Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: 95 vs 98 oktan på T8

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. aug. 2018
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard 95 vs 98 oktan på T8

    Noen erfaringer?
    Bør/bør ikke? Er det merkbar forskjell på effekt?

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    95 og 98 oktan vil ikke gi noen effektendring, men 98 reduserer sjansen for tenningsbank. Det er ikke mer eller mindre energi den ene eller andre, men med 98 kan man kjøre på høyere ladetrykk nettopp på grunn av mindre sannsynlighet for tenningsbank.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    95 og 98 oktan vil ikke gi noen effektendring, men 98 reduserer sjansen for tenningsbank. Det er ikke mer eller mindre energi den ene eller andre, men med 98 kan man kjøre på høyere ladetrykk nettopp på grunn av mindre sannsynlighet for tenningsbank.
    Er ikke dette selvmotsigende? Høyere ladetrykk vil jo gi høyere kompressjon, som jo gir høyere effekt.

    Det er riktig at det gir liten eller ingen effekt å fylle 98 på en bil hvor motoren ikke krever det og den ikke justerer ladetrykk og tenningstidspunkt basert på informasjon fra bla. tenningsbanksensoren.

    Men dette er jo en direkteinsprøytet motorer og den juster jo drivstoffmengde, ladetrykk og tenningsvinkel og en masse annet i ett kjør. Jeg ville bli veldig forundret om bilen ikke tok nytte av muligheten å kjøre så høy kompressjon som forsvarlig for det tilgjengelige drivstoffet. Det gir jo tross alt både høyere toppeffekt og bedre energiøkonomi.

  4. #4
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Om T8en justerer ladetrykk automatisk etter oktantallet er det nytt for meg. Med mindre den gjør det er det altså ingen effektendring i å gå fra 95 til 98. Min forrige bil, en '99 V70, justerte også ventiler og tenning etter en mengde forhold, som er ganske vanlig på innsprøytningsmotorer, selv om det var en mulitpoint-innsprøytningsmotor.

    Å gå fra 98 til 95 kan gi redusert ytelse om motoren oppdager tenningsbank, da den vil endre tenningstidspunktet for å unngå skade. I alle tifleller tror jeg ikke det er noen hemmelig effektøkning å hente ved å fylle 98 - men brukermanualen forteller deg helt sikkert hvilket drivstoff Volvo anbefaler deg å kjøre på.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Om T8en justerer ladetrykk automatisk etter oktantallet er det nytt for meg. Med mindre den gjør det er det altså ingen effektendring i å gå fra 95 til 98. Min forrige bil, en '99 V70, justerte også ventiler og tenning etter en mengde forhold, som er ganske vanlig på innsprøytningsmotorer, selv om det var en mulitpoint-innsprøytningsmotor.

    Å gå fra 98 til 95 kan gi redusert ytelse om motoren oppdager tenningsbank, da den vil endre tenningstidspunktet for å unngå skade. I alle tifleller tror jeg ikke det er noen hemmelig effektøkning å hente ved å fylle 98 - men brukermanualen forteller deg helt sikkert hvilket drivstoff Volvo anbefaler deg å kjøre på.

    Jeg er litt usikker på hva du snakker om her. Om motorstyringen har mulighet til å flytte frem tenningstidspunktet og tenne ved høyere kompresjon uten tenningsbank, så får man høyere effekt. Det er ikke en synse-ting, det er ren kjemi og fysikk.
    Om motorestyringen kan kombinere dette med å kjøre høyere ladetrykk, som jo gir mer luft og bensinvolum inn i sylinderen = høyere kompresjon, så gir dette på samme måte høyere effekt.

    Så svaret er: Jo, om motorstyringen klarer flytte frem tenningstidspunktet når man fyller med høyere oktan, så vil du få høyere effekt og du vil bruke mindre bensin for samme samme arbeid enn med lavere oktan.
    Det jeg _ikke_ vet, er om T6/T8 motorstyringen tar slike hensyn. Det ville forundre meg om en slik moderne motoro ikke tok nytte av muligheten til å spare bensin.


    mrsfu: Jeg anbefaler deg å se denne videoen om emnet: https://www.youtube.com/watch?v=hpVHLTRrxCw&t=245s



    PS: De gamle V70'enes motorstyring var notorisk trege med flytte frem tenningsvinkelen. Man kunne måtte kjøre en hel tank med 98, før motorstyringen turte flytte frem tenningstidspunktet. Det var lett å se på ODB2-dataene. På de nye direkteinnsprøytede motorene flyttes jo tenningstidspunkt hele tiden, og av andre grunner enn tenningsbank, så det er mye vanskeligere å analysere uten en logger.

    PS2: Ikke bli veldig forvirret over oktantallene i videoen og bildet. Oktantall i USA beregnes på en annen måte enn i Europa. De tester sånn ca 95 mot 98 oktan i Europeisk målestokk.
    Sist endret av VoƖvolog; 31/08/18 kl 01:06

  6. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Vi sier det samme her, i litt forskjellige ord. Jeg brukte min gamle V70 som eksempel, det at motoren har variable ventiler og tenningstidspunkt betyr ikke automatisk at den justerer for oktantall.

    Det jeg skulle frem til er at med mindre T8 faktisk justerer ladetrykk og/eller kompresjon for oktantall, får man ikke mer effekt ut av å fylle 98. Man kan få redusert effekt av å fylle lavere oktan om motoren oppdager antydning til tenningsbank, men som du sier - med mindre man får økt ladetrykk eller kompresjon vil det ikke være noen effektøkning.

    Grunnen til at jeg sier dette er at jeg trodde T8 var anbefalt å kjøres på 98 i utgangspunktet, mulig jeg tar feil her. De jeg har hørt med av Volvokyndige sier også at de tviler på det finnes aktiv justering for oktantall i motorstyringen. Passiv reaktiv styring finnes i form av bankesensorer, men en aktiv måling av oktantall, for så å justere inn ladetrykk deretter tviler jeg at finnes. Kan selvfølgelig ta feil.

    Som sagt, det eneste jeg har sagt er at det ikke finnes mer energi i 98 enn i 95. Man kan kjøre høyere ladetrykk på 98 siden den er mer motstandsdyktig mot tenningsbank, men om de 320hk motoren er nominelt satt til å levere forutsetter 98 bensin, vil man ikke få noe mer enn maks ladetrykk uten tuning. Alt dette avhenger selvfølgelig av om oktantallet måles aktivt, noe jeg tro det ikke gjør. Hadde vært dritkult om man kunne stappe 100 oktan på tanken og plukke opp krefter, helt enig.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Det jeg skulle frem til er at med mindre T8 faktisk justerer ladetrykk og/eller kompresjon for oktantall, får man ikke mer effekt ut av å fylle 98.
    Det er her jeg ikke forstår det. Det er ikke maks kompresjon som teller (hvis en bare ser på kompresjonstallet på motoren). Det er forskjell på selvantenning (pre-ignition) og detonasjon (bensin/luftblandingen tenner overalt i sylinderen istedenfor vha en flammefront som brenner blandingen kontrollert). Vi kan se bort ifra selvantenning med ladetrykk og aktuelle drivstoff for T8/T6-motorene.
    Da står vi igjen med detonasjon, som man kontrollerer med tenningstidspunk. Kjemi og fysikk sier at jo høyere kompresjon du kan ha på samme luft og bensinmengde, jo mer energi får du ut av bensinen du bruker. Dette må da veies opp mot at dersom du antenner blandingen med for høy kompresjon, så vil man få detonasjon som igjen gir dårligere gjennomsnittlig gasstrykk i sylinderen og dermed dårligere effekt. Men detonasjon gir høyere maxtrykk i sylinderen, og er derfor skadelig.

    De som lager motorstyringen, må veie opp ønsket om god drivstofføkonomi og effekt mot risikoen for motorskade som følge av tenningsbank. Noen velger å være helt på den sikre siden og legger inn veldig konservative tenningsvinkler ift aktuell kompresjon. Da får man ingen nytte av å bruke drivstoff med høyere oktantall. Andre kan velge å bruke en tenningsbanksensor og bruke den til å gjøre seg opp en mening om tenningsvinkel skal flyttes fram (høyere effekt pr. mengde drivstoff), eller om den skal flyttes bakover på hyppig tenningsbank. (lavere effekt pr.mengde drivstoff).
    Slik som det var på min '02 V70, kunne den bruke over en halv tank med 98 før den forsøkte flytte fram tidligere tenningstidspunkt og gi dermed gi høyere effekt. Altså en veldig konservativ tilnærming, men forståelig.


    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    De jeg har hørt med av Volvokyndige sier også at de tviler på det finnes aktiv justering for oktantall i motorstyringen. Passiv reaktiv styring finnes i form av bankesensorer, men en aktiv måling av oktantall, for så å justere inn ladetrykk deretter tviler jeg at finnes. Kan selvfølgelig ta feil.
    Ja, det kan være mulig de kyndige ikke helt hvordan man finner oktantall i bensin. Man gjør det ikke ved en kjemisk analyse. Man gjør det med spesielle type motorer hvor man endre kompresjonen. Så øker de kompresjonen til de får tenningsbank og mengden kompresjon man kan bruke uten nevneverdig tenningsbank slåes opp i en tabell som sier hvilket oktantall drivstoffet har.
    Det er altså helt ok å bruke tenningsbanksensoren for løpende avgjøre hvilket oktantall man har. Det er slik de gjøre det i laboratoriet. Men bilprodusentene har veldig mange fler faktorer å ta hensyn til, siden motoren skal jobbe under mange andre forhold enn det labmotorene må.
    Det er av denne grunnen at det er forskjellige måter å måle oktantall på i Europa og USA. Europa bruker étt laboppsett. I USA er oktantallet gjennomsnittet av to forskjellige laboppsett.


    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Som sagt, det eneste jeg har sagt er at det ikke finnes mer energi i 98 enn i 95. Man kan kjøre høyere ladetrykk på 98 siden den er mer motstandsdyktig mot tenningsbank, men om de 320hk motoren er nominelt satt til å levere forutsetter 98 bensin, vil man ikke få noe mer enn maks ladetrykk uten tuning. Alt dette avhenger selvfølgelig av om oktantallet måles aktivt, noe jeg tro det ikke gjør. Hadde vært dritkult om man kunne stappe 100 oktan på tanken og plukke opp krefter, helt enig.
    Helt riktig. Høyere oktantall sier ikke noe om energiinnholdet (det er andre standarder som sier noe om krav til energiinnhold i bensin). Man kan jo tross alt øke oktantallet på bensinen ved å blande inn vann.

    Poenget mitt er: Det er alt for lett å gjøre antakelsen om den manglende forskjellen i energiinnhold i 95 og 98 bensin betyr at det ikke er mulig å få mer mer fremdriftsenergi av 98 oktan. Det er som sagt fullt mulig, men motorprodusentene må være forsiktige i å være for optimistiske, siden bensinkvalitet er vanskelig å avgjøre i alle de forskjellige tilstandene motorene blir brukt (driftstemperatur, lufttemperatur, gasspådrag, turtall, lufttrykk, temperaturgradienter, turbotemperatur, intercooler effektivitet osv)

  8. #8
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Igjen, vi er enige, med unntak av det jeg påpekte jeg ikke var sikker på, altså om T8 løpende justerer ladetrykk etter oktantall. Det eneste jeg har prøvd å si, hele veien, er at man ikke får mer krefter eller mer energi ut av å stappe tanken full av 98 kontra 95, uten et map som tilsier at det kan gjøres. Om en gitt motor bør kjøres på 98, og har blitt kjørt på 95 og motoren justert tenning deretter, vil det å kjøre på 98 igjen oppleves som en effektøkning, mens det i realiteten er sånn det skal være.

    Om 98 oktan gir en merkbar forskjell i ytelse kommer da helt anpå hva motoren har blitt kjørt på, hva den bør kjøres på, og hvilke parametere som ligger til grunn i motorstyringen.

    Jeg sa dette kun fordi spesielt kommentarfelter på Facebook er stappfulle av folk som tror det å fylle 98 er en effektøkning i seg selv, noe det ikke er uten en passende motorstyring.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. aug. 2018
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Hej!

    Tack för att du kontaktat oss.

    Bilen är inte utrustad med någon sensor som kan mäta skillnaden mellan 95 eller 98 oktan.

    Den rekommenderade nivån att köra på är 95 oktan 

    Med vänlig hälsning,

    Isabel
    Kundrådgivare
    Customer Care Center
    T +4620948080
    swedencr@volvocars.com

    VOLVO CAR CORPORATION
    10720
    SE-405 31 Göteborg, Sweden
    volvocars.com
    Registered Office Göteborg, Sweden
    Registration No. 556074-3089
    Svaret jeg fikk fra Volvo på spørsmål om flexfuelsensor og anbefalt octannivå

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg ikke sett hva du spurte om, men det er jo et goddagmann-økseskaft svar uansett.

    En flexfuel sensor er ikke det samme som en oktantallsensor. Oktantall er såpass vanskelig å avgjøre at selv labstandarden er slik at man avgjør oktantallet ved å måle tenningsbank i en kjørende motor. Og jo, bilen har tenningsbanksensor (Du kan kjøpe en her https://www.volvopartswebstore.com/p.../31441011.html)

    Det egentlige spørsmålet er: Vi bilens motorsystem ha andre(mer effektive) tenningsvinkler og innsugstrykk dersom motoren opplever mindre tenningsbank som følge av at man bruker 98 oktan fremfor 95 oktan.

    Jeg tipper du fortsatt får svaret "Vi anbefaler å fylle 95 oktan", selv om det er en god mulighet for at motoren gir høyere toppeffekt med 98 oktan.

Lignende tråder

  1. Slutt på salg av 98 Oktan.
    By stian2k in forum Motor og gir
    Svar: 33
    Siste post: 25/07/15, 19:49
  2. 110 oktan på b230
    By jabbajohn in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 13/04/14, 14:21
  3. Hvilken bensin(oktan)?
    By Loggy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 12/07/12, 20:28
  4. 95 oktan vs. 98 oktan
    By Janus in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 09/09/10, 10:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •