Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: v50 1.6D ryker sort

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard v50 1.6D ryker sort

    Hei.
    Har fått en greie med bilen der den ved oppstart jager litt på tomgang.. ligger på ca 8-900rpm og går ned til 600rpm og opp igjen..
    Ved pådrag reagerer den ikke med en gang, men oppe i registeret virker ting som de skal. Det kommer sotrøyk ut bak når jeg ruser.(MYE)
    Har skiftet DPF nå, men har en feil på dpf trykk sensor, feil signal
    ECM
    2A00 på Vida. Denne står låst på 20MB hele tiden.....
    Har bestilt denne men kommer ikke før neste uke.

    Er litt usikker på om partikkel trykk sensoren har noe med luft/diesel blanding å gjøre??

    Noen som har noen quick tips å komme med. Tørr ikke kjøre med den som den er før jeg får trykksensor i posten.

    Jeg får også sporadiske feil på egr(som er ny) flow to high. Har ikke blenda denne, men funderer sterkt på å gjøre det.

    Alle tips taes i mot med åpne armer.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Jeg var ute nå og scannet bilen for feilkoder. Det dukker opp
    ECM
    1320
    MAF
    sensor—faulty signal.
    Når jeg sletter denne så virker tomgang og drift bedre og mere stabil. Men bilen soter like mye, og jeg er ikke sikker på at alt er i orden her.
    Jeg har skiftet denne, men mulig det er noe feil med denne alikevel. TIPS?
    Noe annet jeg burde sjekke? Har kun denne feilen samt DPF Sensoren..

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Mye sot tenker jeg har å gjøre med mangel på luft, evt at det pøses på for mye diesel. Etter utallige runder med rensing av LMM på vår V50, er vi i ferd med å gi opp denne motoren. Det blåser godt ut av oljepåfyllingen, noe som igjen medfører mye oljedamp inn i innsuget. Har også fusking. Vi finner ikke ut av årsaken. Diagnose hos Volvo ga oss heller ingen svar, bortsett fra at de sier det ikke lønner seg å reparere. "Kjør så lenge det går".
    2007 V50 1,6D

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering om andre møter samme greia en gang.

    Ecm 2A00 pressure sensor particulate trap-faulty signal.
    Denne koden forsvant etter skifte av ny sensor. Den gamle lå låst på 20 uansett om motor gikk eller ikke..
    Toppet opp addetiv beholder og nullet ut tellere på denne.

    Tomgang fusket litt til og begynne med, men kraft kom tilbake etter en stund.
    Feil på
    MAF
    - ecm 1320 forsvant sammen med denne(følgefeil)?

    Bilen ryker nå ikke sort mere.

    MEN nå sitter jeg igjen med 2 feil.
    ECM
    -2520 Fuelpressure too low
    ECM
    -2550 Fuelpressure too low

    Er skrevet masse om disse på nett, men ingen eksakte tiltak for å utbedre de.
    Men en ting går igjen og det er dieselfilteret. (Som jeg skiftet i vinter)
    Jeg tror 2520 er en følgefeil av 2550 men kan ta feil her.
    2550 låser bilen i limp mode og må finne denne før jeg kan slette. Er det noen som har erfaring med denne feilen???????
    Symptomene kommer under akselerasjon. Drivstofftilførsel kutter brått og bilen stopper.

    Alle synspunkter tas imot med åpne armer :-)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering:
    Var ute og prøvde bilen med livedata med vida tilkoblet. Alt ser normalt ut bortsett fra diseltrykksensor som viser ca 190000 til 300000 på tomgang. Vandrer veldig og lugger selvsagt når trykket blir for lite, eller stopper. Kan ruse bilen i fri, men under belastning stopper kjerra ved lavt turtall. Diseltilførselen ser ut for og stoppe.
    Dette tyder i mitt hode på feil ved diselfilter. Skal skifte i morgen så får vi se hvordan dette går.

    Har også funnet at
    ECM
    -2550 kan bety feil på o2 sensor bank 1. Denne er vel med på og beregne hvor mye drivstoff motor skal ha til enhver tid. Spørs om jeg må se litt på denne. Bra jeg har ei uke til med ferie :-)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Det blir interessant å høre om bytte av filter gjør forskjell.
    Jeg leste også lavere trykk enn det som
    VIDA
    skriver er normalområde. Men i mitt hode er det ikke sannsynlig at filteret er årsaken. Bilen er normalt sterk når vi kjører. At filteret da er årsak til lavt trykk når motoren går på tomgang virker ikke fornuftig.
    Har også erfart at motoren kan gå litt ujevnt og fuske litt på tomgang, men går helt stabilt når jeg trekker ut kontakten på luftmengdemåleren.
    Sist endret av V50bruker; 13/08/18 kl 07:24
    2007 V50 1,6D

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Det blir interessant å høre om bytte av filter gjør forskjell.
    Jeg leste også lavere trykk enn det som
    VIDA
    skriver er normalområde. Men i mitt hode er det ikke sannsynlig at filteret er årsaken. Bilen er normalt sterk når vi kjører. At filteret da er årsak til lavt trykk når motoren går på tomgang virker ikke fornuftig.
    Har også erfart at motoren kan gå litt ujevnt og fuske litt på tomgang, men går helt stabilt når jeg trekker ut kontakten på luftmengdemåleren.
    Hei.
    Må vente til frua er hjemme fra jobb før jeg mekker litt.
    Mye sant i det du sier her, og jeg har også mistanke til at jeg har lekasje i en kobling som fører til mye luft i dieselen.
    Så enten kommer ikke disel forbi flter, eller så er det såpass stor «lekkasje» at pumpa ikke klarer dra nok drivstoff opp til dyser.
    Har en klar slange før og ettter filter. Etter prøvetur i går var det tomt for disel etter filter.
    Får ta en gjennomgang av hele drivstofflinja tror jeg.

    Har du like stor vandring, eller ligger trykket stabilt?????

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering:
    Filter er skiftet og disse kodene forsvant etter en stund. Limp mode forsvant,
    Men det er noe rart her uansett.
    Innimellom kommer det sort eksos, og tumgang fusker.
    Det som er rart er at det kommer og går. Respons på gass er grei nok, men plutselig dauer den og sort røyk kommer.
    Har sjekket olje, og det virker som nivå har steget, mest sansynlig av tett dpf. Så jeg skal skifte olje nå samt filter.
    Synes også det er en del olje i trottleboddyn. Har pellet det i deler nå og renset. Får stå til tørk til jeg har skiftet olje.
    Hadde også en feil på boost sensor
    ECM
    1600 som var utenfor rekkevidde??? Var en del olje på denne. Skiftet ettersom jeg hadde den liggende og feilen forsvant.
    Mulig dette kom av det var en del oljesøl på den.
    Spent på hva dette er altså ettersom jeg ikke har flere feilkoder jeg kan bruke som retningslinje.

  9. #9
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Ang. ustabil tomgang, så var fruens peugeot 308 også slik, men kun når den var nesten driftsvarm. Det viste seg den dro falskluft på innsugssiden før turbo (kolapset luftfilterboks bak motor). Lappet sammen den og skiftet kobberpakning på dyse 1 pga blåsing, så har den vært frisk til nå.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  10. Takk Trønder karen takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Trønder karen Vis post
    Har du like stor vandring, eller ligger trykket stabilt?????
    Hei,
    Jeg mener å huske at det var ganske stabilt, men altså litt lavere enn som er skrevet i
    VIDA
    som normalområde.

    Luftlekkasje på sugesiden er en god ide. Jeg hadde ikke klar slange liggende da jeg skulle lufte nylig, så det ble gummislange. Hadde hatt av alle 4 rørene ned til manifolden bak motoren. Sleit med å få trykk etterpå. Fikk det til først når jeg hadde pumpe på returslangen (den grønne oppå motoren) og luftet (på to dyser) samtidig som motoren ble dratt rundt med startmotoren.
    2007 V50 1,6D

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Takker for tipset om filterboksen.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Hei,
    Jeg mener å huske at det var ganske stabilt, men altså litt lavere enn som er skrevet i
    VIDA
    som normalområde.

    Luftlekkasje på sugesiden er en god ide. Jeg hadde ikke klar slange liggende da jeg skulle lufte nylig, så det ble gummislange. Hadde hatt av alle 4 rørene ned til manifolden bak motoren. Sleit med å få trykk etterpå. Fikk det til først når jeg hadde pumpe på returslangen (den grønne oppå motoren) og luftet (på to dyser) samtidig som motoren ble dratt rundt med startmotoren.
    Trykket ligger nå mere stabilt på rundt 280000. Det vandrer litt, men ikke så mye som før. Ser litt luft i slangene, men langt fra så mye som før.
    Har skiftet 2 kopperskiver i dag og sliter med å få ut skiven på dyse 2. Noen tips på hvordan jeg skal få den opp? Sitter bom fast nedi der.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk opp mine vha en billig "grisepikk". Kappet slik at enden hadde akkurat riktig diameter til skiva. Hadde kanskje ikke vært nødvendig å kappe, men jeg var redd for at den ville gripe i topplokket også. Skrudde litt til den satt fast, så løsnet skiva ved å bikke litt sidelengs.
    2007 V50 1,6D

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering:
    Vet ikke hvor interesant dette er, men det verste jeg ser på forum er at folk skriver for lite om hva de gjør og hva de erfarer.
    Har kommet så langt i prosessen nå at jeg ikke har feilkoder.
    Dukker opp en low fuelprssure i ny og ned. Kjørte en tur i går kveld som resulterte til at jeg måtte ha slep opp en bakke.
    Lite drag i motor, men ikke nødmodus.
    Motor stoppet, og på vida leste jeg ingen diseltrykk og masse luft.
    En kompis slepte meg opp og bilen startet på flatmark etter bakken.så luftlekkasje må nå finnes og rettes som pri 1...

    Har også mistanke om kokset turbo som kan være oljeretur som kan være tett. Får ta ting i rett rekefølge her.
    Mulig at jeg sliter med turboen som følge av sort røyk.. fortsettelse følger.

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Vikrker som du er på rett vei når du søker etter falsk luft på dieselsystemet. Leste tråden din "Får ikke start" om igjen. Kanskje du har hatt samme feil hele veien?
    2007 V50 1,6D

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Vikrker som du er på rett vei når du søker etter falsk luft på dieselsystemet. Leste tråden din "Får ikke start" om igjen. Kanskje du har hatt samme feil hele veien?
    Hei du:-)
    Ja du har nok delvis rett.
    I den tråden var det mugg i ledningsnettet som var hovedårsaken.
    12v neg var kortsluttet til dieseltrykksensor. Har laget en permanent fix på dette og har aldri hatt feilkoder på denne siden.

    I dag byttet jeg ut alle koblinger på diesellinjen helt fra tanken og opp til filter.
    Jeg tok dette i 2 etapper.
    Tank kobblinger først. Monterte så pumpeblære på inntaks slangen og kjørte denne tilbake til retur. Dette for og sjekke at jeg ikke hadde svik under bilen. Pumpet blære opp til den ble knallhard. Deretter koblet jeg blære fra retur( den grønne) og pumpet drivstoff igjennom systemet til blære ble knallhard her også. Luftet også dyser skikkelig.Resultatet ble null luft, og motor starter bare jeg tenker på å vri om nøkkel :-) veldig fornøyd med resultat. Test tur var også bra. Stoppet midt i en bakke og stoppet motor. Ventet en stund og den startet tvert.
    Tok bakkestart uten problemer.

    Men lærte en ting etter at jeg hadde luftet ferdig dyser:
    Jeg fikk ikke start når jeg forventet at jeg skulle få start. Sjekket Vida og så at jeg hadde 11,8v på batteri. Når jeg vred på nøkkel så sank volten til 9,7 i mitt tilfelle.
    Satte på booster og bilen startet med en gang. Veeeeeeeeeldig viktig at sensorer har 12v, eller så starter ikke bilen uansett.
    Nevner det bare.

    MEN sort røyk kommer når motor er varm. Og det kommer MYE.
    Ting tar litt lenger tid når man må lese om alle symptomer en sensor kan gi, så i morgen hadde jeg tenkt å pelle av turboen og gi denne en rens og sjekk, samt smøring av denne. Men jeg tenker jeg starter mekkerunden med kontroll av MAP. For jeg mistenker luft/drivstoff blanding er helt på viddene. Skal bruke vida litt og se livedata på MAP-
    MAF


    Jeg ser at air mass foretrukket ligger på 204mg/s og faktisk mass ligger på 536mg/stroke. Dette på idle. Jeg er sikker på at ecm får feil data og pøser på med drivstoff .
    Samtidig ser jeg at egr kommer sporadisk med feilkode på flow too low og flow to high, men disse ordner seg selv og kommer annenhver gang. Det er akkurat som det kan være noe mugg der også. Eller så er dette bare koder som kommer opp som følge av noe annet.
    Gjelder holde tunga i rett munn når man absolutt skal fixe alt selv :-)
    Sist endret av Trønder karen; 16/08/18 kl 19:29

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Spennende å følge med her, og veldig lærerikt. Takk for god info.

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bromm Vis post
    Spennende å følge med her, og veldig lærerikt. Takk for god info.
    Synes det er lærerikt selv jeg :-)

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Lærerikt ja. Veldig bra. Har du mistanke til et spesielt sted på diesellinjen etter at du gikk over den?
    2007 V50 1,6D

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Lærerikt ja. Veldig bra. Har du mistanke til et spesielt sted på diesellinjen etter at du gikk over den?
    Jepp. Slangekoblingen fra tanken til røret som går langs med hele bilen under.

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering og muligens en ende på dette problemet:-)

    Startet dagen med kontroll av signal og volt til og fra MAP og diverse andre sensorer uten at jeg fant noe unormalt.
    Skjønner ikke hvorfor boost sensor maf sensor og egr kom med sporadiske feilmeldinger som ordnet seg selv. Men ettersom jeg ikke fant noe unormalt,
    Så tenkte jeg at her må det være noe mekanisk sånn som feks Turboen.

    Når jeg fjærnet varmeskjold rundt turbo la jeg merke til at det lå en del sot rundt dpf.
    Kort fortalt tok jeg jeg ut turbo og splittet den.
    La merke til at westgate «hendelen» var treg og lugget.
    Innsiden var uten og overdrive helt kokset igjen. Ut fra hva jeg skjønner av oppbygningen av turbo, så var denne låst i åpen stilling.
    Brukte gasket remover( et suverent rensemiddel som jeg kjøper på mekonomen) og blåste dette rent med EGR rens til portene gikk lett og monterte i sammen snurra og fikk den på plass igjen.
    Resultatet ble vanvittig bra.
    Topp respons og NULL sot ut ræva.
    Skal skifte den tettingen på dyse 2 i morgen og skal ta en lang test tur.

    Opptatering kommer da også selvsagt :-)
    Sist endret av Trønder karen; 18/08/18 kl 07:25

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Gratulerer, bra gjort!
    Utrolig at det kan gjøre så mye. Aktuatoren på turboen opererer bare variabel geometri på ledeskovlene. Wastegate er nok en av ventilene på høyresiden av motoren. Vet ikke hvordan den skal fungere, så jeg vet ikke om den er en del av problemet på vår motor. Sliter med høyt trykk i veivhuset. Er vel "bare" lekkasje i sylindrene, frykter jeg.
    Takk for tips om lekkasjepunkt for falsk luft. Kommer jeg til bare ved å krype under bilen? Skal sjekke når jeg får tid, selv om vi egentlig har gitt opp hele greia.
    2007 V50 1,6D

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Hei,
    Gratulerer, bra gjort

    Takk for tips om lekkasjepunkt for falsk luft. Kommer jeg til bare ved å krype under bilen? Skal sjekke når jeg får tid, selv om vi egentlig har gitt opp hele greia.
    Hei. Nei du må jekke opp noen cm ja.
    Bruker en 3,5t jekk og hever den 30 cm ca og setter bukk under. Dette gjør du på høyre side. Er et plastdeksel der med noen muttre du må fjærne. Da ser du det godt.

    Husk og gjør det i 2 etapper slik jeg beskrev. Først sjekke trykk under bilen for deretter lufte gjennom filter og slanger til motoren.
    Jeg monterte en klar slange fra tank til dieselrøret under bilen bak. Koblet blære fra inntaksslange til retur slange. Fikk fruen til og pumpe mens jeg lå under. Når jeg var sikker på at resultatet ble bra, så monterte jeg tykkvegget slange og 2 rustfrie slangeklemmer på hver side. Ble krutegodt.
    Ettersom feilen lå her hos meg, slapp jeg lete etter svik i motorrommet:-)

    Ellers dagen i dag. Lærerik i den retning at slurv lønner seg ikke.

    Startet med skifte av tetting på dyse 2. Den som satt bom fast. Brukte en av de andre gamle kobber ringene som mal til jeg fant en laaaaaang bolt der gjengene passet inn i tetteringen. Stakk denne ned i dysehullet og vred om 1 gang, dermed satt ringen bom fast og jeg kunne rense og skifte skiven. Makaløs så smart man blir når verktøyet mangler :-)

    Deretter satte jeg pc i setet og logget meg inn på livedata og kjørte test runde. Bilen dro godt og ingen plager untatt at jeg synes den lugget litt ved sakte pådrag fra 1500 til 2000rpm
    Dette BARE dersom jeg var forsiktig med gassen. Synes og så det var en «brumlelyd» som jeg ikke hadde hørt før.

    Vel, alt så ut til å fungere greit helt til jeg kom til en grus vei med mye hull og vaskebrett.
    Da stoppet kjærra i motbakke og «brumlelyden ble værre før den stoppet»

    Frieksos tenkte jeg ettersom jeg nettopp har skiftet dpf.
    Bilen startet plutselig lett igjen og jeg kunne kjøre hjem, men sorte røykdotter kom i speilet bak.
    Ut fra data la jeg merke til at
    MAF
    var helt på viddene og bilen hørtes ut som en traktor med masse lyd.

    Kom meg hjem og roet ned nærvene. Startet motor og det jaget veldig på tomgang mens jeg prøvde lokalisere basslyden som kom i humpene. For å se bak motor satte jeg neven oppe på luftfilterboksen og lente meg framover, dermed forsvant lyden :-))
    He he. Hvem hadde vel glemt å lukke luftfilterboksen.
    Tok den ut og skiftet ut skruene med nye, og vips gikk kjærra som normalt igjen.

    Flaut men en erfaring rikere :-))
    Sist endret av Trønder karen; 18/08/18 kl 14:25 Begrunnelse: Rettskrivning er noe herk

  25. Takk Bromm takket for denne posten
  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Takk. Skjønte jeg må jekke litt. hehehe
    Har ikke rukket foreløpig, men lurer på om du bare byttet en kort slangebit mellom to rør?
    Og når du kjører
    VIDA
    med livedata; har du funnet en måte å lagre? - eller leser du bare mens du kjører?

    Veldig rart det du opplevde med luftfilterboksen. Hvordan kan det skje? Skulle tro at luftmengdemåleren gir rett signal, selv om noe luft går utenom filter. Noe jeg misforstår?
    2007 V50 1,6D

  27. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Takk. Skjønte jeg må jekke litt. hehehe
    Har ikke rukket foreløpig, men lurer på om du bare byttet en kort slangebit mellom to rør?
    Og når du kjører
    VIDA
    med livedata; har du funnet en måte å lagre? - eller leser du bare mens du kjører?
    Hei.

    Jeg fjernet slange på tanken helt og satte slange fra uttak på tanken og inn på røret ettersom jeg var nede med tanken uansett. Og til rør ja. Men går nok kappe slange slik at du slipper ned med tanken og lage ei kobling der. Litt fantasi må man jo selvsagt grave frem :-)

    Jeg leser livedata når jeg kjører. Livedata tror jeg blir lagret automatisk. Har sett en meny der du kan hente data fra før. Husker ikke hvor. Skal se på det.

    Når det kommer til det med filterboksen er det noe jeg forsker litt på her nå, så jeg poster når jeg har funnet ut hva svaret er. For noe er fortsatt rart her.
    Jeg vet at
    MAF
    sender signal til ecu som igjen bruker dette til og styre EGR. Sammen med signalet fra EGR. Når det er stort avvik på disse(feks om
    MAF
    er gåen eller skitten) så kan det bli feil på styringen av EGR.

    MAF
    og EGR deler også signal med cam sensor på kontakt 63/41 på koblingsskjema. Samt at boost sensor er også blandet inn i dette. Og til og med sensor tempratur vann er innkoblet, så jeg må få målt litt når jeg får tid
    EGR bruker også samme signal referanse som intercooleren.

    Når jeg kobler inn EGR så lugger bilen litt, men frakoblet kan jeg kjøre med «full» kraft uten problemer.
    Nå er jeg satt sammen slik at jeg VIL finne hva som er feil, men nå haster det liksom ikke ettersom bilen funker.
    MEN ettersom Egr er ute av drift en stakket stund, så tror jeg
    ECU
    bruker en lagret innstilling slik at bilen går på en slags fabrikkinnstilling. (Noe jeg har lest en plass).
    Derfor tror ikke jeg motor yter full ytelse.

    MEN jeg har kommet såpass langt at jeg tror turbo kutter helt, når egr er innkoblet. For dersom jeg framprovoserer limpmode, så kommer det eksos ut av turbo(akkurat som den står stille.) koble inn egr, så går snella så det hviner.
    Har mistanke på boost sensoren som vistnok skal ha disse symptomene. Skal få målt denne.
    Skal ikke forbause meg at jeg har fått enda mere mugg i ledningsnettet på denne kjærra.

    Men funker godt uten egr, og bilen brukes daglig til og fra jobb:-)
    Sist endret av Trønder karen; 21/08/18 kl 18:06

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. koppholder xc70 sort
    By jerognal in forum K: S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 0
    Siste post: 09/08/17, 16:59
  2. Svar: 3
    Siste post: 30/11/15, 20:08
  3. Sort eiker e1
    By Espennk in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 24/02/14, 18:58
  4. Sort hattehylle.
    By V90 in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 20/07/11, 21:13
  5. Sort interiør
    By ClassicTurbo in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 30/06/10, 09:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •