Jeg ville uansett sjekka hva som var inkludert først ihvertfall
Jeg ville uansett sjekka hva som var inkludert først ihvertfall
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
ja enig i det.
og kanskje sjekke opp litt mot hvor han kanskje skal mappe/bremse og hva motorbyggere i nærheten bruker/kan av sprut.
kjedlig og ha et sprut som man kanskje må kjøre meget langt for og få mappa.
volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)
Ja, ikke minst det siste.
Jeg er overrasket over at ikke flere forhandler DTA egentlig.
Sammenlignet med de andre spruta er det simpelt å jobbe med, og drift sikkert.
Jeg handlet det første mitt i 2003, og det var i bruk til i fjor sommer.
koblet, og mappet det sjøl etter vei. billig i drift
Ved problemer var det bare å sende en mail til Mr.Warburton på DTA kundesupport.
Ryddige og fornuftige svar.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Alle gode sprut korrigerer for klimatiske forhold og forkjellige driftsforhold. Normalt sett ligger det en standardverdi inne i sprutet som kan korrigeres til forskjellige motorkonstruksjoner, ettersom temperatursensorene på forkjellige motorer responderer forkjellig på tempratur.
Når man mapper med speed denity(map sensor) så er lufttempsensoren den viktigste faktoren for å regne ut bensinmengden nest etter turtall og manifoldtrykk.
Vist Audaen begynte å magre ut i kaldt vær så stemte ikke denne kalibreringa helt. Det kan også skyldes det velkjente problemet med at lufttempsensoren tar opp motorvarme når den står i innsuget på lav belastning, og at det problemet ble mindre i kaldt vær.
Men drivstoffkvalitet er vanskelig å korrigere for med noe anna enn lambdasonde Og eventuelt bankesensor på tenningsida.
På mine biler har jeg for enkelhets skyld brukt rundt 10% lambda korreksjon på lave belastninger. Men så har jeg også til tider blanda flere drivstoffer, som 95 oktan, 98 oktan og e85.
Men uansett er det ikke anbefalt å kjøre med lambda i closed loop under ladetrykk. Med vanlig smalbåndslambda blir blandinga for mager ved høyere ladetrykk, og med breibåndslambda kan man få problem med nøyaktigheta under visse driftsforhold, som f.eks om lambdasonden blir for varm.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Derfor er det kjekt å ha innstillinger på sprutet
Turn of lambda above RPM (500-20000): 4500
Turn of lamba above Throttle (10-101%): 72
Turn of lambda above MAP (0-400Kpa): 180
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Japp Men jeg ville helst dekativert closed loop lambda før du går inn i ladetrykk. Kanskje 90kpa, eller kankje opp til 130kpa om du har tilstrekkelig lav komp. 180kpa hørtes en smule høyt ut for min del.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Neh Det funker montere sonden riktig, og stille det riktig, så tåler den varmen
Monteres 10-12 x rørdimeter på DP, fra utgang på turbo. Har ikke hatt noe problem med det.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Ok, du bruker altså closed loop lambda under ladetrykk som erstatning for mangelfull justering. Under ladetrykk har man vanligvis soppas høy PW at faktorer som gir stor variasjon på AFR på delgass ikke skal gi så store variasjoner under ladetrykk.
Jeg vil anbefale deg å bruke litt mer tid på justering slik at du kan senke grensa for closed loop lambda, helst til sugesida.
Det vil være synd om du pådrar deg motorhavari om du får feil med breibåndslambdaen. Noe som ikke er usansynlig med tanke på hvor skrøpelig en breibåndsonde kan være.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Jeg kjører Closed loop på både over og under 100KPa ved behov. ikke som erstatning, men som korrigering. Er ikke mye den korrigerer. det er snakk om 3-8% max avvik fra fuel map. Har kjørt den i "Autotune" over ei tid, og lagret korrigeringer etter bytte av dyser. Det fungerer helt greit om man bruker hue nå en setter det opp. grovjusteringa tok jeg ved å redusere prosentvis i forhold til økt størrelse på dysene.
Har til enhver tid full oversikt over oljetrykk, oljetemp,bensintrykk,lufttemp,AFR, eksostemp, og en bankesensorel koblet inn på AUX inngangen, og sier ifra med tre røde dioder i instrumentpanelet. i tillegg til AFR måler. Den sier ifra veldig fort om det er noe.
Men jeg skjønner hva du mener Kjørte oppsettet på den måten fra februar 2006 til August ifjor. Da plukka jeg ut alt sammen for å begynne på nytt prosjekt
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
242 turbo bil oppbygning.
242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil
Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Det er helt ok og alt annet enn uvanlig.
I praksis blir det som oftest slik at sluttsummen er pinlig høy, noe selgeren av akkurat dette sprutet sannsynligvis også fant ut, men litt i seneste laget.
Mang en krangel gjennom årenes løp viser at beløpet man bør ha på konto før man går igang er ca. kr. 100 000,- da det er meningsløst å spandere ett skikkelig og komplett sprut med tilbehør + mapping osv på ett eldgammelt lik av en motor, clutch og drivverk.
Sannheten tar da piffen fra storparten.
jeg vet man kan få folk til og legge opp sprutet med kontakter, strømper osv for rundt 9k også vet jeg krb normalt tar 7500kr for mapping og bremsing i rulla men jeg ville sett på det som en investering da ved senere anledning og man skal trimme mer så slipper man tenke noe mere på slikt uten om mapping og bremsing og 2 gang blir somregel billigere, hvertfal om det kun er korigering:=)
242 turbo bil oppbygning.
242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil
Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.
En kammerat har gjort akkurat det samme med DTA S80 som vi mener er ett ok sprut.
Fikk raskt hentet ut nok krefter til å knekke råder, knuse blokk og brenne clutchen, vri i stykker motorfester osv osv.
Med ny blokk, H-råder, smidde stempler, borring, mapping osv osv så passerte nok også han kr. 100 000,-
Som de sier; Man har billig "racing", man har dyr racing og man har "damn little in between".
Ja passerer man grensa for hva original innmat tåler så blir ting fort dyrere Hverfall når man begynner å bestille enkeltltilpassende kamaksler osv , så trenger man etter det også et drivverk som tåler galskapen, og noen bremser som får stoppa det og DA triller det ruller med storlapper...
Hvis ikke faller mye av gleden bort i skruing, skifting av girkasser +++ osv...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt