Hei, har tenkt å kjøpe meg ein volvo v70 2001. men hvilken motor skal eg velge ?
Har hørt at det er nokon problem med nokon av motorene og at noen av motorene er laget av renault ?
så hva er det beste valget ?
Mvh Robert
Hei, har tenkt å kjøpe meg ein volvo v70 2001. men hvilken motor skal eg velge ?
Har hørt at det er nokon problem med nokon av motorene og at noen av motorene er laget av renault ?
så hva er det beste valget ?
Mvh Robert
Renault har ingenting med disse bilene å gjøre!
Spør hva du skal bruke bilen til...
D5 er jo en grei maskin... men da må du opp i en sein 2001 eller en 2002 for å få den.
Da er gjerne valget enkelt å gå for manuell girkasse i tillegg!
SKal du ha bensin er ikke 2.0T dum... men blir litt slappere å trekke henger osv med.
Eller 2.4T denne er sterkere.
-V70 2.5D 1999mod.
-Volvo V70R AWD 05mod. <---- Trykke på!Solgt
-Volvo PV 1960mod Prosjekt! <---- Trykke på!
-XC70 D5 AWD Manuel 2005 mod <---- Trykke på! Solgt
-Volvo V70 2005mod 2,0T<----Trykke på!Solgt..!
Alle 2001 modeller med bensin har en svakhet med det elektroniske gassspjeldet (ETM), dette ble endret i 2002.
Forøvrig er det gode, men tørste, motorer med få alvorlige problemer. Automatgirene derimot...
X Volvo 240 B230F manuell 1989
X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
X Volvo V70 2.0T 2004
X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019
Skal du ha 2,4t så må du sjekke at den er fulgt opp med servicer. Min fikk lekkasje imellom sylinderveggene slik at den begynte å bruke litt vann. 2,3T5 er vel et bedre valg da, har selv satt inn denne motoren i min bil.
2,4 uten turbo er og ett godt alternativ. Den er i to utgaver 140 hk og 170 hk.
140 hk er nøyaktig den samme som 170 hk utgaven, og kan endres til rundt 188 hk med en liten software oppdatering fra f.eks http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1562/
Den motoren er og litt tørst ved bykjøring, så om du skal kjøre mye kø og bykjøring, er gjerne diesel ett lurt valg.
Du har i utgangspunktet eit viktig val du må ta først.
1. Bensin
eller
2. Diesel, har du mykje småkøyring så kjøp bensinmotor. Alternativt kan du og bruke diesel sjølv med mykje småkøyring men då bør du bruke parkeringsvarmaren flittig.
Velge du diesel e det jo berre en motor å velge i. 2.4l D5 (Ikkje kjøp 2.5TDI, dette er ein gammaldags og støyande motor)
Bensin, der kan du velge akkurat den motoren du vil, ingen av alternativa i V70 er direkte undermotoriserte. Dei med turbo er mest behagelige.
Manuell eller automat, kjøp gjerne automat på bensin. Gode girkasser (forutsatt at dei har fått litt service) men ver forberedt på at automat gjer høgt forbruk.
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
Jeg er ikke helt enig med deg der. Dvs: sitter det ingen hengerfeste på bilen, er jeg mer enig. Men en 01 med hengerfeste og automat ville jeg aldri gått for ( igjen)
Service betyr heller lite på automaten, siden det ikke var noe olje bytte i serviceprogram. Med mindre det var taxi eller utrykningskjøretøy.
04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T
Tidligere biler:
05 Volvo V70 D5 automat
08 Volvo V70 D5 automat
05 Volvo XC70 D5 automat
01 Volvo V70 2,4 bensin automat
Hvis du i likhet med mange andre tenker på å kjøpe diesel til småkjøring for å spare på forbruket kan du ta med i beregningen at min bil bruker over 0,9 liter på milen om vinteren, med nettopp flittig bruk av motorvarmer og ny jobb som bare ligger 15 km hjemmefra. Så min neste bil blir nok bensin, men det funker som locked sier fint med diesel og småkjøring hvis du passer på å ha varme i motoren.
'79 Kadett C 2,4i
x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler
tusen takk for svar! Blir nok bensin og manuell på meg
Min D5er fra 04 er ikke rimelig på småkjøring. Går på litern. Har automat.
Med service i denne sammenheng tenker eg selvfølgelig på girkassen, at det har blitt skifta olje sjølv om det ikkje inngår i ein standard kilometer eller tidsservice. Klart at hengerfeste kan gje grunn til å undersøke, men det er uansett idioten i førarsetet som betyr mest.
Rimeleg det, du skulle prøvd en bensinturbo med automat....
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
locked, kjører 0,95 med min på blanda med mest småkjøring...
Jeg ligger på rundt 1,2 på min S80 med 2.0t, automat og BSR.. Kun bykjøring og småkjøring. Synes ikke det er så altfor dårlig. Men går fint ann å få den til å gå dyrere
Min 2,4 uten turbo bruker 0,93 med vinterdekk og 1,0 med sommer dekk. Lite små kjøring, men mye køkjøring
04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T
Tidligere biler:
05 Volvo V70 D5 automat
08 Volvo V70 D5 automat
05 Volvo XC70 D5 automat
01 Volvo V70 2,4 bensin automat
Mitt snittforbruk.. Og dette er langtidsforbruk, nullstille ikkje 2.5T aut, virka for å vere chippa...
Vedlegg 2676
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
Min 2.4tAWDbruker 1.5l bensin på småkjøring, 1.1l på langkjøring på Vestlandet, og 0.85l på langkjøring på Sørlandet/Østlandet.
Sent from my ST18i using Tapatalk 2
X Volvo 240 B230F manuell 1989
X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
X Volvo V70 2.0T 2004
X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019
Har 2,4 bensin, 2001mod, manuell. Etter at jeg behandlet motoren med QMI teflonbehandling har den brukt 0,61 på langkjøring. Ingen ventilbank og oljen holder seg ren selv etter en laaang vinter. Jeg er fornøyd. Så lenge bilen er over 10 år behøver du ikke betale noen avgift for å øke motoreffekten. Motoren er strupet ned elektronisk pga datiden avgiftssystem, den tåler fint å bli chippet til 170 - 180 Hk. Det er faktisk denne ytelsen bilen opprinnelig er laget for. Lykke til med bilkjøp!