Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Feilkoder på Volvo XC90 D5 AWD R-DESIGN 2012 modell

  1. #1
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard Feilkoder på Volvo XC90 D5 AWD R-DESIGN 2012 modell

    I dag fikk jeg feil med abs/anti-sladd, bremseassistent, dstc. Så jeg hadde ikke noe god bil å kjøre hjem i på sørpe/is føret.

    I dag kom det opp feilmeldinger om abs, bremseassistent, antiskrens som ikke fungerer. I tillegg føler jeg at bremsene fortsatt henger på 1 - 2 sekunder etter at jeg har sluppet bremsene (testet på slapseføret i dag - hjulene låste seg umiddelbart da jeg bremset og bilen føles veldig annerledes på kjøringen (mer utrygt).

    Jeg koblet på et feilkode apparat og fikk hentet ut følgende feil:

    TCM
    -E000
    Control module communication Deficient communication
    Category: Electrics

    HCM
    -2987
    No communication with brake control module, periodic defect
    Category: Electrics

    ECM
    -1890
    Swirl Actuator Control, Qualifier unknown

    ECM
    -3000
    Camshaft position (CMP) Sensor, Qualifier unknown

    BCM
    -0125
    Side accelerometer Signal outside its permitted Range, Periodic defect

    Hva kan være årsaken? Er det en større feil som slår ut
    som feil på andre systemer?

    Noe jeg kan gjøre for å feilsøke?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    BCM
    -0125:
    YAW-sensoren nede i gulvet under passasjerstolen/forsterkeren har problemer.
    Sjekk for badekartilstander nedi der og medfølgende korrosjon på kontaktene til modulen (sitter fastskrudd på "rammen" nede i hullet, behandles forsiktig)
    Men mest sannsynlig er selve modulen defekt, ny/brukt modul trenger kalibrering for å fungere normalt. (Kalibrering kan forsøkes på gammel modul også)

    HCM
    og
    TCM
    -kodene dine kan bli påvirket av eventuell feil i YAW-sensoren. (Via
    BCM
    )

    ECM
    -1890, sjekk tilstand på virvelspjeldarmen
    ECM
    -3000, i første omgang rens og sjekk av kontakt på kamakselsensor.
    Sist endret av jiha1968; 31/01/23 kl 21:50

  3. #3
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Tok en henvendelse til Volvo verksted og fikk følgende svar

    "
    HCM
    og
    BCM
    feilkoden er de som er imot bremsingen. Der er det g-kraft sensoren som kan fort koste oppimot 10 000kr. Det kan hende det er den som lager til feilen på pedalen, men det er ikke mulig å si sikkert. Ellers så er det feilkode imot kam sensoren som er mest sannsynelig bare sensor men kan vare noe verre."

    Tilleggs informasjon er at når jeg fikk disse feilene, stoppet jeg bilen og motoren og startet igjen. Da var feilene borte. Vi kjørte et par mil og stoppet for å handle på butikken. Da vi startet igjen, kon feilen på nytt. Bremsene hadde ingen
    ABS
    , ingen antispinn og heller ingen antisladd. "artig" på is med sørpe oppå... NOT!

    Så stoppet vi hjemme og satte i en plugg for å lese av feilkodene. Nullstilt etter å ha dokumentert de. Kjørte bilen en del mil både med start og stopp i mellom uten at feilen kom med det første. Når den kom igjen og jeg skulle stoppe og starte bilen igjen, kom ikke feilene bort. Men straks jeg begynte å kjøre igjen forsvant de. Og så kom de igjeb litt senere, men ikke alle feilene. Så det er ståa. Lurte selv på om det var
    BCM
    modulen som var defekt. Men Volvo sier altså at det mest sannsynlig er sensor. Og de er svindyre.. De visste ikke om disse kunne byttes ut med bruktdeler. Skulle få pris på det de mente det kunne være. Men var det ikke sensorene, så måtte de uansett en god del feilsøking til visstnok.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    I utgangspunktet ikke så mye å lure på, som fritt oversatt fra min forrige melding:

    Bremsemodulen i bilen din varsler om at YAW rate sensoren periodisk er ute å sykler i takrenna,
    dette medfører at bremsemodulen ikke vet hvordan bilen beveger seg, og derfor vil
    ABS
    og antispin deaktiveres i de tilfellene,
    og sjåføren blir like periodisk påminnet om at bilen ikke går på skinner.
    (de andre feilkodene er sekundære)


    Anbefalt løsning: kjøp en av disse fra Sverige, fant ingen i Norge, og ny fra Volvo i Norge er nok rundt 10 høvdinger ja.
    Av med jording på batteriet, løsne passasjerstol og forsterker, løsne Yaw-rate modulen nede i gulvet, inspiser kontakten for korrosjon, monter sammen i motsatt rekkefølge med den "nye" modulen. (antatt matr. kostnad 2000-3500kr)
    Kalibrer Antiskrens-systemet med tilpasset utstyr der det måtte befinne seg.
    (antatt kostnad 0 om du har utstyret selv, eller skill deg med en høvding og tvillingbroren på nærmeste Volvoverksted)

    Alternativt blø rundt 14000-15000 for hele kalaset hos Volvoverkstedet.

    Klart at kundemottaket hos Volvoverkstedet "ikke vet" om brukt modul kan brukes, de ønsker jo ikke å tape salget av en ny modul,
    og kan heller ikke garantere resultatet med ukjente brukte deler.


    Lykke til med valg av løsning

    PS:
    HCM
    har ingen ting med bremsene å gjøre,
    HCM
    er kontrollmodulen for Xenonlyktene dine, men modulen benytter data fra bremsemodulen.
    Sist endret av jiha1968; 31/01/23 kl 22:43

Lignende tråder

  1. Skifte bakre vindusvisker motor på Volvo XC90 D5 AWD R-DESIGN 2012 modell
    By Siberiantiger in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 09/03/22, 22:21
  2. Martin H: Volvo V70 D3 2012 R-Design
    By Martin H in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 27/02/16, 18:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •