Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: hvordan sote rutene?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. aug. 2010
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard hvordan sote rutene?

    jeg har tenkt å sote rutene med slik film man får kjøpt på biltema. er den letteste måten å ta ut vinduene da eller? har hørt at det er vanskelig å få bakruta tett igjen etter man har tatt den ut?. og bruker man litt vann på ruta også legger filmen oppå og skraper bort luftboblene? også skjærer bort det som er runt kantene?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Det er egentlig bare og prøve seg frem.

    har prøvd det noen ganger og skal aldri gjøre det igjenn

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. aug. 2010
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    ok var det så ille?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2010
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Selvfølgelig er det lettest med rutene ute!!! men det finnes mange nye pakninger til bakruta på f.eks høggern skal selv trå til og sote helt frem + toppstripe strax , blir vel noen bilder!!!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av chrissi504 Vis post
    ok var det så ille?
    den biltema filmen er jo bare møkk spørr du meg :P

    men ta ut rutene hvis du skal gjøre det i så fall.....

    kan nok bli bra da

  6. #6
    Registrerte brukere Espedalen sin avatar
    Medlem siden
    24. des. 2009
    Sted
    Bø i Telemark, Norway
    Innlegg
    424
    Antall takk

    Standard

    Soting er vanskelig for noen og lett for andre, i ditt tilfelle burde du/dere være 2 stykker som skal gjøre det, da dette blir litt enklere da.
    Du bruker også grønnsåpe og vann i en sprute flaske, hvorfor? Jo, da kan du flytte filmen lettere på ruten når du har lagt den på..
    Ett lite tips til, legg filmen med plastiken/uten att limet er "framme" ned på ruten og skjær rundt/skjær omrisset av ruten i filmen, helst med ca 4-5cm utten for ruten hele veien rundt, hvorfor? Lettere om du er "nybegynner".

    Så lager vi en liten hjelpe hånd til deg nedenfor.

    1. Ta ut de rutene du vill sote.
    2. Bruk tipsene jeg ga deg over her.
    3. Dra selve plastikken fra sotingsfilmen. OBS: Ikke alt på engang da det kan krulle seg, dvs. filmen er ødelagt og du må begynne fra scratch.
    4. NÅ kan du dra plastikken fra hverandre, men HUSK vær FORSIKTIG og ikke bli nærvøs, hehe.
    5. Sprut hele ruten fullt med grønnsåpe og vann, altså, bland grønnsåpen med vann, helst mye grønnsåpe, og ikke noe Krystal grønnsåpe, bare bruk Zalo, har prøvd med Krystal selv og da smuldret hele filmen opp og så ut som den smeltet.
    5.5. Nå har du lagt ett godt lag med grønnsåpe på ruta.
    6. Da legger du filmen med limet ned på grønnsåpen, og wollah, der er filmen på plass.
    7. Dra nå ut alt av luftbobler, begynn fra midten og jobb deg utover, dette er svært vanskelig da ikke alle luftbobler vill forsvinne, da snakker jeg om de små luftboblene, om du syns det blir litt kronglete å jobbe med 4-5 cm sotingsfilm uttenfor selve glasset kan du gjerne kappe av litt, men ikke ta formasse, for gudskyld, la det være igjen 1 cm til du er helt ferdig.
    8. Når du er fornøyd med ruten og syns du har gjort ditt beste og føler att alle luftboblene du syns var ille er vekk skjærer du av den sisten stubben med 1cm som er igjen, deretter skjærer du av sotingsfilmen helt i toppen av ruten ca 0.5 cm inn på ruten så du akkurat får sotinga jamt med lista innenfra og uten fra.
    9. Nå er du nesten ferdig, nå mangler det bare litt neilelakk av typen KLAR, du smører nå neilelakk på kanten som er igjen på toppen av ruten, JA, på KANTEN PÅ SOTINGEN, ikke oppå ruten, hvorfor? Da slipper du att sotingen løsner fra ruten og det blir super super stygt..

    10. FERDIG.


    Håper dette kom til hjelp.


    EDIT: Om du har varme tråder i bakruten må du nesten reine med att det blir noen småbobler rundt de trådene, og det blir ikke fint, du burde skaffe deg gamletypen bakrute uten tråder om du skal sote den, men jeg fåretrekker gardin i bakruten.

    Bilxtra har en veldig fin sotingsfilm, jeg elsker denne filmen, selvfølgelig slår den Biltema og selvfølgelig er den ikke BEST, men veldig anbefalt til den prisen ihvertfall og veldig fin, den er ikke så Blåskjær i som det er i den på Biltema og på Mekk fks.
    Sist endret av Espedalen; 26/08/10 kl 22:35
    Volvo 245 '82 B21A [x] Volvo 240 '90 B230F [x] Volvo 245 '86 B230K [x] Volvo 245 '89 B230F[x] Volvo 245 '92 Classic B230FX
    Nissan Laurel 2.4SLX [x]
    Volkswagen Vento 1.9TDK [x]
    Volvo 245SE B230FX - Volvo 245 '93 B230F

  7. Takk gromførti takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    har lagt film på sikkert 50 biler til venner og bekjente nå.

    Jeg ville fått tak i en film av bedre kvalitet. Suntek, sungard eller lignende.

    Viktig og bruke MYE vann med litt Zalo i mellom film og ruta. bruk en silikonbasert skrape, ikke den av plastikk som er med på billig filmen.

    Skjær av filmen helt inntil ruta og bruk en fin fil og fil kanten mot ruta, da kjenner du ikke filmen når du er ferdig

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. aug. 2010
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    nå har jeg begynt å prøve og sote ruta

    men når jeg har jort alt og setter vindue til bake i døra, så løsner det i kantene der med med pakningen, hvorfor det? kan jeg bruke negle lakk til og lime de fast igjen?

  10. #9
    Registrerte brukere Bjerkelund sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    Hurum
    Innlegg
    294
    Antall takk

    Standard

    Bruk super lim ellernoe sånt i kantene ja! Funker gull!
    Forrige brukernavn: TimB

  11. #10
    Registrerte brukere BlåFare sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Tromsø, Norway, Norway
    Innlegg
    759
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av chrissi504 Vis post
    nå har jeg begynt å prøve og sote ruta

    men når jeg har jort alt og setter vindue til bake i døra, så løsner det i kantene der med med pakningen, hvorfor det? kan jeg bruke negle lakk til og lime de fast igjen?
    "Luvmyoldemor" hadde en bra guide til deg litt lengre opp i tråden.
    Hva med og lese den?

    http://www.youtube.com/results?searc...+your+car&aq=2
    her har du også og se igjennom, også om du googler litt.
    Ligger mange tips og gode råd her og der.
    Sist endret av BlåFare; 23/03/11 kl 10:53

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. aug. 2010
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    jeg har jo det men probleme er at det løsner med neilelakk

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •