Hengervekt sier max 1800 kg, men synes det høres litt mye for den motoren. Tenker mer på max 12-1300kg. Noen med erfaring med campingvogn?
Hengervekt sier max 1800 kg, men synes det høres litt mye for den motoren. Tenker mer på max 12-1300kg. Noen med erfaring med campingvogn?
126 hester'n er en fullverdig 163/185 D5 bare avgiftsmappet. Så bremser osv er likt
96 - Volvo 854 Se 2.5 10v 06 - Volvo XC70 D5
95 - Jeep Cherokee 2.5TD 97 - Volvo V70 2.5 10v
91 - Mitsubishi Pajero 2,5TD
96 - Mitsubishi Pajero 2,8TD
09 - Volvo XC90 D5 R-design
Ikke noe problem å dra vogn med 126hk versjonen. Som nevnt er bremser likt som på de bilene med øvrige effekter, men du må bare belage deg på å planlegge kjøringen litt mer samt bruke girene godt. Kjørte selv med 126hk i starten før jeg dyttet på ytterligere 100hk, og det var ikke noe problem. Var kun en motbakke på sørlandet hvor jeg ikke ønsket å møte noen, men ellers fungerte det bra.
Jeg hadde da en 560 Polar på 1500kg etter meg ila. 3500km. Dog igjen mye mer moro og enklere med 230hk
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Jeg har en 2,4s og den slet med vogn på 1450 kg. Men nå er det jo litt forskjell på bensin og diesel også da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
chip den til 180hk så drar den bedre.
Chip/tuning har jeg og tenkt på, men da er det snakk om clutch tåler det.
Jeg ville vært restriktiv med å chippe bilen noe som helst før clutchen er byttet. Er en grunn til at 163/185hk versjonene har annen clutch. Du kan chippe, men du blir tvungen til å bytte clutch ganske fort, i tillegg risikerer du også et defekt svinghjul
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Ved et clutchbytte, kan man bare få satt inn ny clutch fra f.eks 180kh istedet for 126hk utgaven? Uten noe annen endringer?
Med automat, hvor tung vogn kan en dra før en må kjøre 4 gir i stedet for D? har 2l 180 hk.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
126hk er stort sett levert med 15" bremser, mens 163 og 185 stort sett har 16" bremser.
131hk , euro3 er levert med litt variabelt avhengig av felger man bestilte til bilen.
Joachim Aarnes
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder
--
C40 P8 Twin Ultimate 2023
Når jeg kjøpte clutch i fjor sommer, så var alle versjonene endret til samme delenr, så her har nok Volvo gått vekk i fra 126hk versjonen.
Kommer an på veien og terrenget du kjører i. Viktigste er å ikke være redd for turtall og la girkassen jobbe minst mulig med slurring (dette hører du under kjøring). Beste er om kassen kan jobbe i lock-up i girene lengst mulig. 2l turbo har aldri vært noen momentmaskin, så med 1500kg etter, vil du oppleve at den kan jobbe "unormalt" mye på høye turtall.
Sist endret av Svirre; 06/06/17 kl 21:34
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Jeg hadde gått for å tune den opp til 185 hk (BSR), det samme som motoren er orginalt.
Du kan også få 220 hk, MEN det er ikke å anbefale pga Clutchen begynner å slure i dei høyeste gira. 185 går supert. Kjørte min V70 i over 6 år med dette. Absolutt INGEN problem.
Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod
Jeg chippet min 2,4d til 188hk (BSR), da sluret den på clutchen. Byttet til D5 clutch (lamell og trykkplate passer uten tilpasninger). Kjørt med dette i 1,5 år. Funker veldig fint. Blir en helt annen bil med dette oppsettet.
Eneste er at jeg savner et 6. gir å cruise i på langkjøring. Forbruket gikk også noe ned etter chip (rund 0,65 på blanda kjøring og 0,6 på langkjøring).
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Nå: Volvo XC60 R-design Polestar tunet 2012 mod. Før: Volvo V70 D5 07mod
Eg har også 126hk versjonen, eg synes den drar godt. Men usikker på om ein sliten bygdedrosje tåler chip med 350k på telleren.. Men hadde vert godt med litt meir hk. Er det mykje jobb å byta clutch? Den har stått sidan ny, så er vel snart dags uansett.
Min hadde gått 405 000km før den fikk 100hk ekstra. Ikke noe problem, men du bør gå i gang med steg 0 på motor først som sist. Det er å klargjøre motor for chipping, som igjen innebærer å rense egr-ventil, bytte olje/filter etc.
Jeg ville uansett byttet clutch først. Den er laget for 126hk, men ikke noe mer. Ser det er et par her inne som sier det går bra, men det er ikke min erfaring.
Utover det tåler motor dette problemfritt såfremst det ikke finnes ytre tekniske problemer.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Ja, motor trur eg er grei. Ikkje noko åpenbart vertfall. Bruker bittelitt olje, men ikkje verre enn at eg kanskje må fylle ein liten skvett mellom eit oljeskift. Pleier bytte på ca 15-20k. Castrol Edge eit eller anna. Egr ventilen og innsuget skal takast ved ein anledning. Masse feil på virvelspjeld og denslags. Har lyst på ny bil, men er vel komt til at det er bare å gje vognen litt pleie og oppgradering først som sist. Rart med det, men mange små ting blir litt til slutt. Men vil vertfall bytte clutch innen kort tid. Den slurer ikkje, men eg inbiller meg at det lukter svidd av den av og til. (Ingen andre som kjenner den samme lukten...)
Om den ikke slurrer nå, så vil den garantert gjøre det med 230hk og evt. vogn etter.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...