Sitat Opprinnelig postet av Sjark Vis post
Ble tilbudt noen B23ET (Smidde Mahle) stempel til neste runde med oppgraderinger. Skjønte det slik at disse kan brukes i B230 med 142mm H-råder med 24mm kryssbolthull.
Men hvor bra er dem sammenlignet med originale FK stempel eller smidde fra Wiseco?

Målet til slutt er ikke mer enn 350-400 holdbare hester på hjulene, så hadde håpet å slippe å være sulten en måned for å få råd til Wiseco stempel.
Du er heldig. Löp å kjöp!

Av alt at deler i hele Volvos rödmotor-serie-program, så er det 3 deler som skiller seg ut i forhold til resten, iallefall slik jeg ser det.
1. B21 motoren.
2. Marineveivene med 86 mm slaglengde.
3. B23ET stemplene som er de eneste originalstemplene som er smidde og som dessverre og tragisk nok er gått ut av produksjon. B23ET stemplene er SÆRDELES! gode stempler og ett soleklart förtstevalg slik jeg ser det.

En lokal helt har peaket 3,38 BAR ladetrykk på B23ET stemplene og har kjört i flere år med godt over 2,0 BAR ladetrykk og 500 + HP målt på NAV. Stemplene er like fine enda.

I forhold til bruk i en trimmet motor som skal gå på 95 blyfri bensin, så har du to valg.
1. Bruke 145 mm lange råder og dreie gropen i stemplene större for korrekt kompresjonsforhold evt, slipe forbrenningskamrene i toppen större.
2. Bruke 142 mm lange råder og evt. hövle blokken og toppen til du har önsket kompresjonsforhold.