Noen som har tenkt på ideen med B230 twinturbo? Satt akkurat å tenkte på det når jeg så på effektkurven i en av svarene til dynotråden jeg lagde i stad.
Hva hvis en lagde et grenrør med uttak for to turboer. Hvor hoveduttaket rett frem selvfølgelig er den store turboen, GT35 for eksempel, mens et side uttak går til en 13c eller en GT25/GT28 for eksempel.
Foran GT35-en sitter det en wastegate ventil av type stooor. Sånn at den store turboen fungerer som en slags wastegate for den lille turboen som åpner ved 0.3 bar eller noe så den store kan begynne å spoole. Da holder den lille turboen 0.3 bar til den store tar over og fortsetter å øke trykket som fortsatt holder wastegate ventilen åpen til trykket faller under 0.3 bar igjen. Dermed jobber kun den lille turboen på trykk under 0.3 bar, mens mottrykket synker når ventilen åpner og den store tar over.
Så har du en wastegate ventil til stilt inn på høyeste trykk, for eksempel 1.4 bar, som slipper eksosen rett forbi alt, som en vanlig wastegate. Eller for plass grunner så kan den normale wastegaten være integrert i GT35-en.
Ville dette fungert i praksis?
Potensielle problemer:
* Wastegate ventilen til den store turboen hindrer kanskje for mye flow, selv på maks åpning.
* Mye rør som det kanskje ikke er plass til?