Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 111

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Personlig anser jeg eldre motorer som har fordeler til å ha en fordel sammenlignet med nyere motorer som ikke har dette. Å kastrere dette gode systemet overlates derfor til ungdommen.

    MSD har en fantastisk god salgsavdeling og er derfor soleklart mest kjent. Finner man noe gammelt brukt som faktisk fungerer til en fin pris, så kan man ta en sjanse.
    Å kjøpe noe nytt MSD gjøres på egen risiko og for egen regning. Her en sjelden sjanse: https://www.summitracing.com/parts/pnx-500
    Det er etterhvert mange tenningsforsterker bokser som har både 1 og 2 stk. lett justerbare turtallsperrer. Se under pkt. 16 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1098357

    LH2,2 fordeler er det enkleste, men enhver fordeler med HALL giver kan brukes dersom den åpnes og vektene innvendig kappes av (så de ikke blir slynget ut) eller sveises fast.

    Joda, jeg såg den.
    Alle motorer går ujevnt fra syklus til syklus og fra sylinder til sylinder så det du har gjort der er helt ok og godt nok.
    Ang. intercooler spørs det hva du mener med sinnsyk forskjell. Dersom du ser gjennom alle bildene så finner du flødetest og temperaturtest og det er iallefall betydelig forskjell, men det er også betydelig prisforskjell.

    Det ene bildet viser at når Gr.A intercooleren stå på en bil som går 0 - tom på 3. gear på 7,25 sek., så stiger ladeluft temperaturen til kun 30 grader. 0 - minst 150 km/t på 7,25 sek. tilsier i nabolaget 500 hp så Gr.A intercooleren er virkelig gode greier for dem som har budsjett til den. https://www.do88.se/sv/artiklar/volv...tercooler.html

    Tilsvarende test blir IKKE gjort for den modeltilpassede intercooleren, kun en sammenligning med den originale tragedien. https://www.do88.se/sv/artiklar/volv...tercooler.html

    Bildene avslører imidlertid at med 0,1 BAR trykkfal så fløder Gr.A intercooleren 356 CFM og den modelltilpassende fløder 327 CFM. forskjellen i fløde er kun 8%, men for å komme opp i 359 CFM må trykkfallet over den modelltilpassede intercooleren økes med hele 18%.

    Bankesensor under mapping er sterkt å foretrekke og nesten helt avgjørende. Hvor viktig det er å ha bankesensor etterpå avhenger av datasprutet, mappeduden, selve oppsettet og ikke minst sjåføren. Noen blottet for teknisk forståelse, men full i oppmerksomhetsbehov og mindreverdighetskomplekser som skal burne blårøyk på 95 blykfri til sitt publikum, de har stort behov for det meste av hjelp, inkl. bankesensor og ladetrykksreduksjon.

    Javisst, som så mange i våre dager er nok også posten pådyttet D.E.I. krav av EU hjernevaskede venstresidepolitikkere med udiaganostisert illebefinnende - og resultatene er uunngåelige.
    At ting da bare tar litt ektra tid er det beste man kan håpe på.
    Sist endret av Batland; 18/03/25 kl 14:31

Lignende tråder

  1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •