Noen som har mål på denne hylsa som jeg må ha mellom veiva og inngående aksling på girkassa(m90)? Veit foresten at det er dobbel lagring i kassa, men må ha hylsa uansett!
Noen som har mål på denne hylsa som jeg må ha mellom veiva og inngående aksling på girkassa(m90)? Veit foresten at det er dobbel lagring i kassa, men må ha hylsa uansett!
- 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
- 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
- 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)
Lurer på detta målet jeg og.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Må du ha det? er det egentlig noen som kjører med en slik?
Trykkplata mi ble knust å pedersen racing sa at vist jeg setter i en sånn hjelper det på. Så vil ha i en sånn slik jeg slepper å kjøpe ny trykkplate hele tiden...
- 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
- 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
- 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)
Skader nok ikke, men har ikke sett eller hørt noen som bruker det. Pedersens racing sin side er eneste plassen jeg har hørt om det. Er jo mange som har kjørt uten i åresvis med relativt grei effekt uten problem. Skal selv montere samme trykkplate så er interessert i å høre mer om dette.
Sist endret av ClassicTurbo; 17/07/13 kl 20:54
Ja men de må da vere noen som sitter å ruger på desse målene en plass vell !?
- 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
- 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
- 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)
Spørsmålet er vel om dette er noe som har blitt gjort eller om det bare er for å ha noe å skylde på? Har ikke hatt av girkassen min enda, men er den opplagret i dobbeltmasse svinghjulet?
Hva med denne?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...a-lagret-.html
Gamle biler blir ødelagt om de ikke brukes, mens nye biler blir ødelagt om de brukes...
Prosjekttråd;
http://forum.vccn.no/showthread.php?...mod-It-s-alive!
M90 er ikke opplagret på dobbeltmassesvinghjulet heller.
Om du ser på dobbeltmasse clutchpakken ser du at lamellen ikke har avfjæring. Avfjæringa skjer i svinghjulet i stedenfor. M90 har dobbel opplagring i forkant på kassen for å slippe unna opplagringen i svinghjulet. Kjører du med enkeltmasse bør du kjøre med avfjæret lamell for å unngå kast i girkasseakslingen. Så denne opplagrings tappen har nok en større misjon for de som ikke har avfjæring på lamellen
Det som er problemet, den er ikke lagra noen annen plass en i front og bak ende av kassa... Akslingdelen som stikker ut fra kassa er ikke lagret på noen måte. Derfor er det ønskelig å få lagret den i veiva også.
- 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
- 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
- 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)
Stemmer! Derfor trenger jeg mål på denne slik jeg kan få den laget...
- 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
- 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
- 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)
Legge meg under bilen, skru på kassa å måle avstanden mener du?
- 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
- 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
- 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)
evt spenne et rettholt over m90n og måle, og det samme på en M47. måler man jo forskjellen på lengden.
Jeg har en kompis som hadde slik hylse, fungerte bra det. Men han solgte den sammen med M90n sin.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
For låne meg en m47 å måle litt da.... Takker for ideen! Skal legge inn målet når jeg har funnet det ut
- 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
- 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
- 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)
Vet ikke om du klarer tyde disse hieroglyfene.
Hylsa må inn før du monterer lamellen.
Skl iallefall være riktig iflg mine målinger. Kan være lurt å kanskje gå noe ned på toleransene på lengden for å ikke få aksiale påkjenninger
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Skjønner ikke helt hvorfor en skal trenge dette når akslingen ikke er lagret opp på dobbeltmasse svinghjulet heller?
Skjønner ikke hvorfor man ikke kjører med M47, fungerer jo helt fint med 230A motor det og?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Fordi det ikke er samme motor, men funker fint med M47(av nyere type) kjørte med det i flere år på forrige turbomotoren ;-) 230 turbo med gammel haltec sprut og 1,1bar 200+++hk
Det jeg mener er at det er merkelig at det advares mot å kjøre med enkeltmasse svinghjul uten hylse, skulle da være like belastende om en bruker dobbeltmasse svinghjul som ikke er opplagret?
M47 er notorisk for å ikke tåle noenting - jeg har selv vært med og knekt flere både M47 og M45. Poenget mitt var at det holder orginalt, men det holder ikke når man begynner å tukte ting og presse grensene. Folk knekker M90er også, men så er det noen igjen som får de til å holde.
Og slik er det når man bygger om fra dobbel til enkelmasse, man bygger om fra orginalt, trimmer motor og forventer at alt skal holde - og for noen så holder det, for andre ikke. Da gjør det ingenting å være litt "føre var" og dreie denne hylsa, slik at man iallefall hsr flere odds på sin side.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Greit nok det at man vil forsterke, men ser ikke noe grunn til at det skulle bli noe værre med enkeltmasse svinghjul som er det eneste pedersens advarer mot.
De advarer mot å bytte fra dobbelt til enkeltmasse med forsterket trykkplate.
Antar det er fordi avfjæringen skjer i lamellen og ikke svinghjulet.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Da jeg snakket med de på Pedersens ang dette så var de i all hovudsak skeptisk til uavfjæret lameller (sinter ol.) Å kjøre med avfjæret lamell er helt optimalt det. Har dette selv og har mange kompiser og bekjente som bruker TP763 og avfjæret organisk lamell. Du må virkelig anstrene clutchfoten om du klarer og ta livet av trykkplaten. Det dere virkelig bør sjekke er om at opplagringen ikke er sliten på kassen når det blir montert. Bruker du bilen med bare bittelitt omhu og tar deg litt tid til og gire så holder både trykkplata og 3 gearet på m90en i tillegg.