Det är dags för nya projekt och då får tyvärr mitt stora intresse de senaste tio åren slutligen säljas.
Bilen och delarna finns i Kungälv, strax norr om Göteborg.
Mail mats_ivarson@hotmail.com
Pris 260.000 med nedanstående.

Volvo 242 -75

Motor: B230FK 95, DKE Arrows 89.8mm vevaxel, LG-speed vevstakar, Wössner 96.5mm kolvar. 2.65 liters slagvolym. Torrsump, 4-stegs. B234 topplock portat av Christer NLR med större insugsventiler, 36mm. Axelsson engineering ZL14 omslipade kamaxlar, dubbla ventilfjädrar och retainers från PPF, ombyggda hydrauliska tryckare till mekaniska. Pluggad oljeåterledning till motorblocket, separat sugsteg från torrsumpspumpen till topplocket. Sachs tvåskivig 200mm fyrskivig koppling. Kent Karlssons multiremsremhjul. Dubbla 2.5” avgasrör, stora och tysta ljuddämpare längst bak för att undvika ljudproblem på bankörningar.

TWM 48mm spjällhus, 1680cc spridare, stor välbyggd och uppmätt väl fungerande intercooler. Dubbelturbo, mitsubishi 16T. Haltech E11, MSD DIS-4 med Audi tändspolar.

Bränslesystem dubbla fuelcell på ca 45 liter totalt, Aeromotive förpump med 100micronfilter före, Aeromotive A1000 huvudpump med 10micronfilter före. Catchtank med Aeromotive bränsletrycksregulator tillbaks till fuelcell. Aeromotive bränsletrycksregulator framme vid motor.

Bromsad 538hk 593Nm på hjulen vid 1.24bars laddtryck. Motsvarar ca 620hk 680Nm i motorn med de drivlineförluster som denna bilen har. Montera större turbos / turbo så kan effekten troligen fördubblas.

ZF-växellåda ombyggd till rödmotor

Chassie IGMAB ombyggd bakvagn med stora hjulhus. Utdragna skärmar fram. Dörrar, motorhuv och bagagelucka i plast. Ombyggd så avgassystem går fritt under bilen. Större kardantunnel. Blästrad, extra svetsad i alla plåtöverlapp undertill. Bur. Plastrutor av hög kvalité med tunt lager glas så det ej repas. Glasruta fram.
IGMAB byggd bakvagn med fyrlänk, stående Öhlins fjäderben. Bakaxel Volvo 1031, nybytt utväxling till lågmilad 3:54, Sellholm differential, Sellholm avlastade drivaxlar. Knivkrängningshämmare.

Framvagn coilover med IGMAB länkarmar, flyttade ledpunkter. Knivkrängningshämmare. Justerbara topplagringar. Sellholm kort styrväxel med servo.

Bromsar Volvo R-bromsar skivor och ok. IGMAB bromsvåg, hydraulisk handbroms. Stålspunna bromsslangar.

Fälgar Compomotive MO flat.

Inredning: Autometer mätare, hastighet, varvtal. VDO oljetryck, oljetemp, vattentemp, volt. GIK turbotrycksmätare som mätar avgasmottryck. Laddtrycksmätare. G-E-T biz mätare med sex temperaturkanaler som mäter vattentemp, oljetemp, intercooler in och ut, avgastemp i båda turboaggregaten.
OMP stolar, GA-bälten 4-pkt.

Besiktigad 2011 och 2012.

Extra: Följer med totalt tre uppsättningar Compomotive MO flat, på bilen sitter mycket fräscha 225/40/17 Michelin Pilot Sport fram, mer begagnade Bridgestone Potenza RE0540 R-däck. Ytterligare ett gäng beg STCC slicks + fyra bra R-däck Kumho.

Två plåtdörrar

1 komplett ombyggd ZF växellåda i reserv + en extra ej ombyggd.
Ett gäng bromsbelägg fram, en uppsättning bak

Övrigt: En buckla vänster fram och vänster bak efter ett snällt besök i en däckstrave på Mantorp.

Reserverar mig för eventuellt dåligt minne.

Mats