Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Feilsøking av MAF sensor på 98' V70 - Trenger innspill

  1. #1
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard Feilsøking av MAF sensor på 98' V70 - Trenger innspill

    Hei.

    Driver å feilsøker feilkoden EFI-232 på V70'en min. Men vet ikke om jeg forstår VADIS rett, så jeg trenger hjelp

    Her er greia:


    Når jeg tar av kontakten og måler slik jeg tolker beskrivelsen, måler jeg 11,75V mellom kontaktpunkt 2 og 4 på kontakten til
    MAF
    .

    Betyr dette at Motronic'en kjører uten
    MAF
    for øyeblikket, eller gjør jeg feil? Ser ikke helt for meg hvordan man skal kunne måle mellom punktene når kontakten er tilkoblet
    MAF
    , og ut ifra VADIS skal man ikke gjøre det heller.

    På forhånd takk.
    Sist endret av Langedal; 28/07/10 kl 07:19
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  2. #2
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Fant ut at jeg målte på feil ledninger, og kontakten må være på
    MAF
    sensoren. Den skal ikke tas av. Måleresultatet ble da 0,17V som er innenfor riktige verdier.

    Med andre ord kan det være usikkert hvor vidt
    MAF
    sensor er defekt. Det er ikke luftlekasje på innsuget (som merkes med startgass).

    Problemet med feilkoden er at den er fryktelig sporadisk, det kan gå måneder uten at den kommer opp. Men det er jo et tomgangsproblem, så hvis bilen går ofte og lenge på tomgang blir hyppigheten oftere.

    Så hvis det er en luftlekasje, er den fryktelig liten. Og skulle det være
    MAF
    sensor må man vel muligens måle den i en periode den feiler. Med andre ord må alltid multimeteret være med på tur

    Har snakket med Volvo, og de hadde ikke noen videre tips annet enn hva jeg har prøvd. Så jeg velger å legge saken "on-hold" inntil videre. For det påvirker ikke bilens funksjon eller virkemåte. Man merker det ikke på annen måte enn at motorlyset tennes.
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  3. #3

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Hei er du sikker på map sensoren?? har du lest ut feilkoder? Kan kansje også være luftmengdemåler?! den kan foråsake periodisk feil ,men da vil vel feilkoden ligge permanent lagret? mulig jeg tar feil men et forslag :-)

  4. #4
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av nordan27 Vis post
    Hei er du sikker på map sensoren?? har du lest ut feilkoder? Kan kansje også være luftmengdemåler?! den kan foråsake periodisk feil ,men da vil vel feilkoden ligge permanent lagret? mulig jeg tar feil men et forslag :-)
    Hei.

    Det er maf sensoren jeg feilsøker, ikke map. Luftmengdemåleren på disse bilene kalles maf (mass airflow sensor)

    Har lest ut feilkoder, og har begynt feilsøking i tråd med Volvo sitt VADIS system (Volvo Aftersale Diagnostic Information System). Iflg. det systemet er det mest sannsynlig maf/lmm som er defekt. Hvis ikke kan det være luft eller vakumlekasje som trigger feilen på tomgang.

    Det som gjør saken vanskelig er at man mest sannsynlig må måle maf/lmm mens den feiler for å avsløre den. Eventuelt prøve å kjøre en stund med en ny, men det er en forholdsvis dyr del å "bare prøve".

    Siden jeg ikke finner luft eller vakumlekasjer, velger jeg å kjøre med denne sporadiske feilen inntil videre. I hvert fall til hyppigheten øker.

    Men takk for forslag anyways
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •