Liten update idag...
Hengt bilen opp i snurra
Og begynt og slipe litt sømsveising innvendig + sveisane på stolplata..Grovsliper med vinkelslipar og drar over med bandsliparen til sluttDrittjobb!
Edit: 1001 postar her no, det var litt kult!![]()
Liten update idag...
Hengt bilen opp i snurra
Og begynt og slipe litt sømsveising innvendig + sveisane på stolplata..Grovsliper med vinkelslipar og drar over med bandsliparen til sluttDrittjobb!
Edit: 1001 postar her no, det var litt kult!![]()
Sist endret av volvobrage; 17/12/12 kl 10:45
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Har så godt som bestemt meg for og lage sånne sideskjørt i stål no..Syns bakerste del på kanalen på 240 blir veldig stygg når ein breddar dei!
Her er eit eksempel på det:
Sånn eg har lyst og gjere det, men på min bil vil jo skjørta ende opp på samme måte bak som framme sida den er bredda bak og
Nåken innspel på det??
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Synes det virker som en veldig god ide
Rart ikke så mange har tenkt på det tidligere egentlig.
Vil skjørtene da bli bredda utover sammen med skjermene, eller vil dem på en måte "gjemme" breddinga i bunnen?![]()
Eg har lagt ut bilde av ein kompis sin 242 før i tråden, han har gjort det sånn ogSyns det ser heilt rått ut!Og ein får ikkje den stygge kanal "feilen" som er umulig og unngå på 242..
Tenkte ha beine skjørt som går frå kanten på hjulbuen bak og fram til kanten på framskjermenSlik som den svarte over, berre at kanten på hjulbuen min bak vil ende opp ilag med sideskjørtet sånn som framme..Så den vil på ein måte gjømme det litt ja
Viss det gjekk an og forstå![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Det syns jeg du burde Brage
Samme som på den vinrøde?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Brage.
La inn melding når jeg så bildene via Iphonen min...men den meldingen er ikke kommet igjennom.... Hmm
Vel, dette er "rindals volvo'n", for oss som husker denne.... Har personlig hatt min tur i denne bilen...
Problemet med denne formen for dørstokk er det ikke noen som nevner her.... Men er dørstokken utformet slik, fungere den som ei hylle... Og hyller samler støv!! Det var ihvertfall problemet med denne... Var det mye/endel støv, sandkorn og steiner opp dørstokken, så ble det riper og hakk når man åpnet døra.... Tenk på dette når du konstruerer hellinga på dørstokken!!.. Prøv deg frem med papp og tape... Så får du en hvis peiling på hvordan dette blir seende ut.. Selv hadde jeg gått for et mer orginalt utseende, men når har du lagt skjermene godt ut..... så det blir du som avgjør dette uansett..
Kansje det er det som er løysningaMen då er eg jo muligens litt tilbake på samme problemstilling, at kanalen blir "merkeleg" bakover sidan den endrar vinkel og går ut det..Får tenke litt på det og sjå ka eg finner bilder av rundt om
Kult at du har såtte på med denna, er jo ein legende i volvomiljøet!![]()
Du har nok eit veldig godt poeng der..Det har eg ikkje tenkt på før!Men går jo an og lage litt helling, er jo ikkje mykje som skal til før eg slepper riper under opning av dør..Det legger seg nok der uansett men kjem nok til og vaske bilen ofte
Orginalt utsende er eg nok langt unna uansett "desverre"Orginal 242 er rått, men er jo litt gøy med nåke ikkje så mange andre har og
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Nesten ferdig med siste motorfeste idagManglar litt sveising før eg tar det ut av jiggen og tar siste millimeterane med sveis..
Sveist innvendig med mig
Nesten ferdig med utvendig sveis
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Faen for noen fine sveiser!
ser bra ut dette![]()
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Ser ut som du har tatt i et sveiseapparat fra før av... Liker![]()
Gamle biler blir ødelagt om de ikke brukes, mens nye biler blir ødelagt om de brukes...
Prosjekttråd;
http://forum.vccn.no/showthread.php?...mod-It-s-alive!
Tusen takk for fine kommentarar!Det er utruleg kjekt
Ingen bilder idag men ein liten tilstandsrapport..
Har skaffa alt av forbruksmateriell eg trenger for og jobbe med bilen i julaMotorfestet er ferdig sveist og pakningar til vannrøret er bestilt og skal hentast i morra.. Så då kan eg montere litt motor i jula når eg er lei av karrossarbeid!
Har og tatt med litt understells deler heim i jula som eg skal gjere litt med viss eg får tid
Så har eg gjort ein super avtale med ein kompis!Eg skal kurse han litt i og sveise aluminium så skal han lakke alle felgsentera mineHan er utdanna lakkerar og opprettar
Så når eg har fått spaceren eg bestilte av manton(mest sannsynleg over nyttår) skal felgane testast og deretter deler eg alle og overleverer sentera til han..Gleder meg!
Lad opp til bildebonanza frå julafta til 1. nyttårsdag!![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
sjølv om eg ikkje skriv så ofte så følger eg med her kvar dag. Ser veldig brage ut!Eg og tenkte med ein gang på det "stigtrinnet" men det ser utruli mykje ferdigare ut med skjørt. Eg syns dei på bilde var i overkant breie, men litt smalare enn dei og så med litt helling så du får vekk vatnet og driten så blir de veldig bra! (ps: eg e litt sur og fornerma for at du bere sku hilse til Vidar i dag og ikkje meg og)
Du som har gode kunnskaper med stål og sveis... Kan du ikke "utvide" kanalen og fikse opp i disse 240 feilene? Knekke til en plate med litt bue utover og skrått ned igjen til falsen på undersiden? Da har du også muligheten til å behandle både utvendig og innvendig i samme slengen![]()
Mine kjøretøy:
- 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
- 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
- 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
- 2004 BMW E61 (Bruksbil)
- 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)
Kjekt at du følger medBra for meg at du tar ein kvalitetskontroll på arbeidet
Skal kikke på bilen i jula og planlegge skjørta littTrur det kan bli tøft!Som sagt så eg er ikkje fornøgd med kanalane sånn dei er no..Så blir det litt meir "racepreg" med skjørt og
![]()
Haha, sorryTenkte ikkje over at du var der, uvant og være kollega med deg igjen!
Håper du får nåken daga i førde og etterkvert
Kan jo sikkert få det til, men er skeptisk..Det einaste eg ser for meg som blir bra utsendemessig med orginale kanalar er å bredde golvet slik at kanalen blir uforandra..Det som gjer at det blir rart er at den nederste kanten forsvinner inn under bilen etter bredding og trur det er einaste måte og fikse det på..Men er frykteleg mykje arbeid, pluss at golvet kjem til og sjå veldig uorginalt ut etterpå:(
Behandling inni blir det nok uansett, "skjørta" blir laga i 1mm plate og skal erstatte dei orginale kanalane
Takk for det!
Alt utvendig er tigsveistFått litt meir dreisen på svart/rustfritt stål etter at eg har jobba litt med det på jobb no i det siste
Skulle trent på rør og, det kan eg verkeleg ikkje:(
To bilder av ferdig motorfeste så det ikkje blir fort tørt med all skrivinga
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Driver å øver som faen nå på skolen med Tiging av rør, begynner å få dreisen på det!
Er faktisk ikke så vanskelig som det kan virke som! Jody som har kanalen "WeldingTipsAndTricks" på youtube har masse videoer ute, blant annet denne; http://www.youtube.com/watch?v=bBXjRS4e6PA
Følg spesielt med på hånda han har pistolen i, og hvordan han støtter opp den hånda. Myye enklere å sveise når du støtter hånda mot røret!![]()
Rør er egentlig ikke noe problem før du har maks 15cm over bakken i en grøft slik vi holder på med på jobb og alt skal være 100% røntgen godkjent![]()
Mine kjøretøy:
- 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
- 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
- 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
- 2004 BMW E61 (Bruksbil)
- 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)
0 problem det også når et det er YIG det sveises med. Bare finn en posisjon som er god å sveise i og brenn det sammen etter beste evne så bruker det å gå bra. Skjelden det ligger igjen noe slagg eller noe som helst med TIG.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Ja øvelse gjer mester!Har trent veldig lite på rør desverre..Ein rumenar som er hinsides flink og sveise som jobba her har lært med stort sett alt anna, men han har bytta jobb no:(Er litt lettare når ein har nåken til og guide seg..Takk for tips, skal kikke litt på dei youtube videoane
Lurt med håndstøtte, blir enklare og snu pistolen rundt med røret og då, det sliter eg litt med på sånn type sveising
Ja får brent det heilt ok ihop!Men vil at det skal sjå strøkent utFår ta nåken kveldar etter nyttår med litt øving, kansje det kjem seg etter kvert
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Fått gjort ein god del idagMen veldig mykje småtteri så er ikkje alt eg tok bilde av..85% sliping, men det er vertfall eit tegn på at det nærmar seg sluttfasen
Er mykje og slipe sjølv om eg har prøvd og ta mykje etter kvert..
Starta med og fikse avslutninga bak på hjulbuen
Litt finjustering gjenstår på heile buen
Slipt av nesten all gugga innafor kanalane!Fytti grisen for ein jobb, sjølv med stålbørste på vinkelsliparen sitter skiten godt..
Fått på litt grunning, skal bli gøy og sjå heile undersida så rein og fin!
Litt grunning i fronten og
Bestemte meg for ei stund sida og sømsveise litt meir i innerskjermen framme, så har gjort det ferdig på høgre sida
Tok like godt siste rest fram på vangen og..Begge dessa plassane var plassar som Volvo hadde lagt nåken korte strengar frå fabrikk, så kansje ein plass som får mykje stress?
Og hjørnet som var sprekt
Har spørt litt om 1030 vs 1031 bakaksel lenger bak i tråden..
Nåken som kan bekrefte at detta er ein 1031 aksling?Har jo ei forhøgning oppå, men syns den er så liten i forhold til andre bilde eg ser?
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
det der er en 1030, 1031 har braketene som på 740 akslingen på klokka (dær momentstagene er festet på 740)
-Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
-Audi a8 W12 Q
-Audi v8 4,2 Q turbo
-Honda cbr 900rr (++)
og div skrot hær og dær..