Tja, de nærmeste skal vel være 3,54 (39/11) og 3,31 (43/13).
Tja, de nærmeste skal vel være 3,54 (39/11) og 3,31 (43/13).
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
3.31 var det ja! er vel en tung sliter det?
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
stemmer, blir litt skeptisk på den 3.31 da
Jeg har 62kmt ved 2000rpm. Getrag 262cr i 5. Gir. Hvordan utveksling er det?
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Hvis vi forutsetter "effektive km/t" her, altså korrigert for feilkilder (feilvisning på speedometeret evt avvikende rulleomkrets på dekkene), ville jeg i utgangspunktet si 3,73. Men det kan være litt usikkert å fastslå ut fra slik informasjon. Dreier det seg om original utveksling til en 76 242, er det sikkert mer sannsynlig at det er 3,91 eller 4,10.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Men så tåler jo ikke m46 mye heller mulig jeg går ned i utveksling, jeg har veldig bra aks nå med original motor.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
må vel være tung å dra med seg?
Kommer vel an på utvekslingen i girkassa det, jeg har 3,54:1 og getrag 265 med 0,82:1 i femte gir, og det er tungt nok synes jeg.. Kommer til å lete etter en aksling med 3.91:1 jeg..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
3.31 er ganske lavt med M90 som har temmelig store sprang. Det funker på et bredt register (som du har med turboen fra 740) men litt spent på om du mener det samme når du får montert K27 turboen henki!
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Ok...
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
jeg har m47, skal snart over på m90, og har hatt 3,54 utveksling helt til igår, og da blir jo 3.31 endel tyngre enn hva ejg har hatt før?
ett spm: hva passer best på en med b20 med m40 4,1:1 eller 3,54:1 eller 3,74:1? og med ca 120hk.
Alexander R H Olsen.
Jeg hadde før en B20 med m45 og 4.10. Dette var jo aldri en fartsmaskin for meg, altså bilen, mtp den lave effekten. Lat var den, uansett om den hadde en konge utveksling for aks. Eneste erfaringen jeg fikk av denne motoren med den utvekslingen var et ukomfortabelt turtall v/ langkjøring.
Med B230at og m45 ble saken en helt annen. Gikk fortsatt på høyt turtall, men med en mye artigere akselerasjon.
Skal nevnes at jeg målte min utveksling medGPS, så missvisning på speedometer blir ikke et tema.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Det spørs hvem som eier bilen og hvordan bilen brukes. Hvis oldemor bare skal cruise avgårde på motorvei med 0 krav til akselerasjon og morrofaktor - da er det 3,73 eller 3,54 som er rette valget. Hvis eieren derimot har ett ørlite ønske om ett snev av kjøre og eierglede da er det 3,91 eller 4,10 diff. som gjelder og så bygger man om til gearkasse med overdrive hvis man kjører mye på motorvei.
det er snakk om første årsmodell av 242. m41 er en od kasse. vil den passe bra? har den orginale 4,1:1 diffen på bilen.
Alexander R H Olsen.