Noen spesielle ting å passe på når man lager skvalpeplater til bunnpanna på B230 motorer? Annet enn at veivskinkene ikke må gå nedi.
Noen bilder?
nok hull til at olja renner ned. lim fast magneter. Gjør helst bunnpanna større. jo mer olje jo bedre er det. da får olja "roet" seg før den går inn i motoren igjen
One Ring to rule them all
Du har jo plater fra før som hindrer olja i å gå vekk fra pumpa. så hvis du kun skal modifisere en orginal så lim på magneter og sveis inn mutteren du skal ha. Men hvorfor ikke gjøre den større? Er jo det beste man kan gjøre hvis man skal gjøre noe. noen få liter ekstra gjør mye
One Ring to rule them all
Ah, oki. Så en original bånnpanne har ikke noe stort problem med at olja skvalper vekk fra oljepumpa ved herjing?
Syns bare å huske at oljelampa begynte å lyse etter et par runder når jeg kjørte normalt så fort det gikk an uten å miste veigrep i en rundkjøring. Men ikke sikkert det er noe problem hvis jeg kjører med maks olje på banetreff.
har man lite olje så kan det skje. men da hjelper det kun som jeg sier. fordi olja vil ikke komme ned i bunnpanna hvis du holder på lenge i en rundkjøring. (velkommen til mazda v6 24v og ford v6 24v verden (samme gjelder faktisk disse motorene på høyt turtall.. olja rekker ikke renne ned og kikkehull er et faktum...).
Stor bunnpanne er slik de løser dette på v8 også. skal du på en ovalbane eller holde på lenge i ei rundkjøring så må du nok over på tørrsump :P
(jeg kjørte leeeeeenge med oljelampa lysende en gang rundt i ei rundkjøring når vi "lurte på hvor vi skulle"..... gikk heldigvis bra. men lagra til rådene fikk litt merker. men veiva klarte seg fint. var byttet på 30min følte meg jævlig teit når det skjedde.....
One Ring to rule them all
Det skal nok gå bra da ja Vi tok foresten en mazda 626 2liter på den måten på rudskogen også... olja ble til køl og tettet returkanalene litt og rådebanken kom..
One Ring to rule them all
Og en stor, kraftig svensk travers under der også
Men med motor i bukk er det fullt mulig, det er klart
X: 1995 945 Lt
X: 1986 745 Tic
Når vi byttet til oljepumpe fra B230FK i F+T'n min med motoren hengt opp i en 2"x4" over framskjermene og bunnpanna lå løs oppå traversen, ser jeg det ikke som umulig å bytte lager med motoren i heller, men at jeg hadde fått det til på en halvtime er bare å glemme..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Hehehe, der er jeg noget omvendt ja, eneste som går kjapt hos meg er bytte av hjul..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Bytta på 30min fordi motoren var ute. I motsettning til mange her inne så bruker jeg tid på å sjekke klaringer med plasticgaug etc.
20min på multilink bygging klarte jo faktisk kammeraten min som aldri har gjort noe sånt også :P et snitt med vinkelslipern og 2 små braketter. + litt boring.
Han gjorde faktisk noe smart noe også. boret stort hull til innfestninga bak så han kunne montere i propp (samme type som sitter til skruen til støtdempern ).
Men hvis man bruker 3 dager så skjønner jeg at det virker litt utrolig :P Brukte noen timer første gang selv :P
One Ring to rule them all
kan vi ikke gjøre det litt interessant isteden. gjør jeg det på under 20min så får jeg bilen din? over 20min så får du min? (jeg trenger litt deler til 940n min...)
One Ring to rule them all
Kan da ikke se for meg at det er mye mer jobb enn og bytte en stiv aksel.
Så burde jo gå rimelig fort.
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Det er lettere en å bytte en stiv aksel.
de 3 skruene forran (under ræva på baksetet). demperne (toppen). 2 skruer til 3kanten (som holder momentstaga). bremseslangene (pleier klippe dem. skal jo ikke brukes igjen :P)..
panhardstaget. akselen er nede..
vinkelslipern. fjerner innfestninga til panhardstaget(liurt å kappe hull til å komme til skruene man skal ha til festet bak også. hvis man ikke borer som kammeraten min gjorde (det tar sikkert et minutt til.)
er bilen klint inn med mye tektyl så bør man fjerne noe av dette der man skal punkte de nye brakettene (som man fester med en skrue (i allerede ferdige hull). punkt de i forkant. ferdig. ned med tanken (hvis man ikke bruker propan og mykner den opp i bakkant så multilinken får plass. eneste bakdelen er at tanken er litt liten. men går fort )
løft opp multilinken(husk å tre mellomakselen på riktigspor inn i mellomakselen som sitter i lageret). 2 skruer forran. 2 skruer på midten og 3 skruer bak. lag en S form på bremserøret (lovlig + at man slipper å kappe å skjøte). og monter på kalliperne (4 skruer).
20 min null stress... Da har jeg ikke bukk en gang. kun traktor til å løfte opp bilen i ræva.
Men igjen, så er det jo noen som kuker å bruker maaaange timer på mellomaksel etc. drar om bensinrør...
Har man ikke mellomaksel så må man bytte yoken på mkII diffen. 5min uten riktig verktøy. eller 2 min hvis du har verktøy til å holdefast yoken.
Jeg har brukt mindre tid på slik ombyggning en kammeratene mine har brukt å bytte stiv aksel fordi di har kuka med å få inn og ut skruene til momentstaga etc :P Men nå har jeg gjort det sikkert 30ganger (men brukte ikke lang tid første gang heller.. men da brukte jeg tid på å finne ut hvor jeg skulle bore hull. kødda med å montere dette fordi jeg ikke viste hvilken rekkefølge jeg skulle montere ting i
Uansett. bruker man over 20min på å kappe et snitt på 50cm med vinkelsliper og skru et få antall skruer. så får man aldri jobb på et bilverksted eller et annet verksted.
Noen bruker 4timer på å få kjærringa til å komme. mens kammeraten bruker 3 min på en fest. Noen er raskere en andre :P
Er det litt tona ruter på 940n din henrik?
Jeg har slike som er merka med skiltnret.. ser så teit ut når man skal sote rutene... + at dørtrekka er litt slitne baki. US blinklysa kan du beholde
One Ring to rule them all
Hva mener du med ruter som er merka med skilt nr?
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
skiltnret er gravert inn i masse deler. bagasjeluka. siderutene. bakruta.. + mange andre ting tipper jeg. + at det er et skiltnr fra langtvekkistan. Jeg vil ha kjenningsnr fra distriktet så jeg ikke blir stoppa så ofte av snuten. Når jeg hadde SR nre så ble jeg stoppa mye...
One Ring to rule them all