hvis det er rute nett i sylindera så er den nokk hona opp så det trengs nokk ikke å gjøres en gang til, men ta noen bilder så vi får se så er det lettere å si hvordan tilstand blokka er i.
hvis det er rute nett i sylindera så er den nokk hona opp så det trengs nokk ikke å gjøres en gang til, men ta noen bilder så vi får se så er det lettere å si hvordan tilstand blokka er i.
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Kan ta noen bilder i morgen. Men det viktigste er vel att det ikke er dritt mellom delene som monters?
Om lagerene er bra, er det mulighet for att det kan brukes på nytt? eller er det "fyfy" hehe. må nemlig vente en stund før jeg kan kjøpe lager.
Er det noe jeg kan gjøre med ventilene\toppen? rense\vaske noe?
Har som sagt tatt ut en del deler nå. Lurer på om de kan ta skade av å ligge? Tenker på rust og slikt? Blir sannsynligvis en mnd før jeg kan montere igjen.
Er de bra kan du slenge de i igjen.
Det skal være HELT RENT bak lagrene. ellers blir klaringa feil. men ha litt olje på veiva og smør det utover lagret når du monterer det sammen igjen. det du kan gjøre er å blåse ren alle kanaler etc. gjenge opp gjengene i blokka på nytt(så du får riktig moment når du skrur til toppen igjen). vaske ting og kjøpe nye simringer og pakninger (hørtes jo ut som om du trengte dette hvis den svetta en del). pakningssett kjøper du billig på pedersen.
One Ring to rule them all
Nja. min erfaring er at volvos veiver ruster bare motoren står tom for olje.. tar man ut veiva så ruster den med en gang hvis den ikke ligger tørt..
(bmw veiva mi har ikke en rustflekk på seg enda selv om den har stått åpent i over et år nå.. litt hardere matriale? ).
Men smør alt inn med tykk olje. sag kjede olje er fint til "rustbeskyttelse" . motorolje er egentlig ganske dårlig rustbeskyttelse i seg selv..
One Ring to rule them all
Hadde vært greit om lagrene kan brukes. Burde vel egentli være det om det er byttet. motorer går jo flere 100tusen med samme lagrene.
Har kjøpt meg komplett pakningssett til topp og bunn fra bcb, så skal bytte alt det jeg kan.
Men hvilken olje bør jeg bruke til montering, vanlig motorolje eller noe finere?
Skal ta og smøre delene med noe tykk olje, men om det kommer noe rust i f.eks kontaktflate er det da ødelagt?
Men har lest att motorer mister hestekrefter etter hvor langt det har gått? Hva kommer egentli dette av? sot og koks, slitt kamaksel, slitte lager, dårlig kompresjon?
Sist endret av Krissmp; 02/04/10 kl 23:04
dårligere kompresjon ja. motoren lekker trykk ned i bunn av motoren.. kammen løfter ikke like mye som før (noe volvo egentlig ikke sliter så ille med...).
Men dette løser den vanligemannen i gata med å kjøre opp trykket litt ekstra
Det er det mekaniske. men det å kjøpe nye tennplugger, tennkabler, rotor og fordelerlokk gjør ofte under! (IKKE BILTEMA..) volvo eller mekonomen (pedersen racing) vet jeg har kvalitets deler.. bilextra har ofte det samme som biltema.
bruk vanlig motorolje til montering. Ikke biltema eller noe du finner til 20kr for 4liter. men castol eller andre kjente merker.
One Ring to rule them all
Syns du klare deg ganske bra eg
Oljen kan være vanli motorolje 10w-40 for eks.. Dette gjere du pga at det skal være ein liten oljefilm på lagrene før oppstart. Vondt å ake på asfalt for å sei da sånn.
Når du først har opnet motoren, så skifte du sånne ting som lagrer å stempelringer/pakninger. Du veit ikkje kordan service motor har hatt før. Dårli olje eller omvendt.
Ein motor taper seg gjennom åra pga slitasje. Den nærmer seg pensjonsalder. Derfor er da jo greit å oppgradere/fornye div for å opprettholde standarden
Hvertfall sånn eg hadde gjort da.
Hvorfor ikke bare måle lagrene med sånn måletråd? Da får du jo en pekepinn på om de burde byttes er ikke..
talla sier ikke noe om kvaliteten på olja... det kan være statoil olje eller motul olje.. dyrere oljer er bedre. HVERTFALL under oppstarter førstegang når motoren ikke har gått på en stund og har vært tatt opp. da er det veldig viktig med olje som smører bra og renser bra.
One Ring to rule them all
veit ikke hvor jeg har hørt det, men mener det var en på et motor værksted som sa dem starta motora på spilolje latt dem stå å gå i en halv time eller noe og bytta olje,filter og olje pumpe(brukte en pumpe dem hadde liggendes til oppstart på spilolje) dette var vistnokk for å slipe til alt sånn at man skulle sleppe å bytte olje etter noen få mil igjen, men dette tok jeg med en klype salt og har ikke gjort det og har ikke tenkt til å gjøre det før noen som KRB eller VS motor sier dem gjør det
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Er vel mangen erfaringer her inne når det kommer til olje osv. Men her er det under montering av lager foreks. Om ein bruker 5-10-15-20w er vel skit da samma. Kvalitetsolje er hvertfall eit must som Burnouten skriver Lite kjekt å river lager pga Rimi olje.
Det samme har jeg hørt. men ingen kan bekrefte noe. Ingen vil vell heller innrømme å ha startet en ny motor med gammel olje i seg. nye motorer skiller seg ofte med litt metaller etc. ny dyr olje renser motoren bedre og gir bedre oljefilm (er jo derfor man bytter olje...)..
Men derrimot så VET jeg mange volvofolk starter motoren med billig biltema olje og kjører den varm med den. FOR Å SÅ BYTTE TIL DEN DYRERE OLJA
"vil jo ikke tømme ut den dyre olja" uff....
One Ring to rule them all
Veit ikke om du veit det fra før, men når du tar frahverandre motoren, pass på at du merker deg godt hvor alle lagerbukker står og hvilken vei de står. Ta masse bilder og sørg for å ha god oversikt. Samme med lagerene hvis du har planer om å bruke de igjen, råder, stempler og det meste igrunn. Er noe drit å få satt en bukk feil vei, blanda litt rådelager eller et stempel på feil plass.
Og bruk momentnøkkel som sagt over her. Moment er utrolig viktig på sånt.
Angående møkk og skit så skal det være helt reint i alle lagergroper og alle lagerskåler skal være helt reine og smurt inn med tykk olje eller monteringsfett. Det er viktig at det er reint mtp klaringer og fordi møkk som er fanget INNI lagerene = døden for det lageret.
Ellers er det ikke så farlig om det havner et lite korn med dirt et eller annet sted i bunnpanna, men ikke gjør det til en vane å fylle motoren med sand/grus. Så lite som mulig, bruk papir under delene og vask godt før og under montering.
alle lagerskåler etc på volvo er merket så det er umulig å montere feil. da blir lagerskålene stående feil hvertfall å man oppdager det.
One Ring to rule them all
Hei nå har det stått stille en periode på grunn av penger.. Men nå tenkte jeg å bestille veivlager, rådelager og stempelringer. Hvor er anbefaler dere å bestille fra. Har snakket med KGtrimming.nu og fikk disse prisene.
Vevlager 325:-> >
Ramlager 695:- om 63mm. (om 55mm 495 + 95).> >
Kolvringar 795:-
Noen som vet hva dette totalt vil komme på?
Og hvordan finner jeg ut om jeg har 63mm eller 55mm?
Hvordan man finner ut om det er 63mm eller 55mm er og måle
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Tykkelsen på lagertappen..
Men det er da vel ikke 55mm lagertapper på veiver med thrustlager i bakkant? Mener det bare er på 85-88 modellene (lavfriksjonsmotorene). Du hadde vel thrustlager i bakkant og de tynne rådene var det ikke?
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Den runde delen på veiva lagrene går utenpå.. Bruker kanskje et gammelt ord jeg..
De heter journals på engelsk, se tegning:
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Har nå tatt noen bilder.
Råderlager. Hvor mange KM tror dere disse har gått?
blitt litt rust.
Ser ikke ut som det har blitt noe rust på veiva.
lagertapp.
Kamaksling
mye koks og dritt.
Enda mer dritt. Hva bør jeg gjøre her?
Er dette en T3?
I forbrenningskammeret kan du bruke en roterende messingkost på boremaskin, spray gjerne på litt biltema bremserens eller lignende for å løse det opp lettere, behold ventilene i mens du pusser så er det ingen fare for ventilsetene.
Veiva så bra ut, så der hadde jeg nok ikke gjort noe spesielt..
Blokka har en godt synlig slitekant, som jeg regner med du kjenner med neglen?
Nå har jeg glemt hva målet ditt var med motoren, men skal du trimme mye ville jeg boret den og kjøpt nye overdim stempler.
Skal du ikke mye over 200hk holder det sikkert å hone sylindrene og sette på nye stempelringer.
Ja det er en T3..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe