Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  207
Side 32 av 47 FørstFørst ... 22 30 31 32 33 34 42 ... SisteSiste
Viser resultater 776 til 800 av 1172

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #776
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ok, får gi dem en finpuss tilslutt.

    Veide stemplene med råde med en fin skalert fiskevekt etter sliping. Det skilte + ÷ 5 gram som maks. Vekten lå på 1210 gram

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

  2. #777
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Målte forbrennings kammer i dag, med litt justeringer havnet alle på 59 ml.
    Stempel gropa rommer ca 18,5 ml.
    Std B230 FB blokk, veiv, råder og stempel. Toppakning på 1.2 mm.

    Kan det stemme at dette gir ca 7,6:1 i kompresjon?

  3. #778
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det virker riktig, ja.

  4. #779
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg sier meg fornøyd med det, målet mitt var og komme ned på midten av 7 tallet.

  5. Takk kimove takket for denne posten
  6. #780
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Tror jeg sier meg fornøyd med det, målet mitt var og komme ned på midten av 7 tallet.
    Ett godt og riktig valg hvis målet er å kjöre hyggelig ladetrykk på 95 oktan.

  7. #781
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja, motor er kommet inn i bilen igjen, måtte korigere ventil shims, ble for stor klaring først, tikket mye. Motor ser helt tett ut nå for olje lekasjer.
    Det ble en voldsom forskjell i bunndrag nå med A kammen kontra V. Mye sterkere nå og ladder mye kjappere.
    Motoren er litt hybrid nå med AT bunnpanne, B230 FB blokk og innmat, 398 topp fra B23, ventil deksel fra B19.

    Men ser nå at det damper litt blå/hvit røyk fra topp deksel ventilasjon ved skikkelig varmkjørt motor. Mens det fortsatt ikke kommer noe damp/røyk fra den orginale blokk veivhus ventilasjon. Den har ikke kastet ut noe olje fra noen av slangene.

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

  8. Takk kimove takket for denne posten
  9. #782
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Ser bra ut
    Utenom at du kanskje trenger å rengjøre linsa på tlfen din
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  10. #783
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ja, motor er kommet inn i bilen igjen, måtte korigere ventil shims, ble for stor klaring først, tikket mye. Motor ser helt tett ut nå for olje lekasjer.
    Det ble en voldsom forskjell i bunndrag nå med A kammen kontra V. Mye sterkere nå og ladder mye kjappere.
    Motoren er litt hybrid nå med AT bunnpanne, B230 FB blokk og innmat, 398 topp fra B23, ventil deksel fra B19.

    Men ser nå at det damper litt blå/hvit røyk fra topp deksel ventilasjon ved skikkelig varmkjørt motor. Mens det fortsatt ikke kommer noe damp/røyk fra den orginale blokk veivhus ventilasjon. Den har ikke kastet ut noe olje fra noen av slangene.
    Det er strålende jobbet. Grattis med resultatet og takk for titten.
    Det er sånn det begynner. Her en annen B230 med omtrent samme motormods som du, bare med 2 stk. forgassere, 2-step tenningsboks for effektiv launch og 2 BAR ladetrykk.
    https://www.youtube.com/watch?v=bw1o...8d81Sg&index=1
    https://www.youtube.com/watch?v=IUmT...8d81Sg&index=5
    Sist endret av Batland; 04/06/19 kl 18:41

  11. Takk bjornarw takket for denne posten
  12. #784
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja kamera linsen er knust.
    Håper motoren blir god og holdbar nå, brukte mye tid og gjorde det beste jeg fikk til, men både kunskap og utstyr er begrenset.

    Det var alvorlig med den bilen der Batland, veldig turtallsvillig og.

  13. Takk kimove takket for denne posten
  14. #785
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Ja kamera linsen er knust.
    Håper motoren blir god og holdbar nå, brukte mye tid og gjorde det beste jeg fikk til, men både kunskap og utstyr er begrenset.

    Det var alvorlig med den bilen der Batland, veldig turtallsvillig og.
    I forhold til hva du har postet at du har gjort, så ville ett annet resultat enn ubetinget suksess overraske meg.

    Håpet er å få bilen i en Dynapack og mappet inn ett velfungerende tenningsmap i løpet av året. Håpet, ønsket og drømmen er 400 hp målt på NAV, men vi får se hva som skjer....

  15. #786
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Vi får se hvordan det går, men var litt bekymret for åndingen ut av toppdeksel, kan det være ventil styringer som er for slitte og slipper igjenom forbrenning? Dampen er pulserende.

