Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Service intervall Volvo D2

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mars 2011
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard Service intervall Volvo D2

    Lurte på å kjøpe en Volvo med D2 motor og automatgir, årsmodell er 2013. Er service intervall 20000 km eller 12 måneder,det som først inntreffer? Tenkte isåfall å tegne motor og girskadeforsikring hos if,men de krever at servicer er fulgt.Denne bilen har 24 måneder mellom noen servicer. If forsikring tillbyr nå denne forsikring også for eldre biler , tidligere gjaldt denne inntil 8 eller 10 år gammel bil

  2. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.814
    Antall takk

    Standard

    Hei, du har nok parkert i feil forumavdeling (klikk her for riktig avdeling), men siden du spør så har en V70 D2 2013 et serviceintervall på 20.000km/12mnd, automat-girkassen (MPS6) har 80.000km eller 60.000km som Taxi.
    Anbefaler å følge Taxi-planen på girkassen , og motorolje/filter på 10.000-15.000km/årlig.
    Dieselfilter har intervall på 60.000km/3år, tapp av kondensvann årlig.
    Registerreim-intervall har blitt endret fra 240.000km/10år til 120.000km/5år, bytt gjerne aggregatreim samtidig.

    Så 24mnd-service er ikke etter boka, og det bør undersøkes om det i det minste finnes kvitteringer for oljeskift uten stempel i serviceheftet.
    (hvis du skal ha forsikring på girkassen må det finnes bevis for at kassen er vedlikeholdt, det holder ikke med kun "Motoroljeskift-stempel")


    Du bør forøvrig tenke deg nøye om angående girkassen, for MPS6-kassen eller Powershift på Ford-språk (våt dobbelclutch) , er mer kjent som PowerShit.
    Man kan si ett og annet om Converter-automatkassen (TF80) på de større D3-D5-motorenne , men MPS6-kassen tar vel nesten alle rekorder i feilprosent/problemer (Google "PowerShift disaster") og du skal lete lenge etter et større problembarn, det må kanskje være CVT-girkasser, som bl.a. Nissan har brent seg skikkelig på. (gjelder omtrentlig alle merker med CVT-kasse)

    Joda det finnes eksempler på folk som aldri har hatt problemer med PowerShit girkassene, men det er kanskje samme folkene som vinner 7 rette i Lotto to ganger på rad

    Anbefaler heller en D2 med 6-trinns manuell MMT6-girkasse om du ikke kjører konstant i køtrafikk eller har førerkortbegrensning. Må du ha automat så vil D3-D5 femsylindret diesel med converterautomat være et bedre valg, om du ikke havner på 2014 med 2 Liter VEA-dieselmotor med en enda bedre TG81-kasse men det er ikke kostnadsfritt...

    Lykke til med biljakten


    PS: såfremt du har en forsikring som dekker det meste av girkasseproblemer uten at det koster skjorta er kanskje ikke problemene med MPS6-kassene så farlig.
    Sist endret av jiha1968; 25/05/25 kl 10:52

Lignende tråder

  1. Regreim intervall Volvo c30 1,6 bensin?
    By Dimmern in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 18/11/13, 21:53
  2. Intervall for skifte av registerreim Volvo v50 2.0D 2005
    By srk112v50 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 02/05/13, 15:04
  3. Registerreim intervall 1994 Modell volvo 850 , 144HK automat
    By Volv850 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 10/12/12, 23:27
  4. Nullstille service intervall V50
    By smygen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 09/12/10, 16:24
  5. Svar: 0
    Siste post: 07/04/10, 09:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •