Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 98

Tråd: four link!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard four link!

    veit ikke om dette skal ligge under understells delen, men synes det heller mere over til avangsert enn normalt

    men kan noen som har greie på four link forklare hva det er godt for og hvordan man evt monterer det.

    vil helst bare ha svar på dette fra noen som veit det. ikke sånn kanksje greier

  2. #2
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    veit ikke om dette skal ligge under understells delen, men synes det heller mere over til avangsert enn normalt

    men kan noen som har greie på four link forklare hva det er godt for og hvordan man evt monterer det.

    vil helst bare ha svar på dette fra noen som veit det. ikke sånn kanksje greier
    3 - link skal visst vere litt bedre til mykje svinging og banekjøring seier alle, men virkar jo som 4 - link funkar til tusan for dei som har det?kjem nok til og gå for 4 - link eg og..

    det er visst utrulig mykje lettare og bygge ein god 4 - link ein ein god 3 - link og, så det er jo positivt

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    3 - link skal visst vere litt bedre til mykje svinging og banekjøring seier alle, men virkar jo som 4 - link funkar til tusan for dei som har det?kjem nok til og gå for 4 - link eg og..

    det er visst utrulig mykje lettare og bygge ein god 4 - link ein ein god 3 - link og, så det er jo positivt
    har hørt mye frem og tilbake så derfor jeg vil høre hvorfor ting er bedre enn det andre. og er det verdt pengene

  4. #4
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    har hørt mye frem og tilbake så derfor jeg vil høre hvorfor ting er bedre enn det andre. og er det verdt pengene
    er jo litt arbeidmen trenger ikkje bli så dyrt...viss eg finner autocad teikningar til platene så skal eg skjære ut til meg sjølv på cnc plasmaen på jobben, og kan eventuelt lage sett til fleire her for ein fin prismen må som sagt finne teikningar før eg lovar noko meir

  5. #5
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    er jo litt arbeidmen trenger ikkje bli så dyrt...viss eg finner autocad teikningar til platene så skal eg skjære ut til meg sjølv på cnc plasmaen på jobben, og kan eventuelt lage sett til fleire her for ein fin prismen må som sagt finne teikningar før eg lovar noko meir
    Jatakk.

    Skal høre med en kompis som har bygd 4link med volvo-aksel på RX7'en sin, om han har tegningene enda.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  6. #6
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Jatakk.

    Skal høre med en kompis som har bygd 4link med volvo-aksel på RX7'en sin, om han har tegningene enda.
    åj, det hadde vært flott!!

    tenkte spørre lmr, men nokon sjangs for at han gir meg sine teikningar mon tro?

  7. #7
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Tviler jeg på egentlig.. Kan jo hende du får kjøpe de men, du har ikke tilgang på AutoCAD da?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  8. #8
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Tviler jeg på egentlig.. Kan jo hende du får kjøpe de men, du har ikke tilgang på AutoCAD da?
    jo det har eg forsåvidtmen veit ikkje korleis dei skal sjå ut, med mål osv..så paint skisser kan og funke:P så lenge dei er gode, så kan eg teikne dei videre

  9. #9
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Kan du ikke se på noen bilder, måle litt på akselen, og lage utifra det da?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  10. #10
    Registrerte brukere Moseby Racing sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Setskog
    Innlegg
    972
    Antall takk

    Standard

    det som er fordelen med 4 link er at du kan justere/tilte akselen din fremmover eller bakover.ved og justere lengden på stagene kan du få bilen til og sette seg i ræva ved gass på drag!
    også må du jo skære opp gulvet ditt og montere kasser til innfestning av stagene.og et annet pluss er jo at du får bort de orginale bærebruene og det dumme moment stag greiene med den trekant ramma i bakstillinga på 7 og 9 serien!
    Sist endret av Moseby Racing; 15/08/10 kl 10:11
    Volvo 242 75mod 2jz-gte Gate/Banebil

    Skogen Performance

    KSR.no
    Myranes.com

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Moseby Racing Vis post
    det som er fordelen med 4 link er at du kan justere/tilte akselen din fremmover eller bakover.ved og justere lengden på stagene kan du få bilen til og sette seg i ræva ved gass på drag!
    også må du jo skære opp gulvet ditt og montere kasser til innfestning av stagene.og et annet pluss er jo at du får bort de orginale bærebruene og det dumme moment stag greiene med den trekant ramma i bakstillinga på 7 og 9 serien!
    takker alle sammen for gode svar


    amazonbrage: si ifra hvis du kommer til en god løsning og skal lage flere sett

  12. #12
    Registrerte brukere bruningen sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Sted
    røyken
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    får kjøpt ferdig kit fra uniten med unibols,stag og fester til akselen.
    kasser tror jeg kollevold har enda

  13. #13
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Kan du ikke se på noen bilder, måle litt på akselen, og lage utifra det da?
    tja, burde jo vere litt nøyaktige detta kansje?:S veit ikkje heilt om eg tør gjere det, vertfall ikkje og selge det seinare:P

  14. #14
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Moseby Racing Vis post
    det som er fordelen med 4 link er at du kan justere/tilte akselen din fremmover eller bakover.ved og justere lengden på stagene kan du få bilen til og sette seg i ræva ved gass på drag!
    også må du jo skære opp gulvet ditt og montere kasser til innfestning av stagene.og et annet pluss er jo at du får bort de orginale bærebruene og det dumme moment stag greiene med den trekant ramma i bakstillinga på 7 og 9 serien!
    på 700/900 kan du egentlig bare hive hele stivakselen ned til noen opel folk også bygge om til mulitlink med justeringer i hodet og rævva så får du ett mye bedre understell enn du noen sinne får med aldri så mange linker. på 200 derimot er det ett godt alternativ. jeg skal ikke gjøre det til en stiv aksel VS multitråd, de har vi nok av. men det er det beste alternativet til den billigste pengen, det kommer man aldri unna.

  15. #15
    Registrerte brukere Moseby Racing sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Setskog
    Innlegg
    972
    Antall takk

    Standard

    Får jo komplett 4 link sett hos myranes.com med alt du trenger til 5675kr og det er jo ikke så ille!og på de braketene du får med da er det laget ferdig fester til coilovera som dem selger også.
    Volvo 242 75mod 2jz-gte Gate/Banebil

    Skogen Performance

    KSR.no
    Myranes.com

  16. #16
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    på 700/900 kan du egentlig bare hive hele stivakselen ned til noen opel folk også bygge om til mulitlink med justeringer i hodet og rævva så får du ett mye bedre understell enn du noen sinne får med aldri så mange linker. på 200 derimot er det ett godt alternativ. jeg skal ikke gjøre det til en stiv aksel VS multitråd, de har vi nok av. men det er det beste alternativet til den billigste pengen, det kommer man aldri unna.
    Tror ikke multilink med justeringer i hue og ræva blir noe billigere enn 4link + wattlink på en stiv aksel. Det er vel null justeringsmuligheter orginalt på linken?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  17. #17
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Moseby Racing Vis post
    Får jo komplett 4 link sett hos myranes.com med alt du trenger til 5675kr og det er jo ikke så ille!og på de braketene du får med da er det laget ferdig fester til coilovera som dem selger også.
    til 200-serien? Var ikke ille pris. Får du med kasser å sveise inn i gulvet også?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  18. #18
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  19. #19
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Søtt..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  20. #20
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Kan si noen få ord om 4-link.
    Den begernser vridningen av akslen i mye større grad en det som er orginalt.
    Men dens største fordel er at du kan justere "angle of attac" etter behov.
    Dvs vinklene på stagene i forhold til frem aksel i kjørehøyde. Men også vinklen på stagene i forhold til "vekt sentrum" i bilen vil påvirke dette.
    Det holdes kurs og seminarer i chassis oppbyggning og for å få en fulstendig forståelse av hvordan det virker må en ha mye "teori og praksis".
    Jeg har lest noen blader jeg fant på ebay om chassis teori for noen år tilbake og skjønte vel ikke alt. det er eksremt innviklet. og nå husker jeg ikke alt heller...
    Ved å endre disse vinklene kan du få bilen til å reagere på flere måter.
    f.eks stumt noe som er en fordel ved baneracing. dvs den verken setter seg eller går opp bak ved pådrag.
    På lik måte kan du justere f.eks slik at bilen setter seg veldig mye bak og gjir meget godt grep rett frem men det går da ut over "styring" under pådrag.
    du kan faktisk justere disse vinklene slik at bilen "reiser" seg bak når du går på gassen mye.

    Åndalsnes motorsport lager masse varianter av 4-link kit. koster vel fra rund 3000,- for komplett kit.
    Fra veldig avanserte til enklere varianter.
    De selgser også løse deler kasser, stag, unibals, kasseter til aksel osv.





    http://www.mamut.net/adlandsvikmotorsport/shop/

    Men det finnes nok billigere kitt i statene som "bruningen" sier.
    bare søke litt på ebay osv...
    Blir jo uansett "hjemme mekking" for å få det til å passe.
    Men det lønner seg og undersøke litt med vinkler på stag osv før en går i gang å fester kasser.

    btw det forige bilde/post der så mer ut som drag bil oppsett... var voldsomt høyt....

    Dette bilder er fra en drag bil i oppbygningsfasen. og leste om det i en annen bakaksel tråd.... mye er riktig gjort her. litt fel vinkel på akslen i forhold til girkasse og mellom aksel...
    Sist endret av tyggern; 17/08/10 kl 07:24
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  21. #21
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Fant en grei "skisse" her på det jeg skrev noen få ord om over..

    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  22. #22
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Artig, litt mer enn bare å "skru fast" det her.

    Har sett flere linker med rette stag, det er da helt feil oppsett det da?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  23. #23
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Tror ikke multilink med justeringer i hue og ræva blir noe billigere enn 4link + wattlink på en stiv aksel. Det er vel null justeringsmuligheter orginalt på linken?
    er mye justeringer på multi linken originalt, men de begrenser seg litt. det er jo ikke meningen at de skal brukes slik som de fleste her inne bruker dem når de bygger om til multi link. koster ikke mye for en multilink 1500-2000kr. og resten gjør du selv med biltema stæsj for 1200kr og litt know how.

  24. #24
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    ingen som skal koste på seg 4 link fra lmr då og lage teikningar til meg?:P

  25. #25
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Blir litt gira på 4link wattlink og stående fjærbein, ja.. Hmm.. Men, de fra Myranes, hvordan skal man liksom tre de inn på akselen? Festet til calipern osv er jo i veien?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •