Heisann!
Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Simpleste typen varmeapparat, wire styring. Ikke typen med vakumstyring.
Litt kort info om situasjonen:
Har hatt trøbbel med varmeapparatet så lenge jeg har eid bilen (2 år). Blir rett og slett ikke varmt nok. Har byttet alt som går an å bytte, og fremdeles blir det bare halvlunkent. Gjorde et eksperiment og skrudde av viften og kjørte med full åpning på kranen i 1 time. Så skrudde jeg på viften og kjente luften var så varm som den skulle, men nok så raskt sank temperaturen til halvlunkent igjen. Dette tyder jo på at vannet flyter dårlig igjennom systemet. Ganske kjedelig å ha et forferdelig dårlig varmeapparat på vinteren, spesielt når setevarmen ikke fungerer heller.
Fant tak i en original varmekran fra en delebil hos en venn og ser at ved full åpning, så er det full åpning igjennom ventilen. Den jeg har i bilen nå kjøpte jeg hos BCB, og den husker jeg har fortsatt en blendeplate som stikker ut ved full åpning. I praksis er den bare halvåpen i sammenligning med den originale kranen. Det forklarer jo den dårlige flyten i systemet når kranen i praksis nesten er stengt selv ved full åpning.
Wire er justert korrekt. Forskjellen er at den originale kranen har et vanligt rundt spjeld på innsiden, men den uoriginale har en merkelig fasong som minner om et åttetall.
Noen som har en idé om hva jeg kan gjøre her? Tenkte det kanskje er en mulighet og borre vekk det utstikket på spjeldet?
- Frank