Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 73 av 77 FørstFørst ... 23 63 71 72 73 74 75 ... SisteSiste
Viser resultater 1.801 til 1.825 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1801
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Hvis jeg skal ha to tomgangsmotorer så blir det plutselig ikke så veldig orginalt utseende lengre. Men kanskje det går å sette ett vekslende relé på PWM signalene så det blir en ten eller? Tenkte å ha det mest for å prøve. Går jo å sette begrensnig på både tid og temperatur og har ikke tenkt den skal brukes for vane.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  2. Takk Holck takket for denne posten
  3. #1802

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Hvis jeg skal ha to tomgangsmotorer så blir det plutselig ikke så veldig orginalt utseende lengre. Tenkte å ha det mest for å prøve. Går jo å sette begrensnig på både tid og temperatur.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    Ok

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  4. #1803
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Har et irriterende problem med vems og orginal svinghjulsgiver:

    Av og til får jeg triggerfeil på høyt turtall (skjer aldri under 5000rpm) og vemstune ramler ut (mister signalet fra ecu). Klarer ikke å framprovosere feilen da det skjer helt random, og dersom jeg ruser bilen i fri er det ingen problemer. Så problemet oppstår under kjøring, og spesielt ved harde pådrag (eller like etter at man slipper gassen, vanskelig å se på pc'n samtidig som man kjører).

    Noen tips til å komme til bunns i problemet?

  5. #1804
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Kommunikasjon med sprutet du mister, eller bare triggersignal?
    Om det er begge deler vil jeg tro det er ett problem med elektrisk støy.
    F.eks pga feil med jording, eller støyende komponenter som coil, lavohmsdyser eller dynamo med magnetfelt som berører ømfintlige ledninger.
    Prøv å få tatt en logg mens problemet oppstår. Kan hende det finns tegn der.
    Triggersignal alene på høyt turtall er som regel pga større spenning enn kretsen i sprutet takler, men da burde det vært mer forutsigbart enn du beskriver.
    Om sprutet faktisk slår seg av ett øyeblikk når det skjer, så vil jeg mistenke 12v forsyning eller feil med 5v forsyningen. F.eks en kortslutting.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. Takk eab takket for denne posten
  7. #1805
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Kommunikasjonen med sprutet faller ut, men jeg er ikke sikker på om det skjer samtidig som triggersignalet faller bort.

    Støy og jording kan være en idé ja, da akkurat samme oppsett/ledningsnett har fungert fint i annen bil tidligere. Den bilen det nå står i hadde allverdens snodige jordfeil pga. klipt lh2.2 nett og innskjøta lh2.4 nett, som nå er plukket bort.

    En annen finurlig ting er at turteller drives av vemsboksen, og dette fungerer stort sett bra. Men av og til så ramler både turteller og tankmåler bort, uten at dette ser ut til å være sprutet sin feil altså.

  8. #1806
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Ok. Da tror jeg det er bilens ledningsnett det er noe feil med.
    Prøv å mål spenningsfall mellom jord på batteri og motor, karosseri-batteri, karosseri-motor. Og fra pluss på batteri til sikringsboks, til sprutet, dynamoen, osv.
    Med så mye strømforbruk som mulig.
    Gjerne mens du beveger litt på kontaktpunktene.
    Om du ikke finner noe mistenkelig ved denne målingen, så ta en leiterunde etter ledninger med dårlig isolasjon, avisolerte ender eller løse elkomponenter som kan bevege seg når bilen kjøres, og kan komme bort i jord.
    Sansynligvis en usikret ledning, eller med stor sikring.
    Kontaktpunkter til sikringer, og releer i tilknytting bør du også sjekke. Men magefølelsen sier kortslutting eller en veldig dårlig jording.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  9. #1807
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Har nå konstatert at det er bilens orginale ledningsnett som er problemet, ikke sprutet

    Det som virkelig avslørte problemet var da jeg monterte dab-radioen, og så kjørte hjem etter mørkets frambrudd. Spilleren lever sitt eget liv, samt at div. indikatorlamper i dashbordet lyser svakt når nærlysene brukes. I tillegg lyser venstre nærlys dårligere enn høyre, samt at blinklyset på venstre side gløder svakt.

  10. #1808
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Har nå konstatert at det er bilens orginale ledningsnett som er problemet, ikke sprutet

    Det som virkelig avslørte problemet var da jeg monterte dab-radioen, og så kjørte hjem etter mørkets frambrudd. Spilleren lever sitt eget liv, samt at div. indikatorlamper i dashbordet lyser svakt når nærlysene brukes. I tillegg lyser venstre nærlys dårligere enn høyre, samt at blinklyset på venstre side gløder svakt.
    Elnettet er 7/900's største svakhet... spesielt de fra starten av 90, når de nettopp hadde laga nytt nett og som var første årgangene med tvilsomt valg i ledingskvadrat og dermed påfølgende varmgang i bla. sikrings og rele-kassetten i midtkonsoll... Bruker bare det lille som er originalt igjen til å styre reléer etter at det holdt på å ta fyr i kasetten pga kriminelt varmt "K" hovedlysrelé... 940 lykter og Osram Nightbreaker ble for hard kost ved bruk av langlys...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. Takk GMV takket for denne posten
  12. #1809
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    De kjører jo tilogmed varmetråder kun gjennom en bryter..... Den engang gule ledningen er somregel godt brunsvidd ved bryteren.

  13. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  14. #1810
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Noen som vet om det er mulig å bruke en 1 polet temp sensor på datasprut uten å gå via sensor ground? Skal overvåke oljetemp.

  15. #1811
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Mulig er det. Men jeg ville brukt en topolet for å slippe unna støy og feilvisning.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  16. #1812
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Nå kommer jeg med nye spm som sikkert for dere har en helt logisk og naturlig forklaring. Sleit som tidligere sagt med orginal trigger og 60-2 svinghjulsgiver. Den var tungstarta og begynte å bluddre og fuske rundt 4000. Nå har jeg fått tak i en VR til Hall converter å satt inn. Får stabil avlesning på turtallssignal men ikke så mye som ett livstegn. Sjekka for gnist men der var det dødt. La merke til at idet kom en gnist idet jeg slapp nøkkelen etter å ha kjørt på starteren. Sjekka spenninga til sprutet og det måler ca 10,5-11V. Bensinpumpereléet ligger også inne så pympa går når jeg kjører på starter. Så tydeligvis er det triggersignal. Noen gode tips her? Kjørte diagnostikk på trigger og den såg fin ut i mine øyne. Den var noe av det samme med VR trigger også men den starta da iallefall....

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  17. #1813

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Tenker bare høyt:
    Endret innstillinger i sprutet etter du bytta til den converter'n ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  18. #1814
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Jepp endra til hall i sprutet. Bytta om på signal og jord ut fra trigger og da fyra den med en gang. Så ordnet seg.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  19. Takk Holck takket for denne posten
  20. #1815

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Jepp endra til hall i sprutet. Bytta om på signal og jord ut fra trigger og da fyra den med en gang. Så ordnet seg.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    Digg

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  21. #1816
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sånt er alltid digg. Nå er det neste jeg trenger tid til å ferdigstille å bremse. Er mye som skal koordineres på vår og sommeren.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  22. Takk Holck takket for denne posten
  23. #1817

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Sånt er alltid digg. Nå er det neste jeg trenger tid til å ferdigstille å bremse. Er mye som skal koordineres på vår og sommeren.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    Helt klart .

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  24. #1818
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Hei. Har nylig satt opp ett Electromotive på en b230fk. Plages ekstremt med fusking. Har prøvekjørt å har nå funnet ut at bilen fusker så fort GAMA går over 100%. GAMA er oppe i 150% til tider. Gama ligger på 80% på tomgang. Noen som enkelt kan forklare hva Gama betyr? Man justerer jo gama offset i ve tabellen sant?
    Volvo 242

  25. #1819

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Hei. Har nylig satt opp ett Electromotive på en b230fk. Plages ekstremt med fusking. Har prøvekjørt å har nå funnet ut at bilen fusker så fort GAMA går over 100%. GAMA er oppe i 150% til tider. Gama ligger på 80% på tomgang. Noen som enkelt kan forklare hva Gama betyr? Man justerer jo gama offset i ve tabellen sant?
    https://www.google.no/url?sa=t&sourc...RGZkX9bYFFJ8RQ
    Side 10 og 11 her
    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  26. #1820
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Hei. Har nylig satt opp ett Electromotive på en b230fk. Plages ekstremt med fusking. Har prøvekjørt å har nå funnet ut at bilen fusker så fort GAMA går over 100%. GAMA er oppe i 150% til tider. Gama ligger på 80% på tomgang. Noen som enkelt kan forklare hva Gama betyr? Man justerer jo gama offset i ve tabellen sant?
    Gamma er omvendt av Lamda og jeg er helt enig med Electromotive som sier at Gamma er mye bedre egnet til motortuning enn det Lambda er.
    Mer fuel gir höyere gamma.
    Lambda = 1/ Gamma
    Gamma 80% = 1/ 0,8 = Lambda 1,25 = 18,38:1 i AFR på bensinskalaen.
    Gamma 150% = 1/1,5 = lambda 0,666 = 9,80:1 i AFR på bensinskalaen.

  27. #1821
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Gamma er omvendt av Lamda og jeg er helt enig med Electromotive som sier at Gamma er mye bedre egnet til motortuning enn det Lambda er.
    Mer fuel gir höyere gamma.
    Lambda = 1/ Gamma
    Gamma 80% = 1/ 0,8 = Lambda 1,25 = 18,38:1 i AFR på bensinskalaen.
    Gamma 150% = 1/1,5 = lambda 0,666 = 9,80:1 i AFR på bensinskalaen.
    Hvorfor er det så mye bedre? Er jo akkurat det samme...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  28. #1822
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått bilen til å fungere! Justerte noe grunninnstillinger på dysene og fuel enrichments var ute på vidda

    Noen erfarne som kan ta en titt på tenningstabellen og komme med noen synspunkter? B230FK med h-råder. Originale stempel. 630cc deka dyser. A-kam.
    Volvo 242

  29. #1823
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Vær forsiktig.
    Høykomp., pumpebensin og en vanlig termostat som regulerer i området 90 grader C krever som oftest vesentlig lavere tenning over 1,0 BAR ladetrykk enn det der. Det er hovedgrunnen til at disse motorene vanligvis funker så elendig. Se i bremsepapirtråden.

  30. #1824

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Da har jeg fått bilen til å fungere! Justerte noe grunninnstillinger på dysene og fuel enrichments var ute på vidda

    Noen erfarne som kan ta en titt på tenningstabellen og komme med noen synspunkter? B230FK med h-råder. Originale stempel. 630cc deka dyser. A-kam.
    Dette er et tenningskart 230 med urørt 531 topp og Sam T5 kam, 8.8 i kompresjon. Men anbefaler deg sterkt å dra til en mapper så du får alt på stell, det kan være en god del å hente. Hvor i landet bor du ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  31. #1825
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Dette er et tenningskart 230 med urørt 531 topp og Sam T5 kam, 8.8 i kompresjon. Men anbefaler deg sterkt å dra til en mapper så du får alt på stell, det kan være en god del å hente. Hvor i landet bor du ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
    Står Verdal på profilen hans i alle fall.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Side 73 av 77 FørstFørst ... 23 63 71 72 73 74 75 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •