Du er heldig. Löp å kjöp!
Av alt at deler i hele Volvos rödmotor-serie-program, så er det 3 deler som skiller seg ut i forhold til resten, iallefall slik jeg ser det.
1. B21 motoren.
2. Marineveivene med 86 mm slaglengde.
3. B23ET stemplene som er de eneste originalstemplene som er smidde og som dessverre og tragisk nok er gått ut av produksjon. B23ET stemplene er SÆRDELES! gode stempler og ett soleklart förtstevalg slik jeg ser det.
En lokal helt har peaket 3,38 BAR ladetrykk på B23ET stemplene og har kjört i flere år med godt over 2,0 BAR ladetrykk og 500 + HP målt på NAV. Stemplene er like fine enda.
I forhold til bruk i en trimmet motor som skal gå på 95 blyfri bensin, så har du to valg.
1. Bruke 145 mm lange råder og dreie gropen i stemplene större for korrekt kompresjonsforhold evt, slipe forbrenningskamrene i toppen större.
2. Bruke 142 mm lange råder og evt. hövle blokken og toppen til du har önsket kompresjonsforhold.