hei er det mye forskjell på 235/45/17 og 225/45/17
kjører på 235/45/17 nå
hei er det mye forskjell på 235/45/17 og 225/45/17
kjører på 235/45/17 nå
Det er bare bredden på dekket og en ørliten forskjell på rulleomkretsen
225 er den riktige bredden på den bilen i 17"
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
har kjørt med bridgstone dekk i 2 sesonger og de er nede på minimum må kanskje ha xl dekk
har kjørt med 235/45/17 bedre med 225/45/17 da
Det skal være 225/50R17 på P3-chassis, mens 225/45R17 er forP2/P1-chassis, og 235/45R17 er fremdeles for smått.
Anbefaler å gå opp til 225/55R17 slik at bilen ikke ser ut som en handlevogn... (235/50R17 er også et ok alternativ til std.dim)
XL-dekk har lite med slitestyrke å gjøre, men er konstruert for å tåle høyere lufttrykk, slik at det kan bære mere vekt enn et normaldekk.
(med full vektbelastning på et standarddekk, så hjelper det ikke å fylle enda mere luft, dekket bare eser ut, uten å bære mere vekt, som en dekkslange uten dekk...)
Man må som regel velge mellom veigrep og kjørelengde, opp til hver enkelt hva som teller mest men...
Sist endret av jiha1968; 22/04/20 kl 07:34
Når jeg kjøpte bilen så sto det 235/45/17 er det feil dimensjon ? . har fått opplyst originalt så står det 225/55/16
hva er riktig dimensjon da?
Om du tar en titt i den lille kloke boken (bruksanvisningen) så finner du Volvos anbefalte dekkstørrelser der.
Som er:
205/60R16,
225/55R16,
225/50R17,
245/40R18,
245/35R19,
245/30R20
Bortsett fra at 19 og 20" ikke bør monteres på bil med comfort/standard understell, kun Sport/R-design/drivE-understell.
Jeg synes at P3 chassiet har fått for små hjul originalt, og legger meg litt nermere grensa på +5% i rulleomkrets, som f.eks blir 225/55R17 eller 235/50R17, synes bilen ser ut som en handlevogn ellers
Ikke noe direkte galt med dine 235/45R17, de har 1,26% mindre rulleomkrets enn 205/60R16, eller 1,55% mindre enn 225/55R16, og mindre rulleomkrets betyr vanligvis at dekket fyller enda mindre av hjulhuset, og det er ikke spesielt pent. ("Handlevogn")
Det kan skille ganske mye i pris mellom ulike dimensjoner, og ikke glem å sjekke LoadIndex på de nye dekkene, er den for høy, så blir det tilsvarende mindre komfort. (stivere konstruksjon, spesielt i dekksidene) SUV-dekk frarådes til normalstore personbiler av samme grunn.
Du kan jo ta en titt her for alternative størrelser og hvilke utslag det gir i rulleomkrets, diameter og hastighetsavvik.
Sist endret av jiha1968; 22/04/20 kl 07:32
hei er det mye forskjell på 225/50/17 og 225/55/17
og hva p1 og p2og p3 chassis?
Finnes bøttelass med dekkalkulatorer på internett, bare å søke de opp så får du frem alle forskjellene i både tall og visualisert. =)
Forskjellene på chassisene du spør om er de forskjellige generasjonene med blant annet V70. Den første generasjonen gikk vel fra 97 eller noe til 2000,P2er da 2000-2007 og P3 er det du har som er fra 2008 frem til de gikk over på de nye de bruker idag.
Utover det Jimbojama skrev, så erP1-chassis V50/C30/S40II og C70II,
mens førstegenerasjon V70 som egentlig er en 850 harP80chassis.
Og link til dekkalkulator fikk du i mitt forrige innlegg (225/55R17 er 3,34% større i rulleomkrets og 2,13cm høyere totalt enn standard dim. 225/50R17)
Bonusen er at speedometeret får mindre feilvisning,, og at dekkene er enda mere komfortable, såfremt ikke lastindeks er for høy (helst noe lavere enn 100 sjekk vognkort/Volvo for laveste verdi)
Hovedårsaken til økning i profil/høyde er kosmetisk.
Sist endret av jiha1968; 22/04/20 kl 16:48
Det har du selvfølgelig helt rett i, liten brainfart fra meg der.