Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  17
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Rustbeskyttelse under bilen

  1. #1
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard Rustbeskyttelse under bilen

    Me fant ut at me må ha ein tråd der folk kan dela erfaringar med forskjellig understellsbehandling for bil. Det er viktigare enn nokon gong, ikkje minst etter at dei gjekk over frå å bruka tørrsalt, til saltlake på veiane. Folk som jobbar med bil ser tydeleg at saltlaken er mykje meir aggresiv mot bilane enn tørrsaltet, og det var ikkje uskyldig det heller.

    Det finst jo mange forskjellige produkt å behandla understellet på bilar med, f eks Tectyl, Dinitrol, Mercasol, som ikkje er veldig ulike kvarandre, og so er jo Fluid Film og liknande produkt blitt veldig populært, spillolje, sagkjedeolje osv er det og mange som har brukt. Svakheten til olje og sauefett er jo at dei må fornyast relativt ofte, fordi det ikkje størknar, og derfor blir vaska vekk av sølesprut osv.

    Ein veldig viktig ting viss du skal ha bilen din på unserstellsbehandling med tectyl eller liknande er å ikkje velga billigaste behandling. Då heisar dei bilen opp, spylar litt, tørkar og sprøytar på stoffet der dei kjem til. Det har kanskje litt for seg, ein får jo beskytta det som ligg mest fram i dagen, og sparer seg kanskje for eit bremserørbytte ein gong, men det er ikkje godt nok.
    Velger du ei behandling som er hakket dyrare blir plastdeksel, skvettlappar, innerskjermar osv demontert for å komma skikkeleg til. Då hjelper det, og bilen kan sjå fin ut under i mange år, heilt til lakken begynnar å bobla seg på ein kanal eller hjulbue, fordi rusten på innsida er komt gjennom. Eit karosseri har mange holrom og kanalar, og innvendig er desse ofte dårleg beskytta, gjerne berre eit tynt lag med grunning, då begynnnar nok rusten der ganske tidleg i bilen si levetid, og får kosa seg i fred der fordi det ikkje er synleg før det kjem gjennom, og då endar det ofte med at ein bil som ellers kunne hatt mange år att, blir vraka. Tectyl og dei andre har eigne stoff som dei brukar i holrom, det er mykje tynnare enn slitebelegget som blir brukt under bilane, sidan det ikkje er mykje slitasje inni kanalane. Ofte på gamle bilar kan ein sjå dette brune seige greiene f eks inni dører, panser og ellers rundtom. Er det fordi alle bilane vart beskytta med sånt før? Nei, det er fordi det er dei bilane som fekk denne beskyttelsen som har overlevd, dei andre er vekke.
    Dei som driv med tectyl seier at denne holromsvoksen kan trekka inni og stoppa påbegynt rust, men eg personleg trur ikkje det bør vera mykje rust, det er nok best til å forebygga. Er det grov rust trur eg ikkjedet trekker godt nok inn, og kan i verste fall virka mot sin hensikt.

    Kva skal eg velga?

    Mange lurer på om dei skal bruka Tectyl eller liknande eller fluid film. Det er ikkje alltid lett å veta, begge har både fordelar og ulemper.

    Når det gjeld nye bilar ville eg heilt klart velgt ein av dei tradisjonelle, ganske enkelt fordi dei er meir slitesterke. Får du bilen beskytta med det er det lenge til det må gjerast nåke gjen. Men det må gjerast når bilen er so ny som mulig. Viss det er komt rust på bilen, må denne vekk. Tectyl over rust er det verste du kan gjera. Rusten må vekk, og som regel blir det gjort med sandblåsing. Når rusten er fjerna må stålet behandlast med noko før tectylen, for tectylen er ikkje tett, det er lakken som er tett og skal beskytta stålet mot luft og fuktighet, som er ei forutsetning for at det skal kunna rusta. Tectylen si oppgåva er å beskytta lakken mot steinsprut og slitasje, det er derfor den skal vera litt seig (for å ikkje sprikka opp av slag og steinsprut) og den må oppfriskast når han blir for gammal og hard.
    Problemet er at mange sandblåser for dårleg, og deretter berre sprøytar på eit tynt lag med dårleg billig grunning før tectylen. Då ser det fint ut lenge nok til at dei ikkje får klager, men etter ei stund kjem rusten sterkt tilbake. Ser du under to 10 år gamle bilar der den eine fekk tectylbehandling som ny og den andre etter 5-6 år er forskjelen tydeleg. Den som vart behandla når han var ny har ikkje mykje rust, men det er nok på høg tid å fornya behandlinga (avhengig av kor mykje bilen er kjørt), på den andre kan ein sjå at tectylen flassar av mange plassar og rust kjem til syne under, nettopp pga for dårleg behandling etter sandblåsing, før tectyl. Skal du prøva å løysa ein bolt på dei to bilane går det nok mykje lettare på den som vart behandla då han var ny.

    Mi erfaring er at Dinitrol sin understellsmasse er meir holdbar enn Tectyl, kven som har den beste holromsbehandlinga kan ikkje eg uttala meg om, men har hørt fleire sei at det er Tectyl.

    Har du ein gammal bil som allerede har fått litt rust går det an å bruka f eks Fluid Film. Det er eit amerikansk produkt som er basert på fett frå saueull, og skal gå an å bruka direkte på rust. Grunnen er at det trekker inni rusten og legger seg utanpå og stenger ute luft og fuktighet, som som sagt er ei forutsetning for at det skal rusta. Det avgjerande er at lufta og fuktigheten blir stengt ute, og ikkje inne, dvs det må vera heilt tørt og ikkje for grov rust. Du treng ikkje fjerna rusten heilt, men skrapa vekk det som er laust sånn at fluid filmen får trekkja skikkeleg inn. Detta stoffet er gode greier å sprøyta i holrom og kanalar og.

    På bilar med gammal hard tectyl vil detta stoffet mjuka opp att tectylen.
    Fluid Film kryper veldig bra, og det kan vera ei plage når det kjem oppetter dørane og må vaskast vekk, men det er jo bra at det kjem til på plassar ein har gløymt å sprøyta.

    Fluid filmen størknar ikkje, men beheld same konsistens, omtrent som grease, og blir derfor etter kvart vaska vekkforholdsvis fort, spesielt på utsette pkassar som i hjulhus osv. Derfor må det fornyast kvart år er mi erfaring, sjølvsagt avhengig av kor mykje du kjører. I holrom og kanalar anbefaler dei som driv med det at det blir gjort ca kvart tredje år. Pass på å ikkje få det på dørpakningar og sånt, og har du arbeid som skal gjerast under bilen, vent med fluidfilm-behandlinga til det er gjort, det er ikkje nåke festleg å skru på ein bil som nettopp er behandla med det klisset.

    Håpar detta kan vera til nytte og at det er fleire som kan bidra i denne tråden her.
    Sist endret av Øygard; 04/11/22 kl 20:00
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  2. Takk HansOla, JKK, Alfs80, nor760, kimar, Daruu, B230, gaupe, PetterDale takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2014
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Takk for svært informativt innlegg

    Jeg har aldri hatt ny bil, og mine opplevelser er basert på godt brukte, gjerne 10 år gamle biler.

    Jeg bor på sørvest-landet, og her har vi sjelden snø og minusgrader. Salt på veiene har vi derimot svært mye av. Jeg har god erfaring med å spyle bilens understell og karosseri etter kjøring på saltet vei. Jeg er heldig som har uteslange ved siden av carporten, og det er dermed lettvint å spyle raskt av bilen. Har også lagt opp varmt vann til utekranen, og spyler med varmt vann av og til. Har en selvvask i nærheten, og pleier også å svinge innom der, putte på kr 10, og spyle av den verste skitten.

    Hver "ny" bil jeg har kjøpt, har blitt godt spylt med høytrykksspyler under. Jekker da bilen opp på ene siden, og tar av hjul, slik at jeg kommer godt til. Lar bilen tørke noen dager før jeg sprøyter på Fluid film. Har pleid å kjøpe Fluid film i stor beholder, og kjøpte for mange år siden også en dedikert trykksprøyte til formålet. Sauser godt inn overalt. Tar som regel også av dørtrekk og tepper, og sprøyter eller pensler der jeg kommer til innvendig. Understellet sprøyter jeg en gang i året, og opplever at allerede utviklet rust ikke videreutvikler seg. En annen fordel er at alt av skruer og mutrer løsner lett etter bruk av Fluid film. Som beskrevet ovenfor, så er det noe griseri å skru på i etterkant, men her pleier jeg å spyle med høytrykksspyler der jeg skal skru. Blir mye triveligere å skru da.

    Har også god erfaring med linolje. Den er seigere enn Fluid film, og bygger etterhvert opp et fint slitesjikt etter mange påføringer. Er heller ikke så griset å skru under med linolje. Synes ikke den kryper så godt, og har heller ikke den fine, rustløsende effekten.

    Har tidligere prøvd meg på Owatrol, men synes ikke den rustbeskyttende effekten er så god. Kanskje den var bedre før? Har også prøvd hammerslagslakk, men der har jeg dårlig erfaring med at den harde lakken sprekker, med påfølgende fuktinntrenging.

    For meg fungerer hyppig avspyling og Fluid film godt, men noen mirakelkur er det ikke.

  4. Takk Øygard takket for denne posten
  5. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    På ny eller nesten ny bil så har jeg veldig gode erfaringer med gammeldags Dinitrol de sprøyter også godt inni alle hulrom som vist under.


    På eldre biler er jeg også enig i at Fluid film er det beste og har også gode erfaringer med det på biler hvor blant annet en av Toyota ene til far min har skikkelig grov rust inni kanalene og Fluid Film har hindret de og ruste mer og ruste ut i flere år nå. Men en viktig ting som har vært nevnt over er grundig rengjøring av bilen under og spesielt på våren jeg ser ofte det ligger på biler et tykt lag med grus/sand i fjærtårn osv dette holder på fuktigheten og gjør at det ruster enda mer.

  6. Takk Øygard takket for denne posten
  7. #4
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Ja, det du nevner der med å få vekk tjukke lag med blanding av sand, salt og alt mulig er veldig viktig. Det ser ut til at me som har skreve her so longt er ganske enige. Eg må få presisera at det eg skreiv her er stort sett basert på eigne erfaringar og er ingen fasit, men eg har sett under nåken bilar etter kvart, so trur ikkje det er heilt på villspor.
    Sist endret av Øygard; 15/09/19 kl 10:12
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  8. Takk nor760 takket for denne posten
  9. #5
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Her blir det lanolin når sonicen skal behandles
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    I USA så har de ei understells behandling som er gummi/plast? basert som holder på fuktigheten og gjør at bilene ruster innenifra dette er noe skikkelig dritt.

  11. #7
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker linolje.
    Lanolin er nok bedre, men jeg tåler ikke lukta...

  12. #8
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Jeg bruker linolje.
    Lanolin er nok bedre, men jeg tåler ikke lukta...
    Innvendig i kanalar og holrom funkar sagkjedeolje fiont, gjerne tynna i litt diesel. Linolje har eg ikkje mykje erfaring med
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  13. #9
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Kan man bruke den tråden her til f.eks. laste inn et bilde for å få tips til utbedring? Har ikke lyst til å "ødelegge" tråden.

  14. #10
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Det går sikkert bra, kan sikkert komma mykje bra ut av det, som fleire kan ha nytte av
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  15. Takk Larssin takket for denne posten
  16. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av nor760 Vis post
    Har også prøvd hammerslagslakk, men der har jeg dårlig erfaring med at den harde lakken sprekker, med påfølgende fuktinntrenging.
    Er det ekte hammerlakk fra Hammerite du har brukt? For Hammerite har jeg brukt i åresvis og har aldri opplevd dette. Malte ramma på en gammel tilhenger for 9 år siden med Hammerite og den er like fin enda og henger har blitt brukt til sjøsetting av båt mange ganger.

  17. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2014
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Ja, det er Hammerite sin egen maling jeg har brukt. Både den glatte, og hammerslagsvarianten.

  18. #13
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Bildet her er av en XC70 -12, ved jekke-punktet hs bak. Dette, pluss ett par andre ting, er noe jeg ønsker å få utbedret på en riktig og med et varig resultat. Hva tenker dere om å gjøre det på følgende måte:

    1. Først sandblåse, som avfettes, pusse over med 120 papir, så avfette igjen.
    2. Bruke 2-k syre-grunning eller 2-k epoxy.
    3. Her er jeg usikker. Regner med at man må ha noe utenfor grunning/epoxy? Hva? 2-k klarlakk?
    4. Her vurderer jeg å bruke Tectyl.



  19. #14
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Eg er ingen ekspert på detta, men ville anbefalt nåke ant enn klarlakk på nr 3. Kva som er best her veit eg ikkje, har prøvd litt forskjellig, og den mest holdbare er faktisk denne, som eg har brukt eit par gongar. Det er sikkert heilt feil ifølge ekspertane, men har fungert bra der eg har brukt det.
    103a5368f0bd52d285a48dc684f8c77a.jpg
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  20. #15
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Eg er ingen ekspert på detta, men ville anbefalt nåke ant enn klarlakk på nr 3.
    Det er det som er fint med slike forum, man får gode råd. Grunnen til at jeg lurte på 2-komponent klarlakk var at jeg tenker at det må være noe som er vanntett utenpå grunningen. Tenkte også at 2-k klarlakk var sterk.

    Den boksen du har brukt. Hvor kjøper man den evt.?

    Edit.

    Det er kanskje vanskelig å få ting til å feste seg på klarlakken? Den må jo mattes ned den også, og da blir litt av poenget med helt vanntettflate borte.
    Sist endret av Larssin; 15/10/19 kl 08:36

  21. #16
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Ja klarlakken er tett, men kanskje ikkje sterk nok, har i alle fall aldri hørt om folk som brukar det under bilen. Det blir kanskje for tynt? Eg veit ikkje

    Veit ikkje kem som forhandlar den no, men det er jo egentlig til båt (det må jo vera gode greier, må jo tåla vatn og salt då), so kanskje ei båtforretning er plassen å leita.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  22. #17
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Er det noen som har erfaring med Hagmans produktene? Det er sikkert navnet som gjør det, men det føles tryggere å bruke Tectyl, uten at jeg har noe veldig erfaring med dette.

  23. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2014
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Min erfaring med Tectyl, er at etter en stund blir stoffet sprøtt som Marie-kjeks, og vann tar seg inn, for deretter å godgjøre seg på baksiden. Det ruster friskt uten at man ser det. Når Tectylen etter hvert ramler av i flak, er kanskje rusten verre enn noen gang. Jeg mener Tectyl er i beste fall bra på flunkende nye biler, uten antydning til rust fra før.

    Min erfaring er at man har mye bedre kontroll med rust ved påføring av oljeprodukter på en eldre bil, som allerede er rustutsatt. Det finnes flere typer slik olje. Jeg har best erfaring med Fluid film, som er en lanolin-basert olje. Lettvint å påføre hjemme, enten med pensel, sprayboks eller trykksprøyte. Finnes flere firma som gjør det for deg også.

  24. Takk Larssin, Øygard takket for denne posten
  25. #19
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Det du seier om tectyl der stemmer bra med mi erfaring, og det er på det eg meinar Dinitrol er i alle fall litt betre.
    Fluid Film mjukar opp gammal og hard tectyl.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  26. Takk nor760 takket for denne posten
  27. #20
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Kopierer frå prosjekttråden min. Riktignok ikkje Volvo, men det er relevant på Volvo og.

    Viss nåken skulle vera i tvil om det har nåke for seg å sprøyta rustbeskyttelse inni kanalar, holrom osv, lar eg desse bilda tala for seg sjølv.



    Såg ganske fint ut på utsida.


    Viss detta får godgjera seg over litt tid råtnar bilen frå innsida og ut, her kjem eg til å sprøyta med sagkjedeolje som trekker inn i rusten og stoppar, eller i alle fall bremsar rustutviklinga kraftig. Sauefett skal gjera samme nytten, men tectylprodukt som er berekna på holrom må brukast før det er begynt å rusta nåke særleg. Det vil ikkje trekka godt nok inn i rusten men legga seg oppå. Når det blir gammalt sprikker det gjerne, og det rustar under. Har ikje bilde av det, men såg det veldig tydeleg på Corollaen.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  28. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2021
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard The survival of the FATTEST

    Ett svært aktuelt, og ikke minst viktig tema for oss som bor i ett land som Norge. Vi har svært varierende vær, og ikke minst enorm salting av våres veger!
    Salting er noe forferdelig svineri, men vi kommer ikke til å få bukt med det, dessverre. Vi må ikke ha en illusjoner om ett saltfritt veinett i Norge.
    Det eneste vi KAN gjøre er å rust behandle og beskytte bilene våre.

    Så til det store spørsmålet; hva skal man velge, og ikke minst hvorfor ?

    Jeg har selv lært "the hard way", og således har jeg tatt meg f... på at dette ikke skal få skje med meg igjen!
    Derfor har dette emnet vært av stor interesse hos meg siden.
    Diskusjonene går jo, "HVA skal jeg velge av rustbehandling", og det mangler jo ikke på råd rundt om kring ?

    Så i 2012 kjøpte jeg meg en ny Toyota Land Cruiser 150 AT 35. Før den kom i trafikk ble den full tectylert. Etter dette så ble den jevnlig behandlet med Lanolin.
    Jeg solgte bilen etter 5 år og 100 tkm på telleren. Det var da ikke 1 rusten skrue, eller synlig rust noe sted på den bilen.
    Dette er en oppskrift jeg uten problemer hadde kunnet gjenta på NY bil. Etterbehandling med Lanolin sørget for å reaktivere den første tectyl behandlingen,
    og således var bilen like fin under etter 5 år som når den ble behandlet som ny.

    På en bil som har vært i trafikk, og fått tilløp til rust, så er det totalt uaktuelt for meg å benytte bitumen baserte stoffer som f.eks; Tectyl, Dinitrol, Merkasol osv.
    Dette er stoffer som benytter withe sprite som tynne stoff. Denne withe spriten tørker etter hvert ut, og produktet blir stivt og hardt.
    Så starter problemene. Det sprekker opp, samt løsner fra underlaget. Så kommer det kondens/saltvann inn på baksiden.

    Jeg skal prøve å forklare;
    Bildet i innlegget over illustrerer egentlig problemet på en meget fortreffelig måte. Takk for bildet forresten Øygard. Bilder taler jo egentlig for seg selv, så mer av det.
    Skal man benytte bitumen baserte preparater så SKAL det være rustfritt før slik behandling bør benyttes !. (Altså på ny bil som ikke har vært i trafikk).

    Skal disse stoffene benyttes på en brukt bil, hvor det er det minste tilløp til rust, så skal følgende behandling utføres først;
    Den skal underspyles, tørkes, sandblåses, og så grunnes.

    Velger man å ikke utføre dette så har man gjort noe meget uklokt, nemlig å kapsle pågående rust inne. Dette vil garantert resultere i katastrofe!
    Jeg har sett resultatet på så mange biler hvor dette er gjort, så for min del er det ingen tvil. Det er en klar NEI !

    Så til poenget, som så fortreffelig blir illustrert med overnevnte bilde; hva gjør disse tilbydere med pågående rust inne i plate skjøter og hulrom.
    Jeg skal tillate meg svare for dem, der får de ikke gjort noen verdens ting!
    Hva gjør dem f.eks på større biler som har ramme, samme svar, ingen ting, for de kommer ikke til. Om de påstår annet, ja så lyver de.

    Så, hva gjør man da om man har en brukt bil ?

    Min klare oppfordring til dere er da; benytt LANOLIN (Fluid Film)
    Rust er en kjemisk prosess, og for at den skal skje så trenger den O2, altså tilgang på surstoff.
    Det er her Lanolin er så genialt. Den trenger inn i allerede eksisterende rust porer, og fyller disse med olje. Da stopper rust prosessen opp fordi tilførselen av O2 stoppes.
    På steder hvor det ikke er rust så forhindrer Lanolin at prosessen kommer i gang.
    "Problemet" med Lanolin, om man nå kan kalle det det, er at behandlingen må gjentas hyppigere en med bitumen preparater. Sånn ca. annet hvert år.
    Som nevnt i tråden, så lukter det også litt de første par ukene. Lanolin som benyttes i dag lukter langt mindre en den varianten som ble benyttet tidligere.

    Opprinnelsen til Lanolin, eller Fluid Film;
    Dette er ett amerikansk produkt, og det ble komponert i sin tid av en grunn, og det var for å kunne stoppe rust i balast tanker på skip. Dette er ett stort, og svært kostbart problem

    Å "pikke" rust i balast tanker, for så å male disse er enormt tidskrevende og kostbart.
    Måten Lanolin/Fluid Film ble benyttet på var at man fylte opp balast tankene på skipene med sjøvann, for så å helle ut fater med Lanolin/Fluid Film på toppen.
    Så tappet man ut vannet fra tankene, og så la fett filmen seg på veggene. Oljen trengte så inn i evt. rust og stoppet prosessen. Problem løst

    Gitt de positive resultatene med denne behandlingen så begynte man å se på også andre områder å kunne benytte dette stoffet på.
    Det skal nevnes at det amerikanske forsvaret benytter Fluid Film som smøremiddel og rustbeskyttelse på sitt materiell, og de har ett eget dele nummer for dette i sitt system.

    United States Coast Guard, Delta Airlines, Department of Defense, NASA benytter Fluid Film.
    Fluid Film er også det eneste rustbeskyttende produktet godkjent benyttet av NASA på deres romferger. Altså IKKE noe Tectyl der i gården !

    På min søken etter å kunne rust behandle mine biler med annet en bitumen produkter kom jeg i kontakt med Oskar Emil Schiøtz ved Vestfold Antirust.
    Han er tidligere flymekaniker, og svært dedikert. Etter en samtale med han så valgte jeg å prøve hans behandling med Lanolin.
    Siden har jeg fortsatt å benytte Vestfold Antirust til å få utført Lanolin behandling på mine kjøretøy. Jeg er fortsatt svært fornøyd.

    Så er du på utkikk etter en behandling som virkelig virker, ta en prat med Vestfold Antirust.
    Legger ved link og telefonnummer her;

    vestfoldantirust.no

    Tlf: 33 33 25 99
    Hortensveien 273
    3157 Barkåker, Tønsberg

  29. Takk gaupe takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Rustbeskyttelse av nytt eksosanlegg
    By Øygard in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 4
    Siste post: 21/03/18, 22:58
  2. Volvo og rustbeskyttelse
    By vikry in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 8
    Siste post: 20/03/18, 14:41
  3. Svar: 4
    Siste post: 13/05/14, 18:12
  4. DAB i bilen
    By fevelen in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 8
    Siste post: 23/05/12, 09:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •