Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Hjelp ang ombygging fra a motor til "at"

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mai 2010
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard Hjelp ang ombygging fra a motor til "at"

    Er det noen som kan hjelpe meg med litt info om hva jeg trenger til denne ombyggingen?tenker da på hva jeg trenger av ting inni motoren og eventuelt hva slags bensin pumpe jeg kan bruke.ja i det hele tatt hva som må gjøres.har turbo og gasser og komplett topp med innsug og eksos.

  2. #2

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    AT bruker mer bensin en det er morro, ville heller ha bygget om til b230ft. Du trenger bare å skaffe sprut. Vil gå bedre med lh 2.2 eller 2.4 uansett.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mai 2010
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Ja vet det,men gidder ikke å legge opp alt det lednings styret som må til for å få inj.motor så blir AT.
    Det jeg lurer mest på er egentlig hva slags tenning jeg må ha på motoren,kan jeg bruke den som er orginalt på A motoren eller må jeg ha en annen type tenning?
    Har fått tak i deler så kompen kommer ned til ca 7.5:1 og fått tak i en trykk regulert bensinpumpe så er igrunn snart klar til montere den sammen.som sagt er bare det med tenninga jeg lurer på.
    Så hadde satt pris på om de som vet noe om tenninga skriver og alle de som mener jeg heller burde bygge en ET,FT eller lignende kan godt la vær å skrive vis ikke de kan hjelpe meg med dette, for uansett hva dere sier og mener så blir det en AT Motor!

    Takker på forhånd for all hjelp

  4. #4

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Er ikke så mye jobb å bygge om til lh 2.2 eller 2.4. Men greit nok.

    A motoren har samme tenning som lh 2.2 (EZK 117k(hallgiver)) så du kan bruke denne med turbo, du kan ta turbo tenningshjærne fra en lh 2.2 turbo bil.

    Å sette kompen til 7.5:1 høres litt unødvendig ut, hvordan trykk tenker du å kjøre på?

    Jeg har B230F+T Så jeg har 9,5:1 ish komp. Kjører nå på 0.7 bar uten problemer med 95 blyfri.

    Hvis jeg chipper bensinhjærnen kan jeg fint kjøre på 1 bar.

    Husk jo mer komp du har, jo mindre bensinforbruk.

    Siden du går for AT ville jeg anbefale Bredbåndslambda eller eksostemp måler så du kan justere forgasseren til å gi omtrentlig riktig blanding.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mai 2010
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Hei.får å si det sånn så skal jeg kjøre ca 0.6 - 0.7 i ladetrykk,men motoren har jo en komp på 10.4 så den må jo litt ned i såfall...
    Menne i bilen jeg skal ha motoren i så har det stått en 230k kanskje jeg kan bruke det tennings systemet eller?og med tenningshjerne så mener du den som sitter inne i bilen eller den som er på skjermen i motorrommet?
    Og hva skal eksostempen ligge på da?for blir nok bare en måler i såfall...

  6. #6

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tufte_ Vis post
    Hei.får å si det sånn så skal jeg kjøre ca 0.6 - 0.7 i ladetrykk,men motoren har jo en komp på 10.4 så den må jo litt ned i såfall...
    Menne i bilen jeg skal ha motoren i så har det stått en 230k kanskje jeg kan bruke det tennings systemet eller?og med tenningshjerne så mener du den som sitter inne i bilen eller den som er på skjermen i motorrommet?
    Og hva skal eksostempen ligge på da?for blir nok bare en måler i såfall...
    10.4 er kansje litt høyt ja.

    Mener ezk117k kom med K motoren også.
    Sjekk om du har hallgiver i fordeleren.

    Tenningshjærnen sitter inne i bilen, bak rattstammen.

    Den som sitter i motorrommet er effekt-trinnet (tenningsmodul)

    Eksostempen min ligger på 450 grader ved normal kjøring, har fått den opp i 650 grader, men da kjørte jeg hardt.

    Så lenge eksostemp er under 900 grader skal det være bra, men ser jeg tempen på min beveger seg over 750 grader skal jeg gi den litt mer bensin.

    Motoren min hadde gått 350k før jeg bygget om til turbo, funker som bare det. Viktig å være sikker på at alt er i orden, jeg har bytta alle plugger, pluggledninger, fordeler, rotor osv. Har også målt at alle sensorer fungerer som de skal.

    Bruk også riktig olje og bytt ofte nok.

    Pass også på å legge riktige oljeslanger som tåler trykk og tempratur.

    Jeg bruker en slange fra Tess som tåler 800 bar og 130 grader som oljeretur.

    Ikke kjøp slanger fra biltema.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mai 2010
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar
    Dette var go hjelp...har litt mer trua på å få den i gang fort nå..hehe...
    Slanger fra biltema kommer IKKE til å bli brukt,er jo så vidt brukans til vann..hehe...har prøvd de en gang og aldri mer! kjøpte i all hast en bensin slange der til en gammel volvo jeg hadde og tok ikke mer enn 14 dager så hadde slangen gått i "oppløsning" da den tydligvis ikke tålte bensin,så satser ikke på no sånt igjen og i allefall ikke på no så viktig som olja til turboen...håper jo motoren skal holde litt mer enn 2 uker..hehe...

  8. #8

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tufte_ Vis post
    Takk for svar
    Dette var go hjelp...har litt mer trua på å få den i gang fort nå..hehe...
    Slanger fra biltema kommer IKKE til å bli brukt,er jo så vidt brukans til vann..hehe...har prøvd de en gang og aldri mer! kjøpte i all hast en bensin slange der til en gammel volvo jeg hadde og tok ikke mer enn 14 dager så hadde slangen gått i "oppløsning" da den tydligvis ikke tålte bensin,så satser ikke på no sånt igjen og i allefall ikke på no så viktig som olja til turboen...håper jo motoren skal holde litt mer enn 2 uker..hehe...
    Hadde slange derfra til oljekjøleren, tømte 4 liter olje ut i en sving på 3-4 sekunder. Rakk akkurat å skru av motoren så det ikke ble skade, hadde heldigvis lavt turtall da oljetrykket forsvant.

    Dro til tess dagen etterpå å kjøpte slange

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •