Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Girkasse problemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Girkasse problemer

    Hei
    Noen som har slitt med at bilen ikke girer skikkelig når gir og motor er kald?
    Akkurat som om bilen clutcher men ikke girer på rundt 2500rpm når motor er kald. Dette skjer ved rolig akselerasjon.

  2. #2
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Og hvilken bil har du?
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Acidron92 Vis post
    Hei
    Noen som har slitt med at bilen ikke girer skikkelig når gir og motor er kald?
    Akkurat som om bilen clutcher men ikke girer på rundt 2500rpm når motor er kald. Dette skjer ved rolig akselerasjon.
    Det skal visstnok være slik. Funksjon for å oppnå driftstemp. på kassa raskere. Ikke særlig sexy dog...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. sep. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Har en V90CC med d4 og Polestar.
    Snakket med verkstedet og hatt dem med på kjøretur, og dem anbefalte meg å flushe kassa og har gjort dette, men ikke fått testet ordentlig etterpå.
    Verkstedet jeg kjøpte den av har sett videoen og sier at det ikke skal være slik. Snakket med en i dag som hadde v90 med D5 og han hadde fått beskjed om at det skulle være sånn intill han ringte forhandleren i dag etter at vi snakka.
    Da måtte dem sjekke litt også.

  5. #5
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Jeg støtter nok litt det Pjoltergeist sier. Før jeg kjøpte Volvo for noen år siden, var jeg hardcore Mercedes (er det for så vidt enda) og der er alle automater sånn. Likevel er jeg litt usikker på om argumentet om driftstemp holder på en helt moderne bil.
    At drivverket har best av å oppnå riktig temp raskets mulig, er sikkert ikke forenlig med miljøhensynet selv vi alle vet at varm motor bruker mindre enn kald. Spørsmålet blir vel da hva det koster miljøet å bli driftsvarm fort, fremfor å bare tenke miljø og drite i hvordan drivverket har det...
    Har ikke prøvd nyere MB, så kan ikke si at det sånn fremdeles.
    Spent på om du får et vettugt svar fra Volvo.
    Jeg er også litt usikker på beskrivelsen din. Du sier clutcher, men ikke girer på 2500rpm.
    Min opplevelse er at kassa ikke clutcher, men holder på giret til ca 2500rpm før den girer til neste.
    Ved varmt drivverk girer den mye tidligere.
    Sist endret av Runet; 16/11/19 kl 00:12
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runet Vis post
    Jeg støtter nok litt det Pjoltergeist sier. Før jeg kjøpte Volvo for noen år siden, var jeg hardcore Mercedes (er det for så vidt enda) og der er alle automater sånn. Likevel er jeg litt usikker på om argumentet om driftstemp holder på en helt moderne bil.
    At drivverket har best av å oppnå riktig temp raskets mulig, er sikkert ikke forenlig med miljøhensynet selv vi alle vet at varm motor bruker mindre enn kald. Spørsmålet blir vel da hva det koster miljøet å bli driftsvarm fort, fremfor å bare tenke miljø og drite i hvordan drivverket har det...
    Har ikke prøvd nyere MB, så kan ikke si at det sånn fremdeles.
    Spent på om du får et vettugt svar fra Volvo.
    Jeg er også litt usikker på beskrivelsen din. Du sier clutcher, men ikke girer på 2500rpm.
    Min opplevelse er at kassa ikke clutcher, men holder på giret til ca 2500rpm før den girer til neste.
    Ved varmt drivverk girer den mye tidligere.
    Jo, min forrige V90 D4 hadde samme oppførsel. Den frikobla, men isteden for å legge i neste gir la den inn det samme giret som den frikobla fra. Jeg lærte meg å unngå å fremprovosere denne oppførselen, men det er unektelig snodig.
    Det blir litt som aisin-kassene på de gamle rekke-femmerne som ikke gikk i lock up før de nådde driftstemp. De bare slura når de var kalde.

Lignende tråder

  1. girkasse problemer!
    By mannjern in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 11/09/12, 07:35
  2. ny bil, nye problemer :( girkasse simring.
    By olemk in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 29
    Siste post: 01/08/12, 08:51
  3. Girkasse problemer
    By Flintegaard in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 09/01/12, 22:35
  4. Girkasse problemer 2005 mod. XC90 T6
    By Erling R in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 09/05/11, 12:28
  5. problemer med m46 girkasse
    By Volvo_740_tic in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 06/04/11, 16:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •