ved feks en h eller k-kam, hva skal klaringa være på der da?? skal vel sikker være mer der enn med t-kam
ved feks en h eller k-kam, hva skal klaringa være på der da?? skal vel sikker være mer der enn med t-kam
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
klaringa skal nok være den samme. Volvo har nok dette der du bor. Jeg stelte meg utenfor å testet hva jeg trengte
Noen str var de tomme for. da måtte jeg dra til et motorverksted. de har tilgang til å få ned str på de hvis de ikke har noen som passer.
har ikke volvo verksted i nærheten desverre, men km-technics har sikkert regner jeg med.
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Jeg kom innenfor toleransene ved å flytte litt rundt originalshimsene fra T-kammen da jeg monterte A-kam. Iflg verksmester på Bilia skal alle originalkammene nesten kunne byttes rett over da det er samme diameter på tennene.
Med en omslipt kam må du ofte bruke spesielle shims under løfterne i tillegg for å i det hele tatt komme innenfor området du får shims til.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
ja mener og ha hørt at man skal kunne flytte kammer uten og havne langt unna spec, men har jo noen 530 topper liggende skal plukke ut shimsa fra alle jeg kommer over fra nå av og lage et sett
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
De er sannsynligvis svært nære 4.00 alle sammen
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
kan vel konkludere med at det er bedre med for tynn shim enn for tykk hehe
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Blir lett en lei lyd i luftfiltret med dårlig klaring
Hvor mye vil dårlig klaring si? Jeg kjøpte en topp av Turbobjørn for en stund siden som han hadde shimset inn en kam der klaringene var bare 0,25-0,30 ca
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
volvo anbefaller 35-40 ved kald motor.
jeg vet at folk har kjørt ned mot 0.30 som du sier. (jeg gjorde det jeg). men hvordan det blir hvis det blir grisevarmt aner jeg ikke. jeg sjekka klaring etter å ha kjørt motoren varm og det var ikke no serlig mye mindre. så da slang jeg på gummin i mellom å håpet det gikk bra. og det gjorde det
Bilen gikk forferdelig urent og rufsete med den kammen (stygg sugemotorkam med 12-13mm løft) men antok det hadde med kammen å gjøre, ikke at ventilene ikke stengte. Men vil tro det skulle gå greit mtp klaringene? Gikk stygt uansett om motoren var kald eller varm, kanskje enda bittelitt værre når den var varm...
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
skulle nok vært justert inn med justerbart kamdrev. 12 i løft er ikke så mye.
de gummi demperne må de være der?
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
de er der for å dempe klakke lyden
det vet jeg, men kan jeg droppe og ha de der?
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
joa, men er jo greit å ha? når de er noen år så har de ingen funksjon så kan sikkert kjøre uten. aldri tenk no serlig over det faktisk
Jeg kjører uten, men tenkte å montere nye snart etter at klaringene er målt og shimset inn på nytt. Er for øyeblikket litt for god klaring egentlig pga nye ventiler, skal egentlig justeres inn igjen.
Motoren tikker betydelig høyere uten disse gummidemperene. Men husk at når gummidemperene er montert så får du ikke målt ventilklaringene lenger. Pga ventiltrykkerene komprimerer seg og følger kamakselen når de er montert.
Sant som TBO sier, de er så og si borte når bilen har blitt noen år. Ligger strødd utover i biter.
så lenge de ligger strødd utover så vil de jo fortsatt dempe, men hvorfor skulle jeg ikke kunne måle klaringene?
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
man skal måle uten for å få riktig måling. lett å bli lurt litt hvis de sitterpå. de skal liksom "fylleopp" de 0.35 -40 man skal ha i klaring
så hvis demperne er der så skal man ikke få inn blad måler?
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Nettopp. Eller du får nok bladmålere inn, men den største du får inn blir nok mindre enn hvis tikkedemperene ikke hadde vært der, altså feil måleresultat.
Uansett så er den eneste hensikten til gummidemperene å dempe tikkelyden, så det er ikke farlig å kjøre uten. Men helt klart behageligere lyd av motoren hvis de er der.
men da vil jo jeg tror at når man monterer nye "tikkedempere" så har man si 0,05mm men etter et år, eller mye høyt turtall.
så vil måle resultatet være større, si 0,1mm pga de har gått i stykker
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
De gummi demperne, hvordan ser di ut? noen som har bilde?
Sliter med litt tikking/kakling i 740`n:(
X: 1995 945 Lt
X: 1986 745 Tic
sikker på det ikke er skjørte bank i den da??
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Er ikke noe problem å kjøre uten, og med riktige klaringer blir du ikke plaga av ventiltikkinga heller. De jeg har demontert har vært så porøse at de har gått i oppløsning og dermed antakelig gjør mer skade enn nytte.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo