Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 100

Tråd: Multilink MK1 nivomat delete

  1. #1

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard Multilink MK1 nivomat delete

    Hei

    Jeg har gått til innkjøp av en MK1 bakaksel men fikk ikke med nivomat dempere, derfor ser jeg etter andre løsninger.

    Jeg har i dag stiv aksel med forsterkede fjærer. Skal prøve å bruke fjærene og demperene jeg har (må vel kappe fjæra litt øverst)

    Demperene er jeg litt mer usikker på, har biltema gassdempere til stiv aksel.
    Er det noen som har mål på orginale nivåmat dempere til MK1, hvor lange de er, hvor langt de fjærer?

    Må vel også lage til noe på det nederste festet til demperen, er det noen som har forslag?

    Fant noen bilder fra noen som har gjort noe lignende, men jeg har ikke nederste festet:



  2. #2
    Registrerte brukere Mysemannen sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Rogaland
    Innlegg
    427
    Antall takk

    Standard

    Jeg har prøvd dette selv uten hell, da med forsterka "camping" fjører til 245, etter tips fra THolandsli, hadde også KYB gassdempere. Erfaringen var at bilen gikk på gummiputene ved minste belasting og at camberen ble så brutal at det ikke bare ser tullete ut, men hjula blir slitt fort på innsiden.

    Ang. det nederste feste sveisa THolandsli på muttrer på bunn og skrudde fast, kan se mer i tråden hans.

    Hadde vurdert coilovers eller ny/brukte nivomater
    Lykke til

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard

    på min 88mod 760 sedan, så brukte eg nye gassdempere, og forsterkede varebil fjærer, om det ikkje var vanlige forskede til stv "9 serien" kappet vekk konen på toppen selfølgelig...fikk ein kurant senk på den bilen i sofall...men ettersom du har STV, så kan den sikkert bli noe mere sigen bak da..

    vet ikkje om eg har bilde i farten, men kan se litt, om det er av interesse?

  4. #4
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    hvorfor har det seg slik at bilen blir så mye mer sigen bak hvis du bruket et oppsett som funker på stiv aksel og holder bilen oppe. dvs samme type fjærer og støtdempere som er lettere modifisert til å passe multilink.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PVT Vis post
    hvorfor har det seg slik at bilen blir så mye mer sigen bak hvis du bruket et oppsett som funker på stiv aksel og holder bilen oppe. dvs samme type fjærer og støtdempere som er lettere modifisert til å passe multilink.
    mener det er lengre fjærer på multilinken kontra stivaksel..har prøvd mange varianter av bakfjærer, og var bare forsterka stv bakfjører som fungerte som senkefjær etter min meining..hehe

  6. #6

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar

    Jeg har forsterka fjærer fra biltema til 740 sedan.

    Hvordan tror dere dette hadde vært å bruke sammen med Bilstein B46-1662 eller "sport" som Pedersens kaller de for. 1495,- pr stk.
    Evt fra BCB:


    STØTDEMPER SPORT G&M 700/900 BAK PRIS STK Nok 890,00

    PASSER:
    740-84-92 ALLE
    760-82-87 SEDAN ALLE
    760-84-92 STV ALLE
    940-90-98 ALLE
    960-90-94 STV ALLE
    PÅ BILER DET SITTER ORG MONTERT AUTOMATISK NIVÅMAT MÅ OGSÅ FJÆRER BYTTES.


    Hvor får jeg tak i coilovers, og hvor mye koster dette?

    Spurte bilia om pris på nye nivomater, kosta 3615,- pr.stk så det er ikke så veldig aktuellt.

    Hvis noen har brukte nivomater i grei stand til en grei penge så kan det være aktuellt, bare å skrike ut:P

    Jeg er egentlig ikke intressert i så veldig mye senk bak, bare et litt stivt oppsett bak i omtrent orginal høyde.
    Men vil heller at det er litt for stivt en at den henger på putene

    -Henrik
    Sist endret av Uberhenrik; 11/08/10 kl 12:01

  7. #7

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Hva med å bruke den forsterka fjæra jeg har med noen spacere av noe slag for å få den opp litt?

    da sammen med bilstein eller "sport g&m" demper.

    -Henrik
    Sist endret av Uberhenrik; 11/08/10 kl 12:09

  8. #8

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PVT Vis post
    hvorfor har det seg slik at bilen blir så mye mer sigen bak hvis du bruket et oppsett som funker på stiv aksel og holder bilen oppe. dvs samme type fjærer og støtdempere som er lettere modifisert til å passe multilink.
    Grunnen er kraft x arm. Må se på bærearmene som ei utveksling.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  9. #9
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    var det jeg tenkte meg ja. så egentlig hadde det beste vært å skaffa seg noen spesial lagde fjærer som er sterkere slik at man kan bruke et hva skal jeg si ''normalt'' oppsett. eller coilovers
    Sist endret av PVT; 11/08/10 kl 12:24

  10. #10

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Her er det en som har gjort noe av det samme:

    http://www.swedishbricks.net/700900F...nversion1.html

    Han bruker altså de bilstein demperene jeg nevnte over her.
    også bruker han "ipd overload springs" til 240 stv.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard

    her er min, med det oppsette som ment tiligere..


  12. #12

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av general-aasen Vis post
    her er min, med det oppsette som ment tiligere..

    http://i111.photobucket.com/albums/n...0/DSC00911.jpg
    Ok, hvordan gassdempere brukte du?

    Hvor fikk du tak i fjærene og hvor mye kosta de?

    -Henrik

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Uberhenrik Vis post
    Ok, hvordan gassdempere brukte du?

    Hvor fikk du tak i fjærene og hvor mye kosta de?

    -Henrik
    hmm..er lenge siden nå, men bestilte alt via der eg jobbet før, så ble noe rabatter..men vart vell bestilt på bema eller noe tror eg..

    lurer litt på om det er sacks dempere om eg ikkje tar feil...var i grunnen bare midlertidlig ettersom noe bedre skulle komme på etter kvart..

  14. #14
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  15. #15

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Hmm, de så nice ut. Sitter å vurderer om jeg skal hente de.

  16. #16
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Like greit å bare kline til.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  17. #17
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Prøvde selv oppskriften fra Volvoforum.no med senkefjærer med bortkappet kon, endte med at bilen lå på gjennomslagsgummien. Pga festet på nivådemperne var ødelagt dreide jeg et eget feste med pom-foringer til 940-dempere, men det viste seg at det må være en viss bevegelse i foringen, mao ble pom altfor stivt

    Kjører nå med IPD sin løsning med Bilstein HD og deres fjær kappet 2,5 vinding for å matche 40mm senk foran. Fjæringen er komfortabel som om det skulle være originalt.

    Har nå ca 1 grad negativ camber bak, og da er det ikke mer å justere på med den originale bolten. Kortere/justerbart camberstag må til ved mer senk for å opprettholde en noelunde "normal" camber
    "Mindre e så jækla mye merr"

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Dale, 1t fra Bergen
    VCCN medlemsnummer
    365
    Innlegg
    232
    Antall takk

    Standard

    Her kan du se hvordan jeg har gjort det på min 760 med MK1 aksel, er noen bilder ned i tråden hvordan jeg fikset fjærer og dempere.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=265

    Brukte bilstein for ''multilink'' som ble tilpasset for og passe og hypercoil 11'' og 325lbs fjærer(kunne nok vært 350lbs), det lille jeg har kjørt med bilen etterpå så virker det som ett ok oppsett, har ikke hatt folk i baksetet enda så vet ikke hvordan det blir, har litt subbing bak i plastinnerskjermene så de ryker til da bilen kunn blir brukt til sommerkjøring. Eneste jeg ser som må forbedres litt er foringen i bunn av demperen, denne ble litt slapp når jeg presset ut hylsen som var orginalt, så her var jeg tenkt og få dreid noe nye foringer.


    Har brukt orginale 960 senkefjærer foran og da ble den ca 50mm lavere enn orginalt så det var jo kjempe greier.

    N - Volvo XC90 T8 R-Design 2018
    N - Volvo V70 2.4 D Classic 2008(2007)
    X - Volvo V90 D4 Inscription 2017
    X - Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
    X - Volvo 945 B230FK - M90 1998
    X - Volvo V70 D3 Summum 2011
    X - Volvo V70 D Limited Edition 2008(2007)
    X - Volvo 760 GLE 1988
    X - Volvo 740 GL 1986

  19. #19
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Refinement! Vis post
    Prøvde selv oppskriften fra Volvoforum.no med senkefjærer med bortkappet kon, endte med at bilen lå på gjennomslagsgummien. Pga festet på nivådemperne var ødelagt dreide jeg et eget feste med pom-foringer til 940-dempere, men det viste seg at det må være en viss bevegelse i foringen, mao ble pom altfor stivt
    Er det sideveis vridning foringene må takle? Mistenker nemlig at samme problem kan oppstå med de røde Superflexene jeg dreier til for nedre støtdemperfestet mitt på MK2.

  20. #20

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Like greit å bare kline til.
    De var utsolgt og fikk ikke inn før om 3 uker.

    Jeg skulle gjærne ha fått inn MK1 i løpet av helga siden stive akslen jeg bruker nå har latterlig mye negativ camber, så nesten umulig å kjøre på vått føre.

  21. #21

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    BCB sier at de har en spesial fjær som gjør at man kan bruke vanlige dempere, men de holder på å flytte lokalet sitt, så de er ikke å få tak i.

    Vet noen hvor jeg kan få tak i slike fjærer før helga?

    -Henrik

  22. #22

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. RAH Vis post
    Her kan du se hvordan jeg har gjort det på min 760 med MK1 aksel, er noen bilder ned i tråden hvordan jeg fikset fjærer og dempere.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=265

    Brukte bilstein for ''multilink'' som ble tilpasset for og passe og hypercoil 11'' og 325lbs fjærer(kunne nok vært 350lbs), det lille jeg har kjørt med bilen etterpå så virker det som ett ok oppsett, har ikke hatt folk i baksetet enda så vet ikke hvordan det blir, har litt subbing bak i plastinnerskjermene så de ryker til da bilen kunn blir brukt til sommerkjøring. Eneste jeg ser som må forbedres litt er foringen i bunn av demperen, denne ble litt slapp når jeg presset ut hylsen som var orginalt, så her var jeg tenkt og få dreid noe nye foringer.


    Har brukt orginale 960 senkefjærer foran og da ble den ca 50mm lavere enn orginalt så det var jo kjempe greier.
    Ser bra ut dette, har du mål på fjæra?

    Kollevold har litt forskjellig her:
    http://www.mamut.net/controls/shop/s...id=699&gid=691

    Trenger å vite Diameter, Lengde på fjær for å få det til å bli som orginal høyde og styrke (du nevnte 325-350 lbs)

  23. #23
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Er ikkje det råd å måle ut på ei orginal fjør, så måle nivomaten, så finn ein høgde og fjørstyrke, sannsynlegvis kompensere litt, for ein smule materialtrøttheit. Då kan ein beregne seg fram til ei hardare fjør om ein ønskar å senke litt. Alternativt så regnar ein seg fram til kva ein må ha dimensjonar, men ser ikkje for meg at det er like enkelt.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  24. #24

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Fikk en kompis til å måle fjærene jeg har til mk1 med nivomat, den var 39cm lang 12,5 diameter (innvendig) 13,5 (utvendig)

    Trenger nå å vite hvordan styrke som kan være lurt og hvor jeg kan få tak i før helga:P

    De orginale fjærene til mk1 synker vel sammen en del når man slipper ned bilen med nivomat.
    Jeg tenker på forsterka dieselfjærer bak til volvo 245 fra biltema, de var 30cm lange.
    Blir bilen for lav med de?

    Tror muligens de fjærene kan passe.

    spørsmålet blir da igjen hvordan dempere som skal brukes

  25. #25
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Uberhenrik Vis post
    Fikk en kompis til å måle fjærene jeg har til mk1 med nivomat, den var 39cm lang 12,5 diameter (innvendig) 13,5 (utvendig)

    Trenger nå å vite hvordan styrke som kan være lurt og hvor jeg kan få tak i før helga:P

    De orginale fjærene til mk1 synker vel sammen en del når man slipper ned bilen med nivomat.
    Jeg tenker på forsterka dieselfjærer bak til volvo 245 fra biltema, de var 30cm lange.
    Blir bilen for lav med de?

    Tror muligens de fjærene kan passe.

    spørsmålet blir da igjen hvordan dempere som skal brukes
    Tenkte på å måle fjørspennet, det er fjørspenn på nivomaten også, det må også reknast med i fjørspennet du skal i den nye fjøra.

    Og skal du måle på sjølve fjøra, så er tråddiameter, og materialet vesentleg.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •