Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  21
Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5
Viser resultater 101 til 122 av 122

Tråd: Aartun- Hobby bilen, 240 med turbo

  1. #101
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    I mens kan jeg jo dele noe av det jeg tilsynelatende har fått til også, jeg har fått skiftet ut masse deler i understell og oppgradert noen bremser som jeg kom over på finn, og skiftet ut bremserør og slanger. Jeg er flittig bruker av finn.no for kjøp og salg av blant annet bildeler, som oftest går det heldigvis bra.
    I tillegg har jeg fått nye felger til bilen, både ett sett med virgo som er tenkt å pusse opp og ha til spesielle anledningner, og ett sett med 18" som jeg har tenkt å bruke når jeg får skilt på den.
    Her er en liten bildekarusell.


    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  2. Takk Batland, Lasse R, volvobrage takket for denne posten
  3. #102
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Posten ja?
    Alternativ lösning er å sette de tennpluggene du har i en eller annen velfungerende motor som er kjört driftsvarm og kjöre en tur for å brenne dem rene.
    Gode dyser som er oppgitt til 30 - 32 lb/hr eller 310 - 340 ccm vil fungere.

    Budsjettlösning er originale Cosworthdyser som er oppgitt til 311 ccm. Disse er lavohm og trenger dysemostander.

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=286976402
    Ja min gode venn posten

    Jeg har tidligere fått beskjed at det går an å brenne pluggene rene med en slik propanbrenner type biltema eller lignende, er det noe du anbefaler?

    Jeg skal se hva jeg kan finne av dyser.

    Edit: forsøk med brenner før/ etter:


    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    Sist endret av Aartun; 11/01/23 kl 12:36
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  4. #103
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Jeg kan dra en historie.

    For mange år siden kjøpte jeg en Saab 99 Turbo som hadde stått i en årrekke. Etter oppstart på nye tennplugger stod svartøyken og motoren døde. Pluggene var kølsvarte og propanbrennertrickset funket i beste fall "sådär". Løsningen ble å varmkjøre mopeden, sette i en tennplugg, trille den i gang på gear og kjøre på full gass på lavt turtall (mager blanding). En sjekk etter kun 500 meter avslørte at tennpluggen var helt ren igjen, så en rundtur på 2 km var nok til å rense alle 4 stk til "god som ny" tilstand.

    Hvis motoren starter greit etter at tennpluggene er "propanbehandlet" så er det godt nok. Når kombinasjonen LMM, dyser og chip er korrekt så er tennpluggene blitt brent rene når motoren er blitt driftsvarm.

    Ja det må da være noen av "300 kit-gutta" som har noen originale turbodyser liggende.

    Audi S2 dyser er høyohm og i 300 ccm området.
    Sist endret av Batland; 11/01/23 kl 13:41

  5. #104
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis motoren starter greit etter at tennpluggene er "propanbehandlet" så er det godt nok. Når kombinasjonen LMM, dyser og chip er korrekt så er tennpluggene blitt brent rene når motoren er blitt driftsvarm.

    Ja det må da være noen av "300 kit-gutta" som har noen originale turbodyser liggende.

    Audi S2 dyser er høyohm og i 300 ccm området.
    Det blir spennende og se, jeg har de originale dysene liggende men hadde håpet og ikke måtte lodde inn disse formotstandene. Så jeg har nå fått tak i høyohm dyser på 315cc så jeg venter på at posten skal få levert disse. Det kommer nok en video når jeg har fått alle delene og prøver på ny start.

    Hvilke avstand bør det være til elektroden på tennpluggen? Jeg har sett 0.8-1mm...

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  6. #105
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Flott, vi venter og ser.

    Mange forskjellige meninger om det meste, inkl. elektrodeavstand på tennpluggene, men på milde oppsett er 0,7 mm +/- 0,1 mm ett godt utgangspunkt.

  7. Takk Aartun takket for denne posten
  8. #106
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott, vi venter og ser.

    Mange forskjellige meninger om det meste, inkl. elektrodeavstand på tennpluggene, men på milde oppsett er 0,7 mm +/- 0,1 mm ett godt utgangspunkt.
    I dag kom sannhetens time, egentlig i går etter alt var satt opp men da startet den ikke så jeg gikk inn. Var ute i garasjen i annet ærend i dag og måtte innom bilen for å vri om nøkkelen i håp om at det skulle gå bedre i dag. Og det gjorde det, så absolutt. Bilen startet og sviver fint synes jeg. Jeg fikk også start på den etter å ha stoppet den. Noe som ikke har vært mulig siden jeg skiftet motor. Jeg var ute i annet ærend i garasjen igjen nå nylig og forsøkte å starte bilen da også og tror du jammen ikke det startet igjen da også. Så nå må jeg si jeg begynner å bli riktig så optimistisk på at dette kan gå veien! Veldig artig altså
    Så igjen tusen takk for all hjelp så langt!
    Akkurat nå er jeg såpass fornøyd med at ting ser ut til å ordne seg at jeg er ikke irritert over å ha holdt på med andre ting i en evighet en gang

    https://youtu.be/JW1IiipAXsw

    Ut fra situasjonen nå gjenstår å få luftet bremsene og servoen samt få bukt med en oljelekkasje en plass rundt turboen så er det inn for lys og hjulstilling samt eu kontroll før jeg får bestilt time hos svv.


    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  9. #107
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Ser man det.

    Takk for du holder oss oppdatert.

  10. #108
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Flytting av oljefilter:
    Er det denne sanwichen på bilder jeg trenger for mellom filter og blokka for å kvitte meg med filterflytteren og den vannkjølte sandwichen som står på 940 originalt? Jeg skal altså over på luftkjølt oljekjøler er planen. Jeg hadde tenkt å vente til etter eu og godkjenning men så nære eksosen som filteret står nå kan umulig være godt så jeg føler for å gjøre det nå, så får jeg posisjonert eksosen bedre i samme slengen.

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  11. #109
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Jepp, du kan bruke den.
    Den ser lik ut som de jeg har brukt fra B230ET.
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  12. #110
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Jepp, du kan bruke den.
    Den ser lik ut som de jeg har brukt fra B230ET.
    Fine greier! Da får eg se om eg skal ta i bruk den gamle eg har liggende eller likesågodt skaffe ein ny..

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  13. Takk volvobrage takket for denne posten
  14. #111
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Bare så det er sagt, så er det termostat i den der. Så den er kun til oljekjøler. Skal du flytte filteret i tillegg til luftkjølt oljekjøler må du ha en uten termostat på blokka

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  15. #112
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Bare så det er sagt, så er det termostat i den der. Så den er kun til oljekjøler. Skal du flytte filteret i tillegg til luftkjølt oljekjøler må du ha en uten termostat på blokka

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Jeg hadde tenkt å ha filteret på denne rett på blokka, og kvitte meg med den filterflytteren og vannkjølte oljekjøleren som står på fk blokka originalt. Vil ikke den jeg har bilde av fungere til det?

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  16. #113
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jo det fungerer den fint til, trodde du skulle flytte filteret bort fra blokka i tillegg

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  17. Takk Aartun takket for denne posten
  18. #114
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Eksos...
    Eksosen som står på nå eg der for å få den gjennom hos svv, så er planen å skaffe noe i større dimensjon.
    Er det noen som har prøvet nye JT 3" eksosen? Den skal visstnok være bedre kvalitet og muligens noe bedre passform.. evt ferrita eller andre merker som er verdt å sjekke ut? Jeg får ikke helt prisen for å lage eksos selv til å gå opp med arbeidet det er så jeg tror jeg dropper det om ikke noen har en helt overlegen fremdriftsmåte for å få laget det. Tips tas imot med takk!

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  19. #115
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aartun Vis post
    Eksos...
    Eksosen som står på nå eg der for å få den gjennom hos svv, så er planen å skaffe noe i større dimensjon.
    Er det noen som har prøvet nye JT 3" eksosen? Den skal visstnok være bedre kvalitet og muligens noe bedre passform.. evt ferrita eller andre merker som er verdt å sjekke ut? Jeg får ikke helt prisen for å lage eksos selv til å gå opp med arbeidet det er så jeg tror jeg dropper det om ikke noen har en helt overlegen fremdriftsmåte for å få laget det. Tips tas imot med takk!

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    Ferrita produserer ikke eksos til 240 i større enn 2" så det er ikke noe og tenke på.

    Biltema selvbygg rustfri eksos kommer på ca 4500,- i alle fall, med to lyddempere

    Jt koster ca 6000,- for rustfritt etter vccn rabatt hos bcb, og blir visst produsert i en annen stålkvalitet nå enn før, er det noen som har kjøpt 3" jt etter 2021 og kan si noe om kvalitet og kanskje lyd etter ny stålkvalitet?

    KLR som selges hos bla. Pedersen racing for 5300,- er mye samme greia som jt etter hva jeg har funnet ut.

    Ingen anlegg leveres med godkjenningspapirer men jt og kanskje klr har i alle fall papirer på lydnivå, dette vil ikke kunne fås ved selvbygg uten at det koster mer enn hva bilen er verdt.. vil dette kunne bu på problemer på eu eller teknisk? Kan jeg risikere å måtte sette på original eksos for å få den godkjent igjen?


    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  20. #116
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg liker godt å lage de selv, for ferdige anlegg passer jo sjelden helt som man har tenkt uansett Jeg har aldri hatt problem på pkk med hjemmelaget eksos, så lenge det har vært montert kat

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 09/02/23 kl 20:34

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  21. Takk Aartun takket for denne posten
  22. #117
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg liker godt å lage de selv, for ferdige anlegg passer jo sjelden helt som man har tenkt uansett Jeg har aldri hatt problem på pkk med hjemmelaget eksos, så lenge det har vært montert kat

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Er det biltema du handler rør på da?
    Har du hatt katalysator også på eldre biler pga utslipp? Min er -88 mod så har jo ikke krav om katalysator i utgangspunktet..

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  23. #118
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg bygger med rustfritt fra biltema ja Bare biler etter 88 jeg har brukt kat på ja. Du kommer langt med 3m rak rør, to 60°, et par 30° og et par potter. På 240 kan du jo enkelt kjøre eksosen under bakaksel

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 11/02/23 kl 17:52

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  24. #119
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg bygger med rustfritt fra biltema ja Bare biler etter 88 jeg har brukt kat på ja. Du kommer langt med 3m rak rør, to 60°, et par 30° og et par potter. På 240 kan du jo enkelt kjøre eksosen under bakaksel

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Veldig bra, har i grunn ikke tenkt på å ha det under akslingen men det forenkler jo byggingen ganske mye.
    Eg hadde ein 245 som hadde eksosen slik etter å ha fått montert r-sport kit, funka fint det.
    Så blir det kanskje bygging likavel

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  25. #120
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Jeg holder på med oljekjøler, er det plass til denne ved siden av intercooler uten modifikasjoner? Jeg får den ikke til å passe ved hjelp av festehullene som er tilgjengelige..
    Vedkommende jeg kjøpte den av, for noen år siden nå, sa den hadde stått på en 240. Er det evt noen som har bilder av hvordan dere har montert (original) oljekjøler?

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  26. Takk volvobrage takket for denne posten
  27. #121
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Da er time til eu kontroll og time for visning hos svv bestilt! Jeg har bestilt enkel time for effektøkning da kontrolløren som har behandlet søknaden om forhåndsgodkjenning mente dette var tilstrekkelig.
    Bilen er vært ute av garasjen for første gang på 10år, og har fått sin første vask på 15 år!

    Jeg er noe spent på eu kontroll med tanke på utslipp, dette har jeg ikke helt kontroll på men håper det går bra. Ellers må bremsene luftes igjen så skulle den være klar.

    Med tanke på dekk, henger de seg opp i alder på dekkene på eu kontroll? Jeg har noen eldre dekk, som har ligger mørkt i noen år, som jeg tenkte å få lagt om på noen virgo felger jeg har liggende, for å bruke disse på eu kontroll men gidder ikke bruke penger på å få lagt om dersom de likevel ikke vil gå gjennom eu. Jeg husker ikke hvor gamle dekkene er men de har godt med mønster og er i god stand utseendemessig.

    Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  28. Takk volvobrage takket for denne posten
  29. #122
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg hatt min første kjøretur med bilen, og det dukket opp noen ting som ikke var noen issue når det stod på tomgang/ ble kjørt frem og tilbake i gårdsrommet. Den kanskje værste saken er en voldsom ulyd i det jeg mener må være ifm clutch... når den står i gir er alt fint men idet jeg trår inn clutch pedalen begynner moroa. Kan jeg ha montert utløselageret feil?andre ting det kan være.
    En liten snutt her https://youtu.be/Tw3LpHW9WQM

    Det er også en vibrasjon i bilen rundt 30-45 kmt men denne gir seg, og en resonnans i hele bilen etter det jeg antar er motoren, ved mange forskjellige gir/ turtall..
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5

Lignende tråder

  1. Svar: 92
    Siste post: 27/11/15, 22:11
  2. 244 prosjekt uten motor og gir
    By Tor24 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 14/08/13, 10:11
  3. Kjøpt 02 D5 v70 med automat feil som slår inn i gir kort sekund ved "trilling".
    By Ola Hagen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 51
    Siste post: 25/06/13, 10:41
  4. Kjøpt turbo motor til 240n, Hjelp! feil motor?
    By daihatsu93 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 11/07/12, 23:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •