Hei godtfolk!
2016 er blitt det store året for bilbytte hos meg. Da jeg solgte den gamle S80en min i januar, har jeg alltid lengtet litt tilbake til denne. Byttet jo som kjent ut V70R AWDen min med en 03 V70 2.0T i juni, og er fortsatt veldig fornøyd med den bilen. Konebilen ble byttet ut med en VW New Beetle nå på sensommeren, noe som ikke har vært så stor suksess, da den bilen ikke duger til motorveiskjøring sånn som intensjonen og ryktene tilsa. Beetelen ble uansett altfor liten og upraktisk for henne mens jeg har V70en med meg nordover.
Jeg fant derfor nå ut at Bobla skulle byttes ut igjen, sånn at vi kan ha en nummer to bil som er behagelig på motorvei, ikke er plaget med rust, og med mye utstyr. Forholdsvis diesel (viktig å ha en av hver ) og automat. Fruen var veldig glad i den gamle S80en min, så derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å finne en som oppfylte kravene.
En kollega av min mor har hatt en 05 S80 D5 spekka med utstyr i 5,5 år. Så hadde det seg plutselig sånn at han skulle selge denne nå, og det passet jo meget bra for meg. Kom over den på Finn.no, kjente igjen navnet og adressen på min mors kollega, så jeg ringte han og fortalte at jeg fortsatt var interessert. 1 minutt etterpå hadde jeg kjøpt den.
Litt info om bilen:
- Merke: Volvo
- Modell: S80
- Årsmodell: 2005, regga sent i 04.
- Interiør: Beige helskinn sportseter.
- Farge: Svart.
- Felger: Originale 17" Stentor på sommer og 16" uoriginale på vinter. Skal få lagt over dekkene på noen originale 16" Mimas jeg har liggende.
- Motor: D5 163HK.
- Girkasse: Automat
Utstyr:
- 4x elruter
- Sport skinnseter
- Aircondition
- Elektrisk innfellbare speil med bakkebelysning
- Alarm
-DSTC
- Chrome dørhåndtak
- Takluke
- Xenon
- Telefon
- HU-801
- Cruisecontrol
- Four-C chassis
- Elektrisk nedfellbare nakkestøtter
-RTInavigasjon
- Parkeringssensorer bak
- Elektrisk førersete m/memory
- Dieselvarmer
- Hastighetsavhengig servo
- Regnsensor
++++ sikkert noe som er glemt.
På servicesiden er bilen ekstremt godt vedlikeholdt. Alle servicer er fulgt, og bilen fikk fabrikksny automatkasse i 2013 for 70 000km siden. Bilen hadde storservice nå i sommer med bytte av dekk, regreim, multireim, vannpumpe og alt av strammere. Den fikk da også nye bremser bak. Motorolje har blitt skiftet hver 15 000km, og det har aldri vært behov for etterfylling av olje. Bilen har aldri hatt påmontert hengerfeste. EU-godkjent ut april 2018 er den også!
Det eneste som er på bilen er at frontfangeren har en liten sprekk i bunnen, samt noen få skraper på høyre hjørne foran. Jeg vet ikke om jeg skal lakkere opp fangeren igjen, eller prøve å få tak i en brukt i samme farge. Vi får se til våren.
Planen er at sleden skal få:
- Flushet kassa, siden den har gått 70k på samme olja, nå som kassa er ny.
- Foliere treverket i alu.
- Skvettlapper bak også.
- Chrome speilkåper
- VCCN skilplater
- Nye skilt foran og bak
- Dioder i skiltlyset
Utover dette blir det bare vanlig vedlikehold Den er ganske hel og grei, så skal nok klare å holde den slik. Dette skal virkelig være en ålreit turbil.
Noen dårlige bilder fra annonsen. Skal få tatt noen bedre når jeg har fått den hjem, og er ferdig med shiningen.