    Ja slik det ser ut på vidoer osv så ser jo bilen rask ut i vertfall

  16. #787
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Vi får se hvordan det går, men var litt bekymret for åndingen ut av toppdeksel, kan det være ventil styringer som er for slitte og slipper igjenom forbrenning? Dampen er pulserende.

    Ja slik det ser ut på vidoer osv så ser jo bilen rask ut i vertfall
    Du skal ikke stresse så mye med det nå i begynnelsen. Kjör på mineral motorolje og se hvordan det utvikler seg etterhvert.

    Bilen kjörer i Bad Boys klassen når den kjörer Street legal drag racing og har gått 7,7 sek og 147 km/t på 201M. Den går langt bedre nå enn når dette resultatet ble oppnådd.

  17. #788
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Ja mulig det går seg til, så ikke så ille ut i dag. Jeg startet opp motor og kjørte den varm først på mineral olje, mest for og få flushet igjenom evt monterings rusk osv.
    Så byttet jeg til liqui moly 5w/50. Pluss nytt filter,
    Det må sies at jeg ikke har byttet noen lagre eller stempel ringer. Det ble desverre heller ikke budskjett til større ventiler og sete fresing.

    Ja så du nevnte at den har fått større kompressor hjul nå. Så jo ut som den drar utnytte av mer kapaitet.

  18. #789
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det vil jeg tro, så det satser vi på.

  19. #790
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Prøver igjen å legge ut nokre bilder frå eg monterte AT motor i bilen min

    Har køyrd ca 2000 km med bilen med AT motoren no og den går veldig fint og godt - eg strålande fornøgd





    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  20. #791
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ser man det ja! Det er kjekt å höre.

    Ett tips som kan vurderes er å flytte luftfilteret til utenfor motorrommet. Her ett bilde av lösningen til en lokal kar til inspirasjon.



    Grunnen forklares her, men tenk på at i motsetning til dieselmotorer som ikke kan tenningsbanke, så er kald luft og redusert baktrykk svärt gunstig i kampen mot tenningsbank i motorer som går på pumpebensin.


  21. Takk Frank Egil takket for denne posten
  22. #792
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser man det ja! Det er kjekt å höre.

    Ett tips som kan vurderes er å flytte luftfilteret til utenfor motorrommet. Her ett bilde av lösningen til en lokal kar til inspirasjon.



    Grunnen forklares her, men tenk på at i motsetning til dieselmotorer som ikke kan tenningsbanke, så er kald luft og redusert baktrykk svärt gunstig i kampen mot tenningsbank i motorer som går på pumpebensin.

    Takk for tipset angåande flytting av luftfilteret, det må eg få gjordt



    Har også sveist brakettar til radiator/intercooler.

    Også har eg oppgradert støtdemparane til Bilstein B6 kombinert lesjøfors senkesett, veldig fornøgd med den kombinasjonen.


    Var også heldig og fekk tak i original strøken R-sport turbotrykksmåler.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  23. #793
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Du gjör stadig gode valg synes jeg.
    Langtidsmålet må väre å minst bunne rödfeltet på ladetrykksmåleren som går til 1,2 BAR om jeg husker rett i farten.

  24. Takk Frank Egil takket for denne posten
  25. #794
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du gjör stadig gode valg synes jeg.
    Langtidsmålet må väre å minst bunne rödfeltet på ladetrykksmåleren som går til 1,2 BAR om jeg husker rett i farten.
    Du Batland har iallefall bidratt din del når det gjeld val eg har gjordt når det angåande motor - tusen takk for det

    Ja, no er planen at 240’en skal få gå mykje i sommar. No har eg starta å bearbeida ein 530 topp, så får me sjå kva som skjer vidare med oppjustering av ladetrykk utover seinsommeren og hausten


    Etter eg monterte motor med AT sats i 240’en har eg fått eit problem og det er at HD’en blir ikkje brukt meir



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  26. #795
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Värsågod. Kjekt å se at du har fått oppleve stor kjöreglede og eierglede.

    Du kan med fordel slipe bort bokstavene på innsugsventilene.
    Se godt på hullene i toppakningen helt bak på toppen og legg den gjerne ned på motorblokken og på forskjellige topplokk og sammenligne.
    Sist endret av Batland; 20/06/19 kl 15:35

  27. Takk Frank Egil takket for denne posten
  28. #796
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Frank Egil: den motoren som ligger på pallen må du si mer om, skimter jeg et AQ140 insug?
    Ellers ser det bra ut, men enig med Batland ang luftfilter plasering. Siden vi ikke har avansert elektronikk som overvåker motor mot tennings bank osv så må vi gi motoren best mulig forutsetninger.

    Jeg lagde egen luftfilter boks av karoseri plater, den suger inn kald luft via 3 stk hull på ca 2,5 tommer. Men det beste er kanskje og ha luft filter i det rommet som blir under der jeg har boksen nå.
    Legger ved ett bilde, lokket er ikke montert her.

    Batland: Gale Banks virker og ha kontroll på motorer, god og forklare hvordan ting henger sammen.

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

  29. #797
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Frank Egil: den motoren som ligger på pallen må du si mer om, skimter jeg et AQ140 insug?
    Ellers ser det bra ut, men enig med Batland ang luftfilter plasering. Siden vi ikke har avansert elektronikk som overvåker motor mot tennings bank osv så må vi gi motoren best mulig forutsetninger.

    Jeg lagde egen luftfilter boks av karoseri plater, den suger inn kald luft via 3 stk hull på ca 2,5 tommer. Men det beste er kanskje og ha luft filter i det rommet som blir under der jeg har boksen nå.
    Legger ved ett bilde, lokket er ikke montert her.

    Batland: Gale Banks virker og ha kontroll på motorer, god og forklare hvordan ting henger sammen.

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    Det gamle motoren min; -85 B230A m/høvla 530 topp (2mm) stive enkle fjører, KY7 kam med justerbart drev, nye rådelager og stempelfjærer, 6kg skjelett svinghjul m/ny clutch, grenrøyr steg og AQ140 innsug m/2 stk gulkorker Går greit men mykje morsomare med AT motor





    Eg skal få flytta luftfilteret, din løysing såg også fin ut
    Har du kopla veivhus ventilasjonen inn på luftfilterslangen?

    Eg har hatt søk på AQ140 på Finn no i 3 år, på den tida har det kommen opp 3 stk innsug tilsals - eg fekk kjøpt 2 av dei
    Her ser du bilde av eit til
    Det eine innsuget er urørt, det andre er omsveist til å passe strømberg forgassere.


    Har også fått kjøpt meg litt reservedeler til AT motoren.
    Så har eg kjøpt ny 215mm trykkplate frå Saab turbo m/organisk lamell




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  30. #798
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Batland: Gale Banks virker og ha kontroll på motorer, god og forklare hvordan ting henger sammen.
    Mannen er skikkelig dyktig og tok vel frem verdens förste turboladede Volvomotor. Eksosmanifolden er den beste som noensinne er laget til disse motorene og i praksis så godt som umulig å få tak i.

    Han er fanatisk opptatt av luftens tetthet og anser å ha luftfilteret plassert inne i motorrommer som galskap. Stort hull i innserskjermen og 3 - 4" slange til ett luftfilter eller to fremfor forhjulene er den optimale lösningen.

  31. #799
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Det gamle motoren min; -85 B230A m/høvla 530 topp (2mm) stive enkle fjører, KY7 kam med justerbart drev, nye rådelager og stempelfjærer, 6kg skjelett svinghjul m/ny clutch, grenrøyr steg og AQ140 innsug m/2 stk gulkorker Går greit men mykje morsomare med AT motor
    Dreiemoment ruler. Sånn er det bare.
    En B230 sugemotor har ett praktisk motorvolum på 2,3L og tilhörende dreiemoment
    En B230 med 0,6 BAR ladetrykk har ett praktisk motorvolum på 3,7 L og dreiemomentet fölger så godt som ALLTID slavisk etter det praktiske motorvolummet.

  32. Takk Frank Egil takket for denne posten
  33. #800
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Frank Egil: Stilig motor du har der, Ett AQ140 innsug med ferdig ombygd bolt mønster må jo være kjekt og ha på hyllen. Jeg fikk tak i mitt på Facebook, volvo Penta kjøp og salg.
    Ja jeg har koblet veivhusv. Fra blokk boksen til slange mellom turbo og luftfilter boks.

    Batland: såpass ja, på under siden er sikkert klart best, men jeg så for meg at det krever en slags boks/ innramming for og unngå veistøv, fukt osv.
    Finns det noe info på nett om Volvo motorene til Gale Banks?

Side 32 av 47 FørstFørst ... 22 30 31 32 33 34 42 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •