
- Skifte bremsekraftforsterker
- Nye bremseskiver og klosser bak
- Nye tåkelys foran
- Nye gummilister førerdør
- Nye midjelister/pyntelister på dørene
- Nye regskilt

I tillegg er det booket ny time hos Autotech motorsport (3. gang) for å få bilen til å gå 100%. Sannsynligvis noe software-relatert...

Det var de feriepenga :rolleyes:

Texascom
09/04/13, 14:43
Satan!!
Når skal du nedover? :)

a|ex
09/04/13, 16:16
Etter alt å dømme mandag 6. mai :)

Skal på en treukers roadtrip blant annet rundt italia og sicilia i juni, så satser på at alt er i boks til da :rolleyes:

GMV
09/04/13, 18:08
Var ikke liten den lista di.
Kan det være fukt i ballastene som gjør at lysene blinker? Har samme problemet på ene lampa jeg og, men der tror jeg det er pæra fra 2004 som er årsaken.
Jeg og vurderer å trene opp R'en hos Autotech i sommer. ;-)

a|ex
09/04/13, 21:24
Kan jo ikke utelukke noe fukt, da det virker som bevegelse påvirker lysa. når bilen står stille er alt ok...får høre hva bilia mener. har uansett vurdert et par helt nye lykter..;)

ATM er jo stedet for seriøs volvotuning, så blir spennende å se hva du får ut av planene dine! vært i kontakt med dem?

GMV
09/04/13, 21:30
ATM er jo stedet for seriøs volvotuning, så blir spennende å se hva du får ut av planene dine! vært i kontakt med dem?

Ikke enda, men det er jo i bunn og grunn samme tuning som Anders har på sin S60R.

Petter
10/04/13, 12:44
Om ikke spolierlysa dine er knust, er det en i halden som har lyst til å arve de. ;)

a|ex
10/04/13, 15:03
Dem er dessverre ikke i en tilstand du vil være bekjent av :(

Det ene har fått en sprekk i glasset foran og det andre har mer eller mindre rustet opp bakfra og blitt ødelagt av fukt - på to år...

gaupe
10/04/13, 15:15
Korleis har du klart å bruke opp bakbremsene?

hgnubel
10/04/13, 15:22
Korleis har du klart å bruke opp bakbremsene?

Slik de fleste andre tenker jeg, rust og calipere som henger? :rolleyes:

a|ex
10/04/13, 16:16
Gaupe: Man bruker jo bilen! Er andre settet med klosser bak som er helt nedslitt siden jeg skiftet til R-bremsene i 2009. Nå er også skivene under minimum. Synes nå fire år er ganske lang holdbarhet jeg da, selvom skivene foran blir slitt ned dobbelt så fort.

Hgnubel: Ikke tilfelle det her, da jeg er nøye med vedlikeholdet..

GMV
10/04/13, 17:19
Alu calippere ruster vel ikke?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

a|ex
10/04/13, 17:30
Nei, R-calipperne er jo uansett lakkert, men skivene kan ruste om dem ikke rengjøres :)

GMV
10/04/13, 17:32
Nei, R-calipperne er jo uansett lakkert, men skivene kan ruste om dem ikke rengjøres :)

Jo takk har erfart det :( Funderer på å ha ett sommer og ett vintersett.

Texascom
10/04/13, 17:34
Rengjøres?! Bremses heter det! :P

gaupe
10/04/13, 18:24

Du har vel ikkje bytta dine skiver?

Texascom
10/04/13, 18:32
Du har vel ikkje bytta dine skiver?

Nope, og de har trillet langt!
Skiftet klosser i fjord..

Ekke ødelagte disse, GODT over minstemål:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/412.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/408.jpg

hgnubel
10/04/13, 18:45
Hgnubel: Ikke tilfelle det her, da jeg er nøye med vedlikeholdet..

Har fått inntrykk av det ja, og regner med du bruker originaldeler også :) Men disse skivene pleier jo vare lenge. Kjører du langt i året?

a|ex
10/04/13, 18:49

De delene av skivene som ikke er i kontakt med klossene da...:rolleyes:

ovlov86
10/04/13, 18:50
Lakke skivene utenom sliteflaten. ;)

Sendt fra min Note II

a|ex
10/04/13, 18:51
Har fått inntrykk av det ja, og regner med du bruker originaldeler også :) Men disse skivene pleier jo vare lenge. Kjører du langt i året?

Kjører rundt 15.000km. Blir jo litt banekjøring og ellers aktiv kjøring som sliter på bremsene. Like greit å bremse det opp før det ruster opp...folk som bare står i kø til og fra jobb bruker jo bakbremsene så lite at de faktisk kan ruste i stykker eller henge seg som du poengterer.

Forbremsene jeg skiftet i fjor ser fortsatt like deilige ut :D

http://forum.vccn.no/

gaupe
10/04/13, 19:04
Høres ut som du må lære deg forskjellen på dei to pedalane :-D

a|ex
10/04/13, 19:06
tråkker hardt på begge :cool:

hgnubel
10/04/13, 22:01
Forbremsene jeg skiftet i fjor ser fortsatt like deilige ut :D

Pent! Hvilken lakk har du brukt, for jeg regner med det der ikke er originalfinishen?

a|ex
11/04/13, 02:48
Det er originalfinishen jo.. deilig børsta stål :) Driver da ikke og lakkerer brembobremsene mine :eek:

GMV
11/04/13, 05:01
De er garantert ikke børstet stål. Da hadde de rusta uansett vasking eller ei. De er nok coatet med noe belegg.

a|ex
11/04/13, 05:26
Det er vel en slags alufinish for å unngå rust vil jeg tro. Ser sånn ut ihvertfall.

a|ex
11/04/13, 05:32
Og jadda, våren kommer sakte men sikkert i år også, så da blei det tid til litt vårpuss i påskesola etter vinterens herjinger :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/833.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/834.jpg

Resultatet ble ikke så verst...men det må noe korrigering til et par steder for å fjerne litt småtterier. Nye midjelister og lakkering av disse er bestilt, det samme er nye ventilhetter i aluminium og litt annet stas :cool:

gaupe
11/04/13, 09:12
De er garantert ikke børstet stål. Da hadde de rusta uansett vasking eller ei. De er nok coatet med noe belegg.

Det der er nok ein lakk ja, er ikkje glade i Bergensklima.

hgnubel
11/04/13, 09:39
Det der er nok ein lakk ja, er ikkje glade i Bergensklima.

Har fremdeles til gode å se noe fabrikk-finisher på bremsedeler på mine biler som ikke får overflaterust innen 12mnd... men nå har jeg ikke prøvd alt mulig rart heller, så jeg regner med det finnes ting som tåler ("glad i" er for sterkt) Bergensklima.

Snuse litt i tråden til Texascom kanskje, mener å huske han hadde noe fin lakk..

gaupe
11/04/13, 09:50
Har fremdeles til gode å se noe fabrikk-finisher på bremsedeler på mine biler som ikke får overflaterust innen 12mnd... men nå har jeg ikke prøvd alt mulig rart heller, så jeg regner med det finnes ting som tåler ("glad i" er for sterkt) Bergensklima.

Desse bremsene har ei heilt anna legering enn standardbremser, rustar før du rekk å tenke på det. Så er det berre å bremse det av igjen :)

hgnubel
11/04/13, 10:55
Desse bremsene har ei heilt anna legering enn standardbremser, rustar før du rekk å tenke på det. Så er det berre å bremse det av igjen :)

Selve sliteflaten på mine skiver får overflaterust over natten her i bergen, men det forsvinner jo med en gang. Tenker mer på å holde det fint rundt nav-delen og på ytterkant av skiven :)

Vasker jo relativt ofte, men bremseskivene får stort sett ikke mer oppmerksomhet der enn hva jeg kommer borti når jeg vasker mellom og bak eikene på felgene... Det meste som blir stygt der er vel gjerne jernpartikler fra bremsingen som setter seg i overflaten, så mulig det hjelper godt på med Iron-X eller annet som løser opp metallpartikler i større grad enn vanlige felgrenser.

a|ex
11/04/13, 16:23
Avfetting og skuring med en grov svamp fjerner møkka/rustbelegg etter vinteren på delen mellom felg og sliteflate og utsiden av skivene, og er greit å ta når man har av hjulene og skal ha på sommerdekk for å komme skikkelig til.

Ellers vasker jeg bare over samme deler når jeg uansett vasker felgene på vanlig møte i løpet av sommeren. Har man pegasus-felger er det enkelt å komme til, litt utfordring med annet felgdesign kanskje. De rutinene holder bremsene fine lenge :)

Sjakalen
12/04/13, 06:34
Ser jo helt ubrukt ut jo :)

Kjetil Krømcke
12/04/13, 08:43
var det suksess å polere i solsteika?

a|ex
12/04/13, 09:17
Med en lufttemperatur på 3-4 grader i skyggen er det bare en fordel med litt ekstra varme fra sola, var mer bekymra for kulda enn varmen for å si det sånn.

gaupe
12/04/13, 09:32
Avfetting og skuring med en grov svamp fjerner møkka/rustbelegg etter vinteren på delen mellom felg og sliteflate og utsiden av skivene, og er greit å ta når man har av hjulene og skal ha på sommerdekk for å komme skikkelig til.

Ellers vasker jeg bare over samme deler når jeg uansett vasker felgene på vanlig møte i løpet av sommeren. Har man pegasus-felger er det enkelt å komme til, litt utfordring med annet felgdesign kanskje. De rutinene holder bremsene fine lenge :)

Kvar gjer du alle dei plassane saltet legg seg saman med bremsestøvet?

a|ex
12/04/13, 09:39
hvilke plasser tenker du på da? rengjør hele hjulhuset grundig når jeg legger om hjul, dvs to ganger i året.

gaupe
12/04/13, 09:40
hvilke plasser tenker du på da? rengjør hele hjulhuset grundig når jeg legger om hjul, dvs to ganger i året.

Inne i kalippera, kjem mykje drit ut berre du set på nok vatn der.

a|ex
12/04/13, 09:59
Dynker calipperne med såpevann ved vask og spyler ut godt etterpå :) vasker over calipperne hver gang jeg vasker bilen og felgene.

Kjetil Krømcke
12/04/13, 11:50
Med en lufttemperatur på 3-4 grader i skyggen er det bare en fordel med litt ekstra varme fra sola, var mer bekymra for kulda enn varmen for å si det sånn.

Daså:) Har stått å sliti med forbruker serien til Meguiars før, derfor jeg lurte:p

a|ex
12/04/13, 14:56
Merkelig, pleier å være veldig lette å jobbe med. Cleaner Wax'en jeg bruker her veldig fin å gi lakken en ny shine med etter vinteren. Men om det er midt på sommeren er det jo en fordel om du holder deg i skyggen. For mye varme er ikke bra...og sort lakk kan fort bli for varm i solsteika. Det beste er uansett å stå inne, for å slippe blomsterstøv etc fra omgivelsene :)

Kjetil Krømcke
13/04/13, 08:09
Merkelig, pleier å være veldig lette å jobbe med. Cleaner Wax'en jeg bruker her veldig fin å gi lakken en ny shine med etter vinteren. Men om det er midt på sommeren er det jo en fordel om du holder deg i skyggen. For mye varme er ikke bra...og sort lakk kan fort bli for varm i solsteika. Det beste er uansett å stå inne, for å slippe blomsterstøv etc fra omgivelsene :)

Står inne og bruker maskin, 3M og SW Shield, Det er som en lek:)

a|ex
08/05/13, 19:46
Henta bilen fra 220k service og div. reparasjoner i dag.

Har bla. skiftet AC-kompressor, hatt hjulstillingskontroll og flusha automaten. Og fått på litt nytt stål :) Det hjalp på følelsen...

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/606.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/607.jpg

Litt senere blir det skifte av bremsekraftforsterker og en tur til Sverige for å få en endelig fiks på motorproblematikken.

volvobrage
09/05/13, 06:35
SKal du fortsatt beholde denna eller?:)

a|ex
09/05/13, 09:00
Kan ikke annet :D

a|ex
14/05/13, 11:47
Noen som vet hvor jeg får tak i slangen fra servoolje-beholder i silikon?

Bassan
14/05/13, 18:01
D088.no (http://www.do88.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=steg_tva&artgrp=149)
De har ikke det inne nå, men får sikkert laget det på bestilling :)

Hassel
14/05/13, 21:10
Noen som vet hvor jeg får tak i slangen fra servoolje-beholder i silikon?

Hvorfor? :p

ovlov86
14/05/13, 21:13
Hvorfor? :p

Because racecar.

a|ex
15/05/13, 13:12
Fant ikke slangen fra servoolje til motorblokk der? Men mulig jeg ser feil :)

Eller har jeg nå returnert fra nok et besøk hos autotech motorsport grunnet problemene jeg har hatt med bilen etter tuning.

Noe kan mest sannsynlig ikke tilskrives tuningen direkte, og er nå i orden.

Merkelig nok var det faktisk gasspjeld/ETM som forårsaket rykkingen under pådrag, og ble skiftet. Dette til tross for at jeg hadde den nye typen som ikke er mer enn 4-5 år, men nå er ihvertfall problemet løst og jeg har fått jevnere gange og ingen feilkoder på motoren.

Under avlesing av diverse data mens vi kjørte kunne man se at gasspjeldet først åpnet seg helt ved full gass, og deretter sank til 33% åpning.

Et problem som fortsatt gjenstår er flaprelyden og tapet av moment når dette oppstår. Det er merkelig nok verst når man kjører original-software, hvor det også oppstår under full gass. La oss si at jeg ligger på 2000 rpm i 2. eller 3. gir, gir full gass, bilen lader til rundt 1 bar før man etter et sekund hører et poff, som om trykket slipper ut, ladetrykket synker umiddelbart til 0,4-0,5 bar, flaprelyden oppstår og ladetrykket blir liggende å dirre på samme lave nivå mens bilen akselerer sakte. Det samme skjer gjerne med steg4-pogramvaren inne når man kjører i drive, trykker gassen halvveis inn, bilen girer ned og turboen starter å spoole opp.

Dette greier ikke ATM gi meg et svar på hva skyldes selv etter mange timers feilsøking, men de tror nå det kan være den nye 18T-turboen dem monterte i fjor som har en feil. Jeg synes det høres rart ut, men etter å ha trykkprøvd systemet hører man at det er en luftlekkasje et sted fra området ved turboen - som ikke er CBV, eller slangene rundt. CBV'en som man først trodde var synderen er uansett eliminert som feilkilde, etter å ha satt på en returventil som fungerer som et blendelokk - og lyden var der fortsatt! Har også forsøkt med ATMs oppdaterte magnetventil uten endring.

Ettersom ATM ikke hadde mulighet til å fortsette feilsøkingen videre denne uken med skifte av turbo osv, ble enden på visa at jeg fikk med meg en annen brukt men fungerende 18T-turbo for å prøvemontere denne hjemme og se om det løser problemet.

ATM hevder fortsatt at dette ikke kan være software-relatert, og at det er en mekanisk feil - noe annet er helt umulig, sier de. Personlig tror jeg det kunne vært interessant å forsøke RICAs spesialtilpassede programvare, men vi får se hva et turbobytte gjør i første omgang...

Bortsett fra de gangene dette fenomenet oppstår går bilen svært bra nå. River seg løs og spinner ut 2. gir på tørr asfalt, og vanlig kjøring i drive fungerer også som normalt. God respons og alt fungerer fint bortsett fra fenomenet over...

Fikk også skiftet ABS-kransen på høyre side foran hos ATM, og har igjen DSTC, ABS- og cruisekontroll som virker :)

gaupe
15/05/13, 13:24
Noe kan mest sannsynlig ikke tilskrives tuningen direkte, og er nå i orden.

Merkelig nok var det faktisk gasspjeld/ETM som forårsaket rykkingen under pådrag, og ble skiftet. Dette til tross for at jeg hadde den nye typen som ikke er mer enn 4-5 år, men nå er ihvertfall problemet løst og jeg har fått jevnere gange og ingen feilkoder på motoren.

No shit! Dette var også det feilkoda di sa og som du hardnakka ikkje ville vere med på. Så då lærte du at alt kan feile.

Assumption is the mother of all fuck ups

a|ex
15/05/13, 13:30
Det ville heller ikke verken ATM eller Bilia heller være med på fordi disse feiler så sjelden. Men nå er ihvertfall det ute av verden!

Sjakalen
15/05/13, 13:48
Mye styr med tuning gitt! :)

a|ex
15/05/13, 15:36
Tror det er noe muffens her og noen uheldige sammentreff som gjør at jeg har vært ekstra uheldig.. er drit lei nå, men blir desto mer glad den dagen dette oppsettet funker knirkefritt!

Ferrita+BSR var det aldri noe tull med..

Steen
22/05/13, 05:49
Får håpe det blir bedre etter turbo bytte :)

Petter
24/05/13, 08:37
Ferrita+BSR var det aldri noe tull med..

Så håper du følger det oppsettet på nye bilen. Funker gull hos meg!!

a|ex
24/05/13, 08:53
Jepp, det blir ikke noe Autotech på den nye, det er helt sikkert....alltid vært fornøyd med BSR.

Skrudde litt hos en kompis med verksted forrige uke ifm turboskifte. Vi fikk ut turboen, inspiserte den og wastegaten. Det viste seg at den gamle 16T-wg'en min som ATM benyttet på 18T-turboen var mer eller mindre ødelagt (13 år gammel), med råtten og hullete membran som lakk luft som en sil. Den ble derfor kassert, og siden turboen som satt i bilen fortsatt virker som ny valgte vi heller å forsøke oss med den nye 18T-wastegaten på eksisterende turbo.

Hadde trua på at dette skulle gjøre susen, men det gjorde ikke fenomenet noe bedre, tvert imot ble det mer flapring under pådrag. Men ettersom ting endrer seg med annen WG får det meg til å tro at alt dette rett og slett kan tilskrives wastegate eller noe i forbindelse med kalibrering av grunntrykket i softwaren fra ATM. Hvis det ikke blir bedring etter litt justering frem og tilbake på wastegatearmen vurderer jeg nå som en siste løsning å bestille custom-software fra RICA via Autopower, som har bekreftet at de kan levere dette til bilen min.

Forøvrig har jeg nå sendt en epost til Jan Woth i Sverige, mannen bak nettstedet Woth R-line og angivelig en av verdens fremste eksperter på datatuning til Volvo, for å høre om hva han mener. Forhåpentligvis kan det kaste mer lys over saken :)

Sjakalen
24/05/13, 09:04
Skal du en tur til Arendal da eller.

a|ex
24/05/13, 09:06
Sannsynligvis ikke, da dette er noe de utfører per telefon/epost/brevpost så lenge de har informasjonen de trenger.

Sveinung
27/05/13, 11:36
Ikke mange T5`er i klubben og langs veiene (som jeg kan se) Hvor fort går disse fra 0-100 originalt?

a|ex
27/05/13, 13:02
Litt usikker faktisk, men er et sted på det øvre 6-tallet med automat hvis jeg ikke husker feil :)

Sjakalen
28/05/13, 11:11
6,5 ca med manuell? Automat gjør vel et stort hopp på denne tiden akkurat som på R modellene?

a|ex
28/05/13, 11:54
Nei, forskjellen manuell-automat er mye mindre på T5 enn på R-modellene. En 05' T5 automat var for eksempel raskere enn en 05' R med automat fra 0-100..:) men husker ikke de nøyaktige tallene.

a|ex
28/05/13, 18:13
Ny 16T-wastegate hentet fra Bilia idag. 3300,- riksdaler ink. rabatt. Får håpe det gjør susen... begynner på bli kostbar feilsøking dette.. :mad:

Hjelper ikke dette får autopower en telefon fra meg i morgen tidlig.

gaupe
28/05/13, 19:55
Ny 16T-wastegate hentet fra Bilia idag. 3300,- riksdaler ink. rabatt. Får håpe det gjør susen... begynner på bli kostbar feilsøking dette.. :mad:

Hjelper ikke dette får autopower en telefon fra meg i morgen tidlig.

Det hjelp ikkje med ny software om det er hardware som feilar. Du må nok finne feilen du har.

a|ex
29/05/13, 01:52
Er derfor jeg nå forsøker ny wastegate. Blir det ikke bedre da må det være software. Heller ikke autotech kan peke på andre mekaniske feilkilder som ikke er sjekket...

GMV
29/05/13, 10:15
3300,-??? Jeg kjøpte fra Forge motorsport til 30% Av den prisen.

Steen
29/05/13, 15:00
Får håpe du snart finner feilen :)

a|ex
29/05/13, 16:24
3300,-??? Jeg kjøpte fra Forge motorsport til 30% Av den prisen.

Orket ikke lete rundt og ville ha originalt - fort.

a|ex
29/05/13, 16:27
Fra Jan Ellwoth:

"People who want to change a lot of HW like turbocharger, manifold, intercooler, MAF sensor, throttle body, exhaust and all other parts that might affect the air mass flow and boost level will be in the risk zone of getting many sleepless nights. I have encountered many bad examples of ME7 upgrades and it’s not possible for me to mention them all. Some companies sell tuning upgrades in different levels and mount big turbochargers and then replace the wastegate to a softer product than the stock wastegate...
They sell tuning levels in up to five different stages and honestly, made correct they could have narrowed down the stages to two or three. The way I see it, Stage 1 will be a calibration done for stock HW or cat.back exhaust system, Stage 2 will be a calibration for a complete exhaust system but most often Stage 1 will work fine even with a complete exhaust system according to my experience and from what I have seen in tuning calibrations. Stage 1 is most often so screwed-up that the only difference between Stage 1 and Stage 2 will be different calibrations in diagnostic functions. Stage 3 or Stage 2 as I would like to call it, should be a package including a complete exhaust system and a bigger turbocharger and bigger fuel injectors. If any customer would do more things it ought to require hands on in the car and you will have to adapt ECM calibration for that special vehicle.

Bear in mind that boost pressure only tell you what pressure you have in the inlet manifold, but with the ETM-system the throttle plate may be closed or less open even though the accelerator pedal is put to the floor – boost pressure in front of the throttle plate may be much higher than what you see on the boost gauge! Many people have had the expensive experience of being forced to buy a new ETM due to poor ECM upgrades. The ETM has done all that’s in its power in order to control the boost and after a while the ETM engine will be ruined."

http://www.wothrline.com/main/main_engine_performance.htm

Hørtes ut som dette fenomenet passer bra til symptomene på min bil. Skulle ikke forundre meg om det er ATM-softwaren som forårsaker peaks i ladetrykket og momentkurven, og dermed kutt fra ETM'en, som i sin tur forårsaker en havarert ETM.

To be continiued...

Steen
29/05/13, 19:53
Lærer noe nytt ver dag :P

Christian
29/05/13, 21:04
Takke meg til gasswire.

a|ex
30/05/13, 04:17
Det enkle er ofte det beste...

Sollien
30/05/13, 07:33
Kostbare greier t5en, hvordan ligger det ann med Ren da? Får den være original eller blir du å piske den også?

Sent from my HTC Desire

gaupe
30/05/13, 07:45
Kostbare greier t5en, hvordan ligger det ann med Ren da? Får den være original eller blir du å piske den også?

Vil absolutt anbefale å lære av Hitler her, ver veldig forsiktig med å kjempe kampar på fleire kantar samtidig. Det er best å ha ein trygg og stabil bruksbil, når ein skal gjere eksperimentelle ting, det er for dumt å sitte med to bilar som trøblar samtidig.

Det er sikkert fleire som kan snakke av erfaring her :rolleyes:

Texascom
30/05/13, 09:23
Min R funker fjell :)

a|ex
30/05/13, 12:51
Hehe.. blir uansett ingen ytelsesmessige oppgraderinger på R'en før neste år. Og det begrenser seg selv en del mer enn med T5'en, da mange av oppgraderingene jeg har gjort med den er standard på R'en, som f.eks dyser, eksosmanifold, stor turbo etc.

Regner med at det blir komplett racingeksos fra Elevate, BSR-software, og muligens Elevate luftinntak og ny intercooler. Og kanskje en Forge CBV.

Men turbo, dyser og den slags mer avanserte ting får være i fred :)

Sjakalen
30/05/13, 13:48
Rett over 350hk å hente ut av den da eller. Litt begrensning i newton i SW pga. automat?

a|ex
30/05/13, 15:45
Njaa. BSR påstår dem leverer 354hk/493nm til R bare med software, minus 20 nm med automat. Det alene skal gjøre ytelsen tilsvarende det T5'en ligger på nå. Men disse tallene tar jeg med en klype salt - dessuten er R'en tyngre og det forsvinner litt effekt i AWD-systemet.

Men med racingeksos, IC og luftinntak tenker jeg R'en tar seieren. Lander kanskje på rundt 360-370-380hk og 500nm?

Gleder meg til å teste bilene side om side :D :D

gaupe
30/05/13, 15:54
Ren tar seieren på fleire gir og ein meir moderne gir og kasse :)

a|ex
30/05/13, 16:09
Det vil vel kanskje utgjøre en forskjell ja - men utvekslingen virker ganske lik på 1. og 2. gir ihvertfall?

a|ex
31/05/13, 14:03
Er derfor jeg nå forsøker ny wastegate. Blir det ikke bedre da må det være software. Heller ikke autotech kan peke på andre mekaniske feilkilder som ikke er sjekket...

Da var det en gledens dag!! Etter et år med tøys og tull uten en bil som har gått som den skal kan jeg endelig konstatere at ting fungerer 100% perfekt! :D :D :D

Og feilen? To vakumslanger som var feilkoblet på turbotrykksventilen - noe som skjedde da Autotech skiftet fra gummislanger til silikonslanger ved første besøk i fjor. En utrolig banal feil som tar to sekunder å fikse, og som har kostet meg mange tusen kroner, flere unødvendige turer til sverige, og ekstremt mye tort og svie. Oppdaget dette når jeg tok en ekstra sjekk da jeg hadde ut en del ting i forbindelse med skifte av WG.

Akkurat nå er jeg bare glad jeg har fått bilen i orden før det blir roadtrip, men dette skal jeg forsøke å få kompensert på noe vis fra ATM. Jeg har flere ganger spurt om dem er sikre på at vakumslangene er koblet riktig, men det har bare blitt avvist med at det ville skapt helt andre problemer og feilmeldinger. Så har det vært problemet hele tiden..

I tillegg ødelegger det nok ingen ting at jeg nå har skiftet ut den gamle råtne wastegaten med en ny :) For de som lurer var det slangen fra innsugsrøret før turbo som var koblet på nippelen til wastegateslangen, og wastegateslangen på nippelen der slangen fra innsugsrøret skal. Og det kan jo forårsake en del uheldige symptomer!

Jeg har nå også en ny tempsensor på luftrøret før gasspjeldet, da jeg knakk den ene mottakeren og hele den gamle føleren blåste ut av røret ved første test. Men nå er alt PERFEKT og bilen går som ei kule uten antydning til verken nøkking, nøling eller fall i ladetrykk... :D

Kjetil Krømcke
31/05/13, 14:24
På tide å endre topic da! :)

Sollien
31/05/13, 14:27
Er det ikke typisk? Det jeg alltid har sagt, er det problemer som er vanskelig å lokalisere.. sjekk slanger å bryteren for de lager no jæ.... krøll :P hyggelig å høre at det funker nå da :D ny følelse på effekten også?

Sent from my HTC Desire

a|ex
31/05/13, 14:35
på tide å endre topic da! :)

sant!! :D

a|ex
31/05/13, 14:37
Er det ikke typisk? Det jeg alltid har sagt, er det problemer som er vanskelig å lokalisere.. sjekk slanger å bryteren for de lager no jæ.... krøll :P hyggelig å høre at det funker nå da :D ny følelse på effekten også?

Sent from my HTC Desire

Merkbar forskjell ja. Spinner seg løs på 2. gir på tørr asfalt med 235mm gummi og holder trykket jevnt og fint oppover. Men er nok fortsatt potensiale for litt småjustering på WG'en. Står i absolutt "nullposisjon" nå.

Ellers er det av en eller annen grunn mye mindre sus og støy fra elevate-luftfilteret nå enn før, og det gjør ingen ting for det ble nesten i meste laget :)

GMV
31/05/13, 16:19
Godt å høre. Regnet egentlig med at det var en bagatellfeil. Men som sagt er vanskelig å lokalisere, spesielt hvor proffe aktører har vært å justert/skrudd, man stoler jo på det de gjør.

a|ex
31/05/13, 17:02
Nettopp.. har sagt det selv, at dette sikkert var noe bagatellmessig, hvis det ikke var programvaren. Derfor jeg tok en ekstra sjekk over slangene selv denne gangen til tross for at ATM faktisk koblet dem av og på i forbindelse med ladetrykksmåler for to uker siden, og jeg senest da spurte om dem var sikre på disse var koblet riktig.

Jeg har ikke den slangekoblingen i hodet fra før, så måtte inn og se på nettet før jeg fant ut at dette var feil :)

Sjakalen
31/05/13, 20:15
Morro at du endelig løste det!

lofot70
31/05/13, 20:51
Gratulere med orden i sakene! :D

a|ex
31/05/13, 21:54
Mange takk! Nå skal bilen nytes for alvor igjen :) Om en uke blir det tre ukers roadtrip helt ned til Sicilia, så da er det greit å ha alt på stell.. :D

a|ex
01/06/13, 13:24
På bildet under har jeg ringet rundt de to slangene som var feilkoblet på TCV'en - på bildet sitter de imidlertid riktig:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/13.jpg

Den nye 16T-wastegaten på 18T-turbo:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/14.jpg

Og så et bilde av vinterens bokstavelig talt største upgrade, nemlig originalt 90ah batteri fra Volvo :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/15.jpg

hgnubel
01/06/13, 15:01
På bildet under har jeg ringet rundt de to slangene som var feilkoblet på TCV'en - på bildet sitter de imidlertid riktig:

Kan det stemme at det er disse to som er mulig/enkle å nå ovenfra? Og den tredje er den som ender på undersiden av innsugsrøret?

Jeg skulle gjerne hatt en god tegning av disse vakumslangene hvis noen har, føler ikke at jeg har helt oversikten...

a|ex
01/06/13, 16:31
Hele TCV'en med slanger ligger lett tilgjengelig i motorrommet i nærheten av luffilterboksen.

hgnubel
01/06/13, 21:05
Hele TCV'en med slanger ligger lett tilgjengelig i motorrommet i nærheten av luffilterboksen.

Ja, men slangene har to ender :) To av de er ganske enkle å følge bare med panseret åpent, men den tredje ser det ut som jeg må under bilen for å følge...

a|ex
02/06/13, 01:53
Den tredje går til kompressorhuset på turboen i underkant av CBV'en (resirkuleringsventilen på turboen). Fra CBV'en går det også en vakumslange tilbake til innsuget, men den er ikke innom TCV'en. Finnes masse tegninger på nettet som illustrerer det bra, skal lete opp imårra :)

V90
02/06/13, 11:15
Jeg var fire dager på Sicilia i forrige uke. God tur nedover med en bil som funker som den skal!

a|ex
02/06/13, 13:04
Jo takk! Kjørte du noe bil? Fint vær? Noe å anbefale? Vi har tenkt å kjøre nordkysten vestover, sørover via Corleone, og østover midt i høylandet og østkysten nordover igjen. Planlagt overnatting blir Messina - Cefalu - Palermo - Catania - Taormina :)

a|ex
02/06/13, 13:08
Den tredje går til kompressorhuset på turboen i underkant av CBV'en (resirkuleringsventilen på turboen). Fra CBV'en går det også en vakumslange tilbake til innsuget, men den er ikke innom TCV'en. Finnes masse tegninger på nettet som illustrerer det bra, skal lete opp imårra :)

Her er et par tegninger:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/2242.jpg

http://www.wothrline.com/images/Engine/TCV_Bosch_ME7.bmp

V90
02/06/13, 20:32
Jo takk! Kjørte du noe bil? Fint vær? Noe å anbefale? Vi har tenkt å kjøre nordkysten vestover, sørover via Corleone, og østover midt i høylandet og østkysten nordover igjen. Planlagt overnatting blir Messina - Cefalu - Palermo - Catania - Taormina :)

Jeg var på sydspissen Catania-Ragusa-Modica-Scicli-Pachino-Noto-Catania.

Fattig plass hvor mafiaen stikker av med pengene og invisterer nada tilbake til øya... Veldig bra vær med en fin bris.

Ølet "Moretti " må du smake. Sykt godt.

Ivar Hestø
03/06/13, 00:47
Sicilia er en grei plass med mye fine veier der vi kjørte. Var på jobb der nede i 1 måned for noen år siden. Du bør iallefall ha ac i orden i disse månedene, for tempen lå på stabilt 35 i skyggen. Var helt på sydspissen i Trapani, og innom Palermo såvidt. Trafikk-kulturen var så som så, typisk Italiensk. Moretti anbefales på det høyeste, gleden var stor da jeg fant igjen det samme ølet i Skottland hvor jeg jobber nå :)

Jakke
03/06/13, 05:35
Et evig slit å slite seg gjennom alle de potensielle fallgruvene ved trimming, selv for meg som bare leser :P

Begynner på å lure om jeg tør å begynne med alt dette på min :O

mrstfu
03/06/13, 08:26
Et evig slit å slite seg gjennom alle de potensielle fallgruvene ved trimming

Er ikke så vanskelig. Om det klør i etterkant, bruk en god og PHnøytral fuktighetskrem.

a|ex
03/06/13, 14:09
Jeg var på sydspissen Catania-Ragusa-Modica-Scicli-Pachino-Noto-Catania.

Fattig plass hvor mafiaen stikker av med pengene og invisterer nada tilbake til øya... Veldig bra vær med en fin bris.

Ølet "Moretti " må du smake. Sykt godt.

Aha, takk for info, det ølet skal prøves! Var det generelle inntrykket fattige byer på sørkysten?

a|ex
03/06/13, 14:14
Sicilia er en grei plass med mye fine veier der vi kjørte. Var på jobb der nede i 1 måned for noen år siden. Du bør iallefall ha ac i orden i disse månedene, for tempen lå på stabilt 35 i skyggen. Var helt på sydspissen i Trapani, og innom Palermo såvidt. Trafikk-kulturen var så som så, typisk Italiensk. Moretti anbefales på det høyeste, gleden var stor da jeg fant igjen det samme ølet i Skottland hvor jeg jobber nå :)

AC er heldigvis nyservad ;) Har kjørt i italia før så det skal nok gå greit, men det er jo godt å høre at det er fine veier :)

a|ex
03/06/13, 14:19
Et evig slit å slite seg gjennom alle de potensielle fallgruvene ved trimming, selv for meg som bare leser :P

Begynner på å lure om jeg tør å begynne med alt dette på min :O

Joda, men vanligvis går dette fint så lenge man benytter seg av en profesjonell aktør. Det meste er ganske gjennomprøvd på disse bilene i forhold til tuning, og i mitt tilfelle var det altså bare to feilplasserte vakumslanger som var årsaken til hodebryet. Nå ser alt ut til å fungere kjempebra, og selvom det har vært mye irritasjon har jeg i det minste lært en hel del underveis :)

Jakke
04/06/13, 12:07
Alt det mekaniske kan jeg og vil jeg gjøre selv, ser hvor mange timer og hvor mye arbeid du har lagt til verksted, og som student er de pengene ikke-eksisterende :P Så det blir bare tuning hos verksted, resten tar man selv.

Og da er det virkelig viktig å holde tunga rett i munnen!

a|ex
06/06/13, 16:09
Mye nytt her de siste dagene i forbindelse med klargjøring før sommerens store roadtrip! Har fått ordnet følgende:

- Ny frontrute
- Ny bremsekraftforsterker
- Nye bremseklosser foran
- Et sett nye org. xenonlykter
- Nye kurve/tåkelys
- Ny høyttaler i høyre fremdør
- Nye, lakkerte facelift midjelister
- Nye eksosfester bak
- Nye utslagsbegrensere
- Nye gummideksel ved frontrute
- Nye vindusviskere og lykteviskere
- Nytt varmeskjold på torpedovegg
- Blå superfancy bolter fra IPD til motordeksel
- Foliering av de nye lyktene

Bilder kommer..:)

Hassel
06/06/13, 17:18
Hvordan har du nå råd til ferie? ;)

Texascom
06/06/13, 20:31
Stas!

Mye handler om god økonomi ;)

mrstfu
06/06/13, 20:35
Mye handler om god økonomi ;)

No shit, Sherlock?

Vikhals
06/06/13, 20:53
Feri pengene som er kommet inn sikkert ! :p

Daniel V
06/06/13, 21:42
Voldsomt så folk henger seg opp i andres økonomi fortiden! :p Dette blir stas Alex!! :D

mrstfu
06/06/13, 21:46
Voldsomt så folk henger seg opp i andres økonomi fortiden!

Meg du prater om?

a|ex
06/06/13, 23:33
Mye handler også om prioriteringer :D Men litt for mye blir nok prioritert på bilen her i gården...og etter ferien er det R'en som skal til pers :eek:

Får satse på at både jeg og bilen kommer like hele hjem fra europatur så det blir trackday i juli også :)

Etter det er det nok ikke mye igjen av dekkene, så må vel snart få bestilt meg et sett nye Pilot Super Sport..

mrstfu
06/06/13, 23:36
Mye handler også om prioriteringer :D Men litt for mye blir nok prioritert på bilen her i gården...og etter ferien er det R'en som skal til pers.

Får satse på at både jeg og bilen kommer like hele hjem fra europatur så det blir trackday i juli også :)

Etter det er det nok ikke mye igjen av dekkene, så må vel snart få bestilt meg et sett nye Pilot Super Sport..

Hvor kjøper du dekk fra? Blir snart behov for ny gummi på Volansene, selv om jeg tar det på andre siden av sommerdekksesongen. Erfaringer med Pilot Super Sport?

Er i utgangspunktet ute etter dekk som drenerer godt, men og varer en stund, skal ha de på AWDen. Viskosediffen er ikke glad i skevslitte dekk, så har skjøvet fra meg tanken om Uniroyal Rainsport. De sitter som limt på vått føre, men slites som lakris:D

a|ex
06/06/13, 23:53
Pilot Super Sport er de beste gatedekkene jeg har kjørt på. Er nå inne på tredje sesongen, og er snart modne for utskifting så de slites ganske fort, og det uten noe særlig banekjøring. Men kjøreegenskapene settes i første rekke så det får jeg bare leve med :)

Bestiller fra Tire Rack i USA! Fine priser og rask levering.

Har tidligere kjørt på Michelin Pilot Sport PS2 og Goodyear F1 Eagle GSD3 på T5'en.

Daniel V
07/06/13, 00:09
Meg du prater om?

Nupe, siktet ikke til noen spesielle :)

Sjakalen
07/06/13, 10:16
Skal du selge denne perlen til neste år?

Bassan
07/06/13, 11:14
Skal du selge denne perlen til neste år?

Blir nok Kone bil :)

a|ex
07/06/13, 12:12
Interessert, Sjakalen? :)

Neida, håpet og planen er å beholde begge. Hvis jeg regner ut hvor mye jeg har brukt på denne bilen blir tapet ved et salg så enormt at jeg ikke orker tenke tanken :rolleyes:

GMV
07/06/13, 12:24
Sånn er det alltid med bil....

mrstfu
07/06/13, 12:29
Nupe, siktet ikke til noen spesielle :)

Sprek måte å ta opp temaet på.

:D

Steen
10/06/13, 10:53
Var litt an en dele liste :p

a|ex
16/06/13, 11:10
Da kan jeg meddele å være på Sicilia og har hatt litt av en tur så langt! 280 km/t++ på autobahn og mye gøyal kjøring! Artig å teste bilen mot Porsche 911, Bentley, MB S-klasse, diverse spreke audier etc og komme seirende ut av kampen ;)

Et lite problem som har oppstått er imidlertid en metallisk knirkelyd ved mye rattutslag i lav fart...det meste i forstillinga er nytt, bortsett fra bærebruene - kan det rett og slett være slitte foringer? Kan ikke se noe unormalt, men...

Skiftet akkurat utslagsbegrensere før jeg dro til en større type, uoriginale. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Bassan
16/06/13, 11:19
Kan være overgangen fra rattstammen til tannstaget.

GMV
16/06/13, 11:36
Da kan jeg meddele å være på Sicilia og har hatt litt av en tur så langt! 280 km/t++ på autobahn og mye gøyal kjøring! Artig å teste bilen mot Porsche 911, Bentley, MB S-klasse, diverse spreke audier etc og komme seirende ut av kampen ;)

Hørtes morro ut!

Ivar Hestø
17/06/13, 00:05
Er ikke bare utslagsbegrenserene på bærebrua som gnisser da ?

Sjakalen
17/06/13, 13:49
Hørtes gøy ut. Enda morsommere å vise baklysa til den type biler :D

Børge Vikebø
17/06/13, 14:19
gnisser sikkert i belgen til rattstammen. Min lager lyd der også,

hgnubel
17/06/13, 15:35
gnisser sikkert i belgen til rattstammen. Min lager lyd der også,

Smurte min med silikonspray, ble stille som graven med en gang :)

Eller, gjennomføringen i torpedoveggen da. Er vel det du skriver? Er i hvert fall det jeg leser :p

Børge Vikebø
17/06/13, 18:37

Eller, gjennomføringen i torpedoveggen da. Er vel det du skriver? Er i hvert fall det jeg leser :p

Korrekt! Kunne skrevet det tydeligere :)

a|ex
19/06/13, 22:04
Akkurat, prøver det når jeg kommer hjem. Takk for tips! :)

Hadde opp bilen på en løftebukk i Palermo for å se over foringer etc i forstillinga og det så bra ut. Ellers er alt topp, bortsett fra at jeg nå kjører rundt i Sicilia på standardprogramvare fordi det er umulig å oppdrive noe annet enn 95 oktan og lavere her :(

Sjakalen
21/06/13, 11:13
Det går sikkert bra nok for de fleste :D

mrstfu
29/06/13, 23:25
Akkurat, prøver det når jeg kommer hjem. Takk for tips! :)

Hadde opp bilen på en løftebukk i Palermo for å se over foringer etc i forstillinga og det så bra ut. Ellers er alt topp, bortsett fra at jeg nå kjører rundt i Sicilia på standardprogramvare fordi det er umulig å oppdrive noe annet enn 95 oktan og lavere her :(

First world problems. I påvente av Vera trasker jeg rundt i 102hk TDI, så takk høyere makter og kyss dama i ren takknemlighet for de får hundre hestene du har:D

EDIT: Hvor stor skade eller problemer kan det bli av å fylle 95 på kokainsoftwaren du har?

a|ex
01/07/13, 12:33
:D

Det aner jeg faktisk ikke, men vil ikke ta risikoen ved å teste. Risikerer vel noe banking og ujevn gange tenker jeg. Ellers har jeg hatt gleden av å tanke deilig V-power 100 oktan i Tyskland og andre deler av Italia ;)

Et lite skår i gleden på vei over Alpene hjem igjen var at jeg nå kjører med to dempertårn som gnisser i panseret etter at gummiskålene revnet og toppen av demperne nå står rundt 3cm over lagrene.

Fikk kjørt meg pent og pyntelig hjemover, men hører det gnisser mellom gummi og metall ved sving og dumper i lav fart. Må ordnes snarest dette, og skal etter råd fra Texascom prøve meg på de originale gummiskålene for XC90 denne gangen, skal visst holde bedre dem. Heavy Duty-varianten fra IPD som ikke skulle kunne ødelegges varte altså i to år før de ble revet i fillebiter :mad:

The Sven
01/07/13, 12:42
Du må slutte med å kjøpe vitale deler fra IPD :/ Overraskende at de i det hele tatt varte 2 år. Får du ordnet det der nede?

a|ex
01/07/13, 13:56
Skjedde på vei hjem, kom hjem i går kveld :D

Går greit å kjøre på motorveien, hårnålssvinger er det verre med. Har to bulker i metallkonstruksjonen under panseret men ingen merker eller bulker på oversiden heldigvis... tror det er sånn at dempertårnet bare kommer til et viss punkt selv om skålene svikter, slik at jeg ikke får dem mellom panseret.

Her er et par bilder av dempertoppene...og et bilde etter en prøverunde med bilen på Nurburgring :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/19.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/20.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/21.jpg

Sollien
01/07/13, 14:02
Skjedde på vei hjem, kom hjem i går kveld :D

Går greit å kjøre på motorveien, hårnålssvinger er det verre med. Har to bulker i metallkonstruksjonen under panseret men ingen merker eller bulker på oversiden heldigvis... tror det er sånn at dempertårnet bare kommer til et viss punkt selv om skålene svikter, slik at jeg ikke får dem mellom panseret.

Her er et par bilder av dempertoppene...og et bilde etter en prøverunde med bilen på Nurburgring :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/19.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/20.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/21.jpg

Fyyyydda... aldri sett for meg det son ett problem som kan oppstå :eek:

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

a|ex
01/07/13, 14:23
Gummiskålene er forbruksvare, men at såkalte heavy-duty-produkter svikter etter to år er skandale. IPD skal få tilsendt bilder og en forespørsel om dette stemmer overens med det de lover.

Link til produktet her: http://www.ipdusa.com/products/4712/112831-ipd-heavy-duty-front-upper-spring-seat

mrstfu
01/07/13, 15:28
Gummiskålene er forbruksvare, men at såkalte heavy-duty-produkter svikter etter to år er skandale. IPD skal få tilsendt bilder og en forespørsel om dette stemmer overens med det de lover.

Link til produktet her: http://www.ipdusa.com/products/4712/112831-ipd-heavy-duty-front-upper-spring-seat

Mine originale på Turid har vart i 4 år og ca 40k km, uten antydning til slitasje... attpåtil Biltemavare, så et HD-produkt burde vare livet ut, om det skal kunne kalles et HD-produkt.

The Sven
01/07/13, 16:02
Jævla fiffig at det skjedde på begge 2. At IPD HD-produkter lover mer enn de holder, har vel flere funnet ut. Kjøp originalt :)

GMV
01/07/13, 17:02
Der falt IPD sine skåler ut som ett alternativ.... Blir nok orginale Volvo på R'en.

Hassel
01/07/13, 17:03
Drøyt at begge ryker samtidig da! :eek:

mrstfu
01/07/13, 17:14
Drøyt at begge ryker samtidig da! :eek:

Viser om noe at a|ex ikke bruker bilen i Nascar:D

Bildet du la ut over den svingete traséen nedover fjellsida for noen dager siden så helt nam ut, fra et dekk og understellsperspektiv:D

Steen
01/07/13, 17:22
Sjedde akkuratt det same med mine HD gummiskåler fra IPD, Holdt ca 2 år der også.

Torsen67
01/07/13, 19:28
Makan til ræva produkt. Jeg har disse selv også. De skryter av jomfru-kvaliteter i gummien, og at det ikke er noe resirkulert drit. Her blir vi nok grundig lurt. Husk å sende de bilder av dette.

a|ex
02/07/13, 10:46
Mine originale på Turid har vart i 4 år og ca 40k km, uten antydning til slitasje... attpåtil Biltemavare, så et HD-produkt burde vare livet ut, om det skal kunne kalles et HD-produkt.

Absolutt! Har aldri byttet fjærtopper/gummiskåler på min før jeg jeg skiftet til IPD sine for to år siden.

a|ex
02/07/13, 10:47
Jævla fiffig at det skjedde på begge 2. At IPD HD-produkter lover mer enn de holder, har vel flere funnet ut. Kjøp originalt :)

Det er allerede bestilt, type XC90-skåler som tåler litt mer juling :D

a|ex
02/07/13, 10:50
Viser om noe at a|ex ikke bruker bilen i Nascar:D

Bildet du la ut over den svingete traséen nedover fjellsida for noen dager siden så helt nam ut, fra et dekk og understellsperspektiv:D

Det har vært mye fine etapper i Alpene, men det var nok "Route des Grandes Alpes" på vei hjem med relativt inspirert kjøring opp og ned 10-15 fjellpass på over 2000 moh, fulle av hårnålssvinger som gjorde utslaget. Det, og ekstremt mye dårlige veier i Sør-Italia og på Sicilia som har gjort at demperne har fått en del juling.

Etter 10.000 kilometers roadtrip har jeg nå 4x Michelin Pilot SuperSport som er slitt helt ned til corden på innersiden, så ny dekk er snart på vei over Atlanteren :D

a|ex
02/07/13, 10:52
Makan til ræva produkt. Jeg har disse selv også. De skryter av jomfru-kvaliteter i gummien, og at det ikke er noe resirkulert drit. Her blir vi nok grundig lurt. Husk å sende de bilder av dette.

Det skal jeg, vær sikker...

Steen
02/07/13, 15:17
Får håpe dekka er på plass til track day da! :)

mrstfu
02/07/13, 15:27
Det har vært mye fine etapper i Alpene, men det var nok "Route des Grandes Alpes" på vei hjem med relativt inspirert kjøring opp og ned 10-15 fjellpass på over 2000 moh, fulle av hårnålssvinger som gjorde utslaget. Det, og ekstremt mye dårlige veier i Sør-Italia og på Sicilia som har gjort at demperne har fått en del juling.

Etter 10.000 kilometers roadtrip har jeg nå 4x Michelin Pilot SuperSport som er slitt helt ned til corden på innersiden, så ny dekk er snart på vei over Atlanteren :D

Drøy camber eller spissingsfeil? Føler liksom at et dekk burde slites rimelig jevnt over 10k km, ved frisk forstilling.

a|ex
02/07/13, 18:17
Forstillinga skal angivelig være frisk, det meste er relativt nytt og det ble tatt hjulstillingskontroll på bilen i vår. Men det er samme fenomen på alle dekka.

Og jeg tipper det er fordi det er merkbar negativ camber på alle hjula i standardoppsett, og med harde dekk, tungt lasta bil og veldig mye frisk kjøring i hårnålssvingene slites nok dekkene veldig mye i innerkant fordi dekka ikke har den samme belastninga over hele kontaktflaten. Jo bløtere dekk jo jevnere blir nok belastningen, og nå kjørte jeg med 46 psi rund baut.

a|ex
02/07/13, 18:19
Får håpe dekka er på plass til track day da! :)

Ja, men har egentlig ikke lyst til å ødelegge et nytt dekksett der heller. vurderer å sette slicks på et felgsett muligens, da jeg nå er i den situasjonen at jeg sitter med 3 sett pegasus-felger som alle skal ha nye dekk :rolleyes:

Kenny_
02/07/13, 18:27
Nydelig bil du har. Fulgt med på den i mange år.

Har du tenkt å lage en reise tråd fra bil turen?

a|ex
02/07/13, 18:28
Takk for det :D Tenkte å legge ut noen bilder etter hvert, bare jeg får tid :)

The Sven
02/07/13, 19:01
Tror det kommer mye fine bilder utifra smakebitene på face, så det sees det frem til! :)

Steen
03/07/13, 09:56
Ja, men har egentlig ikke lyst til å ødelegge et nytt dekksett der heller. vurderer å sette slicks på et felgsett muligens, da jeg nå er i den situasjonen at jeg sitter med 3 sett pegasus-felger som alle skal ha nye dekk :rolleyes:

Derfor jeg annskaffa meg eget felgsett og gateslicks til trackdays og finværsturer :)

a|ex
03/07/13, 13:50
Jepp, må nesten det jeg å. Noen spesielle slicks å anbefale? Og bør jeg gå for 17" eller 18"?

Texascom
03/07/13, 16:02
Michelin sine gateslicks sitter GODT!
Har også testet AO48 dekk, de er elendige i forhold!

Steen
03/07/13, 16:40
kjører på federal gateslics I 17" nå.

Betale ca 1000kr per dekk fra dekkonline. I sammenlingning koste toyo sine proxis nesten det dobbelte.

Michelin sine må du vel opp i 18" og koster nesten 2200 per dekk på www.dekkonline.com

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=68336791.129.32240&sowigan=So&Breite=235&Quer=40&Felge=18&Speed=&kategorie=6&Marke=Michelin&ranzahl=4&tyre_for=&Herst=Michelin&m_s=3&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&filter_preis_bis=2460&filter_preis_von=711&Label=F-E-75-3&details=Ordern&typ=R-105077

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=68336791.129.32240&sowigan=So&Breite=235&Quer=40&Felge=18&Speed=&kategorie=6&Marke=Federal&ranzahl=4&tyre_for=&Herst=Federal&m_s=3&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&filter_preis_bis=2460&filter_preis_von=711&Label=G-E-72-3&details=Ordern&typ=R-164297

Nick V70N
03/07/13, 22:37

Hei Alex,
Hvor bestiller du dekk? TireRack? Sparer du mye på det ift. å handle i Norge?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

a|ex
05/07/13, 13:58
kjører på federal gateslics I 17" nå.

Betale ca 1000kr per dekk fra dekkonline. I sammenlingning koste toyo sine proxis nesten det dobbelte.

Michelin sine må du vel opp i 18" og koster nesten 2200 per dekk på www.dekkonline.com

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=68336791.129.32240&sowigan=So&Breite=235&Quer=40&Felge=18&Speed=&kategorie=6&Marke=Michelin&ranzahl=4&tyre_for=&Herst=Michelin&m_s=3&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&filter_preis_bis=2460&filter_preis_von=711&Label=F-E-75-3&details=Ordern&typ=R-105077

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=68336791.129.32240&sowigan=So&Breite=235&Quer=40&Felge=18&Speed=&kategorie=6&Marke=Federal&ranzahl=4&tyre_for=&Herst=Federal&m_s=3&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&filter_preis_bis=2460&filter_preis_von=711&Label=G-E-72-3&details=Ordern&typ=R-164297

Ja.. åssen er erfaringen din med Federal? Søkte litt rundt og fant i den del dårlige erfaringer med disse i forhold til at gummien sprekker opp og faller av i biter.

Vurderer nå Toyo som mange peker på som veldig gode slicks, og selvom Michelin Pilot Sport Cup sikkert er bra det også så er vel det et slags kompromiss mellom slicks og den ordinære gatevarianten?

a|ex
05/07/13, 14:00
Hei Alex,
Hvor bestiller du dekk? TireRack? Sparer du mye på det ift. å handle i Norge?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Har brukt Tire Rack ja. Litt avhengig av prisene du får i Norge kan du spare en tusenlapp på Michelin Pilot Super Sport inkludert moms og frakt. Med montering og avbalansering havner du fort vekk på det samme som du kunne fått dekkene for i Norge, men da jeg sjekket tilgjengeligheten på SuperSport i 235/40-18 nå var dem nok en gang umulige å oppdrive i Norge. Ergo ble det USA-import. Hvis ikke hadde jeg handlet i Norge av praktiske årsaker.

a|ex
05/07/13, 14:02

Hvordan silikonspray skal brukes og hvor får jeg tak i denne? Hvilke del av rattstammen skal smøres?

hgnubel
05/07/13, 15:13
Hvordan silikonspray skal brukes og hvor får jeg tak i denne? Hvilke del av rattstammen skal smøres?

Biltema har en silikonspray som funket fint for meg i hvert fall. Hvis du ikke vil bruke biltemaprodukter har helt sikkert Würth noe lignende :)

Det som skal smøres er gummimansjetten der rattstammen går gjennom torpedoveggen. Sikkert noe møkk der, så ha med en klut og tørk bort overskudd+møkk. Beveg rattet litt rundt og gjenta 2-3 ganger så bør det bli stille.

a|ex
05/07/13, 16:38
Mange takk! Skal teste i hælja :D

Steen
07/07/13, 08:20
Ja.. åssen er erfaringen din med Federal? Søkte litt rundt og fant i den del dårlige erfaringer med disse i forhold til at gummien sprekker opp og faller av i biter.

Vurderer nå Toyo som mange peker på som veldig gode slicks, og selvom Michelin Pilot Sport Cup sikkert er bra det også så er vel det et slags kompromiss mellom slicks og den ordinære gatevarianten?

Greit nok I forhold til prisen vil jeg vel si

GMV
07/07/13, 11:06
Du kan jo vurdere Hankook R-S3 som er ett gateslicks, eller hakket værre Hoosier R6 som er ett mer eller mindre DOT merket bane slicks. Hoosier vet jeg har fått godt omdømme til tunge motorsterke biler.

a|ex
07/07/13, 22:07
Hoosier så jo nesten ut som rene Formel-1-dekket, men jeg får sjekke opp litt angående Hankook. Takk for tips :)

Petter
08/07/13, 09:26
Om du ser på Facebookgruppen til Trackday.no, så ligger det en del info der litt ned på siden ang gateslicks...

a|ex
10/07/13, 22:22
Ja da har jeg hvertfall landet på at jeg går for 225/45-17 i dimensjon til baneslicks, for etter å ha forhørt meg litt skal det visst være fordelaktig med mindre felger til slik bruk. Toyo'ene er dyre - men har veldig lyst på dem. Får se om jeg får skaffet meg et sett til 17" pegasusene som står på R'en nå.

Eller har jeg fått bestilt meg nye Michelin Pilot Super Sport, denne gangen i 225/40-18 istedenfor 235mm, de ventes i løpet av neste uke. Blir spennende å sjekke ut forskjellen.

Slik ser de gamle Pilot SS-dekkene ut etter jeg kom hjem fra roadtrip med mye hard kjøring i Alpene:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/762.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/763.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/764.jpg

Steen
11/07/13, 05:55
Funker fint med 225 dim! har prøvd det denne gangen på min. Mye mindre subbing med fult rattutslag!

a|ex
11/07/13, 14:24
Ja, det er jo en positiv gevinst. En negativ side er at det er mindre beskyttelse for felgene. Men jeg er mer spent på forskjell i veigrep, dekkstøy, balanse, om dekkes slites annerledes grunnet mer strekk, etc.

Vikhals
11/07/13, 18:04
Vet du hvor breie dekk som går på for at de ikke skal ta borti innerskjermene på v70 ?

Har 245/40-18 på min nå og det tar borti ved fult rattutslag.

Tenkte å montere senkesett og få den gokjent med senk og 19" og tror de er ganske nøye på at dekkene ikke skal ta borti innerskjermene.. ;)

Hassel
11/07/13, 19:59
Orginalt på disse bilene med 225 dekk så subber det ;) Tror det går med 215..

Steen
11/07/13, 20:44
Sleng på 15mm spacer fremme så slipper du unna mye av subbingen :) Selv med 235.35 19" dekk

a|ex
11/07/13, 22:11
Orginalt på disse bilene med 225 dekk så subber det ;) Tror det går med 215..

Det stemmer ikke, har hatt orginale utslagsbegrensere med 235mm dekk uten at det har subbet ved fullt rattutslag.

Om det subber eller ikke kommer helt an på dekket (ulike typer dekk har ulike fasong), dekkdimensjon, innpress på felg, senk på bilen og utslagsbegrensere. 225mm har aldri subbet på min også med senk.

Vikhals
11/07/13, 22:40
Mine tar borti på maks rattutslag men om jeg vrir rattet 1cm tilbake så tar det ikke borti mer :p

Hassel
12/07/13, 10:01
Men nå har du heller ikke svingradius med begrensere da :p

a|ex
12/07/13, 11:23
Styrestoppere/utslagsbegrensere sitter det jo uansett på, men som sagt har jeg kjørt med det som er standard. Så kan man sette på større begrensere, men svingradiusen er uansett rævva.. :)

GMV
12/07/13, 14:45
Subber på min med de største begrenserne og skiver mellom med 235 dekk. Skal bytte til nye da de er litt slitt.

a|ex
12/07/13, 20:33
Blodsenk og feil hjulstilling? Type dekk har du? Michelin er ofte litt snillere pga mer avrundet form.

EDIT: Når jeg tenker meg om har vel du replica-R-felgene. Dem har vel lavere innpress enn originalfelgene når jeg tenker meg om. Det er vel litt av årsaken til subbinga tenker jeg.

Ingen subbing på R'en min med 235/45-17 Bridgestone på originale Pegasus ET46 uten senk hvertfall.

Sjakalen
12/07/13, 21:38
Ikke tråkk så mye på gassen da så har man en sjans! :)

mrstfu
12/07/13, 21:57
Ikke tråkk så mye på gassen da så har man en sjans! :)

Aner jeg noen som føler seg smått frakjørt her?:D

a|ex
12/07/13, 22:07
Hehe, var ikke vanskelig å dra kjensel på deg mtp kombinasjon frontlykter og farge :D

Bilen min er så møkkete at jeg prøvde bare å komme meg litt på avstand så du ikke skulle få helt sjokk ;)

Sjakalen
12/07/13, 22:17
Hehe, var ikke vanskelig å dra kjensel på deg mtp kombinasjon frontlykter og farge :D

Bilen min er så møkkete at jeg prøvde bare å komme meg litt på avstand så du ikke skulle få helt sjokk ;)

Den så ut som om jeg aldri før har sett den ja :)

a|ex
12/07/13, 22:48
Har ikke fått vasket den etter hjemkomsten fra europatur for snart to uker siden...og kjørte tur-retur sverige onsdag. Lover mer shine på rudskogen :)

GMV
13/07/13, 08:12
Blodsenk og feil hjulstilling? Type dekk har du? Michelin er ofte litt snillere pga mer avrundet form.

EDIT: Når jeg tenker meg om har vel du replica-R-felgene. Dem har vel lavere innpress enn originalfelgene når jeg tenker meg om. Det er vel litt av årsaken til subbinga tenker jeg.

Ingen subbing på R'en min med 235/45-17 Bridgestone på originale Pegasus ET46 uten senk hvertfall.

Er nok senkinga som gjør det. Ser at begrenserne treffer på feil sted på de armene som sitter på calipperne.

a|ex
13/07/13, 10:58
Er nok senkinga som gjør det. Ser at begrenserne treffer på feil sted på de armene som sitter på calipperne.

Senk i kombinasjon med lavere innpress er ikke bra mtp på subbing nei.

Hassel
13/07/13, 11:19
Har ikke fått vasket den etter hjemkomsten fra europatur for snart to uker siden...og kjørte tur-retur sverige onsdag. Lover mer shine på rudskogen :)

Fortsatt ikke?! Så jo ut som et helvete når jeg så den for 1,5 uke siden :D

a|ex
13/07/13, 12:51
Ser ikke noe bedre ut nå :D heheh

a|ex
14/07/13, 15:47
Fattern hadde bytta ut XC60'en med en litt lavere sak da jeg kom hjem fra ferie. Tre S60'er i familien nå :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/967.jpg

Steen
15/07/13, 13:07
Spenstig farge! :)

mrstfu
15/07/13, 13:10
Fattern hadde bytta ut XC60'en med en litt lavere sak da jeg kom hjem fra ferie. Tre S60'er i familien nå :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/967.jpg

Litt lavere, ja? Det operative ordet er "litt", S60 og V60 SKRIKER etter senk og større felger, er jo nesten originalVAGstuk på dem. Men, nydelige biler uansett. Har sett IPD har et Exclusivesett eller hva man skal kalle det til standard S/V60, som består av litt lister og sølvdetaljer, gjør underverker på en standardbil.

Gratulerer til far din:-)

a|ex
15/07/13, 13:46
hmmm, er det tilsvarende sportsdekoren som volvo leverer til bilene? kanskje det får bli bursdagsgave ;)

Og ja, nye serien er en del høyere som standard..

mrstfu
15/07/13, 14:10
hmmm, er det tilsvarende sportsdekoren som volvo leverer til bilene? kanskje det får bli bursdagsgave ;)

Og ja, nye serien er en del høyere som standard..

Slett ikke dumt dette her.... men til prisen er det bra bursdagsgave:-)

http://www.ipdusa.com/products/9775/120892-dynamic-body-trim-accent-kit-s60

Med litt moderat senk og det kitet der blir S60 virkelig namnam. Slags interiør er det i balja? Er faren din velsignet med R-designinteriøret?

a|ex
15/07/13, 16:19
Ser man det ja. Litt usikker på om det passer dieselbilene med enkel utblås, men skal sjekke litt. Gjør seg utvilsomt utseendemessig!

Er ikke R-design, men er pent interiør med lyse sportsseter i skinn og mørkt treverk :)

a|ex
17/07/13, 01:02
Forrige uke var jeg på ny hos Autotech, denne gangen for å skifte de sprukne fjærsetene ettersom dem skyldte meg en jobb som kompensasjon for alt tullet angående tuning.

Resultatet føles bra, men jeg har lagt merke til at gummipakningen på toppen av fjørbeinet fortsatt ikke ligger helt nede på lageret slik det gjorde før når alt var i orden. Det er rundt en halv centimeter åpning, og nå synes jeg at noe av knirkingen i forstillinga allerede er tilbake....kan dette skyldes feilmontering eller er det normalt med litt åpning?

Er det noe jeg kan skru på for å eventuelt justere det riktig? Forskjellen fra før er at jeg nå kjører på originale volvo-seter kontra IPDs "heavy duty"...Se bilder under:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1220.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1221.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1222.jpg

a|ex
25/07/13, 11:35
Da har jeg funnet ut at alt er i orden og at det er helt normalt at gummitoppen ligger litt over lageret. Er tilsvarende på mange andre biler, og etter å ha dynka lageret med litt WD-40 blei det helt tyst :)

a|ex
25/07/13, 11:46
Ellers har jeg nå fått på nye dekk, Michelin Pilot Super Sport i 225/40-18. Dekka er litt smalere og fyller ikke hjulbuen like godt som 235/40-18, men det føles bra og det er ingen subbing whatsoever :D

Var også innom bilia og fikk tatt en hjulstillingskontroll på bilen med den nye dekka. Det viste seg at spissinga var helt på bærtur, noe som har skjedd i løpet av europaturen min. Derav sannsynligvis den ekstreme dekkslitasjen jeg hadde i innerkant! Resultatet ble imidlertid 100%. Et par bilder fra jobben:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1724.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1725.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1726.jpg

hgnubel
25/07/13, 12:12
Da har jeg funnet ut at alt er i orden og at det er helt normalt at gummitoppen ligger litt over lageret. Er tilsvarende på mange andre biler, og etter å ha dynka lageret med litt WD-40 blei det helt tyst :)

Feilen funnet da i hvert fall :) men jeg har ofte opplevd at effekten av WD-40 forsvinner igjen etter kort tid.. Hvis lyden kommer tilbake så prøv med noe mer permanent smøremiddel. Kanskje noe slags Würth HHS-spray?

a|ex
25/07/13, 12:38
Er veldig obs på det nå, men ettersom det ble stille med silikonspray må det jo være nettopp gnissinga ved lageret som skaper lyden. Det som er rart er det fortsatt var lyd etter at jeg skiftet fjærsetene, har jo aldri hatt det problemet før.

Steen
25/07/13, 13:10
Godt det er andre også som er klar for banekjøringen! :D

a|ex
25/07/13, 13:15
Jepp, kan ikke bli mer klar enn med Toyo R888 på bilen ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1732.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1733.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1734.jpg

Prøvekjørte i går etter å ha montert 225/45-17 på 17" pegasus-felgene som stod på R'en. Funka fjell! :D

hgnubel
25/07/13, 13:28
Må huske å holde deg under 270km/t da... ;)